Jump to content

Politi og vådeskudd 2


Think!

Recommended Posts

JK90 skrev (3 timer siden):

Er det mulig at patron går av hvis man mister den i bakken og den treffer tennhetta feil?

Ja, jeg har sett (og hørt...) det skje med en 22LR-patron, på betong. Det er nok mye mindre sannsynlig med en sentertent patron

 

K

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

I løpet av 30 år med uhellsrapportering kjenner jeg til et slikt tilfelle fra Forsvaret. Det var med .45 colt ammunisjon. Denne patronen er mye tyngre enn 9 mm og under tømming av våpen falt den på standplassgulvet slik at et sandkorn traff midt i tennhetten. Jeg tror 9 mm patroner er for lett til at dette kan skje ved normal tømming av våpen, det blir ikke så stor fallhøyde.

Tja, i videoen er det en tomhylse som faller ned på en åpen patronboks og treffer en primer, hvilket fyrer patronen. Ikke noe jeg ville gjettet om jeg fikk 100 forsøk, men tydeligvis mulig.. 

Link to comment
Share on other sites

Noen få ganger har 9mm patroner gått av ved at de har falt ned og truffet noe, det skjedde en gang med en kollega av meg. Høyt smell men ellers lite farepotensiale, det blir bare som en kinaputt når det går av utenfor våpenet. Som konsekvens av hendelsen ble innført påbud om å bruke vernebriller under all håndtering av ammo, og forbud mot å slippe patroner fra noen høyde med i bøtte eller eske.

 

Vi pleide å ha ei bøtte med ammo som man grafset til seg en neve patroner fra, fylte magasin, og deretter slapp de patronene som ble til overs ned i bøtta igjen. Nå skal det legges forsiktig i stedet for å bare slippes eller kastes.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
AGR416 skrev (16 minutter siden):

Hva med eier av våpenet som oppbevarer det ladd, tydeligvis? Er det ikke kritikkverdig?


Jo… Men er det ikke også kritikkverdig at politibetjenten ikke sjekket om våpenet var lad når han plukket det opp?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd dette forekommer hos veldig mange sivile skyttere, jeg kjenner en børsemaker som har fått tilsendt et våpen for en jobb, som var ladd.

 

Såklart skulle vedkommende politi sjekket våpenet.

 

Poenget mitt var at det er så påfallende "kammersk" å skulle kritisere politiet, fremfor å faktisk belyse et problem med generell holdning til våpen blant jegere og sportskyttere.

Edited by AGR416
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

JohNam skrev (33 minutter siden):


Jo… Men er det ikke også kritikkverdig at politibetjenten ikke sjekket om våpenet var lad når han plukket det opp?

Dette er helt grunnleggende for all våpenhåndtering, og noe jeg virkelig stresset deltakerne under min periode som jegerprøveinstruktør.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nevnt den mange ganger før, regel nr. 1, som løytnant Vaag  hamret inn i skallen på oss blodferske rekrutter, på Steinkejrsannan i januar 1967: "Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten først å sjekke om det er ladd eller ikke".

 

I dette tilfellet vil jeg være tilbøyelig til å unnskylde politiet. Det er jo et utall våpentyper, og sjøl om noen av oss regner oss for å være noenlunde våpenkyndige, er det sikkert våpentyper der ute, som vi må "knople" adskillig med, før vi får tømt.

 

Dessuten er det en vanlig feil, som kan forekomme med mange våpen, blant annet Krag-J og Mauser m/98 med originalavtrekker. Jeg fikk levert en M/67 fra KV i 1973, med dette "ekstrautstyret": Hvis man spenner våpnet, setter på sikringa, og så er borti avtrekkeren, kan tennstempelet slå fram, når man tar av sikringa. HVIS dette var tilfelle, har polititjenestepersonen opptrådt helt korrekt, holdt våpenet i ufarlig retning, når h*n startet tømmingen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (1 time siden):

Hva med eier av våpenet som oppbevarer det ladd, tydeligvis? Er det ikke kritikkverdig?

 

Har det noe med saken å gjøre?

 

 "Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten først å sjekke om det er ladd eller ikke"

 

Verre er det ikke.

 

 

 

 

Selvfølgelig er det kritikkverdig å oppbevare ladd våpen (uten at vi vet det var ladd, kanskje det bare var skudd i magasinet, konstabel åpner, sjekker, tomt, spenn med, avtrekk,bpang.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror det er ganske mange som ville vært overraska om en spurte en helt gjennomsnittlig jeger om hen kunne tømme en pistol, eller om en gjennomsnittlig NSF-skytter av type "dukker opp for nødvendig aktivitet og skyter ellers ikke" skulle tømt ei halvautomatisk hagle (eller pumpehagle for den del).

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (2 minutter siden):

Tror det er ganske mange som ville vært overraska om en spurte en helt gjennomsnittlig jeger om hen kunne tømme en pistol, eller om en gjennomsnittlig NSF-skytter av type "dukker opp for nødvendig aktivitet og skyter ellers ikke" skulle tømt ei halvautomatisk hagle (eller pumpehagle for den del).

 

Ole

Jeg tenker uansett hvem og hva slags våpen så hjelper det veldig godt å holde fingeren langt unna avtrekker. Da er mye gjort.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jo relativt åpenbart. Faktum er jo likevel at uvøren hånd som "bare skal" fort plutselig stresser litt, en finger havner litt lenger oppe, gjerne tar en et annet grep for å føle at en har bedre kontroll på våpenet, kanskje syns man rifla er tung å holde i trygg retning mens man tømmer med andre hånda, osv. Se bare på hva som skjer på NJFF-baner og NSF-baner hvert eneste år. Skudd som går i torva eller sanden foran standplass fordi "skulle bare".

 

Man kan si mye om at det ikke skal skje, skal ikke tillates, skal slås ned på, osv. Og det skal jo så klart ikke skje. Men skje skjer det ;)
I tillegg kommer jo den rent tekniske delen av "uhell-osfæren"; våpen med skadde eller dårlig vedlikeholdt sikringer, avtrekk som står i halv inngripen fordi man sikra og tok avtrekk, farlig "nedskrudd" snellertavtrekk som står spent og gjør at det smeller om kolben treffer en bordkant på det trange våpenrommet mens rifla skal pekes i trygg retning, våpen som har en halv furuskog inni kolben, med påfølgende dritt mellom avtrekkerhake og spennroe...

 

Tl;dr - kanskje litt billig å skylde akkurat dette på "præhæhæ påltien er en idiott!!!" uten å vite akkurat hva som har skjedd. Kan så klart være en nepe av en Ronny-Roger politifyr som ikke har peiling, men det kan like fullt være resultatet av at Arve-Johnny har jævla dårlig stand på våpenparken (og andre ting ellers, slik at det kanskje har resultert i nettopp våpenbeslag m inndriving).

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (33 minutter siden):

"Ta eller overta aldri våpen, ditt eget eller andres, uten straks å forvisse deg om våpenet er ladd eller ikke" er ikke lenger en offisiell regel (i Forsvaret, i hvert fall).

 

Neivel, det er jo mange versjoner av sikkerhetsreglene (Jeff Cooper blir ofte nevnt), de gjør jo jobben, hvis de blir fulgt.

 

Jeg "forholder meg" til "ta eller overta - ", siden den ble så grundig hamret inn.

 

Den dekker jo også tilfellene (skjer ikke så sjelden!) der jegeren, som sprer skudda ut i kviten, sier til den erfarne skytteren på standplass: "Prøv rifla, du, da". Hvoretter vedkommende legger seg ned, holder våpenet fjellstøtt, sikter seg inn, tar et kontrollert pressavtrekk - og så sier det "KLIKK!!!!".

 

Bartemannen skrev (3 minutter siden):

   -  så hjelper det veldig godt å holde fingeren langt unna avtrekker.

 

I de ikke helt uvanlige tilfellene, der "noe" har berørt avtrekkeren på et sikret våpen, og den henger seg opp (?), klikker/smeller det straks sikringen tas av, om så avtrekkeren er i vakum. (Den splitter nye M/67-en min fikk pent stå ubrukt, til Søilen hadde montert danskavtrekk på den).

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (2 timer siden):

Jeg er redd dette forekommer hos veldig mange sivile skyttere, jeg kjenner en børsemaker som har fått tilsendt et våpen for en jobb, som var ladd.

 

 

 

Når våpenavdelingen til Gresvig i Oslo lå i 3. etg i Storgata var det en kunde som skulle levere inn ei rifle til børsemakerverkstedet.

Rifla lå i seilduksfuttural og den ble overlevert over disk som ei vektløfterstang.

Når ekspeditøren tok imot rifla smalt det. Kula traff vinduet, fløy over Storgata og traff murveggen mellom vinduene i Folketeaterbygningen/gamle operapassagen på andre siden av gata.

6,5x55..

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AGR416 said:

Hva med eier av våpenet som oppbevarer det ladd, tydeligvis? Er det ikke kritikkverdig?

 

I dette tilfellet er det mye som tyder på at noe har vært kritikkverdig ved våpeninnehavet, all den tid politiet var der for å inndra våpen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på inndragning av våpen, og har fått innlevert våpen til destruksjon. Jeg er den på de tre av de fire siste stedene jeg har jobbet som normalt har blitt tilkalt for å finne ut av hvordan et gammelt våpen kan verifiseres tomt. Som regel mottar vi våpen folk på kontoret forstår fint, men vi har flere ganger fått inn sære våpen som ikke er lett forståelige for folk som ikke har sett den spesifikke varianten tidligere. 

Jeg har f. eks fått inn brekkhagle hvor avtrekkerbøylen måtte brekkes forover for å åpne mekanismen samtidig som hammer var halvspent, og salongrifler hvor man ikke kan ta ut sluttstykket uten å trykke inn avtrekkeren. I flere tilfeller har det vært dødsbo hvor den som leverer inn ikke har klart å kontrollere våpenet selv, enten pga rar mekanisme eller fordi mekanismen har blitt så hard at de tror de gjør feil.

Om man ikke klarer å åpne mekanismen, blir etterhvert eneste mulighet å ta avtrekk i sikker retning, f. eks nedspenningstønne i garasjen. 

 

Det jeg vil frem til er at det kan være feil håndtering av kjent mekanisme. Det kan også være fremmed mekanisme som ikke har latt seg klarere lett. Og det er før vi i det hele tatt vet om det kan ha vært et gammelt våpen som ikke tålte å bli mistet i bakken da politiet tok det ut av huset.

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
AGR416 skrev (20 timer siden):

Så at jegere eller sportsskyttere har dårlig holdninger til våpen og dårlig våpenskjøtsel er unntatt all kritikk?

Nei. Men hva har det med denne hendelsen å gjøre?

 

Og hvordan vet du det dreier seg om jeger eller sportsskyttere?

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Nei. Men hva har det med denne hendelsen å gjøre?

 

Og hvordan vet du det dreier seg om jeger eller sportsskyttere?

 

Hvem er det eller som får inndratt våpen av politiet?

 

Det er relevant for saken, fordi vedkommende som skulle få inndratt våpenet har oppbevart dette ladd - jeg skjønner ikke hvordan det ikke er kritikkverdig i samme åndedrag som man skal "ta politiet".

Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (1 time siden):

Om man ikke klarer å åpne mekanismen, blir etterhvert eneste mulighet å ta avtrekk i sikker retning, f. eks nedspenningstønne i garasjen. 

Enig. Men da snakker vi om et kontrollert avtrekk i sikker retning.

ikke vådeskudd som det refereres til i artikkelen.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (34 minutter siden):

Hvem er det eller som får inndratt våpen av politiet?

Dødsbo?

Kjeltringer med ulovlige våpen?

Innbyggere på Svalbard?

Ansatte i Forsvaret eller HV personell?

Ansatte i Politiet?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, JacArcher said:

salongrifler hvor man ikke kan ta ut sluttstykket uten å trykke inn avtrekkeren

 

BRNO/CZ må vel være av dei vanlegaste salongriflene i Norge og ikkje noko sært?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (3 timer siden):

 

BRNO/CZ må vel være av dei vanlegaste salongriflene i Norge og ikkje noko sært?

Var no umerkede saker fra tidlig 1900-ish, hvor mekanismen var blitt veldig hard. Vanskelig å se kammeret ordentlig uten å fjerne sluttstykket (litt overbygget kammer, patron ble ført inn på en liten "slede", og fikk ikke trukket ut sleden uten å fjerne sluttstykket, hvilket man måtte fikle med avtrekk for å gjøre)

Forstod mekanismen etter å ha lekt litt med den, men han som mottok våpenet i skranken ante ikke hva det var.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skjønner at det både leveres inn og beslaglegges våpen hvor mekanismen er ukjent/(delvis) defekt/vanskelig å forstå for den som håndterer våpenet. Men det skulle vel bare tilsi at det blir utvist ekstra aktsomhet for å unngå vådeskudd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg håndterte det som kom inn av våpen på kontoret sist amnesti.

 

Det eneste som faktisk var ladd, eller ikke lot seg klarere, var to munnladere fulle av rust og begge med brukne ladestokker fast i løpet. Eierne fikk dem med seg hjem igjen med instruksjoner om forskjellige ting de kunne prøve for å tømme dem, de var ellers fornøyd med å høre at antikvitetene ikke er løyvepliktige.

 

Og en banekrag med brukket utdrager og ei hylse håpløst hardt fast i kammeret, det kunne være skutt tomhylse eller kunne være klikk. Av en eller annen grunn var også hele løpet fylt med små spiker, som var banket hardt sammen og kilt fast. Jeg endte med å sage av løpet rett foran kammeret med baufil, så jeg kunne komme til hylsa med pussestang. Den var tom, viste det seg, men det kunne en ikke vite på forhånd.

 

Dukket også opp noen Rolling Block og en Lunds rifle hvor sluttstykkene var fastrustet. Klarerte disse med pussestang, målte lengden inni løpet til å stemme med tomt kammer.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (På 13.3.2024 den 13.38):

Er forsåvidt verdt å merke seg at Spesialenhetens pressemelding ikke sier noe om at et vådeskudd har skjedd, kun at en person er skadet ifm med tømming av våpen. De nevner faktisk ikke skudd i det hele tatt. Tidligere hendelser har blitt omtalt som vådeskudd.

 

Er heller ikke vanlig at våpen tas inn til undersøkelse etter vådeskudd. 

 

 

Kan det være at Kammeret har vært litt rask på avtrekkeren i sin konklusjon om hva som har skjedd? 

 

Politi truffet av skudd i ansiktet etter å ha mistet patron

 En patron som falt i bakken og gikk av, var årsaken til at en polititjenesteperson ble skadd utenfor synagogen i Oslo 9. mars i år.

– Spesialenhetens etterforskning avdekket at tjenestepersonen, ved tømming av sitt MP5-skytevåpen, hadde mistet en patron som lå i kammeret på våpenet, i bakken. Da patronen traff bakken, gikk den av og traff tjenestepersonen i ansiktet, skriver Spesialenheten i sitt sammendrag av saken.

Tjenestepersonen ble fraktet til Ullevål sykehus, men skadene var ikke alvorlige.

Spesialenheten har besluttet å henlegge saken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...