Jump to content

Politi og vådeskudd 2


Think!

Recommended Posts

JK90 skrev (3 timer siden):

Er det mulig at patron går av hvis man mister den i bakken og den treffer tennhetta feil?

Ja, jeg har sett (og hørt...) det skje med en 22LR-patron, på betong. Det er nok mye mindre sannsynlig med en sentertent patron

 

K

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

I løpet av 30 år med uhellsrapportering kjenner jeg til et slikt tilfelle fra Forsvaret. Det var med .45 colt ammunisjon. Denne patronen er mye tyngre enn 9 mm og under tømming av våpen falt den på standplassgulvet slik at et sandkorn traff midt i tennhetten. Jeg tror 9 mm patroner er for lett til at dette kan skje ved normal tømming av våpen, det blir ikke så stor fallhøyde.

Tja, i videoen er det en tomhylse som faller ned på en åpen patronboks og treffer en primer, hvilket fyrer patronen. Ikke noe jeg ville gjettet om jeg fikk 100 forsøk, men tydeligvis mulig.. 

Link to comment
Share on other sites

Noen få ganger har 9mm patroner gått av ved at de har falt ned og truffet noe, det skjedde en gang med en kollega av meg. Høyt smell men ellers lite farepotensiale, det blir bare som en kinaputt når det går av utenfor våpenet. Som konsekvens av hendelsen ble innført påbud om å bruke vernebriller under all håndtering av ammo, og forbud mot å slippe patroner fra noen høyde med i bøtte eller eske.

 

Vi pleide å ha ei bøtte med ammo som man grafset til seg en neve patroner fra, fylte magasin, og deretter slapp de patronene som ble til overs ned i bøtta igjen. Nå skal det legges forsiktig i stedet for å bare slippes eller kastes.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...