Jump to content

Hvordan få mest utbytte av 22lr # avstand


M700

Recommended Posts

Før eller siden havner man i en samtale man ikke blir noe klokere av, og da er jo et stort forum med "fasiten" supert. Det hele startet med "hvordan få mest utbytte av 22lr". Her finnes det flere faktorer, men den faktoren som fikk en gjeng til å gruble var relatert til avstand. Når mørket kommer og gradestokken synker, kryper vi alle inn for å skyte 22lr på 15 meteren. I varmere tider er ikke lengre 15m "bra nok" ok derfor skal vi som oftest dra den ut på lengre avstander. Her nøyer vi oss ikke med å dra den ut til 30 meteren, men elektronskiva på 100meteren virker til å være et passelig mål. Som dere vet skal det ikke mye vind til før den lille kula begynner å vise tydelig påvirkning og det er denne påvirkningen som kan irritere enkelte ved treningen. I praksis har det ikke så mye betydning (det er jo ikke konkurranse), men det kan være en stor frustrasjon når en selv føler at alt gikk som det skulle og blinken prøver å anvise stående stangskyting - noe overdrevent naturligvis. 

 

Så i stede for å ha ei skive på 60cm med tieren på 6cm, innerblink på 3cm dia.. Ville det ikke vært bedre å ha en skive på 30cm, 3cm tier og innerblink på 1,5cm for å så skyte på dette på 50meters hold?. Ved å halvere avstanden så vil jo ytre påvirkningsfaktorer også halveres og dermed gi bedre tilbakemelding på treningen? Om kula da plutselig treffer 1,2,3,4,5, cm fra innertier vil det jo være en no brainer å skylde på skytter. Tanken om å forflytte blinken nærmere kan jo også dras til det ekstreme ved å si "hvorfor ikke ha den på 15m?". 

 

Dersom kikkertsiktet har mulighet for å justere paralaks til nærkamp eller du har finknepp på diopteret og får det til å klaffe, hva er fordelen med å i heletatt skyte på 100meteren?. 

Link to comment
Share on other sites

Vind er en del av det en skytter må beherske, og det er 100m med 22LR fin til. Inne på 15m kan man terpe stilling, pust, avtrekk og siktebilde. Det kan en ute også, men samtidig lære seg å kombinere, og sjekke vinden for hvert skudd.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Alt avhenger av hvorfor du skyter og hva du ønsker å forbedre. Hvis det å tolke/vurdere vind ikke er noe som står på din liste over ting du skal øve på eller bli bedre til så er det bare å skyte på mindre blink på kortere avstand. Den eneste ulempen med å gå ned på størrelsen på blinken er at kula blir forholdsmessig større, noe som gjør at et skudd lettere tolkes til en høyere verdi når det skytes på kort avstand enn på lang avstand. 

Link to comment
Share on other sites

Det er flere variable enn vind som får større betydning på lengre hold. Helling av våpenet er en av dem. Det er ikke mulig å få samme treningsutbyttet ved å korte inn avstanden. Men for å få fullt utbytte av trening med .22 på lang avstand må man analysere hvert eneste skudd og prøve å finne årsaken til hvorfor det ikke sitter midt i. Hva er det som har påvirket skuddet sik at det avviker fra ønsket treffpunkt. Når en finner årsaken kan man prøve å korrigere og dermed bli en bedre skytter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Milvet skrev (15 timer siden):

Fordelen med å skyte utendørs på 100 meter er at det er  - 

 

  -  en DFS 100-m-bane i "hver by og grend".

 

Vi har diskutert fordeler (kostnad, støy) og ulemper (bare egnet for 22LR) ved at DFS etterhver går over til baneskyting på 50 m med kaliber 22LR (man må jo likevel ha 100 m for grovkaliber, pga. skyteprøver etc). Jeg er for dette, under forutsetning av at de innsparte midlene (og mer til) brukes på å arrangere skikkelige feltstevner, året rundt.

 

Vindpåvirkning er jo avhengig av hvor i landet man er (kyst/innland), og ikke minst hvor godt banen er skjermet. Min heimebane har dyrkajord på den ene sida, og "verneverdig" åpen myr på den andre, og eventuell skyting på 50-meter der vil bli mer vindutsatt enn mange 100-metere med storskog omkring.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (8 timer siden):

Vi har diskutert fordeler (kostnad, støy) og ulemper (bare egnet for 22LR) ved at DFS etterhver går over til baneskyting på 50 m med kaliber 22LR (man må jo likevel ha 100 m for grovkaliber, pga. skyteprøver etc). Jeg er for dette, under forutsetning av at de innsparte midlene (og mer til) brukes på å arrangere skikkelige feltstevner, året rundt

Jeg tror at den dagen vi går over på kal 22 så er det finfelt som blir felten. 50m på baneskiver med feltfronter.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (3 timer siden):

Jeg tror at den dagen vi går over på kal 22 så er det finfelt som blir felten. 50m på baneskiver med feltfronter.

Gud Forby! Men det er nå fullt mulig å arrangere "ekte" felt med 22LR og ukjent avstand. Dette er faktisk nokså vanlig i resten av europa, med luftgevær faktisk. Google "Field Target". PRS med 22LR er også noe som er på vei der hvor grovkaliber er vondt & vanskelig. Kjente, men ulike hold.

 

K

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (56 minutter siden):

Like greit det det gir like store utfordringer og skyt bra med 22lr som 6,5x55. Og så slipper jeg og lade 6000 skudd vær vinter til baneskytinga.

NSF fins. 50m skyting er en ting. De som syns 22LR på 50m er "like greit" kan  kan utmerketgodt  begynne i NSF, og dra opp aktiviteten der - istedet for å ødelegge DFS, slik at det og så kan krympe til den størrelsen (dvs som et litt stort skytterlag, på landsbasis...) Det er og blir grovkaliber som er motoren i DFS, som drar inn penger, og som skaffer ressurser til å drive instruksjon og rekruttering.

De som ikke vil kjøre superbike, kan kjøre 250cc eller moped for den del - de maser ikke om å gjøre MotoGP til moperacing... 

 

Jeg bruker en stor andel tid på å trene og instruere ungdommer, det er det mange som gjør - og selv om toppskyttere sikkert også gjør det - så er hovedinnsatsen middels skyttere i 40-60årene som syns skyting med grovt er gøy, og enda gøyere når en får ungdommene med på 200m og grovfelt, da har en lykkes. Ta vekk denne motivasjonen, gjør oss til 50m-nstruktører - og jeg garanterer at 90% forsvinner. SE PÅ SVERIGE! SE PÅ DANMARK!

 

Heldigvis er verden gått videre, og vi ser jo at interessen for "moderne skyting" som PRS er i ferd med å redde Sverige, og tildels Danmark, men de som ønsker å ta opp arven, vedlikeholde banene, og drive rekruttering - til grovkaliber - de slipper ikke til her ennå. Men aktiviteteten og interessen for disse grene er økende, og her i Norge vil det være et overlapp mellom et døende DFS, og ny skyting - i motsetning til et gap, som det var i Danmark og Sverige, der deres utgaver av DFS har vært døde i en del år nå. Fordi man trodde det var en god ide å gå over til 22LR.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For meg er det nå en gang slik at den eneste skytegrenen med noen aktivitet her jeg holder til er DFS. Så da deltar jeg der og følger det til en væt rid gjeldene regelverk. Men for meg er det det og konkurrere i skyting som er drivkraften og ikke høyden på smellet. Jeg synes det er like moro og konkurrere med 22 lr som 6,5x55. Nå jobber ikke jeg med og få noen endringer i skyteavstander og kaliber i DFS da jeg lever utmerket med dagens opplegg men en eventuell endring er ikke noe som bekymrer meg. Hadde det vært noen aktivitet i NSF eller PRS her hadde jeg sikkert vært med på det også men slik er det nå ikke her er det kun DFS som har noen aktivitet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (23 minutter siden):

For meg er det nå en gang slik at den eneste skytegrenen med noen aktivitet her jeg holder til er DFS

Det er en veldig interessant observasjon. Slik er det her også, men det er jo begge steder klubber som skyter 22LR på 50, NSF-klubber. De er bitte, bitte små. Her i Kristiansand kanskje 12-15 medlemmer, i mot nesten 2000 medlemmer i de 4 skytterlagene i kommunen.

Hvorfor tror du det er slik? 

 

 

bardp skrev (25 minutter siden):

Hadde det vært noen aktivitet i NSF eller PRS her hadde jeg sikkert vært med på det

Man får bare den moroa man lager sjøl. Hadde vi tenkt slik her da vi startet med PRS (før vi visste at det het PRS...) så hadde vi nok ventet ennå. Dersom du er interessert i PRS så har NPRF en kontaktperson for hver landsdel (5stk) og en rekrutteringsansvarlig, som sikkert kan hjelpe deg på vei.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi er nokk sikker forskjellige og for meg er det det og konkurrere i skyting som er motivasjonen. Hadde det vært et miljø for det her hadde jeg sikkert kommutert med luftgevær og ikke 6,5x55. Men slik det nå en gang er blir det DFS. Jeg skyter 2-3 stevner i uka jamt over og nå frem mor LS har jeg melt meg på 14 stevner og bruker hele ferien på å dra rundt og skyte konkurranser. Mest baneskyting men tar også med det som arrangeres av feltskyting. Skyting er for med og fruen blitt en livsstil men den er ikke knyttet til kaliber og avstand men til det og konkurrere i skyting og være del av et trivelig miljø. Jeg har ikke skutt et eneste treningsskydd med 6,5x55 de siste 10 år all trening foregår med 22 lr eller luftgevær 6,5x55 bruker jeg kun til konferanser på 2 og 300m samt feltskyting. Men det går nå allikevel fort 6-7000 6,5x55 skudd i året, 15-20000 22 lr skudd og noen kilo dogg. Jeg kunne gott tenkt meg og fått flyttet mye av stevnene fra 200m til 50m hvor jeg kunne brukt færdigrulla 22 lr. Ladding er ikke det morsomste jeg vet men må jo gjøres om en vil drive med dette.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 minutter siden):

Vi er nokk sikker forskjellige og for meg er det det og konkurrere i skyting som er motivasjonen.

Det er veldig viktig å innse hva som motiverer en, og det er noe mange ikke skjønner. Dessverre tror jeg mange som er motivert av konkurransen ikke innser at det fleste IKKE er det. Eller i det hele tatt innser at vi har forskjellig motivasjon.
Miljøet er også en veldig viktig motivasjon, og for meg en av de viktigste, all konkurreringa kan det nesten være det samme med. Jeg vet om jeg er bedre eller dårligere enn før, og det holder for meg. Men jeg trener for å bli bedre enn jeg var før, så jeg konkurrerer jo - med meg selv. Men også i aspekter som ikke kan oppfylles med 22LR. For meg er skyting mer enn det gode avtrekket, og jeg er redd for at det er alt vi sitter igjen med om vi går til 22LR, og de som motiveres av andre ting, å mestre vind, avstandsbedømmelse, lading, rekyl, de vil finne andre ting å holde på med.

 

22-skyting på rund skive på fast avstand, og med minimert vind-innvirkning interesserer meg like mye som grønn ost, og og det eneste som vil holde meg i DFS er da miljøet - og grovkaliberskyting i jeger-sammenheng. Trolig vil jeg trene ungdommer i jaktfelt, og i PRS... Og jeg er helt sikkert ikke alene. 

 

Veteraner som stemmer for 22LR trekker opp stigen og skyter og koser seg med å konkurrere i V73 til de dør, og rekruttering kan du se langt etter. De siste svenske V73ene er døde... er det det du vil her hjemme? Ta med dere DFS i grava?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Antallet er totalt for meg og fruen men stemmer nok ganske bra. Men det er nokk dessverre jeg som må lade alle skuddene. På et vanlig 35 skudds stevne går det nå i snitt 50 skudd. Så når vi bruker 3000 skudd vær blir nå ikke det mer en 60 stevner.

Rekrutering og ungdomsarbeid har jeg drevet med i mange år og er ikke så sikker på at rekruteringen er bestemt av avstand og kaliber den heller. Tror faktisk at et 50m opplegg for alle hadde blitt en samlende arena fremfor slik det er i dag med oss på 200m og de der på 100m.

Ikke derved sakt at en bør kutte ut 2 og 300m men som et alternativ i noen konkurranser hadde det vært moro og kunne skyte 22 lr på 50m.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (29 minutter siden):

Ikke derved sakt at en bør kutte ut 2 og 300m men som et alternativ i noen konkurranser hadde det vært moro og kunne skyte 22 lr på 50m.

Her jeg delvis enig, vi kunne godt hatt stevner der alle er på 100m og skyter 22LR, innimellom. For det er fryktelig dyrt å skyte mange stevner med grovkaliber, og ikke minst er det samlende som du sier. Jeg forstår likevel ikke hvor 50m kommer inn, det er noe NSF-folket vil ha tror jeg. Vi har jo 100m baner i DFS, og de fungerer utmerket - og jeg tror de gavner bredden mer enn 50m, siden man får et bredere spekter av ferdigheter inn i bildet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 lr kan vere veldig god trening, og morro, også på kort avstand om blinkene bare er små nok 😃 Her ble det skutt på cirka 60 meter, var bare det jeg hadde tilgang til. Noen hjemmelagde stålmål og en barrikade som består av 3 deler som jeg kan hive baki bilen.

20230616_153249.jpg

20230617_142850.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 7/9/2023 at 12:45 PM, Panther said:

22 lr kan vere veldig god trening, og morro, også på kort avstand om blinkene bare er små nok 😃 Her ble det skutt på cirka 60 meter, var bare det jeg hadde tilgang til. Noen hjemmelagde stålmål og en barrikade som består av 3 deler som jeg kan hive baki bilen.

20230616_153249.jpg

20230617_142850.jpg

Og med 22lr saueren i ett chassis som er likt det som er til PRS blir det enda bedre trening😁 Frister veldig å delta på 22lr PRS stevne.

20230803_131220.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For meg er fremtiden i DFS finkaliber på 50m og grovkaliber på 2/300m. Ikke som i dag en blanding av fin- og grovkaliber på 100m.

Jeg har arrangert flere DFS-stevner med finkaliber på 50m, og disse blir stadig mer populære og etterspurte i alle aldersgrupper.

Jeg er så gammel at jeg må skyte grov på 100m. Jeg ville heller skutt på 200 eller 300m. Det synes jeg er langt mer interessant og morsomt.

Jeg synes skytterne selv må få velge om de vil skyte fin eller grov, men jeg ønsker som skrevet at dette skjer på 50m eller 200m.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (5 timer siden):

For meg er fremtiden i DFS finkaliber på 50m og grovkaliber på 2/300m. Ikke som i dag en blanding av fin- og grovkaliber på 100m.

Jeg har arrangert flere DFS-stevner med finkaliber på 50m, og disse blir stadig mer populære og etterspurte i alle aldersgrupper.

Jeg er så gammel at jeg må skyte grov på 100m. Jeg ville heller skutt på 200 eller 300m. Det synes jeg er langt mer interessant og morsomt.

Jeg synes skytterne selv må få velge om de vil skyte fin eller grov, men jeg ønsker som skrevet at dette skjer på 50m eller 200m.

DFS er det det er. NSF skyter på 50 og 300m. Ikke lag NSF ut av DFS. Det gjorde de i Danmark og i Sverige - se hva som er igjen der!

 

Det er tull at du er så gammel at du mp skyte grovkaliber på 100m. For det ene kan du skyte V55 på 200m - for det andre, og sikkert mer aktuelt, kan du skyte 22LR på 100m. Rekrutene som skyter 22LR på 100m skyter bedre enn du gjør med 6.5x55 - og hun som vant banen på LS fortalte meg at hun hadde sett vindflaggene skiftet, og skrudd etter det 5. skuddet i finalen. Å lese, tolke og forstå vind er en stor del av det skyting er - ikke prøv å ta det bort og gjør det til en ren syns og avtrekkskonkurranse. Det vil tiltrekke færre folk, og gjøre hele greia mindre.

Jeg kjenner flere V73 som regelmessig skyter 22LR på stevner, og jeg personlig skyter som regel bedre på 100m med 22LR enn med 6.5x55, det er ikke noe krav om 6.5x55.

 

At du så vil slite pga at du driver i vinden, gjør at du vil flytte greia inn til 50m - gjett hva - med liten blink vil det ignen bli "wind-game", + lang størrre krav til presisjon i det hele, og med stor vil det bli for lett, om det ikke blåser mye. Vi HAR 100m-baner, og 50m vil ikke endre noe vesentlig, utover å blakke oss på banebygging.

 

K

  • Like 2
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke denne trangen til å skyte fin på femti. NSF som organisasjon har holdt på lengre enn DFS men er enda ikke store på rifle. Grov og fin på 100 m er topp fordi det både gir rom for erfarne konkurranseskyttere, nybegynnere og jegere på samme bane. Å gå til 50 m fin er å trekke opp stigen for jegere og å sette vanntette skott mot grov på 2/300 m. 

 

Skal man først droppe grovkaliber og vind så kan man like godt gå hele veien til 10 m luft. Da slipper vi tull med våpenkort og støy og sikring av baner og samfunnsnytte og kikkertklasse. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

DFS er det det er. NSF skyter på 50 og 300m. Ikke lag NSF ut av DFS. Det gjorde de i Danmark og i Sverige - se hva som er igjen der!

 

Det er tull at du er så gammel at du mp skyte grovkaliber på 100m. For det ene kan du skyte V55 på 200m - for det andre, og sikkert mer aktuelt, kan du skyte 22LR på 100m. Rekrutene som skyter 22LR på 100m skyter bedre enn du gjør med 6.5x55 - og hun som vant banen på LS fortalte meg at hun hadde sett vindflaggene skiftet, og skrudd etter det 5. skuddet i finalen. Å lese, tolke og forstå vind er en stor del av det skyting er - ikke prøv å ta det bort og gjør det til en ren syns og avtrekkskonkurranse. Det vil tiltrekke færre folk, og gjøre hele greia mindre.

Jeg kjenner flere V73 som regelmessig skyter 22LR på stevner, og jeg personlig skyter som regel bedre på 100m med 22LR enn med 6.5x55, det er ikke noe krav om 6.5x55.

 

At du så vil slite pga at du driver i vinden, gjør at du vil flytte greia inn til 50m - gjett hva - med liten blink vil det ignen bli "wind-game", + lang størrre krav til presisjon i det hele, og med stor vil det bli for lett, om det ikke blåser mye. Vi HAR 100m-baner, og 50m vil ikke endre noe vesentlig, utover å blakke oss på banebygging.

 

K

1. Vi må ikke skifte ut baner på 100m, men når det bygges nye, bør de være på 50m. Og vindutfordringene på 50m er store nok.

2. Nei, vi skal ikke bruke internasjonal skive på 50m i DFS. Når folk får betydelig lavere poengsummer, blir de skuffet. Det er vel det som har skjedd i våre naboland. På den annen side bør den være relativt mindre enn nåværende på 100m. Det kan ikke være ønskelig at på 200m er det så langt ingen som har skutt 350 på LS. mens på 100m er det ofte nær en tredjedel.

3. Jeg skyter også fin på 100m når det er lite vind, og det er som du sier minst like lett som med grov. Men jeg føler det ikke er riktig at noen kan velge fin eller grov etter forholdene, mens andre ikke har mulighet til å velge.

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (1 minutt siden):

NSF som organisasjon har holdt på lengre enn DFS men er enda ikke store på rifle.

Kort og godt fordi 1. De er ikke DFS og 2. Tieren er for liten.   NSF: 10,4mm  DFS: 30mm (simulert 50m).

Link to comment
Share on other sites

Men folk skyter jo ikke DFS fordi de får den ultimate poengsummen der, enten det er 235 eller 242 eller 350. De skyter det fordi det har et stort nok nedslagsfelt er i krysningspunktet mellom konkurranse, Forsvaret og jegere. Tar du vekk grovkaliber på 100 m har du strøket to av tre. 

 

NSF rendyrker konkurranse, NJFF sin jaktfelt er spisset mot jegere. La dem være det, og la DFS være et kompromiss som i dag. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (6 minutter siden):

De skyter det fordi det har et stort nok nedslagsfelt er i krysningspunktet mellom konkurranse, Forsvaret og jegere. Tar du vekk grovkaliber på 100 m har du strøket to av tre

Noen skyter for å konkurrere, andre konkurrerer for å skyte. De som skyter for å konkurrere kan like godt bruke laser eller hva som helst, for de er egentlig ikke interessert i selve skytinga, men i konkurransen. Jeg kjenner mange som var gode og veldig ivrige som unge, men når de ikke vant lenger, så slutta de. Andre prøver å endre konkurransen til det de tror de vil være best i.

Vi må heller tenke på hvordan vi skal å med flest mulig.

 

Ja 22 er billigere, men så skal det være super presist, og så er det dyrt igjen. R100 og lignende, som du må ha for å være konkurransedyktig på både 50 og 100m om de gode skytterene kommer dit - koster 5 kroner smellen.

Folk skyter ikke fordi det er billig - noen skyter som sagt for å konkurrere, men 4000 av de 4350 som var på Voss skyter for å skyte, og de er på LS for å være på LS, ikke for å vinne noe. Ville jeg vinne hadde jeg skutt kikkertklassen, ikke V55. Noen vinner hjemme, men drar ikke på LS for der vinner de ikke...

DFS bæres av de som skyter fordi det er gøy - og en svært stor andel av disse vil slutte eller sakte gi opp om man skal reduseres til å skyte 22 på 50m - der en ikke kan bruke grovkaliber, der det ikke er interessant (eller lov) å bruke jakt- eller langholdsvåpen.

Vårt skytterlag har 1400 medlemmer. 1300 av dem er HELT uinteressert i å skyte 22 - og IHVERTFALL på 50m. Det er omfanget og innsatsen her.

 

Jeg anser "22 på 50m"-mafiaen som potensielt helt ødeleggende for DFS - og om en ser til Sverige og Danmark - hele skytter-Norge, for det går i dragsuget. I Sverige har PRS og Langholds-folket begynt å dra opp, og vedlikeholde baner osv, men de kom litt for sent i gang etter at FSR var dødd ut - kanskje kommer de raskere til her i landet, men de fleste plasser der gubber holder en liten bane holder de også andre langt unna til de dør - og derved gjerne banen også. 

Kanskje vil en kunne holde et rekrutteringsopplegg på 50m en stund, men hvem skal drifte det - ingen vil gidde å drive ungdomsarbeid de selv er helt uinteressert i?

 

K

  • Like 3
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, M67 said:

- der en ikke kan bruke grovkaliber, der det ikke er interessant (eller lov) å bruke jakt- eller langholdsvåpen.

De har jo allerede satt grensa med (tullete) 8 mm. Allerede der er mange langholdsrifler ekskludert. Jeg skjønner ikke hva som er grunnen, men jeg mistenker at de er redd for "store hull" i gummiduken? På lokal bane er nå nesten alle standplassene merket med maks 8 mm😂 DFS i et nøtteskall🥳

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (48 minutter siden):

De har jo allerede satt grensa med (tullete) 8 mm. Allerede der er mange langholdsrifler ekskludert. Jeg skjønner ikke hva som er grunnen, men jeg mistenker at de er redd for "store hull" i gummiduken? På lokal bane er nå nesten alle standplassene merket med maks 8 mm😂 DFS i et nøtteskall

Dette gjelder kikkertklassen. I konkurranse. Det er argumenter på linje med av livmoren faller ut av damene om de hopper på ski... Gummiduk er nevnt, men OTM-kuler lager ikke store hull, jaktkuler lager store hull. Problemet med skivevedlikehold er uansett skuddd som ikke treffer der de skal. Men:

 

At mange langholdsrifler er ekskludert er bare tull. Hvem vil ligge og skyte presisjon med reim med en 338LM uten brems? Det er dessuten utrolig få grovklaibrede langholdsrifler. Noen har jo 300PRC og 300WM og sånt, men det meste er jo 6 og 6.5mm. Det er år og dag siden jeg så noen andre enn meg selv skyte langhold med noe større enn .30.

 

Banene som sådan har ingen felles begrensning fra DFS, de fleste er begrenset til 12.7mm, skrevet slik at 12.7x99 ikke er tillatt. Jeg vet ikke hvor plagsomt det egentlig er at 12.7x99 ikke er tillatt? Det er en sak mellom baneeier og Politiet. Baneeier kan selvsagt begrense mer, men det har jo ingenting med DFS og regler å gjøre.

På vår bane har vi 10 skiver det er forbudt å skyte jaktammo på, så ungene kan få anvist 22LR - men det er jo ingen som bryr seg om det - typisk jegere og langholdsskyttere ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, M67 said:

Det er dessuten utrolig få grovklaibrede langholdsrifler.

Det er jo fordi du bor sør for polarsirkelen og ELR hold ikke eksisterer der?😉 Men jeg skal moderer meg fra mange til noen 😅

 

54 minutes ago, M67 said:

Hvem vil ligge og skyte presisjon med reim med en 338LM uten brems?

Jeg ser ikke problemet... -lyddemper kanskje?

 

Uansett så er poenget mitt at 8mm regelen har nå tilsynelatende blitt til en lokal "banebegrensning" fordi disse "lure folkene" i lokalt DFS styret mangler "terminal ballistiskk forståelse" og antagelig ikke helt har skjønt hva som faktisk sliter på skivene?

 

54 minutes ago, M67 said:

men det er jo ingen som bryr seg om det - typisk jegere og langholdsskyttere ;)

Som meg? - 0.338 er mindre enn 8 så da er det vel lovt😇

 

 

 

 

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (8 minutter siden):

Som meg? - 0.338 er mindre enn 8 så da er det vel lovt😇

338 er vel 8.6. Men det er jo mindre enn 9, og da er det jo 8... 

 

Bly skrev (12 minutter siden):

"lure folkene" i lokalt DFS styret

DFS har ett styre, Skytterstyret. Hva gubbene i skytterlaget ditt finner på av faenskap må du nesten ta tak i der. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

@M67Det enkleste er nå bare og overse tullet. Poenget mitt var nå å vise hvordan "lure regler" satt av DFS misbrukes til lokalt faenskap..😉 

Vi hadde et styre som prøvde å forby alle andre våpen enn "godkjente DFS våpen" og "godkjente DFS" kalibere på banen - vi ignorerte det ei stund, men løsninga var å bytte dem ut.

Det var jo også noe av grunnlaget for å foreslå kikkertklassen - da ble alle våpen DFS våpen, og alle kaliber (opp til 8mm) DFS-kaliber. At det kom inn noen begrensninger var kompromisser for å få det gjennom skytterstyret. Stang/FH, er en av de. Plakatfelten er noe de snek inn i etterkant, uten at jeg skjønner hvorfor. Maks 8mm, ikke halvauto, og ikke brems tenker jeg er begrensninger som like godt kan få stå, siden det er ting som vil plage medskyttere, og gjøre det urettferdig om en får en 338-skytter eller halvauto ved siden av seg, og en annen ikke.

Alle idretter har regler, selv i PRS, som er designet for å ha færrest mulig, har regler, og du får ikke spille fotball med piggsko.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

De har jo allerede satt grensa med (tullete) 8 mm. Allerede der er mange langholdsrifler ekskludert. Jeg skjønner ikke hva som er grunnen, men jeg mistenker at de er redd for "store hull" i gummiduken? På lokal bane er nå nesten alle standplassene merket med maks 8 mm😂 DFS i et nøtteskall🥳

 

Begrensningen på 8mm er noe som henger igjen fra gamledager når man tolket alle kalibre opp til 8mm med analoge tolker på papp.

Hvis kalibret var større enn 8mm gikk tolken igjennom pappen..

Dette har senere av enkle sjeler blitt tolket ( denne er billig.. ) til at kalibre større enn 8mm er farlig.

Størtste utskuddshullet jeg har sett på ei elektronisk skive var fra 22-250 hvor utskuddshullet ble målt til flere cm.   

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper DFS fortsetter på 100m med fin og grov.

Mitt "take" på det er at hvis det skulle komme et absolutt blyforbud, uansett blyfangst og andre tiltak, vil det fortsatt smelle fra banen med blyfrie kuler fra grovkaliber.

Blyfri 22lr er håpløst på 50m.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Da kan man jo lure på hvor mange 10,0 med 6,5 som egentlig er 9,9 i forhold til han stakkaren som skyter 7,62.. 8) 

I min pure ungdom satt jeg i grava og anviste/tolket analogt og det var mange 22 og 6,5-skudd som så ut til å sitte "langt ute" som ble tolket inn. 

Link to comment
Share on other sites

Jo det er det. Dette vil jo også bli en utfordring i de tilfeller det skytes på papp, dersom man skal gå over 8mm. Løses jo potensielt med å øke tolkestørrelse, men det er nok det som er grunnen til at det henger igjen. Men dette med maks 8mm på elektroniske skiver i treningssammenheng har nok mye å gjøre med at lagene er redd for større slitasje på skivene, som det ble nevnt her. Dette er ikke noe som er nedfelt i DFS sitt regelverk, men noe som hvert enkelt lag bestemmer. Det bør derfor være mulig å argumentere overfor rette vedkommende, dersom dette er et stort problem for deg :) 

Link to comment
Share on other sites

Maks 8 mm er vel noe som finnes i internasjonalt regelverk også. Hvor det stammer fra er nok vanskelig å finne ut av, men henger nok sammen med at 8 mm var groveste militærkaliber i lang tid.

For DFS er det nok enklere. Det største kaliberet som har blitt brukt i det Norske forsvar i nyere tid er 8 mm, og mauser i 8x57 var militært våpen i Norge, og dermed lovlig i DFS konkurranser. Mauser m98 i både 8x57 og 7,62 er fremdeles godkjent våpen i DFS, og er det groveste som er tillatt. Det er ikke noe problem med tolker for grovere kalibre, det lages på samme måte som for alle andre kalibre med plugg i aktuelt kaliber og flens etter ønske. Men det er litt vanskelig å bruke tolker med flens mindre enn pluggen, derfor lages ikke tolker for grovere kalibre med 8 mm flens..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tjaaa....Nok en "skiveslitasje-diskusjon"..🤪

 

Jeg, personlig, har ikke problemer med 8mm som max, men argumentet med at alt over nevnte, sliter unødig mye på skivene, faller litt på steingrunn, all den tid DFS har brukt ekspanderende prosjektiler som match-ammo. (Les Hornady A-max/ Eld-M) i årevis...

Større enn 8mm (la oss si 9,3) og helmantel sliter mindre på skivene enn 6,5x55 og A-Max/EldM...ikke store forskjellen vertfall.

Men noen av gamle-kara er likevel på grensa til hysterisk, om en stakkar skulle finne på å skyte 2 skudd med "blyspiss" i remchesteren i 6,5/30 kal. for å verifisere treffpunkt ift. helmantel.😁 

Jaja..

 

Om hele ytter/innertier er skutt i filler, så er det ikke så farlig, men dæven, etter en lang høst med jegertrening/oppskyting og 7er 8er og 9er i tillegg begynner å "få det", DA er det disse "hellvettes jegerene" som skyter istykker skivene! 🤣 Skivene var allerede skutt sønder og sammen i området yttertier/innertier, før jakt-trening/oppskyting tok til, men det teller ikke.😆

Heldigvis begynner disse "gammelkara" å skjønne hvor pengene kommer ifra, og det er blitt færre av disse "steinstøttene" av naturlige årsaker. De faller ifra.

 

Ang 50-metersbane: Jeg er for, som bare det.

Ikke for at vi skal bytte ut grovkaliber, men for å få et alternativ til mengdetrening med 22.lr utendørs. Til og med "gamlekara" i vår klubb, vil ha det. Økonomi er selvfølgelig en sak, men ideen er god den. Og trening på 50mtr med 22.lr, er overførbar til grov på 100/200

 

Joda, 100-meteren funker til 22. den også, men den krever en god del mer av ammoen, samt at det er dobbel vindpåvirkning ift 50mtr. Nå vil jo skivene skaleres ned og forholdet bli det "samme" men likevel. Jeg skyter mer konsist og forutsigbart på 50 med god 22.-ammo enn jeg gjør på 100 med samme gode ammo...Under samme forhold. Det er mindre av de "uforklarlige" sideveis-treffene på 50.

 

Når jeg snakker om "god" ammo så er det SK-Match. Du blir ikke konkurs av et par-tre tusen trenings-skudd med de ila året.. På en dag med snill vind er det null stress å samle innenfor innertier, med de på @100mtr i et godt våpen.

 

De som er i Norgestoppen, driter laaangt i hva ammoen koster likevel, så de kjøper sikkert R100og-hva-det-nå-heter til 5-6kr smellen...., men for den gjengse DFS-skytter/kikkertklasse/diopter, som skal mengdetrene på 50mtr? Njæææ..Bortkasta kroner. I 22. er det mer kritisk å finne en lot som går bra i børsa di, blant alle dugende merker og navn, enn nødvendigvis å kjøpe det dyreste man kommer over.

 

7 hours ago, Torf said:

Mitt "take" på det er at hvis det skulle komme et absolutt blyforbud, uansett blyfangst og andre tiltak, vil det fortsatt smelle fra banen med blyfrie kuler fra grovkaliber.

Blyfri 22lr er håpløst på 50m

 

   Jeg har troa på at fornuften seirer her. Så lenge man kan fange blyet i godkjente kulefang, det være seg i godkjent sand/jord-fang, eller kulefangere i stål inne i en 20/40 fots kontainer med elektroniske skiver på 50-mtr utendørs.. La oss håpe på det..

 

 

 

 

 

 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (8 timer siden):

Ang 50-metersbane: Jeg er for, som bare det.

Ikke for at vi skal bytte ut grovkaliber, men for å få et alternativ til mengdetrening med 22.lr utendørs. Til og med "gamlekara" i vår klubb, vil ha det. Økonomi er selvfølgelig en sak, men ideen er god den. Og trening på 50mtr med 22.lr, er overførbar til grov på 100/200

 

Joda, 100-meteren funker til 22. den også, men den krever en god del mer av ammoen, samt at det er dobbel vindpåvirkning ift 50mtr. Nå vil jo skivene skaleres ned og forholdet bli det "samme" men likevel. Jeg skyter mer konsist og forutsigbart på 50 med god 22.-ammo enn jeg gjør på 100 med samme gode ammo...Under samme forhold. Det er mindre av de "uforklarlige" sideveis-treffene på 50.

 

Når jeg snakker om "god" ammo så er det SK-Match. Du blir ikke konkurs av et par-tre tusen trenings-skudd med de ila året.. På en dag med snill vind er det null stress å samle innenfor innertier, med de på @100mtr i et godt våpen.

 

De som er i Norgestoppen, driter laaangt i hva ammoen koster likevel, så de kjøper sikkert R100og-hva-det-nå-heter til 5-6kr smellen...., men for den gjengse DFS-skytter/kikkertklasse/diopter, som skal mengdetrene på 50mtr? Njæææ..Bortkasta kroner. I 22. er det mer kritisk å finne en lot som går bra i børsa di, blant alle dugende merker og navn, enn nødvendigvis å kjøpe det dyreste man kommer over.

 

 

Til mengdetrening utendørs bruker man billigere ammo enn til konkurranse, og aksepterer at det blir noe dårligere resultat -akkurat som en toppsyklist trener mye på tung stålsykkel og en Carrera Cup-sjåfør ikke bruker kvalifiseringsdekkene på trening.

DFS skal fremme gode våpenferdigheter i befolkningen, underforstått i tilfelle væpnet konflikt med en invaderende styrke, og da er noe av grunnlaget for å treffe med grovkaliber at man kan lese vind. Man blir bedre til å lese vind med trening på 100 meter enn 50, og sparer ikke noen kroner på mengdetrening så lenge man godtar en ekstra 9-er på 25-skudden med billigere ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...