Jump to content

Hvordan få mest utbytte av 22lr # avstand


M700

Recommended Posts

Jeg tror også at rekrutteringen vil lide kraftig under at det i praksis ikke vil bli voksne på 50m finkaliberbanen. Bare de få som gidder å instruere, og konkurransesrpeisene, som verken bidrar eller er egentlig interessert i våpen og skyting, bare i å være best.
Det vil også bli færre av de som gidder å instruere, siden de ikke kan skyte grovriflene sine der, og det vil bli færre skyttere siden det å skjønne vind ikke lenger blir en fordel som gjør at du kan ta igjen han som ser bedre eller er flinkere til å trekke av.
Miljøet vil lide, siden folk blir skilt fra hverandre, og ungene får færre å se opp til - all oppdeling vil gi slike resultater. 

 

Ser jeg på de jeg skyter sammen med, på de 50-60 jeg var på LS sammen med - så tipper jeg maks halvparten ville holdt på om pappa skulle på en bane, og dattra på en annen - og så skulle instruktørene skyte grov på en bane, trene med jaktrifla på en annen, og så gå til en tredje for å instruere ungdommene. Jeg ser bare tungvintheter. Til slutt vil enten 200 eller 100m forsvinne - det er jo en bane til å vedlikeholde...

 

Forøvrig trente jeg i en god time i går - på stang og felthurtigbanen - PRS med 22, med en grill og to stoler som props. 200m var opptatt til jeger og fisk, og på 100m var en 120-150 mann opptatt med storviltprøvene sine.

Korte stangholdet vårt er 124m, og innertreffet på småen ble "passe/ litt for stort" - med Tac22. Selv om vi øvde på å presse ned tida. På kvartfigurens innertreff på 200m måtte vi bytte til RWS Match - her fikk Tac22-en for mye høydespredning. SK Biathlon fungerte også supert.

Tipper vi skjøt 3-400 skudd - uten en eneste uforklarlig bom til siden. Bom ja, men det var vind, og noen ganger ble det feil. 

 

Det er forresten utrolig god trening når en er to, at en skyter og en observerer, og kan si "vinden økte etter skudd tre - men det så du tydeligvis ikke" - eller "den buska der er mye bdre å se på enn den - og det lange gresset der står i ei bakevje..." Man prøver å lære - istedenfor å bare prøve å gjøre det enklere.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler i hvertfall ikke at DFS går ned fra 100m til 50m.

Eneste unntaket jeg ser for dette er at kanskje DFS med sin tyngde kunne fått definert 50m baner som "Idrettsarena" i stedet for "skytebane" med tanke på etablering av nye anlegg.

 

Skiskytterne har jo delvis fått til dette. Ellers hadde det vel hvertfall ikke vært noen skytebane i Holmenkollen. (rent bortsett fra at Besseberg hadde egne fond til å rydde slike hindringer av veien.. For the record: Jeg synes Besseberg har gjort en strålende jobb for skiskyting og tror ikke han er noe verre eller bedre enn andre pamper i sporter i resten av verden. Besseberg har bare undervurdert Janteloven i Norge. Besseberg er vel en korgutt i Sølvguttene i forhold til pampene i IOC, FIFA/UEFA og Bernie Ecclestone :-)  ) 

 

Jeg, som skyttermasochist, skyter viltmålgrener som har det veldig vanskelig med rekruttering, 50m med 22lr og 10m luft. Disse grenene sliter rett og slett fordi det er for vanskelig. På 10m luft feks vil en toppskytter fra elgbanen etter noen ukers trening ligge 100 poeng + bak de beste i en 600 poengs konkurranse. Det vil også som regel ta 1 - 2 års intensiv trening ( 2 timer 5 dager i uken på en elektronikkbane til 100K med luftrifle til 40-50K ) for å nærme seg toppnivået hvis man har talent og ikke har fylt 30 år. Ikke dra DFS denne veien.

 

Så som vanlig en liten avsporing: Noen som vet om det er noen vesentlig forskjell på Norma Tac22 og Match22?

Hvem er det som produserer disse for Norma?

 

image.png.1d06cd49faab38a40d0e841d47d11c46.png

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 minutter siden):

Ikke dra DFS denne veien

Det er det jeg er livredd for. De smalspora som er enten pensjonister eller heltidsskyttere har ingen problemer med det, de vil komme lenger opp på resultatlistene, og det er bare det de vil. Men mangden vil gi opp - jeg har mange nok unger og undommer i "troppen"  til å vite at mange av dem hadde sluttet når progresjonen går tregt, om det hadde vært så sykt langt opp til toppen. DFS-skyting er igrunnen veldig "demokratisk".

 

Feltskyting/ grovfelt er delvis unntaket, her sliter en med rekrutteringen rett og slett fordi det er for vanskelig. Spesielt til å begynne med. PRS har jo en lignende utfordring.

Torf skrev (7 minutter siden):

Så som vanlig en liten avsporing: Noen som vet om det er noen vesentlig forskjell på Norma Tac22 og Match22?

Hvem er det som produserer disse for Norma?

Det står RWS (skjoldet med en "R" i ) under begge patronene.

Match 22 er en meget bra matchpatron i mange våpen. Ryktet sier at den er RWS Match i andre esker. (En av våre rekrutter skjøt 100/ 8* på LS med denne)

Tac22 er en "intermediate" patron - jeg ville ikke skutt konkurranse på 100m med den om jeg hadde tenkt å vinne, men den holder vanligvis 10-er. Lottene er variable, men jeg har ennå ikke sett den så ille som CCI Std. Vi bruker denne som innstegspatron i laget, og bytter til Match når de nærmer seg 250. Det er ingen problem å skyte 250 med en haug * på 100m med denne og de fleste Sauere. +/- om en ser etter vinden da ;)

Folk som diskuterer hvor "tilfeldig vinden er" skal huske på at de gode 13-åringene godt kan stille 2-3-4 ganger i løpet av en tiskuddsserie med lukket anvisning, og skyte 100p. 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (36 minutter siden):

Jeg anbefaler i hvertfall ikke at DFS går ned fra 100m til 50m.

Det er litt uforståelig at det går fint å skyte .22 på 15 og 100m, men ikke på 50. Ingen jeg kjenner som jobber for 50m i DFS mener at en skal skyte på internasjonal skive.

 

Når det gjelder frafallet i viltmål, henger vel det også sammen med at det ikke er olympisk øvelse lengre. Jeg spår viltmåls død i NSF. Det er færre aktive på stevner i løpet av et år enn det er på Norgesfelt på en vanlig torsdag i Verdal. De som vil skyte noe lignende kan vel skyte i NJFF.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (4 minutter siden):

Det er litt uforståelig at det går fint å skyte .22 på 15 og 100m, men ikke på 50. Ingen jeg kjenner som jobber for 50m i DFS mener at en skal skyte på internasjonal skive.

Problemet er ikke 50m, men at du deler miljø og kompetanse. Og at du går 100% over til 22. Det er verre enn 50m.

Hadde vi hatt 900 50m baner og alle skjøt der, så OK - men vi har 900 100m-baner. Vi trenger ikke å bytte - spesielt ikke når 100m gjør banen interessant for flere, så vi kan ha et større miljø. Miljøet rundt en skytebane er viktig for rekruttering og motivasjon, og 2/3 av det faller bort på en 50m bane.

 

"lille-skiva" på 50m er nødvendig for at vind skal ha betydning. Vinden tar deg fint ut av 12mm tieren - om man som du sier skal ha en større tier (f.eks. 30mm) så må du ha 5-6m/s for å blåse ut av tieren, mens 1-2 er nok idag. Vindbedømming blir ikke en ting. Når ungene bir store nok til å skyte grov har de vokst opp på 50m, uten å se ei grovrifle, og de smeller noe fælt. Så er det vind på 200m, som de aldri har lært om, og de kommer ikke til å treffe en drit - exit. Noen få vil bli igjen på 50m og lage et mini-"neo-NSF".

Dette er riktig nok hva jeg tror, men når det nå faktisk har skjedd nøyaktig dette, i både Sverige og Danmark, så er det nok til å gjøre meg alvorlig bekymret, når "22LR-mafian" rir ut her hjemme. Og når det er så tydelig hvem som fronter det, og så tydelig hvem som vil komme mye høyere på listene - så blir det i tillegg litt patetisk. 

 

 

Jeg har forresten aldri sagt at 15m er interessant - 15m er nødvendig for kunne ha mange innendørsbaner nok, så man kan skyte når det er mørkt, regner og veien til skytebanen er nedsnødd. Det er ikke noen hovedaktvitet, det er et nødvendig onde ;)

Personlig mener jeg at konkurranse-crazen inne på 15m er noe tull. Vi dyrker opp inneskyttere hele høsten, som slutter når vi skal ut om sommeren - det er jo kaldt og gulvet er skittent - Gud forby at vi skal ligge på bakken på felt... Videre på den så tror jeg det generelt er alt for mye stevner og konkurranser. Det ødelegger lokalmiljøene, får de som ikke når opp til å slutte, og gjør oss til en mindre, og mindre trivelig organisasjon. Vil du gjøre noe annet ei helg så er du jo "helt ute" - og mange blir der.

 

K

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 minutter siden):

Videre på den så tror jeg det generelt er alt for mye stevner og konkurranser. Det ødelegger lokalmiljøene, får de som ikke når opp til å slutte, og gjør oss til en mindre, og mindre trivelig organisasjon. Vil du gjøre noe annet ei helg så er du jo "helt ute" - og mange blir der.

Her er jeg helt enig med deg.

 

Jeg har aldri gått inn for at vi kun skal skyte finkaliber. Tvert imot fremsnakker jeg grov, men jeg ville gjerne skutt på 200m. 100m og 6cm tier blir bare en øvelse i hvor mange tiere en kan skyte før nieren kommer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For meg som er en av de "hauggamle" i DFS ville 50 m vært en katastrofe. Det virker som mange er redd for utfordringer og bare vil skyte om det er lette forhold. På 100 m er det ofte et godt miljø med både rekrutter, veteraner og jegere. Det bidrar til at man får litt mer perspektiv på skyting som rekreasjon, ikke bare for å fylle premiehyllene. Det er mer læringseffekt med skyting på 100 m enn om DFS skulle skifte til 50 m. Begynner vi med 50 m er det første trinn til en innendørsidrett.

For meg er feltskyting grovfelt, det å ligge på 100 m å skyte på sirupsspekelasier og andre imitasjoner av diverse kjeks har ingen appell i det hele tatt. Jeg ser at mange vil skyte på lengre hold, og der det er mulig kommer det skyttere. For rekrutteringen tror jeg at feltskyting med grovkaliber er et pluss, men skulle man tillatt andre patroner enn 6,5 og 7,62?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mange 100m skytebaner (vår inkludert), har av terrengmessige årsaker ikke mulighet til å anlegge 50m sånn helt uten videre. Da må vi isåfall bygge opp terrenget 10-15 meter. At en 50m-bane skal løse alle DFS sine problemer har jeg veldig vanskelig for å tro. Lenge leve 100m!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (34 minutter siden):

 

Når det gjelder frafallet i viltmål, henger vel det også sammen med at det ikke er olympisk øvelse lengre. Jeg spår viltmåls død i NSF. Det er færre aktive på stevner i løpet av et år enn det er på Norgesfelt på en vanlig torsdag i Verdal. De som vil skyte noe lignende kan vel skyte i NJFF.

 

Der sammenlikner jeg NSSF viltmålskyting med med skiflyging. Omtrent samme terskel for å bli god og omtrent samme antall deltagere i Norge 8) 

Og, som sagt; jeg er ikke god og må derfor være masochist for å sammenlikne resultatene mine med de beste.. 

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (5 minutter siden):

Her er jeg helt enig med deg.

👍

 

nhd skrev (5 minutter siden):

100m og 6cm tier blir bare en øvelse i hvor mange tiere en kan skyte før nieren kommer.

Liggende og for de aller beste, ja. DFS er (forhåpentligvis ennå en stund) mer enn V73. Såsnart ungdommene begynner å skyte fullt, skal de som regel begynne å skyte knestående, og plutselig stående også. Ta og skyt et EJ-program, og fortell oss om nieren kom eller ikke ;)

 

Per-S skrev (1 minutt siden):

 men skulle man tillatt andre patroner enn 6,5 og 7,62?

Hvorfor egentlig? Mangelen på valgmuligheter gjør det veldig mye enklere for nyebgynnere. Det er en av de store fordelene i DFS, du skal ha DET utstyret, ingen som trenger å lure på om han skal ha noe annet fordi det gir en fordel, ingen "gaming" av utstyr, ingen kjøper feil utstyr, osv. Ingen som har penger og fordel av å kunne bruke det ene den ene dagen, og det andre den andre dagen.
Forresten er jo ca alle patroner tillatt i kikkertklassen.

 

Jeg tror kikkertklassen etterhvert kommer til å fylles opp av V-something som vil skyte grovfelt, men ikke lenger orker knestående, eller ser for dårlig. De som er veteraner nå ser stort sett bare ned på kikkertsikter (mange kan ikke forstå hvordan jeg kan skyte så godt med kikkertsikte..., de tror det er en ulempe) Men når min generasjon begynner å skrante (mer).. tror jeg kikkertene kommer fram.


Hvor mange voksne folk kommer forresten til å skyte "finfelt" med 22 på 50m når jaktfelt og PRS fins?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er unikt at Norges nest største idrett, etter fotball, har en stor organisasjon der man kan skyte på skive 5 og ha en 10-åring på skive 4 og en 86-åring på skive 6 og alle tre skyter cirka samme sum i hver sin klasse. Det sosiale oppgis som en viktig årsak til at mange fortsetter med skyting, og jeg _tror_ at noen får sin sosiale omgang på i hovedsak trening og stevner. Så skal jeg ikke dra diskusjonen inn på ensomhet, men heller fokusere på at de ferskeste kan få gode råd fra dem som har holdt på i to mannsaldre, og at de eldste kan oppleve gleden ved å lære bort -når de skyter på samme bane samtidig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 minutt siden):

De som er veteraner nå ser stort sett bare ned på kikkertsikter (mange kan ikke forstå hvordan jeg kan skyte så godt med kikkertsikte..., de tror det er en ulempe) Men når min generasjon begynner å skrante (mer).. tror jeg kikkertene kommer fram.


 

 

K

 

På begynnelsen av 80-talle skjøt jeg en dag på 300m på Løvenskiold. En av DFSs toppskyttere med Krag kastet foraktelige blikk på lånerifla jeg hadde den dagen og la ut i det vide og det brede om Kragens fortreffeligheter og hvor mye bedre presisjon det var i den enn rifla jeg skjøt med. Lånerifla var en Shilen DGA enkeltskudds i 308 med 16X kikkert.

Jeg trodde faktisk flesteparten av de eldre i DFS hadde kommet lenger idag 8) 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, nhd said:

jeg ville gjerne skutt på 200m. 100m og 6cm tier blir bare en øvelse i hvor mange tiere en kan skyte før nieren kommer.

Hvorfor skyter du ikke i 3-5 eller V55? Å ligge på magen og skyte tiere blir fort kjedelig, det forstår jeg. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (10 timer siden):

Hvorfor skyter du ikke i 3-5 eller V55? Å ligge på magen og skyte tiere blir fort kjedelig, det forstår jeg. 

Jeg var pistolskytter frem til jeg var 64. Begynte med rifle i voksen alder. Har trengt noen år på å beherske liggende. Har så smått begynt med kne og stå, men innser at jeg i tillegg til full jobb ikke har nok tid til å bli god på stå.

Men tilbake til ønsket: Jeg synes at det også bør tilbys et utfordrende program for liggskyttere. I lokale stevner utgjør V65+73 majoriteten av skytterne. I tillegg er det ofte 100m som begrenser kapasiteten. Det ville bli bedre om vi fikk skyte på 200m.

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (På 6.8.2023 den 17.48):

NSF som organisasjon har holdt på lengre enn DFS men er enda ikke store på rifle.

Norges Skytterforbund ble stiiftet i 1925, eller 1946 alt etter som en ser det. Jeg vil kalle det 1925. Da måtte "Sportsskytterklubbene" - de som drev med internasjonale øvelser være medlemmer i et nasjonalt forbund, og forløperen til NSF ble stiftet.

Oslo Sportsskyttere ble stiftet i 1912.

DFS ble opprettet i 1893 - vedtatt i 1892. "Centralforeninen for legemsøvelser og vaabenbruk" som er forløperen for DFS og NIF ble stiftet i 1861. Mange skytterlag er stiftet i 1850-1870-perioden. I samme perioden eksisterte "Folkevæpningssamlagene" parallellt med Centralforeningen, men de ble alle slått sammen i DFS. DFS var i grunnen myndighetenes måte å få kontroll over Skytterlag og Folkevæpningslag.

 

Centralforeningen, Folkevæpningslagene og Skytterlagene, og senere DFS var rettet mot forsvaret - og skyting som ren sport, for sportens formål - kom mye senere. Det resulterte i at DFS "ikke ville ha" sportsskytterne da de måtte inn i et nasjonalt forbund.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (15 minutter siden):

Mange skytterlag er stiftet i 1850-1870-perioden. I samme perioden eksisterte "Folkevæpningssamlagene" parallellt med Centralforeningen,

 

Alltis en sann svir å gripe @M67 i små unøyaktigheter!

 

Ola Five (f. 1845) var aktiv i "Centralforeningen", og prøvde å få til reformer der, men ga opp rundt 1880, og begynte arbeidet for en ny organisasjon, med mottoet "Folket i vaaben". "Inntrøndelagen og Namdalen Folkevæbningssamlag" ble stiftet på nyåret 1881.

Link to comment
Share on other sites

Man skal tydeligvis ikke skyte fra hofta i nærheten av DFS-folk. 

 

Jeg legger meg langflat og beklager på det groveste. Tankefeilen min var at de første lagene i Centralforeningen ble stiftet våren 1861, og at Centralforeningen ble til NIF som NSF er del av, mens folkevæpningslagene, militsen til partiet Venstre, kom senere. Jeg tenkte ikke på at all rifleskyting I Centralforeningen opphørte når DFS kom. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (2 timer siden):

Man skal tydeligvis ikke skyte fra hofta i nærheten av DFS-folk. 

 

Jeg legger meg langflat og beklager på det groveste. Tankefeilen min var at de første lagene i Centralforeningen ble stiftet våren 1861, og at Centralforeningen ble til NIF som NSF er del av, mens folkevæpningslagene, militsen til partiet Venstre, kom senere. Jeg tenkte ikke på at all rifleskyting I Centralforeningen opphørte når DFS kom. 

Centralforeningen meldte seg vel ut av idrettsforbundet rundt 1920 og etterfølgeren oppphørte å eksistere senest 1976....

Link to comment
Share on other sites

Skyttere som diskuterer "sin skytesport" er like givende for skytesporten, som "pickup folket" diskuterer om det beste er Ford, Chevrolet eller Dodge :P Tenk om alle skyte sporten kunne samarbeidet,i det minste om skytebaner,og ting som blir tredd ned over hodene våre fra politikere innenlands og utenlands?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...