Jump to content

Halvauto rifle forbudet


Ørnulf

Recommended Posts

Etter hva jeg har fått med meg så vil de som har halvauto jaktrifler som blir forbudt med den nye forskriften måtte levere inn disse til destruering uten å få kompensasjon for det hvis de ikke klarer å selge rifla til utlandet innen forbudet trer i kraft?

 

Men er det virkelig ikke noen våpenforhandlere med litt lyst på noen ekstra inntekter her i landet ved å kjøpe inn alle disse fra folk også selge de videre i en batch til en forhandler i f.eks. USA for en avtalt sum eller noe slik? Eller vil prisene måtte bli så lave at det ikke lønner seg?

Edited by Ørnulf
Link to comment
Share on other sites

Og en annen ting ved eksport, er at ved USA produserte våpen oftest også egentlig skal ha amerikansk eksportlisens i tillegg ved salg ut at landet, med mindre den originale eksportlisensen gjaldt hele europa. Noe som vel er usannsynlig.

 

Norske politikere har skreket høyt når norske våpen har blitt eksportert til ett tredje land uten godkjenning fra norske myndigheter, men det er tydeligvis helt ok å gjøre det mot andre land....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (15 minutter siden):

Det er snakk om 4000 i kompensasjon for innleverte jaktrifler vel?

I så fall så er det i hvert fall ikke noe betenkligheter med å kjøpe seg en Ruger 10/22 i dag da man vil få igjen nesten hele kjøpssummen hvis den blir forbudt.

Edited by Ørnulf
Link to comment
Share on other sites

Ørnulf skrev (1 time siden):

I så fall så er det i hvert fall ikke noe betenkligheter med å kjøpe seg en Ruger 10/22 i dag da man vil få igjen nesten hele kjøpssummen hvis den blir forbudt.

Jeg kjøpte meg en Winchester Wildcat i våres ihvertfall, ingen .22LR halvauto jaktvåpen bør havne på forbudtlista mener jeg...

Og blir den forbudt har jeg tapt 1000kr..

Men hva jeg mener spiller ingen rolle, klar over det..

Edited by K.Olsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte nylig om tillatelse til å kjøpe halvauto hagle og fikk beskjed om at grunnet arbeidet med å "avklare hvilke typer halvautomatiske våpen som omfattes av lovens forbud" kan må jeg sende en skriftlig bekreftelse på at jeg er inneforstått med dette. Jeg trodde at dette eventuelle forbudet kun gjaldt rifler og ikke hagler.

 

Er dette korrekt, eller har det blitt noe surr hos våpenkontoret? 

 

For orden skyld gjaldt søknaden min en Girsan MC312. 

Link to comment
Share on other sites

Halvautomatiske hagler er ikke lenger forbudt, det er kun halvautomatiske rifler som er forbudt i selve lovteksten. 
 

Quote

§5
Utanom dei tilfella som er nemnde i §§ 10, 12 eller 13, kan ikkje politiet gje løyve til å erverve, ha, tilverke, importere eller omsette følgjande skytevåpen:

1.    heilautomatiske skytevåpen,
2.    skytevåpen som er kamuflerte som annan gjenstand,
3.    halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruerte for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet,
4.    skytevåpen som vanlegvis vert bruka som krigsvåpen,
5.    andre skytevåpen enn dei som er nemnde i nummer 1 til 4, som saknar ein lovleg bruk, eller som har særskilt farlege eigenskapar.


Ikke et ord omkring halvautomatiske hagler eller pistoler. Dette er en sterk liberalisering i forhold til den forrige våpenforskriften som forbød alle halvautomatiske våpen. 

§ 11 sier noe om hva du kan erverve til jakt: 
 

Quote

Politiet kan gje løyve etter første ledd til å erverve og ha rifler og hagler med enkeltskot eller manuell omlading og halvautomatiske hagler som er tillatne i eller i medhald av § 5 andre og tredje ledd. 


Siden halvautomatiske hagler ikke er nevnt i §5 så er de per default lovlig å erverve for jegere.

Link to comment
Share on other sites

Øystein skrev (På 19.10.2022 den 23.10):

Ikke et ord omkring halvautomatiske hagler eller pistoler. Dette er en sterk liberalisering i forhold til den forrige våpenforskriften som forbød alle halvautomatiske våpen. 

 

Det kan vel ikke stemme? Halvautomatiske pistoler har da alltid vært lovlig, og også en rekke halvautomatiske rifler og hagler. Ellers hadde de jo ikke vært i fritt salg i Norske våpenbutikker.

Link to comment
Share on other sites

Øystein skrev (På 19.10.2022 den 23.10):

Siden halvautomatiske hagler ikke er nevnt i §5 så er de per default lovlig å erverve for jegere.

 

Det ser ut til at de har skrevet feil, og at de mente gevær fremfor rifle i paragraf § 5

 " 3. halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruerte for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet"

 

 

Øystein skrev (På 19.10.2022 den 23.10):

...halvautomatiske hagler som er tillatne i eller i medhald av § 5 andre og tredje ledd. 

 

Denne delsetningen har jo ingen betydning når tredje ledd kun sier noe om rifler. Hadde det stått gevær fremfor rifle så hadde den hatt betydning.

 

Link to comment
Share on other sites

K.Olsen skrev (På 18.10.2022 den 18.08):

Jeg kjøpte meg en Winchester Wildcat i våres ihvertfall, ingen .22LR halvauto jaktvåpen bør havne på forbudtlista mener jeg...

Og blir den forbudt har jeg tapt 1000kr..

Men hva jeg mener spiller ingen rolle, klar over det..

Tidligere denne uka fikk jeg melding fra politiet om at min søknad på Ruger 10/22 til jakt ville bli avslått. Jeg fikk imidlertid mulighet til å velge noe annet, så da ble det pumpehagle 😊

Link to comment
Share on other sites

Mr Pistus skrev (9 timer siden):

Tidligere denne uka fikk jeg melding fra politiet om at min søknad på Ruger 10/22 til jakt ville bli avslått. Jeg fikk imidlertid mulighet til å velge noe annet, så da ble det pumpehagle 😊

 

 

Sa de at den garantert kommer til å bli avslått, eller momlet de noe om at de syns "farlige/stygge" våpen mest sannsynlig burde bli forbudt?

Uansett veldig merkelig oppførsel siden det ikke såvidt jeg vet har kommet noen instrukser til våpenkontorene om noen forbudtliste ennå....

 

Dette er bare dårlig humor......

Halvauto salongrifler som eies av lovlydige jegere er jo ett jækla stort problem her i Norge.....!?.....

 

Når skal de som lager lover og regler skjønne at det ikke betyr en skit for de kriminelle med onde hensikter!?

De bryr seg jo ikke om lover og regler uansett!..

 

Edited by K.Olsen
Link to comment
Share on other sites

K.Olsen skrev (48 minutter siden):

 

 

Sa de at den garantert kommer til å bli avslått, eller momlet de noe om at de syns "farlige/stygge" våpen mest sannsynlig burde bli forbudt?

Uansett veldig merkelig oppførsel siden det ikke såvidt jeg vet har kommet noen instrukser til våpenkontorene om noen forbudtliste ennå....

 

Dette er bare dårlig humor......

Halvauto salongrifler som eies av lovlydige jegere er jo ett jækla stort problem her i Norge.....!?.....

 

Når skal de som lager lover og regler skjønne at det ikke betyr en skit for de kriminelle med onde hensikter!?

De bryr seg jo ikke om lover og regler uansett!..

 

Dama var hyggelig nok - og det var jeg også - statstjenestemenn i mellom, men hun gjorde det klart at søknaden i daværende form ville bli avslått, medmindre jeg kunne redefinere bruksområdet til noe sportsskyterelatert. Siden jeg faktisk ønsket å bruke denne på jakt opp til hares størrelse, men ikke hare, var jeg ikke så hypp på å endre noe som helst. Men så kom jeg på at det manglet en slarkete 870 i garderoben, så da endret jeg til det. Samme dag fikk jeg e-post med innvilgelse. Så får jeg heller se an hvordan det går etterhvert. Hun nevnte også at rundskriv var like om hjørnet.

Link to comment
Share on other sites

Mr Pistus skrev (8 minutter siden):

Dama var hyggelig nok - og det var jeg også - statstjenestemenn i mellom, men hun gjorde det klart at søknaden i daværende form ville bli avslått, medmindre jeg kunne redefinere bruksområdet til noe sportsskyterelatert. Siden jeg faktisk ønsket å bruke denne på jakt opp til hares størrelse, men ikke hare, var jeg ikke så hypp på å endre noe som helst. Men så kom jeg på at det manglet en slarkete 870 i garderoben, så da endret jeg til det. Samme dag fikk jeg e-post med innvilgelse. Så får jeg heller se an hvordan det går etterhvert. Hun nevnte også at rundskriv var like om hjørnet.

Ok, takk for svar!

Var hyggelig og høflig når de ringte meg også....helt til damen i andre enden sa at; "du vet det finnes så mye stygge våpen der ute", da klarte jeg ikke å dy meg og svarte at "det er ikke våpnene som er stygge, det er de menneskene som misbruker dem som er stygge!"..

 

Er spent på fortsettelsen av dette forbudet......

Lurer på om kriminelle følger med og om de kommer til å konvertere til "bakover,opp og tilbake igjen" boltrifler siden halvauto etter sigende skal bli forbudt..

Kanskje oppgjørene imellom gjengene i Oslo blir utført med svartkruttvåpen etter rundskrivet, så blir svartkrutt forbudt også da kanskje?

 

Våpenloven med rundskriv osv osv rammer kun lovlydige borgere.

 

Link to comment
Share on other sites

Dersom hensikten er å forby våpen med størst skadepotensial burde veldig mange andre våpen forbys før halvautomatiske salongrifler. 22lr kan iogforseg være dødelig nok den - for individer opp til hares størrelse, men ikke hare. Noe sier meg at det er det farlige utseendet man ønsker å forby.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mr Pistus skrev (1 time siden):

Dersom hensikten er å forby våpen med størst skadepotensial burde veldig mange andre våpen forbys før halvautomatiske salongrifler. 22lr kan iogforseg være dødelig nok den - for individer opp til hares størrelse, men ikke hare. Noe sier meg at det er det farlige utseendet man ønsker å forby.

Våpen er ikke farlige på egenhånd uansett hvor "farlige" de ser ut, det er menneskene som misbruker dem som er farlige....

Og det gjelder kniver, økser, sager, hammere,store skrutrekkere, slegger osv osv.....

Hvis noen med ulovlige hensikter ønsker å skade/drepe medmennesker av en eller annen merkelig grunn så finner de alltid en "løsning" uansett....

 

Tenk om noen tok opp en stein og drepte ett menneske ved å kakke den i hodet på noen!?

Skal vi forby steiner da og isåfall hvor store steiner!?

 

Alt er jo bare svada........

 

Link to comment
Share on other sites

K.Olsen skrev (8 timer siden):

Våpen er ikke farlige på egenhånd uansett hvor "farlige" de ser ut, det er menneskene som misbruker dem som er farlige....

Og det gjelder kniver, økser, sager, hammere,store skrutrekkere, slegger osv osv.....

Hvis noen med ulovlige hensikter ønsker å skade/drepe medmennesker av en eller annen merkelig grunn så finner de alltid en "løsning" uansett....

 

Tenk om noen tok opp en stein og drepte ett menneske ved å kakke den i hodet på noen!?

Skal vi forby steiner da og isåfall hvor store steiner!?

 

Alt er jo bare svada........

 

 

Jada, vi kan argumentere for at det finnes bøttevis av andre potensielle drapsvåpen der ute, og at et skytevåpen i seg selv ikke er farlig. Jeg tviler på at vi noen sinne vil vinne fram med slike argumenter her i landet, selv om det fortsatt ser ut til å funke i et skakkjørt land på randen av selvdestruksjon noe lenger vest.

Noe som burde gå hjem hos de ved roret er at våpenlovgivningen ikke har nevneverdig effekt på relevant del av kriminalstatistikken, all den tid lovlige våpen er forskriftsmessig nedlåst når de ikke brukes, stort sett kun brukes til angitt formål, og nesten helt uten unntak brukes av folk som ikke  går svangre med tanker om at rettferdigheten først gjenvinnes etter at de har utradert en ungdomsleir eller en bar full av skeive.

Mye ble ødelagt for våpeneiere flest da Norges største idiot gjennom tidene herjet på Utøya. Fra den dag ble alle lovlig eide halvautomatiske våpen med høy magasinkapasitet og mulighet for raskt magasinbytte en fiende av demokratiet (og vår rett til å gå rundt å spise gress og lukte på blomstene) i noens øyne.

Etter mitt syn er det å forby 10/22 en lite velfundert løsning på et problem som ikke finnes. Det finnes i hvert fall i så liten grad at et forbud kun er et totalitært diktatur verdig.

Ovenstående skriver jeg uten tilsiktet politisk slagside. Dessuten stemmer jeg vel på det partiet som trolig dannet det største hylekoret etter Utøya.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (4 timer siden):
K.Olsen skrev (15 timer siden):

Kanskje oppgjørene imellom gjengene i Oslo blir utført med svartkruttvåpen etter rundskrivet,

https://www.nrk.no/innlandet/politiet-er-straks-ferdige-med-etterforskningen-av-bortforingen-pa-tolga-i-januar-2022-1.16146171

 

Hvis du forter deg, @Chiefen.v-2, kan du få kjøpt et slikt våpen på den danske Laurtiz-auksjonen:

 

https://www.lauritz.com/da/auktion/smith-wesson-model-1-revolver-1868-1875/i6280175/

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (På 23.10.2022 den 8.35):

Ja, leste den saken. Og Gud hjelpe meg, personen må jo ha stått så nære at andre metoder hadde vært sikrere for å utføre den umenneskelige handlingen!.....

 

Og jeg er klar over at alt dette hysteriet rundt forbud av halvauto rifler, magasinkapasitet osv mest sannsynlig handler om utøyaterroristen....

 

De som ønsker å skade noen eller værre finner alltid en "løsning" uansett forbud...

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/22/2022 at 10:22 AM, Mr Pistus said:

Tidligere denne uka fikk jeg melding fra politiet om at min søknad på Ruger 10/22 til jakt ville bli avslått. Jeg fikk imidlertid mulighet til å velge noe annet, så da ble det pumpehagle 😊

Hvilket kontor var dette? Det ville jeg klaget på. 10/22 omfattes ikke av det nye forbudet. Det har ikke overtre, er ikke av militær opprinnelse, og selges ikke med magasin større enn 10.

 

I Oslo er det helt innafor fortsatt. Jeg solgte en Marlin 795 for et par uker siden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (10 timer siden):

Hvilket kontor var dette? Det ville jeg klaget på. 10/22 omfattes ikke av det nye forbudet. Det har ikke overtre, er ikke av militær opprinnelse, og selges ikke med magasin større enn 10.

 

I Oslo er det helt innafor fortsatt. Jeg solgte en Marlin 795 for et par uker siden.

 

Øst politidistrikt. Jeg klager ikke, jeg psyker dem ut ved hjelp av ekstrem stayer-evne 😂

Link to comment
Share on other sites

For en tid siden ble det postet link til et fint lite dokument her inne, det skal være et utkast i arbeidet med våpenrundskriv..

 

https://www.dropbox.com/s/5m7gq4la89zmnji/Rundskriv_2022_008_Utkast.pdf

 

Her kan man lese blant annet dette som tyder på at halvautomatiske rifler i blant annet .22LR blir håndtert noe annerledes enn grovere våpen.

 

3.1.3.1 Særlig om halvautomatiske rifler ikaliber .22 LR,.22 Longog .22 Short

Halvautomatiskerifler utviklet for avfyring av patroneri kalibrene.22 LR, .22 Long og.22 Shortvil normalt ikke utgjøre stridsvåpen som er forbudte i medhold av § 5 annet nr.3 selv om de er utstyrt med avtagbart magasin. Den lave anslagsenergi som kalibrene presterer innebærer at de normalt ikke utgjør skytevåpen beregnet for strid.Det understrekes at også slike rifler skal oppfylle øvrige krav til lovlig type, herunder skal riflen være en sivil våpenmodell som fra fabrikk ikke leveres med magasiner som overgår kapasitetsbegrensningen på 10patroner, jf. § 4-1 første ledd nr. 1

Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli på tide at vi får en avklaring på dette nå, synes jeg. Irriterende å sitte på flere rifler man ikke vet med sikkerhet om man får beholde eller ei. Mye rart om dagen fra våpenkontorene, med folk som får nei på 22lr halvauto, og beskjed om at halvauto hagle kan bli forbudt med ny forskrift og må innleveres... 

Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (1 time siden):

Øst våpenkontor har gått full retard siste ukene og innvilger ikke noe ting.

 

Som kronisk pessimist (i alle fall i denne sammenheng) tenker jeg at Øst i verste fall kanskje har fått vite noe som ikke vi vet, og behandler våpensøknader deretter. For eksempel noe i tråd med siste innlegg fra @Chiefen.v-2

 

 

Chiefen.v-2 skrev (8 minutter siden):

Blir ikke overasket om det meste blir (forsøkt) forbudt.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (1 time siden):

3.1.3.1 Særlig om halvautomatiske rifler ikaliber .22 LR,.22 Longog .22 Short

Halvautomatiskerifler utviklet for avfyring av patroneri kalibrene.22 LR, .22 Long og.22 Shortvil normalt ikke utgjøre stridsvåpen som er forbudte i medhold av § 5 annet nr.3 selv om de er utstyrt med avtagbart magasin. Den lave anslagsenergi som kalibrene presterer innebærer at de normalt ikke utgjør skytevåpen beregnet for strid.Det understrekes at også slike rifler skal oppfylle øvrige krav til lovlig type, herunder skal riflen være en sivil våpenmodell som fra fabrikk ikke leveres med magasiner som overgår kapasitetsbegrensningen på 10 patroner, jf. § 4-1 første ledd nr. 1

 

10/22 kan jo leveres fra fabrikk med 25-skudds magasin. Da er det kanskje det de prøver å ta den på. 

 

(Jeg mener fremdeles at § 4-1 første ledd nr. 1 betyr at fabrikken også skal kunne levere våpenet med magasin for 10 skudd eller under, og ikke utelukkende med magasin for 10 skudd eller under. Det hadde vært fryktelig enkelt og umulig å misforstå å skrive

 

"frå fabrikk ikkje er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på over 10"

 

... men det har de altså valgt å ikke skrive.

Men hva jeg mener har ingen betydning.)

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (3 minutter siden):

10/22 kan jo leveres fra fabrikk med 25-skudds magasin. Da er det kanskje det de prøver å ta den på. 

 

Ruger 10/22 ble opprinnelig levert med kun 10 skudds magasin. Derav navnet 10/22, som indikerer rifle med 10 skudds magasinkapasitet i kaliber .22.

 

Sier ikke den nye lovteksten "opprinnelig"? Husker ikke helt, og har ikke tid til å sjekke opp akkurat nå...

Link to comment
Share on other sites

K.Olsen skrev (På 22.10.2022 den 20.43):

Ok, takk for svar!

Var hyggelig og høflig når de ringte meg også....helt til damen i andre enden sa at; "du vet det finnes så mye stygge våpen der ute", da klarte jeg ikke å dy meg og svarte at "det er ikke våpnene som er stygge, det er de menneskene som misbruker dem som er stygge!"..

 

 

 

 

189066681_10222341161949709_222207558697321966_n.jpg

  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (25 minutter siden):
1. frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10,

 

Dette kan vel fort bli et langvarig tema for diskusjon. Når du konstruerer en rifle med løse magasiner så kan det argumenteres for at den er konstruert for å ta imot alle slags magasinkapasiteter, også de over 10 skudd når de er tilgjengelig på markedet...

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@ATS Ja, nettopp.

 

Det støtter mitt argument om det den paragrafen er ment å si er at "produsenten må kunne levere våpenet med 10-skuddsmagasin eller mindre, siden det er begrensningen til jakt ihht § 2-5 og § 4-4".

 

Det er lett å skrive noe annet, hvis de har ment noe annet. Det har de ikke gjort.

 

Men igjen - hva jeg mener har ingen betydning.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Skrueråmuttere said:

@ATS Ja, nettopp.

 

Det støtter mitt argument om det den paragrafen er ment å si er at "produsenten må kunne levere våpenet med 10-skuddsmagasin eller mindre, siden det er begrensningen til jakt ihht § 2-5 og § 4-4".

 

Det er lett å skrive noe annet, hvis de har ment noe annet. Det har de ikke gjort.

 

Men igjen - hva jeg mener har ingen betydning.

 

Er dette jeg tenker også. Pga. 10 skudds restriksjoner må våpenet kunne kjøpes med 10 skudds magasin, ellers er det ikke noen lovlig måte å anskaffe det til jakt.

 

Karen som kom og kjøpte halvauto .22 av meg forrige uke (med innvilget søknad fra Øst) stod det på søknaden stemplet med "Magasinkapasitet Maks 10 patroner".

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

 

10/22 kan jo leveres fra fabrikk med 25-skudds magasin. Da er det kanskje det de prøver å ta den på. 

 

(Jeg mener fremdeles at § 4-1 første ledd nr. 1 betyr at fabrikken også skal kunne levere våpenet med magasin for 10 skudd eller under, og ikke utelukkende med magasin for 10 skudd eller under. Det hadde vært fryktelig enkelt og umulig å misforstå å skrive

 

"frå fabrikk ikkje er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på over 10"

 

... men det har de altså valgt å ikke skrive.

Men hva jeg mener har ingen betydning.)

 

3.1.3 Halvautomatiske rifler til jakt

Vurderingens del 2

Som eksempel kan nevnes Remington Model 742 som fra fabrikk ble levert med magasiner på henholdsvis 4, 10 og 20 patroner. Riflemodellen er i medhold av § 4-1 nr.1 forbudt da den opprinnelig ble levert med magasiner som overgår antallsbegrensningenpå 10. 

 

så vis jeg tolker rett så er 10/22 forbudt siden det finnes sikkert modeller som leveres med magasinkapasitet 10+

Link to comment
Share on other sites

Du tolker rundskrivet rett. Det er også et eget avsnitt der om salongrifler hvor de påpeker at de vil være forbudt om de leveres fra fabrikk med magasin over 10 skudd. 

 

Men les nå engang forskriften om igjen:

 

"frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10"

 

og still deg selv spørsmålet: er 10/22 produsert for bruk med magasin på 10 skudd eller under? 

 

Ja. Ja, den er det. Er den også produsert for bruk med større magasin? Ja, det er den også. Står det noe i forskriften om det? Nei. Ville det vært lett å skrive inn det i forskriften? Ja. 

 

POD er på ville veier. Igjen. Men makta rår.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (10 minutter siden):

"frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10"

er da ruger pcc ok eller?

 

https://www.jaktdepotet.no/ruger-pc-carbine-9mm-162-løp-gj-12x28-10sk-mag

 

den er jo laget for å ta løse magasin, og er da pistol magasin den tar, så teknisk sett vis du har pistol som tar den type mag, da har du da ei rifle med 20patroner.

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (På 27.10.2022 den 8.47):

3.1.3.1 Særlig om halvautomatiske rifler ikaliber .22 LR,.22 Longog .22 Short

Halvautomatiskerifler utviklet for avfyring av patroneri kalibrene.22 LR, .22 Long og.22 Shortvil normalt ikke utgjøre stridsvåpen som er forbudte i medhold av § 5 annet nr.3 selv om de er utstyrt med avtagbart magasin. Den lave anslagsenergi som kalibrene presterer innebærer at de normalt ikke utgjør skytevåpen beregnet for strid.Det understrekes at også slike rifler skal oppfylle øvrige krav til lovlig type, herunder skal riflen være en sivil våpenmodell som fra fabrikk ikke leveres med magasiner som overgår kapasitetsbegrensningen på 10patroner, jf. § 4-1 første ledd nr. 1

 

Noen må ringe til israelske IDF og be deres styrker slutte å bruke 10/22 som "Less lethal option"-våpen mot palestinerne. For hvis rundskriv-forfatterne får vite det, så går vel baby'n ut med badevannet....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...