Jump to content

6,5 x 55 vs 308 - Nye ting fører tilbake til den kjente diskusjonen


ung

Recommended Posts

Har vært heldig å gå arve en eldre remington 700, men etter å ha brukt den på banen jevnlig de siste 6 månedene så er presisjonen den største nedturen. Etter å ha snakket med børsemaker så fant jeg ut at med frakt ect så blir dette en utgift på 12-15lapper og da er plutselig en t3x like dyr. Etter å ha bestemt meg for å kjøpe en t3x så er jeg jo da over på den evigvarende kaliberdiskusjonen og mange lurer sikkert på  hvorfor i all verden det er nødvendig å dra opp en tråd som sikkert er diskutert 100 ganger før.

Grunnen er derimot rimelig enkelt og det er at mye tyder på at vi innen 10 år blir tvungen til å bruke blyfri ammunisjon. Jeg hadde tenkt å kjøpe en tikka t3x i 308 på grunn av levetiden på pipa, men også det faktumet at jeg har MYE større utvalg av stokker i senere tid om jeg skulle få et ønske om å bytte ut denne. Når jeg nevnte kalibervalget så regnet jeg med at de som elsker 6,5 fikk bakoversveis, men 308 tilhengeren mente jeg hadde tatt det riktige valget. Til min overraskelse så var ikke de med 308 helt sikre på at 308 var en bra løsning lengre på grunn av blyfrie.

 

Han som skyter rimelig mye begynte å snakke om at blyfrie kuler var lengre og at man brått fikk problemer med magasinlengder dersom man skulle lade disse med bra fart. I tillegg nevnte han noe med problemer relatert til de lange kulene og snurren i pipa. Til slutt runda han av med å snakke om bly er mye mykere enn kobber noe som trolig vil føre til kortere levetid på pipene og kort fortalt var han ikke sikker på at 308 ville ha så veldig lang levetid lengre. Slik jeg skjønte var kulene så harde at de vil ødelegge riflingene inne i pipa og det vil ikke være noe særlig forskjell på om du da bruker 6,5 eller 308 fordi etter 2-3000 vil pipa begynne å bli veldig glatt innvendig. 

 

Så er 308 på vei mot sin ende eller har mannen litt fordommer mot blyfri?

Link to comment
Share on other sites

Om han har fordommer kan nok hende, men jeg ville ikke bekymret meg for levetid og andre problemer med .308. Personlig ville jeg valgt 30-06 for å få litt større fleksibilitet med tunge og lange kuler. 

Men, .308 vil være bedre egnet med blyfrie kuler enn 6,5 så en T3 er et fornuftig valg om du ikke vil fikse Remingtonen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

En ny Tikka framfor en brukt 700 kan sikkert være fornuftig. Men om du allerede nå tenker i retning av ny stokk på Tikka-en, så lurer du deg selv litt med prisdifferansen. Da koster Tikka plutselig 20+ lapper. Kanskje du heller skal vurdere en annen modell fra start? Tikka Sporter, Super Varmint eller noe helt annet? Schulz & Larsen i en ok stokk? Sorry, var jo ikke dette du spurte om.

 

Både 6,5x55 og .308W fungerer helt fint med blyfritt. Så bra som blyfritt fungerer, innenfor de egenskaper slike kuler har. Jeg ville valgt 6,5x55 nå også, som for 30 år siden. Levetid på pipa er jo et moment, men regn litt på hva det koster i ammunisjon å skyte ut ei pipe i 6,5x55. Det er fort vekk en liten bruktbil i ammo! Hvor lenge pipa varer er også veldig avhengig av hvor kresen du er på presisjon. Ei pipe skal være skikkelig dårlig før den ikke kan brukes til det meste av jakt, jaktfelt, elgbane etc.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (9 timer siden):

 Personlig ville jeg valgt 30-06 for å få litt større fleksibilitet med tunge og lange kuler. 

Som vi har sagt mange ganger før i andre tråder (og som ikke kan gjentas for ofte:winke1:: I dagens jungel med nye(re) og hippe patroner i ymse kalibre er gode, gamle .30-06 Sprg. et svært fornuftig valg til allsidig storviltjakt*, så vel med tunge lange kuler som med tradisjonelle blykjernekuler.

 

Edit: burde vel presisert *blant "normalpatronene" 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (4 timer siden):

Men, .308 vil være bedre egnet med blyfrie kuler enn 6,5

Hvorfor er 308 bedre egnet med blyfrie kuler enn 6,5?. Man får større fart i 6,5 og med 7,5 evt 7 i stigning har du ingen problemer med å stabilisere de lengste homogene kulene på markedet. Farten sikrer jo igjen ekspansjonen som matspelle hinter til og da vil vel strengt tatt 6,5 være bedre egnet. Tida der tunge kuler er hovedfokus er på veis ende og 2 elger datt i høst av 120 gr barnes ttsx. 

Link to comment
Share on other sites

Feten skrev (8 minutter siden):

Hvorfor er 308 bedre egnet med blyfrie kuler enn 6,5?. Man får større fart i 6,5

Det som dreper et dyr er hullet som kulen lager, .308 takler kuler som har 7,62 mm diameter og som er fra 150 gr og oppover. De får større ekspandert dimeter enn du kan få i 6,5 mm og de har like stor hastighet nok til å ekspandere til større diameter enn du får i 6,5 mm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Feten said:

Hvorfor er 308 bedre egnet med blyfrie kuler enn 6,5?. Man får større fart i 6,5 og med 7,5 evt 7 i stigning har du ingen problemer med å stabilisere de lengste homogene kulene på markedet. Farten sikrer jo igjen ekspansjonen som matspelle hinter til og da vil vel strengt tatt 6,5 være bedre egnet. Tida der tunge kuler er hovedfokus er på veis ende og 2 elger datt i høst av 120 gr barnes ttsx. 

 

Får du større fart i 6,5x55 med 120 grains en 308 med 130 grains?

Link to comment
Share on other sites

BaconErGodtNamNamNAm skrev (20 minutter siden):

Får du større fart i 6,5x55 med 120 grains en 308 med 130 grains?

Nja, kommer vel litt an på pipelengde også? Her er i hvert fall Vihtavuoris data for 67 cm pipe i 6,5x55 og 61 cm pipe i .308Win. Ganske dødt løp vil jeg si, men sistnevnte er nok ørlite foran om vi korrigerer for forskjell i pipelengde.

image.png.b3d5aabd268a3fb29da7399f6db30f4b.png

 

image.png.d583bd504c780ca42100b5fa69ad02c7.png

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

ung skrev (5 timer siden):

 Til slutt runda han av med å snakke om bly er mye mykere enn kobber noe som trolig vil føre til kortere levetid på pipene og kort fortalt var han ikke sikker på at 308 ville ha så veldig lang levetid lengre. Slik jeg skjønte var kulene så harde at de vil ødelegge riflingene inne i pipa og det vil ikke være noe særlig forskjell på om du da bruker 6,5 eller 308 fordi etter 2-3000 vil pipa begynne å bli veldig glatt innvendig. 

 

 

 

Om det eventuellt skulle være et problem så gjelder vel det bare jaktammunisjon, og hvor stor andel av en rifles bruk er på jakt? 

Link to comment
Share on other sites

ung skrev (9 timer siden):

Han som skyter rimelig mye

Spør han hvor mange tusen blyfrie kuler han har skutt. I år ;)

 

 

 

 

  

ung skrev (9 timer siden):

Slik jeg skjønte var kulene så harde at de vil ødelegge riflingene inne i pipa og det vil ikke være noe særlig forskjell på

I call bullshit, helt enkelt. Jeg har ei 6.5-pipe nå som har gått snart 3000 skudd, over 2000 av dem blyfrie. Den viser strengt tatt mindre tegn på slitasje enn det jeg er vant til. Men variasjonen er stor.
Uansett er det liten grunn til å tro at slitasjen øker ene og alene pga at kulene er blyfrie. Men feil design, eller kuler som underdimensjonerte ift. løpene vil gi økt slitasje. Blykuler kan være mer tilgivende der, men det samme gjelder egentlig. Foreløpig har vi ingen holdepunkter for at slitasjen vil endres i det hele tatt.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Feten skrev (5 timer siden):

Man får større fart i 6,5 og med 7,5 evt 7 i stigning har du ingen problemer med å stabilisere de lengste homogene kulene på markedet.

Dette har du prøvd? Akkurat nå er det j.. mye tullball på markedet. Noe av det tror jeg ikke stabiliserer i det hele tatt. Men 7 fikser det meste ja.

 

I 308 kommer en langt med vanlig 12" stigning, siden du allikevel må ha fart, er du stuck med 140-150gr kuler, og de går utmerket i 12".

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Foreløpig har vi ingen holdepunkter for at slitasjen vil endres i det hele tatt.


Snakket med Knut Erik angende det med pipe slitasje og homogen kule.. han har vel skutt ut noen løp med homogen i flere kaliber.. om en tar utgangspunktet i 338 og 275 grs RangeMaster så viste det seg at ved 1000 skudd så var det mindre slitasje enn ved tradisjonelle blykuler.. ved 3000 skudd så var slitasjen relativt lik som ved bly.. pipen døde ved 5000 homogene skudd.. det meste han har fått ut av en pipe i 338LM er 5500 skudd ved bly.. men to forskjellige piper..to forskjellige fabrikanter/Merker gjør jo at ting vil være litt annerledes.. men han mente at det ikke var høyere slitasje.. men relativ lik slitasje homogen vs bly..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (1 minutt siden):

Om eg ikkje skulle velge min favoritt 6,5x55 så hadde eg utan tvil blandt våre 3 ”standardkaliber“ valgt 30-06. Av den enkle grunn at ein 30-06 kan alt ein 308 kan, pluss litt til. 

Det er nå egentlig sant, og mer kanskje nå, når man skal over på kuler som bør, eller må, ha fart - og er nokså lette i tillegg, så man slipper rekylulempen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (På 7.6.2022 den 12.37):

Om eg ikkje skulle velge min favoritt 6,5x55 så hadde eg utan tvil blandt våre 3 ”standardkaliber“ valgt 30-06. Av den enkle grunn at ein 30-06 kan alt ein 308 kan, pluss litt til. 

Sammenligner man populære blyfrie kuler i 30 kaliber så er det ikke mange meterne pr sekund ekstra man får ut av en 30-06 kontra 308. Eneste fordelen jeg kan se at 30-06 har er at man kan gå litt opp på kulevekt. De 30 ish m/s ekstra ved bruk av kulevekter rundt 160grs utgjør ikke allverden. Så har 308 fordelen med short action vs long action, så det er en ren smaks sak hva man prioriterer. 
 

Men jeg tror alle de tre «standardkalibrene» vil fungere godt nok for jakt her til lands, uansett hvilket man enn skulle velge.

Edited by Vxr
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vxr skrev (5 timer siden):

Sammenligner man populære blyfrie kuler i 30 kaliber så er det ikke mange meterne pr sekund ekstra man får ut av en 30-06 kontra 308. Eneste fordelen jeg kan se at 30-06 har er at man kan gå litt opp på kulevekt. De 30 ish m/s ekstra ved bruk av kulevekter rundt 160grs utgjør ikke allverden. Så har 308 fordelen med short action vs long action, så det er en ren smaks sak hva man prioriterer. 
 

Men jeg tror alle de tre «standardkalibrene» vil fungere godt nok for jakt her til lands, uansett hvilket man enn skulle velge.

 

Gjelder ikke dette stort sett for fabrikkammo? Når man lader selv er det jo betydelig mer futt i 30-06 vs. 308.

 

Sist rifle jeg hadde i 308 fikk jeg aldri ladet med 130gr TTSX, men svogeren min ligger på 900m/s med moderat løp og hjemmeladd i denne patronen. 

 

I 30-06’en kommer jeg opp i 1000m/s med 130gr TTSX. Dette er i 52cm løp. Jeg klarer ikke se at de andre med 308 og like lang pipe gjør det samme. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (17 timer siden):

 

Gjelder ikke dette stort sett for fabrikkammo? Når man lader selv er det jo betydelig mer futt i 30-06 vs. 308.

 

Sist rifle jeg hadde i 308 fikk jeg aldri ladet med 130gr TTSX, men svogeren min ligger på 900m/s med moderat løp og hjemmeladd i denne patronen. 

 

I 30-06’en kommer jeg opp i 1000m/s med 130gr TTSX. Dette er i 52cm løp. Jeg klarer ikke se at de andre med 308 og like lang pipe gjør det samme. 
 

 

Selvsagt kan man dra flere m/s ut av 30-06’en hvis man lader selv (og da gjerne lader hardere enn oppførte ladedata.) I det tidligere innlegget mitt gikk jeg ut ifra Vhitavouri sine ladetabeller for 308 og 30-06.

 

Vil korrigere meg selv litt da jeg underslo forskjellen litt da det varierer fra kule til kule. Ser at ved maxladninger for 150grs TTSX f.eks så ligger 30-06 ca 70 m/s høyere enn 308, så joda det er av betydning. Men om det lille ekstra gjør det helt store utslaget på ekspansjon, hvertfall på normale hold er jeg sterkt i tvil om.

Edited by Vxr
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vxr skrev (34 minutter siden):

Vil korrigere meg selv litt da jeg underslo forskjellen litt da det varierer fra kule til kule. Ser at ved maxladninger for 150grs TTSX f.eks så ligger 30-06 ca 70 m/s høyere enn 308, så joda det er av betydning.

Det er først og fremst med homogene kuler (150 grs og tyngre) og tradisjonelle blykjernekuler fra 180 grs og oppover at "storebror" viser sin styrke, kanskje særlig for hjemmeladeren. Ikke så rart heller, med ca. 21% større hylsevolum enn .308Win. Det muliggjør betydelig høyere kruttvekt med mer sentbrennende krutt, som i sin tur gir større gassvolum og mer fart innenfor samme trykknivå. Men glem heller ikke at .30-06 gir "magnumhastigheter" og er svært flattskytende med lettere kuler.

 

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vxr skrev (3 timer siden):

Men om det lille ekstra gjør det helt store utslaget på ekspansjon, hvertfall på normale hold er jeg sterkt i tvil om.

 

70-100m/s er ganske stor forskjell i fart.

 

Under 100m så betyr det sikkert ikke all verdens. Fra 150m så er jeg ikke i tvil om hvilken patron jeg ville valgt til 150gr blyfritt. 


Foreløpig, med dagens blyfrie kuler, er det bedre med litt for mye fart enn for lite.
 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå har diskusjonen dratt litt utenfor spørsmålsstillingen, men ja, hvorfor ikke 30-06 om en allikevel skal kjøpe ei rifle med lang kasse. Tidligere var nok (en for mange) utrivelig rekyl i ei lett jaktrifle et gyldig argument for å velge en snillere patron, men i lyddemperens tid har det argumentet blitt vesentlig svakere.

Link to comment
Share on other sites

Har vel ikkje dratt ut, heller spora inn på realiteter anno 2022.

Når tilgang på ammo type gratis med grønn stjert er tilnærma borte, stadig færre våpenprodusenter leverer låskasser tilpassa kaliber og lyddemper fjerner mykje rekyl. Eg var ikkje i tvil om valget og spanderte nye rifler på begge mine arvinger i 30-06…

Sjølv har eg ingen våpen i kaliber 30…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 Avsporing, tja, men ikkje så veldig drøy. Du tar den mange hakk vidare fordi.
Tre store kaliber der tilgang og pris på kjøpt ammo er tilnærma lik på eit nivå ingen andre er i nærheten av. Ytelser for dei to ”minste“ er ikkje så veldig ulike men eg holder ein knapp på 6.5x55 pga. den har meire fleksibilitet for ein heimelader. Flatere kulebane med sine smekre kuler, kan lades til magnumhastigheter med lette kuler om du vil. 30-06 er storebroren som har samme fleksibilitet som 6.5x55 men klarer uansett krava for storvilt. Dette er noko 308 aldri vil klare å vokse opp til fordi kulediameter vs hylsevolum setter begrensninger.

Har du fortsatt slike grønne plastsekker under senga så forstår eg at man vil velge 308…

Link to comment
Share on other sites

Følger temaet med interesse. Det som forundrer meg litt er produsentenes treghet i forhold til å tilpasse seg markedet. Mono-kuler og ekspansjon har jo vært diskutert i årevis. Alle snakker om ha nok fart på kulene for å få tilstrekkelig ekspansjon. Sako Powerhead Blade er en kule som får mye skryt. Den finnes i 120 grs i 6.5x55. Men hvorfor lages den i 162 grs i 308w? Hadde det ikke vært bedre om Sako gikk for max 150 grs med høyere hastighet på kula?

 

 

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (53 minutter siden):

klarer uansett krava for storvilt. Dette er noko 308 aldri vil klare å vokse opp til fordi kulediameter vs hylsevolum setter begrensninger.


308w er potent så det holder.. med 155 grs kule har jeg 890 ms med N150 krutt.. 910 ms med N550 og 925 ms med CFE223.. problemet er at i sin villfarelse så tror en at 308w ikke mister fart om en kapper løpet.. hastighetene over er skutt med et 68cm løp.. 

 

med mitt 50 cm Hardy carbon løp i 308w så har jeg 850ms med N150.. 860ms N550 og 870 ms med CFE 223.. så at 308w er så "avdanket" er jeg ikke så enig i.. 

 

om en tar de nye 166 grs RMG kulene fra Peregrine med BC godt over 0,6 og sender de ut i 880ms så har en godt på vei utliknet 6,5x55 fordelen.. 

 

308w fungerer strålende.. liten pipeslitasje.. om en opererer med like lang pipe på 308w som en har på 6,5x55 så får en betydelig bedre hastigheter.. som gjør den relativt giftig..

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Sølvrev skrev (På 9.6.2022 den 17.04):

 Men glem heller ikke at .30-06 gir "magnumhastigheter" og er svært flattskytende med lettere kuler.

 

Det er særlig med 165 grs kuler 30-06  er ypperlig, i mange piper klarer man fint 900 ms med 165 grs kuler i 30-06.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...