Jump to content

Brno rifle


Jim Bowie

Recommended Posts

Jeg hadde en 601 tror jeg det var. 308 win. Presis var den. Pen... tja noen syns sikkert det. Kvalitet var bra den, men bygget som en Lada. Ting passer nok til at det virker. Så om du skal ha en presis rifle som virker alltid. Kjør på. Skal du ha noe som gir deg "god følelsen" kjøp noe annet ;) 

Edited by Rugerdud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde en 601 tror jeg det var. 308 win. Presis var den. Pen... tja noen syns sikkert det. Kvalitet var bra den, men bygget som en Lada. Ting passer nok til at det virker. Så om du skal ha en presis rifle som virker alltid. Kjør på. Skal du ha noe som gir deg "god følelsen" kjøp noe annet ;) 

Ja ok, er vel det jeg mulig ser etter nå, noe billig og bra. Er det noe man må må se etter, som kan kan være en svakhet?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja, de har vel ingen spesielle svakheter. Det er brukt stål og tre og bygget for å vare. Men se etter rust og generell slitasje. Mange av disse er eid av noen som skulle ha ei billig rifle for å velte elg og behandlet våpnene sine som resten av redskapene de har i garasjen/låven :P 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (11 minutter siden):

Tja, de har vel ingen spesielle svakheter. Det er brukt stål og tre og bygget for å vare. Men se etter rust og generell slitasje. Mange av disse er eid av noen som skulle ha ei billig rifle for å velte elg og behandlet våpnene sine som resten av redskapene de har i garasjen/låven :P 

Er det mulig å få løse magasin til denne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel hatt 4-5 av de opp gjennom åra, ZKK 601 i 308 Win, 600 i 30-06 og 602 i 375 H&H.
Det har vært jaktet hardt med de både hjort på Nordmøre og elg i Nordland.
Både regn, frost, snø og solskinn.
Tror ikke jeg hadde ett eneste problem med noen av de.
Som flere sier, de får ikke premie for utseende eller polering av deler, men de virker og virker.
Så som ei rimelig bruksbørse er de helt ok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (28 minutter siden):

Jeg har vel hatt 4-5 av de opp gjennom åra, ZKK 601 i 308 Win, 600 i 30-06 og 602 i 375 H&H.
Det har vært jaktet hardt med de både hjort på Nordmøre og elg i Nordland.
Både regn, frost, snø og solskinn.
Tror ikke jeg hadde ett eneste problem med noen av de.
Som flere sier, de får ikke premie for utseende eller polering av deler, men de virker og virker.
Så som ei rimelig bruksbørse er de helt ok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er vel det jeg også har trodd. Hvilken av modellene tar 6,5? Er det 601?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jim Bowie said:

Med tanke på at jeg ønsker en rimelig rifle, og har lite kunnskap, kan en gammel Mauser være et like godt eller bedre alternativ en en Brno?

Nei!
Brno/CZ er ferdig jaktrifle uten behov for ombygginger eller forandringer.
Med en Mauser starter du med et gammelt militærvåpen som må/bør modifiseres en del før det er ei hendig jaktrifle.
Det koster penger og du har fortsatt ei gammel modifisert militærrifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk min (308) brukt i 1985. I begynnelsen hadde den problem med å kvitte seg med tomhylsene, men etter et besøk hos børsemaker har den vært absolutt strålende i 30 + år.

Jeg drar gjennom løpet etter skyting og pusser litt på stålet om det har regnet, ellers er den urørt. Da jeg fikk byttet kikkert i fjor fikk jeg kommentar om at den var velbrukt, noe som passet meg bra for våpen som ser ut som de kommer rett fra butikken har jeg ingen drøm om å eie.

 

At jeg gjerne vil ha en annen er pga at den er for tung for lange fjellturer.  

Link to comment
Share on other sites

En 600 i 6,5 er vel ikke akkurat hverdagskost på Finn, men uansett disse er østeuropeisk grovsmie (jada, har et par selv). Kvalitet på utførelse er sterkt varierende. God mating og utkast fordrer gjerne en runde med massasje hos børsemaker (om du ikke er heldig). Det samme gjelder avtrekket, som forresten er av noe spesiell type, og det finnes ikke ettermarkedsavtrekk å få kjøpt. Sikringen går omvendt vei av det som er vanlig på "alle" andre våpen, men det vet du fra før. Utforming av hevarm utelukker lav montering av kikkertsikte. Stokken er av "gammelmodig" type med mer fall enn det som er vanlig i dag, og som nevnt er de ikke akkurat lettvektere. Men det smeller og de kan gå greit.

Link to comment
Share on other sites

Jegerbombom skrev (9 timer siden):

I stedet for å se på gamle Brno600 serien så se på den nyere CZ550, der får du brukbart avtrekk, 3pungts sikring som går rette veien og den korte låskassen i 308w har uttagbar magasin.

Da får du alt du har spurt om.

Ganske sikker på at det ikke finnes CZ550 i kort kasse? Er 30-06 lengde på de mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en gammel BRNO i .30-06 fra tidlig '60-tallet (arvet etter min far), som jeg mener var forløperen for 600-serien. Et utrolig robust våpen, men likevel lett. Og en glatt, fin og presis boltgang som mange nye rifler i samme prissegmentet bare kan drømme om. Men avtrekket var helt forferdelig! Ikke vare var det tungt, men mye slep/kryp var det også. Det ble imidlertid justert av en meget kompetent børsemaker, og etterpå var det så godt som perfekt, rent og pent med trykk på rundt 1 kg. Hadde jeg ikke gått inn til en forhandler og begynt å klå på en Sauer 404 ville jeg fortsatt vært eier av denne rifla😊.

 

Edit: Siden jeg fikk byttet pipe (fra original til Heym) på 90-tallet kan jeg ikke si så mye om presisjonen med originalpipa.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Min 601 var en del av en byttehandel på 80-tallet. Den kom akkurat fra selfangst på Vestisen, der den hadde gått noen k skudd i løpet av sin tid. Såpass at løpet var totalt utskutt. Jeg fant ei ubrukt Mg-34 pipe som ble montert på. Jeg fikk på kjøpet twist ca 1-250mm siden Mg-34 pipa var bergenet på .30-06. Den er kamret i 7,62x51, og det har gått en del 1000 NATO skudd i tillegg til hjemmeladd ammunisjon igjennom løpet på børsa. Tror jeg har hatt to klikk siden jeg fikk børsa.  Den er oppgradert med ny stokk siden den gamle Monte Carlo greia ikke var god å skyte med. Dette er det våpenet jeg aldri kvitter meg med.

Link to comment
Share on other sites

Dette her er jo nærmest som å lese erotiske noveller i Vi Menn om "min første kjærlighet..."

 

Min første Brno var en Fox i 222. Seks kilos avtrekk og boltgange som minnet om å tygge grus med tannregulering. Det var grader så harde som gamle tånegler og maskineringsmerker som viste at om folkerepublikken Tsjekkoslovakia kunne forme stål, så gadd de ihvertfall ikke polere det. 

 

Treverket hadde vært bedre brukt til appelsinkasser eller fyringsved, med linjer smekre som Olga med hangover om morgenen den andre mai. Men den fungerte alltid og gikk godt nok til å jakte gås på 150 meter. 

 

600-serien var nok bedre og jeg ville ikke nøle med å ta det foran en kjellerbygget mauser. 

  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Kanskje det du hadde Sølvrev var ei Brno ZG 47?

Aner ikke. Fant ingen modellbetegnelse da J&F tok rifla i innbytte, antar den var skjult av en av basene for kikkertsiktet. Rifla hadde vel hva vi med finere ord vi kan kalle "brukspatina", og hadde det ikke vært for at garderoben var full ville jeg selvfølgelig ha beholdt den da Saueren kom i hus. Og som storviltrifle betraktet VAR den min første kjærlighet;).

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rart hvordan spesielle minner fester til spesielle våpen :)
Jeg glemmer aldri mitt første skudd med 375 H&H.
Mange av dere vet om / hadde kjennskap til Kjell Tonheim i Florø, som desverre ikke er blant oss mer.
Jeg traff han i forbindelse med et jobb-besøk i Florø da vi begge jobbet for Statoil.
Under lunchen oppdaget vi at vi begge var litt våpengale, og jeg ble umiddelbart invitert med hjem for å kikke på saker og ting.
Blant mye annet spennende dro Kjell fram en ZKK 602 i 375 H&H og sa et denne må du prøve.
Stokken var det som hette Standard (tror jeg), ihvertfall ikke den forferdelige svineryggstokken.

Vi gikk ut på plena og Kjell sa at du kan bare skyte over fjorden i retning fjellsida på andre sida.

Det var ingen naboer i nærheten, ingen båter på fjorden, og fjellsida var ubebygd så det var grei bakstopp.
Jeg trodde vel at rifla ville legge meg på rygg med "Afrikarekylen", men jeg måtte prøve et skudd.
Rekylen var tydelig og klar, men kom som et godt skyv istedet for et kjappt slag i skuldra.
Jeg sa til Kjell at denne rifla skal jeg ha, og etter noe tid og den vanlige papirmølla ble den min :)

Etter mange års jakting var det en kompis på elglaget i Nordland som sa at når du reiser hjem nå blir rifla igjen, for denne skal jeg ha  :)
Og det ble den, og jeg hilser på den hver høst under elgjakta.
Den har fått ny stokk og avtrekk, ellers er alt originalt.
Hvor mange elg den har lagt ned vet jeg ikke , men det er en god del, pluss at den har vært på tur både til Sør Afrika og Namibia, alt uten et eneste feilskjær.
Vakker, nei, men driftsikker til tusen   :)

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

601 er jo ei sånn børse du må bli vant til, ettersom sikringen går "feil vei". Jeg også starta med en sånn, helt standard ZKK601 i 308 win, med en Norsk Jaktoptik 6x42 på toppen med et grovt trådkors. Skjøt en del elg og rådyr med den, og etter den ble bedda gikk den jo som en stråle også. Har så langt i jegerkarriæren skutt 1 stk hjort, den falt for den rifla når jeg tenker meg om... Så egentlig er det hjortebørsa mi... Har den i skapet enda, registrert på fatter'n så jeg har ikke sett behovet for å selge den. Ei rimelig grei bruksrifle i 308win er jo aldri feil å finne, sånn i verste fall. Hvis begge R93'ene skulle gå i stykker midt i jakta og jeg ikke gidder å drasse rundt på Mauser 2000'n i 35 whelen på 5 kg, liksom... Litt buffer må man kunne tillate seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt ikke, men sist gang la PH av en eller annen grunn igjen rifla hos trackerene og bar min skytestav da vi krøp 25 m inn mot bøffelen, så da jeg skjøt fra noen og tyve meter var jeg eneste bevæpnede person nær beistet. Heldigvis datt den etter andre skudd, da bare 10 meter fra meg..

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (22 timer siden):

Dette her er jo nærmest som å lese erotiske noveller i Vi Menn om "min første kjærlighet..."

 

Min første Brno var en Fox i 222. Seks kilos avtrekk og boltgange som minnet om å tygge grus med tannregulering. Det var grader så harde som gamle tånegler og maskineringsmerker som viste at om folkerepublikken Tsjekkoslovakia kunne forme stål, så gadd de ihvertfall ikke polere det. 

 

Treverket hadde vært bedre brukt til appelsinkasser eller fyringsved, med linjer smekre som Olga med hangover om morgenen den andre mai. Men den fungerte alltid og gikk godt nok til å jakte gås på 150 meter. 

 

600-serien var nok bedre og jeg ville ikke nøle med å ta det foran en kjellerbygget mauser. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også en Fox i .222 en gang i forrige årtusen. Jeg målte aldri vekten på direkteavtrekket, men snellert var innstilt så lavt at det trengte bare litt kraftig utpost for å avfyre.

Boltgangen var helt grei, men i bakre stilling kunne bolten brukes som grøtsleiv.

Med en Bushnell Banner 1-9x og kulefallskompensator ble det en del hare og skarv på bordet i løpet av den tiden den var i mitt eie.

Den ble byttet ut da mine uskyldige blå siktet seg inn på en gullbefengt Winchester 94  i .30-30.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mi fyrste rifle var ei brno/CZ, CZ 550 American i 6,5x55. Heilt grei men saknar ho ikkje.

 

Kan jo skriva litt meir utfyllande og då, Merk dette er hverken for eller imot berre mi erfaring.

 

Alltså, kjøpt for 8000 med eit shirestone kikkertsikte og 1 toms for høg montasje fra ‘’jeger & hund’’ desember 2009.

 

Fyrste eg gjorde var og reisa inn til børsemakar Albert Rafdal, få ho bedda og kappa løpet til rett under 50 cm (ein tabbe) og gjenga for dempar.

Han hadde nok prøvd ho for når eg kom tilbake for og henta ho sa han noko slikt som: noko presisjonsinstrument er ho ikkje denne rifla her men heilt grei.

Det viste seg og stemma, eg kjøpte ammunisjon her og der, lokalt skyttarlag, xxl osv men fekk vel berre sånn 3-4 cm presisjon.

 

Ein laurdag formiddag satt eg på biblioteket og fann ut på nettet (hadde ikkje det sjølv då) at det var noko som heite Lee Loader. Ein slik vart bestelt (og seinare seld, ein tabbe) og så var det inn til Rafdal &Kvale våpenhandel og kjøpa kuler, krutt og tennhetter og så var eg i gong med heimelading og.

 

Presisjonen var no berre sånn måtelig framleis, eg hadde bygd meg ein supertung og solid skytebenk oppå beitet og målt opp 100 meter. Så fekk eg nyss i at eg måtte prøva sierra kuler. Blei bestilt 85 gr sierra varminter lada med ganske mykje Vv 150 og endeleg vart det skikkeleg presisjon. Tre skot på rundt 10 mm, siktet var erstatta med eit fontaine 3-9x40. Far min hadde eit slikt på si CG 3000 så hadde vore borti det før.

 

No vart det og innkjøpt 140 gr sierra GK og med ein passeleg dose mrp greide eg og skyta sammlingar så små som 5-6 mm så no hadde eg iverfall to kuler som gjekk bra. Ei til hjort og ei til gås. Treningsammunisjon som gjekk skikkeleg bra fann eg vel aldri.

 

Sånn hadde eg det i nokre år, skaut nokre få hjortar og nokre grågås og ganske mykje på blink. Matinga vart eg aldri heilt nøgd med ho berre skubba patronene framfor seg omtrent som ei push feed rifla, patrona gjekk ikkje skikkeleg innunder utdragaren før dei kom inn i kammeret. Hadde ho til børsemakaren i Etne men han fekk ho ikkje til skikkeleg for det.

Sluttstykket er av blankt stål så det vart svartoksidert berre det regna ute, mi vart ikkje det då sidan eg passa på verre, men eg forstod kva som kom til og skje dersom eg ikkje passa på med olje heile tida.

 
Etter nokre år fann eg ut at eg måtte ha eit litt meir lysterkt sikte og eit zeiss classic 2,5-10x50 vart kjøpt brukt her på forumet. Såg nytt ut, (har det enda)

Så bar det inn til Rafdal& Kvale våpenhandel og ein stygg 30 mm montasje vart sett på, synes eigentlig ho kledde toms montasje betre. 
 

Sånn hadde eg det eit par år før eg kjøpte ei Ruger M 77 Hawkey allweather i 6,5x55 det og då hadde eg alltså 2 rifler med mauserkasse men ho mata no ikkje betre Ruger rifla heller og litt nølande vart ho seld.

 

Så ganske rett etterpå innpulskjøpte eg ei tikka t3x i 6,5x55 (har ho enda) og då tenkte eg at eg fekk selja CZ rifla (det var ikkje heilt lett) men til slutt var det ein som bydde 4000 for ho og då fekk han ho.

 

Det siste eg fekk gjort med ho var og skifta ut avtrekket til timney, då vart det slutt på snellert avtrekk men timney avtrekkaren var bra, så då såg eg vel ikkje meir til ho tenkte eg, heilt til eg besøkte ein gamal arbeidskollega.

Han hadde kjøpt seg ei brukt brno om eg ville sjå ho? Gjett kva han kom med, mi gamla rifla. Han skulle ha ho til hjortajakt og det duger ho til.

 

Så sånn var sagaen om CZ.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (18 timer siden):

Mi fyrste rifle var ei brno/CZ, CZ 550 American i 6,5x55. Heilt grei men saknar ho ikkje.

 

Kan jo skriva litt meir utfyllande og då, Merk dette er hverken for eller imot berre mi erfaring.

 

Alltså, kjøpt for 8000 med eit shirestone kikkertsikte og 1 toms for høg montasje fra ‘’jeger & hund’’ desember 2009.

 

Fyrste eg gjorde var og reisa inn til børsemakar Albert Rafdal, få ho bedda og kappa løpet til rett under 50 cm (ein tabbe) og gjenga for dempar.

Han hadde nok prøvd ho for når eg kom tilbake for og henta ho sa han noko slikt som: noko presisjonsinstrument er ho ikkje denne rifla her men heilt grei.

Det viste seg og stemma, eg kjøpte ammunisjon her og der, lokalt skyttarlag, xxl osv men fekk vel berre sånn 3-4 cm presisjon.

 

Ein laurdag formiddag satt eg på biblioteket og fann ut på nettet (hadde ikkje det sjølv då) at det var noko som heite Lee Loader. Ein slik vart bestelt (og seinare seld, ein tabbe) og så var det inn til Rafdal &Kvale våpenhandel og kjøpa kuler, krutt og tennhetter og så var eg i gong med heimelading og.

 

Presisjonen var no berre sånn måtelig framleis, eg hadde bygd meg ein supertung og solid skytebenk oppå beitet og målt opp 100 meter. Så fekk eg nyss i at eg måtte prøva sierra kuler. Blei bestilt 85 gr sierra varminter lada med ganske mykje Vv 150 og endeleg vart det skikkeleg presisjon. Tre skot på rundt 10 mm, siktet var erstatta med eit fontaine 3-9x40. Far min hadde eit slikt på si CG 3000 så hadde vore borti det før.

 

No vart det og innkjøpt 140 gr sierra GK og med ein passeleg dose mrp greide eg og skyta sammlingar så små som 5-6 mm så no hadde eg iverfall to kuler som gjekk bra. Ei til hjort og ei til gås. Treningsammunisjon som gjekk skikkeleg bra fann eg vel aldri.

 

Sånn hadde eg det i nokre år, skaut nokre få hjortar og nokre grågås og ganske mykje på blink. Matinga vart eg aldri heilt nøgd med ho berre skubba patronene framfor seg omtrent som ei push feed rifla, patrona gjekk ikkje skikkeleg innunder utdragaren før dei kom inn i kammeret. Hadde ho til børsemakaren i Etne men han fekk ho ikkje til skikkeleg for det.

Sluttstykket er av blankt stål så det vart svartoksidert berre det regna ute, mi vart ikkje det då sidan eg passa på verre, men eg forstod kva som kom til og skje dersom eg ikkje passa på med olje heile tida.

 
Etter nokre år fann eg ut at eg måtte ha eit litt meir lysterkt sikte og eit zeiss classic 2,5-10x50 vart kjøpt brukt her på forumet. Såg nytt ut, (har det enda)

Så bar det inn til Rafdal& Kvale våpenhandel og ein stygg 30 mm montasje vart sett på, synes eigentlig ho kledde toms montasje betre. 
 

Sånn hadde eg det eit par år før eg kjøpte ei Ruger M 77 Hawkey allweather i 6,5x55 det og då hadde eg alltså 2 rifler med mauserkasse men ho mata no ikkje betre Ruger rifla heller og litt nølande vart ho seld.

 

Så ganske rett etterpå innpulskjøpte eg ei tikka t3x i 6,5x55 (har ho enda) og då tenkte eg at eg fekk selja CZ rifla (det var ikkje heilt lett) men til slutt var det ein som bydde 4000 for ho og då fekk han ho.

 

Det siste eg fekk gjort med ho var og skifta ut avtrekket til timney, då vart det slutt på snellert avtrekk men timney avtrekkaren var bra, så då såg eg vel ikkje meir til ho tenkte eg, heilt til eg besøkte ein gamal arbeidskollega.

Han hadde kjøpt seg ei brukt brno om eg ville sjå ho? Gjett kva han kom med, mi gamla rifla. Han skulle ha ho til hjortajakt og det duger ho til.

 

Så sånn var sagaen om CZ.

 

Hei ja, fantastisk mange svar, og en enorm kunnskap her....tusen takk, men..er fortsatt usikker, ser gjennom div tråder her, og ønsker som sagt tidligere en rimelig rifle, og usikker på nok en 308, eller om jeg skal gå for en 6,5x55.

Uansett så har jeg lest litt her, og har nå flere kandidater for ny rifle, det er Howa, Brno/CZ og Remington (da den modellen med løst magasin).

Det som kan være greit ved å kjøpe en billig rifle, er muligheten til å evt bygge denne om på en grei måte senere viss aktuellt, tenker da på bytte stokk,pipe elller pimpe den på andre måter.

Min oppfatning er at prisnivået er ca det samme på disse 3 merkene, men ellers usikker.

Hva vil være beste valget her? Tenker da på presisjonsmessig, lett å få deler, holdbarhet osv...

Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje det er så lurt og legga ut pengar på sånne gamle rifler eg hadde iverfall eit svare strev med og bli kvitt mi, dersom du skulle ønska det. Same kva du gjer med det er det framleis ei gammal rifla som det er lagt ut nokre kroner på.

 

Ellers kan det jo vera heilt greit og ha som bruksgevær.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Jim Bowie skrev (6 timer siden):

.... ønsker som sagt tidligere en rimelig rifle, og usikker på nok en 308, eller om jeg skal gå for en 6,5x55.

Uansett så har jeg lest litt her, og har nå flere kandidater for ny rifle, det er Howa, Brno/CZ og Remington (da den modellen med løst magasin).

Om det skal være et våpen i .30-kaliber ville jeg valgt .30-06 foran .308 Win. Svært enkel mht. hjemmelading, bedre fart på tunge kuler (bly 180 grs +, kobber 150 grs +), stort utvalg av fabrikkammunisjon, og helt grei rekyl om du skyter med demper. Siden denne patronen er blitt mindre populær med årene, kan du gjøre et godt kjøp på våpen kamret for .30-06.

 

Hvilket fabrikkmerke du skal velge av de nevnte tror jeg blir hipp som happ, både med hensyn til presisjon, deler og holdbarhet. Du kan riktig nok regne med å måtte prøve litt forskjellig ammunisjon før du finner noe som rifla liker (og det gjelder også dyrere våpen). Men skal du ha et skikkelig godt avtrekk bør nok så billige våpen få en tur innom børsemakeren. 

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser de nevnte riflene Howa, CZ og Remington har en nypris i området 6000-8500 kr. Selv om tråden heter "Brno rifle" vil jeg likevel gjøre oppmerksom på Browning A-bolt III, som du kan få ny for 9990 kr. Jeg kjøpte en slik til dama i fjor, og selv om dagens modell er enklere og har billigere løsninger enn min egen A-bolt i 6,5x55 kjøpt i 2009, er jeg faktisk litt imponert over dagens utgave. Først og fremst har disse riflene et godt (og justerbart) avtrekk, dernest leverer den jeg linket til meget bra presisjon. Faktisk skyter den "hull i hull" fra benk med hjemmeladet ammunisjon der vi bruker ei billigkule som Sellier&Bellots 150 grs FMJ. Og når det er sagt, jeg har aldri eid et våpen som ikke leverer/leverte brukbar presisjon. Jeg har/har hatt kombi og drilling med rifleløp i 5,6x52R, A-bolt i 6,5x55, samt BRNO med Heympipe og Sauer 404 i .30-06, og alle samlet 3-skuddserier bedre enn 25 mm. Flere kuler/ladninger ga vesentlig tettere samlinger. 

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (13 minutter siden):

Mauser m18 då?

Ja, M18 og Tikka og sikkert mange flere (som også er litt dyrere?).... Men de har ikke jeg noe erfaring med;).

Poenget med postingen over var at om du kjøper en rifle som må innom en børsis for å tune avtrekket, går det fort en tusing eller to ekstra.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Det baller fort på seg i tillegg til justering av avtrekk, eksempelvis ny og bedre stokk inkludert bedding, kapping, kroning og gjenging osv. Det enkleste er å kjøpe ei rifle som allerede har vært innom børsisen 😏 klar til bruk på banen.

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 timer siden):

Jeg ser de nevnte riflene Howa, CZ og Remington har en nypris i området 6000-8500 kr. Selv om tråden heter "Brno rifle" vil jeg likevel gjøre oppmerksom på Browning A-bolt III, som du kan få ny for 9990 kr. Jeg kjøpte en slik til dama i fjor, og selv om dagens modell er enklere og har billigere løsninger enn min egen A-bolt i 6,5x55 kjøpt i 2009, er jeg faktisk litt imponert over dagens utgave. Først og fremst har disse riflene et godt (og justerbart) avtrekk, dernest leverer den jeg linket til meget bra presisjon. Faktisk skyter den "hull i hull" fra benk med hjemmeladet ammunisjon der vi bruker ei billigkule som Sellier&Bellots 150 grs FMJ. Og når det er sagt, jeg har aldri eid et våpen som ikke leverer/leverte brukbar presisjon. Jeg har/har hatt kombi og drilling med rifleløp i 5,6x52R, A-bolt i 6,5x55, samt BRNO med Heympipe og Sauer 404 i .30-06, og alle samlet 3-skuddserier bedre enn 25 mm. Flere kuler/ladninger ga vesentlig tettere samlinger. 

Hei og takk for svar.

Ser nye Browning heter X bolt, hva er forskjell på X og A bolt? Og får man nye A bolt?

Link to comment
Share on other sites

Jim Bowie skrev (32 minutter siden):

Ser nye Browning heter X bolt, hva er forskjell på X og A bolt? Og får man nye A bolt?

Nei, begge modeller har vært på markedet i minst 10 år. A-bolt kom en stund før, og så lanserte Browning X-bolt som et oppgradert våpen. A-bolt ble så litt nedgradert for å skape (tilstrekkelig stor) forskjell. Men dagens A-bolt III er fortsatt et godt bruksvåpen, til tross for noen enklere og billigere løsninger. Dagens utgave koster omtrent det samme som den jeg kjøpte for 13 år siden....

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Det spiller vel ingen rolle hvilken vei sikringen går? 

Biler har automat eller manuell, revers opp till venstre eller ned til høyre eller.. 

Når man setter seg i en ny bil er det bare å konstatere hva som gjelder, og det samme med våpen. 

Lade, sette på sikringen og så kan man det. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Men viss ein har fleire våpen med ulik vei på sikringa kan det gå litt i ball i ein hektisk situasjon vil eg tru iverfall når det er nesten mørkt og hjorten kjem. Er ein fordel med same veg og den dei fleste fabrikantar har er for meg den logiske. Men 550 rifla mi var vel  avsikra framover meinar eg men hadde før ei Brno Fox den var omvendt. Foxen var lett og hendig berre tre og stål men mangla litt når det gjaldt presisjon men lav vekt er som regel ein stor fordel på eit normalt jaktvåpen meinar eg då.

Link to comment
Share on other sites

Tull...det handler om trene med og håndtere våpnene sine.

 

1/4-sikring, skyvesikring framover og bskover, mauserflagg, m70-sikring (og her finnes minst 5 varianter..), sikringsknapp i avtrekkerbøylen (fram eller bak) eller noe sted på siden av låskasse. Skyvesikring på kolbehslsen, oppspenner.

 

Det finnes ingen "standard".

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

Tull...det handler om trene med og håndtere våpnene sine.

Om du aldri tuller med slikt, tilhører du nok en eksklusiv gruppe. Sikringer som går hver sin vei. Sikter med CV og CCV justering. Dobbelløper med singletrigger/ løpsvelger og doble avtrekkere. Miks og match. Trøbbel på et eller annet tidspunkt. For ikke å snakke om bil. Vindusviskere, lys, opp eller ned, fram eller tilbake. Automatgir eller manuell. Miks og match uten å aldri foreta en utilsiktet bråbrems eller eller kvele motoren, nja tvilsomt.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (26 minutter siden):

For ikke å snakke om bil. Vindusviskere, lys, opp eller ned, fram eller tilbake. Automatgir eller manuell. Miks og match uten å aldri foreta en utilsiktet bråbrems eller eller kvele motoren, nja tvilsomt.

 

(Når jeg blir skikkelig skremt i trafikken og skal raskt varsle en annen bilist gjør jeg nøyaktig det samme som jeg gjorde for 30 år siden: jeg drar til meg spakene på hver side av rattet og aktiverer lyshornet og vindusspylerne

 

Den italienske skranglekassa jeg lærte å kjøre i hadde nemlig hornet i spaken på høyre side av rattet, der vindusspylerne sitter på alle bilene jeg har kjørt siden. Men akkurat det muskelminnet klarer jeg ikke endre.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...