Jump to content

Elefantkikkert?


Østledningen

Recommended Posts

Plutselig dukket det opp en flott brno 602 i 458 winmag på finn.no. den ble min for den hyggelige sum av 2000kr. Sikkert det samme som en eske patroner koster 😭😅😄

 

Et våpen jeg har hatt som plan å kjøpe utelukkende for "artig" trening på skytebanen. Kanskje skyte en elg en vakker dag med den?

 

Skal få tak i en clip on brems til løpet og greier.

 

Her er bilder av skjønnheten

 

Screenshot_20220122-181958.jpg.de03bde080944b90a4e08e2a4f57b382.jpgScreenshot_20220122-181944.jpg.f565c336cf72766ab16ce563c34166c3.jpgScreenshot_20220122-181921_Gallery.jpg.91b3eac68946c1eff910fce994bbf5f3.jpg

 

Så kommer spørsmålet.

Hvilken kikkert skal jeg velge til denne?

 

Jeg trenger ikke noe med stor lysåpning, men ønsker fortsatt noe mer 30++mm åpning. Slik at kikkerten ikke blir seendes ut som et rør.

 

Jeg syntes også at rødpunkt er greit og vil gjerne ha 12x forstørring slik at jeg klarer storviltprøven.

 

Ellers er jeg åpen for forslag.

 

Jeg har kikket litt på Vortex sine kikkerter, og de er jo unektelig mye for pengene i den rimelige klassen! Hva tenker folk om diamondback og crossfire?

 

Ønsker helst ikke bruke mer en 3500kr.

Er lavbudgetsmorro dette ! 

 

Send meg også gjerne en PM om noen har noe til salgs!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (4 timer siden):

Jeg syntes også at rødpunkt er greit og vil gjerne ha 12x forstørring slik at jeg klarer storviltprøven.

 

Østledningen skrev (1 time siden):

Mener dere at det går med kun 4-5x forstørring altså?

🧐 Kødder du eller???

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (34 minutter siden):

 

🧐 Kødder du eller???

Nei, og jeg "kødder" heller ikke.

Har i flere år klart storviltprøven stående med 12x forstørring.

Mener dette blir mest riktig ettersom jeg ofte skyter Hjort stående på jakt.

 

Men igjen, så er jeg uerfaren og har lite peiling. Har aldri prøvd å "skyte opp" med mindre forstørring en dette?

 

Vet rett og slett ikke hva du mener, og det er helt seriøst ment. Gjerne utdyp.

Edited by Østledningen
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (2 timer siden):

Mener dere at det går med kun 4-5x forstørring altså?

 

Jeg klarer vanligvis storviltprøven stående, men vil dette gå?

Går fint å ta prøven med denne med kun 4-5x. Bare sørg for å kjøpe en god tofot for trening slik at du blir kjent med rifla😅

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

12x forstørring opplever jeg som ganske stressende å skyte med, spesielt stående, fordi alle bevegelser i våpenet også forstørres så det blir et siktebilde med mye risting. Rundt 4x er helt ok, trenger ikke mer enn det. Egentlig burde også jernsikter holde.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (1 time siden):

Har i flere år klart storviltprøven stående med 12x forstørring.


Du er en mye bedre skytter enn de fleste jegerskyttere.. i det ganske land.. om du tar storviltprøven stående med 12x forstørrelse.. 

Det som overrasker meg mest er at du ikke aner hvordan det er å skyte med lavere forstørrelse enn 12x ..

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (27 minutter siden):


Du er en mye bedre skytter enn de fleste jegerskyttere.. i det ganske land.. om du tar storviltprøven stående med 12x forstørrelse.. 

Det som overrasker meg mest er at du ikke aner hvordan det er å skyte med lavere forstørrelse enn 12x ..

 

Ja det har heldigvis gått fint hittil! Ligger en god del skudd bak den treninga.

 

Men det er som du påpeker! Kanskje noe enkel og ensformig trening. Der er som å fiske med dårlig fiskestang... vet man ikke bedre, så er man fornøyd uansett!

 

Får vel prøve noe mindre forstørring fremover.   9x går vel sikkert?.

 

For min del liker jeg godt å ha stor forstørring. Har innarbeidet en fin teknikk hvor jeg glir over blinken og trekker de siste grammene på avtrekketda jeg ser at jeg er i senter og ligger ørlite over senter høydemessig. Funker bra!

Link to comment
Share on other sites

Når du mener at du må ha 12 ganger forstørrelse for å klare prøven og du i tillegg lurer på om det går med 4-5x forstørrelse så begynner jeg å lure. 

Mange tar prøven med åpne sikter og enda flere med 1-4x forstørrelse, deriblant jeg. Så kan ikke forstå at ikke du, med dine skyteferdigheter, ikke skulle klare det.

Chiefen.v-2 skrev (15 timer siden):

Vortex på grovkaliber funker en liten stund..

 

Let opp en Leupold 1-4x Scandinavian, de er som skapt for slike børser.

 

 

Stiller meg bak dette forslaget. 

Link to comment
Share on other sites

Berre eit spørsmål.. Du seier du skyt storviltprøven med 12X forstørrelse. Kva jaktar du og kor jaktar du? Einaste gongen eg har brukt 12X forstørrelse var når eg finstuderte pelsen på ei kolle på 5 meters avstand. Hadde skrudd opp forstørrelsen for å kikkre litt tidligare på dagen og gløymt å skru ned forstørrelsen. Vart ikkje kolle på meg den dagen, for å seie det slik. 

 

Ellers støtte er forslaget til ein lett liten Leupold. Har akurat kjøpt meg ein 2-7x33 til omtrent samme formål

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (2 timer siden):

Når du mener at du må ha 12 ganger forstørrelse for å klare prøven og du i tillegg lurer på om det går med 4-5x forstørrelse så begynner jeg å lure. 

Mange tar prøven med åpne sikter og enda flere med 1-4x forstørrelse, deriblant jeg. Så kan ikke forstå at ikke du, med dine skyteferdigheter, ikke skulle klare det.

Stiller meg bak dette forslaget. 

Nå var det vel ikke skyteprøven det hele her gikk ut på, men kikkerten som nevnes virker fornuftig. Den skal jeg kikke på!

 

Elgjaeger skrev (30 minutter siden):

Det der er jo et nærstridsvåpen for «critters» som helst vil bite, stange eller trø på deg, så åpne sikter, rødpunktsikte eller en 1-4 kikkert med laaaang øyeavstand vil egne seg bra.
 

Leupold tåler jo det meste og har lette fine kikkerter til dette formål.

 Takker for konstruktiv og god tilbakemelding! Dette skal sjekkes ut!!

 

stigamundsen skrev (7 minutter siden):

Berre eit spørsmål.. Du seier du skyt storviltprøven med 12X forstørrelse. Kva jaktar du og kor jaktar du? Einaste gongen eg har brukt 12X forstørrelse var når eg finstuderte pelsen på ei kolle på 5 meters avstand. Hadde skrudd opp forstørrelsen for å kikkre litt tidligare på dagen og gløymt å skru ned forstørrelsen. Vart ikkje kolle på meg den dagen, for å seie det slik. 

Spar meg. Her ber jeg om forslag ikke kritikk.

 

Og ja, jeg har selvsagt skutt dyr med 12x forstørring. Hjort på 150m f.eks. jeg ser ikke problemet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Monter en lien Leupold.

Erfaringsmessig er Leupold det eneste som holder på dette kaliberet i lengden.

Hvis du kjøper org. Brno stålmontasjer, vær oppmerksom på skruene.

De er sprø, og bør byttes.

Montasjen ellers er utmerket, og anbefales.

En annen ting med Brno 458 WM.

Patronen blir veldig kort i magasinet.

Jeg vet om to tilfeller der PATRONEN i magasinet (TENHETTEN) HAR GÅTT AV I REKYLEN.

meget UBEHAGELIG, OG ØDELAGT STOKK OG MAGASIN.

Jeg ville limt inn gummi i  bakkant av magasinet.

Lykke til med fin rifle og artig kaliber.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nyati skrev (2 timer siden):

Monter en lien Leupold.

Erfaringsmessig er Leupold det eneste som holder på dette kaliberet i lengden.

Hvis du kjøper org. Brno stålmontasjer, vær oppmerksom på skruene.

De er sprø, og bør byttes.

Montasjen ellers er utmerket, og anbefales.

En annen ting med Brno 458 WM.

Patronen blir veldig kort i magasinet.

Jeg vet om to tilfeller der PATRONEN i magasinet (TENHETTEN) HAR GÅTT AV I REKYLEN.

meget UBEHAGELIG, OG ØDELAGT STOKK OG MAGASIN.

Jeg ville limt inn gummi i  bakkant av magasinet.

Lykke til med fin rifle og artig kaliber.

Tusen takk for god info og flotte inspill! Da vet jeg hvordan montasjer jeg skal jakte etter! Og en tynn lapp gummi bak skal jeg ordne! Spennende med 458wm, men kan også bli litt for spennende 😅😅

Link to comment
Share on other sites

Nyati skrev (2 timer siden):

Hvis du kjøper org. Brno stålmontasjer, vær oppmerksom på skruene.

De er sprø, og bør byttes.

Montasjen ellers er utmerket, og anbefales.

Om du har opplevd at skruer har røket, så har du garantert skrudd skruene for hard til. Slike små skruer skal strammes mye mindre enn man tror, så momentnøkkel og riktig smøring er et must. 

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (6 timer siden):

Nå var det vel ikke skyteprøven det hele her gikk ut på

Hvordan skulle dette ellers tolkes?

Østledningen skrev (På 22.1.2022 den 18.32):

............... vil gjerne ha 12x forstørring slik at jeg klarer storviltprøven..........

 

Link to comment
Share on other sites

m du har opplevd at skruer har røket, så har du garantert skrudd skruene for hard til. Slike små skruer skal strammes mye mindre enn man tror, så momentnøkkel og riktig smøring er et must. 

 

Nei, ikke rike riktig.

Org. skruene er sprø som glass, ryker før man aner det.

Hiv de i søpla, heldigvis metriske gjenger, så de er lette å erstatte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...