Jump to content

Elgjakten, før og nå, går det i absolutt feil retning?


Nyati

Recommended Posts

Da jeg startet som 16 åring med en lånt original mauser var det ganske enkelt.

Gå til posten, sitt der, s sitt stille og skyt elgen.....!

Etter hvert kom det Walki-talki.

Noen gager virketet det, men masse problemer.

Nå har vi heldigvis jaktradio

Det som som bekymrer meg nå er alle mulige elektroniske  muligheter.

Hundepeiler, posjegerne tror at den MÅ ha.... hvis de ikke hører hunden, så er det helt uinteresangt. 

Stålos er hundeførerens jobb, ganglos er fint for postjegeren.

HYvis det er helt stille, så kan det komme elg helt av seg selv.

En annen forbannelse er "we hunt" da sitter de og glaner på en skjerm....

Kanskje det har blitt slik at moderne mennesker lever mye av sitt liv foran en eller annen skjerm, smart telefon osv...

Jeg antar, etater 46 år med elgjakt at ca 630% av mine elger kom på post uten drev eller hund i ræva.

 

Videre så avskyr jeg Gore-tex og plasklær i alle varianter.

Jakter selvfølgelig med en god gammel Mauser.

Kler meg i vadmel, ull, og lærstøvler.......

 

Håper at dette oppgulpet vil få nye jegere ti å tenke, hva er jakt?

For meg så er det opplevelsen, å være der, oppleve naturen på en skikkelig måte, og høste.

 

 

 

 

  • Like 8
  • Thanks 1
  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

"Tida, ho renn, som elv mot os"

(fra Anders Hovden: "Fagert er landet").

 

For de av oss som gikk på elgjakt for over 50 år siden, er det en god del som er endret, ja. Mesteparten (forhåpentligvis) til det bedre, men også noe som kanskje ikke er den forbedringen man skulle ønske.

 

En absolutt forbedring er sambandsmidlene. Jeg startet på elgjakt med "Bygdeslakteren" som jaktlagssjef (derfor har vi alltid hatt førsteklasses slakt), og "Broren" hans som en slags NK. Det var bare jeg som hadde såpass som en AM walkie-talkie.

 

Odins år 1971, 50 år siden, var et av de 4 årene siden starten jeg ikke var med på elgjakt. Bygeslakteren og Broren skulle på jakt, og fikk med en gutt som såvidt var fylt 14 år (Minstealder? Skyteprøve?? "Vilttrygdavgift" (som det het annu dazumal)??? "Geværavgift" (som de som jaktet elg, måtte betale, men alle andre jegere slapp unna)????), som hadde "potetferie" fra den nylig innførte ungdomsskolen. 

 

De rodde (veien kom året etter) til Vedvika, hvoretter Broren og Ungdommen rodde til Fossvika, og gikk, en times tid, opp til "Hoinnet" og "Fårrådalsoppgangen". Etter som de ikke hadde samband, måtte Bygdeslakteren vente vel og lenge, før han kunne begynne på jaget innover, som minst ville ta tre-fire timer.

 

Han begynte å gå opp en ganske bratt skrent - og plutselig kom det to ungdyr gående motsatt vei, ned skråningen. Bygdeslakteren tok opp mauseren, skjøt to skudd, og dyra var steindaue, og kom rullende nedover skrenten, så han måtte hoppe til side, for ikke å bli det tredje kadaveret på stedet.

 

Så måtte han begynne å gå innover, for å hente postene. Han var jo knapt 40 år den gangen, så han brukte kanskje ikke mer enn en time, før han kom så langt at han kunne ROPE til postene at de måtte komme og slakte. Men de måtte jo gå ned til Fossvika, hente båten, og ro til Vedvika, så det tok ytterligere tid, før de kunne starte slaktinga (kjøttet blir ødelagt og livsfarlig, hvis man ikke får ut vomma innen en halvtime, sier Mattilsynet - - ).

 

Da de om sider hadde fått slaktet og partert dyrene, og båret første kjøttladning fram til husene i Vedvika, fikk de telefonbeskjed om at folk på Vik hadde funnet ut at dette var den dagen da sauene skulle hentes fra øyene, og Bygdeslakteren og Ungdommen måtte forlate kjøttbæringen. Broren gikk og bar kjøtt til langt på natt, i måneskinn over Vedvikmyrene.

 

Denne jaktdagen kunne altså vært mye kortere, dersom man hadde hatt samband. Den gode (?) siden med mangelen på samband, var at det alltid var spennende, når man hørte et smell fra postrekka. Da var det spenning, helt til man kom fram, om hvem det var som skjøt, om vedkommende hadde truffet, og hva slags dyr som kanskje lå i nærheten.

 

Dette får klare seg i denne omgangen, jeg har nok flere betraktninger over dette temaet.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Slapp av, pust ut. 
 

Alle remedier tar bort fokus frå det som gjelder, nemlig observere og skyte vilt.

Etter ei tid i skogen så læres det sakte men sikkert kva som fungerer eller ikkje (for dei fleste i hvertfall) 

Dei som knekker koden blir dyktige jegere, resten jager etter veinettet med atv eller bil, eventuelt slutter heilt med jakt.

 

Har sjølv både vadmel og goretexdress og begge har lomme for både peiler og radio.
Essensen er at det brukes etter forhold og behov, skitt jakt👍👍

Link to comment
Share on other sites

Enig med det meste hos TS, men ikke alt.
Jeg er jo selv å regne som den eldre garde antar jeg.

Sosialer medier og slikt dritt og lort holder jeg meg langt borte fra, og jeg trives også best i skog og på fjell uten forstyrrelser.
Jeg har en smart-telefon med et alternativt operativ system jeg kan bruke til en håndfull apper som jeg synes tilfører meg noe positivt, men til daglig og på jakt og tur bruker jeg en Nokia 3310 med 2-4 ukers batteri med mulighet for telefon og SMS stort sett.
På rypejakt forrige uke var det et par som absolutt skulle opp på en topp for å sjekke mobilen. Da måtte jeg svelge unna noen kameler for å holde kjeft.

Derimot er jeg glad for jaktradio. De jeg jakter med er flinke med radio. Vi har god radiodisiplin og bruker den kun for det absolutt mest nødvendige. Elghundene er jeg veldig glad for.

Både Gore-tex og vadmel har sin plass. På høyfjellet (1200-1300moh) forrige uke med liten storm, myyye regn og 2-4 grader er Gore-tex en vinner når man skal være ute 8-10 timer om dagen. For et par tiår tilbake var jeg fantatisk vadmel elsker og Gore-tex hater, men erfaring har lært meg å akseptere dette fremskrittet.
På smygjakt, post i finvær etc så er vadmelen fremdragende.

 

Ellers er jeg mye som deg: alt var bedre før, leser en bok fremfor å se på en skjerm og snakker helst med mennesken ansikt til ansikt.

 

Muligens en utdøende rase.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bartemannen said:


På rypejakt forrige uke var det et par som absolutt skulle opp på en topp for å sjekke mobilen. Da måtte jeg svelge unna noen kameler for å holde kjeft.
 

 

Jeg var veldig glad jeg hadde med en smartphone og tok meg bryet med å klatre opp på en topp for å få dekning tidligere i høst. Da jeg fikk se at Yr meldte 23 m/s med 33 i kastene noen timer senere,  kunne jeg pakke sammen og komme meg ned i skogsterreng. Teltet blåste istykker under fjorårets jakt og det vil jeg ikke oppleve igjen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/4/2021 at 12:38 AM, Nyati said:

Håper at dette oppgulpet vil få nye jegere ti å tenke, hva er jakt?

 

Som ny jeger tenker jeg at at jakt er en fritidssyssel der man sporer opp og feller ville dyr og fugler, og at hva man bruker eller hvordan man går kledd er revnende likegyldig så lenge man holder seg innenfor lover og regler, og man trives med hvordan man gjør det selv.

 

Nå må du ikke få hjerteinfarkt av bildet av pakkeprogresjonen til morgendagens jakt... Her er florerer det i duppeditter, goretex og annet nymotens fjas!

 

jaktutstyr.jpg.78945372adc390f552b51639de39b8b9.jpg

 

P.S: Wehunt var ikke tilstede når bildet ble tatt, siden appen er på telefonen bildet ble tatt med :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Erlendgb said:

 

Som ny jeger tenker jeg at at jakt er en fritidssyssel der man sporer opp og feller ville dyr og fugler, og at hva man bruker eller hvordan man går kledd er revnende likegyldig så lenge man holder seg innenfor lover og regler, og man trives med hvordan man gjør det selv.

 

Nå må du ikke få hjerteinfarkt av bildet av pakkeprogresjonen til morgendagens jakt... Her er florerer det i duppeditter, goretex og annet nymotens fjas!

 

jaktutstyr.jpg.78945372adc390f552b51639de39b8b9.jpg

 

P.S: Wehunt var ikke tilstede når bildet ble tatt, siden appen er på telefonen bildet ble tatt med :-)

...til og med børsa di er laget av plastikk. :(

 

Spøk til side, Lars Monsen ble en gang spurt om hva han syntes om å dra med seg alle mulige duppedingser på tur, og til det svarte han at:

 

"...hvis indianerne hadde hatt GPS, så kan du jo ta deg faen på at de hadde brukt det!"

 

Synes det var godt sagt.

 

Man må derimot passe på å ikke dra med seg en haug med unødvendig vekt. Enkelte ting trenger man rett og slett bare ikke, og det gjelder slett ikke bare duppedingser.

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, fleskebacon said:

Man må derimot passe på å ikke dra med seg en haug med unødvendig vekt. Enkelte ting trenger man rett og slett bare ikke, og det gjelder slett ikke bare duppedingser.

Jeg er forsåvidt veldig enig i dette, og pleier å kose meg med å gruble og planlegge til turer jeg skal på. Og ofte ender jeg opp med å måtte ta bort ting fra pakkelistene når det går opp for meg at jeg har tatt med ting som er unødvendige

 

Men hva som er er unødvendig kan jo komme jo litt an på hva slags tur man skal på, og forholdene rundt denne.  Pakkelisten til denne turen er laget med tanke på at det er svært kort avstand til postene. Man trenger dermed ikke begrense seg all verden, men det skulle uansett være ganske greit å barbere bort noen kilo om man skulle ha behov for det... Er jo f.eks tullete med en tripod som veier bortimot 4 kg om man skulle gått langt... Kan bytte ut matlagingsutstyret med en matpakke... kutte ut kvistbrenner osv osv...

 

Jeg var på støkkjakt for noen uker siden, og da tok jeg bort ting jeg ikke hadde hatt bruk for, for hver dag som gikk. Og sekken var nok litt lettere på dag tre enn på den første. Det er jo slikt man lærer med erfaring, og så kan man justere listen sin før man drar ut på neste tur...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Orker ikke irritere meg over andre folks utstyr, bare de har med det man trenger etter rådende forhold og aktivitet. 
Alt annet er det de sjøl som må bære. Alle må må da få lov å gå sin egen tur, eller drive jakt slik de vil, bare det foregår innafor både ofisielt regelverk, og det man har blitt enig 
innad. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Flere som irriterer seg over et par karer av den gamle skolen på elglaget. Kler på seg det de trenger for dagen, tar krakken i handa og børsa på skuldra. Ingen sekk. De nekter å bruke WeHunt, kan ikke sitte med mobilen på post sier de, fair nok, de skyter mer enn de andre også. Men den nye garden mistenker at de egentlig ikke vil vise frem hvor sjefspostene de alltid sitter på er, de er tross alt de eneste som vet hvor de er så de er de eneste som kan gå dit 🙂

 

I dag sendte WeHunt-senderen på hunden bare en gang hvert 10. minutt eller så. Litt kjedelig når det var langt unna men når det var nærme slapp jeg i hvertfall å stå med skjegget i skjermen mens dyret hoppet forbi i bakgrunnen, bare å høre på losen. En velsignelse egentlig, klarer ellers ikke mange minuttene uten å kikke på den forbaska skjermen

Link to comment
Share on other sites

Kjærringa mi driver og syr meg nye vadmels klær. Dem er så lydløse man får det når man skal smyge inn på en stålos.. de få gangene jeg sitter på post. Da er tlf og peiler i sekken.. kommer det dyr til posten så ser jeg dem.. kjenner det er utrolig behagelig og slippe gammel jämt tispa.. der trenger jeg ingen peiler.. hu kommer innom med jevne mellomrom. Å finner hu dyr så høres det.. blir vel mere når unghundene drar ut at man følger litt med. Mest for å se at dem ikke følger en vei ned til folk.. eller roter seg inn på en traffikert vei å blir flat. Tror mange undervurderer hvor gode sanser elgen har.. ta et eksempel. Om losen blir stående på en plass der det ikke er mulig og komme inn.. så holder det oftes og knekke et par greiene på litt over 100meters hold. Så flytter elgen somregel litt på seg.. gjør du det samme på ca 30-40meter.. vel da drar dem som oftest et bra stykke.. får du vinden i ryggen på ca 100-150meter.. vel da dra dem langt. Jakt handler om fokus på det du jakter etter. Nytter ikke og sitte på face.insta.snap.Tinder og sveipe når man jakter.. de fleste sjansene er bare der 10-30 sek.. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, keenhunter said:

De nekter å bruke WeHunt, kan ikke sitte med mobilen på post sier de, fair nok, de skyter mer enn de andre også. Men den nye garden mistenker at de egentlig ikke vil vise frem hvor sjefspostene de alltid sitter på er, de er tross alt de eneste som vet hvor de er så de er de eneste som kan gå dit 🙂

Når de skyter mer dyr enn de andre kan du trygt regne med at de sitter nær der dyrene hentes ut, så de andre vet nok hvor de holder til. De bærer vel ikke ut dyrene alene.

Årsaken til at de skyter flere dyr er nok at de sitter i ro og har fokus på jakten og ikke på alt annet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Super XX said:

Om de konstant sitter på de beste postene er det vell ikke rart de skyter mest dyr. Faste poster for fast personell er en fryktelig uting. 

Enig, har jaktet endel i Sverige og på det laget var det trekning om poster for hver jakt. Helt grei ordning. Hatt år hvor jeg ikke har sett en levende elg. Og år hvor jeg har skutt flere.

Også er det veldig greit at de fleste vet hvor alle poster er. Gjør ting litt smidigere og mer effektivt.

Edited by Sakomann
Link to comment
Share on other sites

I vårt elglag er fordeling av poster aldri et tema.
Eldstemann får alltid den nærmeste posten da beina hans er såpass kleine at uten det så hadde han aldri kunne vært med på jakt.

Ut over det fordeles poster i hytt og pine etter tilfeldighetsprinsippet.

Om noe som helst så vil jeg si at den eldre garde i vårt lag er ytterst villige til å gi de beste postene til de yngste jegerne.

Jeg skjønner mer og mer at jeg nok er heldig og er i et veldig fint elglag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bartemannen said:

I vårt elglag er fordeling av poster aldri et tema.
Eldstemann får alltid den nærmeste posten da beina hans er såpass kleine at uten det så hadde han aldri kunne vært med på jakt.

Ut over det fordeles poster i hytt og pine etter tilfeldighetsprinsippet.

Om noe som helst så vil jeg si at den eldre garde i vårt lag er ytterst villige til å gi de beste postene til de yngste jegerne.

Jeg skjønner mer og mer at jeg nok er heldig og er i et veldig fint elglag.

Ja det blir trukket "lättgådda pass" først. Så er det som regel en av de lokalt kjente som får oppgaven å gå ut linja.

Og se til at alle sitter på riktig post. Og det er ingen selvfølge at den siste posten i rekka er bedre enn noen annen.

Link to comment
Share on other sites

Erfaring. Erfaring. Erfaring.. gammle revene har etter mange år og tusenvis av timer i skogen opparbeider seg erfaring, om elgens mønster når det kommer til hvor/når i jakten. Hvordan vær å vindretning er. Temperatur.. bruker man mye tid i skogen. Å følger litt med. Så vil man fort oppdage hvordan elgen i det aktuelle området oppfører seg.. hvor er de beste beiteplassene? Ungskog er jo snadder.. enkelte tresorter likern bedre en andre.. er det frodige jorder den kan gå og beite på? Hvor går i såfall tråkket.. selv foretrekker jeg å bruke litt tid på og gå litt rundt i nye jakttereng en stund før jakten og se meg om. En ting er hvertfall sikkert.. nytter ikke og sitte på google maps å planlegge jakta 😅

Edited by t-trim
Link to comment
Share on other sites

Enhver bærer det hen føler hen trenger med seg. 

 

Og ang Lars Monsen, indianere og GPS, ikke sikkert de hadde hatt det med seg, spørs bla på hvor kjent de var der de skulle, tilgangen på lading osv ;)

Samme Monsen pakker neppe med ting han ikke har bruk for når han skal bære det på ryggen... 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...