Jump to content

Nytt løp til rifla, tips og triks.


ung

Recommended Posts

Som tittelen hinter til så har jeg planer om å bytte ut løpet til rifla mi. Om jeg starter med det aller enkleste- hvilket merke er det man bør/ må ha? Eller vil dette være betydningsløst?. 

Ser noen børsemakere bruker lilja løp, walther, kreiger og orginal løp. 

 

Børsa har jeg arvet og løpet har vel dytta gjennom en 3-4000skudd og presisjonen er vel på lik linje med de gamle gubbene sin holdning om "bra nok" til elgjakta. Da snakker vi om de samme gubbene som forlegger sikte til høyre eller venstre for å slippe å skru på siktet...Ettersom dette blir første løpsbytte så tenkte jeg det var fornuftig å rette støtbunn, rette kasse og gjenger for å sikre god presisjon. Er jeg nå på bærtur eller vil det være fornuftig å bruke ett par lapper på denne jobben, vil naturligvis ikke gjøre dette igjen ved neste løpsbytte. 

Når vi da tenker videre bytte av løp i fremmtiden da jeg regner med ett nytt løp vil holde en 4-5 år.. Mange skriver man fint kan bytte disse selv i ettertid, mens andre sier att man ikke får ritktig head posisjon mellom rekylklakken og løpet. I den forbindelse er har jeg også fått med meg att flere sier det er hennsiksmessig å sette fast rekylklakken og att det er på denne måten man i senere tid vil kunne bytte løp selv?. I hode mitt skulle da dette være en overkommelig oppgave om børsemaker gir deg gjengestigning og dimensjonen han har brukt, slik att du i sendere tid bare sender en mail om att du skal ha ett løp med den gitte kombinasjonen osv og får dette tilsendt i posten for deretter å enkelt bytte dette selv.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håper jeg ikke tramper noen hp tørne nå. Men jeg ville bare solgt børsa og kjøpt en ny med et løpsskiftesystem hvor en selv enkelt kan skifte løp. På den du har må jo kammeret brosjes opp vær gan du skal ha nytt løp. For eksempel en slik: https://www.jaktogfriluft.no/schultz-larsen-classic-dl-19

 

Finnes mange andre med tilsvarende opplegg. Sauer, Blaser med flere.

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du liker din Remington 700, avtrekket er bra, og du ikke skal drive aktiv baneskyting som medfører tusen+ skudd i året, ville jeg fått en børsemaker til å skifte pipe på den du har. Om du tenker litt jevnlig trening og legger deg på sånn 400-500 skudd pr. år, har du en rifle som varer 8-10 år. Så vil du innen den nye pipa er utskutt ha skaffet deg masse erfaring mht. valg av fabrikkmerke, kaliber, etc. når du har lyst på (og penger til) et nytt våpen. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Nye piper til systemvåpen koster gjerne mer enn hva fordelen er tar for ny pipe., og systempipa varer akkurat like kort/lenge.

Det vet jeg nå ikke.

https://www.vapensmia.no/lop/sl-for-sl-systemvaapen/thunder/victory/sl-pipe-30.06-o16-gjenget-14x1

https://www.vapensmia.no/lop/l.w-for-sauer-200/202/lengde-730mm/pipe-l.w-65-21/730-220mm-flutet-orange-limited-edition

https://www.vapensmia.no/lop/heym-for-sauer-200/202/lengde-570mm/pipe-heym-308-18/550-305-sort

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Noen av oss liker jo faktisk Remington 700. Jeg er en slik en.

 

Noe du kan vurdere, er å få montert en muffe til pipebytte. Leser jeg prislisten til Rafdal riktig koster det 1350,- ekstra, og da har du fastmontert rekylklakk og kan bytte pipe selv med håndkraft. 

 

Jeg valgte Lothar Walther selv da jeg skulle bygge om min 700. De er noe billigere og børsemaker mente de er gode nok.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, bardp said:

 

Prisene på 200 STR-piper er fullstendig irrelevante, de produseres i et helt annet volum, og de jaktpipene man får til 200 STR er produsert av de som allerede lager matchpiper (og derfor allerede har produksjonslinjer gående).

 

For den jevne Ola Æljjæger er STR alt for svær og tung som allround-jaktrifle.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Prisene på 200 STR-piper er fullstendig irrelevante, de produseres i et helt annet volum, og de jaktpipene man får til 200 STR er produsert av de som allerede lager matchpiper (og derfor allerede har produksjonslinjer gående).

 

For den jevne Ola Æljjæger er STR alt for svær og tung som allround-jaktrifle.

Nå var jo ikke den første pipa jeg linket til en Sauer 200 pipe men en pipe til et S/L jaktvåpen. Om en bruker Sauer 202 som mange gjør passer jo Sauer 200 pipene rett inn i den. Så helt urelevant er det vel ikke.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Noe du kan vurdere, er å få montert en muffe til pipebytte. Leser jeg prislisten til Rafdal riktig koster det 1350,- ekstra, og da har du fastmontert rekylklakk og kan bytte pipe selv med håndkraft. 

 

Jeg valgte Lothar Walther selv da jeg skulle bygge om min 700. De er noe billigere og børsemaker mente de er gode nok.

Men kammeret i en ny pipe må nu fremdeles tilpasses så det eneste en oppnår med en slik muffe er jo at en kan bytte mellom allerede tilpassede piper. En kan da ikke bare kjøpe en ny pipe og sette inn.

Link to comment
Share on other sites

De burde tilpasses ifølge han selv ihvertfall, kan være annerledes hvis han gjør alt i samme sleng, men fikk beskjed om det da jeg skulle få ny pipe til en rifle Rafdal hadde laget muffe til tidligere.

Retting av kassen koster ikke mer enn i underkant av 1000kr mener jeg å huske, sikkert ikke store jobben hvis muffe blir montert.

 

Mtp å kjøpe piper å skru rett inn selv ser jeg ikke sååå stort behov med mindre man må bruke riflen mye hele året. 

Hvis du regner med at pipen holder et par år klarer man nok fint å sende riflen til børsis et par uker for bytte av pipe eller tilpasning av ny.

 

Hvis det er jaktrifle er trolig alt av produsenter levert av bra børsemaker mer enn godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville fått rettet støtbunn/ gjenger, og lappet låskasse i samme slengen. Det koster ikke så mye ekstra. Hvis du ikke har en skikkelig helbedding, ville jeg fått det gjort samtidig. Da tenker jeg ikke på en sånn "tyggis-foran-og-bak", men en skikkelig vakuumtilpassing av hele kassa.

 

Jeg anbefaler å la børsemaker ta neste skift også. Det koster ikke allverden, og det er en viktig jobb. 

 

Mufferifle er et kult konsept, men litt betenkelig på ei jaktrifle etter min mening. Det blir liksom en ting til som kan løsne. Jeg er glad i min mufferifle, men den er mest rekreasjonsrifle.

 

Jeg har 7 L. Walther- løp i bruk (snart 8!), og de er alle meget bra. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lilja piper er en del dyrere enn L. Walther, men kan ifølge børsemaker med større sikkerhet gi bedre presisjon. Børsemaker tar vel en pris for løpsemnet + en pris for å dreie, kamre, rette kassen/ klakker tilpasse etc. Blir fort 6-9 lapper for ei ny ferdig montert pipe, så kommer eventuell fluting, coating, gjenging...muffe....

 

Kjekt å ha om en har pengene, interessen og skal ha børsa, vil ha ulike pipeprofiler etc. men for så vidt enklere å kjøpe ei Tikka T3 light ss til 14.000 som går sikkert like bra og funker omtrent rett ut av eska. 

 

Får jo relativt presise Mauser m18 til samme pris som ei ny pipe... Keep it simple... eller gjøre det mer komplisert.... Kommer jo også an på hvordan denne Remington 700- en er i utgangspunktet også da - om det er rimeligste sort som er "godt brukt"/ slitt i alle bauer og kanter eller ikke.

 

S&L, Remington 700 og Tikka er 3 forskjellige våpen. Har alle 3, Remington-en med muffe og 2 piper. Kan skru ut pipa og bytte uten å ta av stokk eller kikkertsikte (må ta av Butler Creek-en) - men på de fleste stokkene må du vel av med stokken. Pipa skrus løs nesten lettere enn en lyddemper. Veldig presist, og er like enkelt å bytte pipe som å bytte en demper.

 

Kommer an på hva du vil ha, hvordan du vil ha det, bruksområde etc. Tynn pipe går fort varm på banen/ ved trening, tykk er tyngre å drasse med seg i skogen. Passer eller dette våpenet deg som "hånd i hanske" i utgangspunktet - et våpen du skikkelig liker - eller er det så som så? Hvis ikke kan det jo bli resevevåpen event.

Edited by OptiBond FL
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, OptiBond FL said:

Kommer jo også an på hvordan denne Remington 700- en er i utgangspunktet også da - om det er rimeligste sort som er "godt brukt"/ slitt i alle bauer og kanter eller ikke.

 

I tillegg har jo Remington rykte på seg for å være "bedre før" (dvs frem til midt på 1980-tallet) slik at en i utgangspunktet gammel rifle med noe slitt finish godt kan være et veldig godt utgangspunkt for en customrifle.

 

Min villreinrifle er en 700 fra 1974. Den var min farfars, jeg fikk den til konfirmasjonen, og den ble fullt ombygget da jeg fikk økonomien under kontroll med min første ordentlig-ordentlige jobb. 

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange tilbakemeldinger!. 

En tikka eller annet hadde sikkert vært både gøy og bra, men tenker att jeg kommer best ut av det om jeg retter det som rettes kan og setter i nytt løp. Om dette til sammen koster 10 lapper og man skyter en 500 i året så har man dette i 4-5 år :) 

Link to comment
Share on other sites

Ser at alle her glemmer og si en ting. Ca 7 av 10 som renoverer gammle rem eller mausere angrer på dette i ettertid.. om rifla betye mye for deg kjør på. Hvis ikke så får du jo kjøpt rifler til ca det samme du legger i den gammle. Mye bra brukt på finn også som ikke er helt oppbrukt.. men det er jo din rifle og du som bestemmer. Så følg din egen magefølelse... selv har jeg bare systemvåpen. Eller det vil si. Jeg har er Tikka T3x Light. Kort og lett. Som hundeføre/ettersøks rifle.. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring:

 

Kjøpte meg ei brukt eldre Remington 700 med løp i 358 Win og 7mm08 Rem. Fekk børsa billig. Sendte børse med begge løp til Rafdal for montering av løpsmuffe og tilpassing av begge løpene. Fekk gjenga opp begge løp til lyddemper, retta låskasse og cerakota låskasse og to løp. Betalt rett i overkant av 8000,- Då har eg ei børse der låskassa er bra med to løp i to kaliber eg alltid har hatt lyst til. Med moglegheiten for å få nye løp i evt andre kaliber. Og totalprisen på heile sulamitten er mindre en det eg måtte gi for ei ny Tikka T3. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, stigamundsen said:

Og totalprisen på heile sulamitten er mindre en det eg måtte gi for ei ny Tikka T3. 

Og du har ei kortere stivere låskasse med større presisjonspotensiale. Jeg har lurt mye på R700 eller T3x, men er blitt litt lunken til Tikka-en. En børsemaker jeg snakka med mente de gamle 590 og 595 var bedre. 

Link to comment
Share on other sites

T3 over R700 enhver dag, med mindre du skal ha noe eksotisk stokk eller chassis som ikke lages til T3.

De gamle Tikkane var veldig bra, men de var også tyngre.

 

Fordelen man har ved R700 er at man får de bortimot gratis, kanskje spesielt de som det er gjort litt med, så man kan legge litt arbeid i de før de er oppe i prisklassen til Tikka. Men Tikka slår Remington glatt på 60 graders hevearmsløft og generelt lettere kasse (selv ift SA R700).

 

Annenhåndsverdien på Tikka er også betydelig bedre, alt du putter i en Remington må du nesten regne som tapt hvis du bestemmer deg for å selge videre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/16/2021 at 10:52 AM, Chiefen.v-2 said:

"Nye piper til systemvåpen koster gjerne mer enn hva børsemakeren tar for ny pipe., og systempipa varer akkurat like kort/lenge. Peanuts i den store sammenhengen, regn 1,25kr kr skudd i løpsslitasje."

Topp tre av dine innlegg siste året 🤝

 

I en tid hvor alle skal ha systemrifler, så er innlegget ditt faktisk vel verdt å tenke over, flere ganger. Er nok fåtallet herinne som bor på skytebanen, og skyter titallstusen skudd i året. Knapt et par handfuller, kanskje. Om man ser på innleggene fra disse. Et pipebytte kanskje tredjehvert skuddår er aktuelt for den «vanlige» skytter. Presisjonskravet er kanskje heller ikke ekstremt for de aller fleste.

 

Bytt pipe i rifla di. Kjøp gjerne brukte Remington, Winchester, Sako, Tikka, Brno – de holder i massevis. Legg heller penger i god optikk, og kanskje ny pipe enn kostbare systemvåpen. Kanskje spesielt om du tilhører den store massen som skyter et par hundre skudd i året. Så får heller børsemakeren skifte pipe ved behov.

 

Men for all del: Kjøp gjerne systemvåpen, men prøv med litt øyeheving: Behovene er forskjellige. Og for en nybegynner som leser innlegg herinne kan han fort få inntrykk av at det er ultrapresise systemvåpen som gjelder. I skrivende stund drøyt 184 inne på forumet, hvorav 80 prosent som «Guest». Kanskje mange nye skyttere blant disse. Som en start kan man greie seg godt med ei Remington rifle og ei Sauer mod 8 hagle.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

@stigamundsen; gratulerer med rifle i fine patroner!

Kom gjerne med en liten rapport når du har fått litt erfaring med våpenet.

 

Når det gjelder åpningsvinkel ved hevarmsløft, er det litt gi-og-ta. Lavere åpningsvinkel gir mer klaring til okularet (fint!) men litt krappere spennkurve og mer kraftkrevende løft (dumt!). Jeg har ennå ikke helt bestemt meg hva jeg liker best, jeg har litt av hvert. For meg betyr det ikke så mye.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, spindrift said:

Lavere åpningsvinkel gir mer klaring til okularet (fint!) men litt krappere spennkurve og mer kraftkrevende løft (dumt!).

Stort sett så stemmer dette godt, men hvis man tar T3 som eksempel så stemmer det ikke like godt etter min erfaring.

Sammenligner man T3 med eldre Sako, Tikka, Remington og lignende med 90 graders hevarmsløft så er de ofte (alltid etter min erfaring) tyngre å operere.

 

At T3 er ei plastbørse uten sjel og kvalitetsfølelse sammenlignet med de eldre kan så være, men alle opplysninger bør frem.

Link to comment
Share on other sites

On 8/16/2021 at 10:27 AM, ung said:

"Børsa har jeg arvet..."

Akkurat. Har sjøl bygd opp en arvet mauser, som nå er i bruk i tredje generasjon. Rådyrbukk falt igjen, sist helg. Litt artig med at noe kan gå i arv slik, er noe med eiergleden. Denne mausern varer nok ut denne generasjonen og fler til. Den ble bygd av en meget dyktig børsemaker, og jeg betalte hva det kostet dengangen. Er gjerne slik at når man bygger noe sjøl, for å få det som man vil – ja tar man regningen.

 

Man bygger ikke for å selge, men for å ha. Vet hva man sier: «Om man må spørre hva det koster…»

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til løpsprofil - altså tykkelse og twist.

Vil 19mm være en fin mellomting for å gi gode samlinger på banen mtp varmgang? Skyter ikke noe stangskyting, men fint å kunne skyte noen 5 serier i vanlig tempo også. 

 

1:8 Er en fin twist på 6,5 x55?

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, ung said:

Vil 19mm være en fin mellomting for å gi gode samlinger på banen mtp varmgang?

Ikke nødvendigvis pga varmgang (hvis vi snakker om 5-skudds serier), men med litt lengde i tillegg så blir den forholdsvis stødig på frihånd uten å bli for tung.

 

33 minutes ago, ung said:

1:8 Er en fin twist på 6,5 x55?

Absolutt.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, jmosbakk said:

Ikke nødvendigvis pga varmgang (hvis vi snakker om 5-skudds serier), men med litt lengde i tillegg så blir den forholdsvis stødig på frihånd uten å bli for tung.

 

Absolutt.

Hvor tykke løp snakker vi før man fint kan skyte flere 5'ere på rad uten å få presisjonspåvirkning? 

Sett det finnes 1:8,3 osv med da er 1:8 helt greit til alt fra 100 gr til 150?

Link to comment
Share on other sites

On 8/19/2021 at 10:28 AM, msteiro said:

T3 over R700 enhver dag, med mindre du skal ha noe eksotisk stokk eller chassis som ikke lages til T3.

De gamle Tikkane var veldig bra, men de var også tyngre.

Ankepunktet til børsemakeren var at T3 er slanket mye på vekt og kun lages i lang lengde, og derfor ikke er like stiv og presis som de gamle kassene. Men det kommer seg jo mye an på bruksområde og prioriteringer. JEG ville hate å miste presisjonspotensiale med ei "ustiv" Tikka-kasse. Men Tikka har nydelig sluttstykke-gange, og bra avtrekk fra fabrikk. Billige Remington virker mye simplere på alle måter. Samtidig er det verdt å tenke på at mange Custom-kasser er kopier av R700, og ikke Tikka.

Jeg har også hørt børsemakere som mener Tikka er bedre å bygge presist på enn R700. Det var riktignok før lanseringen av T3.

 

Sorry til TS, blei off topic dette...

Link to comment
Share on other sites

On 8/16/2021 at 10:27 AM, ung said:

Når vi da tenker videre bytte av løp i fremmtiden da jeg regner med ett nytt løp vil holde en 4-5 år

Fra TS første post. Skyter du virkelig så mange skudd i året ? Den jamne jeger ligger vel på livstid + arv på et løp med den rolige skuddtakten de genererer. 

Remington 700 er en utmerket jaktbørse, punktum! 

Av å lese her inne, får man fort inntrykk av at man sitter med noe avleggs, gammeldags ræl. 

Husk  at dette er et nærdeforum. 

To klyper salt, og sunn fornuft, så har du fort spart 10 000,- du kan bruke på ammo, og trene for virkelig treffe godt ;-)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her er det snakk om en arvet børse. Tviler på at den er tiltenkt bench rest. Har hatt, og har nok rem 700, til å kunne uttale meg. 

De duger utmerket til TS får preferanser, og virkelig vet hva hann/hun/hen trenger. 

 

Amerikansk kvalitet kan være så ymse. Er lykkelig eier av en Ruger RSM, som definitivt motbeviser dårlig håndverk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...