Jump to content

Om dere skulle hatt ett kikkertsikte- hva hadde dere valgt?


Biltema

Recommended Posts

Da man vil oppgradere kikkertsiktet sitt med noe som gir mer en billig dritt er det jo fort å gå seg fast i ett spor. I denne forbindelse tenker jeg det hadde vært gøy om folk kunne kommentert ETT sikte, hvilke område du hadde brukt den til og kort hvorfor de velger denne. På denne måten kunne man fått nye ider og tips før man handler. 

Eksempel:

Hadde valgt Vortex Razor HD Gen II 4.5-27 x 56 EBR - 7 C FFP MRAD. Kikkerten blir brukt til Langhold og jakt og velges i stor grad på bakgrunn av- Pris, retikkel egner seg for langhold som er primærbruken og god garanti.

 

Da er jeg spent på hva folk velger til sitt bruk :) 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare ETT sikte?

Det blir som å si at du kan få helaften med hvilken som helst jente: hvem ville du valgt og hva ville du gjort?
 

Revejakt: Zeiss HT 3-12x56

Drivjakt: Zeiss V8 1.1-8x30

Reinsjakt: Zeiss V8 2.5-20x56

Langholdsjakt: Zeiss V8 4.8x35x60

Langhold: March Genesis FFP 6-60x56 IR

Og så velger man en kvinnelig PH som backup på elefantjakt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Eit europeisk 2,5-10x50 med tysk #4. Har det sjølv i dag (zeiss classic) Er bra i skyming, repeterbare klikk, og nokenlunde lett, ikkje for digert heller. Einaste eg saknar er litt meir førstøring avogtil. 12 på største hadde vore greit, alltså 3-12x50, men går vel med 10 og.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det hadde blitt det som står på elgrifla, et Zeiss Victory HT 2,5-10x50 med lys.
Til min type jakt, hovedsakelig  elg og litt hjort av og til, er det et ok kompromiss.
Hadde jeg blitt nødt å velge kun ett, ville det nok blitt dette slik jeg jakter nå.
Hvis og når det blir aktuellt å reise til broderlandet for dåhjort og villsvin, er det naturligvis et annet sikte og utstyr som passer bedre.
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sakoen75 said:

Hun bryr seg ikke siden Leica, Zeiss, Meopta og schmidt und bender er billig sikter til under tusen-lappen akkurat som de tyske og skandinaviske våpnene 🤫

Og omvendt. Du bryr deg ikke siden alt av sko, dunjakker, bukser, vesker og bluser er kjøpt billig. Akkurat som frisørtimen(e) med farge og hudsalongen 😉

Edited by Vapenskjold
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om jeg bare kunne ha ett av de jeg har, ville det blitt en Zeiss Diavari VM 1,5-6x42. Dette fordi det er kompakt og lett. Lav nok forstørrelse til dyr i bevegelse, Mye bedre i skumring en de fleste tror. Og om jeg skyter på bane greier jeg å skyte så godt som like gode samlinger med det som om jeg hadde hatt 12x forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Leica Magnus 1,5-10, den duger til alle typer jakt. Den har topp optikk og størrelse og vekt er akseptabel. Retikkelet er også brukbart til leking på lengre hold. Justeringen på lys er nesten trinnløs i praksis, men påliteligheten på bryteren er et minus. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OK da, dersom jeg kun tenker jakt, så kunne jeg nok, dersom driten virkelig treffer vifta, kanskje kunne klart meg med min Swaro Z6i 2-12x50 BT. Den er rimelig lyssterk, fantastisk optikk, lett og har forstørrelsesområde som dekker det jeg trenger til jakt, inkludert posterings og drivjakt. For nærkamp med bøffel og andre critters som vil trampe, stange eller bite deg liker jeg best åpne sikter.

 

Dersom man inkluderer langhold, PRS og slikt er den ikke brukandes....

Link to comment
Share on other sites

Har min Swarovski Z8i 2-16x50 på en Schultz & Larsen Tactical i 6,5x55 og den drar jeg stadig vekk opp på max forstørrelse når jeg skal pelme en kråke på 2-300m. En annen ting som er praktisk med god forstørrelse er at en fint kan se kulehullene når en test skyter på papp på 200m.

Link to comment
Share on other sites

Til "all round" jaktbruk ville jeg valgt et europeisk premiumsikte med 6x zoom, fortrinnsvis 2-12x50 med lys. Alternativt et litt større og tyngre med 8x zoom, 2-16x50. Men ingen av disse dekker vel helt behovet ved langholdskyting.... 

Edit: Og retikkel 4A-I, ikke medforstørrende, når siktet har lyspunkt. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Eg har slutta med måneskinnsjakt og dermed jakter i skumringa om morgonen/kvelden og i dagslys. Derfor trenger eg eit sikte som er ok i dårlig lys, men ikkje det ypperste. Eg såg tidligare på min zeiss varipoint 2,5-10x50 som det perfekte allround siktet til mitt bruk, og på sett og vis er det fortsatt til mitt bruk temmelig bra til det meste, men ulempen er at det er stort og tungt (relativt).

 

Klarte å klore til meg ein flett ny Swarovski z3 3-10x42 i vinter og har testa det so smått om kveldane i skumringa, og eg må vedgå at det siktet klarer seg betre enn eg hadde forventa, i tillegg blir dette smekker optikk samanlikna med varipoint'n. Eg trur jaggu eg skulle klart meg lenge med z3'n som einaste sikte også, kanskje eg hadde vore minst like fornøyd som med 2,5-10x50'n.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...