Jump to content

Hvorfor har ikke 8mm 08 tatt av?


Ferus

Recommended Posts

Hei alle! 

 

Leser rundt om ymse kaliber og i den anledning: Noen her som vet hvorfor en 8mm kule i 308 hylse ikke har tatt av? Syns ved første øyekast det virker rart, i og med at 308 hylsa har så mange "barn" med både større og mindre kulediameter.  

 

Btw: Noen som har erfaring med denne kombinasjonen? 

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at amerikanske 338 federal og kompisene har noe å si der. Europeiske kaliber er ikke det som leses mest om våpenpressen og amerikanerene er svært glad i diverse kaliber med tommer i stedet for millimeter. Komponenter er ofte enklere å få tak i, ladeutstyr er enklere osv osv. Dvs i mer normale tider når ikke markedet er et stort bunnløst hull. Nå kan det sikkert være like greit å ha 6,5, 8 og 9,3mm

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo ha å gjøre med at noen er så uforskammet praktiske at de mener at når man har kaliber .308 og kaliber .338, trenger man ikke kaliber .323.

 

1 minute ago, tailgunner said:

Nå kan det sikkert være like greit å ha 6,5, 8 og 9,3mm

 

Noen av oss er derimot så upraktiske, at vi planlegger å åpne patronen til 9,3 mm (kaliber .366), sjøl om den allerede finnes i kaliber 9 mm (kaliber .358).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De gamle europeiske patronene var ofte gjennomtenkte og effektive jaktpatroner. Moderne kreasjoner fokuserer ofte på høy hastighet og høy anslagsenergi, begge deler er egentlig totalt bortkastet for jakt, med unntak på langt hold der vindavdriften blir lettere å vurdere.

Gamle 6-7-8 og 9 mm patroner fra England og Tyskland var ytelsesmessig velbalanserte patroner, og mange av dem er kopiert i USA. .243 Win for eksempel er kopi av 240 magnum rimless fra H&H rund 1920, 6 mm Remington er kopi av 6x57 som ble introdusert i 1895, 35 Whelen er en kopi av 9x63 introdusert rundt 1910 og tilsvarende for 9x57. Ytelsen er nær lik fordi Whelen har mye lengre hals. 7mm Rem mag er kopiert fra H&H sin 275 belted magnum introdusert 1 1912.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Per-S said:

 Moderne kreasjoner fokuserer ofte på høy hastighet og høy anslagsenergi, begge deler er egentlig totalt bortkastet for jakt

Nja det er noe som kalles Point blank range som kan strekkes betydelig lenger med en flattskytende patron, som ihvertfall jeg har hatt mer bruk for enn å knote å skru på kikkerten mens dyret forsvinner.

Link to comment
Share on other sites

8x51 Mauser K (Kurz) Model 88H (morsomt at du trakk frem den @maral)

Den var i utgangspunktet basert på en nedkortet hylse fra 7,9 x57I - (8x57J) Model 88, kulediameter var .318" (ikke .323" som vi forholder oss til i dag som S-kule, 8x51 Mauser har samme diameter i hylsebunnen som storebror 8x57. Det kom også en 8x51R. I boken til Trond Strømstad og Vidar Andersen står opplysninger som: Sivil i helproduksjon og årstall ca.1900. Patronen var ment for sivilt bruk siden sivile ikke fikk ha den militære 7,9x57I varianten. På samme måten kom også 8x60 for sivile. Nøyaktig årstall blir litt upålitelig, det skrives forskjellige år her og der, men det som er vesentlig her er at 8x51 ikke er noe nytt, men heller glemt. 

Spania hadde noe som blir litt nærmere 8mm.-08.

Når .308/7,62x51 lå i støpeskjeen som verst i årene 1949 - .308 Winchester 1952 - 7,62x51 1954 så var spanjolene i gang med eksperimenter med 8x51 Spanish Experimental året 1953. Patronen ble kun en militær Exp. som ikke ble approbert. 

SAA 4080: 8x51 Mauser K (Kurz) Model 88H (.318" kule, hylsebunn 11,9mm. hylselengde 50,7mm.)

SAA 4120:  8x51 Spanish Experimental. (.323" kule, hylsebunn 11,9mm. hylselengde 50,9mm.)

SAA 2805: .308 Win. og 7,62x51 Nato (hylsebunn 11,95mm. hylselengde 51,0mm.)

 

Jeg laget en "dummy" 8mm. - 08 med en .323" kule i en Norma .308 hylse, kurant. Jeg forstår ikke vitsen med den når vi har 8x57, men det er en annen sak. Vi har tidligere sett 8x54 for Krag og Mauser, svenskene brukte også denne i sivile jaktrifler som Husqvarna Mauser mod.96. 8x54 kom så tidlig som i 1910 -15. Dette er en annen historie, om vi får se 8mm. - 08 er sikkert ikke umulig som villkatt.

DSC04867.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er man ivrig nok er det nesten ikke grenser for hva man kan lage av kaliber. Hvorfor ikke en 9,3-08? Sikkert en grei SUB? Vitsen kan sikkert diskuteres, men det som driver Villkattfolket er nok læringen underveis, og resultatet av å gjøre noe selv. Jeg har noen titalls Villkatter i samlingen min bare for moro skyld, det dukker stadig opp noen. 

Uansett hva en har tenkt til å jakte på så mangler vi ikke en patron/kaliber som er standard som fabrikkpatron. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Stort sett alle fornuftige patroner er allerede utviklet. Det vi ser av "nye" patroner er stort sett kopier av gamle kreasjoner med nytt navn, eller høyhastighetspatroner som har lite praktisk nytteverdi. De er fremkommet fordi noen har et markeringsbehov av markedsmessig årsak. Da må man enten kopiere noe om det skal være fornuftig, eller lage en patron som er større og raskere og brenner ut et løp før en er ferdig med å finne ladninger. Altså ufornuftig, men mange lar seg lure, og defor finner en mange slike billig på Finn.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vaquero said:

Hvorfor ikke en 9,3-08? 

 

Det er sikkert mange "ikke"-er i forbindelse med et slikt prosjekt. Som jeg altså har skrevet om flere ganger, blant annet i 4. innlegg i denne tråden:

 

On 4/24/2021 at 4:17 PM, Jegermeistern said:

Noen av oss er derimot så upraktiske, at vi planlegger å åpne patronen til 9,3 mm (kaliber .366), sjøl om den allerede finnes i kaliber 9 mm (kaliber .358).

 

Fikenbladet av en fornuftig grunn for et slikt prosjekt, må være å ha et lett våpen med kort låskasse.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

Fikenbladet av en fornuftig grunn for et slikt prosjekt, må være å ha et lett våpen med kort låskasse.

Selvfølgelig.

2 hours ago, Per-S said:

eller lage en patron som er større og raskere og brenner ut et løp før en er ferdig med å finne ladninger. Altså ufornuftig, men mange lar seg lure, og defor finner en mange slike billig på Finn.

Det er det nok mange tilfeller av.

 

Når vi først snakker om prosjekter.

Dersom noen ville gå for en 8mm.-08 så blir ikke det noen løpsbrenner. Poenget er nok som Jegermeistern er inne på, kort kasse. Jeg ser for meg jakt innenfor 100 - 150 meter. Trolig demper på børsa. Selv om patronen er en omvei fra noe enklere standard som allerede eksisterer.

Som Per-S er inne på når det gjelder private kreasjoner så er folk på søken etter mer fart (til besvær). Jeg har ikke finregnet på det, men det er nok mulig en kan dra på seg en løpsslitasjekostnad opp mot kr.3 - 4,- pr. skudd. Jeg for min del går mot pipeskift nr.2 i 7mm.Rem.Mag. Når vi snakker om ekstreme hastigheter som oftest er tenkt for langhold, så har en liten glede av det når presisjonen dabber av etter få skudd. Skulle likt å visst hva stakkaren har fått ut av 6,5-300 RUM?😄

8mm.-08.JPG

Egen "dummy" av 8mm.-08 ved siden av en 6,5-300 RUM.

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kun for at jeg leser og lurer; 7,62 til 8mm er jo forsvinnende lite forskjell. Ha oppnår man bortsett fra tilgangen 8mm kuler som kanskje er noe forskjellig? Misforstå meg rett, jeg forstår forskningsbehovet, ha noe spesielt osv, men er der noen praktiske greier å oppnå?

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, pererik said:

Kun for at jeg leser og lurer; 7,62 til 8mm er jo forsvinnende lite forskjell.

Du tenker smart og fornuftig, prosjektfolket innen villkatter gjør ikke alltid det, bare noen få tror jeg.

Som nevnt har jeg en del villkatter i samlingen min, jeg finner det morsomt å se hva enkelte finner på og gjennomfører. Helt utrolig.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Vaquero said:

har jeg en del villkatter i samlingen min

Jo det er nok gøy å holde på med, spesielt om man har god linje til noen som lager brotsjer og dier, eller kan lage selv.  selv har jeg lyst på en 223-08 sak som jeg tenker er morsommere en 22-250, men jeg vet ikke om den finnes eller hva en sånn egentlig, heter og langt mindre om dier og brotsjer finnes. 

Link to comment
Share on other sites

Fritt fra hukommelsen og veldig enkelt forklart.
22-250 er basert på 250 Savage som vel i sin tid også ble kalt 250-3000 fordi det var den første fabrikkpatronen som ble ladet til 3000 f/s. Savage hadde både 250 og 300 basert på samme hylse. Den er litt kortere og mer kon enn 308 og kom på markedet lenge før 308 så dagens lys.

Link to comment
Share on other sites

@HVSJT

Håper dette er lesbart. Det er jo tynt med europeiske krutt her. Og kruttsubstitusjoner må du jo ta ansvar for selv. 

Rl-15 skal være svært lik Norma 203b (laget på samme fabrikk?). Erfaringsmessig er N140 et lite knepp senere enn imr4064 i .308, og man burde kunne bruke N140 med utgangspunkt i data for imr4064.

 

1868A54F-0172-4C34-AEE3-4F5CA54910DB.jpeg

CD52DBDE-624C-4BE9-9798-973F7AC8B1E4.jpeg

727E227F-21D0-4892-8B86-37E0B25C0342.jpeg

A8F1EDCF-052C-4466-9351-D9726141ECF8.jpeg

4B34BBA8-9F0B-4412-A4AD-051B0B507783.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En patron som burde ha vært laget for 100år siden er 7,62x57 for std .308 kuler med tanke på magasinkompabilitet med alt fra Krag, alle mausere og mg'er.

 

Hadde amerikanerne leget en militærversjon av 250-3000 Savage med 1-8" pipe og 130gr FMJBT kuler i 1912 hadde vi ikke hatt 308 og 223 idag.

 

Amerikanerne var ganske nærme med 6mm Lee som er basishylsa til 220 Swift.

220 Swift hylse er interessant til bruk i Krag. Hylsa er semirimmed slik at man med std støtbunn/rimdiameter får noe mer metall i ekstraktorkuttet ved kammerdelen som er svakheten på Krag.

Hvis noen har altfor god tid og ledige midler kan man jo forsøke 220 Swift med 1-7" pipe og 80-90gr matchkuler i Kragen :-)

(Det samme kan sies om 225 Winchester, som nesten en en ren R-patron med std støtbunn, og gir dermed enda mer metall i ekstraktorkuttet i kammeret på en Krag)

 

      

image.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

30cal-08? hva med det? og ei hylse som er noe lengre enn 08 for å få plass til litt mer krutt, ei hylse som akkurat går ned i Mauser kassa med litt modifisering.  Det hadde blitt populært tror jeg...😏

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hirgon said:

30cal-08? hva med det? og ei hylse som er noe lengre enn 08 for å få plass til litt mer krutt, ei hylse som akkurat går ned i Mauser kassa med litt modifisering.  Det hadde blitt populært tror jeg...😏

Denne patronen heter 30-06 i originalutgaven. Da Forsvaret modifiserte mauser M-98 til denne patronen ble den europeiske nomenklaturen brukt. Patronen heter 7,62x63 i Europa. Modifiseringen som var nødvendig var åsmi magasinet litt lengre og slipe til materampen tilsvarende. For å kunne lade med klips ble det frest ut en halvmåneformet åpning i bakre øvre del av låskasseringen.

Du har helt rett i at denne patronen er populær.

Edited by Per-S
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Oj, den finnes allerede?? jaja, det var den patentideen!! Hehe, jauda, det står et gammelt tyskerjern bak døra her i huset au...(Bolten ligger i safen ja....)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...