Jump to content

Bytte ut blaser r8 i hva ?


Tikka512sc

Recommended Posts

Hei!

Har i dag en R8 success med 6,5 og 9,3 pipe, ett oppsett jeg egentlig er veldig fornøyd med. Men etter å ha hatt dette i noen år så har tankene om å kvitte seg meg hele pakka bortsett fra kikkertene for å skaffe seg ei rifle til alt fra rev til elg. Ønsker å bytte til noe som er lett, presist og har en kvalitetsfølelse, og gjerne tåler litt julig da det primært er ei hundefører rifle. Noen som har noen tips ? Evt. Har lekt med samme tankene?

Link to comment
Share on other sites

@Tikka512sc I jaktlaget med oss så stort sett alle gått motsatt vei..også hundeførerene.. de har gått over til Blaser stort sett alle sammen.. i begynnelsen så var jeg alene med Blaser..men nå er Tikka..SAKO..Sauer 202 med mere byttet ut med Blaser R8 av de andre..

 

Et par kompiser som har prøvd øvelsen du er på vei til å gjøre..har alle som en angret seg.. og kjøpt tilbake R8 etter en runde med å prøve annet..

Blir spennende å se om du lykkes bedre enn de..

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjennomførte samme øvelse og angrer ikke. Jeg er faktisk strålende fornøyd!

Tanken om noe enkelt, solid nok og lett var drivkraften.

 

Resultatet: En Sako Carbonlight i 308. Ja, kanskje et kjedelig kaliber, men det var da den ble kortest og lettest. Nå veier den 3150 gram med kikkert og demper, men uten fullt magasin.

Jeg går med løshund og den har til nå tålt til sammen noe sånt som  +/- 100 dager med det uten nevneverdige synlige merker.

Noe av det aller beste er det gode 5- skudds magasinet som ikke detter ut i tide og utide.

 

Da jeg solgte Blaserene ble det først plass til S&L Victory med High Tech skjefte i 6,5. Den er også god og lett, Men så oppdaget jeg Carbonlighten og det ble kjærlighet ved første blikk og berøring, og da måtte jeg bare! I dag brukes S&L mest på bane, jaktfelt og kanskje snart litt langhold. Det er jo så mye skriverier om det her inne at det må prøves....

 

Lykke til med konverteringen fra Blaser hvis du har lyst til det. Det gikk bra selv om Blaser menigheten mener det er synd, skam, veldig dumt og kan føre til evig fortapelse.....Jeg greide meg og er fornøyd pr nå.

Edited by Swift
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

En lett versjon av Sako i 308 eller 30-06  til jakt i Norge høres ut som et bra valg.

Har tre system våpen fra Sauer og Blaser, vurderer å selge de til fordel for en lett Sako eller lignende. Blaseren er på vei ut igjen så får jeg se hva som skjer med de to Sauer riflene. 

Alle er VELDIG bra våpen men det blir kort og godt for mange valg muligheter, blir jo nesten magesår når kaliber, profil på pipe, lengde, med eller uten demper, Faen skulle jeg heller valgt 7mm her? Nei 375 er bra her, kunne jo hatt det korte løpet her i krattet! SATXN feil magasin ja... 

 

Tror jeg tar jakt rifla i 308 og begge siktene med i dag, enkelt og greit.

 

(Nei jeg er ikke distre)

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk samme veien, som du tenker, i høst. For meg falt valget på en Merkel KR1. Den tar med seg det jeg liker best fra Blaser, med feste av pipe og montasje. Til gjengjeld er den mye slankere, lettere og uten oppspenner. Når har jeg ikke hatt det så lenge, så kan ikke gå god for den enda, men vel verdt en titt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Swift said:

ykke til med konverteringen fra Blaser hvis du har lyst tul det. Det gikk bra selv om Blaser menigheten mener det er synd, skam, veldig dumt og kan føre til evig fortapelse.....Jeg greide meg og er fornøyd pr nå.

Helt utrolig at det går an å klare seg uten en Blaser!?😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Swift said:

Jeg gjennomførte samme øvelse og angrer ikke. Jeg er faktisk strålende fornøyd!

Tanken om noe enkelt, solid nok og lett var drivkraften.

 

Resultatet: En Sako Carbonlight i 308. Ja, kanskje et kjedelig kaliber, men det var da den ble kortest og lettest. Nå veier den 3150 gram med kikkert og demper, men uten fullt magasin.

Jeg går med løshund og den har til nå tålt til sammen noe sånt som  +/- 100 dager med det uten nevneverdige synlige merker.

Noe av det aller beste er det gode 5- skudds magasinet som ikke detter ut i tide og utide.

 

Da jeg solgte Blaserene ble det først plass til S&L Victory med High Tech skjefte i 6,5. Den er også god og lett, Men så oppdaget jeg Carbonlighten og det ble kjærlighet ved første blikk og berøring, og da måtte jeg bare! I dag brukes S&L mest på bane, jaktfelt og kanskje snart litt langhold. Det er jo så mye skriverier om det her inne at det må prøves....

 

Lykke til med konverteringen fra Blaser hvis du har lyst til det. Det gikk bra selv om Blaser menigheten mener det er synd, skam, veldig dumt og kan føre til evig fortapelse.....Jeg greide meg og er fornøyd pr nå.

Det er nettopp carbonlight eller wolf jeg har kikket litt på. Jeg er veldig klar for å bytte, men smertelig klar over at set blir dyrt å angre😂

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også byttet min R8 med løp i 308 og 9,3 i en Carbonlight. Ingen grunn til anger. Jeg har hatt Blaser i mange år nå, både R93 og R8, og det er bra rifler,

men de er ikke bedre enn Sakoen. Elsker balansen og vekta på carbonlighten, presisjonsmessig er den på samme nivå som R8 også. I motsetning til det som Sunnmøring nevnte

så har flere i min omgangskrets byttet bort Blaser i det siste. Dette er jegere som er glad i bevegelig jakt. Blaser  er jo Tysk ingeniørkunst bygd for å bæres forsiktig ut av Gelenderwagen 

og opp i et tårn/ med tak)for så og eksplodere i trynet på bruker:-)  for ordens skyld så var siste setning en spøk!!

Link to comment
Share on other sites

Bytte sikter fungerer veldig bra på andre rifler også. Fordelen blir vel større hvis du skal bytte piper, med tanke på hvor siktet monteres. Jeg bytter forøvrig mellom kikkert, aimpoint og to forskjellige piper på min 202 med picatinny skinne. Har aldri opplevd treffpunktavvik..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bytter selv mellom piper (Rafdal muffe) og sikter (leupold qr). Helt knall system/oppsett. Eneste ulempen er at man får lyst på nye kaliber når det dukker opp noe morro på finn (ikke dyrt å da tilpasse løpet såfremt det passer med kasselengde/bolt..) 😂

Link to comment
Share on other sites

Ser den med å bytte mellom sikter på Blaser, Har en blaser kombi og dette er selvfølgelig veldig kjekt på denne. Jeg ender allikevel opp med å bruke en z6i 1,7-10x42 samme hva. Når det gjelder R8 så kunne ikke jeg ha en kikkert som jeg kunne bruke på begge pipene uten å måtte endre på montasjen. dette fører til at man må teste treffpunkt hver gang man bytter over. Så da endte det med optikk og montasje dedikert til hver sin pipe. irriterende og unødvendig fordyrende, men også til en viss grad praktisk. Jegere i Norge kan vel i de fleste tilfeller kjøpe akkurat det våpenet de måtte ønske og Blaser er ikke akkurat noe statussymbol sjøl om det virker som om noen vil ha det dit. Jeg skjønner ikke dette illsinte hylekoret  som forsvarer Blaser med alt de har og prøver og gjøre dette til noe mere og bedre enn alt annet. Det er bare plastikk og stål, det er godt bygd og virker, men det er ikke noe bedre eller dårligere enn noe annet. Jeg er glad i Blaser kombien min, men om den er best vet jeg ikke. den er bra for meg og mine behov, det er alt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp gått fra en Blaser R8 Success til en Sako S20, begge i 308. R8en og S20en veide begge 3,6kg på min vekt, så hvis lav vekt er et stort poeng, så er nok Carbonlight et bedre valg.

 

Jeg byttet mest fordi jeg ville prøve noe annet. Har hatt R93 og R8 i mange år. Har også hatt Tikka, men aldri Sako. Har bare hatt S20en 1 mnd, så ikke fått testet den så mye enda. Men jeg tror det kommer til å bli bra.

Link to comment
Share on other sites

Har du tittet på Heym?

 

https://www.norhunt.no/products/heym-sr30-carbon-ultra-light 

 

2770 gram med picatinny skinne. system børse. tommelhullstokk og rettrekker. skal vist være den sikreste rettrekkeren på markedet (testet til 11000 Bar ifølge børsemaker hos Norhunt)

setter du en aimpoint micro på denne og fult magasin så lander du på ca 3kg. kombinerer du dette med hurtigmontasjer så kan du jo bytte mellom hundefører og posterings optikk. veldig fin og anvendelig rigg syntes nå jeg ihvertfal l:) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Lindbeck1 said:

Har du tittet på Heym?

 

https://www.norhunt.no/products/heym-sr30-carbon-ultra-light 

 

2770 gram med picatinny skinne. system børse. tommelhullstokk og rettrekker. skal vist være den sikreste rettrekkeren på markedet (testet til 11000 Bar ifølge børsemaker hos Norhunt)

setter du en aimpoint micro på denne og fult magasin så lander du på ca 3kg. kombinerer du dette med hurtigmontasjer så kan du jo bytte mellom hundefører og posterings optikk. veldig fin og anvendelig rigg syntes nå jeg ihvertfal l:) 

 

 

Venter man en stund får man samme børsa fra savage, men med moderne løsninger og tilgang på  ettermarkedsdeler.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Sør-jeger said:

Savage.... Tysk ingeniørkunst lagd av børsemakere med fagbrev, mot amerikansk, tja, uorganisert kveldsutdannet arbeidskraft. 

:)

Har Savage, funker som fjell det, som unga sier det. Tror ikke Savage hadde vært solgt world wide i et slikt opplag hvis det ikke var noe tess. Men det klart at de billigste Savage kjøprt på Walmart sammens med dopapir og epler og melk, sikkert ikke er noe tess. Men dyrere Savage er nokk helt greie.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, msteiro said:

Å sammenligne Savage med Heym...jada.

Heym får det meste annet til å virke slarkete, Savage not so much.

Kan ikke sammenlignes i kvalitet, men tenk om tyskerne hadde fått til: mulighet for billige løp og løpsbytte, integrert picatinny på kassa og et footprint med et veldig stort utvalg deler.

 

Har vanskelig for å tro at en heym skyter bedre samlinger enn en savage i ett mdt acc chassis med ibi pipe, som antagelig blir billigere enn en heym.

Link to comment
Share on other sites

Man kjøper ikke en Heym for å bygge seg en PRS rifle, og det er da heller ikke poenget i tråden. En lett solid rifle av god kvalitet til det meste av jakt. 

 

Og skal man bygge PRS rifle er det en del andre som er bedre valg. Men det er en helt annen diskusjon man kan ta i tråd.

Link to comment
Share on other sites

On 1/30/2021 at 6:33 PM, msteiro said:

De har absolutt en del bra rifler, og mye for pengene, så er nok litt oversett her til lands. Men det er ingen Heym for å si det sånn.

 

Jeg har selv fryktelig lyst på en igjen, men ville vurdert en std utgave og kjøpt en PSE stokk.

Hadde vært litt fristende med en sr21 eller sr30 med PSE.  Hva er dine erfaringer med sr30?  Jeg har bare tafset litt på sr21 og om man skal ha tradisjonell bolt er i alle fall disse veldig tillitvekkende.

Link to comment
Share on other sites

Nja, vil heller si at avtrekk og underbeslag er en egen integrert del, er litt mer forseggjort enn et typisk underbeslag. 

Men er vel et resultat av systemriflekonseptet deres.

En fordel jeg så var at det var enklere å dele riflen uten å tenke på at avtrekket var eksponert som på en normal låskasse.

 

56 minutes ago, vannebo said:

Hva er dine erfaringer med sr30?

Har hatt SR21 selv, og en i jaktlaget med SR30, så ikke testet såååå mye, men synes den virker veldig solid og nesten mer som en boltrifle da det er et ganske tradisjonelt sluttstykke ala Fortner.

Den både ser og føles ut som en boltrifle på mange måter, da det omtrent kun er sluttstykket som er forskjellig mellom SR21 og SR30, så blir ganske pene slanke rifler.

 

Og akkurat som med Blaser må man være bestemt når man dytter ladearmen frem. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/29/2021 at 3:03 PM, Lindbeck1 said:

Har du tittet på Heym?

 

https://www.norhunt.no/products/heym-sr30-carbon-ultra-light 

 

2770 gram med picatinny skinne. system børse. tommelhullstokk og rettrekker. skal vist være den sikreste rettrekkeren på markedet (testet til 11000 Bar ifølge børsemaker hos Norhunt)

setter du en aimpoint micro på denne og fult magasin så lander du på ca 3kg. kombinerer du dette med hurtigmontasjer så kan du jo bytte mellom hundefører og posterings optikk. veldig fin og anvendelig rigg syntes nå jeg ihvertfal l:) 

 

 

 

Strasser RS14 skal vist tåle trykk på 60000 bar 😉

Link to comment
Share on other sites

Sjekk tyske Steel Action i 308 med 5 og 10 skudds magasiner.

Picatinny baser frest i låskassa (som gir fingern til tyske 6K montasjer, etc.)

Sluttstykket låser i kassa slik at alle piper kan tilpasses uten problemer.

 

https://www.skittjakt.no/steel-action/212381/steel-action-hs-308-win-rh-kort-låskasse

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Torf said:

Den er ikke for tung hvis den skal skytes litt med.

Dette er ei rifle for østfronten mot svin, ikke reinsdyr i høyfjellet eller på vidda.

4,5kg med demper og kikkert er perfekt.

Det er strengt talt en veldig individuell smakssak. Med mindre man kjøres helt frem til der man skyter har vekten en del å si.

 

Og ikke minst hvor vekten ligger, som du selv har sagt, forholdsvis lett kasse og stokk med tung pipe et bedre å skyte med enn noe baktungt. Har en T3 Sporter i en McMillan stokk på ca 1000g. Den veier ca samme som Steel Action totalt, men den har 23mm pipe på 55cm, så mye mer vekt frempå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten oppdatering på tråden. Blaseren står fortsatt i skapet, har vært og fiklet litt på en carbonlight og diverse andre rifler inder segmentet. Foreløpig ligger det Ann til at det blir en carbonlight med en form form for hurtigmontasje så jeg kan bytte kikkerter uten å endre treffpunkt. Har vært borti et par stykker med nye heym’er både sr20 og 30 og de har slitt med at blåneringa ruster veldig fort og at børsa ser ut som en dass selv med normalt vedlikehold 😊🤷

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...