Jump to content

Jakt og friluft dårlig service


Falk_1

Recommended Posts

Hei,

Er ganske ferske jeger og ny her, tenkt å høre hva vill dere har gjort og hva som er akseptabelt. 

PS. er ikke ute etter erfaringer med sjappa.

Har kjøpt ny rifle .22wmr fra jakt og friluft, etter jeg fikk den oppdaget et ammo passer ikke inn i magasinet. Fant ut at de har sendt meg .22lr magasin, etter litt att og fram fikk jeg nytt magasin som skulle passe og det var den stål typen som selv sagt passer ikke den heller.

Sent meg tilslutt syntetisk magasin og den passer perfekt. Selger krevde de 2 magasiner tilbake og sendt meg regning på den 3. som han skulle slette når han får de. Magasiner ble sendt for en måned siden og jeg måtte betale frakt selv, idag fikk jeg purring for å betale. De mener at de har ikke fått magasinene.

Imellom tida mens jeg ventet på det rette magasinet, fant jeg rustdannelse på avtrekksbøylen mens riflen var i våpenskapet. Har klaget på det men fant fort at jeg kommer ingen vei med de.

 

Jeg tenke det var ikke min feil å sende feil magasiner som ikke passer, og fikk heller ikke returlapp for å spore opp pakken. 

Hva dere ville ha gjort i den situasjonen?

 

 

Link to comment
Share on other sites

J&F Gjøvik eller Arendal du har handlet fra? At stålmagasinet ikke passer syns jeg er rart, det skal ikke spille noen rolelom det er stål eller plast om det er til rett våpen. Var rusten der når du fikk våpen eller kom den etter at du hadde satt våpen i skapet? Om det siste så er jo ikke det butikken sitt ansvar? Hvordan sendte du magasinene? Som pakke eller brev? Sendte du som pakke har du jo sporing og kan se at den er hentet/levert butikken.

Link to comment
Share on other sites

Mas-36 ble kjøpt på nett fra Arendal. Ang. rust så vet jeg faktisk ikke, det er mitt første våpen og har ikke erfaring. Oppdaga rusten helt tilfeldig mens jeg prøver å dytte inn magasinet som vil ikke inn og det var den stål typen. Har lest litt fram på nettet og at det var flere som hadde problem med den type . Magasiner ble sendt som brev, de fleste vil ha det sendt med rimeligste alternativ, og fikk ikke returlapp fra J&F. Fylt idag sånn skjema på postkontoret om håp å finne brevet, men dama sa jeg bør ikke forventer så mye og det tar lang tid om de skulle bry seg.

 

AsgeirK har jeg lov å heve kjøpe på våpen, hvordan det er med registrering hos politiet og må jeg søke på nytt?

Edited by Falk_1
Link to comment
Share on other sites


 

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

 

Anonymrifle var raskere enn meg

Edited by Ster
Link to comment
Share on other sites

Supert, tusen takk.

Men kan jeg bruke angreretten når jeg oppdaget rustdannelse ved avtrekksbøylen? De kommer sikkert til å skylde på meg. 

Og hva skjer videre med registrering hos politiet, ble det sendt mld til de så de kan fjerne våpenet fra mitt navn?

Link to comment
Share on other sites

Eg har tidligare handla mykje hjå jakt og friluft men hadde ein absurd opplevelse med ein ansatt som oppførte seg so til de grader uprofesjonelt og frekt at ein skulle ikkje tru det var mogleg. Eg har fleire ganger i ettertid av den opplevelsen sett jakt&friluft selge ting eg kunne tenkt meg å kjøpt via finn.no. Men når eg ser det er den selgeren som står oppført som kontaktperson - då lar eg heller være. 

 

I utgangspunktet ein plass som har gitt meg god service og oppfølging, men der finnes desverre skikkelig råtne epler i den korga.

Link to comment
Share on other sites

Send en Mail først og følg den opp etterpå.

google litt først så du kan vise til kjøpsloven og angreretten osv i mailen.

 

Tlf holder ikke lenge hvis Man må dokumentere ting Som er sagt, lovet og gjort/ikke gjort. Bekreft alle muntlige avtaler på Mail med en gang.
 

ikke godta rep eller erstatningsprodukt.

ring Forbrukerrådet hvis du er i tvil

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å bli noen år siden jeg kunne disse lovene bak frem i søvne, men om jeg ikke husker mye feil så er det du som har den juridiske risikoen for magasinene du har returnert inntil butikken har mottatt de i posten. Det er da en litt lei situasjon om de ikke dukker opp der du kan bli erstatningspliktig.

Om det dukker opp rust på rifla mens den er i din besittelse kan dette lett tenkes å være grunnet lagringsforholdene og grunnlag for at butikken kan holde tilbake deler av summen ved bruk av angreretten.

 

Jeg mener det er veldig mye bedre å jobbe mot en løsning begge parter kan være fornøyde med enn å bare sette seg på bakbena og kreve å få levere inn igjen. Hver gang noe slikt diskuteres har det en tendens til å dukke opp svært mange 100% perfekte mennesker som aldri gjør en feil eller skjønner at det er mulig, synes det er passe fasinerende.

 

Bare for å ha sagt det, den neste som refererer til KJØPSLOVEN og ikke Forbrukerkjøpsloven får kull i julestrømpa i år!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Åssen rustdannelse? Sånn overflaterust som du lett kan gni bort med pussefilla eller sånn der metallet begynner å endre fasong? Førstnevnte er ganske normalt på blånerte våpen og kan komme bare av fingrene. Husk å olje våpenet :-)

Ellers er følgende helt fy for å oppbevare våpen: I et futteral, i en kjeller eller annet iskaldt rom.

Men er dette ei faktisk ny børse eller "nytt våpen" som du har kjøpt brukt? Syntes det var rart at galt magasin fulgte med.

Dette er jo også en typisk historie om hvorfor man burde handle hos den lokale våpenpusheren, for da er det lettere å klage om noe er galt og faktisk få brukbar informasjon før/under/etter kjøp. Dette gjelder spesielt ferske våpenkjøpere.

Link to comment
Share on other sites

Men synes dere det er rettferdig at kjøperen skal sørge for å rette opp selgerens feil? 

Det står også klart og tydelig på J&F nettsiden at ved retur og bytte "Vi sender deg da returlapp til varen som skal byttes. ". Jeg har ikke fått noe returlapp, så ble det jeg som skal ta ansvaret for dette.

Sjappa ga løsningen som følger når jeg lurte på hva skal vi gjør videre: Jeg vet ikke helt hva vi gjør. Men jeg kan dessverre ikke kreditere varer jeg ikke har fått tilbake.

Så jeg må betale alt selv, er dette rett eller bra service?

 

Rausheim, her snakker om helt ny børse, ingen futteral blir brukt ved lagring. Våpenskapet er på et godt ventilert soverom.

Og det er overflaterust. Prøvd med litt olje og pussefille men det hjalp ikke. Ble rådet å bruke fin stålull med olje, har ikke prøvd dette ennå er redd for å ta vekk blåneringen. 

Edited by Falk_1
skrive feil
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Falk_1 said:

 futteral blir brukt ved lagring.

Her er synderen. Futteraler blir råe innvendig ved temperaturskifte og over tid. Da kommer rusta. Så her er det nok du som har laget rust selv og må ta den regningen.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Mas-36 said:

Her er synderen. Futteraler blir råe innvendig ved temperaturskifte og over tid. Da kommer rusta. Så her er det nok du som har laget rust selv og må ta den regningen.

Altså det er en tapt sak uansett når det gjelder rust på våpen. forhandler kan bruke alt mulig unnskyldninger for at det skal bli brukerene sin feil. F.eks. lagring, temperatur, fukt, finger avtrykk, svett fra handa, ingen olje osv osv... 

Det er derfor jeg ga meg fort på dette, så at jeg kommer ingen vei.

Edited by Falk_1
Link to comment
Share on other sites

Jakt og Friluft er store i norsk målestokk og det betyr dessverre ganske mye hvilken selger man treffer på. Har hatt både positive og negative opplevelser. Et brukt våpen jeg prutet ned som jeg ble fakturert for opprinnelig pris, selger husket naturligvis ikke noe om avtalt rabatt, men har også nettopp hatt en veldig positiv opplevelse da jeg kjøpte fjellsko som ikke var tette, fikk tom. bytte merke og de betalte frakt. 

Link to comment
Share on other sites

Cirka hvor lenge siden er det at du kljøpte den riflen? Er det gått over 6mnd?

 

Når det kommer til det med rust så må selger bevise at du har gjort noe feil dersom det er under 6mnd siden du kjøpte denne riflen.

 

Du kan prøve å heve kjøpet ved å sende en epost der du ber om å heve kjøpet og at du nevner at du ikke mottok noe angrerettsskjema. Det er mulig du må stå for tapet på de magasinene uansett. 

Edited by Danyor
Link to comment
Share on other sites

Det er CZ 455 thumbhole varmint.

Det er som sagt man kommer ingen vei med rust, det blir bare ord mot ord og ingen kan bevise noe.

Det er eksakt en måned siden jeg hentet riflen fra postkontoret, etter 11 dager oppdaget jeg rusten.

Alt dette er små penger for meg, men jeg irriterer meg mest om måten de behandler kundene med og vet ikke om jeg vil kalle de som profesjonell selger. 

For å nevnet noe i full fart, så fant jeg stål spon i kammeret, løp og til å med demperen. Detter skal vare proff forhandler.

Mulig jeg fått den selgeren som ingen vil ha, eller det er bare slik med den sjappa.

 

For oppsummering, jeg har betalt fakturen som de purra på, sent mld til selger og fortalt at alt er egentlig hans sin feil og det er urettferdig at jeg som kjøper skal rydde etter han og ta ansvaret. 

Fått mld tilbake at han plutselig kunne kreditere faktura og at jeg trenger ikke å betale, om så kan han betale meg tilbake. 

Jeg faktisk driter i pengene som de har fått av meg, mann leve å lære og blir ikke mer handel fra J&F fra meg iallefall.

Hva jen har lært og tips til ferskinger som meg:

ikke stol på selgeren om det er proff forhandler eller ei, sjekk våpenet grundig når du får den i handa. Ikke sende noe fra deg uten at selgeren sende returlapp eller godta brev sendingeller med sporing som de skal dekke selv. 

Da er saken ute fra min verden.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Falk_1 said:

 For å nevnet noe i full fart, så fant jeg stål spon i kammeret, løp og til å med demperen. Detter skal vare proff forhandler.

Eh, det har jeg fått fra børsemakere som tar betydelig mer for å gjenge enn J&F så slik er det bare. Du skal uansett pusse en nytt våpen før bruk.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Falk_1 said:

Hva jen har lært og tips til ferskinger som meg:

ikke stol på selgeren om det er proff forhandler eller ei, sjekk våpenet grundig når du får den i handa. Ikke sende noe fra deg uten at selgeren sende returlapp eller godta brev sendingeller med sporing som de skal dekke selv.

Hadde alle gjort dette fra starten (noe folk bør lære på jegerprøven? Jeg syns i allefall det var lite om våpen og slik den gang jeg tok kurs. Lærte ikke noe om pussing, at demper ikke skal sitte på våpen under lagring og mye mer som hadde vært fint å lære. Heldigvis hadde jeg skutt i flere år alt før jeg tok jegerkurset og kunen dette, men sikker mange som aldri har tatt i et våpen før som ikke kan slik ) så blir det mindre krangling og sure folk etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Problemet der er at jegerprøven er ikke et våpenkurs, men ofte ender det opp som "disse hundene er best"-kurs, "kalibervalg til huskatt"-kurs, eller gudene forby, "hvordan se forskjellen mellom to fredede arter"-kurs.

 

Når det gjelder kvaliteten på en gjengejobb, så er det en grunn til at en plass tar de 600 for jobben og et annet sted tar de 1200.

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre altid noe må enn lære selv og bygge seg erfaring. 

Har sagt til selgeren at han kan kreditere beløpet til seg selv og feire salget. 

Jegerprøven kan ikke gå så djupt i alt, og hva enn må sjekke og passe seg for når du handle våpen. Det er sånn mye av det som er i pensum blir glemt når enn går ut av døra.

Edited by Falk_1
Link to comment
Share on other sites

Helt sant, litt skuffelse med mitt første våpen. Men havet er stort, og muligheten er større. Problemet er at nærmeste forhandler er ca. 2-3 timer unna, blir litt vanskelig med jobb, små barn og oppussing av hus. Pluss stort sett hyggelige prise og større utvalg på nette.

Driver du nettbutikk som jeg kunne ha fått kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Må være stor forskjell på hvilken selger en treffer på. Kjøpte selv en rifle fra de og med den skulle det være med et treskudds og et femskudds magasin. Da den ankom var det med to treskudds magasiner. Sendte en mail om det og to dager etter hadde jeg et femskudds magasin i posten. Og beskjed om at det feilsendte treskudsmagasinet skulle jeg bare beholde.

Link to comment
Share on other sites

Joda - og jeg skulle få en god pris på ei rifle - men da jeg kom var ikke den aktuelle selgeren der, og det var "helt umulig" å gå ned på pris... Jeg ble vel på grensen til ufin, men kjøpte rifla, siden jeg ville ha den. 

 

Win some, lose some, sier de vel, og selgerene på J&F er vel ikke mer forskjellige enn andre steder. Det er vel minst 4-5 stk, og de har alle hver sin stil. De er også veldig kompetente - på hver sin ting, det er ofte en utfordring ser jeg. Noen er rundere i kantene enn de andre, og andre er mer - skarpkantet, og noen mer tilbøyelige til å "ta en spansk en". 

De har vel vært der i 10-20 år alle sammen, minst, og jeg har kjøpt for et 6-sifret beløp (og det begynner ikke med 1) av dem oppigjennom tidene, og som standplasshjelper på storviltprøvene, hjulpet mange titalls jegere som har kjøpt våpen der, som ikke helt gjorde det de skulle... Men jeg har aldri opplevd at de ikke ordnet opp.

De har et par meget dyktige børsemakere nå, men tidligere har de både vært uten, og hatt en riktig klabbkaill (sånn så det iallefall ut) - og noen ganger leker selgerene børsemaker, og noen av dem er faktisk (nesten) kompetente til det også.

Det er verden slik den er, og det går fort, bra, mindre bra - men jeg er overbevist om at de prøver så godt de kan.

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Så flotte engasjerte mennesker her inne 👍

Takk for alle tilbakemeldinger jeg har fått her, som M67 sa:

13 hours ago, M67 said:

Win some, lose some

Nå er det slik at jeg sendt en mail til J&F og ba om å heve kjøpe, følte meg lurt av de og det godtar jeg ikke selv om jeg kommer til å tape endel kroner.

Traff på en annen selger denne gangen, lucky me. Fyren har sendt meg returlapp uten diskusjon og skulle refundere pengene når de får riflen. 

Får vente å se hva som kommer til å skje når de får den. Skal holde dere oppdatert🙂

Link to comment
Share on other sites

Høres merkelig ut, angreskjema kommer i samme mail som ordrebekreftelse. Er 3 vedlegg til den mailen og siden tekst osv i eposten er lik hver gang skjer det nok automatisk fra nettbutikken.

Har handlet en god del fra Jakt og friluft, alt har vært på stell hver gang.

Men det kan såklart glippe for alle, det som da teller er at de ordner opp (noe de gjorde nå og).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har selv handlet hos dem på nett flere ganger . gode priser og godt utvalg. Siste handel hos dem så glemte dei å legge med et magasin.... sikkert høyt tempo m.m. som gjør slike forglemmelser. Tok 1 tlf og 2 dager etter så var det i postkassen. Man må ikke glemme at det er lov å glemme på travle tider.  Ang å handle lokalt....der jeg bor så er det ikke tema... større kranglefant m høye priser skal du lete lenge etter. Derfor nettbutikk handel for mitt vedkommende og mange m meg her lokalt desverre. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

H

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

Høres merkelig ut, angreskjema kommer i samme mail som ordrebekreftelse. Er 3 vedlegg til den mailen og siden tekst osv i eposten er lik hver gang skjer det nok automatisk fra nettbutikken.

Har handlet en god del fra Jakt og friluft, alt har vært på stell hver gang.

Men det kan såklart glippe for alle, det som da teller er at de ordner opp (noe de gjorde nå og).

 

 

Blei sendt en mail til J&F og ba om tilbud, så våpenet ligger ikke i nettbutikken. Alt skjedde via e-post mellom meg og selgeren, derfor ingen auto bekreftelse. 

Glipp for alle de vet vi det kan skjer med de beste, men å måtte betale igjen for en ting jeg allerede har kjøpt å betalt det er ikke akseptabelt. Alt var selgeren sin feil og kjøperen behover ikke og rydde opp etter selgeren.

 

Tidlig å spekulere om de skal ordner opp eller ikke, har allerede betalt mer enn det jeg skulle. Som sagt får vente å se til de får våpenet, om jeg skal få hele summen eller ikke. 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, mp18 said:

Har selv handlet hos dem på nett flere ganger . gode priser og godt utvalg. Siste handel hos dem så glemte dei å legge med et magasin.... sikkert høyt tempo m.m. som gjør slike forglemmelser. Tok 1 tlf og 2 dager etter så var det i postkassen. Man må ikke glemme at det er lov å glemme på travle tider.  Ang å handle lokalt....der jeg bor så er det ikke tema... større kranglefant m høye priser skal du lete lenge etter. Derfor nettbutikk handel for mitt vedkommende og mange m meg her lokalt desverre. 

 

 

Hei,

Det er selv sagt lov å glemme, 2 ganger er kanskje på kanten. Og krever meir betaling for at selgeren har glemt, det er ikke ok. Forresten de svarer aldri på tlf når jeg ringer, men svarer kjapt på epost.

Da forstår jeg at det blir ikke kjekt for deg å handle lokalt, ofte bedre priser på nettbutikk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

God erfaring fra meg. De hadde glemt deler av en bestilling sist uke.  Svarte på tlf og må ha sendt det som manglet umiddelbart.  Lå iallfall i posten neste dag med litt ekstra bonusstash oppi.

Har i grunn bare gode erfaringer både via nett, tlf og i butikken.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, FNJ said:

God erfaring fra meg. De hadde glemt deler av en bestilling sist uke.  Svarte på tlf og må ha sendt det som manglet umiddelbart.  Lå iallfall i posten neste dag med litt ekstra bonusstash oppi.

Har i grunn bare gode erfaringer både via nett, tlf og i butikken.

Det var bra kjekt for deg tenker jeg 🙂 I mitt tilfelle de sendt meg ekstra faktura for å betale som "bonusstash". Ringer du tlf.nr. som står på nettsiden og du fikk svar eller? Har prøvd X antal ganger å ringe uten hell, til og med har bedt om å bli ringt tilbake men ingen som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Falk_1 said:

Det var bra kjekt for deg tenker jeg 🙂 I mitt tilfelle de sendt meg ekstra faktura for å betale som "bonusstash". Ringer du tlf.nr. som står på nettsiden og du fikk svar eller? Har prøvd X antal ganger å ringe uten hell, til og med har bedt om å bli ringt tilbake men ingen som tar kontakt.

Ringte bare det som kom opp på google🤗

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
3 minutes ago, Gillen said:

Nå skal en ikke se bort ifra at de har satt seg ned og blitt enige om å gi deg pengene tilbake, eller har du annen info ?

Hehe, da kommer du fort til å slippe opp for steder å handle våpen. Det er ikke en butikk jeg ikke har hørt minst 25 slike historier om.

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Gillen said:

Nå skal en ikke se bort ifra at de har satt seg ned og blitt enige om å gi deg pengene tilbake, eller har du annen info ?

Har ingen anelse, kanskje de snakket med han som solgt meg riflen og ble enige at de vil ikke ha meg som kunde likevel, vanskelig å lure? 😂 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...