Jump to content

Nostalgisk baneskyting


Tjukkas

Recommended Posts

3 timer siden, Tjukkas skrev:

Hva skjer på skytebanen om jeg stiller opp med banekragen, HV jakke, m77  a  la skytter fra miden av 80 tallet. Får jeg være med Sauer og tskytetrikåt-adelen å leke?

Kom med Kragen din du. Det synes vi er interessant og hyggelig i mitt DFS-lag.

Det jeg personlig ikke liker, er militær feltjakke med norsk flagg på armen kombinert med sivilt antrekk på resten av kroppen. Uniform: Enten/eller.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, nhd said:

Kom med Kragen din du. Det synes vi er interessant og hyggelig i mitt DFS-lag.

Det jeg personlig ikke liker, er militær feltjakke med norsk flagg på armen kombinert med sivilt antrekk på resten av kroppen. Uniform: Enten/eller.


For meg er det bare et plagg. Mener jeg har gjort meg fortjent til å gå med det uansett  hva jeg ellers har på meg. I min tid ute blanda vi uniformer i hytt og gevær og tok på det som var praktsik der og da. . Det var gjerne norsk feltjakke, med Israelsk feltbukse f.eks. SÅ det der har jeg ikke noe forhold til i det hele tatt. 
Da vi tro til Balkan greide de ikke engnag å gi oss ei skikkelitg feltbukse. De var så hullete og lappa på på at vi endte opp med å kjøpe oss klær selv. Vi dro rundt til andre leire og tigget til oss ei ordentlig feltjakke så vi skulle ha et ordentlig sett. Forsvaret hadde eike engang råd til ets ett advelingsmerker til å sy på hver uniform. Vi fikk et armbind vi måtte flyyte fra uniform til uniform Da skulel vi ut og representere Norge. 


Det endeste vi var stolte  av ved klærne våre var flagget. 

Var på patrulje med noen briter. Og det begynte å fossregne. Britene løp tilbake til egen leir og skiftet til Gore Tex. Jeg stilte like søkke gjennomvåt ved porten da jeg ikek hadde annet enn den svampen av ei feltjakke å ta på meg...britene syns synd i oss. 


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, nhd said:

Som NROFer i en årrekke er dette med respekt for uniformen havnet på ryggmarksnivå. Derfor er det for meg/oss bare to muligheter: Korrekt uniform eller ingen uniformseffekter.

 

Ja dere som har vært befal er det nok anderledes for. Men når fedrelandet ikke tar seg råd til å gi deg en skikklig uniform når du skal ut, så blir holdningen til soldatene deretter. Jeg var menig. Så slike hensyn tok vi ikke. Det var viktiger eå ha på seg noe praktisk i henhold til oppgaven.....

Ikke det, har nu enda en full M75, så om det gleder deg, kan jeg altids ta på hele :-D

 

 

 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Glemmer ikke da "Gud i Himmelen" sjøl, GIH, selveste Generalinspektøren for hæren kom på inspeksjon knappe 14 dager før avreise til Kosovo. Der stod bataljonen oppstilt. Vi så ut som noen fillefranser. Med lappa uniformer, GRU a la Koreakrigen (Vi hadde blitt lovet soldat 2000 vesten, men ikke fått den) SÅ vi modda GRUen, så vi hadde alle 4 magasintaskene på venstre side. Det så helt skeivt og jævlig ut. Men ble gjort for at vi skulle kunne nå alle magasinene med venstre hand, og bytte magasin med kolben i skuldra og høyre hand på pistolgrepet. 

GIH vandrer rundt for å inspisere, og stanser forran troppsassen vår og spør: Nå Korporal, er du fornøyd med utsyret ditt? Hvorpå vår mann fra en av de djupeste fjordene på vestlandet svarer med et rungende : NEI! general!

Vi fikk de vestene rett før vi reiste nedover....

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Vel vel, tilbake til tema. Søkte om både .308 og 6.5x55....viste ikke da at valget ville falle på .308 til jakt. Så går og tenker på at jeg vil bruke det ledige kaliberet på en banekrag. Kunn saktens tenkt på em M67 også. Men hjertet er hos Herrene Krag og Jørgensen. Vil det by på problemer å få forandret formålet med ervervet fra "Jakt" til "Øvelsesskyting"? 


Må jo da melde meg inn i skytterlaget....men det er uansett planen for å få skytetrening. 


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Videre. Hva kan jeg regne med i en Krag.....er det utskutte løp over hele leia om jeg plukker opp en slik til la oss si under 2 lapper?
For meg er nok mengdetreningen viktigere enn samlingene tror jeg her jeg sitter i furteboden og overtenker alt!

 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

"Uniform"

LDK Felt 2019 - dfs.no

Den trivelige karen til venstre er kanskje Norges beste feltskytter, selv om han aldri har blitt norgesmester i det. Han er mitt førstevalg om jeg noen gang må ha med en til å skyte noe man bare må treffe... Han er også fast inventar på absolutt alle skytestevner på Sørlandet, og på felt går han i den jakka der - så du er i godt selskap om om du kommer i feltjakke. Det er igrunnen nokså vanlig.

 

1 time siden, Tjukkas skrev:

Videre. Hva kan jeg regne med i en Krag.....er det utskutte løp over hele leia om jeg plukker opp en slik til la oss si under 2 lapper?
For meg er nok mengdetreningen viktigere enn samlingene tror jeg her jeg sitter i furteboden og overtenker alt!

For å være helt ærlig. Krag med formål skytetrening er bare træl i 2020. Iallefall om man er på "spørre om råd"-nivå som du høres ut til. Du bør egentlig ha litt peiling for å holde en Krag oppe og gå, og du kan jo stort sett ikke kjøpe ammunisjon til den heller.
Nesten alle KJer som er igjen nå "er det noe med", kjøp deg en M67 om du skal spare så innmari - men egentlig - kjøp en Sauer.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjør på men enig i at en pent brukt m67 er er bedre valg, gjerne i 308. Større sjanse for at løpet er i orden. Da jeg startet med dfs igjen etter mange år opphold var det med en original m67 og det var så  morro at det ballet jo på seg til 3 stk sauere :) 

Link to comment
Share on other sites

Eh....Har noen år i skytterlag bak meg. Den gang med M67. Har ikk e vist meg på en sivil skytebane siden 1993 eller deromkring. Så prøver bare å danne meg et bilde av hvordan man blir mottat. 

Det er av rent nostalgiske grunner jeg vil ha krag. Den gang hadde jeg M67. Vedlikehold og våpenpleie syns jeg er ren moro. Og mye annet småmekanisk av gammel årgang. Surrer rundt i skauen med forsvarets gamle Optimus 111 primuser, og fisker med multiplikatorsenller fra 70 tallet....
Er litt sånn mot strømmen... Så M67 blir det ikke, det blir Krag :-D

Og lade sjøl er jeg fullstendig kapabel til :-D 

Sauer? Kommer aldri til å ha råd, og helt unødvendig på mitt trivselsnivå. Komme rikke til å delta i noen konkuranser om det ikke tilfeldigvis arrangeres en mens jeg tilfeldigvis er på banen, og jeg må være med for å få skyte. 


 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, jkb said:

Kjør på men enig i at en pent brukt m67 er er bedre valg, gjerne i 308. Større sjanse for at løpet er i orden. Da jeg startet med dfs igjen etter mange år opphold var det med en original m67 og det var så  morro at det ballet jo på seg til 3 stk sauere :) 


Helt sikkert et bedre valg men nei takk :-D

 

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, Krag av nostalgiske grunner. Jeg komme rtil å ha Wetherby Vanguard s2 som det moderne alternativet.


Krag'en skal være rein moro. Blir det ikke artig, vel så fant jeg det ut. Og konsentrewrer meg om kikkertklassen. 
Det jeg vil vite er åssen de der Kragæne som ligger på Finn er. Ikke råd pm å kjøpe noe annet. 

Jeg har ike sett ei banerifle på snart 30 år folkens

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Tjukkas skrev:


Det jeg vil vite er åssen de der Kragæne som ligger på Finn er. Ikke råd pm å kjøpe noe annet. 
 

 

Mitt inntrykk er søppel. Jeg har skutt med 4 ulike KJer i vinter/vår/sommer, som folk med ca samme ambisjoner og skytterbakgrunn som deg har kommet med, og villet at jeg skulle prøve.

For det ene, så har jeg ennå ikke sett noen av dem skyte annet enn kikkertklassen, og det bare to av dem, de andre bare snakker. Jeg er litt sånn - om du ikke har tenkt å begynne, hvorfor maser du om råd da? Han som har spurt mest (jeg svarer gjerne) er vel han som er lengst fra å faktisk begynne å skyte.

 

Alle 4 riflene var slik at jeg ikke ville nølt med å slippe dem rett i smeltegryta. Etter dagens standard, forferdelige avtrekk, dårlig presisjon. Lite optimale stokker. For en som er vant til å skyte moderne våpen, bare irriterende hele greia. Og alle 4 helt ubrukelige - den ene skjøt jeg 5 skudd med, dum og optimistisk som jeg er. Jeg skjøt på skive 21, og hadde to treff i 20, og et i 22... (ingen i 21, men det var et nedslag i vollen framfor)
Et par andre, tidligere, var faktisk brukbare, men bare kjipe. Han som eier den ene av de er en jeg trener sammen med nokså ofte, gammel fyr, men sprek, og har "begynt å skyte igjen" 
Han starta med nevnte KJ, og skjøt fort 230-235 (I V65), og jeg har skutt med rifla, det er ganske imponerende å skyte så bra. Men han prøvde etterhvert min "Saoer", men sånn dyrt tull skulle han ikke ha, så han fiksa diverse ting på KJen, avtrekk, kolbekappe, fikk fiksa på løpet, inspisert og krona iallefall... Feltjakke selvsagt, men irriterte seg stadig på at han ikke kom videre. Og når jeg lå ved siden av og trente liggende, så ble han mer og mer frustrert. 
Så en dag kom han med "SaOer", og 1000 kroners kinajakke, kjøpt brukt, for hårreisende 12 000,- til sammen, og skjøt 248. De siste stevnene han skjøt i V65 hadde han 250, og nå skyter han i V55, siden liggende ble for lett...
Uansett, KJer fra Finn kan være bra, eller regelrett søppel. Det er nesten umulig å vite før du både har skutt med dem OG fått dem sjekket av børsemaker. De er blitt herpet av 5 generasjoner skyttere.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, M67 said:

Mitt inntrykk er søppel. Jeg har skutt med 4 ulike KJer i vinter/vår/sommer, som folk med ca samme ambisjoner og skytterbakgrunn som deg har kommet med, og villet at jeg skulle prøve.

For det ene, så har jeg ennå ikke sett noen av dem skyte annet enn kikkertklassen, og det bare to av dem, de andre bare snakker. Jeg er litt sånn - om du ikke har tenkt å begynne, hvorfor maser du om råd da? Han som har spurt mest (jeg svarer gjerne) er vel han som er lengst fra å faktisk begynne å skyte.

 

Alle 4 riflene var slik at jeg ikke ville nølt med å slippe dem rett i smeltegryta. Etter dagens standard, forferdelige avtrekk, dårlig presisjon. Lite optimale stokker. For en som er vant til å skyte moderne våpen, bare irriterende hele greia. Og alle 4 helt ubrukelige - den ene skjøt jeg 5 skudd med, dum og optimistisk som jeg er. Jeg skjøt på skive 21, og hadde to treff i 20, og et i 22... (ingen i 21, men det var et nedslag i vollen framfor)
Et par andre, tidligere, var faktisk brukbare, men bare kjipe. Han som eier den ene av de er en jeg trener sammen med nokså ofte, gammel fyr, men sprek, og har "begynt å skyte igjen" 
Han starta med nevnte KJ, og skjøt fort 230-235 (I V65), og jeg har skutt med rifla, det er ganske imponerende å skyte så bra. Men han prøvde etterhvert min "Saoer", men sånn dyrt tull skulle han ikke ha, så han fiksa diverse ting på KJen, avtrekk, kolbekappe, fikk fiksa på løpet, inspisert og krona iallefall... Feltjakke selvsagt, men irriterte seg stadig på at han ikke kom videre. Og når jeg lå ved siden av og trente liggende, så ble han mer og mer frustrert. 
Så en dag kom han med "SaOer", og 1000 kroners kinajakke, kjøpt brukt, for hårreisende 12 000,- til sammen, og skjøt 248. De siste stevnene han skjøt i V65 hadde han 250, og nå skyter han i V55, siden liggende ble for lett...
Uansett, KJer fra Finn kan være bra, eller regelrett søppel. Det er nesten umulig å vite før du både har skutt med dem OG fått dem sjekket av børsemaker. De er blitt herpet av 5 generasjoner skyttere.

 

K



Greit da vet jeg hva jeg går til. Som sagt jeg har null ambisjoner, og Sauer kommer jeg aldri til å få råd til. M67 kansje. Men jeg vil prøve med krag først. Er den jeg kjøper ubrukelig skrinlegger jeg prosjeket, får den plombert og henger den veggen i furteboden, :-D og skyter i kikkertklassen. Vet uansett ikke om jeg kommer til å SE blinken med bare dipoter. 

Du kommer aldri til å se meg i skytterjakke.  Heller. Muligens M75 jakke og joggebukser. Jeg skal bare skyte jeg, og siden jeg ikke ier et hjorde eller kjenner noen bønder så får det bli på nærmeste DFS bane. 

Det er å skyte med Krag som er opplevelsen for meg. Ikke å oppnå resulater. Også skal jeg gjæøre så godt jeg kan for å treffe i egen skive. 




 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Du må tilgi meg for å være uforstående, men jeg forstår faktisk ikke hvorfor man skal skyte, om det ikke er for å treffe.

 

Det med diopter skjønner jeg, og mange som begynner å merke alderen komme sigende sliter fort med det, og i allefall med å lære det som voksen. Det er vanskeligere da. Du må nok regne med å trenge en brille, til 4-5000,- Og om å plombere - du har råd til å bruke tusener på å henge jernskrot (som ei plombert rifle er) på veggen, men ikke på ei ordentlig rifle (Sauer) 
Men kanskje bør du prøve litt med diopter, og KRag, og Sauer, før du hiver ut penger? 

Alle har råd til Sauer, og de fleste skytterlag har leasingordninger. Du høres ut som du VIL forbli på utsida, mens mye av det fine med skyting er felleskap og det sosiale.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, M67 said:

Du må tilgi meg for å være uforstående, men jeg forstår faktisk ikke hvorfor man skal skyte, om det ikke er for å treffe.

 

Det med diopter skjønner jeg, og mange som begynner å merke alderen komme sigende sliter fort med det, og i allefall med å lære det som voksen. Det er vanskeligere da. Du må nok regne med å trenge en brille, til 4-5000,- Og om å plombere - du har råd til å bruke tusener på å henge jernskrot (som ei plombert rifle er) på veggen, men ikke på ei ordentlig rifle (Sauer) 
Men kanskje bør du prøve litt med diopter, og KRag, og Sauer, før du hiver ut penger? 

Alle har råd til Sauer, og de fleste skytterlag har leasingordninger. Du høres ut som du VIL forbli på utsida, mens mye av det fine med skyting er felleskap og det sosiale.

 

K


Det var da voldsomt da til tolkning da.

Hehe, trefer jeg ikke i det hele tatt blir det nok kjedelig ja. Men tenk så artig det blir om jeg gjør det?
Det er heller ikke slik at jeg ikke har skutt før eller ikke har peiling slik du later til å tro. Jeg skjøt aktivt og jaktet fra 12 årsalderen til jeg dro utenlands i rundt 24 årsalderen. Deretter av og på i forsvaret noen år før det ble hlet slutt i 2000 da jeg begynte å jobbe sivilt ute i verden for en humanitær organisasjon. Jeg hadde ikke fast adresse i Norge de neste 10 årene og bodde i en bag....det lot seg selvsgat ikke kombinere med å ha våpen...30-06 mausern ble solgt allered e i 1993, og ny ble ikke anskaffet da jeg dro ut med forsvaret i 1994. M67 mausern  gikk samme veien rundt 1995. Hagla og salongen bøle lagt på loftet hos gamlingene og glemt. Og ble levert tl destruksjon for 3 uker siden. Kom til Norge for 10 år siden, syk med gravid kone, siden har det vært småbarnståka, studier. og medisinsk behandling....

Men har altså en jakt og våpeninteresrt kompis. Som liker å utfordre meg og dra meg ut av komfortsona. Vi kom i prat om våpen, og jeg nevner at jeg altid har ønska meg en Winchester 94 i .30-30 bare for gøy. Han sier at han har en for til salgs og dermed var ballen i gang. 

Så spør han hvorfor jeg ikke like godt begynner å jakte igjen. Men er jo i dårig form....men han mener altså at kan jeg sitte på ræva så kan jeg jakte sjøfugl og vær emed han på seljakt. Så planen ble forandret til at Winchestern fikk vente, så skulle jeg kjøpe hagle og være med på sjøfuglejakta. For å sitte på et skjær og vnete på fugls og prate skjit klarer selv jeg. Erke så nøye om det blir fuggel. 
Så var planen at jeg i løpet av vintern skulle kjøpe ei rifle til seljakt. Og finne ut om rifleskyting enda er:

A.) Artig
B.) Så artig at jeg gidder å drive med det
C.) Om jeg fremdeles treffer noe som helst (jeg var habil skytter  med både banerifle, jaktmauser, og AG-3 i min tid). 
d.) Om jeg er helt på trynet, men syns det er artig, kan jeg trenes opp til et nivå der jeg selv syns det er artig?
e.) Kan jeg bli god nok til å delta på seljakt som skytter isteded for kaffekoker?

Tidplanen der røyk jo da jeg sa ja takk til en Wetaherby Vanguard s2 fordi tilbudet var så godt :-D

Så var det min egen elendige fysiske tilstand. Den har jeg begynt å adressere. Er på andre uka av NTNU sitt treningoplegg for de av oss som ikke har kondis, men eller er i form....om man tenke på rund som en form. :-D

Akkurat nå driver jeg og skal finne den hagla. Budjettet er 4K, men helst halvparten. Den skal være av pumpesorten for det er hva jeg har lyst på. Jeg har ingen annen rasjonell grunn.  Regner med det er godt nok. Hundretusener verden over bruker det til fiuglejakt. Finnes det bedre typer hagle, utvilsomt, vil jeg ha det...nei. 

Så skal den Winchestern i hus siden jeg har lovet komposien å kjøpe den. Men han venter tolmodig fordi vi skal jakte sammen, så han vet at jeg måtte prioritere de to jaktvåpnene først.

Mellomtiden snurer tanke rundt at det hadde vært moro å ha en Krag. Jeg får en 6.5 søknad til overs om alt innvilges. Så hvorfor ikke. Skal jo uansett melde meg inn i skytterlaget for å få tilgang til banen og få trent med weatherbyen. Og en slik krag fpår man jo fra en tusenløapp og opp på Finn... Og der er hele ambisjonen med den. Ikke noe mer. Den blir til å skyte noen skudd med histen og pisten. Detlagelsen i skytterlaget som sådant blir i kikkertklassen. Da det er skyting med den jeg skal bli god på. Men tenkte altså at å skyte litt med kragen for moro skyld hadde vært artig rett og slett fordi jeg øsnker meg en.  Sauer er for min del på en anne planet. Og har overhodet ingen planer om å lease våpen. Jeg skal bare bruke banen og skytingen til å trene meg opp til jkatskytternovå, om det i det hele tatt er mulig i min fysiske tilstand. Men ser at det blir kanske litt ensformig å ligge å skyte med kikkert. Så å variere litt med en Krag bare fordi det er en krag er det jeg tenker på. 

Men lurer jo på 2 ting: 

Hvordan vil tilstanden på en KJ fra FINN være. 
Og hvordan vil jeg bli motatt på banen med ei så gammel rifle.?

Og det var alt jeg ville vite.

Du har i grunnen gitt meg svaret på begge deler. Men om din holdning er hva jeg møter, tror jeg at jeg finner meg en bonde å skyte hos....
 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Tjukkas skrev:

Vel vel, tilbake til tema. Søkte om både .308 og 6.5x55....viste ikke da at valget ville falle på .308 til jakt. Så går og tenker på at jeg vil bruke det ledige kaliberet på en banekrag. Kunn saktens tenkt på em M67 også. Men hjertet er hos Herrene Krag og Jørgensen. Vil det by på problemer å få forandret formålet med ervervet fra "Jakt" til "Øvelsesskyting"? 


Må jo da melde meg inn i skytterlaget....men det er uansett planen for å få skytetrening. 


 

Banevåpen erverver du vel utenfor ''jaktvåpengarderoben'' hvis du er medlem i ett skytterlag og kan vise til at du trener og konkurerer, så i prinsippet skulle det sikkert gå greit å få omgjort søknaden til ervervelse av banevåpen og beholde ledig plass for jaktvåpen i garderoben din.

Da kan du ha både Krag-Jørgensen og Mauser M67 å leke deg med på banen til din store fornøyelse og siden de er billige så kan du bytte ut til du finner eksemplarer som er tilfredstillende.

Våpen til kikkertklassen kan også erverves utenfor garderoben men alikevel brukes til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Viss eg var deg ville eg ikkje ha lagd ut penger på gamle våpen. Eg snakkar av erfaring her. Ikkje banevåpen da men da blir Noko av da Sama.

Bedre og la det vera eller prøva og Spara over tid til ein får råd til det M67 seier her.

La nostalgien forbli med primusane, einig med deg der, parafinprimus er eigentleg da besta forutan bål.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

@Tjukkas, du får tilgi @M67 og oss andre gretne gubber, men vi ser greit mange i ca din situasjon som kommer, glade og entusiastiske og skal skyte, og så skal de være smarte/spare penger/klare seg med noe fra Finn.

 

Det er i og for seg helt greit, velkomne er de alle, men etter en halv sesong, når begeistringen over å skyte glir over i begeistring over å treffe, og utstyret de kjøpte (1) holder dem nede resultatmessig og (2) et usalgbart, sunk cost, og (3) det er pinlig å bytte til Sauer for da må man plutselig ha ambisjoner (i motsetning til om man går rett på Sauer uten å tenke over det), da forsvinner de ofte. Og det er synd.

 

Link to comment
Share on other sites

Er jo moro å stille opp med noe man liker sjøl, fordi om det ikke er helt top of the line utstyr. Kan jo konkurere mot seg sjøl også. Jeg synes det er kos å stille med Hv mauser og feltjakke viss temperaturen tilsier det. Om samlingene er like gode som de med topp utstyr kunne ikke brydd meg mindre. Men å se forbedringer i egen skyting liker jeg. Hender også at en serie eller to går bedre enn sidemannen med kikkert og moderne utstyr, å det gleder meg😉

Nei kjøp deg en krag å kos deg med den du👍

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Jegerbombom said:

Banevåpen erverver du vel utenfor ''jaktvåpengarderoben'' hvis du er medlem i ett skytterlag og kan vise til at du trener og konkurerer, så i prinsippet skulle det sikkert gå greit å få omgjort søknaden til ervervelse av banevåpen og beholde ledig plass for jaktvåpen i garderoben din.

Da kan du ha både Krag-Jørgensen og Mauser M67 å leke deg med på banen til din store fornøyelse og siden de er billige så kan du bytte ut til du finner eksemplarer som er tilfredstillende.

Våpen til kikkertklassen kan også erverves utenfor garderoben men alikevel brukes til jakt.

 

Helt sikkert, men jeg viste ikke at valget kom til å falle på ei .308 som jaktrifle, og sendete søknad om både 6.5 og .308 for å ha mulighet til å velge. Har dsermed en "ledig" på 6.5. 
Så slikt kan jegh tenke på når garderoben er full. Per nå trenger jeg ikke å sjonglere. Har 6 ledige plasser i graderovben min jeg.

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sitka said:

Viss eg var deg ville eg ikkje ha lagd ut penger på gamle våpen. Eg snakkar av erfaring her. Ikkje banevåpen da men da blir Noko av da Sama.

Bedre og la det vera eller prøva og Spara over tid til ein får råd til det M67 seier her.

La nostalgien forbli med primusane, einig med deg der, parafinprimus er eigentleg da besta forutan bål.

 

Det soim er peonget mitt er at intereseen for å skyte med Krag er den eneste interessen jeg har. Jeg skal ikke byne å skyte på bane igjen for å delta i konkuranser. Jeg skal begynne for å skyte med Krag. 
Jeg finnes ikke intresert i å skyte med Sauer. Noen liker Nye biler, andre kjører veteranbil. 
 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Lillefix said:

Ingen tvil om at du får mange gode råd og tips. Men her kommer et til: kjøp deg ei krag, og kos deg. Skyt og treff, skyt og bom, bare det smeller. 
Koser meg med børsene mine, selv om jeg plages med de. 
 

 

 

Nemlig.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ståle R said:

Er jo moro å stille opp med noe man liker sjøl, fordi om det ikke er helt top of the line utstyr. Kan jo konkurere mot seg sjøl også. Jeg synes det er kos å stille med Hv mauser og feltjakke viss temperaturen tilsier det. Om samlingene er like gode som de med topp utstyr kunne ikke brydd meg mindre. Men å se forbedringer i egen skyting liker jeg. Hender også at en serie eller to går bedre enn sidemannen med kikkert og moderne utstyr, å det gleder meg😉

Nei kjøp deg en krag å kos deg med den du👍



Takk for støtten.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Tjukkas skrev:

 

Det soim er peonget mitt er at intereseen for å skyte med Krag er den eneste interessen jeg har. Jeg skal ikke byne å skyte på bane igjen for å delta i konkuranser. Jeg skal begynne for å skyte med Krag. 
Jeg finnes ikke intresert i å skyte med Sauer. Noen liker Nye biler, andre kjører veteranbil. 
 

Da misforstod jeg, Jeg trodde du ville skyte for å trene til jakt, for å bli "god nok" til å jakte det du vil jakte på - og kikkertklasse i DFS. Det har du skrevet i de andre trådene dine. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, boble said:

@Tjukkas, du får tilgi @M67 og oss andre gretne gubber, men vi ser greit mange i ca din situasjon som kommer, glade og entusiastiske og skal skyte, og så skal de være smarte/spare penger/klare seg med noe fra Finn.

 

Det er i og for seg helt greit, velkomne er de alle, men etter en halv sesong, når begeistringen over å skyte glir over i begeistring over å treffe, og utstyret de kjøpte (1) holder dem nede resultatmessig og (2) et usalgbart, sunk cost, og (3) det er pinlig å bytte til Sauer for da må man plutselig ha ambisjoner (i motsetning til om man går rett på Sauer uten å tenke over det), da forsvinner de ofte. Og det er synd.

 



Som sagt over her. Det finnes ikke en miliimeter  interesse for å skyte med Sauer. Jeg kommer på banen først og fresmt for å trene meg opp til å bli en god jaktskytter med Jaktrifla jeg kjøper. Sekundært t for å ha det litt moro med å skyte med krag'en jeg har lyst på 

 Noen ambisjoner utover det har jeg overhode ikke. Kommer neppe til å melde meg på en eneste konkuranse om ikke banen tilfeldigvis er stengt pga av konkuranse, slik at eneste måte å få skutt på er å slenge seg med. De eneste resultatene jeg bryr meg om blir antagelig mine egene fra forige runde. 

Skulle jeg så mot formodning finne ut at jeg liker dette så godt at jeg vil begynne som aktiv konkuranseskytter i klasse 1 til 5, så kan jeg saktens skaffe meg en bedre brukt rifle. Ny kommer ikke jeg til å ha råd til unasett. Men det er et rent akademisk spørsmål. Jeg anser det ikke som særlig realistisk. 

Men ser jo på reaksjonene til flere her at det gode gamle utstyrpresset som var en medvirkende årsak til at jeg ikke gadd mer i min tid, fremdeles rir skytebanene. Jeg slutta da Sauer ble introdusert. 
Jeg syns allerede da var for mye mas om skytejakker, skytebriller og anna utstyr som kosta tusener. Og la heller banerifle på hylla (en M67). 

Men som sagt. Noen skal altid ha den nyeste og flotteste bilen, andre liker veteranbil. 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, M67 said:

Da misforstod jeg, Jeg trodde du ville skyte for å trene til jakt, for å bli "god nok" til å jakte det du vil jakte på - og kikkertklasse i DFS. Det har du skrevet i de andre trådene dine. 

 

 

K

 

Det skal jeg selvsagt gjøre med jaktrifla...

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk sånn passe skeptisk til å begynne i skytterlag igjen på grunn av alt utsyrmaset sist, at jeg er avventende med å melde meg inn i skytterlag overhodet. Det kan jo hende jeg tar helt feil. Og jeg håper det. 
Men tar nå Weatherby'en med opp dit og spør om jeg får skyte litt sammen med dem før jeg tar valget. Og liker jeg ikke stemningen der, drar jeg til en anna bane. Det er flere rundt her. 
Jaktkompis har tiulgnag til en en privat bane og har invitert meg også, men der kan vi bare skyte med demper. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Tjukkas skrev:

Er faktisk sånn passe skeptisk til å begynne i skytterlag igjen på grunn av alt utsyrmaset sist, at jeg er avventende med å melde meg inn i skytterlag overhodet. Det kan jo hende jeg tar helt feil. 

 

Det er synd om du lar deg skremme fra å bli med. Skytterlagene har både våpen (Sauer, akkurat lik de som vinner LS) og skytterjakker og -bukser, hansker og hørselvern til gratis utlån. 

 

Faktum er at forskjellen på et lagsvåpen og privat våpen i dag er *mye* mindre enn på 80-tallet, nettopp fordi vi ble kvitt Krag og Mauser som måtte tunes og trimmes. 

 

Sammenligningen din med bil er egentlig ganske bra; hvis man har tid og plass til å skru er det koselig å ha en gammel veteran til solfylte søndager, men for daglig bruk, eller for å lære å kjøre bil, så sparer man mye frustrasjon på å kjøpe en 2018 Golf. 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, boble said:

 

Det er synd om du lar deg skremme fra å bli med. Skytterlagene har både våpen (Sauer, akkurat lik de som vinner LS) og skytterjakker og -bukser, hansker og hørselvern til gratis utlån. 

 

Faktum er at forskjellen på et lagsvåpen og privat våpen i dag er *mye* mindre enn på 80-tallet, nettopp fordi vi ble kvitt Krag og Mauser som måtte tunes og trimmes. 

 

Sammenligningen din med bil er egentlig ganske bra; hvis man har tid og plass til å skru er det koselig å ha en gammel veteran til solfylte søndager, men for daglig bruk, eller for å lære å kjøre bil, så sparer man mye frustrasjon på å kjøpe en 2018 Golf. 😉



Jeg skal heldivis ikke lære å kjøre bil. Det er søndagsturene jeg er ute etter med Krag'en. Og er det noe jeg har uendelig med så er det tid. 
Tuning og trimming høres ut som musikk i mine ører. Særlig om jeg får gjøre det sjøl. 

Den serøse delen av skytingen kommer jeg til å gjøre med jaktrifla i kikkertklassen. 

Lån av utstyr er bra, men lån av ustyr er ikke aktuelt så lenge Korona er her (jeg er i riskogruppen, og skytterlaget låner ikke ut utsyr. Man må tilogmed ha med eget liggeunderlag per tiden.)

Jeg tror dere missforstår ambisjonsnivået her. Den gode skytteren skal jeg utvikle med jaktrifla, da målet er å bli god nok igjen til seljakt. 
Skytebanen blir i så måte en ren treningsarena for meg. 

Krag'en er bare til søndagsskyting :-D
Jge lurte bare på om man i det hele ttat fikk lov å bruke den egentlig, og om man ville bli latterligjort om man dro den med seg på banen.
 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Som vanlig serveres det "morsomheter" og annet "mellom linjene" på bekostning av andres prioriteringer her inne (Som ikke samsvarer med det utstyrsfreakene selv ser på som "riktig" utstyr,,,) og det serveres av de samme folka med 5-sifra på innholdstelleren. Kan vi ikke bare respektere at det finnes andre meninger/prioriteringer og svare skikkelig uten å latterlig-gjøre folk? Selv om vi mener deres prioriteringer er helt på trynet?

 

 Når han sier han ikke har råd til en sauer, så regner jeg med han har såpass kontroll over egen økonomi til å vite hva han må prioritere. At det for noen er helt utenkelig å ikke ha råd til en sauer, ja det sier mer om dem, enn om trådstarter. De personene kan ikke hatt mye dårlig råd, eller glemt hvordan det var, å ikke få alt man ønsket seg.

 

Har tatt det opp før her inne og gjør det igjen: Det er enkelte her som tror de er over alle andre og vet mer en alle andre, samtidig har de en halleluja-gjeng bak seg som forguder dem og gir ny næring til de allerede store egoene..og nærmest driter ut folk med halleluja-gjengen som supportere i tråd etter tråd. Deres mening er "den eneste riktige"..

 

Når det gjelder krag, så har jeg et forhold til den. Tidlig 90-tall, dfs skyting i rekrutt og eldre rekrutt. Lånekrag fra skytterlaget. Danskløp og dansk avtrekk. Den gikk som en stråle. Jeg lå jamt mellom 247 og 249, ja skjøt fullt et par ganger også. Jeg skjøt i feltjakke og hadde kun skytterlue, albuebeskyttere og et par billige hørselvern. De på laget med sauer skjøt hverken dårligere eller bedre enn meg, med samme treningsmengde,,Det varierte fra gang til gang. Og de var stroppa og polstra med skinn og reimer i alle retninger.

 

Er det egentlig så mye verre å bruke noen hundrelapper på å tune en krag, om man er litt dårlig bemidlet, enn å hore opp en sauer med chassistokk pålydende samme pris som en fabrikkny sauer, med stjernekikkert og tofot til 6000 blank...?? Sånn sett burde man da skyte innertier hver gang da eller? På alle mulige hold! Har ennå til gode å se det...de fleste jeg kjenner med over middels skytejern-budsjett og våpengarderobe tilsvarende en god årslønn, skyter akkurat like middelmådig som de fleste andre, som er på hobbynivå. Jeg er litt skeptisk til hva som er mest idiotisk..

 

Kjøp deg en Krag! Gi den litt kjærlighet, skyt med den og kos deg. Sikker på at du kan skyte like godt med den som med som med mye annet. Det viktigste er gleden det gir deg.

 

(Nå blir innlegget mitt plukka fra hverandre, tatt utav sammenheng, og latterliggjort av de nevnte folka, istedet for å svare på det som faktisk er saken her; At de må begynne å reflektere over hvordan de svarer folk som ikke er i deres "liga". Ikke fatter jeg at de har tid til å skyte så mye som de skryter av at de gjør heller, så mye som de sitter innpå her og kommenterer, men utstyret har de ivertfall i orden 😂)

 

 

Edited by hewi
  • Like 2
  • Thanks 4
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange brukbare banekrager til salgs, men det er også mye dårlig. "Løpstelleren" på mange ser ut til å stoppe på rundt 1500 skudd, så kontroller løpet før du kjøper.

Du kan få mye moro med kragen, jeg har flere kjente som har kjøpt seg Krag for å ha det litt moro. Jeg tok en treningsøkt med den siste jeg bygde opp nylig, gøy, men den ble "rar" å skyte med sammenlignet med Saueren. Resultatet ble også noe verre, manglende trening med våpenet har velskylden.

Link to comment
Share on other sites

Denne hadde veldig fin kolbe i hvert fall:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=176304510

 

Om pipa er bra kan man sikkert treffe brukbart med denne. Det er diopter, men det går vel an å få montert kikkert på dem også.

Jeg tenker på synet og hvis man sliter litt med fokusering nære/langt unna. Jeg sliter med det, selv med briller på (er veldig nærsynt).

 

Brownells.no har en montasje ser jeg, men om denne passer på 6,5x55 kragen vet jeg ikke (må undersøkes først):

 

https://www.brownells.no/US-KRAG-MOUNT-1898-30-40-KRAG-NORW-SK-1-in-Black-27-No-Drill-Krag-Jorgensen-794001098

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sakoen75 skrev:

Hvor dårlig går en utskutt pipe egentlig?

Worst case scenario er sikkert over hele skiva men snakker vi om at de er utskutt når det er på 50mm sammlinger på 100m?

 

Hvor langt er et tau?

 

Noen kaster skudd ut av skiva, men det er sjelden.

 

Det vanlige er at de holder tier på prøveskudd og åpner opp til å slenge niere og etterhvert åttere ved varmskyting. En uerfaren skytter tror ofte at han blir sliten og skyter dårlig mot slutten og forstår ikke at pipa er gåen. 

 

For å gjøre vondt verre var presisjonskravet slappere da Krag var vanlig, og pga kortere tid mellom seriene på elektroniske skiver skytes pipene varmere nå. Legg til at prisen for å bytte en Krag-pipe er det dobbelte av en Sauer-pipe, så mener jeg det er et teknisk og økonomisk dårlig valg å kjøpe Krag eller M67. 

Link to comment
Share on other sites

Det mest fornuftige er nok å bruke pengane på ammunisjon til jaktrifla, men moro handlar ikkje nødvendigvis om fornuft, og dersom Tjukkas synest det er moro å skyte med Krag, så la han no få lov til det.

(Men eg ville nok ha lånt eit gevær med diopter først for å sjekke at eg faktisk såg blinken, sidan det var ei bekymring nevnt ein stad.)

Link to comment
Share on other sites

Det er utrolig mange definisjoner på ei utskutt pipe. Blant annet kan ei slitt pipe gå veldig godt kald og nypusset, men spre ekstremt mye mer varm og skitten. 
Jeg har kassert ei Sauerpipe etter nesten 5000 skudd, fordi den begynte å produsere lave skudd på 500m, altså 10-20cm under de andre. Og ei anna etter såvidt 3000, fordi den spredde langt ut i 9er på omgangen,  - jeg kunne skyte 50 /5* på liggserien, og ha 10 niere på alle sidene på omgangen. 

Ei anna pipe som gjorde ca samme testet jeg, og etter grundig puss, rolig, kald, skjøt jeg 3-4 5 skuddserier på 10-12mm. Etter 50 skudd i godt tempo holdt den ikke 10er - med tofot og bag under bak.
Noen går gradvis dårligere, og andre slutter tvert - ei 223-pipe jeg hadde skjøt jeg flotte samlinger på 200m med, pakka sammen og gikk til 100m, hvor den spredde 50-70mm - grundig puss fikk den til samle på en lapp, i 15-20 skudd, før den begynte å slenge skudd 30-50mm fra resten av gruppa... Andre bare åpner gradvis opp.

 

50mm er det stort sett ingen som "kan leve med", siden det er mer enn de fleste sprer på 100m. Jeg kunne brukt den til ståendetrening, om jeg gadd noe så kjedelig, for da har 50mm fra eller til ikke noe å si... Men for f.eks. trådstarter, som vi må forvente skyter iallefall "nesten bare 10ere" liggende, så vil det være kjedelige med ei pipe som gir han 9, på halvparten av skuddene... Husk også at vi snakker om 200 eller 300m her, og det baller på seg.

 

Noe sier meg at trådstarter neppe kommer til å slite ut pipa med det første ;) så jeg gjentar det jeg sa om å legge litt mer enn minimum i det, få en børsemaker til å gå god for rifla, evt. prøve før en kjøper. Ikke bare ta noe "ukritisk" fra Finn. En god Krag går meget godt, det er bare at det begynner å bli flere og flere dårlige.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...