Jump to content

Erfaringer rundt bra 223 Rem ammo til rådyr


andre2003

Recommended Posts

Hei, folkens!

 

Jeg skal gå til innkjøp av ammo til 223 Rem til rådyrjakt. Noen som har noen erfaringer/kunnskaper rundt bra ammo her. 
 

Ser at XXL nå reklamerer med 50g Varmint Grenadem til 9,99/skudd - er f. eks dette bra ammo? Hørt rykter om at det helst bør være fra 50g og oppover. De har også en i 36g, er denne bra på typ. gås og rev?

 

Alle svar settes stor pris på!

Link to comment
Share on other sites

Skal på skytebanen og teste ut ladninger med Hornady V-max 53 gr i .223 - med tanke på rådyr og bever. COL på 57,3 til 57,4. Litt lengre enn det Horany anbefaler, men mer enn nok friflukt i mitt kammer.

Riflestigning 1:12.Testladningene er 22 til 23.5 grains Norma 200.  Kommer tilbake med resulater så snart de foreligger.

Denne gangen tar jeg vekk skytestativet, og baserer meg på to-foten. Som gammel soldat vet jeg hvordan en to-fot skal brukes - i motsetning til enkelte sivile instruktører.

 

Målet er ca 950 m/s - det sliter ikke ut løpet, og er nok til å opprettholde kravet til anslagsenergi .

 

Edited by joar1
nye ting
Link to comment
Share on other sites

V-max i .223 virker ikke akkuratt som førstevalget på rådyr som skal spises. Penetrerer den bein i det heletatt, om man skulle treffe det? Eneste fordel må være at man sikkert ikke får gjennomskyting om man driver på steder med dårlig bakgrunn. Men det hjelper lite om man bommer..

 

Men, jeg har ikke testa v-max på rådyr selv. Har bare sett hva v-max i 1000+ m/s fra en 22-250 gjør med ei kråke.. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

om gammel soldat vet jeg hvordan en to-fot skal brukes - i motsetning til enkelte sivile instruktører.

Kunne du tatt deg tid til å forklare det, for en som oppriktig er interessert i alle måter å skyte på. Jeg har forresten fått instruksjon om skyting med tofot både sivilt og militært, og det var svært likt.
 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, joar1 skrev:

Skal på skytebanen og teste ut ladninger med Hornady V-max 53 gr i .223 - med tanke på rådyr og bever. COL på 57,3 til 57,4. Litt lengre enn det Horany anbefaler, men mer enn nok friflukt i mitt kammer.

Riflestigning 1:12.Testladningene er 22 til 23.5 grains Norma 200.  Kommer tilbake med resulater så snart de foreligger.

 

 

 

V-max er helt ubrukelig på rådyr i 223. Det er meget stor risiko for skikkelig grisete skadeskyting.

I 223 til rådyr er det vanskelig å slå Nosler 60gr Partition foran en høvelig mengde N140. 25,5gr er en bra start. 

 

PS: Ser Norma opererer med 22-24gr N200 bak Sierra 52gr Mk. I min rifle, Sako 75 når den var ny, var 22gr N200 overladning med samme kule. Hettene var flate og ramlet nesten ut. Dette er veldig lenge siden men jeg tror det var med Winchester hylser.   

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Akkurat, problemet på rådyr er at hvis du treffer det feks i frambeinet "eksploderer" det på samme måte uten å penetrere brystkassa og indre organer. Et rådyr med adrenalinkick kan løpe utrolig langt på 3 bein. Det er ingen grunn til å gjenta 30 års erfaringer med amerikansk 222 varmintammo på rådyr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Torf skrev:

V-max er helt ubrukelig på rådyr i 223.

 

Njæh, ubrukelig er det ikke (i allefall ikke de tyngste kulevektene), jeg ville heller sagt unødvendig. Unødvendig med så rask ekspansjon, og unødvendig å pålegge seg selv så store begrensninger på skuddplassering. 

 

Jeg har skutt to med 50gn V-max (riktignok med 222), var ekstremt nøye med skuddplassering/vinkel, og de fungerte veldig bra så lenge jeg tok såpass til forhåndsregler. Men min konklusjon var at det ikke gav noen fordeler i forhold til ammo som holder bedre sammen, heller tvert i mot. Det var heller ikke noen spesielt "ekstrem" effekt på disse to, begge rasa ut 50-60 meter, utfallet var selvsagt 100% garantert all den tid stort sett alt av lunger var "mos". Men ikke noe som en ikke får til med kuler som er betydelig bedre egna til denne bruken. 

 

Og skulle en være av de som er skeptiske til bly i viltkjøtt finnes det vel neppe noen bedre eller mer effektiv måte å spre blyfragmenter i kjøttet. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 8.2.2020 den 23.57, keenhunter skrev:

For 222 hadde Norma en egen rådyrpatron, var den med Oryx kule? I så fall burde vel Oryx være bra for formålet men prisen er mer enn stiv

 

Ganske sikker på at denne var med lenge før Oryx ble sluppet på markedet. Det er ei 62gn kule, og såvidt jeg vet finnes ikke Oryx i denne vekta. Jeg er relativt sikker på at dette er ei helt standard, konvensjonell blykule. 

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden lette jeg etter en brukbar rådyrkule til .223 og kom over denne tråden

Kammeret er virkelig et stort akvarium å fiske i...

Jeg lader for meg selv og min far, og siden vi begge har 1:8-snurr i .223ene våre

satset jeg på Swift Scirocco 75grn som spydspiss i patronene. 

Som overnevnte tråd viser, restvekten er beint ut imponerende, 

og denne kula leverer masse "drep" selv om den passerer en del bein på vei gjennom dyret.

Edited by Refs
Leif
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser spørsmålet er det samme som jeg lurer på men dette er kammeret og vi sporet av allerede i post nr 3 :P 

 

HVILKE kjøpe patron bør jeg satse på med rådyr som formål? Jeg har rifle med 1/12 twist så min gode gamle favoritt kan ikke brukes i denne rifla. (Federal 62 grs Trophy Tip)

 

Så hva bør jeg satse på av kjøpepatron til denne rifla?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri skutt Fusion ut av 1:12-piper selv, men hvis du googler problemstillingen

vil du se at erfaringene rundt om er delte. Noen får de til å gå godt, andre opplever 

ustabile samlinger. Den beste (og eneste?) måten å finne ut av det er å gi det et forsøk. 

Fusion er vel ikke så himla dyre patroner, men om du ikke tar sjansen på et bomkjøp

bør du gå for kuler i 55grn-klassen. 1:12 er vel i all hovedsak designet for akkurat denne 

kulevekten. Norma Oryx er ansvarlig for et solid antatt rådyrfall, og bør levere ønsket

resultat, med forbehold om at skuddet sitter der det skal. 

Link to comment
Share on other sites

62gr blyspisskuler er ikke noe problem i 223 med 1-12"

 

70gr Speer #1053 går som en stråle i 223 med 1-12". I "cambrium silur" greide jeg tom å få den til å stabilisere i en langløpet 222 med 1-14" med maxladninger. ( I gamledager på pistol matallsiluett brukte vi tom 168SMK i 30-30 Contender med 14" løp og 1-14" stigning. Det skal teoretisk sikkert ikke fungere det heller men bukkene falt) 

 

223 med krapp stigning har "skrudd hodet" på mange. Det er stort sett på tunge matchkuler med balansepunktet i ræva man trenger 1-9" og krappere.

 

Speer 70gr jaktkule:

 

https://www.speer-ammo.com/products/bullets/rifle-bullets/varmint-soft-point-bullets/1053

 

1053jpg-310441.ashx?v=1&d=20181028T01462

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rhino, Oryx m fl er ypperlige om det viktigste er å bidra til å holde verdensøkonomien i gang. Den kan være viktig nok. 
 

Om du bare vil drepe et rådyr effektivt kan du bruke nesten hva du vil i 223. Rådyr er små, og gjennomgående kommer anbefalinger om solide kuler på rådyr fra jegere som ikke har skutt så mange. 
 

Du kan lese denne tråden her;

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tja, 62gs Federal Fusion kan jeg bare glemme etter dagens skyting. Samlinger, eller burde jeg heller si spredning. mellom 35 og 40 cm en plass :(

 

Til sammenligning gikk 55grs FMJBT og 55grs Vamintkule med BT mellom 15 og 25mm

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 7 months later...
Mas-36 skrev (På 14.3.2020 den 20.02):

Måtte jo måle da siden folk tror Remington har levert noe annet. Men den viser 1:12

 

Mas-36 skrev (På 14.3.2020 den 20.02):

Måtte jo måle da siden folk tror Remington har levert noe annet. Men den viser 1:12

 

Mas-36 skrev (På 14.3.2020 den 20.02):

Måtte jo måle da siden folk tror Remington har levert noe annet. Men den viser 1:12

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...