Jump to content

Blaser R93 - fortsatt et godt kjøp eller velge noe annet?


Håvard Myren

Recommended Posts

Hei, jeg lagde en ny topic fordi det handler litt mere om en annen rifle.

 Jeg fant denne annonsen på finn no.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=95833319

 

Jeg bare lurer på om det fortsatt er et godt kjøp, Eller skal jeg se mere på denne finn annonsen?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=157055391

Edited by Ei tohi varjata
Fikset overskrift. Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

R93 er etter min mening den beste rifla som er produsert! Lett og kompakt (i motsetning til R8). Jeg kjøpte min i trass da det var så mye skriverier om at sluttstykket på R93 var for dårlig. Har aldri angret.

 

Sauer 404 er sikkert bra den også hvis du ikke har noe i mot de ekstra 10cm som låsekassa utgjør. Har en 202 som jeg bruker på bøjakt men syntes den blir for lang til at jeg gidder å drasse den med meg i skogen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne kommer alltid opp, jeg har lest alt om dette. Pratet med flere børsemakere, folka på Norma osv. Derfor har jeg trukket min konklusjon at r93 er trygg. Men på nettforum sitter alltid de som vet best, og mot dem kan en ikke diskutere. De vet best og mest. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Biler med en-krets bremsesystemer er også sikkre. 

Jeg har egentlig lyst på R93 (og før noen prøver seg, ja jeg har råd til å kjøpe.mange om jeg vill.), de er vanvittig gode å skyte med, omlading og evt oppfølgingsskudd kommer omtrent av seg selv. Men jeg liker ikke konstruksjoner som når de feiler ikke beskytter brukeren. Derfor blir det ikke kjøpt R93. Trist, det er svært nært å være det perfekte jaktvåpen (slik jeg ønsker det).

Mauser skjønte dette med sikkerhet for bruker for 120år siden.

 

Andre kan kjøpe hva de vil😁

Link to comment
Share on other sites

kjøper heller en slitt sako lenge før en fette ny blaser.  skal du ha ekstra magasin? 6000 kr, base/kikkertfester? oisann... blaser lager eget dritt så du må kjøpe demmes baser/fester som er overpriset så inn i helvette,

kjøpe løp til r93? nope de sluttet og lage nye fordi du skal kjøpe R8 istedet. 

normal blaser til 36000? nei, her fetter de på to skinnlapper og skrur opp prisen til 50 000 for samme søppla 

 klarte ikke la vær, god natt  :) 

  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Slitt Sako fremfor ny Blaser handler vel ofte om hvilket økonomisk handlingsrom man har eller tillater seg. 🙂

 

Men ikke alle liker Blaser og det må man respektere.

Jeg er fortsatt litt usikker på om jeg liker R8 eller ikke, men jeg får gi den en sesong eller noe sånt så får vi se

R93 med KKC var smekrere og passet meg veldig godt. Balansen med original pipe uten demper var ypperlig.

Jeg hadde glatt anbefalt den.

Link to comment
Share on other sites

Syn at R8 ikke bare er en forbedret utgave av R93. R8 er for tung, klumpete og "voldsom" til å være en rifle uten "låskasse". R93 hadde 3 svakheter i mine øyne.

- Sjansen/muligheten for å utføre et ufullstendig ladegrep med påfølgende "klikk" var alt for stor. Jeg vet ikke hvor mange eksempler jeg har sett og hørt om som omhandler akkurat det.(Ja det er brukerfeil, men en konstruksjon som så lett "inviterer" til brukerfeil er for dårlig). Om det er bedre på R8 vet jeg ikke.

- Jeg likte ikke avtrekket på de jeg har prøvd. Ettertrykket var "griselangt".

- Om den går til helvete, virker det å være større sjanse for personskade en på en vanlig boltrifle. (Sannsynligheten for havari, sånn som jeg har tolket det, er dog ikke noe større).    

Link to comment
Share on other sites

Jeg er langt på vei enig.
R8 burde vært en R93 med oppdaterte sikkerhetsdetaljer og ikke nødvendigvis så mye mer.
Jeg liker bedre at børsa er lett i utgangspunktet sånn at jeg selv kan legge vekt der jeg måtte ønske. Med et tungt utgangspunkt så ender det bare opp med et blytungt resultat.
 

Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Super XX skrev:

- Sjansen/muligheten for å utføre et ufullstendig ladegrep med påfølgende "klikk" var alt for stor. Jeg vet ikke hvor mange eksempler jeg har sett og hørt om som omhandler akkurat det.(Ja det er brukerfeil, men en konstruksjon som så lett "inviterer" til brukerfeil er for dårlig). Om det er bedre på R8 vet jeg ikke.

- Jeg likte ikke avtrekket på de jeg har prøvd. Ettertrykket var "griselangt".

 

Har vel skutt noen tusen skudd med min R93 nå men aldri opplevd at jeg har fått klikk. Kjenner dog til at mange har fått det og har vent meg til å være litt ekstra kontant under ladegrep. Avtrekket på min var helt forjævlig så jeg byttet det ut med ett fra Bix'n'Andy. Supersmooth. Har prøvd andre våpen med gode originalavtrekk så det virker som om det er litt variasjon her.

Link to comment
Share on other sites

For ca 2 år siden var det en forhandler som solgte unna kliss nye R93 i "ukurante kaliber" (22-250 og 243 Win) for 13-14 lapper. Hadde blitt en smekker småviltrifle (ufullstendige ladegrep er ikke så kritisk her). Jeg "feiga" ut pga "eksplosjonsfaren". Helt meningsløst egentlig. Om man går i rundt og er engstelig for å få sin R93 i tryne, så blir det også veldig mange andre større engstelser i hverdagen. Bilkjøring, smør, salt, snus, brus..... Men det er klart at div mindre pene bilder av noen ytterst få skyttere brenner seg fast.      

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" med ufullstendig ladegrep er uten tvil bare en treningsak. Hadde selv samme problemet ved overgang fra boltrifle, men etter noen skudd på banen så sitter dette. En annen myte som folk skriver (som antagelig aldri har brukt en Blaser?) er at Blaser ikke lades lydløst fordi sluttstykke må bankes igjen for å være sikker på at den er i lås. Dette er selvfølgelig helt feil. Når sluttstykket er dyttet forsiktig helt frem så kjenner man at den går i lås. Dette kontrolleres enkelt ved å forsøke å trekke sluttstykke bakover med sikringen (oppspenneren nede) på, rører ikke sluttstykke seg så er bolten i lås. 

 

Har både R93  og nå  R8  men kommer ikke til å selge R93en. Føler dette er 2 børser til forskjellig bruk. En lett og hendig skogsbørse og en tyngre bane/jordebørse. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, KjetilL skrev:

"Problemet" med ufullstendig ladegrep er uten tvil bare en treningsak. 

Ja, det er det vell egentlig. Men under jakt skjer ting fort og uventet. Man kan bli sløv og ufokusert. Da må verktøyet fungere best mulig selv om sjåføren ikke yter 100%. Har vært noen runder på drivjakt i utlandet og da har hovedtyngden av klikk kommet med Blaser. En kjenning fikk ett år 1 skuddsjanse på villrein i Snøhetta. Rifla klikket pga ufullstendig ladegrep. En kollega driver temmelig stort med guidet hjortejakt. I følge han var det ingen tvil om hvilket våpen det var mest klikk med.

Treningssak/brukerfeil eller ikke. Det er noe som skjer.    

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som har vært nære på å kjøpe et par veldig gunstig prisede R93er og angrer veldig på at jeg ikke slo til egentlig.

Men ift ting som at sluttstykket potensielt ikke låser ordentlig og derfor fører til en del klikk ser jeg på som en designfeil.

Det er litt som syretest når noen lager en app eller et mainstream program i dag; hvis du må levere det med en instruksjon man må lese for å bruke det har du designet det feil. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Bell skrev:

...på samme måte som det er designfeil når man ikke får skudd i kammeret på tikkaen/sakoen/browningen/saueren/whatever når man ikke tar sluttstykket langt nok bak ifbm med omladning (og i værste fall kiler)?  

Frekvensen på hvor ofte noe forekommer vill for min egen del være temmelig avgjørende for hvilken "karakter" konstruksjonen gis. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig. For min egen del vil jeg påstå at verken det ene eller andre er en designfeil. I skapet hjemme står det både Sako, Sauer, R93 og R8. Og felles for de alle er at de funker - enten det er jakt eller konkurranse. Den som jeg har hatt mest "feil" med (om en velger å kalle det for en feil) er vel ene saueren - men det henger sammen både med at den har desidert med skudd pr år (STR), og problemet oppstår som regel når jeg har dårlig tid på omgangen i DFS eller på stang :)

 

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville styrt unna r93. Er liten tvil at det er en designfeil ved låsing av sluttstykke. Ved hylsebrudd o.l. er ikke konstruksjonen trygg for skytter. At Blaser nekter for dette får være deres sak, men å skylde på hjemmelading, feil bruk osv hver gang det går galt, synes jeg er noe smakløst. 

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange ganger det har skjedd de siste 10 år har vel ikke så mye med saken å gjøre. Sakens kjerne er fortsatt den samme. Mest sannsynlig dårlig gasshåndtering ved f.eks hylsebrudd. Selv en håndfull ulykker de siste 10 årene ville jeg regnet som et alarmerende høyt tall, men tanke på at det kun er produsert et beskjedent antall r93. 

 

Med Mauser m98 kan man knapt nok finne et håndfull alvorlige ulykker de siste 120 år. Og det med et produksjonstall på ca 100 millioner.

 

Det er ikke ofte man opplever hylsebrudd, men hvis det først skulle skje, så vil jeg vite at våpenprodusenten har tatt høyde for at det kan skje.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, morten0 skrev:

Personlig ville styrt unna r93. Er liten tvil at det er en designfeil ved låsing av sluttstykke. Ved hylsebrudd o.l. er ikke konstruksjonen trygg for skytter. At Blaser nekter for dette får være deres sak, men å skylde på hjemmelading, feil bruk osv hver gang det går galt, synes jeg er noe smakløst. 

Det er nok en grunn for at r93 ble tatt ut av produksjon.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, morten0 skrev:

men tanke på at det kun er produsert et beskjedent antall r93. 

 

Tror nok ikke det er så beskjedent. Hadde jeg bare funnet igjen fakta ;) 

Husker jeg riktig, så regner vi i promille, ikke prosent. Selv da ikke nok til å bli full på uten å drukne..

 

 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Ruger #1 skrev:

Rundt tall ;) Hvor mange havarier er dokumentert ? ..og med fabrikkammo ? ..og feil på denne ?

 

 

 

R93 nr 100.000 ble visst fram på IWA i 2015. Produksjonen stoppet i 2016. Så finnes det jo en del låskasser og løp solgt "løst".

Ca 20 ulykker med skadd skytter, er det ikke noe sånt?

 

Rimelig høy skadefrekvens det..

 

6 timer siden, Ruger #1 skrev:

 

Med hjemmeladd kan man lage håndgranat av det meste dersom man ikke har tunga i rett munn..

 

Ja, null problem. Tema er ikke at våpen havarere, men om designet beskytter skytteren.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

R93 nr 100.000 ble visst fram på IWA i 2015. 

 

Mulig at nr 100.000 ble vist frem i 2015 men ifølge Wikipedia så rundet produksjonen 100.000 i 2002 så en kan regne. med at det totale antallet produserte våpen er en god del høyere.

 

skulle vært artig og visst hvor mange «havari» det har vært etter 2002.

 

Eneste funksjonsfeilen på våpen med skade på skytter er en Browning BAR som gikk i full auto og sendte kruttgassene fra tredje og siste skuddet ut langs siden på ansiktet til skytter. Kikkerten var på dette tidspunkt godt plantet i panna på skytter. Usikker på årsak men rifla var så sauset inn med gammel olje og drit at det formelig rant av den. Sikkert umulig for en BAR og gå i auto men under de riktige, eller feil, forhold så er det meste mulig.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og leser innleggene her og undrer meg.
Hva slags våpenvedlikehod har dere?
Ufullstendige ladegrep, klarer liksom ikke å se for meg hvordan det oppstår heller, har selv en R93 Lux i klaiberne 3006 og 375 H&H Mag.
Når jeg tar tar ladegrep så går den i lås nærmest av seg selv, har alldri hatt klikk med denne, mulig at det er meg det er noe rart med.
Jeg synes denne er veldig bra jeg, har en 202 også, den vurderer jeg å selge for at jeg bruker ikke denne noe mere,
R93'n er lett i vekt, kolben på min passer meg utmerket uten noen kolbeforhøyer, avtrekket er fint, ladegrepet er utrolig bra, og jeg ble veldig overrasket for enkelt det var å venne seg til rettrekker systemet, sikkerhetsfunksjoner med at du kan ha patron i kammeret uten spent tennål, du kan tømme våpenet uten å ha spent tennål, oppspenneren på rifla er veldig fin og faktisk lydløs med litt øving, klarer liksom ikke se hva andre våpen har som gjør de så mye bedre en R93.
Pipebyttet er jo latterlig enkelt det samme med bytte av bolthode.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...