Jump to content

Riflesekk


Premium2006

Recommended Posts

Dagstur sekk for rifle med demper.Har sett litt rundt og vurderer eberlestock x1e eller gunslinger. Noen som har testet noen av disse med tikka t3x med demper?

 

Noen som har erfaring med neverlost riflesekk? Ser disse er veldig billige og gjør kanskje nytten?

 

mange av trådene her inne ang rifleskker er gamle, så lurer på om noen vet om noen nye spennende produkter?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Premium2006 skrev:

Har dere erfaringer med eberlestock, eller bare anbefaler dere det dere har selv? ;) 

ønsker egentlig å ha våpen sentrert på ryggen med mulighet for å «hylstre» uten å ta av sekken?

er vel sidemontert våpen med pipe opp på de sekkene dere har?

 

Klart man anbefaler / fraråder det man selv har av utstyr. Vanskelig å anbefale noe man ikke har testet over tid...(?)

 

Har både eberlestock G4 og vorn deer. Vorn sekken blir med 95% av alle jaktturer - inkl. turer med telting.

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Inner10er skrev:

 

Klart man anbefaler / fraråder det man selv har av utstyr. Vanskelig å anbefale noe man ikke har testet over tid...(?)

 

Det er faktisk et godt poeng. Man blir ikke helt upartisk når man har betalt... :-)

 

Jeg har en Eberlestock X1E. Aldri prøvd med demper på rifla (jakter uten), men jeg klarer å 'trekke og hylstre' med sekk på ryggen. Passe stor for en hel dag i rypefjellet, bra plass og mange rom. Glidelåsene kunne vært mer vanntette. Bæresystemet passer meg godt, og jeg er 187 cm høy og normalt bygd. 

Link to comment
Share on other sites

Har en noe eldre Ebrlestock x1, og to Vorn sekker. Er Vornsekkene som blir brukt. Vorn har bedre bæresystem, våpenet er kjappere å få frem, og sitter bedre ift x1. Nå er det detaljer jeg liker bedre på X1, blant annet lommer og feks deling av hovedrom, samt at den er lettere. Ulempen er foruten noe tyngre/ tregere tilgang til våpen at den tåler vekt dårligere enn Vorn (er ikke stiv nok).Nå kan det være at nyere versjoner er bedre på dette punktet

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også på utkikk etter riflesekk, da jeg bor på Svalbard og er lei av å gå med børsa løst.

Fjellsport selger en modell som heter Fauna F20r. https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/ryggsekker-bager/fauna-f20r-riflesekk-green.html

Grei pris og volum som passer til mine dagsturer. Noen som har erfaring med bruk av denne?

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, vavlo skrev:

Har en noe eldre Ebrlestock x1, og to Vorn sekker. Er Vornsekkene som blir brukt. Vorn har bedre bæresystem, våpenet er kjappere å få frem, og sitter bedre ift x1. Nå er det detaljer jeg liker bedre på X1, blant annet lommer og feks deling av hovedrom, samt at den er lettere. Ulempen er foruten noe tyngre/ tregere tilgang til våpen at den tåler vekt dårligere enn Vorn (er ikke stiv nok).Nå kan det være at nyere versjoner er bedre på dette punktet

 Tror nye x1 Euro er mye forbedret. Er litt andre løsninger og en skinne/plate mot ryggen. Skulle nesten testet med rifle selv.. vanskelig dette! Takk for alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Eg sit i same situasjon som trådstartar. Har vore på magasinet i Drammen og sett/prøvd Vorn sekkene. No gjenstår det å få kjent litt på sekkene til Eberlestock. Synst denne Gunrunner sekken er fin. Heilt topp til dagsturar.

 

Eg er typen som pakkar med meg mykje i sekken, sikkert mykje unaudsynt òg. 🤭
Har tidlegare ein Norrøna Hjerkin som no er utslite.

 

BED5B37A-222B-4587-A889-016615338FF0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Min gamle x1 har ei fleksibel plastplate ell innsydd i ryggen. Denne er relativt myk, da sekken lett lar seg brette. Om en pakker litt for tungt bøyer denne plata seg og mer vekt blir hengende på skuldrene i stedet for å gå ned i hoftebeltet. Det burde være rimelig lett å sjekke om det er slik på de nye sekkene også. Ebrelestock har vel modeller med et bæresystem der det nyttes aluspiler for å stive av systemnet. Mulig den nye x 1 også har dette.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Vorn Fox i to sesonger nå og den dekker mitt behov. Børsa sitter super trygt ,men det er lynkjapt å få den frem.

Sekken rommer akkurat det jeg trenger for en hel dags jakt, tørt skift, 2l vann, niste og alt smårelet man drar med seg.

Den er ikke i veien ved liggende skyting og bærekomforten er bedre en hva jeg forventet.Er såpass fornøyd at selv på posterings

jakt så blir den med og stolsekken blir igjen hjemme

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Fxn skrev:

Eg sit i same situasjon som trådstartar. Har vore på magasinet i Drammen og sett/prøvd Vorn sekkene. No gjenstår det å få kjent litt på sekkene til Eberlestock. Synst denne Gunrunner sekken er fin. Heilt topp til dagsturar.

 

Har også en H2 Gunrunner. Bruker den litt i elgjakta om jeg regner med det blir mye gåing og ellers utover høsten når vi jakter i fjellet med mye sporing etc. Med pipelengde på 47 cm og Hausken kompakt demper så blir den mer eller mindre borte nedi våpenfutteralet. På ski etter spor på vinteren er den helt super da den er så smal at man slipper å slå borti noe med armene og våpenet blir så lavt at man slipper å slå stokken oppi alt mulig som man går under.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Premium2006 skrev:

Ønsker å slippe å ta av sekk for å montere våpen igjen..

Jeg har vorn sekk. Fort gjort å klipse opp spennene, svinge sekken over på ei skulder, sette våpenet på plass og svinge sekken på skuldra igjen. Dette gjør jeg fint mens jeg går. Ser ikke helt problemet med det. 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Er jo noen mnd til det blir mer jakt, så har vel ganske god tid å bestemme meg på.. har en liten knapp på gunslinger eller x1E fra eberlestock. Skal få sett på vorn også, men må nesten få sett på de i virkeligheten. Har en eberlestock fra før(uten våpenhylster) og har prøvd flere av de militære variantene. Syns kvaliteten er meget bra, sett i forhold til slitestyrke. De er litt tunge,men tåler juling! 

Dette er mange år siden, så jeg regner med det er kommet noen flere gode løsninger og forbedringer på disse sekkene. Litt vekt tåler jeg for en dag eller to på rypefjellet. Tar det som ekstra trening.. 

Link to comment
Share on other sites

Alltid greit å ha god tid så man virkelig får studert utstyret som skal kjøpes. I min verden er eberlestock sekkene mest egnet for frakt av våpenet fra a til b der man ikke trenger tilgang på våpenet for raske skudd. Alternativt bæring av våpen nr 2. F.eks. rifle når man er på rypejakt og har hagla i hendene.

 

Vorn sekken dekker det behovet i tillegg til at du har mulighet på rask tilgang på våpenet. 

Min vorn sekk har vært med på all jakt siden sekken kom på markedet. Fortsatt hel og fungerer som den skal.

 Lykke til med valget

 

Andreas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 26.2.2019 den 8.00, Gillen skrev:

 men vanntett er den ikke 😉

Det er faktisk den blauteste sekken jeg har kjøpt på denne siden av 2000 tallet. Jeg har dog versjon 1 trur jeg,mulig de senere versjonene er bedre. Jeg synes sekken er god og inuativ med eneste (grove) minus som nevnt dette med vann.

Link to comment
Share on other sites

Irriterende nok, ja. Liker Vorn godt, men noe herk at alt innhold er gjennombløtt etter en regnværsdag. Nå lurer jeg på om det er vanlig at sekker lages rimelig vanntette.. Hverken Eberlestock eller Berganssekken jeg har er særlig tette. Kan få inntrykk av at regntrekk er påkrevet.

Link to comment
Share on other sites

Tror så godt som ingen lager vanntette sekker utenom sekker ment for padling etc. Litt småsvette klær nedi en vanntett sekk blir fort ganske uggent. Regntrekk er en mulighet, eller vanntett pose inni, men irriterende å bære på en kg vann i trekket.

Link to comment
Share on other sites

På ‎25‎.‎02‎.‎2019 den 23.40, Andreasv skrev:

 I min verden er eberlestock sekkene mest egnet for frakt av våpenet fra a til b der man ikke trenger tilgang på våpenet for raske skudd. Alternativt bæring av våpen nr 2. F.eks. rifle når man er på rypejakt og har hagla i hendene.

 

 

 

Enig i dette.

Har selv en X1 Euro 2, grei sekk, men litt tykke skulderreimer, med tanke på gode hagleskudd, kolbeplassering. Mener det ikke går å bytte skulderreimer da disse er sydd fast, må sjekke dette nærmere.

Amerikansk sekk, med amerikanske løsninger. Er man på tur i norden, kan det være lurt å bruke nordisk utstyr, da disse er mer tilpasset norsk fjellheim, samme gjelder kanskje Eberlestock-sekken og Vorn sekken.

Grei plass i denne sekken, kan klare en liten sovepose pluss minitelt og litt Drytech for ca 1-2 dagers jakttur i finværet. Sekken er veldig bra til transportetapper, sitter bra på ryggen osv osv.

 

En kompis har en Vorn Gaupe, han er fornøyd, men sekken er liten, mener han sliter med å få plass til noe ekstra "føre var" utstyr dersom været overasker på Nordnorske fjelltopper.

 

Har vært borti Harkila Miekak, grei romslig sekk, men bæresystemet for våpen er jo ikke allværden, men denne sekken funker bra på rypejakt med sekk på ryggen, da skulderreimer er veldig små og flate. Men da med børsa i armene.

 

Men alt er jo snakk om kompromiss, skal man bære børsa i transport etapper, eller skal sekken på og brukes under aktiv jakt. Forskjellige jakttyper =forskjellige jaktsekker.

 

 

Men når lottogevinsten kicker inn, da skal jeg prøve en Vorn Deer.

 

 

Edited by Lillefix
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Lillefix skrev:

Er man på tur i norden, kan det være lurt å bruke nordisk utstyr, da disse er mer tilpasset norsk fjellheim, samme gjelder kanskje Eberlestock-sekken og Vorn sekken.

Vorn er Norsk så burde vel være tilpasset norden😉

 

35 minutter siden, Lillefix skrev:

En kompis har en Vorn Gaupe, han er fornøyd, men sekken er liten, mener han sliter med å få plass til noe ekstra "føre var" utstyr dersom været overasker på Nordnorske fjelltopper.

Har selv Vorn Hjort og der er det plass til litt xtra. Dette er vel størrelsen som er beregnet for litt lengre turer der en gjerne tar med litt mer utstyr. Kan anbefales👍

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, bbdg skrev:

Vorn er Norsk så burde vel være tilpasset norden😉

 

 

Vet, derfor ville jeg satset på denne neste gang.

 

Men det som blir mest brukt av meg på jakt , er en liten Bergans hoftesekk. Men som jeg sa, forskjellig jakt, forskjellig utstyr.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte meg en Kuiu Venture 2300 med dertilhørende geværholder, og synes det var fantastisk kjekt etter å ha båret på en North Face-bag i alle herrens år, med rifla på brystet og hagla i hånda.

Det eneste aberet jeg ser med den er at holderen består av et sammensurium av stropper som gjerne hekter seg fast i kolben på GRS-stokken som er justerbar i alle himmelretninger, men om du ikke har behov for slikt eller ikke trenger børsa til de kjappe skuddene og bare vil ha en grei måte å drasse den med deg på tur, skal det nok gå greit. Kjekt å kunne henge geværet enten på sida eller på midten er det òg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ingen som ser en to punkt reim som et alternativ? Hvorfor ikke i såfall? Er det ideen om at det blir for "taktisk" at det er no go? Jeg tenker at man raskt er skuddklar, man slipper å legge ned sekken dersom man har slik rifle lomme. Den stikker jo vanligvis nedenfor bunn av sekk. Begge armer fri. Spør av ren nysgjerrighet 😊

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har ikke helt troa på dette i praksis Jolly281. Du har helt rett i at en vil være raskere klar i anlegg som du sier.  Utenfor aktiv bruk vil pipa vende ned hvilket er uproblematisk med kort kolbe og 16 tomms løp på patrulje i moderat flatt terreng i militær sammenheng.

 

Men...

Sammenlikner en dette med  ~20-24 tomms løp pluss lyddemper(10-20cm) i kuperte hjortelier og steinete motbakker med ustabilt underlag og hengende fare for å skli i ura; Da er jeg ikke lenger overbevist om at pipa og/eller optikk er trygg.  I militær kontekst er det heller ikke uvanlig at skarpskyttere har en faststroppet dragbag med rifla festet på sekk. Egentlig av akkurat samme grunn som oss jegere; for å beskytte børsa. Og da er vi tilbake til start. 

 

Eller kanskje jeg tar feil. Men jeg har vurdert tanken før og har sklidd og ramlet for mange ganger i lia til at jeg tør å bære børsa sånn. Med hagle i flat skog er det en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt eberle sin gunrunner nå en sesong på hjortejakt på Vestlandet. Jeg jakter med bandhund og bærer stort sett kippen i hånden. Sekken rommer lett en fjellduk, ekstra isolerende lag, mat og drikke. I tillegg bæres våpenet midt på ryggen med pipe/demper ned og sekken er meget god å bære når den er full. Jeg bruker som regel å ha våpenet i sekken under transport etapper, men jeg får lett tak i den dersom jeg skulle behøve det (har jeg ikke tid, lar jeg dyrene gå...) og kan sette den tilbake uten å ta av sekken. Anbefales på det sterkeste 😁👍

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei. 
Drar frem igjen denne tråden. 
Jeg bruker i dag kun bergans hoftesekk på dagsturer og synes det har fungert bra. 
Nå tenkte jeg å ha med rifle i tillegg til hagle på enkelte turer og vurderer en riflesekk til dette.

Vorn, Fauna, Eberlestock er vel de som ser ut til å være blandt de vanligste på markedet, Jeger testet Eberlestock på link under og ser ut til å få god score. 
https://www.jeger.no/jaktutstyr/ryggsekker/test-av-eberlestock-h2-gunrunner-jegersekk

 

Det ser ut til å være lagt veldig fokus på hvor lett og kjapt en kan få ut våpenet på omtaler.

For min del vil denne bli brukt hovedsaklig med haglejakt, dvs med hagle i armene og rifle bak i sekk for å kunne tas frem hvis rype oppdages på lengre hold. 
Trenger da en sekk som ikke hindrer kjappe anlegg med hagle og som er god å bære over lengre tid.
Trenger ikke veldig kjapp frigjøring av rifle, viktigere at den sitter trygt fast. 
Volum mellom 15-30 l er helt innafor, har sjelden med mye klær og foretrekker godvær hvis rifle skal være med. 
Er det noen som har synspunkter på beste sekken til dette?
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...