Jump to content

GRS BIFROST til Sauer STR 200


Mix

Recommended Posts

20 minutter siden, Olesøn skrev:

Men når M67 sier at den kanskje ikke er produsert på en måte som gjør den like solid som en McMillan eller lignende stokker så tror jeg på det.

Det sier jeg ikke. Produksjonsmetoden kan lage en stokk som er ca like sterk, eller tilogmed sterkere, siden det er strukturelt materiale "tvers igjennom", mens f.eks. McMillanstokken har noe skum-greier inni, som ikke er veldig sterk i bøy og tøy, selv om det har, eller skal ha, god kompresjonsstyrke.
Hovedforskjellen er stivheten, nylon, eller de flest termoplaster, med korte støpbare fiber som er "greie" å støpe aldri kan bli like stivt som hele lange fiber i kraftretningen. 

Selv bruddstyrken bestemmer en jo i begge tilfeller med mengden materiale og godstykkelser en bruker, og det er umulig å si hvilken som er "sterkest", uten å knuse dem mot hverandre.

 

Jeg er ikke tilhenger av alt GRS designer, men jeg vet jo hvem et par av de "skyldige" er og de vet jo hva de gjør, og salgstallene viser at designene treffer folk. Nå har de laget riflestokker ei stund, og de har gått på et par smeller med stokker som sprekker alle veier, så jeg kan ikke se noen grunn til å tvile på at Bifrosten er (mer enn) sterk nok. Om den er så stiv som snobbene vil ha en stokk er mer tvilsomt - men Mix er ikke snobb, han er skytter. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror nok m67 vet hva han snakker om. Tror Mcmillan stokken er stivere og sterkere, men litt kjedelig og kanskje dyr..? Har kun skutt med Forsvarets sauer(ala 3000) og den var fin.

Dette er min første test med gsr stokk og har derfor ikke prøvd laminat eller berserk. Heller ikke kkc.
Syns egentlig bifrost er mye stokk for pengene og en grei start på LH. Mye muligheter og solid nok for en nybegynner. Passer meg og min fysikk bra.
 

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Olesøn skrev:

Men når M67 sier at den kanskje ikke er produsert på en måte som gjør den like solid som en McMillan eller lignende stokker så tror jeg på det.

Det hjelper lite om man ikke liker den stokken og den i tillegg er for tung.

Greia for meg er at Bifrost ikke veier mer enn de sprekkeferdige laminat stokkene. Med fluta jaktpipe er jeg nede i ca 4,5kg med kikkert. Det hadde ikke vært mulig med McMillan og ihverfall ikke chassies. Da må man i tilfelle støpe og bygge noe selv, noe jeg ikke gidder å ta fatt på. Den Bifrost stokken var kjærkommen, selger som varme hveteboller og det er ikke det minste noe rart.

Link to comment
Share on other sites

Nå trenger en stokk ikke være sinnsykt stiv. All den tid man klarer å holde pipe og stokk/fortre fra hverandre, så holder det greit nok. Klart det kan være litt ubehagelig om den er så myk at den «henter tilfart og hopper» om den står på en tofot, men da skal den være myk. STR har en tilgivende design, og kassa i seg selv er stiv nok til å bære nesten hva som helst i motsetning til veldig mye annet rart. Det hjelper også at rekylflaten sitter bak i mot grepet og energien skal ikke tas opp i stokken gjennom to tynne sidestykker som de aller fleste riflestokker er konstruert og designet for. Holder man seg til å bruke STR konstruksjonen, slik den er designet, er det mulig å lage veldig lette og spinkle konstruksjon.  Låsekassa må bare sitte godt og riktig montert bak uten skjevheter, spenn eller andre rare løsninger som kompromitterer designet.

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Mix skrev:

Det hadde ikke vært mulig med McMillan

Jeg har holdt i McMillan til STR som ikke veier mer enn GRS bifrost. Man kan få de med lett fyll. En annen sak er selvfølgelig om man liker stokken. Jeg liker de ikke. Det er noe rart med grepet og den orginalen løsningen på kinnstøttejusteringen suger når sluttstykke skal ut av kassa. Men man kan sikkert få stokken levert med noe annet. En annen sak er at McMillen lager stokker i dårlig kvalitet til litt for høy pris slik jeg ser det. Manners virker bedre på alle måter. Det har også dukka opp en god del andre som lager komposittstokker i høy kvalitet sammenlignet med McMillan. McMillan virker ofte «billig» til sammenligning.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si SSG3000 McMillan stokken er sååå dyr.. ligger flere på finn til 8-10.000

 

Men, kanskje jeg har en annen oppfatning av hva som er dyrt når man ser på chassis til 20.000

 

McMillan var ledene på glassfiberstokker i 30-40 år.. før Manners og noen andre småbedrifter i NZ, Aus, Irland begynnte å lage stokker.

Men i de fleste tilfellene så passer de kun på Rem700 eller Tikka T3.. og kanskje Howa om du er heldig.

 

 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Hadde det ikke vært bedre investering å bruke de 6-7-8000kronene på ammo? Om målet er skyte og treffe?

Kan man ikke gjøre begge deler ? Det  står ikke akkurat på midlene for min del, men tid til alt.

Noe skal man bruke penga på før en dauer.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Enten så troller du, eller så er det noe som går litt tregt. Man kan ikke vite hvordan en stokk er å skyte med ved å tafse på den i butikken, så hvis det viser seg at man ikke liker en stokk etter å ha skutt litt med den, er det kun naturlig å kvitte seg med den...

Istedenfor å desperat forsvare den med nebb og klør ;) 

Link to comment
Share on other sites

Tregt altså.

 

Si nå at feks jmosbakk gjorde det, men selv om han ikke gjorde det, hvordan mener du da man kan vite om man kan like den før man kjøper? Basert på bilder og reklamemateriale?

 

Det var jo en ærlig sak at han kjøpte den, men fant ut etterhvert at det er noe som ikke passer.

 

6 timer siden, Mix skrev:

Vel, man kaster jo ikke vekk penger på noe man ikke like

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

41 minutter siden, msteiro skrev:

Enten så troller du, eller så er det noe som går litt tregt.

 

16 minutter siden, msteiro skrev:

Tregt altså.

 

Jeg aner ikke hva jmosbakk har gjort og hvorfor.

Og du aner like lite om hva jeg har gjort og hvorfor.

Mulig jeg er treg som du påstår, men noe spinner tydeligvis altfor fort oppi ditt hue.

Selvfølgelig gjør man feil valg og bytter ut ting, det er helt vanlig for de fleste.

Ikke minst meg.

Ikke gjør dette dette til noe mer alvorlig enn det er. Det er bare snakk om en stokk !

 

 

Edited by Mix
Link to comment
Share on other sites

Noen flere «live» tester av bifrost? Har fått skutt og prøvd litt mer. Kun 100 m med 6,5x55, men veldig god å skyte med! Liker den. Skyter også tette samlinger så langt.

Noen tanker om bedding? Grs sier det ikke er nødvendig, men etter de to første skytingene har vi testet moment på skruene. Den fremste løsner litt, den bakre(med adapter) sitter godt. Mulig dette er normalt til ting går seg til, eller ikke? 
Dette blir vel «bensin på bålet» om at bifrost er drit, men tror dette kan løses ganske greit. Vi har flere som har testet stokken og de aller fleste liker den veldig godt! Tror det er mye stokk for pengene og er stort sett utsolgt overalt. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Premium2006 skrev:

Noen tanker om bedding?

Det blir ikke lett av flere gunner. Adpteret gjør det vanskelig og materialet stokken er laget i gjør det vaskelig.

Jeg ville ikke prøvd 😉

3 timer siden, Premium2006 skrev:

Den fremste løsner litt,

Det kan bety at stokken ikke er stiv nok. Det kan også være at tangen på kassa ikke har rett anlegg. Det kan være at adapteret gjør noe rart med måten tangen trekkes til mot stokken. Det kan være så enkelt som at materialet stokken er laget av gir etter. Ikke godt å si??

 

3 timer siden, Premium2006 skrev:

Dette blir vel «bensin på bålet» om at bifrost er drit,

Det tror jeg ikke! Det du opplever er nokså vanlige problemer for "plaststokker"

 

Du skyter jo tette samlinger 😉

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk Bifrost i går og hadde store planer om å få prøvd den på skytebanen i går kveld, men det gikk dessverre ikke.
Da jeg skulle montere skjefte fant jeg ikke lang nok unbrako-nøkkel til skruen nede i pistolgrepet. Jeg hadde en lang skrutrekker med et bit-sett som jeg fikk ned i hullet, men når jeg prøvde å vinkle skrutrekkeren mot skruen viste det seg at den buttet mot godset i hullåpningen. Rett og slett ikke stort nok hull. Så nå må jeg ut å kjøpe en egen 5 mm unbrako skrutrekker.


Jeg har jo en momentnøkkel som jeg egentlig tenkte å bruke, men den får jeg ikke brukt nå hvis jeg ikke finner en forlenger som passer.

Hva har dere andre brukt av verktøy til denne ergelige skruen?

 

Førsteintrykket ellers er både og. Plastfølelsen er definitivt tilstede, men til gjengjeld er det mer eller mindre vedlikeholdsfritt. Jeg synes pistolgrepet er litt skarpere i overgangen mellom tommel og pekefinger enn det jeg husker fra da jeg holdt i en Bifrost sist gang. Nå det gjelder stivhet er jeg egentlig positivt overrasket. Forskjeftet flekser litt inn mot pipa når jeg bruker tommel/pekefinger, men det var forventet. Justeringsmulighetene er veldig gode, så jeg tor de fleste vil kunne tilpasse dette skjeftet til egen anatomi.

 

Jeg hadde en 56 cm kappet match-pipe m/ASE Utra ståldemper montert da jeg prøve å holde skjeftet og det virket i grunnen fremtungt nok. Tviler på om dette skjeftet egner seg til 74 cm match-piper i hvert fall.
Men GRS markedsfører dette som et lettvekts-skjefte, og med en lett jaktfeltpipe kommer dette til å bli gode greier tror jeg.

Jeg kommer tilbake med flere inntrykk når jeg har fått skutt litt.

Edited by Rekyl1
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:


har lurt litt på disse; momentnøkkelen min er 1/4, Biltema har ikke disse i mindre enn 3/8, sist jeg sjekket - spørsmålet er om overgang fra 3/8 til 1/4 kan/vil kuke til momentet? Eller blir det hipp som happ med overganger og forlengere i øst og vest?

Link to comment
Share on other sites

Skal man holde på med rifler og sikter så bør man igrunnen ha en momentnøkkel. De fleste skytterutstyr-butikker har en eller annen, siden 200STR kan gi ulik presisjon med ulikt moment.

Iallfall i myke eller fleksible stokker uten bedding ;) 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har forsåvidt momentnøkkel, men så er det den greia med at det kanskje har begrenset verdi å bruke den når man ikke huske hvilket moment det var som stod i manualen skulle brukes! :D 
 

(..eller kanskje ikke, det har kanskje en verdi i seg selv å bruke et konsistent moment på alle skruer, hver gang man monterer..)

Link to comment
Share on other sites

Mellom 4 og 6Nm. 6 er kanskje mye for nylonstokken, men igjen, kanskje ikke. Jeg drar til 4.5 på trestokk, og 6 på alt som har beddeblokk (trestokk, McMillan) og Vision Chassi.

6 sitter dønn og løsner ikke. 4.5 løsner av og til, men jeg kan ikke bare mose treet heller.

 

Tilfeldig gruppe på 300m for å sjekke innskyting

IMG_4212.jpeg.3e570ddbb56ad106f61ab6fb12e1bb51.jpeg

 

 

Det er "allmen kunnskap" i DFS-miljøer at 200STRer går best ved ett bestemt moment og at en må prøve seg fram til det. Jeg har ikke funnet ut det med mine egne, men i oppdrag "få denne til å gå" med Saueren til en annen skytter var det en klar tendens til at den gikk bedre jo mer vi dro til - men stoppa på 5. Da gikk den godt nok.
Det er også så mange fornuftige folk som mener at dette har noe for seg, at det egentlig ikke er noen grunn til å tvile på det.

 

Men det er jo en av fordelene med chassi eller beddeblokk, da slipper en det der.

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Har lurt litt på det der med beddeblokk.. skruen går jo fortsatt gjennom treet, som beveger seg med luftfuktighet mv.. Søylebedding, om jeg forstår konseptet rett, sørger vel for at treet tas ut av ligningen, som det heter; skruen klemmer i hver ende av et metallrør som er limt inn i stokken - det er kanskje to forskjellige problemstillinger som adresseres av hhv søylebedding og beddeblokk? Burde man ha begge?

Link to comment
Share on other sites

Skruen går gjennom mye mindre tre. Og anleggsflaten er ei stor skive. Sauerstokkene pleier å gi etter der kassa ligger an, der treet er fritt på ene sida, ikke under skiva, der det er tre hele veien rundt.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

"få denne til å gå" med Saueren til en annen skytter var det en klar tendens til at den gikk bedre jo mer vi dro til - men stoppa på 5. Da gikk den godt nok.

Hmmm, så rart?🙄

Hvis jeg sier den er løs = går dårlig, den sittet fast = går bra. Er det egentlig så merkelig?

1 time siden, M67 skrev:

Det er også så mange fornuftige folk som mener at dette har noe for seg, at det egentlig ikke er noen grunn til å tvile på det.

Den er nesten på høyde med å knyte en rød hyssing rundt pipa, eller den gode gamle stryke fingeren over løpet mellom hvert skudd 😂
 

Problemet med alle disse «fornuftige» folkene er jo at de ikke skjønner et kvekk om forskjellige materialers egenskaper og mekanisk forbindelse.

DFS stokken henger etter med et par århundrer.

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Bly skrev:

Hmmm, så rart?🙄

Hvis jeg sier den er løs = går dårlig, den sittet fast = går bra. Er det egentlig så merkelig?

Den er nesten på høyde med å knyte en rød hyssing rundt pipa, eller den gode gamle stryke fingeren over løpet mellom hvert skudd 😂
 

Problemet med alle disse «fornuftige» folkene er jo at de ikke skjønner et kvekk om forskjellige materialers egenskaper og mekanisk forbindelse.

DFS stokken henger etter med et par århundrer.

Jeg tror vi er ganske enige. Jeg "glemte" forresten å skru til den (den var løs med 1-2mm slark) fremre skruen før et klubbstevne i BR en gang - jeg begynte å spekuler alvorlig da jeg fikk 2-3cm høydespredning... Så fastskrudd er OK, og hva er "fast" i noe halvskjevt rumensk treverk, eller tilsvarende uspesifisert nylon med GRS-logo på?

 

Men "alle" også børsemakere og skytterkonger - som jo i denne tråden har sannhetsmonopol - mener at man må/ kan "tune" børsa med momentet. Enkelte tuner etter tiendels Nm, og prøveskyter med diopter og reim... Jeg blir litt målløs av og til - ingen slår han som dro til med momentnøkkel, men tok "funtuninga" på "feeelingen" siden det var mer nøyaktig enn momentnøkkelen. Og så kan en begynne å diskutere først nøyaktighet en i momentnøkler, og så så hva en egentlig måler med en momentnøkkel.

Men om du i DFS-miljø kommer og  mener at det er "nok å skru den fast", så blir du idiotforklart. Det sier som du sier mer om kompetansen. Men så, for mange gjør det, til at det kan være bare tull? 
Uansett - 6-7Nm på en 6mm skrue i metall mot metall, det sitter, og det går. I tre, og nylon - etter min mening, så hardt som mulig uten at det går i stykker. Trestokkene tåler ikke 6-7Nm. 

Så man bør måle. "For hånd" vet man ikke om det er 4 eller 9 før man har brukt momentnøkkel ei stund - og 9 ødelegger ting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, M67 skrev:


Men om du i DFS-miljø kommer og  mener at det er "nok å skru den fast", så blir du idiotforklart. Det sier som du sier mer om kompetansen. Men så, for mange gjør det, til at det kan være bare tull? 
 

K

Ikke alle med sauer 200 som har mange vekttall med statistikk-fag. Skru litt og så skyte en serie og jaggu denne serien var bedre enn den forrige ja så da må moment 4.1 være bedre enn 4.2 ja😁 Det er mitt inntrykk, gjerne fra skulder og reim. Er vel 4-5 som dog er der at de kan teste ammo fra skulder. 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, jkb skrev:

Ikke alle med sauer 200 som har mange vekttall med statistikk-fag. Skru litt og så skyte en serie og jaggu denne serien var bedre enn den forrige ja så da må moment 4.1 være bedre enn 4.2 ja😁 Det er mitt inntrykk, gjerne fra skulder og reim. Er vel 4-5 som dog er der at de kan teste ammo fra skulder. 

Alle  V65 og over kan vel det 🙄 Skyter de en 9er så må børsa beddes på nytt. Ikke med sånn moderne livsfarlig aluminiumsbedding (blokk), men skikkelig gammeldags... Og dessuten er ammunisjonen for dyr ;)

 

K

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

Selv momentnøkkel blir upålitelig, overflatefinish og olje på gjengene vil gjøre at kraften som holder ting sammen vil variere mye selv om tiltrekkingsmomentet er det samme. 

Joda, men hva skal man gjøre. Stole på Guds Vilje?

 

Det er nokså enkelt å velge olje/ ikke olje, og jeg tar det som en selvfølge at man gjør rent. Uansett sørger momentnøkkelen for at man ikke drar til for hardt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, M67 skrev:

Uansett sørger momentnøkkelen for at man ikke drar til for hardt.

For all del, dette var ikke ment som begrunnelse for ikke å bruke momentnøkkel, jeg bruker selvfølgelig det selv. Da blir det likt hver gang selv om mitt moment ikke nødvendigvis er det samme som andres.

Det som er poenget er at når noen anbefaler sitt tiltrekkingsmoment på tidels Nm som det eneste riktige blir det nærmest latterlig.

Det som er viktig er at låskassen sitter fast i stokken uten slark når rekylbevegelsen kommer. Om momentet er det ene eller det andre tror jeg er underordnet når man bruker en trestokk eller en i myk plast.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Bensin på bålet!! ;)

 

Noen som har sett dette på bifrost?

Pipa er ikke borti og presisjonen er bra. Ikke noe å si på brukeropplevelse, men liker at ting er rett..

Har sendt mail til GRS og har fått svar om de skulle komme tilbake til meg etter ferien. 


Var bare nyskjerrig på om andre har det samme. 

 

 

CC29F620-5148-401F-BF7F-73D108111435.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Prøvd å løsnet skruene litt, og tvingt pipe/stokk til å ligge riktig før du strammer igjen?

Stokkskruene altså..  bare så du kan utelukke at det spenn pga skeivhet i området låsekassa er nedi...

 

Edit: jmonsbakk tipsa om det samme lengre opp..så ikke det..

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Skal du ha pipa snorbeint i stokken, må du enten ha chassi, eller ta ut av stokken. 
Det gjelder både plast og tre, og mye glassfiber. Det vel knapt vanlig at det der er rett. 
Ene DFS-Saueren min bli skjevere for hvert år, men tar ennå ikke borti. Den andre har jeg beddeblokk i, men det er ikke 100% rett det heller.
Ja, og : hva var det vi sa ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, hewi skrev:

Prøvd å løsnet skruene litt, og tvingt pipe/stokk til å ligge riktig før du strammer igjen?

Stokkskruene altså..  bare så du kan utelukke at det spenn pga skeivhet i området låsekassa er nedi...

Det er nok ikke mulig. Stokken er så stiv og godt tilpasset låskassen at det ikke er mulig.

Han må nok slipe av løpskanalen hvis en slik bagatell irriterer.

Husk stokken er laget i glassfiber armert kompositt,,,eller var det nylon eller bøtteplast eller resikulerte kondomer...

 

8 timer siden, Premium2006 skrev:

Ja, ikke bra for sånne som meg..

Du kan jo legge den ut på finn for noen lapper.

Eventuellt selge den isammen med @jmosbakk sitt katta i sekken kjøp.

Han skal jo selge sin.

2 for prisen av 1 bør jo slå an.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...