Jump to content

GRS BIFROST til Sauer STR 200


Mix

Recommended Posts

2 minutter siden, Premium2006 skrev:

Da sitter adapteret fast i låsekassa med locktite? Litt tungvindt hvis man swapper stokk av og til?

Ærlig talt tror jeg ikke det blir noe problem, kjør på uten locktite skal du bytte mellom stokkene.

Adapteret skrur du bare godt fast, er ikke nøye med moment der. Moment på låskasseskruene 4,5-5 Nm. Jeg har alltid ligget litt ned på 4 tallet. Prøver det samme på nå på Bifrost stokken. Husk bakre skrue skal tightes først.

Link to comment
Share on other sites

On 6/12/2020 at 4:48 PM, Torf said:

Om børsemakere; finnes det noen aktive i Norge nå med mesterbrev?

 

 


Litt usikker på om Mollan fortsatt driver, men jeg tror det.

Ang. Bifrost så kan jeg si på generelt grunnlag: "meh..."
Det er en billig plastsak som funker helt greit for å slippe å holde i pipa.
Jeg har både den og KKC stående her og GRS passer meg ikke i nærheten så bra.
Irriterende fingerspor, kjip plast, tar lang tid å montere i skyteklar stilling også er den dvask.  Altså tung, men ikke på en bra måte.

Til liggende skyting der man kan bruke noen minutter på å montere så funker den ganske bra, men slurver du så får du straff.
Jeg kommer til å selge min til fordel for noe annet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ble veldig mye negativt om bifrost. Tenker at det er helt legitimt å ikke like et produkt, hvis det ikke passer deg og din størrelse. Jeg velger å tro at den fungerer utmerket til det motsatte er bevist. Blir nok en stund til jeg får testet selv, men har klådd litt på den og den virker for meg solid. Synes også den var god å holde i. 

Er det ikke flere som faktisk har testet bifrost med sauer 200 str?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt Bifrost og skal komme tilbake med min opplevelse etter å ha fått testskutt litt, om en uke eller to.

Nå virker det som om GRS er midlertidig utsolgt for den brune utgaven til 200 STR, så de må jo ha solgt en del av den.

Det ligger heller ingen brukte på finn.no så langt jeg kan se, så det må da være noen som er fornøyd ;)

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Mix said:

Dette får meg til å lure, hvorfor i all verden kjøper du den da @jmosbakk???

Hvilken børse er den til ?

Legg ut bilde av den. Kanskje noen er interessert ?

Den går vel billig når du er så misfornøyd.

 

Billig går den ikke nei. 

Det er jo helt åpenbart at verden er full av mall ninjas som digger denne typen stæsj. 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, jmosbakk skrev:

Det er jo helt åpenbart at verden er full av mall ninjas som digger denne typen stæsj. 

Verden er ihvertfall full av dem som har sterke interesser av å promotere noe annet.

 

20 timer siden, jmosbakk skrev:

Irriterende fingerspor, kjip plast, tar lang tid å montere i skyteklar stilling også er den dvask.

Glassfiber armert, stiv, ca. samme vekt som KKC.

Lang tid å montere i skyteklar stilling ? På KKC må du til med skrujern og mellomleggsplater.

KKC er en grei stokk, men justeringsvennlig er den ikke. Men det vet du jo, du har jo begge, var det ikke slik, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser mye ironi jeg, helt klart. Men ikke minst er det morsomt med all svada som blir servert.

Dette er min første GRS stokk, jeg ville ikke drømt om å kjøpe en GRS trelaminat til 200 STR eller en KKC for den del.

Chassies vil jeg ikke ha, det passer ikke min bruk, ville jeg hatt hadde jeg kjøpt det.

Jeg forherliger absolutt ikke GRS, men jeg liker denne stokken, men det er visst ikke lov.

Ellers er det absolutt morsomt å se det sykelige engasjementet mot stokken fra folk som ikke har stokken, ikke skal ha den, ikke har testet den. Det er virkelig morsomt.

Det blir nok særs vanskelig å få solgt McMillan og KKC til 200 STR fremover og det plager nok mange.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nå det er litt synd at GRS ikke kan lage en bedre innfesting til låsekassa. I god tradisjon har de laget enda en adapterløsninger og det jeg kaller «leamikk» til Sauer. Det har de også gjort før uten suksess i mine øyne. Grunnen til at jeg kommenterer produktet er nå mest fordi jeg designer, bygger og prøver ut forskjellige stokk konsepter til STR. På en måte er jeg litt ekstra interessert i STRen. Jeg har holdt på med den låsekassa i noen år og gjort noen erfaringer, og for å være helt ærlig så ville jeg ikke laget en slik løsning. Men det er klart at GRS kommer med et kjærkommen produkt siden markede ikke bugner av stokker som passer denne låsekassa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt klart. Hvor mange trelaminat stokker til STR'en har sprukket, det er ikke få.

Men her er det snakk om glassfiber armert stokk, det blir noe annet.

Skjærer dette seg på Bifrost skal du få høre det, vær du trygg.

Nå har vel stokken solgt ekstremt bra, men jeg har foreløpig ikke hørt noe negativt om dette fra dem som faktisk har STR stokken enda.

Edited by Mix
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Mix skrev:

glassfiber armert stokk

 

Det heter plaststokk.

 

Glassfiberarmert betyr bare at de i verste fall har sluppet en glassfibertråd i plastblandingen. Den er betydelig bedre enn på Berserk, men det er på ingen måte en glassfiberstokk.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt betegnelse på norsk er vel glassfiber armert kompositt stokk.

Du får rette dine spørsmål til GRS, jeg har ikke peiling på produksjonen av stokken og gir for øvrig blanke f i GRS sålenge stokken fungerer.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

Er det 65% glassfiber i plasten, eller er 65% av plasten glassfiberarmert?

Jeg sjekka og de sier 30 - 65%. Antar at noen deler har mere fiber enn andre?

Til sammenligning hadde Berserk 15%. 
Men dette er ikke noe nytt Tikka/Sako har lenge holdt på med litt høyere innhold av fiber. Problemet er uansett at kompositt med glassfiber og polyamid blir aldri veldig stivt eller «hard». Fibrene er enten malt og/eller i korte tråder. Det er fint til det jeg kaller «fyllmasse», men gjør lite for strukturell styrke og stivhet i et komposittmateriale. For at et komposittmateriale skal oppnå stivhet må fibrene ha lengde og orientering.

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt forskjell mellom at det er 65% glassfiberinnhold og 65% av plasten har glassfiber i seg ;) 

 

Men ja. Dette er ikke noe unikt, bare se på nye T3X stokken ift det meste annet, betydelig lettere og stivere. Men det er på ingen måte en glassfiberstokk stokk nei.

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, msteiro skrev:

Fortsatt forskjell mellom at det er 65% glassfiberinnhold og 65% av plasten har glassfiber i seg ;) 

Joda, ser den😊

Det meste er vel bare markedsføring..
 

Sånn angående glassfiberstokker så er vel det stort sett på tur ut og gammeldags. Jeg har inntrykk av at nå er alt som teller karbon🤤, og for så vidt med god grunn. Det er betydelig stivere og nokså mye lettere enn glassfiber. Dessuten begynner «karbon» å bli allmennkunnskap.

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Mix skrev:

Javel, og det har det ikke på Bifrost, er det dette du hevder ?

 

Det er ikke noe han bare "hevder". Glassfiberarmert plast/polymer har IKKE lengde eller orientering, der ligger fibrene tilfeldig grunnet at de blandes i plasten mens i flytende form. Som når man har glassfiber i beddemasse.

 

Og ja, karbon er selvsagt bedre :) 

Men prinsippet med duk/vev/tråd vs fyllmasse er det samme.

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Mix skrev:

Javel, og det har det ikke på Bifrost, er det dette du hevder ?

Det har ingen «plaststokker» om du sammenligner med kompositt i glass/karbon og epoxy. 
 

Det er også grunnen til at jeg stiller meg skeptisk til den adapterløsningen med en skrue som er vinklet slik de har valgt å gjøre det 😉

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mix said:

Korrekt betegnelse på norsk er vel glassfiber armert kompositt stokk.

Du får rette dine spørsmål til GRS, jeg har ikke peiling på produksjonen av stokken og gir for øvrig blanke f i GRS sålenge stokken fungerer.

 

8 minutes ago, Mix said:

Javel, og det har det ikke på Bifrost, er det dette du hevder ?

 

Kjære deg, det virker som at du tar kommentarer på stokken i overkant personlig, det er ikke en sunn holdning..
Ei heller ser jeg poenget med din siste kommentar når du i din nest siste kommentar poengterer at du ikke har kunnskap om stokkens produksjonsmåte.
På generelt grunnlag er det ikke veldig praktisk med inntakte glassfibermatter i et produkt som dette når det støpes. Jeg mener bestemt at det er mulig å forsterke med matte på spesielt utsatte områder, men det gjør produksjonen mer komplisert og ikke noe jeg hadde forventet når man faktorerer inn prisen og det antagelig ganske lave produksjons- og salgsvolumet.

Du stiller helt fritt til å like stokken, drit i hva andre sier og kos deg. Jeg må si jeg er stor tilhenger av mantraet til en youtube kanal jeg ser på som omhandler whishy, noe som er kjent for å tiltrekke seg snobberi: En god whisky er en whisky du liker å drikke og den rette måten å drikke den på er slik du vil.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, vass skrev:

Du stiller helt fritt til å like stokken, drit i hva andre sier og kos deg.

Det er akkurat det jeg gjør. Koser meg.

Imens har jeg det morsomt med å bivåne eksperter på GRS sin produksjon uten egentlig å ha filla peiling på hvordan GRS produksjonen foregår.

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, Bly skrev:

Det er også grunnen til at jeg stiller meg skeptisk til den adapterløsningen med en skrue som er vinklet slik de har valgt å gjøre det 

Som sagt du skal få beskjed dersom det ikke fungerer.

Du får sette deg til å be til høyere makter om at det skjer.

Forøvrig synes jeg en dyr carbon stokk ville vært fullstendig bortkastet på en tung STR kasse.

Denne rifla blir aldri en lettvekter uansett.

Edited by Mix
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Mix skrev:

Du får sette deg til å be til høyere makter om at det skjer.

Jeg har ikke noe ønske om at det skal inntreffe. Da misforstår du meg helt 😉

12 minutter siden, Mix skrev:

Denne rifla blir aldri en lettvekter uansett.

Det har du helt rett i! Jeg synes nå heller ikke at den GRS stokken på 1,35 kg er spesielt tung heller. Egentlig er den overraskende lett på lik linje med f.eks Tikka stokker. De veier heller ikke så mye som man skulle tro.

 

Angående vekt på STR så har jeg en konfigurasjon som veier under 5 kg. Da er det karbon stokk, kikkert og montasje på nesten 1,5 kg (her kan det slankes mye), lett og kort pipe med liten lyddemper. Så på en måte er det mulig å få ned vekta, men det blir aldri en lettvekter. Kanskje er det mulig med nye 200 MAX?

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, jmosbakk skrev:

Bare så synd den ikke kommer. 

Er den avlyst?
Jeg ville nå uansett ikke kjøpt de første. Jeg ville ventet å sett om låsekassa i alu tåler bruk før jeg hadde vurdert den 😉

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, Mix skrev:

Imens har jeg det morsomt med å bivåne eksperter på GRS sin produksjon uten egentlig å ha filla peiling på hvordan GRS produksjonen foregår.

Du er i hvertfall veldig flink til å fortelle hva andre ikke har peiling på. Jeg vet nøyaktig hvordan slike stokker lages, og kan bare bekrefte det de andre her sier. Andre stokker - slik som McMillan er håndopplagt glassfibermatte og epoksy, stein hard, og fibrene i den retningen de trengs - ikke tilfeldig, eller slik strømningene i plasten når den pumpes inn legger dem, som gjerne er lite optimalt. Det sagt, slike stokker er mer enn sterke nok, problemet er for oss snobber, når "bøtteplast-følelsen" kommer... Men det har jeg sagt før og fått grundig kjeft for.

Du er også veldig flink til å vite hva vi har prøvd og ikke. Jeg har klådd på 2 til 200STR, en med en Rem700 oppi, og skutt med den Tikka T3. Stokken fungerer og virker solid - det jeg har sagt før om inntrykk er bare forsterket. Børsemakere og skytterkonger kan si hva de vil om adapteret (særlig når de selger den selv...) ingeniøren i meg får krampe av å se det, det er bare ikke sånn man gjør det. Men igjen, i komposittstokken virker det antakelig.

OG, for å ta Vass på whiskyen, Upper Ten er fullt drikkbart, med nok is..., og det koster ikke skjorta. Det gjør heller ikke en Bifrost, og vi er igrunnen temmelig urettferdige som sammenligner den med stokker som koster to og 3 ganger mer. De BØR være bedre.

 

GRS har laget en grei nok stokk, veldig grei faktisk, i forhold til hva som er på markedet fra før, og til en veldig grei pris - og salgstallene sier sitt, men hvorfor måtte da lage den SÅ stygg, og SÅ mallninja? Men jeg lurer på om det kanskje selger enda bedre ;)

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Husk at kvalitet ikke er det samme som ytelsespotensiale.

Jeg har noen kompiser som hadde grisebanket meg med Bifrost selv om jeg hadde hatt verdens beste karbon stokk.

 

I en annen sammenheng: Lotus har 7 titler i F1, Porsche har ingen..

(Loads Of Trouble Usually Serious)

Link to comment
Share on other sites

@M67 syns alltid du kommer med fornuftige svar!
Tror vi alle skjønner at det er forskjell på en stokk til 20k i alu og «plastbøtta» bifrost. Blir spennende å se når jeg får min. Den er kanskje ikke så sexy, men den er litt penere enn original stokk. Sauerstokken er sikkert bedre mtp presisjon osv, men bifrost gir litt mer muligheter for ekstra stæsj. For min del, er den penere og bedre å holde i. Også noe mer justeringsmuligheter. For meg som amatør og «wannabe LH skyter» tror jeg dette er en grei start og noe litt mer interessant enn treplanken som kommer med børsa. 
Har ikke ambisjon om innertiere på 500 meteren, men heller litt «småtreffere» på 7-800  ;)  og det tror jeg funker fint med grs bifrost. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er svært fornøyd med stokken jeg.

Gjorde undersøkelser før jeg kjøpte.

I motsetning til deg som kjøpte noe du ikke liker !!! 🤣

Du kjøpte jo nettopp katta i sekken. 🤣

Heldigvis holdt jeg meg langt unna McMillan for STR, den er en altfor tung 2"x6" plank med dårlige justeringsmuligheter.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Mix skrev:

Imponerende.

Fikk du invitasjon fra GRS til å overvære produksjonen ?

Ja, for det er jo bare GRS i hele verden som sprøytestøper ting i glassfiberforsterket nylon...  Du er morsom det skal du ha

 

Dette kan kanskje være nytting lesing for deg ;)

 

Wood is the traditional material and of course nothing looks better to most people than a fine piece of quality gun stock wood. The thing that makes wood beautiful is also what creates the problems with wood, it was once a living thing. Wood expands and contracts with changes in moisture content and temperature which can cause significant accuracy problems at the worst times. Laminating a stock from various thin plys of wood may help to alleviate some of these stability problems as does pillar bedding and actually removing all the wood that would affect the bedding due to changes in moisture. When a wood stocked rifle shoots well it is as good as any, but will it shoot well tomorrow or after spending a day in the rain? After many years of inspecting broken and deformed laminated stocks we have decided that a quality gun stock of one piece of wood is better than one from laminated materials.

Synthetic stocks are generally stocks that are injection molded and are available at low cost. These plastics are often reinforced with short fibers which can be injected into a mold through the plumbing required by the process. Long, carefully aligned, fibers are not present and plastic resins used are of a type dictated by the manufacturing process rather than by the end use. Color is consistent throughout and if sectioned would reveal a homogeneous material. Synthetic stocks are excellent value for utility and casual use where accuracy is not important.

Fiberglass has become a generic term to generally mean fibre reinforced plastics (FRP). The great strength of these materials comes from the reinforcing fabrics being combined with plastic resins. The longer and more carefully aligned these reinforcing materials are, the greater the ultimate strength will be. These reinforcing materials can be glass, kevlar and carbon fibre, among others. Stability is achieved with materials that are dense enough to resist compressive and shock loads and are dimensionally stable with changes in temperature and humidity. Color is best close to the outer surface through the use of a gel coat layer, although if painting is intended color is not important. A sectional profile would reveal different layers of materials, ideal for consistent accuracy and resistance to the elements.

As you can see, there can be a lot of confusion with the terms fiberglass and synthetic. Be sure you understand how the stock you intend to buy was actually manufactured and with what materials.

 

 


K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Greit, jeg skal forsøke å være litt mindre useriøs. 

 

Som nevnt, Bifrost funker greit til rolig baneskyting. Grepet gjør at jeg slapper av i håndleddet og etter å ha brukt litt tid på å få fingrene på plass så er det fullt mulig å få til gode avtrekk, flere ganger på rad. 

 

Jeg liker at Bifrosten driter i hvor fuktig det er ute. Der har den en klar fordel over laminat. 

 

Den har også en god løsning for oss som er handikappet og skyter med f.eks. RPS tofot. 

 

M67 er inne på kjernen av mitt problem, jeg er snobb.

Har du først brukt en god glassfiber- eller karbonstokk så blir GRP en del skritt i feil retning. 

Jeg liker også laminat bedre enn plast pga varme og kvalitetsfølelse, men til 200STR så krever f.eks. KKC litt modifikasjoner for å holde sammen.

 

Min tanke når jeg kjøpte Bifrost var å ha noe billig, helt uten sjel, for å drasse rundt uten å ofre en eneste tanke om vedlikehold. 

 

Den funker jo, for all del. 

En forholdsvis elendig skytter har satt disse tre skuddene på 277m:

 

IMG_20200528_144832.jpg.659ba56a7beb2880af6a4dfd57ebc10c.jpg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det holder for meg.

Til mitt bruk passer stokken perfekt, og som sagt chassies vil jeg ikke ha.

McMillan klarer jeg bare ikke å like.

Trelaminat er ikke aktuellt.

Godt vi er forskjellige og har forskjellige preferanser.

Men fy f for ett engasjement enkelte har til en stokk ! Det er jo sjukt !

For meg har det bare vært morro å stå imot galskapen. 🤣

 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, jmosbakk skrev:

Den funker jo, for all del. 

En forholdsvis elendig skytter har satt disse tre skuddene på 277m:

 

IMG_20200528_144832.jpg.659ba56a7beb2880af6a4dfd57ebc10c.jpg

 

 

Det er klart, for å oppnå slike resultater er fiberforsterket bøtteplast og og rette patcher på sekken et must.

 

 

 

 

 

  • Thanks 1
  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

Fikk montert bifrost i en lånt sauer 200 i dag. Synes den var veldig enkel å montere, samt fine justeringsmuligheter på stokken. Den var meget god og behagelig å skyte(6,5x55) med! Ble skutt liggende med tofot. 

Veldig fornøyd ;)

Edited by Premium2006
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har allerede påpekt at av alle GRS-stokker jeg har tuklet med og/eller skutt med, og det er da noen forskjellige modeller etterhvert, så er Bifrost den eneste som har passet meg noenlunde. Ingen av laminatstokkene har falt i smak, og Bolthorn er ikke laget for en med min fysikk. (Altså fullstendig gjennomsnittlig). De andre tacticoole greiene deres har jeg ikke prøvd. Men når M67 sier at den kanskje ikke er produsert på en måte som gjør den like solid som en McMillan eller lignende stokker så tror jeg på det. Ser ikke motsetningen, og synes personlig at alle som klager over meningsmotstanderen og ikke meningen kan gå og gjøre noe annet enn å taste videre. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...