Jump to content

GRS BIFROST til Sauer STR 200


Mix

Recommended Posts

Nei. Fremste skruen kan løsnes og justere litt frem og tilbake i side. Ble rett nå. Skal se om det holder under skyting. Var uansett aldri noe kontakt mellom pipe og skjefte, så det er kun et «visuelt» problem. Den blir nok ikke lagt ut for salg med det første. Liker den godt! Fin å skyte med er den også.

Skal oppdatere etter skyting! 
 

 

9A11916B-A8C7-4527-A9BE-9A5EB15BF209.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jmosbakk skrev:

Jeg ville ikke prakke min på noen andre så jeg kjørte den en runde i gryta og laget noe mer anvendelig:

Du kunne jo spart på noe slik at du kunne kokt deg ei beddeblokk til KKC stokken din når den sprekker i treliminga.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Premium2006 skrev:

Liker den godt! Fin å skyte med er den også.

 

Er vel det som trumfer det meste. Har også en Bifrost, dog i en Rem 700 i jaktfelt børsa. Om den så var laget av fiberforsterkde resirkulerte kondomer som nevnt ovenfor, så liker jeg den godt! Fin å skyte med er den også :winke1:

 

Ferdig feste for beddemasse er det utrolig nok også... 

Edited by Ruger #1
Tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å bedde en Bifrost er en smal sak (forutsatt at de er temmelig like uansett låskasse). Dette en Rem 700 SA.

 

På bildene er det brukt Biltemas tokomponent uten farge. Legg merke til de dype, støpte rillene som gir feste til beddemasse. Avfettet bare, og det sitter som f... Den kladden bak, var vel nesten unødvendig, men også den sitter som p..k i Grete.. 

 

 

IMG_20200725_213821.jpg

IMG_20200725_213729.jpg

IMG_20200725_213715.jpg

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

På 24.7.2020 den 22.53, Mix skrev:

Husk stokken er laget i glassfiber armert kompositt,,,eller var det nylon eller bøtteplast eller resikulerte kondomer...

Stokken er og blir laget av nylon. Iht. GRS er den laget av "Durethan", og https://techcenter.lanxess.com/scp/emea/en/products/description/47/index.jsp?pid=47

Så skriver GRS selv at den er armert med 15, 35, og 65% glassfiber, i samme annonse... 65% er helt usannsynlig høyt i en støpeprosess, og 15% er, vel, litt lite? Men kanskje nok? Jeg gjetter 35%... (mest fordi jeg ikke tør å si 15)

 

Nylon ikke noe tullemateriale, det er sterkt, lett å maskinere, kan støpes, lett å resirkulere (spørs med glassfiber i?) lett å lime, og - det kan termoformes. Er stokken skjev kan du kanskje varme den opp og bøye den ;)

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Mix skrev:

Det bryr meg mitt i ræva hva den er laget av. Stokken er sterk nok.

Men bare fortsett fjaset ditt du, hvis det gjør at du føler deg litt bedre.

Posten min inneholde utelukkende faktaopplysninger. Jeg betviler ingen steder at det en er sterk nok. Den er trolig mye sterkere enn ca. alt av tre og laminatstokker. Opplysningene kan være interessante for andre - og for deg... De kommer ikke opprinnelig fra meg - så heng noen andre om du ikke liker dem. 

Dersom det er fjas, så får du bare holde ut ;)

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nei, stokken er nok ikke skjev. Bare litt «play» sideveis på fremste feste. Var bare å justere pipa rett i forskjeftet og stramme til igjen. Får se om den holder seg på samme plass, eller om den blir dratt til siden ved skyting. Er bare et estetisk problem, da dette ikke påvirker presisjonen (ingen kontakt med pipa), men vil ikke ha det sånn. Tror jeg kan bedde litt fremme(som vist på bilde) for å få den 100% rett i løpskanalen. Skal forske litt på dette.

stokken virker veldig solid. Venter fortsatt svar fra grs om dette. Tipper jeg får svar om at jeg bare må justere på rifla og sette riktig moment..

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Posten min inneholde utelukkende faktaopplysninger. Jeg betviler ingen steder at det en er sterk nok. Den er trolig mye sterkere enn ca. alt av tre og laminatstokker. Opplysningene kan være interessante for andre - og for deg... De kommer ikke opprinnelig fra meg - så heng noen andre om du ikke liker dem. 

Jeg må dessverre skuffe deg der.

At stokken er laget i glassfiber armert kompositt holder lenge nok for meg.

Hovedsaken er at jeg liker stokken og at den fungerer bra og er sterk nok.

Resten driter jeg i.

Så får du lulle deg med prosenter hit og dit så mye du ønsker for meg.

GRS hatet ditt er jo litt fornøyelig å bivåne da, det skal sies.

Det spørs om ikke @hewi var inne på noe der.

 

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er vel at stokken fungerer og at de som har den er fornøyd.?

 

Nå er det ikke bare fjaset M67 kommer med her, veldig mye fornuftig som kommer fra den kanten også, selv om det av og til er vanskelig å være enig i alt😁

 

Han hater vel ikke GRS, der må jeg vel moderere meg, men han har en ingeniør-hjerne og de pleier å få kløe av ting som ikke tilfredstiller en viss standard. 😄 Da kan det vel virke litt som han har en "agenda" men er nok ikke tilfelle. Samtidig har han vel såpass mange timer bak en riflestokk, at han vet hva han vil ha og ikke. Det er jo lov.

 

Samtidig skal vi kanskje passe oss litt for å gå i krenka-fella. Man må tåle at andre sier de ikke liker rifla/stokken vi eier selv, så lenge de har gode personlige og/eller saklige argumenter.

Om vi selv liker det vi har og skyter godt med det, hva er egentlig problemet? 

 

Nå har jeg såvidt tafsa og prøvd noen skudd med en bifrost. Likte den veldig godt, men tror ikke jeg bytter Mcmillan-stokken riktig enda. Til tofotskyting synes jeg den er noen hakk bedre enn bifrosten. Er rart med det, når man er vant til en ting. Det skal litt til før man bytter ut.🙂

 

Kunne godt tenkt meg en Bifrost for å få et lettere/mer hendig oppsett til jaktfelt/grovfelt, ja kanskje til og med jeg gidder å ta med saueren på litt fin-jakt!?

 

Så vi får se om jeg ikke ryker på en smell etterhvert.🤠

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Mix skrev:

😄

Det hadde også jeg gjordt skulle jeg hatt en stokk for LH.

Men jeg hadde nok handla ett chassies med en gang hadde jeg hatt den interessen.

Lykke til med Vision. 👍

:) Alle kan trå feil, når man skal være «gjerrig» å prøve billigste løsning! Bifrost er fin til sitt bruk og synes det er mye stokk for pengene. Har innsett at str blir kun brukt til LH og liggende skyting. For jakt har jeg «lette» våpen som egner seg mer til det formålet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 26.7.2020 den 7.43, Mix skrev:

Ruger #1 hadde sikkert en god grunn for å bedde.

 

Njaa... Egentlig ikke ;) Børsa gikk godt før bedding også, men når man skrur av stokken, og en slik åpenbaring ligger foran en... Hvem kan la være ? 😇

Bedder omtrent alt som ikke er sveist, eller loddet. Sover bedre da. 

Spredning/bom faktor er redusert til ammo, og sjåfør. Evt. løse skruer, som på et vis kan beddes B|

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg omsider fått skutt litt med Bifrost. Her er noen serier liggende med to-fot.

Kaliber er 6,5x55 og pipa er en eldgammel kappet matchpipe på 56 cm m/ASE Utra JET-Z demper.

 

PPU 139 grs

1814018205_SauerBifrostPPU.JPG.117ea05aea2ef72fd3687d3b62f6ca4d.JPG893682658_SauerBifrostPPU-2.JPG.aea2ff630568daded2dee5230def6984.JPG

 

Norma Diamond Line bane 130 grs

803398942_SauerBifrostDL.JPG.d60a894573aca12606f81e0a482e01b8.JPG61847174_SauerBifrostDL-2.JPG.c24153f1cb96bbed60289243859a3f21.JPG

1 knepp opp og to til venstre.

1724344443_SauerBifrostDL-3.JPG.afe95fe2174e2c8f4e3f483da9d477d8.JPG

 

Jeg har ikke all verdens erfaring, men synes skjeftet er helt ok å skyte liggende med. Skjefteskruene var forresten like faste etter skytingen som da jeg startet, så hos meg løsner de ikke.

Ellers ser det ut som den gamle pipa mi liker DL bedre enn PPU :)

Til neste gang skal jeg få byttet pipe til enten Sauer 6,5x55 74 cm, Blaser 6,5x55 67 cm eller Heym 308 55 cm. De to siste er helt nye og aldri skutt med før.

 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Rekyl1 skrev:

Jeg har ikke all verdens erfaring, men synes skjeftet er helt ok å skyte liggende med.

Stokken er meget bra den også til liggende skyting.

Jeg har heller ikke hatt noen skruer som løsner, og det utskjelte adapteret funker meget bra.

Bedding virker totalt unødvendig, STR kassa sitter som støpt i min stokk.

Skal man bedrive utelukkende LH og PRS hadde jeg nok gått for ett tyngre Vision chassis.

Men nå var det ikke det jeg var ute etter.

Ikke vent for mye av nye STR piper, etter min erfaring trenger de noe hundre skudd før de setter seg og presisjonen kommer. Min siste nye 70cm pipe begynner først nå etter noen hundre skudd å vise gode tendenser med DL kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
14 minutes ago, nhd said:

Har en STR "til overs" og kunne tenke meg å prøve kikkertklassen i feltløpa (DFS) for å komme meg bort fra "finfelt".

Kan Bifrost være en god stokk til slikt bruk? Kun liggende skyting. Hvordan er det med reimfester?

Jeg vet ikke noe om Bifrost, men jeg vet at originalen på Sauer 200 STR er spesiallaget for liggende og fungerer utmerket. Det du derimot trenger, er et kikkertsikte som kan monteres langt nok fram til at du slipper å få kikkerten i skallen.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, nhd said:

Det har jeg :-)

Det har jeg også, men 200-kassa er litt utfordrende å få montert kikkertsikte langt nok fram på uansett. 

Men originalstokken fungerer strengt tatt svært bra til liggende skyting med reim (bombe..) Selv har jeg brukt McMillan i kikkertklassen i felt, og litt test-kikkertklasse på banen. Ikke skutt banestevner. Men McMillan, og Vision funker topp, til bare liggende dog, s er jeg usikker på om de funker bedre enn originalen, iallefall ikke mye.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne hos skytterlinken, og har ingen problemer med at den er for langt bak. Ikke at jeg forventer at stokken er så mye bedre enn orginal, men i mitt område er det ofte utrivelige værforhold i feltsesongen - sludd, snø, regn og overvann. Tenkte at denne stokken tåler det bedre enn orginalen.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, nhd said:

Jeg kjøpte denne hos skytterlinken, og har ingen problemer med at den er for langt bak. Ikke at jeg forventer at stokken er så mye bedre enn orginal, men i mitt område er det ofte utrivelige værforhold i feltsesongen - sludd, snø, regn og overvann. Tenkte at denne stokken tåler det bedre enn orginalen.

Når jeg skal skyte med reim, så kommer jeg "alltid" for nær kikkerten. Bortsett fra på Vision, som er hurtigjusterbar på lengde - det er vel forresten Bifrost også. Kikkertsikter er litt forskjellige, og man kan ikke sette ringer overalt rundt dem... Mine havner "der de havner" på Saueren, og det passer perfekt for all skyting unntatt med reim, da kommer jeg litt nær.
Min Sauerstokk har uproblematisk overlevd (og jeg kjøpte den brukt) mine ca. 10 feltsesonger med den, i all slags vær, så selv om Bifrosten nok tåler det bedre - stålet ruster, og det kommer vann inn overalt, så vedlikehold er nødvendig uansett, så jeg ser ikke helt poenget, til liggende skyting i DFS-regi liksom... Er poenget at du vil ha ny stokk, så ser jeg det, løp og kjøp ;)

 

 

k

 

Link to comment
Share on other sites

Spuhr har skjønt det! Nå lager Spuhr ferdig akkurat den "montasjen"/picatinnyskinna som jeg alltid har laget til mine STR

https://spuhrwebshop.com/en/bases/str/r-7042.html

Den løser problemet med kikkertsikte på en enkel måte siden den stikker litt frem over kassa. Det er den eneste løsningen som jeg vet om som faktisk fungerer. Jeg har spandert på meg 8-40 skruer i stedet for 6-48 som Spuhr bruker. Det er mulig Spuhr har et hakk lengre skinne enn min også. I dag ville jeg kjøp Spuhr 😏

Picatinny.jpeg.acf81a0bba710c94bdbc638fbc169f0c.jpeg 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Bly said:

Spuhr har skjønt det! Nå lager Spuhr ferdig akkurat den "montasjen"/picatinnyskinna som jeg alltid har laget til mine STR

https://spuhrwebshop.com/en/bases/str/r-7042.html

Den løser problemet med kikkertsikte på en enkel måte siden den stikker litt frem over kassa. Det er den eneste løsningen som jeg vet om som faktisk fungerer. Jeg har spandert på meg 8-40 skruer i stedet for 6-48 som Spuhr bruker. Det er mulig Spuhr har et hakk lengre skinne enn min også. I dag ville jeg kjøp Spuhr 😏

Picatinny.jpeg.acf81a0bba710c94bdbc638fbc169f0c.jpeg 

Vision&Design skinna stikker også frem slik.

 

 

84D336E5-D27F-48F2-B8FC-EF2547F75155.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Stokken er gulle god den. Adapteret som fikk slik pes her inne er en ikke sak.

Jeg har faktisk ingenting å utsette på denne stokken, den er lett, stiv og sterk og passer meg ergonomisk. Rimelig er den også.

At noen foretrekker en dritstygg, uhamslig, tung, svindyr, dårlig justerbar McMillan fremfor denne er mer enn jeg begriper.

Skal du ha noe blytungt til PRS kjøp heller et chassies ala Vision.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Synes også den fungerte fint. Til ren LH ville jeg gått for chassi. Litt stivere og helt klart mere å justere på. 
Eneste jeg stusset på med bifrost, var at jeg til stadighet måtte etterstramme bolter til låsekassen. Hadde sikkert gått seg til, men jeg bytta til alu chassi før jeg kom så langt.

synes helt klart bifrost er mye for pengene, da sammenlignet med andre lignende stokker til str. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
AKJ skrev (På 14.8.2020 den 22.35):

Har noen med Bifrost stokken sammenlignet presisjonen mellom Bifrost og original stokken, med samme pipe og ammo?
 

Får vel svare på mitt eget spørsmål 😁

Nei, det er ingen erfart forskjell.


Har skutt noen serier på 100 og 300 m med ulik ammo og ingen har gitt noen signifikant forskjell mellom de ulike stokkene.

 

serien på bildet under er med Federal Fusion 140 gn - rimelig fornøyd med den.


9C54F1C9-7E86-4C80-A0BE-9AF3353E6786.jpeg.2c0db8c28b990076f0c1362ba004ceec.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...