Jump to content

Test av diverse .22 ammo i cz455


Prexen

Recommended Posts

 

14 minutter siden, Torf skrev:

Joda, det finnes. Det heter luftvåpen. For et par dager siden dukket en kompis opp med nyeste Walther LP500 luftpistol med rlektronisk avtrekk. Det er rett og slett deilig å se slik mekanikk. På slike våpen ligger alle feil hos skytteren hvis det skytes et dårlig skudd. Dessverre er kompis feilvare, linksskytter, slik at jeg ikke får prøvd den ondentlig.

Luftvåpen er vel min favorittgreie men dessverre går ingen av de jeg har hul i hull om jeg skyter på 50m. Ikke en gang konkurransevåpenet mitt fra Walther. Og luftvåpen er akkurat like kresen på ammunisjonen som andre våpen. På 10m får en det jo stort sett til å fungere uansett hva en skyter med.

 

7 minutter siden, M67 skrev:

Det er enkelt å forklare (tror det er få under 70 som ikke forstår det), og vanskelig å gjøre noe med. Det henger med en hel haug med folk sålenge det er 22LR, og ikke minst INNE, som ikke er beredt til å satse 9 kroner skuddet OG kjøpe seg rifle til 20k. Det er MYE mer som skal til for å skyte på 200m. Og det skjer samtidig som de blir kastet ut hjemmefra, oppdager det annet kjønn, og må skaffe seg en utdannelse...

Dette er jo ikke noe spesielt for DFS en ser det samme innen de fleste idretter.

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, M67 skrev:

Ja, og å dra det opp i ei sammenligning med andre skytegrener, som overhodet ikke har aktivitet for den aldersgruppa blir litt meningsløst...

 

K

Tror du må ta deg en tur på litt jaktfeltstevner M67. Eller så er det er problem der du bor. Her på Innlandet er det ofte med småfolk på jaktfelt. Enten med lagene men egne hold eller egne løyper.

 

Men jada, jeg er under 40 og har ikke erfaring nok til å si noe her inne blant "GGG-gjengen". Slik er det alltid her inne. Derfor blir det mindre og mindre aktivitet her også fordi alle som ikke driver med "folkesporten DFS", eller ikke har passert 70 i hodet aner ikke hva de driver med. Ikke får de muligheten til å prøve og feile slik mange har gjort heller da "GGG-gjengen" sier slik er det og alt annet er feil.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Mas-36 skrev:

Her på Innlandet er det ofte med småfolk på jaktfelt.

Det er bra, men det krever noen ildsjeler som driver det, og her jeg skyter blir det kun gjort på noen få stevner. Jeg prøvde å arrangere .22 stevner også for voksne, men interessen var ikke stor. Vi hadde det på terminlisten noen år, men det er ingen som vi videreføre det.

3 timer siden, Mas-36 skrev:

alle som ikke driver med "folkesporten DFS", eller ikke har passert 70 i hodet aner ikke hva de driver med

Her må du forklare nærmere, jeg skjønner rett og slett ikke hva du mener.

Mulig jeg hører til GGG gruppen, men uansett oppfatning må vi gi DFS kreditt for det de får til.

NJFF med jaktfeltskyting er langt dårligere på organisert opplæring og oppfølging av rekrutteringsskyttere fra de er i 10-12 årsalderen og frem til de skyter i senior. Det er stort sett foreldrene som driver opplæring. Hvor mange NJFF foreninger har ukentlige treninger for rekrutteringsskyttere? DFS og NSF har det i de fleste lag.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Her på Innlandet er det ofte med småfolk på jaktfelt.

Hehe, "ofte", jeg ler. Selvsagt er det foreldre som har unger med på jaktfelt, det er det i BR, langhold og PRS også, mendet er ikke noe instrukjsonsoppleg fra lagene mot andre folks unger - slik somdet er i fotball f.eks. Iallefall ikke på landsbasis. 

Innenfor en times kjøretur fra meg, så er det 15-20 stevner hvor "småfolk" er 1/3 av deltakerene, fra skolen begynner om høsten til jul.. Og tilsvarende utendørs om sommeren, og det er 15 skytterlag med egne baner, og eget opplegg for instrukjson, undervisning og trening innefor samme radius - ukentlig, året rundt, mer eller mindre kun for unger. Voksenaktiviteten kommer i tillegg. Jeg vedder på at jeg alene har dratt med flere unger på stevner i DFS enn det har vært totalt i samme tidsrom i jaktfelt i begge Agderfylkene. Og jeg er ikke engang spesielt ivrig til å gjøre det...

Uansett, det jeg snakket om er planlagt, kvalitetssikret, målrettet  og ikke minst regelmessig instruksjon. Er det det i noen andre grener, muligens untatt NSF, som kun er såpass aktive noen få steder?

I den skalaen DFS opererer er det ikke det, og om man, ung eller gammel, skal få instruksjon av i skyting fra grunnen og opp, gjerne faktisk helt til toppnivå. Så er det faktisk ikke mange andre steder å gå. Om flere hadde forstått det, så hadde de vært bedre til å skyte, DFS hadde vært enda større, og kanskje viktigst, mer diverst, åpnere, og hatt mer variasjon i alt som tenkes kan.

 

Sitat

Hvor mange NJFF foreninger har ukentlige treninger for rekrutteringsskyttere? DFS og NSF har det i de fleste lag.

Det er pålagt. DFS-lag SKAL ha et rekrutteringsopplegg, og styret i et DFS-lag SKAL ha en rekrutterings/ungdomsansvarlig. Mitt skytterlag har i overkant av 30 skyttere mellom 9 og 16 på trening hver eneste uke unntatt i skoleferiene. Det er også noen få voksne kan sies å være i rekrutterings/grunninstruksjons-fasen. Vi har over 30 Sauer 200STR til utlån for de som ikke har kommet langt nok til å kjøpe eget våpen, og bortimot 10stk med kun få år gammel instruktørutdanning, i alt fra grunnleggende, til nokså videregående skyting.

 

For ordens skyld, så har vi altså hengt oss opp i dette innlegget her ;)

Sitat

Om du vil starte med rifle er ikke trauste og utstyrsregulerte DFS der jeg ville startet. For all del MANGE flinke skyttere der, og de gjør en god jobb for å få ungene unna fotballen og ski  (ei stund). Men de er så trauste og tungrodde. De lever mer eller mindre fortsatt i perioden rundt slutten av 1800 tallet der det skal være blånerte rifler og synlig trestokk. Ikke har de oppdaget kikkertsiktet heller enda.

 

Skulle jeg gått fra pistol til rifle ville jeg kjøpt ei jaktrifle og blitt med på jaktfelt, treninger, BR, langhold og om du ønsker DFS stevner i jegerklassen. Da har du muligheter der kun penger setter begrensningene omtrent

Det kan ikke ikke stikkes under en stol at DFS er "traust", om det er tungrodd avhenger litt av øyet som ser. Operasjonelt er det IKKE tilfellet. DFS er svært godt organisert, har svært gode opplegg for det meste, har en administrasjon og et styre som er proaktive og aktive som f.. det er ferdiglagde opplegg for nesten hva en skulle ønske, treningsopplegg på nett, e-kurs i alt mulig.
Styringsmessig kan det oppleves tungt, det er vel nærmest et "eldreråd" som bestemmer til syvende og sist. Organisasjonsformen er forresten under evaluering, og vil trolig bli endret i ikke alt for fjern framtid. Neppe fort, og neppe mye, men det er også noe, i DFS vet vi hva vi har... Men jg tipper at vi vil se f.eks. kikertsikter om ikke lenge - neste generasjon styre og stell fatter ikke at det kan være så skummelt, og generasjon etter dem (ungene til de som er aktive nå) fatter ikke at det går an å bruke jernsikter, de kommer til å innføre optiske sikter. Akkurat som man innførte diopter i sin tid, og slik sentertente patroner og mantlede kuler erstattet bly og grovkalibret randtenning (som i sin tur hadde erstattet munnladerene..)  så vi nye patroner (nei ikke kalibere - patroner ;) ) komme, sikkert mindre diameter, kanskje hylseløse, hvem vet, kanskje noe helt annet... eller så legger staten ned hele greia fordi sivile ikke bør ha ha våpen...
MEN - en viktig grunn til at DFS er "for" traust, er jo utvilsomt at folk som Mas-36 IKKE er med og tar i et tak. Massen er stor og det trengs folk og arbeid for andre på noe. Å sitte utenfor og kritisere endre ingen ting - det sender oss som er "innenfor" og prøver å gjøre en innsats og en forskjell, i forsvar, og endre ingen ting. Noen ganger tror jeg det er vel så mange utenfor DFS som har meninger om det, enn det er innenfor.

Har du en ide om hva DFS burde være, og burde gjøre, så kom deg inn i et skytterlag og BIDRA!

 

K
 

Edited by M67
  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Noen som har kjøpt CCI std siste tiden?  vi kjøpte endel på black friday nå sist, ikke begynt bruke av den før nylig, og det virker nesten som feilvare? prøvd fra forskjellige esker, fra forskjellige 5k pakker.

Opplever bøyde kuler i hylser

Kuler med støpefeil
løse kuler (kan snurres av egenvekt i hylsa

Fett i enorme mengder

For lite fett

 

Skutt noen titusen cci std med hell før dette, men nå var det virkelig trist.

Har problemer med kamring, også i boltvåpen, men da jeg primært skyter i halvauto former er dette litt håpløst. 

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som CCI... At noe loter ikke kamrer i enkelte våpen er ikke noe nytt, jeg vet ikke hvor mange unger jeg har sett ha som "std-prosedyre" å kjøre sluttstykket fram, for så å slå så hardt de tør framover på ladearmen en 3-4 ganger, og så slå den ned..., at dette ikke er inspirerende i en halvauto kan jeg jo forstå ;) Delvis løse kuler og sterkt varierende mengde fett er heller ikke noe nytt. Andre loter kan være rett så bra.

Om du ser etter god "pøse ut ammo", som holder så jevn kvalitet at den virker hver gang, så se på Geco Rifle, den koster vel knapt mer enn CCI, og er en helt annen kvalitet.

 

K

 

.
 

Link to comment
Share on other sites

På 2.2.2019 den 21.58, M67 skrev:

Det er fordi fokuset skal være på å lære seg å skyte, ikke kjøpe dyrest mulig utstyr.

 

Det blir visst dyrt nok uansett, DFS-skyting på noko anna enn reint rekreasjonsnivå er økonomisk uoppnåeleg for veldig mange.

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver litt uhøytidlig rekreasjonsskyting i den lokale pistolklubben med min S&W M17-4
Og faktisk går Federal Value Pack 22 LR bedre enn både Top Shot og CCI som kjøpes gjennom klubben, i min revolver
Dette kan naturligvis være våpenavhengig, men det viser kanskje at .22 LR ammo kan være litt sånn "både og".
Nå kan det tilføyes at presisjonsnivået mitt er lavt og behagelig i hovedsak grunnet et noe redusert syn.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det blir visst dyrt nok uansett, DFS-skyting på noko anna enn reint rekreasjonsnivå er økonomisk uoppnåeleg for veldig mange

Det gjelder vel de fleste idretter og aktiviteter. DFS gjør iallefall noe for å begrense det. 

Men, ungene mine driver eller har vært innom flere aktiviteter. Karate, korps, dans, bueskyting, padling, seiling, speideren og det lokale gospel-koret (det varte ikke lenge) Sett bort fra gospelkoret, som jo ikke er ulikt egentlig ;) Så er skytterlaget billigst.

I lokalmiljøet her er fotball, håndball, langrenn og alle kampsportene dyrere enn skyting for de som er under 16-18-ish. Det i særklasse dyreste, er dans, og det mest dugnadsintensive er skolekorpset (disse har det til felles at de bruker fullt betalte instruktører) - karaten er den enkleste og billigste av de andre, og der får de i tillegg oppdragelse, så det er gode greier, men i denne diskusjonen - det koster nesten dobbelt så mye å trene karate ukentlig, som det koster å trene skyting ukentlig.

Fram til fylte 16 er kontingenten vår 500,- i året, og det er fritt lån av 200STR, og fri 22LR ammo, og refusjon av påmeldingsavgift i stevner. Ut eldre junior er det halv pris på 6.5x55, og alle kan låne 200STR, reimer, jakker, osv, til både trening og stevner, uansett alder. Folk har vunnet stevner med lånt 200STR og lagets Geco Rifle ;) 

Alle aldre kan faktisk trene opptil flere ganger i uka, kun for de 500,- og prisen av ammo - skyter du 50 skudd 2 ganger i uka, kan du komme på et greit nivå, ikke topp, men greit nok, og du har brukt 4000,- i ammo når året er omme. Skyter du stevner så er den største utgiften å kjøre dit. DFS skyting trenger faktisk ikke å være dyrt - men det KAN være veldig dyrt. 

Hadde det vært fritt fram med våpen, kaliber og sikter, så ville det vært umulig for lagene å holde seg oppdaterte med konkurransedyktig utstyr, både utvikling og moter hadde gjort våpen verdiløse med jevne mellomrom. Men Saueren som ble solgt når en av 80-åringene gav seg nå, som han kjøpte i 1990 - den er minst like bra som min flett nye.

Men her får ingen betalt - vi får i beste fall hederlig omtale...

 

Et apropos, seilerene, de har et lignende opplegg, klubbene har en pool av diverse joller som de yngre (og de eldre men på pri 2) kan bruke fritt til både trening og konkurranse, sålenge de blir tatt vare på og stelt.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, nhd skrev:

Hvilken annen organisert skyting, bortsett fra luft, er billigere?

 

Du kan kjøpe deg ny matchpistol (.22) med alt tilbehør for halvparten av det ein Sauer med tilhøyrande dress og stæsj kostar. For å ikkje snakke om ammoprisen.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Du kan kjøpe deg ny matchpistol (.22) med alt tilbehør for halvparten av det ein Sauer med tilhøyrande dress og stæsj kostar. For å ikkje snakke om ammoprisen

Og pistolklubbene har gode kurs og opplæringopplegg, og utlånsvåpen (men ammoen koster da det samme ca?). Stort sett for voksne, men poenget her var i utgangspunktet hvor man best kan lære å skyte. NSF pistolklubbene kommer utvilsomt godt ut her, bortsett fra at det er pistol, ikke rifle... Eneste er vel at NSF-klubber ofte ser ut som en konkurranse i å ha flest pistoler, ikke i å være best til å skyte ;) Man hører langt oftere "har du kjøpt noe nytt", enn "hvordan gikk det sist stevne". Og det er ikke en overdrivelse engang.

 

I prinsippet har NSF rifle noe lignende, men i virkeligheten er det 4-5 steder i landet. Og riflene koster ikke halvparten av en Sauer...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, joska skrev:

 

Du kan kjøpe deg ny matchpistol (.22) med alt tilbehør for halvparten av det ein Sauer med tilhøyrande dress og stæsj kostar. For å ikkje snakke om ammoprisen.

Min matchpistol kostet litt over 20K. Saueren med litt utstyr litt over 25K. I pistolen trener jeg med .22 til 60 øre og i Saueren med ammo til 85 øre - i konkurranse litt mer. Storparten av banetreninga i DFS kan gjøres med .22.

Men for å være aktiv innen grenene, har jeg til NSF-pistol  8 våpen for ca 250K og i DFS to rifler til ca 50K.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, nhd skrev:

Men for å være aktiv innen grenene, har jeg til NSF-pistol  8 våpen for ca 250K og i DFS to rifler til ca 50K.

 

No var det ikkje meininga å starte ein omvendt pissekonkurranse, eg ville berre utfordre oppfatninga om at utstyrsreglementet til DFS motverker utstyrshysteri. Det stemmer svært dårleg med mine observasjonar på skytebana. Tanken om at utstyret skal vere likt for alle er i utgangspunktet god, men det innebærer også at oppstartskostnaden vert omtrent den samme for alle så snart ein skal ha eige utstyr. Det er eit betydeleg større spenn i utstyr og investeringar på pistolbana. Skyt du i DFS så er det Sauer, dress, briller og kanskje eit .22-sett eller ein dedikert .22-Sauer "for å spare pengar". Ikkje er det allverden å spare på å kjøpe brukt heller, 200STR ser ut til å vere laga av gull skal ein tru annonsene på finn.

 

11 timer siden, M67 skrev:

Man hører langt oftere "har du kjøpt noe nytt", enn "hvordan gikk det sist stevne".

 

Det er jo halve moroa :) Har du plukka på ein 200 STR har du plukka på alle, men når nokon pakkar opp nyervervelsen i 454 Casull eller ein gammal Webley etter at den "seriøse" delen av skytinga er unnagjort må jo alle få prøve.

Link to comment
Share on other sites

På 3.2.2019 den 21.56, M67 skrev:

Har du en ide om hva DFS burde være, og burde gjøre, så kom deg inn i et skytterlag og BIDRA!

Har mange ideer. Jeg drar til og med ned snittalderen i styret i med flere 10 år ;) Ideer, ja mange. Men blir stemt ned da slik har vi aldri gjort før så det skal vi ikke prøve. Om jeg gidder å sitte mer da min perioder er over. Neppe, da får heller laget legges ned for min del. Sykling er jo også en fin hobby :) 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har du plukka på ein 200 STR har du plukka på alle

Det er her forskjellen ligger. Det er lite som interesserer meg mindre enn å plukke på våpen ;) Noen liker bare at det smeller, noen liker at det smeller mye, noen liker bare det å holde på med våpen, osv. Vi er forskjellige, og det er jaggu forbund for alle - men ikke alle forbund har grunnopplæring i skyting, det er det jeg vil fram til.

 

Og det er ikke noe galt i å like å ha mange forskjellige våpen, skyte littegrann med den, og med den - men det er ikke det DFS driver med, eller skal drive med.

Til det har vi en haug andre forbund, og det er få eller ingen i DFS som tar til orde for å endre NBSF eller DSSN eller NSU - så hvorfor i alle verden skal alle og en enhver ha meninger om hva reglene i DFS skal være?

 

Siden Bernt Brovold er nevnt, så skal jeg sitere han, men først formålsparagrafen:

 

Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme god våpenkultur og praktiske skyteferdigheter,

samt sikre en desentralisert skytebanestruktur, til nytte for Forsvaret og samfunnet for øvrig.

 

"Det viktigste virkemidlet for å oppnå dette er skytesporten."

 

Sitat

Men blir stemt ned da slik har vi aldri gjort før så det skal vi ikke prøve. Om jeg gidder å sitte mer da min perioder er over. Neppe, da får heller laget legges ned for min del.

Det er jo en fin holdning for å oppnå det man ønsker ;) Et annet sitat fra idretten: "Winners never quit - and quitters never win".

Den første setningen din er dessverre alt for ofte gjentatt i så og si alle foreninger som har holdt på ei stund. Her i byen har det vært tilløp til tumulter over sånt i både pistolklubber og JFF, og i skytterlag, i korps, og andre steder helt sikkert - i kommunen også. Og gir man seg, så blir det sånn. Det er ikke en DFS-greie, selv om den typen kultur nok står sterkt hos en del skyttere som har holdt på ei stund, sitat fra gangen etter et årsmøte i et skytterlag ikke langt herfra: " siden dinosaurene døde ut - nei faen, de døde jo ikke ut, de er jo her.."

 

 

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 26.1.2019 den 9.10, BC.Airn skrev:

Sjølsagt i konkurranse. Men jeg er usikker på om du bare prøver å være morsom, eller om du ganske enkelt er uvitende 🙄

 

Nei,  jeg forsøkte ikke å være morsom. :) Vet at 10-eren er 50 mm, på en 1/2 m. skive. Har noen skudd på slike skiver jeg også. :)

 

Konstandterte bare at når gjennomsnittet er 9 ere, så har ikke pressisjon mye betydning! Men et så dårlig gjennomsnitt, er det vel rimelig å anta at det er like mange 8-ere, som det er 10-ere  :(  og med ca halvparten av skuddene i 9-eren. 9-eren, er ikke 50 mm! Og i konkuranse får en faktisk også kantskuddene inn, så en har ca 60mm, for å få tellende 10-er. Og ca. 110 mm, for en 9-er. Samt hele 160 mm disponibel til alle 8-erene. :( Rene haglesvermen. :)  Hjelper lite å prate om 10-eren, når en kan annta at bare ca 25 % av skuddenne havner innen 60mm på en 1/2 skive og avstanden ikke er større enn 50m.

 

Selvfølgelig har våpen og ammo, noe større betydning på 50m, enn på 25 m i pistolskyting. :) Men før en har hovedtyngden av skuddene i 10-eren og skjelden, eller aldri skudd i 8-eren, så har ammo å ha mindre betydning etter min mening.  Dette er vel litt OT, men undret på din kompetanse og erfaring, etter dine utsagn, derfor mine tidligere spørsmål. TS  etterspør jo ikke konkuranse resultater, men pressisjon.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Geco5 skrev:

Selvfølgelig har våpen og ammo, noe større betydning på 50m, enn på 25 m i pistolskyting. :)Men før en har hovedtyngden av skuddene i 10-eren og skjelden, eller aldri skudd i 8-eren, så har ammo å ha mindre betydning etter min mening.  Dette er vel litt OT, men undret på din kompetanse og erfaring, etter dine utsagn, derfor mine tidligere spørsmål. TS  etterspør jo ikke konkuranse resultater, men pressisjon.

Ja, du har sikkert skutt - og skyter - mye mer både fripistol og rifle enn jeg har gjort, og testa optimal presisjon mye grundigere enn meg.

Slik sett har du nok et mye bredere erfaringsgrunnlag enn meg.

 

Jeg prøveskaut den gang (lenge sia) først med anlegg på 25 meter (ble mindre gåing fram og tilbake slik :-) ), og presisjon varierte mye. Fikk med beste ammo snitt på centimeteren.

Prøvde på 50 meter likedan med anlegg, og beste samlinger jeg fikk til var rundt toogenhalv cm med de beste. Siden jeg ikke var noen spesielt god skytter, så var jeg fornøyd.

Brukte selvfølgelig den beste i konkurranser. 

Min konklusjon var (og er framdeles) at god presisjon er særs viktig i pistolskyting.

Om du "vingler litt", så kan fremdeles et skudd som kunne vært åtter med den dårligste ammo`n bli en nier med den beste.

Eller det kan bli en tier i stedet for en nier, sant.

 

Å sammenlikne pistolskyting med rifleskyting er noe utfordrende, all den tid forutsetninger er forskjellige.

Men en viktig fellesnevner er nok betydningen av et godt avtrekk og god ammo.

Og det kan ikke nevnes ofte nok at hvert våpen har sine egne preferanser. Det er slett ikke sikkert at den dyreste ammo`n er den som går best. 

 

Men skulle jeg skutt fripistol i dag, så ville jeg nok teste litt mer inngående, finnes jo flere typer ammo også i dag.

Hmmm...kjenner jeg kanskje på at jeg må skaffe meg en fripistol igjen :-)

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, M67 skrev:

Presisjon med pistol, så lenge en holder den selv, har svært lite med ammunisjonen å gjøre. Iallefall i kvalitets 22LR pistoler. 

Siden jeg ikke kjenner meg igjen i utsagnet, er det takksamt om du kan utdype nærmere.

Derfor er det lærerikt å få høre litt om hvilke erfaringer du bygger på.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, 900SS skrev:

Med pistol er det et problem med stor variasjon i utgangshastigheten, selv om både blinken og skjelven er stor. Særlig lette våpen og våpen med høy kjernelinje får såpass forandret rekylbevegelse at det synes på blinken.

Interessant. Jeg velger å anta at du har skut mye med pistol. Det er lærerikt om du kan utdype dette nærmere. Det er noe utfordrende å forstå hva du mener; om du uttaler deg utav synsing eller erfaring.

Så om du bruker din erfaring til å forklare nærmere, så vil jeg - og sikkert flere med meg - ha noe å lære her, har merka noe med rødt i siteringen.

Jeg har ikke kronografert ammo, men av de tester jeg har sett, så er ikke variasjon spesielt større enn i ei rifle.

Jeg har skutt en del med våpen med høy kjernelinje (1911), men har ikke merket at rekylbevegelsen har syntes på blinken.

Jeg har skutt litt med lette pistoler også, liker faktisk slike "småtasser" godt. Kort siktelinje gjør utfordringen stor, sant.

Mine erfaringer er gjort med bakgrunn i "noen" tusen skudd med pistoler og revolvere i ulike kalibre og fabrikater.

Jeg er derfor trygg på egne erfaringer her. Men siden jeg har mindre erfaring med rifleskyting, er jeg varsom med å uttale meg her, selv om noen fellestrekk nok finnes.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Man kan veive mye i løpet av et hanefall.

 

Mitt poeng BC er det at treffpunkt kan flytte seg utrolig mye når man bytter ladning i håndvåpen. Effekten er naturligvis større med grove kaliber enn lette.

 

10% økt utgangshastighet kan være bom under mens 10% tyngre kule er bom over.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 900SS skrev:

Man kan veive mye i løpet av et hanefall.

Mitt poeng BC er det at treffpunkt kan flytte seg utrolig mye når man bytter ladning i håndvåpen. Effekten er naturligvis større med grove kaliber enn lette.

10% økt utgangshastighet kan være bom under mens 10% tyngre kule er bom over.

Mange håndvåpen har god presisjon, når man bruker den ammo det enkelte våpen liker best (funksjon og tett samling).

Og dette er hva som ligger i pistolskytingens fascinerende natur: å treffe godt med så små skytevåpen. Gjerne grove, som schmeller og ryyyker...aaah!

Rimelig hobby, rimelige våpen, rimelig ammo, ei heller trenger du kostbar skytebekledning.

Kanskje derfor en slik hobby aldri slipper helt taket i en stakkar, og kanskje derfor også halvgamle gubber skyter så lenge i alle fall ett aue er åpent.

 

Mange er i starten av en slik fin hobby, og kanskje derfor du ordlegger deg som du gjør.

Prøver å se hva du tenker, mange bør nok kjenne seg igjen i hva du skriver. Ser fram til flere innlegg fra deg 👌

Og ja, hanefall på revolver er en bevegelse i revolveren som kan påvirke. 

Og ja, tunge kuler kontra lette...påvirker treffpunktet

Men alle kan gi tette samlinger, man kan jo skru på siktene, sant

 

Din tankegang virker undersøkende, du er nok inne på noe her, skjønner du 👌

Jeg tror du kan ha mye å tilføre,  smart å lese litt, prøve litt, snakke med andre skyttere, diskutere her på kammeret, som du gjør.

Mange her har mye å lære bort. Om jeg også kan bidra med noe, så er det fint.

 

Jeg har forresten rota fram noe mer .22 ammo, med forskjellige loter.

Når været tør opp litt, skal jeg skyte litt, får se hvor seriøst det hele blir, om det kan være noe å dele med flere.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 22LR tilsier at piper/rifler som går bra gir greie samlinger med det meste, mens mindre presise saker (10/22 og liknende) er mer kresne på ammunisjon og krever derfor mer prøving av diverse merker for å finne noe som går bra. 

 

Hadde en CZ452 med tung pipe (mulig den het "Varmint") som samlet uhyggelig bra med det meste av ammo, og med litt dyrere saker ble det hull i hull på 50 meter. Angrer på at jeg solgte den. "Måtte" jo bare ha en Mini-14....

 

Har nå en 10/22 Target som går greit med diverse Eley, men sprer som en hagle med billigere greier.

 

Bildene under er 10 skudd på 50 meter med 10/22 Target (bortsett fra Eley Force som er 50 skudd). Den CZ'en jeg solgte samlet ikke så veeeeldig mye bedre med Eley-ammoen enn 10/22'en gjør, men med billig-ammoen hadde den samlet mye bedre.

 

189843788_20170522_175952(Medium)(Liten).jpg.b56d708070982de29e13f92f07e07e10.jpg

 

 

969034005_20170522_180004(Medium)(Liten).jpg.cc373ed07c9032c326750f87988344de.jpg

 

1659198301_2(Medium)(Liten).jpg.b9ec0b18e24c2728fdbe67a6ae86ae6d.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 8.2.2019 den 16.15, FredrikW skrev:

Min erfaring med 22LR tilsier at piper/rifler som går bra gir greie samlinger med det meste, mens mindre presise saker (10/22 og liknende) er mer kresne på ammunisjon og krever derfor mer prøving av diverse merker for å finne noe som går bra.

Mye av den samme erfaringen jeg har med Waltheren også. Det aller aller meste går fra greit til bra. Kun opplevd 2-3 typer ammunisjon som var håpløs i den rifla. Andre våpen var det litt mer prøving som skulle til før jeg fant 2-3 typer som jeg var fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har aldri sett noen std-ammo gå så dårlig før, det er så tragisk at det er direkte morsomt.

 

Ellers er det artig å se hvor veloppdragen pipa er. Husker ikke om den var pusset etter forrige økt, det er uansett mange måneder siden. Om første 5skudds samling åpnet opp 5mm ekstra er det omtrent max, samme for de 5 første etter skifte av ammo.
 

Link to comment
Share on other sites

Fiocchien som er såååååå god og bra og presis tenker du på? 😛 

Det er desidert den verste ammoen jeg har prøvd i .22.

Jeg siterer meg selv på et annet forum:

 

Sitat

I can chime in about the quality of 1970s Vostok .22LR: it’s better than Fiocchi’s .22 offerings.
Firing 10 rounds from 2 different boxes of 1970s Vostok, and 10 rounds from 5 different boxes/types of Fiocchi .22 LR, the Vostok was more evenly loaded (even velocity), had the same level of sound/flash, and had an acceptable precision with no “fliers”.

The Fiocchi on the other hand was VERY uneven, with varying shot sound, varying velocity, and a lot of “fliers”.

I don’t know how much it says about the Vostok but it does say a lot about 2017-made Fiocchi that 1970s steel case ammo performs better…

 

Ole

 

Fiocchi kan legge seg..

Det er snakk om sovjetrussisk ammo fra 70-tallet, lakkerte stålhylser. 

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

 

 

10 timer siden, Erlend Meyer skrev:

ammo som skyter i ring rundt svarten

Den er beregnet på vilt i bevegelse når en ikke vet hvilken retning det beveger seg! Til slutt vil en treffe.

 

På ‎07‎.‎02‎.‎2019 den 15.26, 900SS skrev:

Med pistol er det et problem med stor variasjon i utgangshastigheten

Dette er helt korrekt, og er vel "barnelærdom" innen pistolskyting. Sammenhengen kan forklares på mange måter, men den enkleste er å se på impulsen fra rekyl sammenlignet med løpstid. Pistolen starter rekylbevegelse umiddelbart når kulen begynner å bevege seg. munningen vil da bevege seg bakover og oppover i en bue. Om løpstiden varierer (ulik utgangshastighet) vil kulen forlater munningen på ulike steder på denne buen, og det medfører stor høydespredning. Denne effekten blir mindre om våpenet holdes fastere, eller settes i skrustikke for å teste presisjon. Derfor må presisjonstesting i pistol gjøres med tilnærmet samme rekylopptak som ved aktuell skyting.

 

I diskusjonen tidlig i tråden om behov for presisjon i pistolammunisjon så er dette en problemstilling som er løst innen flere vitenskapsgrener på statistisk grunnlag. Litt forenklet blir det slik at jo dårligere skytteren er jo mindre betydning har presisjonen på ammunisjonen. Det er jo egentlig noe vi vet intuitivt, men matematisk så ligger årsaken i at når ringene på blinken blir litt store vil spredningsbilde gjøre at ca halvparten av skuddene vil bli bedre, og halvparten bli dårligere enn senter av samlingen. Er skytteren god nok og egentlig trekker av mitt i senter vil alle avvik i spredningsbildet gi dårligere treff enn det som skulle ha vært.

Som eksempel ta ammunisjon som lager en samling på 15 cm og an annen ammunisjon som samler på 1 cm.

Dersom den dårlige ammunisjonen brukes av en skytter som i snitt holder midt i 3 ringen vil ca like mange skudd havne i 4 ringen som i 2 ringen, og totalsummen han får vil bli omtrent den samme som om han hadde skutt med amminisjon me egenspredning på 1cm.

Dersom skytteren er virkelig god, og setter sine skudd innenfor en 2cm område midt i tier ringen vil han tape enormt med poeng ved å bruke den dårlige ammunisjonen men få full pott med den gode.

Så kommer Jokeren, troen på at ammunisjonen er perfekt er viktig for det psykiske ved skyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Litt testing på 25m, 10 skudd, 10/22T:

Winchester Subsonic 42Max i gel:

1337212364_WinSS42Max-Gel.JPG.2f55fb8038f6f077427300901c58aa71.JPG

 

Presisjonen er kanskje akseptabel for en slik jaktpatron?

1432844848_WinSS42Max-25m1.JPG.5e188f631d8e64e753677e5fd70c1a05.JPG1047233067_WinSS42Max-25m2.JPG.8dd5f7e34e338601dcb4bc52a457fe3d.JPG

 

Eley Biathlon samlet som forventet hakket bedre:

2097522371_EleyBiathlon-25m1.JPG.cd3e1360abbe5aa3f9453404ad062dea.JPG

 

Skuffende resultat av Tenex, men jeg tror jeg må ta ansvaret der. Sidespredningen er ca 4,5mm, trekker jeg fra en høy og en lav er ikke høydespredningen stort dårligere.

934587072_EleyTenex-25m1.JPG.1b86d3d886513a9fe7761bf61793a0db.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...