Jump to content

Test av diverse .22 ammo i cz455


Prexen

Recommended Posts

Hei kammeret!

 

Veit ikkje om dette er av interesse for kammeret, men testet litt diverse ammo i min cz455 idag på 50m liggende med støtte🙂

Her vises vartfall at i mi børse treng eg ikkje kjøpe dyr ammo🙂

 

(Sellier&bellot .22 flobert cb, denne smalet verre enn hagla mi, traff ikkje blinken eingong😅)

 

Hvilke ammo er dere mest fornøyd med?

20190114_222630.jpg

20190114_222611.jpg

20190114_222537.jpg

20190114_222532.jpg

20190114_222527.jpg

20190114_222520.jpg

20190114_222513.jpg

received_780785852283098.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lapua Midas+ tror er den ammunisjonen som har gått best i Saueren min. CZer pleier å gå godt, og den samme Saueren sprer mer på 10m med R50 enn den gjør med Midas på 50. Det kan godt tenkes at du finner ammunisjon som går "hull i hull" i CZen din, men da må du teste flere sorter. Sannsynligheten for at billigammoen gjør det er liten, men prøver du noen sorter i prisklassen over 1,- skuddet, av presisjonsammo, ikke Stinger og sånt, så kan det dukke opp små grupper.

 

K

 

IMG_7323.JPG.4ee51617d08f40d1c6121672434e9f15.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du er ute etter presisjon, drit i HP og sånn "jaktammo", Prøv ammoen som konkurransefolket bruker. Eley, Team, Edge, Match, Tenex om du vil - Lapua CX, Midas, Biathlon, SK Match, RWS Match/Norma 2, RWS Special Match, R50, R100 - Den type ting.

For all del HPen kan gå godt, men konkurranseammoen er laget kun for å gå godt ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jo, jada, sant nok @M67, men Eley Sub HP er såpass lett å få tak i, relativt billig (ift. dyrere matchpatroner), og det er jo et bonus å kunne bruke samme ammo til både presisjonsskyting og jakt uten noe skruing. Jeg opplevde helt utmerket presisjon i både CZ 452 og en venns Rekruttrifle med den typen på femti meter med vestlandsvind. Skal se om jeg finner et bilde av gruppene.

 

I tillegg er den rimelig giftig.

332096351_eleysubsonichollowpoint22lr_preview.jpeg.d87ce2089c0d762bda368c9338f8b9e5.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Prexen skrev:

Gå igrunn meirsmak ditta🙂 må kanskje bestille fleire pakker🤔 blir eit lite dyrt prosjekt😅

@Prexen Neida, ikke dyrt skjønner du! Kjøp noen hundre av alle de .22 ammotyper du kommer over. Så har du noe for seinere testing også, og slipper å løpe ræva av deg seinere...

Artig å ha litt forskjellig, da mange .22 våpen er kilne på ammo. Løp og kjøp - og skyyyyt!

 

Dette er litt av moroa med .22lr, billig ammo, stor variasjon i presisjon. Men skøy, da 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var også med og testet her. Gammel toz 17 med x4 kikkert. Jeg som er ammo pusher har fått mye god tilbakemelding på rws sub HP. Skal laste opp bilde av skivene mine også etterhvert. Hvilke typer av SK, CCI, RWS og Eley mener dere "må" teses?

Edited by malfsen
Tegnsetting
Link to comment
Share on other sites

Sitat

rws sub HP

Alle gangene jeg har testa HP-ammunisjon så har jeg kommer fram til at RWS Sub HP er den mest presise av disse. Den er ofte helt på høyde med matchammoen.

 

Sitat

Hvilke typer av SK, CCI, RWS og Eley mener dere "må" teses?

SK Std og SK Rifle Match kan være nokså like. Hvilken du tester avhenger av presisjonskravene dine. Og hvor mye du er villig til å legge i det. Men SK Rifle Match er ofte en patroen som gir "mest presisjon for pengene". CCI er bare å glemme i en slik sammenheng, de har vel matchkvaliteter, men jeg har ikke sett disse i salg i Norge. "Amerikansk" 22LR matchammo har en tendens til å være europeisk produsert, og pakket/ merket Federal, Remington, osv. så det er lite å hente der.

Eley, Lapua og RWS så er det jo bare å gå etter pris og se hvor en vil legge seg.  RWS har "Rifle Match", Eley har "Team" i lignende prisleie som SK Match, mellom 1 og 2 kroner. Lapua begynner der og oppover, til X-Act til 5 kroner smellen... Men Biathlon er jo veldig relevant i vinternorge. RWS har "Special Match" og R50 som toppatroner.

Alt dette er uhyre presis ammunisjon, men det er litt forskjellig hvordan de går i forskjellige rifler, det kan godt være to forskjellige som går best i to forskjellige rifler. Det gjelder kvalitetsammunisjonen, TopShot og CCI går stort sett dårligst i alle rifler.

Men husk at dette er en statistisk prosess, og CCI kan godt skyte  skudd på en fingernegl på 100m, det er bare at en må forvente 1-3 eller flere i hver eske som går 10cm fra de andre på 100m. Av SK Match f.eks. er det flere 1000 mellom hver slik, om de fins i det hele tatt.

 

Sitat

Eley Match

Denne har vært min "ELR" ammo, til skyting på hold over 100, og ut til vel 400m med 22LR. Jeg er  tom nå, og er på SK Match, som er god på 15 og 50m men som ikke kan sammenlignes på 2-300m. Eleyen er bedre på 15 og 50 også, men så lite at jeg ikke gidder å betale for det.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst. 22LR er MORO ;) Den er nådeløs når du gjør noe feil og kan samtidig gi deg stor glede i god presisjon for en rimelig pris pr pang(puff med demper) :P

 

Når jeg gjør mitt så er dette typiske grupper på 55meter med Geco Pistol 5skudd her.

1754691847_002(10).JPG.ff352d148cec3c9947afc811bbba8a68.JPG

Også godkjent presisjon 10 skudd på 55 meter med CCI STD. Ofte ser det slik ut, men opplever ei "flue" som stikker av lavt eller høyt fra tid til annen.

58120645_001(14).JPG.70940113058b67b49365349664e787db.JPG

Annen billig ammo går slik. Greit til plinking og korte hold, men ikke helt ok på lengre avstand. Dette var var 25 skudd med Remington Target. 25mm med hovedgruppa + 3 "fluer".

1441880267_001(13).JPG.d8030df7fb5109cd2609dfa88c55929f.JPG

Dette husker jeg ikke hva var, men trodde demperen eller kikkert ikke satt som det skulle. Men presisjonen var bare så dårlig med disse skuddene.  1018236961_002(14).JPG.46827da260c70a487f7aa44bf49be4b2.JPG

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Ting å styre unna er Fiocchi TT, den hadde en spredning på over 10cm på 50m.

Det var veldig bastant å si? Testet den i mange våpen eller går den så dårlig i ett våpen? Jeg har brukt den i 3 våpen og ingen av de ha den spredd så mye i. På 50/55meter har den variert i fra 17mm til 35mm i snitt med 5 skuddsserier i 3 forskjellige våpen. Brno 511, CZ 455 og en Voere.

Link to comment
Share on other sites

Mas-36: Ja, men det fortjener den. Jeg vet at våpen har sine preferanser, men jeg har etter hvert testet en del typer ammo. Eley, Lapua, RWS, Winchester, SK, Topshot, CCI, alt annet jeg har prøvd har samlet under 1/3 av TT'n.

En kamerat testet den også i pistol, begredelig resultat der også. Mulig vi kom over en dårlig lot?

 

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Mas-36 skrev:

Uansett så må det prøves i eget våpen.

Joa, akkurat den er så dårlig at det nesten må oppleves :twisted:

 

31 minutter siden, Mas-36 skrev:

Ikke skyter jeg så godt heller

Jøss, er det to av oss her inne? Jeg får inntrykk av at alle andre skyter hullihullihull med sine 22'er, uansett ammo.

 

Link to comment
Share on other sites

Til 15 m innendørsskyting frihånd bryr jeg meg ikke så mye om hva som står på pakka bare den ikke er dårligere en SK std+, så da står der nesten bestandig det på pakka 😎

Skal jeg finne ammo for bruk til 100 m eller lengere, så er det kronograf som gir svaret på hva som virkelig funker. Bruk kronografen! 😉 Da slipper man å lure så mye. Mål 100 skudd av ammoen etter at du har skutt en 50 pakke på forhånd for rett «smurning». Lav ES og SD lyver nesten aldri.

Link to comment
Share on other sites

Enig, har gjort litt testing på 25m, men det er vanskelig å skille mer enn "dårlig/OK". Selv SK+ duger til å plinke tomhylser med 100% treff. For hold over 50m vil nok ES/SD være viktig, burde vel egentlig ha en magnetospeed elns for slik testing. Den gamle chronyen begynner å bli sliten og det er for mye pes å rigge opp.

Link to comment
Share on other sites

På 15.1.2019 den 0.08, Prexen skrev:

Hei kammeret!

 

Veit ikkje om dette er av interesse for kammeret, men testet litt diverse ammo i min cz455 idag på 50m liggende med støtte🙂

Her vises vartfall at i mi børse treng eg ikkje kjøpe dyr ammo🙂

 

(Sellier&bellot .22 flobert cb, denne smalet verre enn hagla mi, traff ikkje blinken eingong😅)

 

Hvilke ammo er dere mest fornøyd med?

 

20190123_210419.jpg

 

Edited by Ei tohi varjata
Fjernet unødvendig sitering av hele 8 bilder.. - Ei tohi varjata, moderator
Link to comment
Share on other sites

25 skudd med SK Rifle Match på 100m. "Sliter" litt med vind på begge, så ammoen er bedre enn dette i sideretning. 10.4 og 10.5 opp til venstre f.eks. er jeg som er uoppmerksom, ikke ammunisjonen. Som en ser så holder det nesten til å skyte bare innertiere. 

Til konkurranseskyting er dette nesten et minimum, for selv jeg, som er noenlunde middels, skyter bare (nesten) innertiere liggende på denne skiva om jeg har en god dag, eller ikke en dårlig en iallefall.

 

IMG_6111.JPG.c10e5ba72a5abfd6edd3ada9becada57.JPG

 

Her er ammunisjon til halvparten av prisen. Geco Rifle (uten Match ;) ) 10.0 ned høyre er vind og sløv skytter. 9er enda sløvere skytter. Glemte å se på vindflagget etter magasinskift.

IMG_6114.JPG.6750a58e170cf0cb91f00ceab8cf0e09.JPG

 

Det er så lenge siden jeg har brydd meg om å kaste bort tid på CCI og sånt, men skyter du en pakke av de så vil du ha en stor risiko for ha både 8ere og 7ere under eller over. Og vanligvis en haug 9ere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

50 skudd ligg med diopter og reim på 100 m med 22 sier like mye om hva du gjorde i går kveld som det sier om ammoen.  ;-)

 

Jeg er fristet til å si at med dyrere ammo kjøper man seg bedre marginer, men hvor mye trenger man? Om man er god nok til å holde tier i 35 skudd, greit, da gir det mening med dyr ammo. Men for nybegynnere og plinkere som egentlig trenger mengdetrening på kort hold mener jeg det er helt greit med SK STD. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

50 skudd ligg med diopter og reim på 100 m med 22 sier like mye om hva du gjorde i går kveld som det sier om ammoen

De to seriene er skutt med tung frontrest og baksekk, og kikkert med 50x forstørrelse. Jeg mener seriene representerer hva ammunisjonen kan forventes å gjøre i en Sauer nokså godt, og den gikk ca. likens i Anschützen min.

Men det ser faktisk ikke særlig forskjellig ut med diopter og reim ;) Og det siste er egentlig poenget. Selv på middels nivå vil undermåls ammunisjon sende deg (videre) nedover resultatlistene. Treningsserien min under (som er umulig å oppnå med TopShit, CCI Std, Fiocchi TT, og mye annet) hadde nok holdt til en 3. plass i et lokalt stevne (med 11 deltakere elns.) i klassene 11-15 år... 

IMG_1110.jpeg.4b5f818de537cdbb6b4306817e5d442a.jpeg

 

Sitat

Men for nybegynnere og plinkere som egentlig trenger mengdetrening på kort hold

Mnja. Hvor lenge er man nybegynner? Det er ikke lenge folk skal holde på før skytter er så og si 100% i 10er på DFS skiva liggende. Og hvordan skal en se skytterfeil om ammunisjonen lager sine egne feil? Og hvordan skal en vite om en er blitt bedre, om 9erene fremdeles kommer på 5-hvert skudd?

Til trening har nesten den erfarne skytteren mindre behov for presis ammo enn en som er nesten nybegynner. Den erfarne skytteren vet hvor skuddet gikk, og han vet også at ham må holde "ekstra midt i" for å skyte en 10er med den billige ammunisjonen. Når jeg skyter med god ammo, så har jeg flere cm å vingle på, og likevel treffe innenfor 10erringen, siden kula går der jeg sikter, mens med billigammo må jeg olde, og trekke av perfekt, helt nøyaktig midt i for være sikker på få en 10er.

 

Og for begynneren, som endelig skyter et "perfekt" skudd, hvor motiverende er det å få opp en 9er på anvisningen? Og hvor mye forstår han?

Det samme gjelder vind, det er nesten helt umulig å forstå seg på vind, om egenspredningen er i samme størrelsesorden som vindavdriften.

 

Folk må jo kjøpe den ammunisjonen de vil, og skyter en blikkbokser på 10m stående så er det jo "fuck all" hva en bruker - men jeg tror det er veldig mange som er bedre til å skyte enn det går an å skyte med kjip 22-ammo.

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Mye av det du skriver er jeg uforbeholdent enig i. Poenget mitt er at når vi får unger (og andre nye skyttere) inn så er det noen av dem som er ganske så sensitive for pris, ihvertfall frem til vi har fått dem 'fast' i miljøet. Mao, det betyr noe om ammoen koster 40 eller 60 eller 100 kroner per trening. Samtidig er de i den verste alderen med å se på de beste og si 'det må jeg også ha.'

 

Jeg mener at på 15 meter inne, for skyttere som er i startfasen og med foreldre som ikke er 'med' i miljøet, så er det en fordel å se på pris-ytelse for det man anbefaler. Så får vi heller bytte ammo til sommeren eller når de er fast på kroken. 

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte for en tid tilbake 20.000 Norma 2 de gikk fantastisk bra men er nå oppbrukt. Kjøpte nå en ny pakke med 5.000 skudd Norma 2 og de er totalt ubrukelige. Må kjøpe noe annet til trening. Til konkurranse bruker jeg Eley Match. Er det stor forskjell på SK standard plus og SK rifle match. Saken er at CK standard plus kan jeg kjøpe lokalt mens SK rifle match må jeg bestille.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Sitat

ganske så sensitive for pris

Hvis de er sensitive for pris på ammo fram og tilbake mellom litt under og litt over ei krone, så ser jeg ikke mye håp for dem innen skyting ;)  Da reiser de når det blir 6.5x55 - der er det forresten en greie. Kjip ammo får mange til å tro at en MÅ ha 6.5 for skyte fullt på 100m, jeg kjenner veteraner som mener at det er "helt tilfeldig" om en treffer 10eren eller ikke på 100m med 22...

Vi kjører gratis ammo til de under 16, og tar en vurdering når vi kjøper inn hva vi skal ha - får inn noen pakker, og tester i klubbvåpnene rett og slett. TS og CCI hade vi forresten mate- og ekstraksjonsproblemer med.

Nå om dagen har vi RWS Club, Geco Rifle og Eley Sport. Vi har også noe Eley Club igjen. Vi kjøper typisk 50 - 100 000 om gangen og får greie priser. Så prøver vi å bruke det kjipeste inne og det beste ute, akkurat som du sier. Inne skal det ikke så mye til, men ute må de beste ha ordentlig ammo. Jeg har sett Lapua X-Act på standplass... men da ble det også skutt 1750/1723 * over 5 stevner...

X-Act er kanskje litt (!) overkill, men litt av mitt poeng er at dette koster så mye, at det ikke spiller noen rolle om en bruker 50 øre mer per 22-skudd. Det gjelder selvsagt ikke alle, men jeg tror nok kanskje, de fleste her inne? Unntaket er selvsagt "tømme 25-skudds 1022-magasinsåfortsommulig-gjengen".

 

Ad utstyr generelt, så har vi en veteran som alltid har vært regnet som "av det gjerrige slaget". Han har skutt CCI Std. i en enkeltskudds Krag, i en mannsalder, og iført ei fillete trenings/grilldressjakke. Men nå har han fått blod på tann.. Han lå og skjøt 230-something på trening, men etter å ha lånt lagets 200STRer noen ganger, og prøvd litt forskjellig ammo, så gikk det slag i slag i høst, og nå har han kjøpt Sauer, og skyter med RWS Match, og de siste stevnene har vært 248-49, og ryktet sa det smalt inn 250 her om dagen. Nå har han kjøpt han skytterjakke også...

 

 

K

 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det var bare et forsøk på å si at forskjeller er liten eller diffus 🤔. Etter litt ustrukturert og ukonklderbar kronografering vil jeg kanskje si at mengden avvikere på fart muligens går i fordel av den røde. Jeg merker liten forskjell på 15 m, men det behøver kanskje ikke å bety at den ikke er der. Jeg er bare ikke god nok til å se den. 

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på SK std og SK Rifle match er følgende (tatt fra deres egen nettside): Det produseres en lot som testes. Dersom denne holder seg bedre enn visse kvalitetsstandarder, blir den solgt som RM. Hvis den ikke oppfyller standarden, blir de solgt som Std. Mao - samme utgangspunkt, men bedre/jevnere kvalitet blir Rifle match.

PS. Jeg testet og kronograferte Rifle M og Pistol M i både rifle (Sauer 200 STR) og pistol (Pardini SP New) og fikk identiske resultat (begge typer ammo i begge våpen). Svar på min mail til fabrikken bekreftet at det var nøyaktig samme ammo.

Edited by nhd
Link to comment
Share on other sites

Eller 100 eller 200 som jeg ville gjort m/kronograf. Poenget med den gule og røde er antagelig bare sortering, som betyr at det bør befinne seg færre avviker i den røde pakken. (nhd kom meg i forkjøpet) Akkurat nå har jeg begge i skapet og bruker de om hverandre. Med bind for øynene hadde jeg ikke vist hvem som gjorde hva (i en blindtest). Jeg tror det hadde vært svært vanskelig å skille de på 50 m også, men har ikke prøvd da jeg ikke ser poenget. Det hele koker ned til en øvelse i statistikk, og hvor mange målinger må du ha for faktisk og kunne konkludere med et svar 🙄

 

Eley har f.eks en hel serie med ammo hvor reklamen sier at sortering er prisforskjellen! Andre merker har vel det samme, men reklamerer kanskje ikke like opplagt om det?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Bly skrev:

Da har du vel fasiten 😉 Hvorfor spørre?

Er det meg du refererer til? Jeg har lest nok til å vite at det kun er en test i min rifle som har betydning for min skyting. Jeg har ingen nytte av å vite at toppammoen R50 går fantastisk i en annen rifle når den har dårlig presisjon i min. Det er moro med slike tråder, men det har ingen overføringsverdi til andre våpen. De gjelder for det våpen de er testet i.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, nhd skrev:

Jeg har lest nok til å vite at det kun er en test i min rifle som har betydning for min skyting. Jeg har ingen nytte av å vite at toppammoen R50 går fantastisk i en annen rifle når den har dårlig presisjon i min. Det er moro med slike tråder, men det har ingen overføringsverdi til andre våpen. De gjelder for det våpen de er testet i.

Joda, men om en patron går dårlig i mange våpen så gidder du kanskje ikke prøve den i ditt våpen. Mens patroner som går bra i mange våpen er noe du selv vil prøve i ditt våpen. Derfor syns jeg slike tester er fine å lese. Men som sagt kun testing i det aktuelle våpen vil gi fasitsvar ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vil tro at noe ammunisjonen er kun sortert på vekt og evt størrelse, så kan man jo klassifisere litt selv hva som er bunn, middels og topp.

Topp er helt jevne i den vekten som statistisk gir best presisjon, middels er jevne i et normalfordelt intervall, og bunn er resten?

Sleng på litt hokus pokus coating og du har ultra-high-end-super-performance... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...