Jump to content

Test av diverse .22 ammo i cz455


Prexen

Recommended Posts

Sitat

CCI std kommer overraskende godt ut i testen i linken over f.eks.

Testen bærer preg av et (for) lite antall skudd. Prøvestørrelsen er rett og slett for liten til å være helt representativ.  Det er også en svært stor variasjon mellom lottene på den billege ammunisjonen. Jeg har f.eks. hatt Top Shot som man fint kunne skyte 250 med, på DFS skiva, men jeg har også hatt Top Shot som hadde "innlagte" 8ere. Og det ene skuddet i ei eske som er en 8er under (typisk for enkelte loter av CCI og TS) er det slett ikke sikkert du finner med 5x5 skudd.

 

For noen år siden gikk jeg veldig opp i dette temaet, og kronograferte og testa nokså mye. Og for noen uker siden fant jeg ut at jeg skulle kronografere noe matchammo for å se om den var så jevn som alle skulle ha det til. Det var den ikke, men det er forskjell...

 

 

 

45 skudd (5 foulere først) CCI Std. Ei rifle (200STR) en kronograf (CEDM2)

SM280skuddforskudd.JPG.c2e62385cdc244c47d4599cce33efd20.JPG

 

En ser at ES, variasjonen mellom raskeste og langsomste skudd er stor. En anna dataserie hadde jeg selve tallene tilgjengelig her, og det er tilsvarende
Annen rifle, annen kronograf:

 

CCI Std. serie 1

Gjennomsnitt: 308m/s (25 skudd)

ES: 24m/s

SD: 5.5m/s

 

CCI Std. serie 2

Gjennomsnitt: 307m/s (25 skudd)

ES: 26m/s

SD: 6.3m/s

 

Så kronograferte jeg nylig 25 skudd RWS Match, som er "middels" matchammo, den går veldig bra i mange rifler og selv om den ikke er fantastisk i alle (den er en skandale i min, men fremdeles langt bedre enn CCI)

 

RWS Match

Gjennomsnitt: 324m/s

ES: 9

SD: 2.8

 

 

 

25 skudd RWS Match

IMG_0487.PNG.3ff14ddec5086e88b0fc261e46197f0d.PNG

 

En hastighetsvariasjon på 26m/s vil du se på skiva... På 100m er den trolig nokså stor, uten at jeg gidder den nå - de med hang til ballistikk kan ta hvor mye det blir - men RWS har 1/3 av variasjonen, så det er automatisk ca. 3 ganger mer høydespredning i CCIen. 

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Interessante innlegg om målbare verdier. Jevn hastighet og kulevekt har nok betydning for presisjon. Men husk at hvert våpen har egne preferanser!!!

 

Siden skyting er en snurrig psykologisk affære (innsida av huet er sjefen), så bør vi kanskje legge noen menneskelige variabler til grunn også. Ja, forstår at akademikere vil reagere.

Jeg skjøt veldig mye med ei Brno mod2 for lenge sia. Testa masse ammo, fant den aller beste. Skjøt røde plasttopper av saftflasker  på hundre meter, med den beste ammoen. Regelmessig. Men det pussige var at en god kamerat  ikke traff like godt med samme børse og ammo. Han var meget god skytter, kanskje bedre enn meg.  Vi hadde flere slike tilfeller. Min konklusjon er også i dag at om jeg tror denne ammoen er den beste, ja så treffer jeg bedre.  Dette er et aspekt jeg synes vi skal bringe inn i debatten.  Om gode skyttere framsnakker akkurat ei patron vil mange bruke den. Og vice versa, skjønner...? Trua er viktigere enn mange faktisk er klar over. Viktigst å teste sjøl, og finne trua. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, BC.Airn skrev:

hvert våpen har egne preferanser

Det er riktig, men ingen børser kan lage gull av gråstein. Ting som kulediameter, fett, legering, profil og hastighetsområde kan våpen like eller mislike, men er ikke ammoen jevn så vil den aldri gå bra. SK std/Match er et godt eksempel, det er samme ladning men selektert på jevnhet.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Det er riktig, men ingen børser kan lage gull av gråstein. 

Joda, men ikke gull alt som skimrer heller 😉

En av de beste her, bruker Topshot i sin pistol...knallgod skytter. Alt måles mot poeng og treff i skiva.

Mitt poeng er at i skyting, så sitter master enheten i huet - og tru kan faktisk flytte fjell.

 

En brukbar skytter hadde stor spredning, lave, skjeve treff.

Jeg "justerte" siktet hans; skrudde 8 knepp opp, 8 tilbake igjen...

Så 12 til venstre og 12 tilbake igjen...

Altså ingen endring. Han fikk fem skudd av min ammo (trodde han), som gikk godt, mens jeg ladde med hans egen...

Gutten traff midt i, og var glad for all hjelp...naturvitenskapelig forklaring...?

 

Jeg har vært med altfor lenge til kun å stole på målbare, objektive verdier.

Skyting er faktisk en av de mest fascinerende hobbyer man kan finne.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

har nok betydning for presisjon

Veeel...
Variasjon i hastighet TRENGER ikke å bety noe for sideveis presisjon, eller vertikal heller, på kort hold. På litt lengre hold måvariasjon i hastighet bety noe for hvor høyt kulene treffer.

En variasjon fra 300 til 330m/s gir en høydeforskjell på litt over 75mm på 100m, om en antar BC på 0.17 og ICAO Std atmosfære. Den raske kula bruker tross alt ca 10% kortere tid på turen...

 

Sitat

 jeg tror denne ammoen er den beste, ja så treffer jeg bedre

Det er det liten tvil om. Spesielt andre veien, om du tror ammoen er dårlig, så skyter du dårligere, iallefall gjør jeg det. Men kronografen tror ikke. 

 

Sitat

En av de beste her, bruker Topshot i sin pistol...knallgod skytter. Alt måles mot poeng og treff i skiva.

Det er 25m, og blinken er 5cm. 5cm på ei rifleskive er utenfor svarten, på 50m, 10eren er 10.4mm. Denne diskusjonen er meningsløs i forbindelse med pistol. Det som teller der er funksjon.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, M67 skrev:

 Denne diskusjonen er meningsløs i forbindelse med pistol. Det som teller der er funksjon.

...ikke så sikker på det, gitt. Har skutt mye 50meter fripistol, med brukbare resultat. Blinken er som ei fyrstikkeske langt derute, og krever sin mentale kapasitet for å bli truffet.

Da skal du være meget trygg på deg sjøl, våpen og ammo. Jeg omtaler dette som subjektiv presisjon - og kan vanskelig forklares.

Kanskje derfor jeg har mange forskjellige .22 ammotyper framdeles.

Og  jeg leser dine (og andres) grundige tester og observasjoner med stor innlevelse, og lærer mye her. Søkki ta - skyting er fascinerende!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med M67 her, presisjonskravene i pistol er temmelig labre. Selv i fripistol er nivået ganske midt-på-treet sammenliknet med feks BR50 og "langhold". 10'ern er 50mm, jeg jakter på samlinger på 1/3 av dette på samme hold.

God presisjon hjelper selvfølgelig der også, men noe særlig mer enn SK+ trenger en sjelden.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Blinken er som ei fyrstikkeske

Det er poenget mitt. Den er gigantisk. Den er faktisk større enn skiskytterblinken... En kant-tier på fripistolskiva er en dårlig 7er på rifleskiva på 50m, så ammunisjonen får nokså lite å si. 

Den "mentale kapasiteten", det å ha "trua" og generelt det som er mellom ørene har derimot en helt enorm betydning. Det har det forsåvidt i rifle også, men iallefall i liggende får det ikke samme utslag.
 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat

En fyrstikkeske er rene vedkubben i denne sammenhengen, en snusboks er som et kumlokk. Det vi snakker om her er å sette 5 skudd innenfor et kronestykke på 50m (eller bedre).

10eren på 50m rifleskiva er mye mindre enn et kronestykke. Kronestykket er nesten like stort som 9eren.

 

IMG_1149.jpeg.ecce4ab438af340da9856c89419581cf.jpeg

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, BC.Airn skrev:

...ikke så sikker på det, gitt. Har skutt mye 50meter fripistol, med brukbare resultat. Blinken er som ei fyrstikkeske langt derute, og krever sin mentale kapasitet for å bli truffet.

Hva er det du har oppnådd av resultater i Fripistol da, som skulle ha stor betydning i denne diskusjonen?

Undrer samtidig på, sitat: " En av de beste her, bruker Topshot i sin pistol...knallgod skytter". Kunne vært litt interessant hva den personen skyter av målbare resultater i poeng og i hvilken skyting? VM programmet (fin/grov) er enkelt og bra å sammenligne med. :)

 

Er ikke så opptatt av best mulig ammo og pressisjon selv. Men den må være til å stole på og den må ha tilfredstillende pressisjon for formålet.  På en ti-delt, 1/2 m skive og avstand  25 meter, har pressisjonen ikke stor betydning (eks. 25 mm cc), bare våpnet lader i pistolskyting.. Litt mer kritisk på samme skive og 50 m, men fremdeles kreves ikke noe super ammo.  Blinken er ikke en fyrstikk eske, men samme som det en skyter på på 25m, dvs. 50mm i fripistol konkuranser. Poengskyting med rifle krever litt mer, i alle fall fra 50 m og oppover, også eventuell jakt på "langhold". 

 

Tviler på om en rutinert skytter, skyter noe bedre med dårlig ammo. Men at det trolig påvirker motsatt, kan jeg være enig i. :) Psyke har betydning, men påvirker vel mest med "vind mellom ørense", enn mistro/tro på ammo. Gjelder i alle fall meg. Jeg lar ammo "tale for seg selv", er jeg ikke fornøyd, er det i beste fall trenings ammo.  

 

Editt: Du behøver ikke å svare på setningene, med spørsmålsteng. :) Men det ville kanskje fortalt noe om nivået og om nivået har noen betydning for det som diskuteres.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Jeg er imponert over gode presisjonsskyttere, det være seg rifle eller pistol. Og at dynamiskskytterne skyter både så kjapt og så presist, se det er imponerende.

Og det er litt forskjell på å skyte "godt oppstramma" med lang rifle og stående med en kort pistol, men like utfordrende.

Rifle- og pistolskyting kan vanskelig sammenliknes, men felles for oss alle er at vi søker optimal presisjon i vår skyteform.

 

Eksemplet med fyrstikkeska nevntes bare som et morsomt bilde på hvor liten blinken er - femti meter stående, ei hand og en enkeltskuddspistol...

Og at man i denne sammenheng har bruk for optimal presisjon. Slik sett vil faktisk presisjonskravet være like så høyt for pistolskyting som for rifle.

 

Men igjen, så er det viktigste å ha en mental kapasitet som bidrar til lav puls, rolig kropp, og en avslappet holdning.

Samt godt innøvd "nappefritt" avtrekk, som jeg har nevnt tidligere.

 

Jeg ønsker å bidra i en debatt hvor man kan lære av hverandre, og ikke sette skyteformer opp mot hverandre.

Mange gode slike innlegg her på kammeret 👌

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter både fripistol og 60 skudd ligg rifle NSF flere ganger i året. De to øvelser setter ulike krav til ammo. I fripistol bruker jeg SK std og i 60 ligg bruker jeg Center-X. I tillegg er jeg usikker på om SK std gr meg noe ekstra vs CCI i pistol, mens jeg er sikker på at Center-X gir meg noe mer enn SK Rifle match i 60 ligg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Geco5 skrev:

Hva er det du har oppnådd av resultater i Fripistol da, som skulle ha stor betydning i denne diskusjonen?

Ikke spesielt god, bare litt over 540 i fripistol for lenge sia. Men jeg testa pistolen en del, og fant stor forskjell på ammo. Jeg brukte den jeg var trygg på. Og dèt var viktig for meg. Var bare det.

Men livet er altfor kort til å kaste bort på dårlig ammo 😊

Link to comment
Share on other sites

nhd: Sorry, den var ment til M67 ;-)

 

Jeg har desverre ikke fått prøvd RM enda, men ut fra rapportene er den kanskje en anelse under Eley Match som er min beste til nå. Det er omtrent der "match-ammo" begynner etter min mening, altså ammo hvor gode våpens egenpresisjon begynner å gjøre seg merkbar. Men jeg tror jeg bør prioritere en speed-hammer først, 10/22'en straffer avtrekksfeil hardt. Og det begynner å bli vanskelig å skille ammoen fra min egen napping.

 

Dette med psykologi er dog et godt poeng, og ikke bare når det gjelder ammoen. Fordelen med en halvauto er at en kan holde samme stilling gjennom hele serien, det eneste en må bevege er pekefinger. Minus er at den stresser deg opp, skuddet er klart lenge før du er det. Så det krever mer tålmodighet, og det har jeg desverre ikke alltid nok av.

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, BC.Airn skrev:

Ikke spesielt god, bare litt over 540 i fripistol for lenge sia.

Det er vel bra, spessielt hvis det er i konkuranse.   :) Men, det er bare gjennomsnittlig 9- ere. Og da er blinken 4", dvs. 100mm. Og da har vel ikke ammoen, så stor betydning. :)

 

Kunne vært interessant med resultater fra den gode skytteren også, som brukte Topp Shot.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Jeg er nokk heller ikke av de beste. Skjøt to stevner i dag på usle 15m og fikk bare 247 og 248 så har en del å gå på. Begge skutt med Eley Match men tror ikke det hadde blitt noe mer med bedre ammo. Men nå var det nå ikke bare liggende skyting.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Geco5 skrev:

Det er vel bra, spessielt hvis det er i konkuranse.   :) Men, det er bare gjennomsnittlig 9- ere. Og da er blinken 4", dvs. 100mm. Og da har vel ikke ammoen, så stor betydning. :)

Sjølsagt i konkurranse. Men jeg er usikker på om du bare prøver å være morsom, eller om du ganske enkelt er uvitende 🙄

Faktasjekk før innlegg anbefales 😉

 

På fripistol (50meter) benyttes samme  skive som på 25 meter, og blinken er fremdeles fem cm. Derfor jeg bruker "fyrstikkeske" til sammenligning, sant.

Beste ammo er av stor betydning, da marginene er små. Men det er nå min mening, etter gammal erfaring.

 

Rein konkurranseskyting med rifle er jeg forsiktig med å uttale meg om, da jeg ikke har erfaring her.

Det er èn av mine måter å vise andre skyttere respekt.

 

Men jeg leser med stor interesse det som skrives her av de som er gode, det er lærerikt og til inspirasjon.

Kanskje jeg endag prøver DFS - har forbasket lyst, men det er nå denne dørstokkmila, da...

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, BC.Airn skrev:

Beste ammo er av stor betydning, da marginene er små

Det skader ikke å ha marginene på sin side, men en skal konkurrere på høyt nivå før en trenger det absolutt beste. Du betaler fort 1kr ekstra per skudd for et par millimeter mindre samling.

På den andre siden ser jeg en del med rørtenger til 20laken som insisterer på å bruke billigste ammo :roll:

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Det skader ikke å ha marginene på sin side, men en skal konkurrere på høyt nivå før en trenger det absolutt beste. Du betaler fort 1kr ekstra per skudd for et par millimeter mindre samling.

På den andre siden ser jeg en del med rørtenger til 20laken som insisterer på å bruke billigste ammo :roll:

 

AW93 med top shot og X-Six med billigste Federal er ikke akkurat noe sjeldent syn.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BC.Airn skrev:

Kanskje jeg endag prøver DFS - har forbasket lyst, men det er nå denne dørstokkmila, da...

Om du vil starte med rifle er ikke trauste og utstyrsregulerte DFS der jeg ville startet. For all del MANGE flinke skyttere der, og de gjør en god jobb for å få ungene unna fotballen og ski :P (ei stund). Men de er så trauste og tungrodde. De lever mer eller mindre fortsatt i perioden rundt slutten av 1800 tallet der det skal være blånerte rifler og synlig trestokk. Ikke har de oppdaget kikkertsiktet heller enda.

 

Skulle jeg gått fra pistol til rifle ville jeg kjøpt ei jaktrifle og blitt med på jaktfelt, treninger, BR, langhold og om du ønsker DFS stevner i jegerklassen. Da har du muligheter der kun penger setter begrensningene omtrent ;) 

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Mas-36 skrev:

De lever mer eller mindre fortsatt i perioden rundt slutten av 1800 tallet der det skal være blånerte rifler og synlig trestokk. Ikke har de oppdaget kikkertsiktet heller enda.

Hehe..passer perfekt da, siden jeg allerede liker bøylerifler og enkeltspennere 😜 De bruker ikke Sharps veit jeg...?

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Du skal lete godt og lenge før du finner en eneste skytterorganisasjon i Norge som legger like mye vekt på likt utgangspunkt og solid trening som basis som DFS gjør. Lykke til med å få noen kontinuerlig god og hjelpsom opplæring i NJFF eller NSF f.eks..

 

Jeg er uenig i mye av det DFS mener og gjør men fakta er at de er den eneste store gruppa folk som faktisk ønsker å lære folk opp og som faktisk også lærer folk opp.

 

Når alle skyter med samme våpen er det litt lettere for en nybegynner å komme seg inn i det også. Det er noe helt annet med jaktfelt (som knapt bør kunne kalles felt når samtlige står i skytterdress og har teipa pøllen rundt ankler og knær mens de står på et opparbeidet grustak?) hvor det finnes 700000 meninger om kaliber og våpen.

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt 30.000 SK rifle match så da får jeg håpe de går greit nokk til mitt bruk. Fikk kjøpt en pakke for å teste av en annen skytter og det så meget bra ut. For noen år siden drev jeg og guttungen å testet lit ammo. Vi hadde fire forskjellige rifler tilgjengelig to Sauer 200, en Walther match rifle og en Anschutz skiskytter rifle. Vi kom nå frem til at de skuddene som gikk bra gikk bra i alle riflene og de som gikk dårlig gikk dårlig i alle. Men det kan nå selvsagt være en tilfeldighet da vi kun hadde fire tilgjengelige våpen.

Uten at jeg vil hive meg inn i diskusjonen om hva som er best kan jeg nå si at CCI var de som kom dårligst ut i vår test. Eley match og tenex var de beste med stort sett like resultater. Norma 2 var også bra men det var en helt annen type en det som selges i dag. 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Når alle skyter med samme våpen er det litt lettere for en nybegynner å komme seg inn i det også.

Her er det vel 22lr som diskuteres og i den øvelsen kan du skyte med svært varierende verktøy i DFS. De fleste skyter med Sauer 200 med det er da mange som skyter med Anschuts skiskyttergevær og match rifler. 22 krag, 22 mauser og alskens slags annet. Har du enkeltskudsvåpen får du et minutt ekstra på seriene.

Link to comment
Share on other sites

Var nok en grunn til at Harald Stenvaag prøveskaut riflene sine på fabrikken, og dro heim med mange titusen skudd av akkurat den LOT`en som gikk best i akkurat den rifla.

Han la også vekt på det mentale aspektet, nemlig at dette var den beste ammoen i riflene hans. Dette gav ham et "overtak" allerede før konkurransen starta, sa han.  Han mente at .22lr og luftvåpen var de våpentypene som var absolutt mest påvirkelig av god/dårlig ammo, og variasjoner i LOT`er. Han påpekte betydningen av at hvert våpen er individuelt, og må ha individuell ammo for optimal ytelse. I hine hårde dager mener jeg i hvert fall du kunne bestille våpen fra ham testskutt på fabrikk, med beste ammo. Han er en kapasitet som det er vel verdt å lytte til, selv om hans krav er milevis unna den jevne bruker her.  Men hans tanker er verdt å fundere litt over også i dag.

 

Ellers har jeg erfart at halvauto pistoler lett er "kilne" på ammo . Noen forkiler, mens andre funker greitt. Og presisjon kan variere. da gjelder det å finne "kompromissammo", og det er en artig øvelse. Og fint når man lykkes. Men igjen - sikkert forskjell fra pistol og rifle. Derfor må man prøve sjøl, for det er lett å bli forledet til å høre på "kapasiteter" som uttaler seg, og adoptere deres meninger blindt.

 

Jeg har prøvd CCI i min .22 pistol; meget god presisjon, men de LOT`ene jeg har prøvd, se de kiler seg...ubrukelig av den grunn. I min pistol.

Men ut ifra debatten her, så føler jeg meg inspirert til å finne andre CCI LOTèr som jeg skal prøve. Blir butikkrunde over helga.

Mer moro - mer testing, får besøke innendørsbanen til naboklubb her.

 

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, bardp skrev:

Her er det vel 22lr som diskuteres og i den øvelsen kan du skyte med svært varierende verktøy i DFS. De fleste skyter med Sauer 200 med det er da mange som skyter med Anschuts skiskyttergevær og match rifler. 22 krag, 22 mauser og alskens slags annet. Har du enkeltskudsvåpen får du et minutt ekstra på seriene.

Mitt poeng var primært organisert rifleskyting. Som du skriver er 200 STR det mest vanlige uansett. En har ikke noen fordeler med Anschütz eller Rekruttrifle over 200 STR så vidt jeg kan se. Om noe har en fordeler med å skyte med samme rifle i både 6,5/7,62 og .22..

 

17 minutter siden, BC.Airn skrev:

LOT`er

 Vær så snill.. skriv lot, eller loter. LOT`er er ikke korrekt på verken engelsk eller norsk ;) 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1. Nå har jeg vært på et par DFS-stevner i uka i lang tid. På et stevne var det tre ungdommer med skiskyttergevær. På hvert stevne er det noen barn (NU + R) som skyter med Anschütz. De andre variantene som er nevnt har jeg aldri sett, og voksne har kun skutt med Sauer.

2. @BC.Airn. Det finnes minst to testsentre i nærheten av Gardermoen/Alfhallen. Eley test range er en av disse www.eley.no

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BC.Airn skrev:

De bruker ikke Sharps veit jeg...?

 

 

Nå husker jeg ikke skytterboka fra perm til perm, men jeg tror ikke det er noe eksplisitt forbud mot svartkrutt i jegerklassen, så lenge kulediameter er under åtte millimeter... :-D

 

Sauer har overtatt helt innendørs i DFS, og enda mer etter at rekrutt-utgaven med kort, flutet løp og barnevennlig skjefte kom. De gamle Anschütz 64'ene våre er kjempefine rifler men gir i praksis ingen fordel lengre. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BC.Airn skrev:

Hehe..passer perfekt da, siden jeg allerede liker bøylerifler og enkeltspennere 😜 De bruker ikke Sharps veit jeg...?

He he, Ikke langt unna. Men alt annet enn .22lr, 6,5x55 og 7,62x51 er farlig og skummelt :P Hadde de ikke åpnet for nye rifler da kragene startet å gå i lufta på 70-80 tallet hadde de nok brukt de og Mauser enda ;)

 

PS: Bøylerifler er moro da :D 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Om man skal stole ett hundre prosent på en presisjonstest:

- Pistol fastspent i solid Ransom rest

- Rifle skrudd fast i stikke eller liknende

- Kronografering skader heller ikke...

Om vi bruker stødig sandsekk, så er det vel og bra. Men helt optimalt og objektivt er det ikke. Men det beste om man ikke har benk.

Slikt er å rekne for en god pekepinn, men avtrekk, lys , dagsform og andre forhold spiller inn, sant. Men det gir en god magefølelse, og en trygghet "i huet".

Er på vei ut døra no, og skal skaffe noe forskjellig ammo, skal bevisst velge forskjellig loter  🤝 så får vi se 😉

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men alt annet enn .22lr, 6,5x55 og 7,62x51 er farlig og skummelt

Det er fordi fokuset skal være på å lære seg å skyte, ikke kjøpe dyrest mulig utstyr. Strengt tatt er masse forskjellig utstyr bare en distraksjon fra temaet, å lære seg å skyte. Det er f.eks. vanskelig å trene på å bli bedre til å skyte når havle standplass diskuterer om Border eller Shilen er best løp, eller hvilket kaliber som er best når en ikke kan skyte ;) Det er vanskelig å få elever til å fokusere på avtrekk, i blåsten fra bremsen på en 338LM, og så videre.

Som sagt over:

Sitat

eneste store gruppa folk som faktisk ønsker å lære folk opp og som faktisk også lærer folk opp.

Den innsatsen som legges ned i DFS på å lære folk å skyte er så hinsides alt annet i Norge at en diskusjon blir bare tåpelig. Men så betaler jo Forsvarsdepartementet 30 000 000 kroner årlig for dette.
Mange hundre lag har ukentlige treninger med full instruksjon, topp rifler til utlån til alle,  godt utdannede instruktører, moderne baner og skivemateriell. Og tro det eller ei, det man lærer kan brukes når man skyter med andre rifler også, tilogmed med kikkertsikte, og i langt grovere kaliber.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vel når man leser om disse kara som skyter med cal 50 skyter de jo hul i hull på flere tusen meters hold.

Hvor leser man det? Jeg leser en del, men det har jeg aldri lest noe sted ;) ? At de er veldig stolte av å treffe med 1 av 700 skudd på en diger gong ute i sandgropa er noe annet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, M67 skrev:

Det er fordi fokuset skal være på å lære seg å skyte, ikke kjøpe dyrest mulig utstyr. Strengt tatt er masse forskjellig utstyr bare en distraksjon fra temaet, å lære seg å skyte. Det er f.eks. vanskelig å trene på å bli bedre til å skyte når havle standplass diskuterer om Border eller Shilen er best løp, eller hvilket kaliber som er best når en ikke kan skyte ;) Det er vanskelig å få elever til å fokusere på avtrekk, i blåsten fra bremsen på en 338LM, og så videre.

Som sagt over:

Den innsatsen som legges ned i DFS på å lære folk å skyte er så hinsides alt annet i Norge at en diskusjon blir bare tåpelig. Men så betaler jo Forsvarsdepartementet 30 000 000 kroner årlig for dette.
Mange hundre lag har ukentlige treninger med full instruksjon, topp rifler til utlån til alle,  godt utdannede instruktører, moderne baner og skivemateriell. Og tro det eller ei, det man lærer kan brukes når man skyter med andre rifler også, tilogmed med kikkertsikte, og i langt grovere kaliber.

 

K

Og fortsatt så sitter de der å klør seg i hodet når 95% blir borte i overgangen fra 100m til 200m ;) Men på jaktfelt blir det stadig flere som møter opp.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mas-36 skrev:

Det som forundrer meg er at vi i 2019 forsatt ikke har våpen og ammunisjon som går "hull i hull". Med dagens tolleranser innen produksjon så burde det da være mulig selv med priser som holder seg innen rimelighetensgrenser? 

 

Joda, det finnes. Det heter luftvåpen. For et par dager siden dukket en kompis opp med nyeste Walther LP500 luftpistol med elektronisk avtrekk. Det er rett og slett deilig å se slik mekanikk. På slike våpen ligger alle feil hos skytteren hvis det skytes et dårlig skudd. Dessverre er kompis feilvare, linksskytter, slik at jeg ikke får prøvd den ordentlig.

 

Jeg har selv en antikk Feinwerkbau 80 luftpistol og et like gammelt nyrestaurert Diana 75 luftgevær som jeg koser meg med. Fantastisk kvalitet og mekanikk på disse.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Og fortsatt så sitter de der å klør seg i hodet når 95% blir borte i overgangen fra 100m til 200m

Det er enkelt å forklare (tror det er få under 70 som ikke forstår det), og vanskelig å gjøre noe med. Det henger med en hel haug med folk sålenge det er 22LR, og ikke minst INNE, som ikke er beredt til å satse 9 kroner skuddet OG kjøpe seg rifle til 20k. Det er MYE mer som skal til for å skyte på 200m. Og det skjer samtidig som de blir kastet ut hjemmefra, oppdager det annet kjønn, og må skaffe seg en utdannelse...

Man kunne gjort en del for å fikse dette, men å få alle med går ikke - ikke på denne siden av å legge hele DFS om til 22LR - og selv ikke da.

Men når de gir seg, så har vi lært dem så skyte, behandle våpen, Mission accomplished! Og vi har gitt dem grunnlaget til å kommet tilbake som 35-åringer, i den samme, eller en annen skytegren.
Jeg ser jo godt hvem som blir "gode" når de begynner med langhold i 40-årskrisa - det er de som var "DFS-unger" ;) 

 

K

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...