Jump to content

Forsvunnet hos politiet


1972

Recommended Posts

Det er ikke praksis med kvittering ved ransaking etter straffeprosessloven, men det skal være en rapport om "ransaking og beslag" i sakskomplekset. Er du anmeldt vil du få en bekreftelse på det i posten. Slike saker går ofte både som straffesak og forvaltningssak. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Absolutt avslutningsvis. Hør da !!!  A/ Politiet har funnet et ulåst hagle i en bolig som ikke har vært brukt på 3 år. B/ De tok det med seg . grunnlag ulåst. C/De påstår skriftlig  å ha destruert det. D) De som destruerer det ( Kripos) har ikke fått noe,  D) Det fimnes absolutt ikke hos det lokale politi.  

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet er vel ikke dette ditt problem? Politiet vedgår at våpenet var i deres hende (kan ikke sende noe man ikke har). De, eller noen de har hyret til jobben har så rotet det bort. Uansett er ikke noe du kan lastes for eller gjøre noe mer med. Dette må politiet rydde opp i selv. Men hvorfor spør du egentlig? Lurer du på om du kan kreve våpenet tilbake (evt erstatning), eller prøver politiet å legge dette over på deg?

Link to comment
Share on other sites

På 26.11.2018 den 22.02, 1972 skrev:

 

Ja i et skap på et vaskerom sammen med klær. 

 

 

36 minutter siden, 1972 skrev:

 i en bolig som ikke har vært brukt på 3 år.

Bare til info: Hvis du skal få vekk lukta fra det skittentøyet, foreslår jeg fullt 90 graders program, med både Biotex og Fresh-Tec tøymykner.

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Bly skrev:

Intet våpen, intet bevis! Be en advokat om å få deg frikjent, og kjøp ei ny hagle😂

 

Du trur at politirapporten og vitneprovet frå minst to politimenn vil bli sett vekk frå? Det er rett nok snart jul, men ein treng ikkje å tru på nissen.

 

Eg trur heller på å vere ein mann og ta ansvar for eigne handlingar.

Edited by Hallvor
Skrivefeil.
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 28.11.2018 den 14.03, seawolf skrev:

Punktet om lovlig, eller rettere sagt ulovlig oppbevaring av våpenet er greit.
Men hva med spørsmål 1.?
Omtalte våpen virker etter trådstarers opplysning å være forsvunnet i tomme luften?
Syns det ærede kollegium at det er greit?
Ulovlig oppbevaring med tilhørende beslag skal vel ikke samtidig være synonymt med at beslaglagte våpen forsvinner?
Det er vel fortsatt trådstarters eiendom, eller blir det statens eiendom og dermed et objekt som politiet kan "miste" uten å bli stilt til ansvar for hvor det er blitt av?

Ja nettopp. Det ser ut som en politimann har hatt lyst på denne automaten. Ser ut som mange her synes det er hlet OK unntatt  Seawolf. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Her mangler det mye info, og jeg har null peiling på aktuell sak men kan kanskje redegjøre for noen muligheter:

 

Det er forskjell på "destruert" i våpenregisteret og fysisk destruert. Kripos har for tiden stans i mottak av våpen til destruksjon pga store mengder våpen fra siste amnesti, dette medfører at "destruerte" våpen ligger på lager rundt om på landets politistasjoner i påvente av at Kripos får kapasitet til å ta imot. At noe står som destruert i registeret, men ikke er mottatt av Kripos, får meg derfor ikke til å heve øyenbrynene noe nevneverdig. Våpen føres som destruert når de ikke lengre skal stå på noe våpenkort og skal ut av registeret, i retning av den store kverna.

 

Videre er det, som flere har nevnt, forskjell på beslag i straffesak og inndragning i forvaltningssak.

 

Er det beslag i straffesak, så skal våpenet finnes på en beslagsrapport og være ført inn i straffesaksregisteret. Har det leselig våpennummer så skal dette være søkbart. Om trådstarter ønsker, så kan han sende våpenummer/merke/kaliber til meg på PM så kan jeg sjekke om det er ført som beslag noe sted. Jeg må da gjøre oppmerksom på at jeg er politi og følgelig kan sitte på feil side av bordet i forhold til å gi råd i straffesak, slikt har man advokater til.

 

Er det derimot inndratt i forvaltningssak, så skal det ikke være i beslagsrapport fordi våpenet i så fall ikke har noen rolle i straffesak. Politiets datasystemer er dessverre noe mangelfulle hva gjelder søkbarhet i forvaltningssaker, lagerføring skjer i stor grad på papir ved det enkelte tjenestested. Har man navn på vedkommende det er inndratt fra, og snakker med noen i aktuelt distrikt som forstår seg på Doculive, så bør det gå an å finne ut om der finnes en forvaltningssak og om våpenet er omhandlet i noe dokument der.

 

Oppdraget hvor våpenet ble inndratt skal også være omtalt i vaktjournalen, men denne er bare søkbar tre år bakover i tid. Det finnes sikkert muligheter for å søke lengre tilbake, men det er ikke fullt så enkelt. Dersom dette skjedde for litt over tre år siden kan det altså hende at en ikke finner noe ved et vanlig registersøk, ellers kunne en funnet navn på de som inndro våpenet og begynt å nøste derifra.

 

Ellers sier straffeprosessloven følgende i § 207:

"Beslaglagte ting skal opptegnes nøyaktig og merkes på en slik måte at forveksling unngås. Det skal så vidt mulig gis kvittering til den som hadde tingen i sin besittelse."

 

Vanlig praksis er dog at en ikke gir håndskrevet kvittering på stedet med mindre noen insisterer på å få kvittering der og da. Utførlig beslagsrapport føres inne på kontoret, kvittering vil da enklere kunne gis ved utskrift fra beslagsrapport. Personlig har jeg såpass uleselig håndskrift at en håndskrevet kvittering fra meg antakelig kunne blitt benyttet som resept på hva som helst...

 

 

 

 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Vargen Takk for saklig bidrag. Når man ser hvilke utfordringer de har med sikring av data og informasjonsflyt så bør man være forsiktig med å slenge korrupsjonsanklager rundt seg. Jeg har selv fått utlevert 4 PCer på en liste med kun 3 gjenstander oppført. Heldigvis gjenkjente jeg den 4. (ikke mine maskiner eller beslag) og tok den med. Bare for å understreke hvor feil dette blir: De leverte altså ut en PC uten noen sporing. Det kunne lett vært en maskin fra en annen sak med ekstremt sensitiv info.

 

Hvis det er tvil-> https://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon's_razor

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Før kunne man ha inntil fem våpen uten å sikre dem i skap, men nå gjelder påbudet også om du bare har ett våpen...Juli 2010
Hva var reglen før den tid.....Noen som husker; var det snakk om tre våpen uten å ha skap. ??

Edited by psAico
Unødvendig med uthevet tekst
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det nei. På slutten av nittitallet var det ingen krav utover «sikker oppbevaring». Krav til våpenskap kom ikke før ca. 2000. Jeg husker det utmerket siden det var en del pistolskyttere som solgte for å slippe skap. Jeg har fremdeles en revolver som ble solgt på den måten. Forrige eier oppbevarte den i et sikringsskap i kjelleren (ble jeg fortalt). Den krevde en god omgang autosol og noen nye ståldeler. Ammunisjonen jeg fikk med den hadde antatt en pen grønn og blåfarge. Hadde den ikke vært i rustfritt stål hadde jeg takket nei. 

 

Edit:

Basert på linken over trådde kravet til alarm og våpenskap i kraft 1. September 2000. 

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...