Jump to content

Ny i gamet Hjemmelading


bekkmørkt

Recommended Posts

Hei har nå lest forumet litt opp og ned. Ser at Dillon og Hornady er litt favoritt bla de erfarne. Men ser at disse er litt dyre for mitt budsjett pr nå, derfor lurer jeg på en Lee Classic turret, er det noen som kan gi meg litt bruker erfaring på om denne er enkel i bruk og egnet for en nybegynner ? Skal lade primært 38spl og 357 

mag i første omgang. blir på sikt noe 32SW long, 45acp og noe rifle ammo.

Edited by bekkmørkt
Link to comment
Share on other sites

Da jeg er litt gammeldags så vil jeg anbefale deg å kjøpe noe brukt enstasjonsutstyr. Det går noe senere å lade med  - men så er det mindre sjanser for at du kløner det til. Veldig flott med ladeutstyr der man drar i en spak og så spretter patronene fiks ferdige ut. Nå er det helt sikkert noen som vil mene at jeg bare prater tull og ikke vet hva jeg snakker om. Jeg tar ikke det så høytidelig. Det viktigste er at du kommer deg greit inn i ladingen uten for mye frustrasjon over avansert utstyr som viser seg å være noe mer komplisert å operere enn det som var tanken i utgangspunktet. Når du senere også skal lade riflepatroner så vil jeg foreslå at du skaffer deg en O-presse.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg to presser en enkeltstasjons RCBS og en Dillon 650. Vil anbefale at du starter med en enkeltstasjonspresse til du har full kontroll på prosessen. Om du senere kjøper deg noe mer komplisert utstyr vil du fremdeles ha bruk for enkeltstasjonspressen til en del operasjoner som uttrekking av kuler og ladding av små serier der du ikke gidder alt det styret det er å stille om en progresiv presse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg startet med en Lee Classic turret og bruker den fortsatt fire-fem år senere. 

Lader 308win og 7.62x39. Har vel ladet noen hundre skudd PR. år. Har ikke sett behovet for noen annen presse.

 

Grunnen til at jeg valgte turreten i utgangspunktet var at jeg kunne ha diene mer eller mindre ferdig oppsatt og bare snurre til riktig die. Dette har fungert utmerket, bytter hele plata/ringen ved bytte av kaliber.

 

Har ikke tatt i bruk autoindekseringa før nå i høst på 7.62x39. Det som manglet var ett pålitelig kruttmål som takler riflekrutt montert på ringen.Håper å få N150 til å renne pålitelig igjennom kruttmålet og da blir autoindekserinnga brukt på treningsammo til 308 også. Lee auto drum ser ut til å kunne takle dette, men har tilgode å teste.

 

For en nybegynner er det definitivt å anbefale å legge til side indekserings-stanga, bruk den som en enstasjons. Behandle hele serier med patroner med samme dia, sånn at feks har 50 patroner med tennhetter og krutt å sette kule i til slutt.

 

Kjør på! :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jepp, en Turret er ikke dum som inngangs-presse. Kjør den manuell i starten (eventuelt hele tiden).

Prøv å finne en rytme og plasser kuler, hylser og ferdig ammo fornuftig rundt der du jobber.

 

For all lading lønner det seg å telle litt på knappene (eller sette opp et Excel-ark) over hvor mye du skyter, hvor mye det koster med kjøpe-ammo og hvor mye det vil koste å lade selv (Kuler er ofte det dyreste). Altså hvor lenge tar det før det du brukte på lade-utstyr er spart inn. 
Husk at have-syken kommer fort og du bare må ha en dings til, og en til, og en til...

 

Enstasjon er greit når man lader opp 20-50 patroner om gangen. f.eks. for rifle.

Når det blir 100 pistolpatroner i en omgang er en turret eller progressiv nesten et must med mindre hobbyen er å lade, ikke å skyte.
 

Når det går 200+ patroner per trening (med minst en trening i uka ) og 300+ på et stevne (hint: dynamisk) begynner større presser med hylse-/kulemater å bli veldig attraktive. 

For en "den skal jeg kjøpe når jeg vinner i lotto"-presse, sjekk Dillon 1050 Mark7 :D 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som vanlig i slike tråder - har du sjekket denne?

 

https://www.kammeret.no/topic/32644-fadderordning-lokal-hjelp-til-nye-hjemmeladere/

 

56 minutter siden, OysteinR skrev:

For all lading lønner det seg å telle litt på knappene (eller sette opp et Excel-ark) over hvor mye du skyter, hvor mye det koster med kjøpe-ammo og hvor mye det vil koste å lade selv (Kuler er ofte det dyreste). Altså hvor lenge tar det før det du brukte på lade-utstyr er spart inn. 

 

NEI!!!! Ikke bland fornuftsbaserte økonomi-argumenter borti lade-hobbyen! Ikke andre deler av skyting-jakt heller! Før du vet ordet av det, sitter du og hekler grytekluter!!!!

 

Pistolskyting er vel den delen av skytesporten der man må skyte en del, før kostnadene med ladeutstyr er "spart inn", hvis man ikke støper blykuler sjøl. Det går noe fortere med rifleammo for baneskyting, for ikke å snakke om jaktammo, der skal det ikke mange 20-pakninger til, før et rimelig ladesett er "finansiert". Og legg inn i Exel-arket ditt salgsverdien av et pent brukt ladesett, så går du omtrent i pluss, uansett.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har du rett @Jegermeistern ! :D

Men siden han startet med det stygge B-ordet (budsjett) tenkte jeg det var en god ide å følge tråden.
VI har jo ikke engang begynt å snakke om hylserensing/trommel/vibrator :P 

 

Legg inn fast søk på Finn.no på pressene som er på ønskelisten. Av og til kan man gjøre et kupp.

Så en Dillon 650 med hylsemater der i år ferdig satt opp til 6,5x55 til en veldig hyggelig pris. Da var den en DFS'er som la opp og solgte unna.

 

Men ja, tar tid å "spare inn" pistol-lading. Jo dyrere kjøpe-ammo jo raskere lønner det seg. Magnum-patroner, odde kaliber, etc. først.

Med mindre man skyter dynamisk. Da går det mange tusen patroner i året og selv bare 50 øre spart per patron blir det penger av det. 

 

For billig ammo anbefaler jeg å teste belagte kuler fra Frontier. Disse har så og si uslåelig pris og finnes i de fleste kalibre. Magne Landrø sender i posten om du ikke har noen i nærheten som selger. De går ikke alltid like bra i alle våpen men dette er den ting alle hjemmeladere opplever. Noen kuler går bedre enn andre i våpen X mens våpen Y vil ha noe helt annet.

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bestemmer deg for enstasjonspresse vil et slikt sett fra Lee duge for å komme godt igang: https://www.brownells.no/BREECH-LOCK-CHALLENGER-KIT-Lee-Breech-Lock-Challenger-Press-Kit-LEE-PRECISION-100010147 x
I tillegg trenger du diesett til hver av patrontypene og et par slike ladebrett til hver av patrontypene. https://www.jaktdepotet.no/prod/frankford-arsenal-universal-reloading-tray-9b32tray-1  Her skal du sette hylsene når de er fyllt med krutt.
Hylsevask? Jeg begynte med en tom spyleveskekanne som jeg fyllte med varmt vann, zalo og sitronsyre.

Dette er varianten for et lite budsjett. Forskjellen i kostnad på ferdig ammo og hjemmeladet gjør at utstyret betaler seg nokså raskt. Enstasjonspresser krever imidlertid at du bruker mer tid på ladingen enn det man trenger med f.eks. en turret. Jeg har aldri prøvd en turret, men den kan også virke som et godt alternativ også for en begynner, ettersom den kan betjenes som enstasjonspresse når man ønsker det.

 

Edited by Bäke
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Har nokk ladet minst 100.000 skudd men ladebrett har jeg aldri hatt og heller aldri hatt behov for. Når jeg fyller hylsa med krutt seter jeg nå i kulen med en gang. Men er nokk mange måter å gjøre ting på så v har sikkert ikke like behov alle sammen. Det settet fra Lee duge så jo ut til å være en grei startpakke.

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, bardp skrev:

Har nokk ladet minst 100.000 skudd men ladebrett har jeg aldri hatt og heller aldri hatt behov for. Når jeg fyller hylsa med krutt seter jeg nå i kulen med en gang. Men er nokk mange måter å gjøre ting på så v har sikkert ikke like behov alle sammen. Det settet fra Lee duge så jo ut til å være en grei startpakke.

Ja, vi har jo forskellige vaner og preferanser , men etter hvert som du fyller hylsene med krutt, må de stå et sted inntil du skal skifte til kuleisetterdie. Jeg fant ut at disse brettene er greie til det. Da stå hylsene trygt så lenge.

Hvis du bruker en turret som gjør patronen helt ferdig på en runde i pressa, er selvsagt disse brettene ikke til noen nytte. 

Link to comment
Share on other sites

Når jeg lader med enkeltstasjonspressa presser tar ut hetter og setter i nye i første operasjon. Så tar jeg en og en hylse fyller de med krutt fra krutmålet setter den i pressa og setter in kule. Hva jeg skulle bruke det hylsebrettet til er noe uklart for meg.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jegermeistern skrev:

 

Tiltredes! Kruttmålet for seg, og pressa, med kuleisetterdia, for seg, så er "hylsebrett" totalt unødvendig.

 Hm.. kanskje det er fordi jeg har kruttmålet montert oppå den dien som ekspanderer hylsemunningen at jeg liker de brettene. 

Edited by Bäke
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, bardp skrev:

Har nokk ladet minst 100.000 skudd men ladebrett har jeg aldri hatt og heller aldri hatt behov for. Når jeg fyller hylsa med krutt seter jeg nå i kulen med en gang. Men er nokk mange måter å gjøre ting på så v har sikkert ikke like behov alle sammen.

Det der kan være skummelt:

Jeg kjenner til en tidligere skytter og lader, han presterte dobbeltladning i en 45acp. En 1911 pistol gikk føyka for evig og alltid. En annen ladet til en revolver i .357 Magnum, ladningen var en .38 Special ladning i raskt krutt. Laderen satt med hylsa i hånden fylt opp en gang, så kom kona og forstyrret i en liten krangel. Laderen glemte at hylsa var fylt og ga den en dose til. Resultatet var eksplosivt, tønna delte seg og ramma ble bøyd. Revolveren er i dag utstilt hos en børsemaker. Hylsebrett med nivåkontroll hadde reddet begge disse tilfellene. En annen vesentlig ting er klubbkameratenes sikkerhet som står rett ved siden på standplassen, når kreftene er ute av kontroll.... !

 

Nivåkontroll med hylsebrett:

Det kan være mange årsaker til nivåforskjell i en og samme tiltenkt ladning. 

#1: Pistolladninger med dobbel dosering, spesielt i 45 acp - 45 Colt - .38 Special. + noen til. 

#2: Kruttmålets doseringsskrue, er endret av en eller annen grunn.

#3: En har tatt feil krutt og opplever et annet nivå enn vanlig.

#4: Fremmedlegemer i hylsa. En annen hylse med et noe annerledes hylsevolum kan også peke seg ut.

#5: Feil dosering, kruttmålet kan ha blitt brukt feil eller ikke levert riktig mengde.

 

Et enkelt eksempel på bilde under, hylsene til venstre har feil kruttnivå:

.308 Winchester har fått 46,0 grain N-140 til en 150 grain kule, hylsen til venstre har bare fått 35,0 grain. Heller ikke bra!

.45 COLT (revolver) har fått 9,0 grain N-320 til en 180 grain blykule. hylsen til venstre har fått 18 grain, dobbel ladning.

.45 acp (pistol) har fått 5,2 grain N-320 til en 230 grain kule, hylsen til venstre har fått 10,4 grain, dobbel ladning.

 

For lite krutt er heller ikke å spøke med.

DSC01840.JPG

Når en lader med enstasjonspresse, tar hylsa rett fra kruttmålet og setter i kula og ferdig med den patronen. Dersom du blir distrahert av en annen person - telefon - eller annet så kan du være uheldig. Sitter kula i har du ikke kontroll på hva var det jeg gjorde nå???

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vel metoden jeg bruker med enkelstasjonspressa er helt sikker. I det jeg flytter den fylte hylsa fra under kruttmålet og inn i pressa ser jeg alltid ned i den har en lampe rigget slik at jeg får lys ned i den. Avvik av betydning oppdager jeg da og det hele går hurtig og greit.

Derimot er jeg mer skeptisk til hva som skjer i min Dillon 650. Her henger det fra tid til annen krutt igjen i krutmålet. Noen ganger drysser det bare ut over pressa andre ganger havner det i neste hylse. Nå er det jo en nivåalarm på pressa men den er nå ikke av al verdens kvalitet. Det er derfor stor sannsynlighet for at fra tid til annen blir et og annet skudd med for lite krutt og et med for mye. Har spekulert en del på en god løsning på dette men ikke funnet noen. Så her er jeg mottakelig for tips.

Link to comment
Share on other sites

Jeg helpresser en 1500-2000 hylser på tidlighøsten med hette ut og inn i samme operasjon. Så batcher av 100 med krutt med kontroll av fyllingrad. Kan ta en neve hylser og fylle uten å skifte stilling så det går betraktelig kjappere enn en og en og jeg føler det er tryggere. Det har hendt jeg har fanget avvik med denne metoden. 

 

Er midt i ladestria nå og har funnet opp kruttet på nytt med ballpowder og det flyter som vann sammenlignet opp mot n-11/n-19. Litt dyrere men med 400 skudd per kg og betraktelig enklere ladeprosess kan jeg leve med det. Tror ballpowder som sp11 fra Vectan og d073.6 fra lovex kan være et godt alternativ i 650. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, OysteinR skrev:

Alle disse historiene er egentlig bare gode argumenter for valget med turret og mot enstasjon :)

Kjør på med turret, så slipper du å rote med dette.:D 

 

 

Ja da slipper du å tenke på kruttnivå, det blir som det blir 😂

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhet er alfa og omega i forbindelse med hjemmelading. Feil med kruttdoseringen kan føre til alvorlige skader både på skytter og andre på skytebanen. Derfor skjønner jeg fint lite av innleggene mot å benytte hylsebrett for en ekstra visuell kontroll av kruttmengden i hver patron. Ved lading av riflepatroner kan vi bruke så tregt krutt at overdosering er fysisk umulig. Ved lading av pistol- og revolverammunisjon er jo denne faren absolutt til stede, kf. Vaqueros innlegg med foto. Derfor er hylsebrett en knallgod idé inntil du er blitt varm i trøya og kjenner ladeutstyret og -prosessen ut og inn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 5.11.2018 den 11.25, Jegermeistern skrev:

Som vanlig i slike tråder - har du sjekket denne?

 

https://www.kammeret.no/topic/32644-fadderordning-lokal-hjelp-til-nye-hjemmeladere/

 

 

NEI!!!! Ikke bland fornuftsbaserte økonomi-argumenter borti lade-hobbyen! Ikke andre deler av skyting-jakt heller! Før du vet ordet av det, sitter du og hekler grytekluter!!!!

 

Pistolskyting er vel den delen av skytesporten der man må skyte en del, før kostnadene med ladeutstyr er "spart inn", hvis man ikke støper blykuler sjøl. Det går noe fortere med rifleammo for baneskyting, for ikke å snakke om jaktammo, der skal det ikke mange 20-pakninger til, før et rimelig ladesett er "finansiert". Og legg inn i Exel-arket ditt salgsverdien av et pent brukt ladesett, så går du omtrent i pluss, uansett.

 

 

Økonomi er i og for seg ikke veldig viktig, men tenkte å begynne forsiktig og ikke øse ut alle krona på en gang. Har alt sett på hylsevasker (Stainless), så er kommet ditt allerede.  har vurdert https://www.jaktogfriluft.no/hornady-lnl-iron-press-loader-wmanual-prime-5 for uttaking av tennheter før vasking. 

Link to comment
Share on other sites

På 5.11.2018 den 10.15, nof skrev:

Jeg startet med en Lee Classic turret og bruker den fortsatt fire-fem år senere. 

Lader 308win og 7.62x39. Har vel ladet noen hundre skudd PR. år. Har ikke sett behovet for noen annen presse.

 

Grunnen til at jeg valgte turreten i utgangspunktet var at jeg kunne ha diene mer eller mindre ferdig oppsatt og bare snurre til riktig die. Dette har fungert utmerket, bytter hele plata/ringen ved bytte av kaliber.

 

Har ikke tatt i bruk autoindekseringa før nå i høst på 7.62x39. Det som manglet var ett pålitelig kruttmål som takler riflekrutt montert på ringen.Håper å få N150 til å renne pålitelig igjennom kruttmålet og da blir autoindekserinnga brukt på treningsammo til 308 også. Lee auto drum ser ut til å kunne takle dette, men har tilgode å teste.

 

For en nybegynner er det definitivt å anbefale å legge til side indekserings-stanga, bruk den som en enstasjons. Behandle hele serier med patroner med samme dia, sånn at feks har 50 patroner med tennhetter og krutt å sette kule i til slutt.

 

Kjør på! :-)

Har du noe tips på hva man må følge med på denne pressa? 

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Det beste rådet ser ut for å være at du bruker den som enstasjonspresse til du føler deg komfortabel med det og så går du på mer avansert bruk etterhvert som ferdighetene dine øker.

takker for alle råd. tenker å kjøpe en rein enkel presse i tillegg til uttak av primere på møkket hylser før tromling i stålmedia... har alt bestilt universal die til dette. bør jeg opp i pris for en slik eller holder en 1000-1500 kroners presse til dette.

Link to comment
Share on other sites

Ser nå ikke helt behovet for å ta ut tennhettene før tromling jeg gjør det ikke tromler med nøtteskall før pressing da slipper jeg å smøre hylsehalsene innvendig. Men vær sin smak. Tennhettene går ut i samme operasjon som pressingen. Men nå blir jo mine hylser vasket etter pressingen for å få av hylsefettet så da får jo tennhettelommen seg en vask i våttrommleren med oppvaskmaskinpulver men uten stålmedie.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper turret trenger du strengt tatt ikke noen enstasjoner (om det var det du mente). Bare kjøp ekstra topper så har du alt på ett sted. Om du går for en ekstra enstasjoner bare for småpirk ville jeg sett på en liten og billig sak. Lees C-presse duger til lett arbeid (inklusive pistolpatroner), og en håndholdt er kjekk for bruk utenfor ladebua. Om du tenker på å lade ekstra presis rifleammo bør du heller gå for en Challenger. Turreten har nødvendigvis litt slakk i seg, og selv om det i teorien bør legge seg likt hver gang blir det fort et usikkerhetsmoment (i det minste i mitt hode). Men til alt annet holder turreten fint.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Erlend Meyersier vel det meste egentlig. Jeg har ikke hatt noen problemer. Ja, det er litt slakk i turret-ringen, men jeg tror ikke det har så mye å si for presisjon. Halspresser for det meste med en Lee Collet die for 308 og resultatet er pene rette patroner.

7.62x39 er mere komplisert da jeg bruker pistolkrutt og blykuler og må bruke både Collet og ekspander på hylsehalsen for å få riktig passform og kulehold. Bruker alle fire hullene til dette kalibret, og da blir det betraktelig mere jobb med enstasjons(modus).

Bruker ingen smøring av hylsene, bortsett fra når jeg helpresser og det er sjelden.

 

Jeg tar ut hettene før jeg vasker hylsene i en ultralydvasker fra Biltema. Bruker varmt vann fra springen og sitronsyrepulver av god kvalitet.  Tennhettelommene blir fine og rene. Tørker de i stekovnen på 100 grader med varmluft om jeg har det travelt.

Våttromling med stainless har jeg ikke prøvd men vurderer.

 

Bruker en defekt 308 Collet die med avlåst og oppborret kjeft til å ta ut hettene på begge kalibre og er derfor ikke redd for å få møkk i de andre diene. Denne står på en egen ring samen med en kuletrekkerdie (og to Lee FCD for flaskehalspatroner. )

Har også noen size-dier for blykuler på egen ring.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om det går bra for kondens så tar ikke ladeutstyret skade av kulde.

Pressa mi sitter på en 2x6 toms plank på ca 1,5 meter og tar derfor liten plass,

Hyller for resten av rallemikken tar mere plass, men da er det veggplassen det går utover.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ser bra ut det, eneste jeg ville pirket på med min veldig lille erfaring er å ha plass til en plukkbakke ved siden av hver presse, så du slipper å måtte bevege deg rundt ene pressen når du bruker den til høyre.

Og siden du allerede har et par plukkbakker etc, og har en loddrett flate under pressene, ville jeg montert en skinne der du kan slippe ferdig pressede hylser etc ned i. 

Hvis du skal presse et par hundre ad gangen er det greit å gjøre det litt effektivt og ergonomisk :) 

 

Link to comment
Share on other sites

På 25.1.2019 den 9.02, msteiro skrev:

Ser bra ut det, eneste jeg ville pirket på med min veldig lille erfaring er å ha plass til en plukkbakke ved siden av hver presse, så du slipper å måtte bevege deg rundt ene pressen når du bruker den til høyre.

Og siden du allerede har et par plukkbakker etc, og har en loddrett flate under pressene, ville jeg montert en skinne der du kan slippe ferdig pressede hylser etc ned i. 

Hvis du skal presse et par hundre ad gangen er det greit å gjøre det litt effektivt og ergonomisk :) 

 

takk for tipset... bakker allerede bestilt. pressen til høyre er kun til depriming...

 

første patron presset uten krutt og tennhette.

20190126_202538.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...