Jump to content

XXL og kundebehandling


veslan

Recommended Posts

Om en vare i en matvarebutikk, klesbutikk, bensinstasjon eller sportsforretning er feilpriset så er det butikkens problem-

du får varen til det som står på prislappen (eller hyllekanten i matbutikken).

Hvorfor er det anerledes for en nettbutikk?

 

Det praktiseres ofte sånn, men ingenting i loven pålegger en å selge om der har oppstått en feil!

Menneskelig svikt må en kunne ta høyde for, ellers kan det bli farlig dyrt å drive butikk...

 

Og tro meg, jeg har prøvd det på XXL!

El.hørselvern med deres reklame på til kun 249,- :D

Må ha et par tenkte jeg, så jeg spurte for sikkerhetsskyld om den prisen på hylla stemte.

Og det sa han den gjorde.

Men i kassa scannet de 1200,- pr.stk.

Hjalp ikke om jeg henta fyren som hadde fortalt meg at de kosra 249,-

De avsto å selge pga feilmerking.

Og jeg tror så absolutt de har retten på sin side!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 203
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om en vare i en matvarebutikk, klesbutikk, bensinstasjon eller sportsforretning er feilpriset så er det butikkens problem-du får varen til det som står på prislappen (eller hyllekanten i matbutikken).

Hvorfor er det anerledes for en nettbutikk?

 

Fordi de har tatt forbehold mot feilprising.

men det kommer litt an på om du som kunde burde vist at det var feilprising. Ser du feks en annonse for en Jaguar XJ 4,2l 2008 modell for 14000,00 og du bestillte denne (hvis de da hadde solgt biler i nettbutikker) hadde du ikke fått medhold og fått opprettholdt bestillingen da du burde ha vist at det var feilprising. (satt på spissen, seff)

Og det har man dommer på i FTU. Bla en som bestilte flere PCer til en lav pris og anket det videre da butikken kansellerte ordren. FTU sa nei, han burde ha skjønt det var feilprising.

 

I dette tilfellet blir spørsmålet om man burde skjønt at siktet var feilpriset ved bestilling... Kan anke det videre og se hva dommen blir.

Link to comment
Share on other sites

Ser du feks en annonse for en Jaguar XJ 4,2l 2008 modell for 14000,00 og du bestillte denne (hvis de da hadde solgt biler i nettbutikker) hadde du ikke fått medhold og fått opprettholdt bestillingen da du burde ha vist at det var feilprising. (satt på spissen, seff)

Og det har man dommer på i FTU. Bla en som bestilte flere PCer til en lav pris og anket det videre da butikken kansellerte ordren. FTU sa nei, han burde ha skjønt det var feilprising.

 

I dette tilfellet blir spørsmålet om man burde skjønt at siktet var feilpriset ved bestilling... Kan anke det videre og se hva dommen blir.

 

Ja, det er ikke problem å skjønne at det er behov for forbehold om prisfeil. Men hva når du først får en bestillingsbekreftelse umiddelbart (automatisk generert?) og etter noen timer kommer det en ordrebekreftelse med prisoppstilling og fraktkostnad/info, som sier at varen blir sendt så raskt som mulig. Er ikke dette en avtale om å få levert varen? Burde de ikke i tilfellet stoppet ordren pga feilprising før de sender denne??

Hvor bindende er denne? Hvor langt kan de trekke dette forbeholdet om prisfeil iforhold til avtale som faktisk er inngått der og da?

Link to comment
Share on other sites

Og jeg tror så absolutt de har retten på sin side!

Sikker? Dengang jeg jobbet i butikk var alle pristilbud bindende. Merket vi noe feil eller regnet feil på prisavslag, fikk kunden likevel varen til den prisen.

 

 

Vil dra fram et lite eksempel her. Litt OT, men fullt sammenlignbart..

 

Jeg har netopp bygd hus, og har handlet en god del ting det siste året.

Da vi var å så på parkett, fant vi en nydelig parkett, en med veldig smale staver. Jeg ba innehaveren av butikken regne pris på ca 100 kvaderat. Og prisen ble grei, skulle få den til 380,- pr, kvm. Fikk låne med en vareprøve, og vi likte den kjempegodt. Men jeg stussa litt på prisen, syntes det var ganske billig. Så da jeg leverte tilbake vareprøven, ba jeg ham regne prisen en gang til på det nøyaktige antall kvaderat jeg skulle ha. Jo det ble 380,- ! :) Så jeg bestile en pakke så vi kunne legge et par kvaderat som prøve for å se hvordan det ble iom at parketten er ganske spesiell. Og fint ble det!

 

Da jeg skulle bestille det store partiet parkett, så hadde han fått fakturaen på den prøvepakken vi bestilte, og utsalgsprisen på parketten var 900 :!:

 

Men har jeg sagt en pris, så skal du få den til det sa han! Så dermed ble det en meget gunstig pris for min del! Det kaller jeg god service. Han hadde jo ikke trengt å selge den til meg for den prisen. Men hadde han forlangt 900 for den, så hadde jeg nok ikke kjøpt den heller...

Etter hva jeg fikk høre fra en annen forhandler av samme parkett, så måtte han gå med stort tap på det salget..

 

Gjett hvor jeg går å handler nå? Og hvem jeg anbefaler? :wink:

Link to comment
Share on other sites

hører det er mye missnøye med XXL men jeg må no si at jeg er jævlig fornøyd med at det heletatt er kommet en sportsbutikk i Bergen(lagunen) så driver med jakt, jeg for min del som ikke har vært så lenge i "gamet" så liker jeg å kunne gå et sted der jeg kan få hjelp av noen som kan mer om jakt en meg, ikke en kvisete 18åring som aldri har tatt i et våpen før.

å jeg håper jo åsså at det blir litt "priskrig" på våpen/ammo så prisene blir bedre!

Link to comment
Share on other sites

Synes tvert imot det er greit jeg at våre leverandører av hobby og livsstil kan få et innblikk i at det ikke er bare å ta oss for gitt. Vi er en kravstor og kvalitetsbevisst (nåja, oftest) gruppe som de faktisk lever av, og bør yte service deretter. Få alle XXL til å les og lær, sjøl om ikke all argumentasjonen her inne holder mål. Og andre kjeder også, for den saks skyld.

Link to comment
Share on other sites

Har nå gått litt rundt i butikken på Lagunen. Ble egentlig litt skuffet over hele konseptet :cry: Jeg trodde dette skulle bli en butikk med mye jakt og friluft- utstyr, men det er for det meste sko, treningsklær, sykler og annet jeg ikke trenger. Våpenavdelingen er for øyeblikket tom, men når man ser hvor lite areal som er satt av til den så har jeg ikke den store troen på at de kan konkurrere med de andre våpen butikkene i Bergen.

Jeg håper at Jakt & Friluft kan etablere seg i Bergen jeg :wink:

Jeg er i grunnen litt overasket over at XXL etablerer seg med våpenavdeling i Lagunen. Det er en annen aktør som jobber med å etablere våpenbutikk i det området, og vedkommende har fortalt meg at XXL kun skulle ha våpen i butikken i Åsane som åpner neste år?

 

Uansett, det vil nok bli visse forandringer i våpenmarkedet i Bergen. Rye og Sport1 (Outdoor) har etter hva jeg har forstått kuttet ut våpen. Jeg er faktisk litt forundret over at de store G-sport butikkene i byen ikke satser mer på våpen enn hva de gjør, siden de har en organisasjon i ryggen som er relativt stor på jakt og våpen. Kanskje XXLs inntog vil gjøre at de revurderer?

Link to comment
Share on other sites

Og jeg tror så absolutt de har retten på sin side!

Sikker? Dengang jeg jobbet i butikk var alle pristilbud bindende. Merket vi noe feil eller regnet feil på prisavslag, fikk kunden likevel varen til den prisen.

 

Dæven! Det er da nok av "kjerringer" som flyr rundt og bytter om prislapper i butikkene og så går til kassa i triumf og KREVER å få kjøpe! Din tidligere arbeidsgivers policy er ikke en lov, men et internt anliggende. Og takk for det!

Link to comment
Share on other sites

jeg er jævlig fornøyd med at det heletatt er kommet en sportsbutikk i Bergen(lagunen) så driver med jakt
:?:

 

Jeg har da alltid trodd at Våpen-Søilen lå i Bergen? De gjorde ihvertfall det da de hadde nok kunnskap til å hjelpe meg med riktige pakninger og fjær til det eldgamle Webley-luftgeværet mitt. Meget god service ga de også.

 

Det MR.Brun har etterlyst er en sportsbutikk på LAGUNEN (Handlesenter i Fana) Som driver med våpen. Våpensøilen ligger i Bergen sentrum, og de trenger konkurranse på pris. Riktig som du skriver at de har kunnskap.

 

Grimm:

 

Stativene i XXL sin våpenavdeling er montert og våpen og våpenrekvisita kommer visstnok i løpet av denne uken :roll: Er spent på hvem den andre aktøren du snakker om er :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

Dæven! Det er da nok av "kjerringer" som flyr rundt og bytter om prislapper i butikkene og så går til kassa i triumf og KREVER å få kjøpe! Din tidligere arbeidsgivers policy er ikke en lov, men et internt anliggende. Og takk for det!

 

Er det virkelig noen som bruker prislapper som lar seg flytte uten at de går istykker?

 

Snakket nettopp med juridisk på jobben, som var krystallklar på at XXLs tilbud i denne saken var bindende i det øyeblikk ordrebekreftelsen var mottatt av kunde - hvis ikke før.

Link to comment
Share on other sites

 

Dæven! Det er da nok av "kjerringer" som flyr rundt og bytter om prislapper i butikkene og så går til kassa i triumf og KREVER å få kjøpe! Din tidligere arbeidsgivers policy er ikke en lov, men et internt anliggende. Og takk for det!

 

Er det virkelig noen som bruker prislapper som lar seg flytte uten at de går istykker?

 

Snakket nettopp med juridisk på jobben, som var krystallklar på at XXLs tilbud i denne saken var bindende i det øyeblikk ordrebekreftelsen var mottatt av kunde - hvis ikke før.

 

 

Det er FTU dommer som ikke er enige. Er prisen så lav at kunden burde ha skjønt at det var feilprising, kan XXL kansellere ordren.

 

Utvalget ser slik på saken:

 

Spørsmålet er om avtalen må settes til side i medhold av avtaleloven § 32 som lyder:

 

” Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse.”.

 

Utvalget har lagt vekt på at de bærbare PC-ene klageren bestilte var oppgitt med en enhetspris på kr 473,- ekskl. mva. Etter Utvalgets mening må en slik pris fremstå som lite sannsynlig for en bestiller. En total kjøpesum på kr 2.667,- for tre bærbare og en stasjonær PC må således bli å sette til side i medhold av avtaleloven § 32. Utvalget har også lagt vekt på at det dreier seg om en profesjonell selger, som har et strengt ansvar for at opplysninger om varene på internett er riktige. Men i dette tilfellet må det være nokså klart for en kjøper at prisene er feilaktige, slik at avtalen likevel ikke kan anses bindende.

Link to comment
Share on other sites

Det som må være det sterke kort til de som har fått kannsellert ordren på siktene må være at det ikke var noe unormalt med prisen, siden de solgte 15stk. til den prisen i Bergen :!:

 

Hadde det vært tilbud på 1stk til den prisen så kanskje det hadde vært litt vagt, men 15stk. betyr at det er en pris XXL kunne leve med, og det attpåtil etter at andre fikk avslag.

Link to comment
Share on other sites

Kom over en litt parallell sak her:

 

Alle tiders reiserabatt!

 

Det kan være uhyre kostbart å glemme et 1-tall. Det har Star Tours søsterbedrift i Sverige, Fritidsresor, smertelig fått erfare.

 

Da er situasjonen lykkeligere for den svenske familien som fikk kjøpe en reise til Thailand som egentlig kostet 101.000 norske kroner for bare 14.000 kroner. Snakk om kupp!!

 

DVS en feil av Fritidsresor når de la opp et tilbud, de prøvde å trekke seg, men familien (kunden) fikk medhold selv om prisen var mye mye lavere enn det reelle innholdet i turen (produktet).

 

Riktig nok er dette med svensk lovgiving, men forskjellen er ikke så stor på våre to land...

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om jeg kan stole 100% på mine kilder, men slik jeg har hørt det er grunnen til at XXL ikke har våpen for øyeblikket den at de ikke har fått løyve til å ha våpen. Bergen Aktiv har fått innvilget våpenløyve, og fana politikammer vil vist ikke levere ut flere i første omgang!

Link to comment
Share on other sites

Det er FTU dommer som ikke er enige. Er prisen så lav at kunden burde ha skjønt at det var feilprising, kan XXL kansellere ordren.

Men prisen er jo ikke så lav at kunden burde ha skjønt det: XXL er fullt villige til å selge til den prisen -- til andre kunder.

Link to comment
Share on other sites

Litt av problemet med enkelte er vel at folk skal kreve meir å meir. Både ypperlig god service og kjempelave priser.

For min del, så respekterer eg folk ikkje har det service nivået på billig butikker.

Men betaler eg derimot veilpriser hos den lokale sjappa, så forlanger eg at eg får servicen eg har betalt for også.

 

Har ikkje handla hjå XXL, men sidan dei etablerer seg i nærområdet mitt her, så er det ikkje umulig. Ellers så er eg som Sako 30-06, veldig imponert over service`en på Våpensøilen i Bergen, der skal dei ha skryt. Topp folk å handle med.

Link to comment
Share on other sites

 

Dæven! Det er da nok av "kjerringer" som flyr rundt og bytter om prislapper i butikkene og så går til kassa i triumf og KREVER å få kjøpe! Din tidligere arbeidsgivers policy er ikke en lov, men et internt anliggende. Og takk for det!

 

Er det virkelig noen som bruker prislapper som lar seg flytte uten at de går istykker?

 

Snakket nettopp med juridisk på jobben, som var krystallklar på at XXLs tilbud i denne saken var bindende i det øyeblikk ordrebekreftelsen var mottatt av kunde - hvis ikke før.

 

Der to jurister møtes for å diskutere i samme rom oppstår alltid minst 3 meninger om samme sak!

 

Ja, det er da virkelig mange butikker som har vanlig prislapper på varene sine, ennå... Kanskje ikke store kjedebutikker som har datakasse og scanner. -But most likely your charming local gun store!

 

har sjøl noen år i butikk og er åpen for å gi kundene et tilbud hvis det står en eller annen feil pris. Men derfra til automatisk å sette rævva i været når kunden "forlanger" avslag er det jaggu langt!

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om jeg kan stole 100% på mine kilder, men slik jeg har hørt det er grunnen til at XXL ikke har våpen for øyeblikket den at de ikke har fått løyve til å ha våpen. Bergen Aktiv har fått innvilget våpenløyve, og fana politikammer vil vist ikke levere ut flere i første omgang!

 

 

de venter bare på at papirarbeidet skal gå gjennom hos politiet!

det er det de har fortalt meg vertfall for jeg har kjøpt våpen hos de å venter på å få det :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ta med meg pistolen og teste den. Men husk at det ikke er XXL som har produsert pistolen eller XXL som har reparert den. Det finnes en børsemaker der ute, som gjør slike ting for oss.

 

Pusset du forresten pistolen etter deg? Eller driver dere ikke med vedlikehold der du skyter?

 

Akkurat HER sa du at DU fikset den, gjorde du ikke?

Det værste var at han fikk pengene tilbake pga en splint i baksiktet som plutselig hadde falt ut. Det tok meg 30 sekunder å fikse den pistolen
Link to comment
Share on other sites

Dette skulle ledelsen i XXL + tv2 hjelper deg fått lest!!!

 

De leste på Sluttstykket så det skulle ikke forundre meg at de leste her også :wink:

 

Jeg tror og håper at ALLE forhandlere og importører av "sportsutstyr" leser disse sider med stor interesse.

Det burde de i alle fall gjøre.

Ikke mest for omtale av kundebanhandlig, men mest med tanke hvilke trender som er på gang (feks langholdsskyting) også videre.

 

Referes ofte til medlemmers og andres, tester av div, som burde gjøre at oppegående forhandlere sørger for å ha visse produkter (testvinnerne) i hyllene :wink:

 

Bedre tilbakemelding fra forbrukerne enn hva du kan finne her, skal en lete lenge etter :?::D

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk PM av en her inne som jobber på en bransje butikk. og han sa at han sendte slike tråder som var kritiske til sin butikk til ledelsen sin. Og oppi både ris og ros så er det faktisk godt å vite at man skal ikke dømme alle ansatte av disse trådene. Dette ble ikke helt bra formulert, men ment som ros til deg som sendte PM til meg....

Link to comment
Share on other sites

OMG, den mannen er så tålmodig at han kan mistenkes for å misbruke legemidler merket med rød trekant. Jeg hadde nok tydd til et klassisk to-hånds slips-røsk etter halve tiden.

Jeg for min del hadde vært ferdig med å skifte klær allerede da. Til en sånn fin, hvit skjorte med lange ermer og knepping bak...

Link to comment
Share on other sites

De som ønsker seg en bedre kundebehandling hos XXL har jo her en førsteklasses mulighet til å personlig gjøre noe med saken: :wink:

 

Fagperson Våpen XXL Åsane

 

Hva du enn gjør så IKKE send søknaden pr e-post eller noen annen post.

 

Still opp selv og lever den i hånden til rette vedkommende.

 

SØKNADER SOM IKKE LEVERES PERSONLIG KOMMER IKKE FREM, I XXL SYSTEMET :!::!:

Link to comment
Share on other sites

De som ønsker seg en bedre kundebehandling hos XXL har jo her en førsteklasses mulighet til å personlig gjøre noe med saken: :wink:

 

Fagperson Våpen XXL Åsane

 

Hva du enn gjør så IKKE send søknaden pr e-post eller noen annen post.

 

Still opp selv og lever den i hånden til rette vedkommende.

 

SØKNADER SOM IKKE LEVERES PERSONLIG KOMMER IKKE FREM, I XXL SYSTEMET :!::!:

 

Dette er jo bare tullpreik!!

Gå inn på sidene til XXL og følg instruksjonene på sidene ang. jobbsøking så fungerer dette helt flott. Jeg har gjort det to ganger tidliger og det funker!

Link to comment
Share on other sites

Jeg handler mye på XXL Alnabru, og er strålende fornøyd :D:D

 

Marius

 

Våpenavdelingen på Alanbru er kjempeflott!

Hyggelige folk, med fagkunnskap, og de er ikke redd for å si at de ikke er eksperter heller, og spør om det er ok at de henter en kollega som kan mer om akkurat det jeg spør om. Har skjedd gjentatte ganger, så det er ikke et engangstilfelle.

 

Matcher tilbud fra andre butikker på strak arm også.

 

XXL NAFhuset derimot er en helt annen historie. Og da spesielt den lett korpulente fyren i 50åra med briller og sølvrevhår. Makan til arrogant, nedlatende, og spydig oppførsel har jeg sjelden eller aldri sett av en person i serviceyrket noen gang. Og det er ikke et engangstilfelle nei...

 

Så jeg kommer nok til å handle på XXL Alnabru fremover.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...