Jump to content

trenger ny foldekniv


steffen

Recommended Posts

jeg trenger en ny foldekniv da den gamle 79 kroners kniven min irriterer meg.

 

den skal være solid, ha enhåndsåpning, ca 4" blad og IKKE ha serratert blad.

den kommer til og bli brukt til alt mulig.

budsjettet er 300-500kr.

 

er det noen merker eller modeller som utmerker seg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Spyderco foldekniv i USA på slutten av 90- tallet. Den har fulgt meg gjennom min tid på sjøen, utallige jakt- og fisketurer og diverse andre gjøremål. Det eneste ankepunktet er at eggen er vanskelig å sette opp uten bruk av jigg, men når den først er satt opp, så holder den lenge ved normalt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Spyderco Delica med vanlig egg og zytel-grep, kjøpt i 1999, som jeg liker veldig godt. Bladet var brutalt skarpt og holdt seg lenge, men det var hinsides min kompetanse å sette det opp igjen når det mistet eggen :( Det løste seg med hjelp av en kompis med mer greie på kniv enn meg :D . Det har vært en genial allround foldekniv som jeg har blitt veldig glad i, og den burde såvidt komme innenfor budsjettet ditt. Grepet er veldig flatt, og det gir en kompakt størrelse på kniven, som "forsvinner" ned i en bukselomme eller bak et belte. Samtidig er det ikke behagelig om du planlegger å stå å spikke pølsepinner, jobbe med slakt el.l. i timesvis. Da ville jeg hatt noe med et mere substansielt, sylinderformet grep.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Spyderco på det varmeste :mrgreen:

 

Delica, Endura, Native og Tenacious passer fint til det meste (har eller har hatt alle disse). Tenacious er produsert i Kina, de andre i Japan. Stålet i Tenaciousen er litt lettere å sette opp, men blir litt fortere sløvt og ruster litt mer en VG-10 som er i de andre.

 

John som eier denne shappa sender til Norge:

 

 

http://www.lighthound.com/Spyderco_c_139-1-0.html

 

http://www.lighthound.com/Spyderco_c_139-2-0.html

 

http://www.lighthound.com/Spyderco-Tenacious-G-10-Handle-Plain-Edge_p_139-2529.html

 

John har veldig mye annet fint så det kan være lurt å handle litt mer for å spare på shipping :lol:

 

Eneste dumme er at $1 er ca 7 kr nå om dagen...

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på denne i stedet for å lage en ny tråd om tilsvarende emne. Håper trådstarter tilgir meg, selv om jeg har lagt litt andre forutsetninger til grunn for mitt evt. valg.

 

I beltet henger en hjemmelaget tradisjonell tollekniv, men det er greit med en liten sak i reserve i sekken. Har en Wolf Borger med aluminiumsskaft og ATS 34 stål i bladet. Liker den meget godt til mye, men i jakta blir den sleip og glatt.

 

Noen som har forslag til god jaktkniv som ikke skal være så forbasket stor. Min Borger har 85mm blad og det holder i massevis til elg og større vilt har jeg ikke ambisjoner om å jakte på med det første. Stålkvaliteten må være av meget god type og prisen skal jeg leve med opp til ca 2500,-. Skaftet i en eller annen gummiblanding eller liknende som gir et meget godt grep, eller tre. Godt olja tre blir ikke så forbasket glatt. Kniven bør ikke være for tung. Hølete - serraterte - hakkete blad er IKKE interessant. Litt drop point er å foretrekke.

 

Nå har jeg lagt fram de viktigste ønskene, så er det opp til kjennerne av markedet å hjelpe til med gode forslag.

Link to comment
Share on other sites

 

Noen som har forslag til god jaktkniv som ikke skal være så forbasket stor. Min Borger har 85mm blad og det holder i massevis til elg og større vilt har jeg ikke ambisjoner om å jakte på med det første. Stålkvaliteten må være av meget god type og prisen skal jeg leve med opp til ca 2500,-. Skaftet i en eller annen gummiblanding eller liknende som gir et meget godt grep, eller tre. Godt olja tre blir ikke så forbasket glatt. Kniven bør ikke være for tung. Hølete - serraterte - hakkete blad er IKKE interessant. Litt drop point er å foretrekke.

 

Nå har jeg lagt fram de viktigste ønskene, så er det opp til kjennerne av markedet å hjelpe til med gode forslag.

 

Jeg kjøpte en Fallkniven TK3 tidligere i år, og har aldri vært mer fornøyd med en foldekniv. Flott utseende og fantastisk stålkvalitet. Det eneste negative er at sliren ikke helt står i stil med resten.

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på denne i stedet for å lage en ny tråd om tilsvarende emne. Håper trådstarter tilgir meg, selv om jeg har lagt litt andre forutsetninger til grunn for mitt evt. valg.

...

Nå har jeg lagt fram de viktigste ønskene, så er det opp til kjennerne av markedet å hjelpe til med gode forslag.

 

Er det lommekniv eller "fast"kniv du etterlyser?

Link to comment
Share on other sites

Mens vi snakker Fällkniven og den prisklassen kan du kanskje lukte på Fällkniven P som er en foldekniv med åpen rygg for enklere rengjøring eller Fällkniven WM1 som har fast blad, konveks egg og drop-point og er liten nok til at den får plass i de fleste sekkelokklommer (ihvertfall i min ;) ). Begge fåes med enten SGPS/3G pulverstål eller laminert VG10 i bladet. Bare vær OBS på at etter min mening er det å sette opp en konveks egg i SGPS/3G puverstål ikke passende arbeid for nybegynnere...

Link to comment
Share on other sites

Er det lommekniv eller "fast"kniv du etterlyser?

Det er "Trenger ny foldekniv" tråden heter, så da er det vel det jeg er ute etter da. Ikke for å være vanskelig, men...

 

Så langt er det vel PXL som har falt mest i smak, men det må da være andre som lager gode foldekniver enn Fällkniven???

P har forresten samme rengjøringsmulighet som min Wolf Borger kniv, og det er ikke dumt.

Link to comment
Share on other sites

Er det lommekniv eller "fast"kniv du etterlyser?

Det er "Trenger ny foldekniv" tråden heter, så da er det vel det jeg er ute etter da. Ikke for å være vanskelig, men...

Var ikke nødvendigvis en selvfølge det, siden du kom inn på en tollekniv du gikk med og stod ikke nevnt at Borgern var lommekniv. Har sett større digresjoner på forumet her.

Men nå er det jo tydelig.

 

Spekteret i foldekniver er ganske stort, selv de med dyrere stål.

Spyderco og CRKT er nevnt.

Kershaw har kommet med endel i det siste. F.eks: http://www.kershawknives.com/productdet ... 1&brand=zt

Emerson er et litt "eksklusivt" merke.

Alle de nevnte har versjoner med G-10 skaft, som gir et godt grep.

 

Jeg surfer endel på www.knifecenter.com for å følge med på hva som er nytt/finnes.

Link to comment
Share on other sites

Så langt er det vel PXL som har falt mest i smak, men det må da være andre som lager gode foldekniver enn Fällkniven???

Joda -- men dekker de behovet?

 

Veldig mye av det som lages av litt dyrere foldekniver, virker å være rettet inn mot "tacti-cool" markedet og mer egnet for å skremme sikkerhetsvakter enn å partere en elg.

 

Når det gjelder pulverstål er Fallkniven langt fremme, og de har også en viss jakt-tilnærming til design. Jeg synes ikke de andre store (større) er like heldige. Spydercos (min ellers store favoritt) karakteristiske bladprofil blir litt for spiss for en jaktkniv; Benchmade synes jeg blir for kåmbatt; Kershaw driver og diller med farget titan og "assisted-opening" springkniverstatninger; Emerson (m.fl) har slått seg opp på rene kampkniver; CRKT driver bunnfiske på skrapjern. Buck selges ikke med imponerende stål i Norge, men Cabelas har riktignok en variant av den klassiske Buck foldekniven i S30V.

 

Min bækkøpp-ligge-permanent-i-sekken-kniv er en gammel Fallkniven U2; 3G og plastskaft. Litt kort i skaftet, men faenskapet er jo nesten permanent skarpt.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte en smith&western når jeg var i USA i sommer å er meget fornøyd med den. men Gerber har de beste knivene jeg har vær borti(har MANGE! kniver) har en Gerber LMF ASEK2 som har at lang og tro tjeneste med meg i forsvaret å er den beste kniven jeg har hatt, både taktisk å til hjemme bruk på fritiden vill annbefale Gerber på det sterkeste!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gerber Gator :) Har gummigrep og holder eggen lenge. koster vel 400-500 kr

 

så lenger opp i tråden at man får en nyere modell som heter nr 2, omtrent helt lik.

 

Du får Gator med eller uten serratert blad.

 

 

Ev cold steel. men har ingen erfaringer selv med de.

Link to comment
Share on other sites

ikke kjøp en Chris reeve small sebenza phesant tail i BG42 stål.. den er perfekt men man blir drit deppa når man mister den :(

har leita etter ny foldekniv selv men sliter med å finne noe som man kan bruke på jobb.

men kommer nok til å gå for spyderco da jeg er allergisk mot SOG :P

har en emerson men den passer seg ikke til annet enn skuffa siden den er 100% tactical

 

om ikke sog`en faller i smak kvalitetsmessig så kan du jo snuse på mcusta

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut Cold Steel American Lawman. Den har et super bra blad, veier lite, skikkelig låsing og når du holder den i hånda så skjønner man at den er 100 ganger mer ergonomisk en de fleste kniver i samme kategori som har all verdens fancy utforming av grep. Et super pluss er også at den kan enkelt demonteres for justering av låsing etc.

 

Jeg fikk tak i denne ved en feil, men etter å ha kikket litt på den fant jeg ut at den var ganske genial.

IMG_6202.JPG

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/kniver-oe ... an-1055128

 

Favoritt foldekniven min er Cold Steel Rajah, men den er neppe noe man vil ta med se på jobb eller ut iblant folk generelt, men den er superfin på kajakk tur, nesten stor nok til å fungere som nød padleåre ;)

1777-rajahII-mega-folder9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hva du skal bruke den til og hva du liker.

 

Jeg har brukt en cold steel voyager medium i 10år nå og den er jeg utrolig fornøyd med.

Den er lett, skarp egg som holder lenge og ved bruk av v formet slipestein tar det bare et par trekk igjennom steinen på grov og deretter fin siden for å få den sylskarp igjen.

Vet ikke hva den ligger på i norge nå, men den finnes i 3 størrelser med forskjellige egger.

 

Er og imponert over knivbladet på leathermans skeletool, men den er foreløpig ny og lite brukt.

Link to comment
Share on other sites

Den er så heftig at de fleste, meg inkludert, i begynnelsen nesten ikke tør å åpne den med en hånd, det kan fort gå en finger før man har lært seg grepet. Den leveres akkurat passe skarp til å barbere armer og bein med den.

 

Den tåler utrolig mye juling, og formen gjør den super til hugning og kløving av kvist og tre av mindre dimensjon. Jeg pakker heller den i sekken sammen med en foldesag, enn å dra med en turøks. Og i tillegg så er den flott til brødskjæring og lignende.

 

Her blir kniven utsatt for skikkelig tortur(merk egen er tatt av test kniven):

Link to comment
Share on other sites

Takker for inspirerende tråd steffen. Den har allerede ført til mange timer med surfing etter en ny foldekniv.

 

Jeg liker den formen som det er på american lawman kniven, men har mistet interessen for Cold Steel. Mye salgssvada og overprising.

 

Chris Reeve er for dyrt..

 

Jeg har denne som EDCSSK-2439.JPG

den passer meget bra i bukselomma.

Men den er alt for vond å bruke på tur eller til store oppgaver.

 

Bring on the inspiration!

Link to comment
Share on other sites

Min anbefaling når det gjelder foldekniv er buck vantage pro, spyderco endura eller delica og

byrd cara cara vis du vil ha noe du ikke trenger være redd for.

spyderco delicaen er mer elle mindre perfekt som liten foldekniv, vis du spør meg. Bra kvalitet, men du

kan få den til en ok pris, slik at du slepper å legge den hjemme fordi du er redd for den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Tror jeg "trenger" en Benchmade 940BK. Noen meninger om den?

 

http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=BM940BK

 

bm940bta.jpg

 

Har en 950 BK med paneler i micarta. Den du ser på er stilig som få, men som en annen nevner så har aluminium sine problemer på vinterstid - og antagelig på vått føre.

Det du uansett får er silkeglatt åpning og solid låsing. Godt grep og ypperlig blad, men litt for fin til å bli med på tur.

 

Foldeturkniven for min del er enten en Spyderco Stretch eller en Voyager fra Cold Steel. Sistnevnte er nylig oppdatert med ny utforming på grepet og låsesystem. Uansett veldig mye kniv for pengene. Ser en kommentar om prisene til Cold Steel. Ja, de har fantasipriser på nettsidene sine, men de eneste (?) som bruker de prisene er norske forhandlere.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jo et poeng med at alu skaftet blir kaldt, men den kan jo være til sommerbruk, for jeg har jo noen foldekniver å velge i:

Buck: 110, Strider og Lite.

Victorinox: New Soldier Knife og en rød en med kors (i lomma).

Cold Steel: Voyager, Ultimate Hunter og Pro Lite.

Fallkniven: Modell P og U2.

CRKT: Alaska Bwana og M21-04G.

Gerber: EZ Out Skeleton.

Leatherman foldekniv.

Helle foldekniv.

 

Men trenger stadig fler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en ok folde kniv på xxl, en Buck, men husker ikke hva modellen het. Det har vært en rå bra foldekniv til sine 99 kr(på tilbud), som ligger godt i hånden, å har et behagelig skaft av en slags myk plast. De hadde mange forskjellige Buck foldekniver i mange prisklasser så jeg. Har noen Buck kniver nå, og det er greie kniver til prisen mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Tror jeg "trenger" en Benchmade 940BK. Noen meninger om den?

 

http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=BM940BK

 

bm940bta.jpg

Gammel tråd, men en slik har jeg hatt i mange år og har alltid likt den. Bladlåsen er idiotsikker og åpningen av kniven er silkemyk og ikke avhengig av at mekanismen er støvfri og helt ren heller. Har veldig sans for Benchmade sine kniver og den neste blir nok en Activator.

Jeg har bare demontert min 940 en gang for rengjøring men har aldri trengt å etterstramme noen ting. Bladet er helt tight og fin selv om den bladet kommer ut kjempelett.

Anser ikke aluminiumen som noe problem om vinteren. Foldekniven er ikke noe jeg holder i i timesvis. Til turbruk holder jeg i den såpass kort tid av gangen at problemstillingen aldri har vært noe sak for meg.

Min har 154CM stål og jeg synes den er enkel å slipe og blir veldig skarp og fin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...