Jump to content

GRS bifrost


Bullmastiffen

Recommended Posts

Er vel for mye å håpe på, et nytt stokkalternativ for STRen? Ville nok solgt i bøtter og spann her på berget, men kanskje for lite marked. Dagens konstruksjon for laminatstokkene, med vinkeladapter er ikke optimal, slik jeg her forstått. Får håpe de har fått bort noe av «hjemmesnekrapreget» til Berserken.

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig det? 

 

Sliter med å finne en eneste stokk til langhold eller benkeskyting som har tåen noe særlig under bunn av pistolgrepet.

 

Med den høyden fra kontakt med bag til senterlinje løp det medfører blir den jo ganske ustabil sideveis skulle man tro?

Link to comment
Share on other sites

Bildet er jo ganske dårlig (og litt vinklet ser det ut til?). Tror en vanlig Versapod får tåa akkurat over bakken, men da må jo tofoten opp flere hakk for å få plass til pose under, og det blir vaklete..

 

Jeg syns jevnt over at kolbene til GRS har alt for stor høydeforskjell på tå og forskjefte, sammenligna med f.eks. KKC. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis gummigrepet er utskiftbart sånn at oss med normal størrelse på hendene og korrekt vinkel på håndleddene kan bruke den, så er den der meget interessant. 

 

Hvis ikke er det fortsatt interessant å undre over folks ergonomi. Jeg hadde ikke klart å ta et normalt avtrekk med en GRS-stokk om jeg fikk en million, ikke med den skakke svulsten som skal forestille grep. Men resten er jo så fint, så jeg vil jo egentlig ha en... Kolbejusteringen på KKC-stokken min har jo skruer laget av havregrøt, så den driver meg til vanvidd på andre måter. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke bli helt klok på hvorfor kolben er så lav? Hvordan blir dette med baksekk? Å jeg skulle mene det ikke er heldig å komme så langt ut av kjærne linjen til våpnet..? Ser ikke ut som man får justert kolbekappen opp til kjernelinjen engang😳

A07C5AB3-FD41-4B55-B201-4B83385DB3FF.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Olesøn skrev:

Hvis gummigrepet er utskiftbart sånn at oss med normal størrelse på hendene og korrekt vinkel på håndleddene kan bruke den, så er den der meget interessant. 

 

Hvis ikke er det fortsatt interessant å undre over folks ergonomi. Jeg hadde ikke klart å ta et normalt avtrekk med en GRS-stokk om jeg fikk en million, ikke med den skakke svulsten som skal forestille grep. 

Er jo temmelig mange som skyter med GRS stokker da,... er du sikker på at du er så normalt skrudd sammen som du antyder 😉 

8CA3CF49-A23E-4C09-8A1A-DA7C9F1FDE37.jpeg

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

GRS er perfekt for oss med vanlige mannehender og tradisjonell nordisk anatomi.

Andre stokker blir rett og slett for puslete i grepet. 

Jeg prøvde mange forskjellige før valget falt på GRS SporterVarmint til jaktfeltrifla, jeg ville egentlig ha en lettere stokk,  men det ble for spinkelt i grepet.

 

Hvis du løfter din høyre hånd og peker med pekefingeren, så ser du omtrent samme vinkel på hånden som denne såkalte "svulsten" på GRS 😉

Og det er nok akkurat denne utformingen som gir en avslappet og bedre skytestilling, både liggende og stående.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Aannerud skrev:

Ser ikke ut som man får justert kolbekappen opp til kjernelinjen engang😳

Det er ikke akkurat en langhold/PRS stokk de har laget 9_9. Den er vel heller ment til frihångsskyting? Kanskje med ski på beina, sånn typisk norsk xD. Kan det være styrt av arven? Også har de fått på masse tidsriktig bling både foran og bak. Stilkarakter 10 av 10, Funksjon 2 av 10 som før:(. Nå kanskje med enda flere trekk i poeng fordi blinget er i "veien" for funksjonen, og der blinget hadde funger så er stokken i veien xD.

KKC er den eneste stokken GRS har produsert som faktisk funket. Men det er bare min mening for det, det er verdt. GRS er vel egentlig en suksess? Og de har en fin fin reklame video :D..

 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Frihåndsskyting? Særlig 😉

 

Jeg forstår virkelig ikke hvordan denne er tenkt brukt, med pose/sekk eller enfot vil man jo måtte sette tofoten noe så j.. høy.

 

Nei, gi meg KKC, da slippet man i tillegg bli utskjelt av produsenten når kolben sprekker som følge av merkelig design hvor den ligger an mot kassa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å lage et allround skjefte for liggende og stående skyting. De skjeftene som er testet opp og ned i mente for best skyteresultat under de mest belastende forhold, er skiskytterskjeftene Bjørndalen&co bruker. Det std grovkaliberskjeftet på et repetergevær som funksjonelt skytemessig ligner mest på skiskytterskjeftene, er Tikka T3x Sporterskjefte. Etter min mening er det helt idiotisk å sette GRS/KKC på T3 når orginal sporterskjeftet er bedre på alle detaljer på grep og  anatomi. Det er spesielt tommel opp plasseringen som er bra. Holmbro har eksakt samme tommelplassering på sitt skjefte. Den største tabben de fleste skyttere gjør er å kjøpe et skjefte som føles bra ut istedet for å kjøpe det som gir best skyteresultat. 

 

Hvis man ikke liker magen på Tikkaskjeftet ved magasinet er det jo bare å høvle den av. 

 

t3x_sporter.png?itok=JCsGOZUa

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er litt pussig faktisk, hvordan "alle" skal ha allverdens chassier og nye patrontyper til PRS f.eks.. Ved siden av 200STR så er antakelig en T3 Sporter i 6.5x55 det beste man kan bruke til det. Den er langt bedre ergonomisk enn alle chassiene til sammen. Eneste problemet er vel driftssikkerheten til Tikkaen, men den kan fikses med å ha en haug smådeler i sekken.

Enda merkeligere blir når, som Torf påpeker, folk setter GRS stokker på T3en sin? Det er over min fattevne.

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her er det en som har riktig grep på T3 Sporteren: Og  igjen: kanskje ikke mest behagelig men riktig. Viktig forskjell. Sammenlikn dette grepet med Bjørndalen&co:

 

Han skyter også på 30x30 gonger på 500m liggende uten støtte. Med reim og kompensert for kikkertsikte burde det være mulig å skyte 5 av 5 på 10 -12 sek relatert til skiskytterne som skyter på skalert for avstand 45x45cm. Noe å tenke på.

 

https://www.youtube.com/watch?v=8gZGIsn5RW8

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen som har bilde av undersiden på Bifrost og Sporter stokken?

Fint med money-shots av stokkene, men mye av ergonomien ligger vel i bredde/form på grep og fortreet.

 

Ser ut som Sporter stokken har ganske rett linje gjennom hele stokken, mens GRS har en kraftig vinkling på grepet. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Med reim og kompensert for kikkertsikte burde det være mulig å skyte 5 av 5 på 10 -12 sek relatert til skiskytterne som skyter på skalert for avstand 45x45cm. Noe å tenke på

45x45 på 500m temmelig stort, de fleste treffer vel den uten støtte om de får tida til hjelp, fort blir det fort verre... Men når du hiver inn reima så bør det vel kunne gå fort også? 12 sekunder sier du? Det må prøves rett og slett. 5 skudd bedre enn 9.4 på 200m - eller 15m?

Egentlig tror jeg det skal gå i en høy andel av forsøkene, iallfall uten høg puls ;) Samtidig skjøt vi en lignende øvelse på MSRC i fjor, fritt antall skudd på en rund 30cm på 400m (tror jeg det var) med tofot - jeg hadde 14 treff og 15 skudd, altså den farta du beskriver, 5 skudd per 10s. Jeg må få tilstå at jeg følte det var veldig fort... Forskjellen mot skiskytterene er for en stor del rekylen, Med grov sentertent rifle må du holde godt i pinnen for å ikke være av det lille målet etter rekylen. Og siden vi er i en tråd om GRS stokker, så føler jeg at hverken det svulstige overdimensjonerte grepet eller høyden på kolbekappa bidrar noe annet enn feil vei?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

På 3/9/2018 den 10.46, M67 skrev:

Jeg synes det er litt pussig faktisk, hvordan "alle" skal ha allverdens chassier og nye patrontyper til PRS f.eks.. Ved siden av 200STR så er antakelig en T3 Sporter i 6.5x55 det beste man kan bruke til det. Den er langt bedre ergonomisk enn alle chassiene til sammen.

Nå skyter jo ikke jeg PMS :D, men hvis man ser på utviklingen hos "de over dammen", så er trenden mere og mere spesialisert utstyr. Se f.eks bare på utviklingen av barrikadestoppere som det nå ser ut til at alle skal ha. Med alle kilene på plass er det hakke før de monterer en skrustikke som rifla kan klemmes fast i barrikaden med. Det virker som om de gjør alt for å slippe og holde rifla selv, og det er vel det de fleste chassis tilhengere ønsker seg? Da betyr kanskje ikke ergonomi all verden?

 

For meg er et chassis en kompromi mellom fordelen av og kunne folde den sammen og ergonomi. Også er verken Tikka eller Sauer sin trestokk det beste å bruke utendørs selv om det går helt fint det også.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Da betyr kanskje ikke ergonomi all verden?

Ergonomi er kanskje mer kritisk i PRS enn noe annet. Du trenger en "ren" rekylbevegelse i all slags stillinger. Uansett barrikadestopp så er du avhengig av minst mulig munningsvipp til alle sider - det stjeler enormt med tid å måtte bygge ny stilling for hvert skudd. Samtidig skal (MÅ) du ikke miste målet av syne og finne det igjen, for det tar enda mer tid, og det er fort gjort om stokken promoterer mye vipp, eller er assymetrisk.

Uansett barrikadestopp og tilsynelatende støtte (en HOG Saddle er ikke SÅ stødig) så er det holde i ro og gode avtrekk som gjør bom eller treff, og helst fort, og her kommer jo trening inn - men også det Kirsten viser i videoen - og som faktisk, iallefall for meg, er veldig mye vanskeligere, eller umulig, å få til med en GRS stokk. GRS stokker er jo populære over hele verden, og selger godt også i USA - men ser du dem i PRS (i  USA)? Og ser du slike "palm swell" utvekster på konkurransestokker i noen gren?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å skyte 5-skudds grupper med forskjellig skytestilling/anlegg/tofot på hvert skudd så finner man fort ut hva ergonomi på rifler betyr.

Alt innenfor 10cm på 300m med forskjellig skytestilling og 10 minutter mellom hvert skudd så er man i mål.

Edited by Torf
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Ergonomi er kanskje mer kritisk i PRS enn noe annet. Du trenger en "ren" rekylbevegelse i all slags stillinger. Uansett barrikadestopp så er du avhengig av minst mulig munningsvipp til alle sider - det stjeler enormt med tid å måtte bygge ny stilling for hvert skudd.

Mye av problemet løses med brems, lite kaliber og tung rifle. Hadde de skutt med Tikke T3 light i .308 og 175 gr MK uten brems, så hadde vel barrikadene og andre merkelige skytestillinger vært fjernet for lenge siden 9_9. Av og til når man ser på de PMS konkurransen, som legges ut på "tuben", får man en følelse av at de nesten skyter med "fri rekyl" til tross for at det er gode 120 ++ kg bak rifla som kan fange opp det meste av omf uten at det skulle trenge å  gå galt av den grunn.  

Link to comment
Share on other sites

Ja de kan nok ikke skyte i det hele tatt 9_9  Er det forresten noe galt med "fri rekyl" om det virker? Det virker som det ses ned på av flere, men jeg forstår ikke hvordan man kan se ned på en teknikk som virker? 

Jeg har vel tilogmed latt 338en rekylere fritt i stillinger der det er åpenbart at forsøk på "rekylopptak" er dømt til å mislykkes. 6mm har uansett så lite rekyl (det er jo hele poenget med 6mm) at det ikke vises, eller knapt merkes i ei tung langholdsrifle.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at de ikke kan skyte, eller at det ikke fungerer! Det jeg sier er hvordan jeg oppfatter at "spesialisering" av utstyr løser "rekylproblemet" og behovet for optimalisert ergonomi i stokken B|

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Sitat

behovet for optimalisert ergonomi i stokken

På meg virker det som de er temmelig opptatt av å optimalisere alt som er. Ser vi til Norge og vår lille PRS, så er det et skift i "moten", ifra "übertactical", til mer "practical", selv om det ikke er mange rene PRS-"rigger" ennå

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

På meg virker det som de er temmelig opptatt av å optimalisere alt som er.

Jeg er helt enig frem til det punktet hvor de skal holde i rifla uten noen form for støtte i hue og ræva. Det er ikke ofte man ser noen som holder i rifla uten å ha en bag, tofot, barrikadedings, stativ eller what not montert på seg selv eller rifla. Men det er jo av og til imponerende hva de klarer å få til med alt stasjet, og morro å se på :D.

Jeg har forresten enda til gode å se noen med en lignende stokk ala Sauer eller Tikka Sporter 9_9 

Link to comment
Share on other sites

Sako TRG22 er omtrent lik Tikka Sporter. TRG'en er bare rundet av litt og skytbar fra begge sider. Legger mann inn lit "stangskyting" er TRG'en overlegen det meste av taktiske rifler i hvertfall.

 

Jeg synes det er litt synd at det ikke er vektbegrensning på riflene. Da kommer det automatisk raskere optimalisering og "standardisering" som gjør at utstyret blir likere og det er skyttern som skiller. Vektbegrensning er indirekte i skiskyting, av åpenbare årsaker, og direkte i metallsiluett og jaktfelt/elgskyting jegerklasse.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Vektbegrensningen er der og like indirekte i PRS, du må kunne håndtere rifla, også uten støtte, og med dårlig støtte. Få rifler er nok over 7kg, mine er mellom 6 og 7, 6.8 på den med 74cm pipe og SuB 5-20x50. 7kg er forresten er maxvekta i DFS. For å unngå mas og styr, så er det stor fordel å ha fri vekt. Alle riflene blir like tunge uansett, og da slipper en folk som gnåler om at de ikke får være med siden rifla deres er for tung.

Spør du meg - og jeg ser litt mer PRS enn deg ;) - så er riflene i ferd med å standardisere seg nokså greit, riflene til de beste er utrolig like (dvs. stort sett 200STR i enten Bolthorn, original Sauer, eller McMillan, sleng inn en og annen TRG 22 eller AI something, så har du de fleste) - og i de tilfellene andre rifler ikke ligner på disse, så er det oftest pga. en fiks ide fra eieren. Iallefall i de øverste plassene har det vært skytteren som skiller fra dag 1.

Det som har overrasket meg mest på våpensiden i PRS, er hvor ofte spesielt T3 er og customrifler får tekniske problemer, at deler ryker rett og slett.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

Det som har overrasket meg mest på våpensiden i PRS, er hvor ofte spesielt T3 er og customrifler får tekniske problemer, at deler ryker rett og slett.

Hmm, interessant. Hva er det som vanligvis ryker på T3en? Kan jo av og til se ut som Tikka sine T3 modeller utgjør brorparten av de rifler en ser på riflebanen ifm obligatoriske skudd og oppskyting, men har i så langt ikke sett noe til havari der, heller tvert i mot. De virker rimelig velfungerende.

Link to comment
Share on other sites

De får en "litt" annen bruk i et PRS stevne enn i all makelighet under oppskyting, og for den del jaktfeltstevner - på 90s skyter man kanskje 18 skudd fra 3 posisjoner, mot 6 mål. Spesielt når gode skyttere drar på med fart og pådrag ellers så går det for seg...

I finalen i fjor skjøt vi vel 200 skudd på 15-20 minutter skytetid. Mine rifler har blitt styggere av et år med PRS stevner enn av 10 år med alt mulig annet. Men jeg er også overrasket.

 

Magasin, magasinholder/feste oftere enn selve magasinet, muffa over tennstemplet, Om magasinet skal sies at jeg selv har ødelagt 200STR magasin, og vet andre har gjort det, men ikke i "tellende tid" - jeg satte meg på mitt 7 skudds... Uansett ser en ikke i den grad at magasin ryker - skytteren tar et nytt. Mater det ikke så bytter du magasin, og det som ikke mata bruker du ikke mer det stevnet. Du mister noen skunder, men det jeg egentlig snakker med er feil som ødelegger hele stevnet. At sluttstykkestopp har røket har vi sett på både Remington og kloner. Utdragere også. (på Remington som egentlig ikke har utdrager ;) )

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel STR i en særposisjon her i Norge (uten at det er noe negativt :thumbup: ), men ikke mye chassis i bruk i USA virker det som.

Der går det mer i McMillan og Manners type stokker. Den mest "dedikerte" går mer i retning Game Scout o.l. enn andre veien hvis man tar utgangspunkt i en A3. 

 

Bilderesultat for manners prs 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...