Jump to content

Jaktutstyr du ikke ville vert foruten! Utstyrstips:


Gammelfiskaren

Recommended Posts

Lager denne tråden hvor vi kan tipse om ting som er kjekt å ha!

 

Bidrar med denne jeg. Har en rem 700 med slik kevlarforsterket stokk, og har gått og irritert meg over kvistskrap og at den blir glatt i regnet.. På en handletur kom jeg over dette:

 

CamoFormPkg_New.jpg

 

 

Rett og slett genialt, surra inn både stokken demperen og pipa med dette og det funker som f! Burde også være fint for de som har pene våpen de er redde for, slipper å få riper i blåneringa osv! Slitestyrken er det heller ikke noe å si på, da jeg er av den typen som ikke akkurat er forsiktig :mrgreen: Virker på den måten at det kun fester i seg selv, så det kan fjernes uten at det blir limrester o.l.

 

Her er a:

 

 

img1407xy2.jpg

 

 

Tror rett og slett jeg kommer til å lime det permanent til stokken jeg!

Link to comment
Share on other sites

Er det en slags tape?

 

 

Liker ikke lyden av metalet på halga som kommer borti en stein. Så det kan være en mulighet. Men kan det ikke danne seg rust under dette stoffet?

 

 

Skal kjøpe med ny pumphagle til sjø-bruk så det er ikke noe som jeg kommer til å kjøpe(tror jeg)

 

 

 

 

- Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Dings av nødvendighet no.1:

Dasspapir! En nødvendighet under jakt, til å tørke bikkjespy ut av bilen, til å tørke ræva når en må ta en shitbreak, og til å tørke kikkerten når det regner.

 

Dings av nødvendighet no.2:

Batterier, må jeg dessverre meddele. Man skulle tro jeg stilte på jakt med dampdrevne tursko, men saken er helt enkelt at jeg forbruker ca 1 kg batterier pr. 10 kg kjøtt jeg har med hjem. Til jaktradio, GPS, lommelykter og diverse peilere.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Lager denne tråden hvor vi kan tipse om ting som er kjekt å ha!

 

Bidrar med denne jeg. Har en rem 700 med slik kevlarforsterket stokk, og har gått og irritert meg over kvistskrap og at den blir glatt i regnet.. På en handletur kom jeg over dette:

 

CamoFormPkg_New.jpg

 

 

Rett og slett genialt, surra inn både stokken demperen og pipa med dette og det funker som f! Burde også være fint for de som har pene våpen de er redde for, slipper å få riper i blåneringa osv! Slitestyrken er det heller ikke noe å si på, da jeg er av den typen som ikke akkurat er forsiktig :mrgreen: Virker på den måten at det kun fester i seg selv, så det kan fjernes uten at det blir limrester o.l.

 

Her er a:

 

 

img1407xy2.jpg

 

 

Tror rett og slett jeg kommer til å lime det permanent til stokken jeg!

 

Litt OT, men nydelig gråhund. :D

Link to comment
Share on other sites

Buttolo_3.jpg

 

Bukkejakt uten denne?? Da blir halve morroa borte!

 

Og så vil jeg henge med på jervenduken! Kjøpte vel min først i fjor høst. Men du værden! Det blir som sako sa til meg etter jeg kjøpte den; i en jegers liv er det to tidsregninger, en før, og en etter jervenduken! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Foruten sekk(med fast oppakning) & børse, som nesten er forutsetningen, for at det i det heletatt skal være en jakttur, så vil jeg plukke ut følgende:

 

* Jervenduken (Hunter thermo)

* Sjokolade (f.eks Hobby, Stratos, Big Cat, Snickers, Melkesjokolade, Lohengrin, Gullbrød etc. etc. :oops: )

* Snuseska

 

Sikkert mye annet også. Men dersom pkt. 2, og 3 ikke var med, ville det blitt mye "korte kjappe svar" fra undertegnede til jaktkompisene... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har et poeng der bukkebrøl! Bruker ofte å gå tom i kveldinga og har prøvd litt forskjellig, hittil er det faktisk sjokolade som har best umiddelbar effekt, men er det noen som har noe er erneringsessig korrekt å foreslå, slags energy bar som virker fort OG virker litt over tid ?? Har prøvd sånn bixit porsjonskjeks men er så forbanna tørr!

 

Takk til graahund, hun poserer ekstra fint der, da hun sitter og ser på kua :)

Link to comment
Share on other sites

Har et poeng der bukkebrøl! Bruker ofte å gå tom i kveldinga og har prøvd litt forskjellig, hittil er det faktisk sjokolade som har best umiddelbar effekt, men er det noen som har noe er erneringsessig korrekt å foreslå, slags energy bar som virker fort OG virker litt over tid ?? Har prøvd sånn bixit porsjonskjeks men er så forbanna tørr!

 

Takk til graahund, hun poserer ekstra fint der, da hun sitter og ser på kua :)

XL1 sportsbar er et godt alternativ. Har bestandig med XL1 drikke på jakt.

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Har alltid ei flaske energidrikke i sekken. XL1, eller annet. Jeg har også blitt flinkere til å drikke mye vann gjennom dagen. Viktig!

 

Jeg har "gått meg tom" på jakt 1 gang, og aldri mer!

 

Jeg trodde ærlig talt ikke jeg skule evne å krabbe til bilen engang. Sjokoladen berga meg der.

Jeg skalv slik, og var så sliten, at jeg knapt evna å få av papiret. Så derfor - ha alltid noe som gir energikick i reserve i sekken!

Link to comment
Share on other sites

1. jervenduken min. En thermo hunter extreme king size. Etter innkjøp av denne for ca. 2 mnd. siden, så har jeg fått et nytt liv i skauen :D

2. øks.

3. kniv.

4. sag.

5. en god og romslig sekk.

6. gode klær og støvler, ull undertøy.

7. drikke og sjokolade + mat.

8. opptenningsbrikker, lighter/fyrstikker, tau, strips, teip, enkelt 1. hjelpsutstyr, multitool ala Leatherman.

8. ziplockposer til å holde div. ting tørre.

 

Utstyrspakka avhenger selvfølgelig av lengden på turen. Blir det bare et par timer på post, eller etter fugl'n, så blir det ikke rare greiene jeg gidder å drasse rundt på. Men blir det derimot en hel dag, eller over natta, så er det mye som er kjekt å ha. På postjakt er fjellduken med, uansett lengde på jakta.

Link to comment
Share on other sites

er det noen som har noe er erneringsessig korrekt å foreslå, slags energy bar som virker fort OG virker litt over tid ??

I tillegg til Taikos tips om sports-energibar og Kjell Olavs tips om nøtter+tørkafrukt, kan jeg tipse om sånne "granola bars". Jeg vet ikke hva det heter på norsk, jeg oppdaget dem da jeg bodde i US og kaller dem dette ennå. De er laget av korn/crisp og noe søtt (sukker, honning) og har biter av sjokolade, tørka frukt og/eller nøtter inni seg. På størrelse med en liten sjokolade og finnes gjerne sammen med kjeks og sånt i litt større dagligvarebutikker. Ofte i 6-pack.

 

Jeg liker slikt bedre enn sjokolade til nødproviant, for det gir raskere energi som passer kroppen min bedre enn hva sjokolade gjør.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg begynte å jakte i år, så har jeg ikke så mye erfaring..

men første jaktturen ble med sekk og mye rart med..

Etter noen jaktturer i høst er jeg nå nede i:

 

Rumpetaske med:

- liten taustump...

- fyrstikkeske godt pakket inn

- litt dopapir

- en pose med salte nøtter/tørket frukt..

- kvikklunch

- Kniv

- Sammenleggbar sag

- sitteunderlag

 

I tillegg tar jeg med ei slik 60/40% eplejuce/vann.

 

I bilen pleier jeg å ha ei 1/2 liter cola liggende, vokne litt før jeg kjører hjem.. hehe..

(ps. jeg drikker ikke kaffi, så derfor blir det ikke kaffi med på turen).

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg begynte å jakte i år, så har jeg ikke så mye erfaring..

men første jaktturen ble med sekk og mye rart med..

Etter noen jaktturer i høst er jeg nå nede i:

 

Rumpetaske med:

- liten taustump...

- fyrstikkeske godt pakket inn

- litt dopapir

- en pose med salte nøtter/tørket frukt..

- kvikklunch

- Kniv

- Sammenleggbar sag

- sitteunderlag

 

I tillegg tar jeg med ei slik 60/40% eplejuce/vann.

 

I bilen pleier jeg å ha ei 1/2 liter cola liggende, vokne litt før jeg kjører hjem.. hehe..

(ps. jeg drikker ikke kaffi, så derfor blir det ikke kaffi med på turen).

 

 

Er du ikke tørr bak øra da gutt ?????? He he he, neida bare kødder. Jeg drikker ikke kaffe sjøl jeg, i en alder av straks 35 år :oops: Eller te for den saks skyld. Brus har jeg alltid i sekken. Skal jeg ha noe varmt drikke, så blir det en thermos med varmt vann, og poser med kakao. Det er godt det gitt i en frossen kropp :D

 

Ellers har du funnet en god og lett kombinasjon her 8) Trenger ikke all verden for en liten tur. Det er først når det blir en hel dag, eller over natt at det må til litt mer utstyr og mat.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg begynte å jakte i år, så har jeg ikke så mye erfaring..

men første jaktturen ble med sekk og mye rart med..

Etter noen jaktturer i høst er jeg nå nede i:

 

Rumpetaske med:

- liten taustump...

- fyrstikkeske godt pakket inn

- litt dopapir

- en pose med salte nøtter/tørket frukt..

- kvikklunch

- Kniv

- Sammenleggbar sag

- sitteunderlag

 

I tillegg tar jeg med ei slik 60/40% eplejuce/vann.

 

I bilen pleier jeg å ha ei 1/2 liter cola liggende, vokne litt før jeg kjører hjem.. hehe..

(ps. jeg drikker ikke kaffi, så derfor blir det ikke kaffi med på turen).

 

 

Er du ikke tørr bak øra da gutt ?????? He he he, neida bare kødder. Jeg drikker ikke kaffe sjøl jeg, i en alder av straks 35 år :oops: Eller te for den saks skyld. Brus har jeg alltid i sekken. Skal jeg ha noe varmt drikke, så blir det en thermos med varmt vann, og poser med kakao. Det er godt det gitt i en frossen kropp :D

 

Ellers har du funnet en god og lett kombinasjon her 8) Trenger ikke all verden for en liten tur. Det er først når det blir en hel dag, eller over natt at det må til litt mer utstyr og mat.

 

Drikker ikke kaffe jeg heller(38) så når jeg skal ha noe varmt på termosen

så blir det tomatsuppe. og noen kokte egg til :)

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Ting som av en eller annen grunn har havnet i lomma eller sekken og som har fått status uunværlig:

 

Pulsvanter i ull

Ligger fast i en lomme på jakka hele året. Fint å tre på hendene en kjølig augustkveld og nyttige vinterstid når man trenger bare fingere. De varmer selv om de er våte og gjør at jeg kan gå barfingra når andre må trekke på seg hansker. Disse gjør meg rett og til en bedre jeger.

 

Snyltekoppen

Denne ligger i høyre lårlomme og gjør at jeg kan supe i meg litt friskt bekkevann samtidig som jeg har fokus på hund og våpen. Snyltekoppen har kommet for å bli. Diverse trekopper som alle jegere lissom ha funker dårlig for meg.

 

Lighter

Jeg eier sikkert 50 lightere og ser på meg selv som ikkerøyker. Enkelt å ha kontroll på vindretning og lett å fyre bål.

 

Red Bull

Det skrives om energitillskudd i denne tråden. Jeg har ofte med sjokolade og nøtter, men en boks Red Bull ligger alltid i sekken. Disse er ikke i handelen i Norge, men er daglivare i Sverige. Muligens er de ikke helsekost, men de gir utrolig mye energi i et knipetak. Alle som har gått seg tom vet hvor ille det er.

 

Dopapir

Say no more

Link to comment
Share on other sites

Tja, forutenom gevær og et par skudd, klær på kroppen og sko på beina:

 

-Bålkjelen og kokekaffi!

-Tørre, tjukke ullsokker pakket i en brødpose, med enda en brødpose oppi.

(viss man er våt og kald på beina, er som regel skoene våte og. bytt sokker og ta en brødpose på hver fot og vips, tørr, varm og vanntett på 1-2-3)

-Dopapir (pakket i brødpose)

-Brødposer (for å ha sokker og dopapir i!)

-Slenger meg på pulsvanter i ull, bruker det året rundt, uansett vær :!:

-kniv

-lighter/fyrstikker

-mat nok til turens varighet

-Slenger meg på snyltekopp i venstre lårlomme :wink:

 

 

Viss vær, turens varighet eller jaktform tilsier det.

 

-foret jervenduk

-ullgenser

-håndkikkert

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg somregel i sekken:

 

ILD:

-Fyrstikker, litt never, et par opptenningsbrikker. og litt ekstra fyrstikker i en pose både her og der.

-tursag, turøks

(bålet er sikret)

 

MAT:

-en pakke med turmat

-instant kaffe

-matpakke

-vann (til tørsten underveis)

-sjokolade

-snyltekopp

-pose med rett i koppen suppe, pose med kakao

(uten mat og drikke....)

 

KLÆR:

-tørre sokker

-ekstra hansker

-genser (så jeg kan ta av jakka når bål skal mekkes og tørke ut kondens)

-brødposer

-tørt skift i ull (avhengig av turens varighet)

-lårings (for vading evt regndress sammen med poncho)

-ducktape (verktøysett i rull)

-fjellduken (avhengig av turens varighet)

-HEL sport regnponcho (elsker denne hvis det pøsregner)

 

GIZMOS:

-gps

-kamera

-kompass + (ekstrakompass m termometer festet i sekken)

-ekstra batterier til gps

-ekstra kniv (sånn liten hvit billig sak i plast)

-kaffekanne.

-ekstra ammo

-par snorer (tilfelle fangst)

-dopapir

 

Ble lang liste, men det tar ikke så mye plass og veier ikke allverden heller :)

 

Hvis jeg har med hund, så kommer mat og småutstyr + hvilepose i tillegg...

Link to comment
Share on other sites

Lighterx2

Jervenduk

matpakke (varierer etter form og behag)

Snyltekopp

komapose (sjokolade, nøtter og rosiner)

Overlevelsesboksen

Ekstra ullgenser (forvarets gamle grønne)

Lue,

Ekstra sokker

Dopapir (press ut dopapirhylsa, og klemm rullen flat, så tar den vesentlig mindre plass.

Kniv på meg, og på sekken.

Link to comment
Share on other sites

men er det noen som har noe er erneringsessig korrekt å foreslå, slags energy bar som virker fort OG virker litt over tid ??

Jeg har alltid med en pose med frokostblanding. Husker ikke hva den heter, men det er en med honning og rosiner. Har litt i koppen, heller over varmt vann fra thermosen, og vips: Havregrøt. Dette er en energibombe. Husker vinterjakta etter rype i forfjor, gikk meg helt tom tredje dagen på vei opp på fjellet. Stanset og slurpet i meg en slik. Det var som å fyre av en rakett! Genialt effektivt, og genialt godt.

Det er karbohydratene kombinert med sukker som virker med en gang. Dette er god frokost også. Skal du ha noe som virkerover tid er det proteiner det er snakk om. På harde turer lager jeg alltid en solid porsjon med kjøtt eller fisk til middag / kvelds nårjeg er nede i teltet eller hytta. Det brytes ned når jeg sover og jeg er klar neste dag. Selve jaktdagen går det i karbohydrater. Brød og grøt er fint. Det er noen som spiser egg og bacon på morgenen, men kroppen bruker krefter på å bryte det ned, så du blir relativt sliten av slik frokost.

 

For øvrig, nyttig utstyr: Kart og kompass! Og, på storviltjakt har jeg gjerne med hørselsvern med mikrofon. Utrolig spennende å høre dyret nærme seg, spesielt om det er lokkjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid med en pose med frokostblanding. Husker ikke hva den heter, men det er en med honning og rosiner. Har litt i koppen, heller over varmt vann fra thermosen, og vips: Havregrøt.

Genialt enkelt, ganske enkelt genialt. Hvorfor har ikke jeg tenkt på det før? ;)8):oops:

 

Nå får man jo også kjøpt porsjonsposer med instant havregraut i butikken. "Just add water". Det har vist seg å være nyttig å ha liggende til unger som kommer hjem til tomt hus og ikke har næringsvett nok til å skjære seg ei brødskive, og det kunne jo være et alternativ til å måle opp frokostblanding i felten hvis man er lat :P

 

Det er noen som spiser egg og bacon på morgenen, men kroppen bruker krefter på å bryte det ned, så du blir relativt sliten av slik frokost.

Har du prøvd full skotsk frokost, altså både havregrøt, egg og bacon (nei, ikke blandet sammen ;) )? Da burde man jo få i både pose og s(m)ekk. Havregrøt/havregryn er genialt om morran hvis man regner med å gå langt og tungt, den maten ligger lenge i magen og gir stabil tilførsel av energi/blodsukker. Eneste "problemet" er all fiberen som gir fart på magen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med mye forskjellig folk, Sako 30-06, og siden det ikke alltid emr meg som styrer maten spiser jeg det de andre spiser. Jeg merker at om jeg hiver innpå egg og bacon er jeg helt klar for posting i timesvis, synes jeg fryser mindre enn ellers også. Men er det snakk om lange turer i tøfft terreng blir jeg sur i både kropp og hode av for mye fett og protein om morgenen.

Link to comment
Share on other sites

Synes mange her utstyrer seg som om de skulle på ekspedisjon over flere uker.

 

Var på hjortejakt på lørdag. Dette var hva jeg hadde i sekken:

Fleacejakke (til posting)

Røkt kjøttpølse (fra Gilde)

Boks med tunfisk (som kan åpnes)

To skiver brød (til tunfisken)

 

Må vel innrømme at jeg ser an forholdene litt, men dette holder til en dag i skogen i lavlandet.

Link to comment
Share on other sites

Personelig drar jeg med meg det utroligste :shock::lol: , mye av det får man forhåpentlig ikke bruk for slik som førstehjelp og signalpenn.

 

Kan ikke se noen har nevnt førstehjelp til våpnet sitt :!:...............leit å måtte avbryte jakta p.g.a ei pipe som ved ett uhell fant veien ned i myra, eller ei hylse som sitter i kammeret (enda all jaktammo selvsagt er testet for funksjonering)

Har kun hatt brukt for den en gang..........flerdelt pussestang.

 

Det blir jo lett litt rotete i sekken så alt som har med slakt å gjøre ligger i sin egen "veske":

Ren kniv.

Bitteliten flaske Zalo.......håndvask kan være greit.

Vakumpakket forbruksmatriell til ett stk. dyr, inneholder: 2 par engangshansker,klut, 3 stk. strips.

Et laken om jeg veit att "frakken" skal av i felt og dyret i sekken.

Noen meter flaggline.

Rem for transport av slakt.

 

Signalfarget merkebånd ved ett eventuelt ettersøk, merking av post e.l

Link to comment
Share on other sites

Har et poeng der bukkebrøl! Bruker ofte å gå tom i kveldinga og har prøvd litt forskjellig, hittil er det faktisk sjokolade som har best umiddelbar effekt, men er det noen som har noe er erneringsessig korrekt å foreslå, slags energy bar som virker fort OG virker litt over tid ?? Har prøvd sånn bixit porsjonskjeks men er så forbanna tørr!

 

Takk til graahund, hun poserer ekstra fint der, da hun sitter og ser på kua :)

 

 

 

Vil anbefale proteinsjokolade. De inneholder som regel ganske mye raske karbohydrater samtidig som de inneholder mye proteiner som driver deg lenger.. Disse får du kjøpt mange plasser, i helsekost butikker, sportsbutikker og en rekke nettbutikker..

Kan nevne for eks. proteinfabrikken.no, xxl.no og en rekke andre..

Link to comment
Share on other sites

Har et poeng der bukkebrøl! Bruker ofte å gå tom i kveldinga og har prøvd litt forskjellig, hittil er det faktisk sjokolade som har best umiddelbar effekt, men er det noen som har noe er erneringsessig korrekt å foreslå, slags energy bar som virker fort OG virker litt over tid ?? Har prøvd sånn bixit porsjonskjeks men er så forbanna tørr!

 

Takk til graahund, hun poserer ekstra fint der, da hun sitter og ser på kua :)

 

 

 

Vil anbefale proteinsjokolade. De inneholder som regel ganske mye raske karbohydrater samtidig som de inneholder mye proteiner som driver deg lenger.. Disse får du kjøpt mange plasser, i helsekost butikker, sportsbutikker og en rekke nettbutikker..

Kan nevne for eks. proteinfabrikken.no, xxl.no og en rekke andre..

 

Jøss, hvis poenget bare er å fylle opp sukkerlagrene og holde dem der, er energy gel og energy bars en fin miks. Det holder for meg når jeg sykler fra Trondheim til Oslo, og da holder det nok for en gjennomsnittlig jaktdag også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1. God kniv (har mange, vanskelig å velge :oops: )

2. Gode støvler

3. Lomme/hodelykt (Ofte veldig mørkt når man har slutta å jakte og vandrer hjemover på senhøsten)

4. Ebrlestock riflesekk :mrgreen: . Vepr'n er tung, men merker'n nesten ikke når den sitter i futturalet i sekken.

5. Liten MSR brenner; godt med noe varm mat og lite pinner å fyre opp med på snaufjellet.

Link to comment
Share on other sites

Kommer veldig an på om det er dagstur i nært terreng eller lengre turer langt fra folk. I siste tilfelle har jeg dagstursekk (lillsport rypert) pakket med en del ting.

 

Dopapir

Fjellduk

Enkelt førstehjelputstyr

Hodelykt (liten petzl)

Kart og kompass

Reserve gps (en i jakka også)

Ullgenser

Sokkeskift

Ekstra skolisser (de blir også brukt hvis jeg skal vade over elver for å tette buksa rundt støvlene)

Niste

Ei pakke kornmo kjeks

Stor sjokolade

Drikkeflaske

Lue og votter hvis jeg ikke har det på.

To ligthere

Ekstra batteri til gps, lommelykt og peilere

Primus hvis jeg skal ha varmmat på høgfjellet

Sitteunderlag

Event ekstra ammo.

Øks hvis jeg er i skog (fyrer alltid bål så sant det er mulig)

 

For dagsturer i mer nære terreng sløyfer jeg mange av tingene men har ofte med en treepod stol hvis det er posteringsjakt.

 

Tror jeg fikk med det meste der, våpen og bekledning i tillegg. selvfølgelig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...