Jump to content

Er mauser 98 en bra jaktrifle?


Mausertrynet

Recommended Posts

Jeg har ikke så mange sterke meninger om hva som fungere godt nok til jakt, bortsett fra at jeg selv ikke vil ha en M98 av flere grunner. Men det største ankepunktet, og det synes jeg trådstarter demonstrer, er at om man ikke har mye erfaring med forskjellige våpen, så vet man egentlig ikke hva man kjøper. Når man selv ikke har forutsetninger for å vurdere tilstand, kvalitet, funksjon osv. og kanskje heller ikke kjenner noen som kan gjøre det for en, tja.., da er en kanskje bedre tjent med å kjøpe en ny Tikka T3 eller lignende i stede :?::wink: Da unngår man i hvert fall å kjøpe katta i sekken :wink:

 

For alle andre er smaken som baken :wink: Og for de som vil ha M98 funksjoner innpakket i moderne stål finnes Mausingfield;

http://precisionrifleblog.com/2015/02/03/american-rifle-company-mausingfield-rifle-action-review/

Link to comment
Share on other sites

Klart M98 er ei bra rifle, 100 millioner produserte eks kan aldri bli feil. Mauser M98 satte standarden for boltrifler og det som produseres i dag er kopier/forenklinger grunnet nye produksjonsmetoder og høye lønninger. I geniale kalibre som 6,5x55, 7 og 8x57 og 9,3x62 er man rustet for det meste, selv om disse ble utviklet for over 100 år siden. I dag nyproduseres det M98 låsekasser til høye priser for eksklusive custom rifler. Prestisjetunge firma som Holland&Holland, Rigby, Mauser og andre bruker fortsatt M98 låser.

 

Om det lønner seg i kroner å bygge om en HV -mauser i dag, er heller tvilsomt. Finnes mye annet som er ferdig til bruk og som fungerer helt fint. Jeg koser meg veldig med mine Mausere, som fungerer under alle forhold. Men så er jeg sikkert gammeldags, liker Krag-Jørgensen også, for ikke å snakke om Mannlicher-Schønauer, det er lekkert det!

Link to comment
Share on other sites

Mauser M98 satte standarden for boltrifler og det som produseres i dag er kopier/forenklinger grunnet nye produksjonsmetoder og høye lønninger

Er det virkelig bare meg her som synes mer moderne rifler er forbedringer? Selv om mange av dem er enklere å produsere? Er det slik at Paul Mauser hadde ALLE ideene, og at ingen kan ha klart å komme opp med noe lurere i ettertid?

 

Forskjellige moderne rifler har, ting som jeg anser som forbedringer.

- 60° Boltløft, 3-6-9 låsklakker

- sikkerhetsmarginer bortimot det dobbelte

- mye bedre innelukking av hylsehodet

- kortere slagtid (uten å slå for svakt, klikk ER en sjeldenhet idag)

- glattere, og stillere ladegrep

- bedre, mer ergonomisk sikring (Winchester kopierte jo M98og fiksa sikringa)

- avtagbart magasin/magasiner

- MYE enklere å montere kikkert på

- enklere å bytte pipe - systemrifler

- tar andre patroner UTEN modifiseringer med fil

 

Sikkert mer...

 

M98 er utvilsomt ei fullt brukbar jaktrifle, jeg sliter med begrepet "god" i lys av mer moderne konstruksjoner, de er da isåfall "meget gode" eller "særdeles gode" - OK, da er mauseren "god" ;)

Nedturen er utvilsom først og fremst de mange tvilsomt modifiserte utgavene, der mange av fordelene med mauseren er gått tapt. først og fremst funksjonssikkerheten. Og at det fins mange som er av dårlig stål, eller feil varmebehandlet i ettertid.

 

Så ja, OK, da, god jaktrifle sålenge den er i orden, kanskje meget god om det er en fin custom sak. Men at M98 representerer høydepunktet innen design av repetergeværer - der nekter jeg, og er veldig enig med Bly.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men det største ankepunktet er at om man ikke har mye erfaring med forskjellige våpen, så vet man egentlig ikke hva man kjøper. Når man selv ikke har forutsetninger for å vurdere tilstand, kvalitet, funksjon osv. og kanskje heller ikke kjenner noen som kan gjøre det for en, tja.., da er en kanskje bedre tjent med å kjøpe en ny Tikka T3 eller lignende i stede :?::wink: Da unngår man i hvert fall å kjøpe katta i sekken :wink:
En stor del av norske jegere deltar i det årlige ritualet som heter "elgjakt", og det utøves, som oftest, i et "jaktlag", der folk møter opp med forskjellig utstyr, ikke minst våpen. FØR man går ut på jakt, blir det mye skryt og beundring for de nyeste og dyreste våpnene. Etter noen dager i ymse vær og terreng, og, i beste fall, noen felte dyr, har kanskje gromvåpna fått "en ripe i lakken", både i bokstavelig og overført betydning. Hvis man setter opp en korrelasjon mellom pris på våpen, og bomskudd/dårlige treff, tror jeg resultatet kan bli overraskende. Selvfølgelig er ikke det våpnas feil eller fortjeneste.

 

Et "jaktlag" er jo en liten gruppe, og sikkert ikke særlig representativ. De av oss som bruker adskillinge kvelder på ettersommeren til "skyteprøver", har kanskje et større antall våpen som referanse. Og problem nr. 1 er ikke våpen, mekanismetype eller produksjonsår, men det som sitter (fast? Nei, det gjør det ofte ikke!) oppe på låskassene. Om det er gamle M98, med japsesikter fra 70-tallet, eller nye våpen med digre Kina-kladeiser, - problemene er de samme.

 

Når det gjelder det fra låskassa og ned, er problemene ofte så banale som løse skjefteskruer eller andre mekaniske feil , og disse problemene øker proporsjonalt med antall år vedkommende har hatt våpenet, og har lite med type våpen/mekanisme å gjøre.

 

En av M98s dårlige sider er den lange slagtida, pga. den store massen i fjær og tennstempel. Moderne rifler har lette tennstempel, men hvis disse smøres med gearolje, grease eller lagringsfett (noen tar skikkelig i, når de endelig bevilger våpnet litt puss!), er det ikke alltid en får avfyring, hvertfall ikke med militær 7,62 Nato-ammo. Jeg har, etterhvert, fått erfaring med adskillelse og pussing av ganske mange kompliserte sluttstykker.

Link to comment
Share on other sites

Moderne rifler har lette tennstempel, men hvis disse smøres med gearolje, grease eller lagringsfett (noen tar skikkelig i, når de endelig bevilger våpnet litt puss!), er det ikke alltid en får avfyring, hvertfall ikke med militær 7,62 Nato-ammo.

Dere får ha meg unnskyld for hva jeg nå kommer til å skrive :wink: Finnes det noen som åpner bolten og smører med grease? Den gjennomsnittlige elgjegeren er jo ikke i stand til å skru litt på kikkersikte sitt selv for å få rett innskutt rifle. Hvordan skal de da få til å åpne sluttsykke? De som har teknisk nok innsikt til å åpne skuttstykke er vel også i stand til og vurdere hvilket smøremiddel som er egnet, eller tar jeg helt feil nå??

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest alle 4 sidene, men skumma gjennom noe av det som er skrevet. Er enig med både den ene og den andre.

Hadde en gang i tiden en delvis ombygd Mauser fra Aaserud Import. 6,5X55, laminatstokk mm. Den funka, og var veldig presis, men noen skjønnhet var den ikke.

Jeg ville ikke i dag jaktet med en original eller halvveis ombygd Mauser. Ikke fordi dyra ikke ville falt, men fordi jeg har anledning til å velge noe annet.

 

Når det er sagt, så jakter jeg alt storvilt med en Mauser. Men det står Ruger på den. Mauser kan egentlig være to ting. Ei rifle fra Mauser-fabrikken, eller ei rifle av Mauser-type.

Og selve patenten, eller modellen om du vil, den funker. Det finnes smekrere våpen, og våpen der alt glir smoothere, men det funker. Er den i tillegg lagd av rustfritt stål, som min, er det gode greier.

Link to comment
Share on other sites

M67,

 

Selvfølgelig har verden gått videre fra 1898. Jeg har brukt masse penger på nyere konstruksjoner som jeg skyter bedre med enn noen M98. Imidlertid synes jeg M98 er mer robust og driftssikkert en det aller meste. (unntatt AG3..)

 

Men, hvis noen tviler på at M98 kan være brukbare jaktrifler er det bare å titte på denne linken med mange fine Mausere:

 

http://martinigunmakers.com/actions.htm

 

Her er en bygd på Oberndorf kasse:

 

robertson_04.jpg

 

robertson_03.jpg

 

Og her er orginalen i 9,3 hos Bevern sport til 11K. Nytt skjefte, og svingmontasjeplate i den gamle hakebasen for moderne kikkert, så ser denne ut som $1mill:

 

72973_Mauser_Waffenfabrik_Mauser-Oberndorf_A_N_2.jpg

 

72973_Mauser_Waffenfabrik_Mauser-Oberndorf_A_N_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Og problem nr. 1 er ikke våpen, mekanismetype eller produksjonsår, men det som sitter (fast? Nei, det gjør det ofte ikke!) oppe på låskassene.

 

Hender da rett som det er at justeringen av sikte sitter fast og den bilde jeger må skru noen omdreining før ring løsner og treffpunkt hopper til andre kanten av skiva. Eller som en av de faste klovnene hos oss, må dunke på siktet før det går å justere i høyden. Valgt utstyr til dunking er en 50skudds grønn boks med 9,3patroner.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal de da få til å åpne sluttsykke? De som har teknisk nok innsikt til å åpne skuttstykke er vel også i stand til og vurdere hvilket smøremiddel som er egnet, eller tar jeg helt feil nå??
Neida, og heldigvis finnes det tyntflytende våpenolje på sprayboks (Biltema sin er god og billig, dagens tekstreklame). Hvis de ukyndige prøver å sprute noe slikt inn i åpninger i sluttstykket, går det som oftest bra.

 

Men jeg har opplevd at våpen, bl.a. Rem 700, har klikket i + 15°, pga. at sluttstykket var pjåtet fullt av diverse lurium. Når M98 om sider bestemmer seg for å sende tennstempelet framover, skal det adskillig spenefett til for å hindre avfyring.

Link to comment
Share on other sites

"Er det virkelig bare meg her som synes mer moderne rifler er forbedringer? Selv om mange av dem er enklere å produsere? Er det slik at Paul Mauser hadde ALLE ideene, og at ingen kan ha klart å komme opp med noe lurere i ettertid?"

 

Nei det er ikke bare deg :roll:

Godt oppsummert innlegg, men tviler på at du får gehør fra mausergjengen :wink:

 

Man skal selvfølgelig jakte med akkurat det man vil, men jeg reagerer på at man uten forbehold anbefaler en "standard" jaktmauser til en fersk jeger.

Link to comment
Share on other sites

Tror absolutt mange som vet å sette pris på gode gamle M98 aksepterer at verden har gått videre og at enkelte nyvinninger har gode løsninger. Når det er sagt vet jeg samtidig at samme gruppe lar seg irritere av at enkelte halshugger M98 og sier den er fullstendig utdatert og ubrukelig.

 

Det har vært litt variabel tolking av hva en M98 er, så jeg vil si som så at en ombygd Landrø Mauser er et greit middelpunkt. Ikke dyr og den var ikke gratis. Den er bygd om på en grei måte og blir derved en helt anstendig jaktrifle. Det er ofte trukket frem skikkelig herja hjemme snekra løsninger, det blir sjelden bra uavhengig av hvilken kasse du bruker.

 

Som mauserentusiast vil ikke jeg heller anbefale noen å skulle bygge seg jaktrifle av f.eks en original HÆR mauser som måtte være i god stand. Årsaken har bare med pris å gjøre, for det finnes så mange der ute som allerede er ferdig modifisert, som bør løsne for en slikk og ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig bare meg her som synes mer moderne rifler er forbedringer?

 

Forskjellige moderne rifler har, ting som jeg anser som forbedringer.

- 60° Boltløft, 3-6-9 låsklakker

- sikkerhetsmarginer bortimot det dobbelte

- mye bedre innelukking av hylsehodet

- kortere slagtid (uten å slå for svakt, klikk ER en sjeldenhet idag)

- glattere, og stillere ladegrep

- bedre, mer ergonomisk sikring (Winchester kopierte jo M98og fiksa sikringa)

- avtagbart magasin/magasiner

- MYE enklere å montere kikkert på

- enklere å bytte pipe - systemrifler

- tar andre patroner UTEN modifiseringer med fil

 

Neida vi er flere :wink:

Veldig godt oppsummert av deg her :D

 

TS spurte om:

Er mauser 98 en bra jaktrifle?......... å da snakker eg altså om dei ombyge som har bytta stokk og har montert kikkertsikte O.S.V såklart. Men eg er intressert i å høre andres meininger om mauseren til jakt.

 

Min mening om denne er fortsatt:

 

Er mauser 98 en bra jaktrifle? Nei.

Er den brukendes til jakt? Ja.

 

Dette er basert på min erfaring med en slik og de samme grunnene som M67 så godt oppsummerte.

 

 

Er ikke noen mauserhater men har funnet bedre våpen en den og trives bedre med de :wink:

Som nevnt har jeg fortsatt 2 mausere i skapet for koseskyting og prosjekt :oops:

Link to comment
Share on other sites

det finnes så mange der ute som allerede er ferdig modifisert

Men hvordan skal folk hvite hva som er godt arbeide? Vi entusiaster skjønner oss på slikt, det er det langt fra alle som gjør. Det er litt av problemet, det er mye rart der ute av middelmådig kvalitet. Om en moderne produsent hadde hatt så mange tvilsomme våpen bak seg ville alle holdt seg langt unna.

Link to comment
Share on other sites

Fint å høre at det er andre som også er mauser interesserte, men lurte da altså på om du jaktar storvilt med jernsikte? Altså uten kikkert?

 

Ja, jeg jakter med den uten bruk av kikkertsikte. Men det er et stort men der, av dyrevelferdsmessige årsaker begrenser holdene seg selvsagt. Selv all den tid jeg skyter godt på bane med den, er det en heldt stor forskjell på å bruke kikkertsikte selvsagt. Det har med dyrevelferd og sikkerhet for utøvelse av jakten, den tar jeg såpass alvorlig, at Mauseren av den grunn blir veldig lite brukt. Nyere moderne rifler med god optikk er uten tvil og anbefale, selv om jeg aldri er så glad i den gamle Mauseren!

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel mange som oppfatter meg som en av mauserfanatikerne uten at det bekymrer meg. Jeg mener å ha god kunnskap om våpen og tilhørende utstyr, og føler meg fult kompetent til å uttale meg om et våpen er egnet til jakt. I denne tråden er det jeg savner mest en saklig vurdering av hva som er de sterke og svake sider ved mauser som jaktvåpen.

Ved jakt på elg og hjort skal man treffe et område på ca 30 cm diameter på 20-150 m hold under feltforhold.

 

En mauser med ny kolbe og kikkertsikte klarer det like godt som en hvilken som helst nyprodusert jaktrifle. Betingelsen er at den ikke er rustet i stykker eller herpet på andre måter, de samme begrensinger har selvfølgelig alle andre rifler også.

 

En original tysk mauser eller en med løp skiftet på Kongsberg til 7,62x63 har presisjon like god som nyproduserte billige jaktrifler, og avtrekket er like godt og mer pålitelig enn avtrekk på de fleste billigrifler.

 

Mating fra magasin er like god og mer pålitelig enn for de fleste andre billige rifler og antall forkilinger er på samme nivå.

Pålitelighet er bedre enn på noen av konkurentene, det oppstår uhyre skjelden feil eller brekkasje på mausere.

 

Sikringen er en av de mest pålitelige som er konstruert, den låser et solid tennstempel slik at faren for uønsket avfyring er lavere enn for noen andre konstruksjoner. Halvsikret kan våpenet plyndres uten fare for avfyring. Men sikringen er helt ubrukbar med kikkertsikte, og de sikringsføyene som kan settes på i stedet for den originale er mindre sikre (Leopold, Parker Hale)

 

Slagfjær er kraftig og fyrer av all ammunisjon, men det er lang slagtid. Betyr dette noe på elgjakt, ødeleger det for presisjonen?-Nei.

 

Magasinet er integrert i våpenet og kan ikke mistes (i likhet med mange andre) Det kan tømmes ved å ta ut bunnplaten, og det finnes hurtigutløsere. På jakt har en skjelden behov for flere skudd enn det som rommes i magasinet.

 

Ombygging til andre patroner kan kreve endring av materampe og låskassevanger, det samme må gjøres med de fleste andre jaktvåpen. Fordelen er at styringen av mating skjer ved intererte flater i låskassen slik at defekte magasiner ikke kan ødelegge matingen.

 

Løpet er skrudd inn i kassen som på de fleste jaktvåpen og det er enkelt å skifte.

 

Styrkemessig er mauseren sterk nok, og det er ikke nødvendighvis slik at såkalte sterkere konstruksjoner er sikrere for skytteren. Faren for operatøren er om sluttstykket kommer bakover og treffer skytteren. Det skjer dersom låsklakkene ryker.

Størrelsen av det området ved låsklakkene som er kritisk er omtrent det samme for alle som har to frontmonterte låklakker, og de tåler omtrent det samme trykket før de kan ryke. Fordelen med mauser er at den har en tredje låsklakk som vil holde sluttstykket på plass dersom de to fremre ryker. Ofte sprekker låkasseringen på mausere omtrent samtidig med at låklakkene begynner å ryke slik at trykket slipper ut oppover og til høyre, bort fra ansiktet til en høyreskytter. På våpen der låskasseringen ikke svikter vil trykket føre til at låsklakkene kan ryke og sluttstykket kommer bakover. Det er god sikkerhetsfilosofi å ha det svakeste punktet slik at svikt oppstår i kontrollert retning og ikke i retning skytteren.

 

Sammenligner vi mine kommentarer her ser de fleste at jeg med hensikt vektlegger mange forhold stikk motsatt av hva M67 gjør i et innlegg ovenfor. Det for å vise at en egenskap kan vurderes på flere måter ut fra hensikten og oppgaven som skal løses. hver må se på sine behov og sitt bruksområde. En jeger uten våpeninteresse skyter 35-100 skudd pr år, og stiller ikke særlig strenge krav. En mauser er et godt egnet våpen for den kategorien, og også for alle andre som skal ha et pålitelig og robust jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Separat oppspenner løser da ikke "problemet" med tyngre hevarmsløft når det er travelt, for eksempel ved oppfølgingsskudd, siden det da er hevarmen(enten den går oppover eller bakover)som spenner fjøra. Når en har god tid så er det vel ett fett om hevarmen skal gjøre litt jobb.

Link to comment
Share on other sites

Separat oppspenner løser da ikke "problemet" med tyngre hevarmsløft når det er travelt, for eksempel ved oppfølgingsskudd, siden det da er hevarmen(enten den går oppover eller bakover)som spenner fjøra. Når en har god tid så er det vel ett fett om hevarmen skal gjøre litt jobb.

Og til tross for dette så har den raskeste boltrifla gir, som i teorien vil gjøre oppspenningen tyngre.

Kan ikke si hevarmsløft på nyere rifler har vert merkbart "tungt".

Syns ikke hevarmsløftet til mauser føles lettere enn andre, til tross for 90° løft.

 

 

....så kan vi jo ta en liten konkurranse i hastighet på oppfølgingsskudd. Jeg tar Saueren, og du ta Mauseren. Kortest tid mellom skudd vinner :wink:

 

Jeg blir med, med Helix`en. :wink::D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke dette med funksjonssikkerheten til Mauser. Selv etter å ha skutt 30.000 skudd med M67 fikk jeg stadig forkiling med den. Særlig når man skulle lure inn en patron lydløst i kammeret, eller man ville legge inn patron nr 6 etter å ha fylt magasinet. Om patronen hoppet foran uttdrageren, som den ofte gjorde, fikk man den ikke ut uten pussestav. Det har jeg sjeldent med meg i sekken på for eksempel reinsjakt...Jeg har nesten aldri opplevd funksjonsproblemer med de andre boltriflene mine: Sauer, Remington, Sako.

Jeg ble så lei av at Mauserene tok opp plass i skapet, at jeg leverte de til den lokale våpensjappa og spurte om de kunne kvittere de ut. Jeg ble kvitt de vederlagsfritt heldigvis...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ingen trening med Mauser, siden jeg ikke har noen, så jeg tror jeg står over det :wink: Derimot så har jeg andre børser med 90 graders boltløft, som jeg repeterer brukbart fort med.

 

Vent nå litt, jeg har jo strengt tatt en Mauser, eller mer bestemt noe som er veldig likt Mauser i konstruksjon. Jeg har en Brno 602, og den vil jeg i hvert fall ikke konkurrere med, for den har skikkelig ræva ladegrep. Uten at jeg tror åpningsvinkelen gjør noe særlig fra eller til på det.

 

Jeg synes egentlig ikke tyngden på hevarmsløftet har noen stor betydning i det hele tatt. Det jeg responderte på var påstanden om at oppspenner løste dette, i den grad en synes tyngden utgjør et problem.

Link to comment
Share on other sites

....Særlig når man skulle lure inn en patron i kammeret etter å ha fylt magasinet. Om patronen hoppet foran uttdrageren, som den ofte gjorde,...

 

Jeg har en ex-kollega, som er en smule mauserfantast :lol: som ville ha påstått at dette er brukerfeil, siden mekanismen ikke er konstruert for å gjøre dette. Og akkurat her må jeg nok si meg enig meg enig med ham :wink:

Link to comment
Share on other sites

....Særlig når man skulle lure inn en patron i kammeret etter å ha fylt magasinet. Om patronen hoppet foran uttdrageren, som den ofte gjorde,...

 

Jeg har en ex-kollega, som er en smule mauserfantast :lol: som ville ha påstått at dette er brukerfeil, siden mekanismen ikke er konstruert for å gjøre dette. Og akkurat her må jeg nok si meg enig meg enig med ham :wink:

 

Men likevel anbefales denne til nybegynnere under definisjonen bra jaktrifle?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ex-kollega, som er en smule mauserfantast :lol: som ville ha påstått at dette er brukerfeil, siden mekanismen ikke er konstruert for å gjøre dette. Og akkurat her må jeg nok si meg enig meg enig med ham :wink:

Tja, Mauser var jo nærmes enerådende i DFS feltskyting i mange 10år, og der var det 6 skudd serier hver gang. Poenget er at noen ganger ( ofte) har man behov for å lade opp litt stille, når man snubler over en intetanende elg/ hjort på vei til bilen. Dette var for øvrig en av grunnene til at jeg kvittet meg med blaser også. For å forsikre seg om at det smalt når man ønsket, måtte man ta så kraftige ladegrep at driverne startet å gå når de hørte mekanismen min...

Link to comment
Share on other sites

....Men likevel anbefales denne til nybegynnere under definisjonen bra jaktrifle?

 

Ikke av meg :wink:

 

Men det må gå an, selv på Kammeret, å ha to tanker i hodet samtidig. Selv om jeg personlig ikke er noen stor mauserfan, så er det jo ikke nødvendigvis slik at jeg oppfatter all kritikken mot Mauser som relevant heller.

Link to comment
Share on other sites

Når det ikke finnes reelle gode argumenter mot M98 som jaktrifle, beveger tråden seg over i alternative argumenter og provokasjoner :lol:

De fleste rifler leveres jo med en bruksanvisning om virkemåte. Det skal mye til at en hjemmeværnsmauser har det, men derimot finnes det utallige mennesker rundt om på skytebaner som kjenner M98 systemet.

At en har unngått å vite at M98 er konstruert for å mate kun fra magasinet er nesten utrolig :overrasket: .

At en heller ikke vet at kun et mindre mekanisk inngrep tillater å lade fra toppen og rett i kammeret er nesten like utrolig hvis dette er et reelt behov ved konkurranseskyting.

Link to comment
Share on other sites

...Tja, Mauser var jo nærmes enerådende i DFS feltskyting i mange 10år, og der var det 6 skudd serier hver gang. Poenget er at noen ganger ( ofte) har man behov for å lade opp litt stille, når man snubler over en intetanende elg/ hjort på vei til bilen. Dette var for øvrig en av grunnene til at jeg kvittet meg med blaser også. For å forsikre seg om at det smalt når man ønsket, måtte man ta så kraftige ladegrep at driverne startet å gå når de hørte mekanismen min...

 

Det er jo fortsatt ikke børsas feil, siden den ikke er konstruert for dette, men at nettopp denne konstruksjonen kan være et greit argument for andre mekaniser i en god del situasjoner er jeg ikke direkte uenig i.

Link to comment
Share on other sites

Ok, Jeffery. Du har rett i det du sier når jeg tenker meg om. Synes likevel jeg husker at patronene til venstre i magasinet, altså nr 2 og 4 matet litt problematisk også, men det hadde vel mest med at 6,5x55 ikke er beste patronen for Mauser systemet, som andre har vert inne på.

 

Uansett, jeg var innstilt på å betale for å bli kvitt mine 3 mausere, det sier jo litt om hva jeg mener om Mauser M 98 er en bra jaktrifle eller ikke. Men det er jo høyst personlig da...

Link to comment
Share on other sites

Riktig utført, nei. Modifikasjonen er på fremsiden av utdrageren. Det eneste problemet jeg kan se er at utdrageren blir tvunget utover og over hylsekragen. Hvor mange ganger den kan gjøre det for den eventuelt ryker vet jeg ikke, men jeg har heller ikke hørt om at den har gjort det ved slik modifikasjon.

Link to comment
Share on other sites

...jeg glemte separat oppspenner som en av de moderne forbedringene ;)
Moderne? jeg har en 100år gammel drilling med oppspenner..
"Oppspenner" er fint og nytt, ja, ikke noe 120 år gammelt ræl!

 

Meeeen - - - - siden vi er på et forum for presumptivt våpenkyndige - er det virkelig ingen som har sett hanen på en Krag-Jørgensen?

Link to comment
Share on other sites

...Hvor mange ganger den kan gjøre det for den eventuelt ryker vet jeg ikke, men jeg har heller ikke hørt om at den har gjort det ved slik modifikasjon.

 

Mulig det kan være spekulasjoner rundt dette jeg har fanget opp. Husker ikke detaljene, men er helt sikker på at jeg har hørt snakk om et, eller annet potensielt problem knyttet til den modifikasjonen.

Mulig potensielt, eller kanskje heller teoretisk, er et sentralt ord her.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[Er det virkelig bare meg her som synes mer moderne rifler er forbedringer? Selv om mange av dem er enklere å produsere? Er det slik at Paul Mauser hadde ALLE ideene, og at ingen kan ha klart å komme opp med noe lurere i ettertid?

 

Forskjellige moderne rifler har, ting som jeg anser som forbedringer.

- 60° Boltløft, 3-6-9 låsklakker

- sikkerhetsmarginer bortimot det dobbelte

- mye bedre innelukking av hylsehodet

- kortere slagtid (uten å slå for svakt, klikk ER en sjeldenhet idag)

- glattere, og stillere ladegrep

- bedre, mer ergonomisk sikring (Winchester kopierte jo M98og fiksa sikringa)

- avtagbart magasin/magasiner

- MYE enklere å montere kikkert på

- enklere å bytte pipe - systemrifler

- tar andre patroner UTEN modifiseringer med fil

En halvautomat av god kvalitet (for eksempel noe vi bruker i forsvaret i dag fra HK) har mange av de tingene der. Og i tillegg ladder den mye fortere enn de aller fleste greier med en boltaction. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå var det litt på spøk - mer seriøst, så kan vi jo ta en liten konkurranse i hastighet på oppfølgingsskudd. Jeg tar Saueren, og du ta Mauseren. Kortest tid mellom skudd vinner :wink: Vi kan hive enn en med en Blaser også.

 

K

 

Husqvarna 1900 sporter. Ingen over, ingen ved siden til oppfølgingsskudd! Denne rifla, som er langt fra perfekt, har den merkelige egenskapen at de som skyter grenen "løpende hjørt" får mest poeng med denne. Det er nesten som med topp leiurduehagler. "Ingen forstår" hvorfor de treffer best. 1900 sporter har en kombinasjoen av balanse, ergonomi, sluttstykkevandring, lukketid og presisjon som gjør at skytteren får enklest mulig jobb. Legg merke til hevarmkulas plassering i forhold til avtrekkeren på bildet. Perfekt indeksering for nytt grep på skjeftet etter ladegrep. Se hvordan det ser ut på Blaser 93/R8. Ladebevegelsen på Blaseren er rask men det er lett å bomme på grepet etterpå fordi håndbevegelsen, når sluttstykket lukker, er feil vei. På frihånsskyting nytter det heller ikke med stangteknikk. På videoen ser dere norgesrekordholderen på dobbeltskudd. Hadde rekorden blitt skutt på løpende elgskive hadde det tilsvart 39 innerfemmere og en ytterfemmer på 40 tellende skudd.

 

 

170119-001.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Om patronen hoppet foran uttdrageren, som den ofte gjorde, fikk man den ikke ut uten pussestav"

Dette blir det samme for alle rifletyper, dersom utdragene ikke hekter over utdragersporet blir patronen kilt fast i kammeret.

Mauserutdrager skal hoppe over utdragersporet om den er rett montert, og dette fungerer i årevis uten problemer. Men det krever en solid lukking av mekanismen.

 

Mauseren er ikke av de raskeste å repetere med, men er det viktig på jakt? Det er skrevet mye på Kammeret om en jeger som tok raske ladegrep og gode skudd, han ble bøtelagt.

 

Det er mange våpen med detaljer som er anderledes enn mauser, noen liker disse, andre synes det er unødvendig fjas. Det er en personlig sak og handler om smak og behag.

Men fremdelles er det ingen som har kommet med vektige argumenter om forhold som gjør en mauser mindre egnet for elgjakt enn en hvilken som helst moderne rifle.

Link to comment
Share on other sites

....Særlig når man skulle lure inn en patron i kammeret etter å ha fylt magasinet. Om patronen hoppet foran uttdrageren, som den ofte gjorde,...
Jeg har en ex-kollega, som er en smule mauserfantast :lol: som ville ha påstått at dette er brukerfeil, siden mekanismen ikke er konstruert for å gjøre dette.
"Inge E" skrev om M/67 i kaliber 6,5x55. Vår høyt elskede (?) 6,5x55 er ca. 0,2 mm tykkere bak enn 8x57, 30-06, 308 W, 9,3x62 m/fl.. Derfor er lading av den 6. patronen litt mer plundrete med 6,5 enn med andre kalibre. Jeg skjøt med 7,62 Nato i M/67'en de første åra, og skiftet så til 6,5, og merket dette godt. Men problemet er ikke større enn at "øvelse gjør mester".
Link to comment
Share on other sites

Nei, du har rett i dette Jegermaistern. For min del holdt det altså ikke med 30.000 skudd for å bli sikker på mekanismen. Jeg husker med gru siste gangen jeg brukte mausera på jakt. Vi jaktet rein i et område der vi hadde full oversikt, dermed gikk vi alltid med tomt kammer, og ladet opp når vi nærmet oss. Kompisen hadde en Sako, der han lydløst slapp en patron i kammeret, og lukket forsiktig igjen. Jeg visste at om jeg prøvde på det samme ( lade lydløst) var det 30 % sannsynlig at jeg stod der med et ubrukelig våpen, mens kompisen kunne avansere videre alene. Jeg hadde Sako året etter jeg og...

Link to comment
Share on other sites

Vent nå litt, jeg har jo strengt tatt en Mauser, eller mer bestemt noe som er veldig likt Mauser i konstruksjon. Jeg har en Brno 602, og den vil jeg i hvert fall ikke konkurrere med, for den har skikkelig ræva ladegrep.

 

Eg har ein 601 og kunne ikkje vore meir enig i konklusjonen din. Min far hadde M98 i "alle år" så eg har skutt litt med dei, og for ein uerfaren nybegynner med rifle som meg er det ladegrepet som er minuset med den mekanisma.

 

Etter ein del polering og fikling er forøvrig ladegrepet på min 601 heilt greitt no. Men nokon Krag (eller T3 for den del) er den ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg visste at om jeg prøvde på det samme ( lade lydløst)

Hvem over 30 har ikke jaget et vilt av et eller annet slag pokker i vold med å prøve å lade en Mauser? På jakt er vel dette nesten det største ankepunktet. Men den har jo ei utmerket sikring vil mange si.

Andre vil si at noen ganger vil en bare ikke ha våpen ladd, uansett sikring eller oppspenner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...