Jump to content

Krav til våpenskap angående fastbolting.


Gunfreak

Recommended Posts

Jeg regnet litt på hvor stor sokkel man trenger til et duun sgs7 skap.

 

Dette skapet veier 120 kg og har mål: 35 x 40 cm.

Massetettheten til betong er ca 2,5, så men treger en betongkloss på 180 kg.

 

Jeg har regnet ut at den får målene: 3,5 dm (dybde)*4dm(bredde)* 5,2 dm (høyde)*2,5 (kg pr kubikkdesimeter- massetetthet til betong)

 

Sokkelen blir 52 cm høy! upraktisk!

 

Hvis man heller lager sokkelen av bly blir sokkelen bare 12 cm høy 3,5 dm (dybde)*4dm(bredde)* 5,2 dm (høyde)*11 (kg pr kubikkdesimeter- massetetthet til bly). (edit) skal være 1,2 dm

 

180 kg bly ville altså vært bedre, 12 cm tykk, men også den klumpen blir tungvint å ordne med. 1 cm tykke blyplater, boltet sammen ville være håndterbare. De vil "bare" veie 15 kg pr stk.

 

Jeg tror at jeg fortsetter å la skapet være boltet fast i gulvet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes at det var en vanvittig høy sokkel i betong. Sjekk regninga mi og finn feilen. Jeg satte det opp slik for at det skulle være lett å kontrollere om jeg regnet feil.

 

Jeg så skrivefeil, men ikke regnefeil i forrige post. Jeg mener fortsatt at en 52 cm høy betongsokkel veier det samme som en 12 cm blysokkel

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ikke hvordan man regner ut sånt, så jeg skal ikke blande meg borti utregningene her...

 

Men det kunne kanskje vært mulig å bruke spesialbetong med høyere densitet?

 

Fra Wikipedia: Tungbetong blir laget ved å bruke tunge tilslagsmaterialer som magnetitt eller barytt og kan få en densitet på opp mot 5600 kg/m3, som er over det dobbelte av normalbetong. Eksempler på bruksområder for tungbetong er som motvekter på kraner, ballast i skip, og beskyttelse mot radioaktiv stråling.

Link to comment
Share on other sites

Her må dere huske at kravet til en betongsokkel er at den skal være av en viss tykkelse stål utvendig. Den delen veier også noen kilo. :wink:

 

I tillegg er målene dine på en sokkel på grensen til det uforsvarlige, man bør ha minst 15cm med sokkel forran døren for å fjerne veltefaren helt. Da er man fort nede i en 37cm høy sokkel, - vekten som stålet har.

 

For egendel, regnet jeg engang ut en sokkel av stål med plass for bly innlegg. Fort skulle komme opp i den nødvendige vekt, den ble ikke så dum rent teoretisk. Senere har jeg kommet til at jeg skal sette ett SGS4 opp på SGS17 skapet (altså en totalvekt på 218kg), slik at sokkelen ikke trenger å være spesielt tung. en sokkel på ca 35cmx55cmx5.5cm i stål burde da veie over 82kg (forutsatt at min hukomelse stemmer vedrørende at stål har en masse på 7800kg m3).

Link to comment
Share on other sites

Dette skapet veier 120 kg og har mål: 35 x 40 cm.

Massetettheten til betong er ca 2,5, så men treger en betongkloss på 180 kg.

 

Jeg har regnet ut at den får målene: 3,5 dm (dybde)*4dm(bredde)* 5,2 dm (høyde)*2,5 (kg pr kubikkdesimeter- massetetthet til betong)

 

Jeg tror du har regnet feil.

 

Gitt massetetthet på 2,5 kg pr dm^3: For å oppnå 180 kg trengs 180 / 2,5 = 72 dm^3

 

Gitt grunnflate på 3,5*4=14 dm^2, blir høgda 72/14 dm = 5,14 dm = 51,4 cm så utrekninga er grei den.

 

Men utvides sokkelen til 15cm foran dør, aukes dybden til 5 dm, grunnflata til 20 dm^2, tetthet pr høgde blir 2,5*20 = 50 kg pr dm = 5 kg pr cm, som betyr at vi treng 36 cm for å oppnå 180 kg

 

Støypes dette inn i ein 6mm tjukk stålramme (7,8 kg/dm^3)... ein firkant på 5*4 dm har omkrets på 18dm og arealet av stålkarmen blir 0,06*18=1,06 dm^2, og vil vege 7,8/1,06=7,36 kg pr dm høgde (0,74 kg pr cm)

 

Stålkant + betong vil altså vege 5,74 kg pr cm høgde, for å oppnå 180 kg trengs 31,4 cm

 

Byttes betongen ut med tungbetong som veg 5,6 kg /dm^3 blir tetthet av betong+stål 5,6*20 + 7,4 = 119,4 = ca 120 kg pr dm, som betyr at ein 15 cm sokkel er det som skal til for å oppnå 180 kg, gitt 6mm stålkant. Tjukkare stålkant vil bety litt lågare sokkel. (12mm vil gi ca 127 kg pr dm, dvs 14 cm sokkel)

 

Det er gjort eindel forenklingar og avrundingar undervegs, så utrekninga er ikkje nøyaktig. Men med sokkel som stikk 15 cm foran skapet og tungbetong reduseres høgda frå ein uakseptabel halvmeter til meir akseptable 15 cm. Cirka.

Link to comment
Share on other sites

fikk fortalt av forhandler at våpenskal skal boltes fast i enten gulv eller vegg eller begge deler, så å bolte i gulvet er ikke pålagt så lenge du bolter i veggen mente selger

 

 

Kravet er montering som beskrevet av produsent. Det er produsentenes spesifikasjoner som ligger til grunn for FG-godkjenningen. Alle andre smarte løsninger er ikke godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Sliter litt med "avlastningsskapet" mitt jeg da, det er en brannsikker safe, og veier vel rundt 150kg. Der er det jo naturligvis ikke hull for bolter. Men føler meg tryggere på det skapet enn det fastboltede FG godkjennte skapet mitt. Vel, tar sjansen på å la det stå, kjeltringene må også komme seg forbi alarmen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har såklart rekt å somle bort papira på mitt våpenskap :oops: men der sto det at det skulle boltes i minimum de 4 høla i golvet. Det er ikke lagd høl i veggen(e) i skapet. Men jeg lagde det, så det sitter i totalt 7 skruer. Alle er franske treskruer, med forborring i golv og vegg med lite bor. Skulle like å se den som drar med seg det skapet ut ja :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det er ganske lett å rive løst et tungt skap som bare er bolta i gulvet. tro meg, jeg har prøvd. Gulvet ga etter selv om tre av bolta hadde entra bærebjelker.

 

Dersom skapet er høyt og smalt vil høyden på skapet fungere som momentarm når noen forsøker å vippe det opp fra gulvet. De boltene som gir best feste vil derfor være de i bakkant i bunnen og øverst på bakveggen.

Link to comment
Share on other sites

Vel, er en stund siden denne tråden ble startet nå, og endelig er det nye skapet i hus. Det ble ikke noe supertunge greier, men et helt vanlig Seifuva 149D med hylleinnredning. Så da er det bare å få lånt seg en Hilti, og bore hull. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har ikke godkjenningspapirene til skapet mitt. Jeg ringte leverandøren (Rosengrens), og de sa at de skulle sende kopi. Noe de aldri gjorde. Finner man de nødvendige dataene på noe nettside hos Forsikringsselskapenes Godkjenningsnevnd? Jeg har nylig flyttet, og tenkte jeg skulle sjekke at jeg har brukt riktige skruer i forhold til kravene i godkjenningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kjøpt våpenskap nå, men har IKKE mulighet til å bolte fast i gulvet da jeg skal flytte om kort tid.

 

Vil det være godkjent å feste 2 dragere/bjelker i veggen for så å bolte i den? Eller står det spessifisert at den skal boltes i betong gulv?

 

Om jeg fester den i bjelken vil den jo være festet nedover samt i veggen bak

Link to comment
Share on other sites

:) Det er vel neppe krav til betong som materiale å feste i. Men antall bolter som må brukes står i monteringsanvisningen til skapet. (Godkjenningen av skapet er gitt med grunnlag i hvordan skapet skal festes, og varierer avhengig av type skap og egenvekt.)
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp flyttet, kjøpt oss hus, og der har vi vannbåren gulvvarme.. Med rør som går rundt om i gulvene (ja, jeg har hørt om tegninger men ikke sett noen) tar jeg ikke sjansen på noe borring i gulv.. Men trappa til loftet går opp gjennom den bua jeg har skapet i. Mangler seff 6mm for å få skapet under det trinnet jeg tenkte men en garasjejekk er tingen.. :) Jekka opp trappa og klemte skapet under... Vil se den som stikker av med det skapet, må ta med trappa å...

Link to comment
Share on other sites

På arket som blei levert med mitt Duun våpenskåp står det som følger:

 

Ifølge FG's krav skal sikkerhetsskap som veier mindre enn 300 kg forankres til gulv eller vegg med minimum 4 stk bolter/skruer

Ved forankring anbefales:

Mot tre: Tresnittskruer min. M6x65

Mot mur: min. M8x60

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt våpenskap nå, men har IKKE mulighet til å bolte fast i gulvet da jeg skal flytte om kort tid.

Kva meiner du med "kort tid"? 3-4 mnd?

 

Har du fire eller færre våpen? I så fall er det ikkje nødvendig å bolte fast. Dette fordi det p.t. ikkje er krav om FG-godkjent skap, berre at våpen eller vital del er "forsvarlig nedlåst". Det betyr at du ikkje kan oppbevare ammo i det same skapet (sidan det ikkje kan reknes som FG-godkjent før det er korrekt festa).

 

Ammo oppbevares då nedlåst i særskild skap, adskilt frå våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Rent teoretisk kan de trekke det langt om man har krav for skap. Pistol krever FG godkjent for at du skal få innvilget søknad. Du signere på at opplysningene er korrekte i våpensøknaden, så dok falsk kan vøre en mulighet.

 

Men et annet scenario: Du har FG godkjent skap som er boltet fast. Du flyttet. Skapet blir stjålet før du rekker å bolte det fast på nytt sted.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags konsekvenser kan du få om du ikke bolter fast skapet, og skapet blir stjålet?

Då har du gjort deg skuldig i brudd på våpenforskriften, i og med at eit skap som ikkje er fastbolta (og under 300 kg) ikkje er å rekne som FG-godkjent. Mest naturlige konsekvensen er tilbakekalling av våpenkort, og avslag på eventuelle nye søknader - iallefall for ein periode på nokre år.

 

Muligens ein blir litt snillere behandla dersom det skjer i "mellomfasen" under flytting, men om politiet er firkanta - same resultat.

 

Vil eg tru.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg også fått skapet i hus. Dette skal boltes fast i betonggulv. Har kjøpt M8x75 ekspansjonsbolter til dette. Spørsmålet er da som følger; (ikke gjør narr!;) Hvor stort skal jeg borre i betongen og hvordan bruker jeg egentlig en ekspansjonsbolt?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg også fått skapet i hus. Dette skal boltes fast i betonggulv. Har kjøpt M8x75 ekspansjonsbolter til dette. Spørsmålet er da som følger; (ikke gjør narr!;) Hvor stort skal jeg borre i betongen og hvordan bruker jeg egentlig en ekspansjonsbolt?

 

Du skal borre 8mm hull, og så måler du dybden bolten trenger, du kan sikkert borre hele boltens dybde, sett så på skive og mutter, skru mutter så langt inn at bolten stikker ca 0,5-1cm ut av muttern, putt bolten oppi hullet på skapet og gulvet og slå på bolten med hammer inntill mutter og skive treffer bunnen av skapet ditt, stram så til mutteren med en skralle etc.

Link to comment
Share on other sites

[...] du kan sikkert borre hele boltens dybde[...]

Hvis det er mulighet for at skapet en eller annen gang skal flyttes/fjernes kan det være ett triks å lage hulle litt dypere (1-2 cm) enn hele bolten. Sånn at når skapet er vekk er det bare å banke boltene ned i hullet sitt, sparkle over og male, så er alle spor etter skap og bolter vekk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei

 

Denne tråden er vel ikke i full aktivitet lenger, men nå kommer det nye regler for fastbolting av våpenskap. Det er kravene til at skapet skal være FG-godkjent som endres. Etter det jeg kan se er den mest relevante endringen for våpeneiere at man ikke trenger å bolte fast skap over 150 kg (tidligere 300 kg). Man kan også montere lodd o. l. inne i skapet for å møte kravet (det kunne man vel streng tatt før også). Dermed trenger man vel omlag 5,5 liter bly for å få et skap på 90 kg opp til 150 kg (dette bør kontrollregnes:).

 

Dette er vel gode nyheter for jegere og skyttere som leier eller flytter ofte!

 

http://fg.fnh.no/no/Nytt-fra-FG/Nye-reg ... r-FG-5301/

 

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Mange har ikke andre muligheter enn å skru fast skapet i vanlig "gulv-sponplate"- Å treffe en drager med treskruer er ikke alltid like greit. En form for sponplateanker kan være smart!?

 

Skal man skru det fast i veggen kan gulvlister utgjøre et problem ved at bakveggen blir stående en centimeter eller to fra veggen.

 

Og ikke minst skal man tenke på at "fastboltet/skrudd" utstyr i huset i utgangspunktet skal følge med når det engang selges!!

 

Leier man er det helt avgjørende for å unngå ubehagelige konsekvenser at man skaffer seg tillatelse fra huseier FØR man tar hull til slike bolter. Flytter du ut og huseier blir "overasket" av 4 stk 8mm bolter som delvis stikker opp fra gulvet må du påregne at regningen fra den innleide håndtverkeren kan bli stygg!!

 

Til slutt historien om skapet som ble fjernet ved bruk av motorsag. Veggen og gulvet rundt skapet var saget bort. Det ble antatt at reisverket som skapet var skrudd fast i ble brukt som bærehåndtak! Moral: Sørg for å ha en god hus/innboforsikring!!

Link to comment
Share on other sites

 

Og ikke minst skal man tenke på at "fastboltet/skrudd" utstyr i huset i utgangspunktet skal følge med når det engang selges!!

 

!!

 

Som står som en notis i kontrakt/prospekt. "safe" i kjeller følger ikke med.

Værre er det ikke.

Men artig å lage problemer av bagateller.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt Jan Egil, men det forutsetter at man vet og at man husker det.

 

Har en kompis som ikke var klar over endringene på dette området. Hadde helt nyoppusset kjøkken med kliss nye, og jævlig dyre hvitevarer. "Trodde" slikt ikke fulgte med huset og hadde ikke tatt forbehold for dette. Det "kostet ham" nær en kvart mill før saken var over, så leiligheten han kjøpte kort tid før salget gikk i praksis med tap for ham! Kjøperne var lykkelige, selvsagt. Han hadde ikke latt den gå til den prisen om han hadde vært klar over dette med hvitevarer.

 

Men for noen av oss er jo en kvart mill "bagatell", så da så! :roll:

 

Det er sikkert de her inne som vil bli "litt satt ut" hvis de får en overaskelse i retning av at de må kjøpe nytt våpenskap når de flytter. Kvalitetsskap er ikke akkurat billige heller. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

"Vil ikke litt vugging føre til at jevningsmassen og skapet følger med.

Om en bolter det fast vil holdet sitte endel dypere ned i betongen.

 

Nå vet jo jeg selvfølgelig ikke hvordan ditt gulv ser ut, men når en river av limte ting så følger stort sett overflaten bare pent med "

 

Tec7 har en helt enorm lime evne der den har 14kg per 1kvadrat cm, altså du om du limer 1x1m i taket og henger noe som dekker hele flaten så må de veie 1400kg før det detter ned :)

 

Regner med at et våpenskap limt med dette ikke kommer til og flytte seg før du skjærer vekk hele skapet fra gulvet.

 

 

Mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Hei jeg har et våpenskap men jeg har å tenkt og kjøpe meg en vanlig safesåm jeg skal ha oppe på våpen skapet så jeg lurer på om jeg da kan borre hull oppe på våpen skapet og purke det som et ankrings punkt i tillegg til at det blir bolteret fast i veggen ??

Link to comment
Share on other sites

On 11/12/2022 at 5:26 PM, Vif1913 said:

Hei jeg har et våpenskap men jeg har å tenkt og kjøpe meg en vanlig safesåm jeg skal ha oppe på våpen skapet så jeg lurer på om jeg da kan borre hull oppe på våpen skapet og purke det som et ankrings punkt i tillegg til at det blir bolteret fast i veggen ??

 

Grunnet en annen diskusjon rundt emnet tok jeg kontakt med FG direkte, ettersom jeg ikke klarte finne noe konkret rundt endringer av FG-godkjente skap. Vedkommende delte min oppfatning om at skapet er testet og godkjent som produsert fra fabrikk og at endringer i konstruksjonen ikke er greit. I tilfelle må det være produsent som gir føringer for hvordan eventuelle endringer, være seg introduksjon for flere hull eller reparering av skader, skal gjennomføres. Han stilte seg dog tvilende til at noen produsenter ville gi ut noen slik informasjon.
Dessverre hadde han ikke noe håndfast å vise til, men skapet er altså ikke godkjent av de med ekstra hull i toppen og derfor vil godkjenningen ikke lenger være gyldig.

 

Jeg stiller meg dog veldig tvilende til at man noen gang skulle komme i en situasjon der det skulle få konsekvenser. Må i tilfelle være hjemmekontroll av en svært kyndig og trass betjent, men siden dette på ingen måte er spesielt offentlig informasjon tror jeg man kan sove godt om natten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...