Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Toys R`us slutter å selge lekevåpen også. Flott med tiltak som virkelig nytter.

 

Dette er vel kanskje ein av dei tinga som faktisk nytter... Toys R Us skal ikkje slutte å selge alle leikevåpen, men leikevåpen som kan forvekslast med ekte våpen. Saman med airsoft-pistolar er det slike "våpen" det er referert til når VG skriv at 7/11 vart rana med ein "våpenlignende gjenstand".

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det at om dette blir vedtatt blir dette konskekvensene?

 

 

- Alle våpenkort må fornyes med ny søknad minimum hvert femte år. Det blir ingen forenklet saksbehandling for fornyelser. Det blir ingen forenkelt søknad for jegere som eier flere våpen. Det skal søkes for ett og ett.

 

- Alle søknader skal følges av en omfattende lege- og psykologundersøkelse med attester for både psykisk og mental helse.

 

- Bare de med perfekt fysisk helse får drive jakt eller være skytter.

 

- Ingen med ADHD eller liknende får drive jakt eller være skytter.

 

- Alle halvautomatiske våpen i privat eie skal konfiskeres og forbys.

 

- Fartsbot skal gi ett års våpenkarantene.

Link to comment
Share on other sites

- Alle våpenkort må fornyes med ny søknad minimum hvert femte år. Det blir ingen forenklet saksbehandling for fornyelser. Det blir ingen forenkelt søknad for jegere som eier flere våpen. Det skal søkes for ett og ett.

 

Hvordan løsningen eventuelt blir er vel ikke bestemt enda.

Det eneste som har vært oppe meg bekjent er "tidsbegrensede våpenkort".

 

Jeg gjetter på at du blir nødt til å sende inn dokumentasjon på fortsatt aktivitet hver gang våpenkort må fornyes. For eksempel hvert 5. år..

 

- Alle søknader skal følges av en omfattende lege- og psykologundersøkelse med attester for både psykisk og mental helse.

 

Står dette i forslaget?

I så fall blir det vel kun en samtale med lege og/eller psykolog som et ledd i søknadsprosessen.

 

- Bare de med perfekt fysisk helse får drive jakt eller være skytter.

 

Det tviler jeg på, hvor har du hørt det?

 

- Ingen med ADHD eller liknende får drive jakt eller være skytter.

 

Tror ikke dette blir aktuelt heller, det har ihvertfall ikke blitt nevnt så sant jeg vet.

 

- Alle halvautomatiske våpen i privat eie skal konfiskeres og forbys.

 

Ihvertfall forbys. Om det skal konfiskeres allerede ervervede våpen gjenstår og se..

 

- Fartsbot skal gi ett års våpenkarantene

 

Tviler sterkt, og har heller ikke hørt noe om dette.

 

 

 

Hovedpunktene så langt jeg husker er følgende:

 

-Halvautomatiske rifler skal totalforbys

-Våpenkort skal være tidsbegrensede

-Plomberte/deaktiverte våpen skal reguleres

-Antikke våpen skal registreres

-Strengere og mer omfattende prosess for å erverve våpen

Link to comment
Share on other sites

Om akkurat det blir vedtatt, så er det konskekvensen ja. Om man bli eninge om at huset skal males hvitt, så blir det malt hvitt. Men foreløpig er man i diskusjons fasen om hvilken farge det skal ha...

 

Her må jeg enten ha hoppet over flere paragrafer i forslaget, eller så må det ha kommet mer informasjon fra andre kilder. :lol:

 

Hvor får dere dette fra :?:

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo helt vilt, vi ser nesten uke for uke at verden blir mer og mer gal... Utrolig at folk som sitter og styrer verden ikke klarer å tenke rasjonnelt men handler av frykt og følelser.

 

Det er oss jegere og skyttere dette går ut over. Det gir absolutt ingen mening at lovlydige jegere og skyttere skal bli fratatt våpen og gjort vanskeligere å få ervervet våpen fordi noen idioter gjorde noe idiotisk i Frankrike. Jeg blir helt oppgitt altså.

Link to comment
Share on other sites

Hørte dette fra et innlegg i våpen/skytter gruppe på facebook. Vedkommende hadde visst fått dette fra autentisk kilde. Synes bare dettte virket utrolig skremmende hvis det stemte. Uansett så er konfiskering av lovlige våpen også skremmende. At dem kan komme inn og endre en lov så enkelt og vi ikke har noenting å si. Demokrati er en fin sak..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er utrolig skummelt..

 

Vi før håpe at dette blir stoppet ganske raskt.

 

Politikere i Finland og Spania skal visstnok allerede ha fortalt at de vil være i mot dette.

 

Innenriksministeren i Sverige har enda ikke uttalt seg, men skal tidligere ha fortalt at han ønsker å holde regulering av lovlige våpen på dagens nivå.

 

I Tyskland møter dette forslaget ganske stor motstand blant skyttere/skytterorganisasjoner

 

Vi får håpe flere henger seg på.

 

I aller værste fall får vi be til høyere makter om at vi slipper unna siden vi teknisk sett ikke er medlem av EU, men ettersom vi allerede har innført over 1 700 EU-direktiver, så tviler jeg på at vi slipper unna om det går så langt.

 

Hadde det vært litt tæl i norske organisasjoner så hadde DFS, NSF, NJFF, DSSN og NSU satt seg ned sammen og kommet med en formell uttalelse fra alle disse foreningene om at dette er så langt fra ønskelig som vi kommer.

 

Men det kommer nok dessverre ikke til å skje..

Link to comment
Share on other sites

Tja, om Norge er mer eller mindre pinglete enn nabolandene våre skal jeg ikke ta stilling til, men at vi er kjempe"flinke" til å innføre nye direktiver er uten tvil.

 

Nå er det dessverre lite vi kan gjøre fremfor å vente på resultatet, men i likhet med andre her inne anbefaler jeg å signere underskriftskampanjen som hassel linket til i starten av tråden.

 

Er det forresten noen som vet mer om når dette skal stemmes over?

 

Jeg har hørt at dette i værste fall kan bli innført om 5 måneder, men enkelte har jo andre estimater også. Den mest "negative" jeg hørte om sa vel 3 måneder..

Link to comment
Share on other sites

Uansett så er konfiskering av lovlige våpen også skremmende. At dem kan komme inn og endre en lov så enkelt og vi ikke har noenting å si. Demokrati er en fin sak..

 

Det har skjedd og kan lett skje igjen.

Australia gjorde det etter massakren på Tasmania for en del år siden da halvautomatiske våpen ble forbudt og inndratt.

Eierne fikk vel refundert et symbolsk beløp.

Om jeg ikke husker feil gjaldt det i hvert fall hagler (også pumpehagler) og rifler.

Link to comment
Share on other sites

Og enda.. så snakker vi om et forslag som er fremlagt...

 

Mhm.

 

Siden det nå fremdeles er ganske tidlig på morgenen og dagens kaffe smakte dårlig, så kan jeg tillatte meg selv å komme med et litt "skarpt" innlegg med mine personlige meninger. (altså ikke fakta, men meninger)

 

Skyttere har i mange år vært blant verdens mest omtenksomme og tålmodige folkegrupper.

 

-Rifler blir fjernet fra godkjentlista uten grunn. (Ref HK91, Dragunov til jakt, US-carabin)

 

Men siden de som allerede har disse våpnene ikke bryr seg da de allerede erverver dem samtidig som det er et såpass snevert marked for de ellers er det ingen som sier noe.

-Hus blir bygget nærmere og nærmere DFS baner slik at banene må flytte grunnet støyklager fra innflyttere som ankom 40-80 år etter at skytebanen ble bygget opp og startet sin drift

 

Men siden dette kun gjelder et skarve lokalt skytterlag om gangen blir det aldri noe oppstyr rundt dette.

 

-Med rundskriv og diverse lovendringer har det på sikt kommet flere forbud som rammer "smågrupper" med skyttere (f. eks forbud mot 12.7x99BMG // enhåndvåpen med større kulediameter enn .455)

 

Da svarer skyttere med å si at "enda godt at dette ikke rammet meg, ettersom jeg ikke har noen interesse av å skyte med "håndkanoner".

 

-Registreringsplikt av enkeltskuddshagler kom plutselig på 90 tallet.

 

Uten noe som helst grunnlag vil jeg gjette på at dersom dette aldri hadde blitt innført, så hadde antall kriminelle handlinger utført med slike hagler vært nøyaktig det samme som i dag. (Altså omtrent ingen)

 

Men skyttere godtok dette, for da fikk vi ihvertfall beholde "resten"..

 

Isolert sett er jo dette selvsagt bagateller, men sammenlign dagens regler med reglene på 80 tallet eller tidligere, så blir nok de fleste overrasket.

 

Det kan ikke kalles for et kompromiss, når det kun går på bekostning av den ene parten..

 

Når var sist det var en sak oppe med at skyttere fikk gjennomslag for utvidelser av sine "rettigheter"? (Privilegier)

 

Jeg tror aldri det har skjedd at en politiker har sagt at "skyttere ønsker nå at vi skal innvilge X, men X er såpass ekstremt at vi heller lander midt i mellom på Y".

(kaaaanskje med unntak av forenklingen rundt innkjøp av ekstra løp til allerede ervervede våpen)

 

I mine øyne er det på tide at vi snur trenden med å "gjemme oss bort" av frykt for å skape opptøyer hele tiden.

 

Den som tier samtykker, og det gjelder også når det skrives nye lover.

 

Vi kan flytte skytebanene lengre og lengre ut på landet etterhvert som beboere trenger seg nærmere på skytebaner, men faktum er at aviser osv uansett med jevne mellomrom skriver at "det finnes faktisk 1,3 millioner privateide våpen i Norge", og så klart blir folk som aldri har sett en skytter før litt småredd av dette når de ikke aner hva dette egentlig innebærer.

 

Jeg for min del kunne meget gjerne tenkt meg en Norsk versjon av NRA slik som blant annet USA og England har.

 

NRA kan da ivareta, og sloss for interessene til samtlige skytterorganisasjonene i landet.

(Helst på et litt mer "dempet" nivå enn i USA, men samtidig slik at vi har en "felles" stemme :winke1: )

 

Eller skal vi fortsette å gjemme oss bort og håpe at vi blir "glemt" denne runden også? :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det har skjedd og kan lett skje igjen.

Australia gjorde det etter massakren på Tasmania for en del år siden da halvautomatiske våpen ble forbudt og inndratt.

Eierne fikk vel refundert et symbolsk beløp.

 

Nuvel. Du trenger vel ikke å dra lenger enn til Sverige for slike saker..

 

Etter at galningen her til lands gikk løs på Utøya med Ruger mini-14 ble flere av disse tilbakekalt i Sverige. (Altså ved at politiet møtte opp hjemme hos deg og hentet den)

 

Her ble det heller ikke gitt noen som helst form for kompensasjon..

Link to comment
Share on other sites

-Rifler blir fjernet fra godkjentlista uten grunn. (Ref HK91, Dragunov til jakt, US-carabin)

 

Fundamentalt galt og sammaneblanding av årsker og konsekvenser. US carabin har aldir vært på lista, men forbudt ervervet yil jakt i rundskriv siden 1992 (minst). Tigr ble underkjent til jakt (på lik linje med Benelli m1 rifla) men godkjent til konkuranse (her jobbes det vel enda med saken) HK91 var på lista men ble fjernet etter en del virak rundt "enkeltheten" å bygge om til helauto. altså tre fundamentalt forskjellige årsaker.

 

-Registreringsplikt av enkeltskuddshagler kom plutselig på 90 tallet.

 

Uten noe som helst grunnlag vil jeg gjette på at dersom dette aldri hadde blitt innført, så hadde antall kriminelle handlinger utført med slike hagler vært nøyaktig det samme som i dag. (Altså omtrent ingen)

Det er et det umulig å gi svar på. Men at registreringsplikten sammenfaller med etableringen av de store MC miljøene (HA, Bandidos, Outlaws osv) er kanksje en tilfeldighet. Uregistrerte hagler er fortsatt "populære" i ranssammenheng. jfr http://www.dagbladet.no/2010/12/16/nyhe ... /14733250/" target="_blank

-Hus blir bygget nærmere og nærmere DFS baner slik at banene må flytte grunnet støyklager fra innflyttere som ankom 40-80 år etter at skytebanen ble bygget opp og startet sin drift

 

Men siden dette kun gjelder et skarve lokalt skytterlag om gangen blir det aldri noe oppstyr rundt dette.

 

Dette er i min mening, den absolutt største og farligste trusselen mot skytersportni kongeriket. Ikek byråkrater, ikke loivverke, ikke kriminelle eller terrorister. Men ren og skjær kapitalisme.

Link to comment
Share on other sites

Nuvel. Du trenger vel ikke å dra lenger enn til Sverige for slike saker..

 

Etter at galningen her til lands gikk løs på Utøya med Ruger mini-14 ble flere av disse tilbakekalt i Sverige. (Altså ved at politiet møtte opp hjemme hos deg og hentet den)

 

Her ble det heller ikke gitt noen som helst form for kompensasjon..

 

Nå har jeg ikke hørt om slike tilbakekallelser. Har du en link på det?

Link to comment
Share on other sites

Nå orker jeg ikke å Quote alt du sier Hassel, for da blir innlegget mitt unødvendig langt.

 

Mitt poeng er: Om US Carabin har eller ikke har vært på en godkjentliste er egentlig ikke så fryktelig relevant.

Den og flere andre rifler (M1, M14 for og nevne noen flere som ikke allerede er nevnt) blir "plutselig" forbudt uten noen spesiell grunn. (ja, jeg har hørt om alle "jakthistoriene" med US, men nå har vi vel kommet over det stadiet?)

 

Registreringsplikten av haglerskal du få av meg, jeg mener ikke at det er katastrofalt at du ikke lenger kan kjøpe uregistrerte hagler, men det ble tatt frem som poeng for å vise hvilken retning vi beveger oss i.

 

At kapitalismen er farlig har jeg ikke engang tenkt å argumentere mot. :lol:

 

 

Når det kommer til inndragninger i sverige står det nevnt blant annet her: http://www.vapenagaren.se/vbl-1302/mini.htm

Link to comment
Share on other sites

Ref støyproblemet:

 

Når det gjelder skytebanestøy er dessverre konservatismen innad i DFS, og skyttere generelt, en stor ulempe. Den største tabben DFS har gjort nå er å ikke tillate 5,56NATO/223rem av miljøhensyn. Det hadde vært en smal sak å definere et std gjengesnitt på munning for alle løp i 223 til Sauer STR. 223 kan dempes betydelig med en liten demper. Vektforskjellen hadde ligget innenfor forsljellem mellon 67cm og 74cm løp.

 

Hadde DFS godkjent 223 hadde det også vært en smal sak å lage løp til STR i 300 AAC som er i ferd med å bli en godkjent militærpatron. 300AAC ladet subsonisk med 240gr Sierra har ikke mer vindavdrift enn std 308/5,56NATO på 200m. Dette kunne reddet DFS-skytebanen i Prinsdalen utenfor Oslo fra nedleggelse og man kunne unngått tragedien med budsjettkuttet på 30mill i år på Åsland. Dene diskusjonen hadde jeg med sentrale personer i DFS for ca 15 år siden med bruk av 300Whisper. Jeg ble ledd ut med argumantasjonen. Dessverre får jeg rett hver gang en skytebane blir lagt ned pga støy. Nå jobber jeg med å få laget en STR i 300AAC i løpet av vinteren.

 

Nå jobber jeg med Løvenskioldbanen som nasjonalanlegg. I den forbindelse er også støy et hovedproblem. På Løvenskiold er leirduebanen hovedutfordringen men det er Hjortebanen som støyer "lengst" ref støykartet. På kveldstid, når allmenheten er mest"plaget", blir Hjortebanen reddet av gonggongen ved at ca 80% av skytterne/jegerne benyttet lyddemper. Det er ikke langt unna at et generelt påbud med lyddemper på denne banen nesten ikke får konsekvenser for skytterne samtidig som at fremtiden da er "sikret" for denne banen sett ut fra et støyperspektiv. De få som skyter med dobbeltrifle, kombier, etc, kan gå 50m og skyte på den støydempede 100m-banen.

 

Pistolskyttere burde også se skriften på veggen. Hvis dere har for mange grener bør dere kutte ut et par eksisterende og innføre to nye:

-Pistol, finkaliber med lyddemper

-Pistol, grovkaliber med lyddemper

 

Da hadde dere reddet mange skytebaner på rødlista og man kunne igjen skyte grovkaliber på baner med restriksjoner, ref skytebanen i Maridalen i Oslo

Link to comment
Share on other sites

det står ingentign om tilbakekalling, beslag og destruksjon i den linken. Bare en stans i lisenser. Og det er viktig, for om vi bruker historier som ikke er sanne... så vil vi ikke bli trodd på det som er sant.

 

 

Det står jo der det..

Flera vapenägare fick sina vapenlicenser ifrågasatta och återkallade. Detta trots att det inte var vapenägaren som hade gjort fel utan polismyndigheten.

 

Men ser uansett ut som at jeg var litt raskt ute.

Søkte litt mer på google og det jeg kommer frem til er at politiet begynte å tilbakekalle våpen.

Etter flere runder i retten med enkeltpersoner som motsatte seg fikk de beholde våpnene.

 

Destruksjon av våpen sa jeg ingenting om. :winke1:

 

Synes det er skummelt nok uansett jeg...

Link to comment
Share on other sites

Pistolskyttere burde også se skriften på veggen. Hvis dere har for mange grener bør dere kutte ut et par eksisterende og innføre to nye:

-Pistol, finkaliber med lyddemper

-Pistol, grovkaliber med lyddemper

 

POD har vist seg svært lite villige til å godkjenne nye skyteprogram som gir grunnlag for erverv, og med dagens §2b i forskrift om forbudte skytevåpen kan det ikke monteres lyddemper på de mest brukte finpistolene (Pardini, GSP, SSP, Hämmerli SP20, Morini, Benelli osv).

Link to comment
Share on other sites

Dette er i min mening, den absolutt største og farligste trusselen mot skytersporten i kongeriket. Ikke byråkrater, ikke lovverket, ikke kriminelle eller terrorister.

Banetilgang er definitivt et stort problem en del steder, men at det er det største? En slik rangering er vanskelig fordi forskjellige grener har forskjellige utfordringer. For feks DFS er det (så langt) ikke kommet noen store innskrenkinger på utstyret, så der stemmer nok dette bra. De krever store anlegg og støyer mye, og kan ikke lett gå under jorden. Men for håndvåpen og praktisk-folket er regulering blitt ett langt større problem. Det finnes mange innendørs pistolbaner som løser støyproblematikken, og selv om støy på utendørs baner er en utfordring er det fremdeles plass nok i dette landet til å etablere nye baner om det bare finnes penger og vilje. Når det er reguleringer som innskrenker sporten er det ingen løsninger igjen. Man kan ikke gå under jorden eller kjøre noen timer ekstra, det er helt stopp.

 

Og ser en på eksempler fra det store utland ser vi også at forbud kan utradere skytesporten mye raskere enn noen bolig-utbygging har klart.

Link to comment
Share on other sites

Torf sine betraktninger er meget interessante og alle skytterforbund bør virkelig vurdere om noe sånt er gjennomførbart.

Støy er hovedfienden til alle skytterbaner og støy reduseres med lyddempende tiltak. Det at lyddemper på konkurransevåpen virker å være et "ikke tema" er særdeles rart.

På min lokale skytterbane er forskjellen mellom en jegertrening (jeg vil påstå at over 90% har lyddemper) og en DFS-trening som natt og dag.

En sauer i 223 med langt løp og lyddemper lager en støy som ikke er plagsom for noen.

Men det er vell større sjanse for fred i Syria, en at DFS skulle komme på noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Går direktive gjennom med de punktene EU kommisjonen ønsker er det sluten for mang en skytegren. Millioner av våpen vil bli ekspropriert og destruert.

 

Jeg er rimelig sikker på at den eventuelle økonomiske kompensasjonen blir høy, men tapet av en hobby, eller rettere sagt et leveset og identitet er uvurderlig. Jeg er luta lei over at en viktig del av mitt liv altid er under press fra en eller annen kant. Spesielt nå som skjebnen til våre idretter og hobbyer tas uten at vi får en reell mulig til å påvirke utfallet. Hva slags demokrati og tid er det vi lever i der lovlydige innbyggere risikerer å få inndratt sin eiendom uten å få ta del i prosessen som leder til beslutningen? EU viser nå sitt sanne ansikt, udemokratisk av natur og uten respekt for enkeltindividet.

 

Benjamin franklins sitat fra 1755 har aldri gitt mer mening: "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety"

Link to comment
Share on other sites

Pistolskyttere burde også se skriften på veggen. Hvis dere har for mange grener bør dere kutte ut et par eksisterende og innføre to nye:

-Pistol, finkaliber med lyddemper

-Pistol, grovkaliber med lyddemper

 

POD har vist seg svært lite villige til å godkjenne nye skyteprogram som gir grunnlag for erverv, og med dagens §2b i forskrift om forbudte skytevåpen kan det ikke monteres lyddemper på de mest brukte finpistolene (Pardini, GSP, SSP, Hämmerli SP20, Morini, Benelli osv).

 

I valget mellom å ikke skyte med en GSP eller skyte med en Hi Standard; hvilken pistol vil du skyte med da?

Link to comment
Share on other sites

Torf: I denne sammenhengen er dette i beste tilfelle irrelevant, EU prøver ikke å begrense banetilgangen på grunn av støy. Jeg vet at vi også har problemer med banetilgangen en del steder, men det er et ikke-problem om vi ikke har våpen å benytte oss av. En ting av gangen...

 

Dessuten er jeg ikke overbevist om at utstrakt bruk av lyddemper på håndvåpen vil være gunstig for fremtiden. Per i dag er det stort sett en kuriositet, jeg er svært usikker på om POD vil ønske en utvikling som medfører at alle håndvåpen blir dempet. Det vil også kunne gjøre oss til et enklere mål for hysterikere som vil hevde at dette er "leiemorder-verktøy".

Link to comment
Share on other sites

Pistolskyttere burde også se skriften på veggen. Hvis dere har for mange grener bør dere kutte ut et par eksisterende og innføre to nye:

-Pistol, finkaliber med lyddemper

-Pistol, grovkaliber med lyddemper

 

POD har vist seg svært lite villige til å godkjenne nye skyteprogram som gir grunnlag for erverv, og med dagens §2b i forskrift om forbudte skytevåpen kan det ikke monteres lyddemper på de mest brukte finpistolene (Pardini, GSP, SSP, Hämmerli SP20, Morini, Benelli osv).

 

Tja... -om man leser det nye forslaget/innstillingen til ny norsk våpenlov , vil man der kunne lese at lyddempere skal underlegges reg. plikt og at "gjengede løp på pistol skal forbys"... bla for at: "man er bekymret for at bruk av rekyldempere gjør det FOR lett for uøvde skyttere å treffe"... ;) ...i dette må det vel også forstås slik at lyddempere til pistol forbys...? (da de både settes på gjengede løp og også virker "rekyldempende"...) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Min kommentar var til innlegget over - @rhb.

 

Forøvrig vil den som tar seg tid å lese den norske instillingen med kommentarer og EU forslaget se at det er ikke likt. EU vil f.eks totalforby halvautoene mens det norske forslaget vil redusere magasinkapasitet men fremdeles forholde seg til godkjentlisten. I forarbeidene til innstillingen drøftes den norske våpenkulturen og tradisjoner som noe verd å ta vare på.

Link to comment
Share on other sites

Info: https://www.change.org/p/council-of-the ... dium=email" target="_blank" target="_blank

 

Bakgrunns info på engelsk: http://www.firearms-united.com/images/d ... marini.pdf" target="_blank

Leste gjennom rapporten, vist det som blir beskrevet i den stemmer, så er det veldigt skremmende at personer som er aktivt imot privat våpenhold skal kunne lage grupper som blir "sett på" som eksperter i desse spørsmålene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...