Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

HMm, ja da får vi bare grue oss til fredag da. :winke1:

 

Ja, i mitt hode (som for øvrig ofte tar feil) vil jo vi som allerede innehar slike våpen få beholde de.

 

Problemet dukker vel først opp etter et par år når ingen nye kan bli rekruttert og de allerede aktive faller fra av forskjellige årsaker.

 

Dssn/nrof som organisasjoner vil jo etterhvert forsvinne av seg selv..

Link to comment
Share on other sites

Så hva skjer hvis dette trer i kraft?

Vil staten kjøpe våre halvautomatiske våpen til markedspris, de kan jo ikke bare beslaglegge/stjele våre våpen uten å betale for det, og vi har ikke mulighet til å selge dem. Ingen lov har tilbake virkende kraft, så vi får håpe at vi får beholde våre våpen.

 

Markedsprisen vil jo bli kr 0,- ... så du skal ikke se bort ifra at Staten velger å betale markedspris... :wink:

 

-...er jammen glad at jeg ikke har kommet så langt at jeg har gått til anskaffelse av en slik svindyr børse...

 

Men, man får jo leve i håpet om at det ikke blir noe av dette tulleforslaget... :!:

Link to comment
Share on other sites

For satan!

 

Her driver jeg og spinker og sparer til å flytte hjem til Norge igjen fra våpenlov-helvete England, også begynner de med dette?!

 

"Ikke noe problem, Norge er ikke EU" tenkte jeg først, men så må vi forholde oss til denne driten likevel?

Link to comment
Share on other sites

Så hva skjer hvis dette trer i kraft?

Vil staten kjøpe våre halvautomatiske våpen til markedspris, de kan jo ikke bare beslaglegge/stjele våre våpen uten å betale for det, og vi har ikke mulighet til å selge dem.

 

Men det vil ikke være tilbakevirkende kraft...

 

 

Så lenge EU-direktiv trumfer vår egen Grunnlov, vil det nok dessverre det...

Link to comment
Share on other sites

Da ble forbudet innført av norske myndigheter. Iflg internasjonale konvensjoner som Norge har undertegnet skal bla ALLE EU-direktiver implemnteres i norsk lov. Dvs at de skal følges til punkt og prikke... og at de trumfer Norges Grunnlov. (dessverre...)

Link to comment
Share on other sites

Om du leser lovforslaget (som heldigvis ikke ennå er vedtatt mer enn i første instans) står det at "ingen under noen omstendigheter får lov til å inneha.... / ...heller ikke i plombert utgave"... -så man vil dermed ikke kunne påberope seg særordninger i de enkelte EU og EØS-land.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

men det jeg ikke skjønner....

Det jeg sier, er at de kan fint implementere dette under grunnloven. EU direktivene trenger ikke "trumfe" noe som helst.

 

Grunnloven sier at ingen lov kan ha tilbakevirkende kraft, men dette vil ikke være det...

 

..håper virkelig at det er du som har rett! :|

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

men det jeg ikke skjønner....

Det jeg sier, er at de kan fint implementere dette under grunnloven. EU direktivene trenger ikke "trumfe" noe som helst.

 

Grunnloven sier at ingen lov kan ha tilbakevirkende kraft, men dette vil ikke være det...

 

..håper virkelig at det er du som har rett! :|

 

 

ehhh...

tror det er en misforståelse her....

Hadde det vært tilbakevirkende, ville det ha vært ett brudd på grunnloven.

Men siden det ikke er det, kan det godt være vi blir sittende med dritten

Link to comment
Share on other sites

Hva får vi egentlig ut av EØS avtalen? Det virker for meg som vi må forholde oss til EU lover, men får ikke bestemme noe selv.

 

Genuint spørsmål, prøver ikke å være vanskelig.

 

Vi får tilgang til EUs indre marked. I stede for EØS avtalen burde vi forhandle frem en avtale på lik linje med den Sveits har med EU. Ps. Så kjenner jeg faktisk ingen skyttere som er tilhengere av EU :lol:8)

Link to comment
Share on other sites

Flere grunner til at jeg har svært liten tro på gjennomføringen av dette.

MEN Cardinal, grunnlovens tekst om tilbakevirkende kraft handler om straffeloven, altså du kan ikke straffes for en HANDLING som var lovlig når du gjorde den.

Det er ingenting i grunnloven som sier at staten ikke kan beslaglegge bilen din uten å gi deg et rødt øre i kompensasjon, selv om du kjøpte en lovlig bil, om man skulle finne ut at folk ikke skulle ha biler lenger ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett av bildene som er sluppet ut viser fransk politi som plukker en AR-variant ut av en bil, altså IKKE en Kalashnikov.

 

Det ble borte 25 tusen Bushmaster rifler med full omstiller, da russerene gikk inn i Georgia i 2008, i tillegg er det såvidt jeg vet, distribuert over 125 tusen av samme sorten til Forsvaret i Irak.

Link to comment
Share on other sites

Arbeidet med håndheving av ITAR reglene, som skal søke å bremse handelen med våpen som er ment for militær og, eller politiet er bakgrunnen.

 

ITAR er amerikansk føderal lovgivning som ikke kan håndheves i Europa (utover at man fint kan bli utlevert til amerikanske myndigheter hvis man bryter den). Du mener nok FNs Arms Trade Treaty, . På ett eller annet tidspunkt var det en her som uttalte, fritt sitert fra hukommelsen, at det var paranoid å mene at ATT var ment å skulle begrense sivilt våpeneierskap innen de enkelte nasjonalstatene eller at dette ville bli følgen av traktaten. Den som lever får se.

Link to comment
Share on other sites

Hva får vi egentlig ut av EØS avtalen? Det virker for meg som vi må forholde oss til EU lover, men får ikke bestemme noe selv.

 

Genuint spørsmål, prøver ikke å være vanskelig.

 

Vi får tilgang til EUs indre marked. I stede for EØS avtalen burde vi forhandle frem en avtale på lik linje med den Sveits har med EU. Ps. Så kjenner jeg faktisk ingen skyttere som er tilhengere av EU :lol:8)

 

Så du kjenner faktisk noen som er tilhenger av EU? jøss.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

MEN Cardinal, grunnlovens tekst om tilbakevirkende kraft handler om straffeloven, altså du kan ikke straffes for en HANDLING som var lovlig når du gjorde den.

Det er ingenting i grunnloven som sier at staten ikke kan beslaglegge bilen din uten å gi deg et rødt øre i kompensasjon, selv om du kjøpte en lovlig bil, om man skulle finne ut at folk ikke skulle ha biler lenger ;)

Javel? Grunnloven sier: § 97 Ingen lov må gis tilbakevirkende kraft.

 

Hvor finner du støtte for din påstand?

Link to comment
Share on other sites

Hva får vi egentlig ut av EØS avtalen? Det virker for meg som vi må forholde oss til EU lover, men får ikke bestemme noe selv.

 

Genuint spørsmål, prøver ikke å være vanskelig.

 

Vi får tilgang til EUs indre marked. I stede for EØS avtalen burde vi forhandle frem en avtale på lik linje med den Sveits har med EU.

 

Enig. Jeg trodde i min naivitet at vi hadde samme/liknende forhold til EU som Sveits hadde, frem til i dag.

 

Men jeg er fortsatt ikke helt klar på hva slags EU lover vi må forholde oss til. Jeg kom på hele den greia med snus. Snus er ulovlig for kjøp og salg i EU (selv må jeg bestille det over nettet fra føkkings Israel for å få det her i England). Sverige fikk gjennom et unntak, men jeg har alltid forstått det sånn at vi har snus i Norge fordi vi ikke er EU medlem.

Link to comment
Share on other sites

 

Markedsprisen vil jo bli kr 0,- ... så du skal ikke se bort ifra at Staten velger å betale markedspris... :wink:

 

-...er jammen glad at jeg ikke har kommet så langt at jeg har gått til anskaffelse av en slik svindyr børse...

 

Men, man får jo leve i håpet om at det ikke blir noe av dette tulleforslaget... :!:

 

Fra våpenlovutvalget:

Den mest kostbare, men sikreste løsning, vil være at allerede godkjente halvautomatiske rifler som ikke oppfyller de nye reglene, blir å anse som ulovlige våpen når endringen har trådt i kraft. Dette innebærer at våpenkortet tilbakekalles og våpenet må innleveres. Dette vil være den mest effektive, men også den dyreste løsningen. Det vil være urimelig å velte de økonomiske omkostningene ved dette over på den enkelte våpeneier. Staten bør derfor innløse disse skytevåpnene mot en erstatning tilsvarende den antatte bruksverdien for våpeneieren. Erstatningen vil således normalt ligge over det våpeneieren vil kunne påregne å få for skytevåpenet ved et salg i det åpne markedet.
Link to comment
Share on other sites

Javel. Men er det ikke en våpenlobby i Europa da? Og hvor "sterk" er denne?

 

Det er jo en del våpenproduserende land som vil rammes av dette. Østerrike og Tyskland er de to jeg kommer på først. Dette kan vel ikke gå upåaktet hen i de landene, eller er kanskje markedet så stort i andre land (USA) at de fint overlever ett sterkt fall i salg i EU?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overbevist om at de strengere våpenlovene vi har fått i Norge de 10 siste år delvis er pga økt innvandring.Det samme om de nye forslagene om innstramminger i våpenlovene i EU.Det er prisen vi som jegere og skytter må betale for våre politikers naivitet og kortsiktig snilllisme. Men det Norske folk har også blitt et fordummet, blåøyd og virkelighets fjernt folk,så vi får de politikerne vi fortjener

Link to comment
Share on other sites

I overkant? Burde vært obligatorisk på videregående!

Vi måtte vel brukt en Sauer da i det minste... Men ideen er jo der, og den er ikke ny, den ble formalisert som skytterlag fra 1860-åra, og av Stortinget i 1892, og DFS gjør fremdeles sitt beste for å lære folk å skyte.

 

§1.1

Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk

skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre

det for landets forsvar.

 

Få ungdommen inn i Skyttervesenet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overbevist om at de strengere våpenlovene vi har fått i Norge de 10 siste år delvis er pga økt innvandring.Det samme om de nye forslagene om innstramminger i våpenlovene i EU.Det er prisen vi som jegere og skytter må betale for våre politikers naivitet og kortsiktig snilllisme. Men det Norske folk har også blitt et fordummet, blåøyd og virkelighets fjernt folk,så vi får de politikerne vi fortjener

 

 

Du har helt rett. Godt innlegg !

 

https://www.change.org/p/council-of-the ... -ownership

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor langt i andre retningen du vil dra det Wrangler, men her kan du jo se hvordan det er (eller ihvertfall var) i russland. :)

 

Litt i overkant for lille Norge?

 

Ja, kanskje en smule :lol:

 

Dette gjør de kanskje fortsatt på skole, men privat våpenbesittelse i Russland er egentlig kjempestrengt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...