Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Det er nok sant.

 

Men det er fortsatt mulig å oppdrive våpen der som sivilist. Er vel blant annet en del IPSC der borte?

Og hvis jeg ikke husker helt feil ble det vel for rundt et år siden mulig å søke om bæretillatelse for selvforsvar?

 

Det er vel uansett mindre strengt enn det forslaget EU driver og jobber med nå. :cry:

(uten at jeg kan så mye om russisk lovgivning)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har da ikke nektet for at det er strengt. :winke1:

 

Det jeg sier er at det finnes en mulighet for å erverve rifler.

I motsetning til det nye forslaget til EU.

 

Og selv om jeg personlig ikke ønsker å måtte skyte med hagle i 5 år før jeg kjøper meg rifle, så er det fortsatt bedre enn totalforbud. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er prisen vi som jegere og skytter må betale for våre politikers naivitet og kortsiktig snilllisme.

 

Det er en måte å se det på. En annen mann ville kanskje reflektert litt over hvor kjipt det er å bli straffet over ting en ikke har gjort, og kanskje tenkt litt på de som opplever dette i enda større grad enn oss...

Link to comment
Share on other sites

 

Få ungdommen inn i Skyttervesenet.

 

K

Der har vi alle som skyter et ansvar og en mulighet for å påvirke. Dagens ungdom er morgendagens politikkere.

 

Vil for ordens skyld nevne at det er ikke politikkerne i EU som kommer med innstramminger i våpenlovgivingen. Det er byråkratene i EU kommisjonen. EU er styrt av byråkrater og det burde debattantene vite. Det er et uttrykk som lyder "Å rette baker for smed". At Norge skulle ha noen medbestemmelse ved et (hypotetisk) medlemsskap er rent tullprat.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Europakommisjonen" target="_blank

Kommisjonen skal uavhengig fremme det beste for Unionen som en helhet, og får således ikke motta instruksjoner fra medlemslandene.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er en måte å se det på. En annen mann ville kanskje reflektert litt over hvor kjipt det er å bli straffet over ting en ikke har gjort, og kanskje tenkt litt på de som opplever dette i enda større grad enn oss...

 

Mulig jeg høres egoistisk ut nå, men grusomheter skjer i hele verden hver eneste dag.

Dette synes jeg selvsagt er utrolig synd, men jeg føler ikke at fordi noen har det vondt/trist/fælt en annen plass, så skal vi godta et (i mine øyne) dårligere regelverk for våre fritidsaktiviteter.

 

Saken hadde vært en helt annen om vi faktisk hadde sett at dagens lovverk faktisk hadde ført til mer lidelser i verden, og da kunne jeg lettere ha svelget noen kameler.

Men faktum er at de som har det kjipt rundt om i dag kommer ikke til å få det mindre kjipt om EU forbyr halvautovåpen.

Link to comment
Share on other sites

Enda en vektig grunn for at vi aldri bør bli medlem av EU.

På samme måte burde vi kommet oss ut av EØS, og heller forhandlet om en handelsavtale.

Dette blir litt OT, men henger sammen med at en overnasjonal union (EU) rævkjører nasjonale interesser og nasjonalt lovverk.

Link to comment
Share on other sites

Kommisjonen skal uavhengig fremme det beste for Unionen som en helhet, og får således ikke motta instruksjoner fra medlemslandene.

I teorien. I praksis er det selvsagt ikke slik.

 

I alle fall må en eventuell endring i direktivet gjennom behandling i EU-parlamentet, der politikerne enn så lenge styrer. Men at det er kommisjonen som har det meste av makten er helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Men faktum er at de som har det kjipt rundt om i dag kommer ikke til å få det mindre kjipt om EU forbyr halvautovåpen.

 

Helt riktig. Uansett må skytter/jeger norge nå stå samlet om å verne vår lovlige skyte og jakt aktiviteter, som bedrives av lovlydige borgere. Alle disse byråkratiske innskrenkningene er sakte men sikkert spiker etter spiker i all skytesport, og har ingen dokumenterte virkninger mot kriminelle terroristhandlinger. Kanskje det tar noen tiår før agendaen til disse byråkratene og politikerne er nåd, og kanskje det dermed ikke går ut over deg og meg personlig, men vet du hva? Jeg ønsker at våre barn, barnebarn og videre etterkommere skal ha gleden av å drive med den sunne aktiviteten som jakt og skytesport utvilsomt er!

 

Det som nemlig skremmer meg litt, og som jeg ser en del av i f.eks. DFS miljøet bl.a. er at det er lite forståelse og respekt for andre grener. Ikke minst mot DSSN. Det virker som om mange ikke skjønner at man må stå samlet, og droppe den misforståtte tanken om at; "Hvis vi sitter helt stille og ofrer de andre (f.eks. DSSN), så blir vi ikke selv berørt av ny begrensninger". Denne strategien vil åpenbart feile i det lange løp, for en dag i fremtiden så blir fokuset rettet mot DFS også. F.eks. fordi mange av de er kapable langholdsskyttere, og i noens øyne kan dermed utgjøre en teoretisk "fare"... ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke avspore denne tråden helt, men jeg kom til å tenke på hele debatten rundt våpenlovgivning rundt om kring.

Det er jo faktisk til og med en god del jegere/DFS skyttere som ikke "bryr" seg om halvautovåpen blir forbudt ved lov, for det påvirker jo ikke de.

 

Nå fant jeg følgende artikkel på nettet: http://www.sportingshootermag.com.au/news/gun-control-lobby-begins-attack-on-bolt-action-rifles

 

Dette kan (hvis man strekker det langt) sammenlignes litt med diktet likegyldighet:

 

Først tok de kommunistene

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke kommunist.

 

Deretter tok de fagforeningsfolkene

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke fagforeningsmann.

 

Så tok de jødene

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke jøde.

 

Til slutt tok de meg.

Men da var det ingen igjen til å bry seg

 

De som eventuelt måtte sitte med tanker om at alt blir stille, fredelig og rolig dersom skumle halvautoer blir forbudt bør nok tenke seg om to ganger.

 

artikkelen nevner jo blant annet følgende uttalelser som man kan bite seg merke i:

 

-"Guns are a bit like a virus"

-"You clamp down on one type of gun, another one pops up and you have to deal with that.”

-“Remember that 90 per cent of gun deaths have nothing to do with mass killings”

- “it only takes one bullet”

 

Forsvinner AR15 rifla, så er det snart morfars HV-Mauser som er en samfunnsrisiko.

 

Det burde være i samtlige organisasjoner som er involvert i skyting som idrett sin interesse å engasjere seg i denne saken.

(helt uavhengig av hvilken våpentype forbundet benytter seg av)

Link to comment
Share on other sites

Men faktum er at de som har det kjipt rundt om i dag kommer ikke til å få det mindre kjipt om EU forbyr halvautovåpen.

Det er jeg enig i, jeg synes bare det er verdt å tenke på de som risikerer mer en hobbyen sin på grunn av slike tragedier. Å peke ut syndebukker er lite produktivt og lite like rettferdig som det er å straffe oss for det som skjedde i Paris.

Link to comment
Share on other sites

Men faktum er at de som har det kjipt rundt om i dag kommer ikke til å få det mindre kjipt om EU forbyr halvautovåpen.

 

Helt riktig. Uansett må skytter/jeger norge nå stå samlet om å verne vår lovlige skyte og jakt aktiviteter, som bedrives av lovlydige borgere. Alle disse byråkratiske innskrenkningene er sakte men sikkert spiker etter spiker i all skytesport, og har ingen dokumenterte virkninger mot kriminelle terroristhandlinger. Kanskje det tar noen tiår før agendaen til disse byråkratene og politikerne er nåd, og kanskje det dermed ikke går ut over deg og meg personlig, men vet du hva? Jeg ønsker at våre barn, barnebarn og videre etterkommere skal ha gleden av å drive med den sunne aktiviteten som jakt og skytesport utvilsomt er!

 

Det som nemlig skremmer meg litt, og som jeg ser en del av i f.eks. DFS miljøet bl.a. er at det er lite forståelse og respekt for andre grener. Ikke minst mot DSSN. Det virker som om mange ikke skjønner at man må stå samlet, og droppe den misforståtte tanken om at; "Hvis vi sitter helt stille og ofrer de andre (f.eks. DSSN), så blir vi ikke selv berørt av ny begrensninger". Denne strategien vil åpenbart feile i det lange løp, for en dag i fremtiden så blir fokuset rettet mot DFS også. F.eks. fordi mange av de er kapable langholdsskyttere, og i noens øyne kan dermed utgjøre en teoretisk "fare"... ;)

 

Godt og reflektert innlegg! MEN, DFS vil også bli rammet... om man leser dette forslaget og ikke bare henger seg opp i overskriften : forbud mot halvautomatiske rifler... vil man se at :

*Man vil også forby kjøp og salg av våpen , ammunisjon og våpendeler over internett. :!::!:

 

-Dette vil ramme hele skyttermiljøet, ikke bare de som ikke får lov til å ha halvauto-rifler... :!:

 

...vel, hvor foregår idag det meste av slik handel? -Jo, nettopp i nettbutikker :!:

 

ps: man vil også "forby kriminelle å kjøpe og handle med våpen".... hallooo! ...trodde at det allerede VAR FORBUDT... :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

Var på en langhold weekend med flere Belgisere tidligere i år. Blant annet han som har opprettet linken du deler.

Veldig seriøse folk . Hadde en fantastisk helg sammen :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Om sitatet under er pulisert før i tråden, ber jeg moderator om sletting.

Man går harde tider i møte når til og med plomberte våpen og annet leketøy er under lupen. Som jeg alltid har sagt, det begynte med forbud mot å bære kniv. Enda så snille nordmenn har vært med slik redskap inntil for ca. 40 år siden.

 

On 18 November 2015, the Commission tabled proposals to amend the EU Firearms Directive (Directive 91/477/EEC as amended by Directive 2008/51/EC), the main objectives of which are:

 

To make it more difficult to acquire firearms, including deactivated firearms

 

Stricter conditions for the online acquisition of firearms, to avoid the acquisition of firearms, pieces thereof or munition through the Internet;

Stricter rules to ban certain semi-automatic firearms, which move from Category B to Category A and will not, under any circumstances, be allowed to be held by private persons, even if they have been permanently deactivated;

The inclusion of blank-firing weapons (e.g. alarm, signaling, life-saving weapons) in the scope of the Directive, because of their potential to be transformed into firearms.

Further restrictions to the use and circulation of deactivated firearms. National registries should keep records of deactivated firearms and their owners. Under no circumstances will civilians be authorised to own any of the most dangerous firearms falling under Category A (e.g. a Kalashnikov), which is currently possible if they have been deactivated. The enforcement of the ban is a national responsibility, and Member States have all necessary tools at their disposal including the destruction of illegally held deactivated arms;

Collectors, as defined by national law,are currently excluded from the scope of the Directive. The Commission is proposing today to change this, since collectors have been identified as a possible source of traffic of firearms. In the future, collectors will have the possibility to acquire firearms, but subject to the same authorisation/declaration requirements as private persons.

Brokers will be brought into the scope of the Directive, since they provide services similar to those of dealers. Member States will have to introduce regulation covering the registration, licensing and/or authorisation of brokers and dealers operating within their territory.

Link to comment
Share on other sites

Står ingenting der om økte bevillinger for å få tak på alle de millionene av eks-militære våpen som forsvant da muren falt. Snedig det der...

 

Vel, dette er HELautomatiske våpen som ikke står i noe våpenregister... -og som åpenbart ansees som "ikkeeksisterende"...i denne sammenheng... -her gjelder det åpenbart mest å underminere det lovlydige skyttermiljøet som bedriver jakt, konkurranseskyting og ufarlig rekreasjosskyting...MED HALVautomatiske våpen... :roll:

 

Ved å forby handel i nettbutikker og over nettet gjør man det vanskeligere og mer kostbart å bedrive disse aktivitetene, og de håper åpenbart at til slutt vil miljøet forvitre av seg selv... (hvor mange er villige til, ja , har muligheten til å feks reise 120 mil tur retur for å kjøpe et nytt sikte eller magasin til gønneren sin... eller vente i månedsvis på at den lokale sportebutikken klarer å skaffe delene.?)

Link to comment
Share on other sites

Ved å forby handel i nettbutikker og over nettet gjør man det vanskeligere og mer kostbart å bedrive disse aktivitetene, og de håper åpenbart at til slutt vil miljøet forvitre av seg selv... (hvor mange er villige til, ja , har muligheten til å feks reise 120 mil tur retur for å kjøpe et nytt sikte eller magasin til gønneren sin... eller vente i månedsvis på at den lokale sportebutikken klarer å skaffe delene.?)

 

Nå skal det sies at registrerte forhandlere skal få lov til å fortsette å selge over nett - allernådigst, og under streng kontroll av medlemsstatene!

 

Dette er grunnen til at når det innføres strengere regler for våpen og våpendingser, så øker den våpenrelaterte kriminaliteten. Folk blir kriminelle ved å gjøre slik de alltid har gjort - ikke alle sitter og nileser på hva som er lov og ikke, og plutselig sitter en i klisteret.

Link to comment
Share on other sites

Den svenske Innenriksministeren svarte på spørsmål fra en riksdagrepresentant: "I arbetet med att revidera vapendirektivet kommer jag att verka för att de ändringar som föreslås inte ska vara onödigt betungande för den svenska skytteverksamheten."

Svaret er datert ett år frem i tid - men allikevel :lol:

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, men likevel: på 90- tallet jobbet jeg mye sammen med mennesker fra Filippinene. Der var det så godt som forbudt å eie noen som helst form for skytevåpen. Likevel eide mange av dem illegale våpen for å kunne beskytte seg mot kriminelle og ytterliggående islamistiske terrorister.

 

Men et forbud vil jo selvfølgelig fungere bedre i Europa...

Link to comment
Share on other sites

Da har første uttalelse av dette akkurat kommer på Live-feeden til EU.

 

Det eneste de sier om våpen er at de ønsker å starte med arbeidet rundt implementeringen av nye våpenreguleringer innen utgangen av 2015.

 

Om de med dette mener at hele forslaget skal gjennom, eller kun deler av det klarte jeg ikke å tolke meg frem til.

Link to comment
Share on other sites

Ja, smilte litt når jeg skjønte at det var ferdig omtrent akkurat når jeg posta linken. :lol:

 

Uansett, noen tanker jeg sitter igjen med:

 

-Omtrent alt fokus var på grensekontroll/flypassasjerlister

-Våpen ble bare såvidt nevnt, og i de få tilfellene de ble det var det bare snakk om at "forandring må til, og det må skje nå"

-Det kom ikke et eneste spørsmål angående våpenreguleringen som jeg fikk med meg (datt ut i ca 3 minutter da)

 

 

Nå, dette kan være bra i den forstand at dette ikke er noen prioritert oppgave, og at det dør litt ut av seg selv.

Samtidig kan det være fryktelig dumt da det kan virke som at dette arbeidet blir utført med ekspressfart i "skyggene".

 

 

Menmen, nå orker jeg ikke å tenke mer på dette på en stund. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja, helst skulle man vel kun hatt en enkeltskuddsrifle i .22lr. :winke1:

 

Her er forøvrig konklusjonen fra møtet angående våpen:

 

 

Firearms

 

3. The Council:

a) welcomes the adoption of the Implementing Regulation on common deactivation standards on 18 November 2015,

b) welcomes the presentation by the Commission on 18 November 2015 of a proposal to revise the current Directive on Firearms, on which work will start without delay,

c) is committed to increasing operational cooperation through Europol under the EU Policy Cycle on serious and organised crime, notably within the Operational Action Plan Firearms. All Member States affected by the problem are invited to join these efforts by the end of 2015,

d) invites Frontex and Europol to assist the Member States bordering the Western Balkans region in increasing controls of external borders to detect smuggling of firearms, and to enhance cooperation with countries in the region, inter alia by using operational regional platforms such as the Western Balkans counter-terrorism initiative.

Link to comment
Share on other sites

Innholdsløse planer annonsert fra kommisjonen:

 

What is the Commission doing to curb illegal trafficking of weapons and explosives?

In addition to the adoption of these stricter rules and standards today, the Commission also announced new plans to develop an action plan against the illegal trafficking of weapons and explosives. Issues to be tackled in this future action plan will include:

 

• The illegal purchase of weapons on the black market;

• The control of illegal weapons and explosives in the internal market and especially their entry/import into the single market (especially from the Balkan countries or ex-war zones);

 

De har hatt veldig god tid til å gjøre noe , her klipp fra 2010:

 

Anybody want a gun?

 

Gunrunner Gagi sells hand guns, which he prefers because they are smaller and easier to carry than rifles. He can carry three at a time and walk around the city centre freely without risking detection.

 

Gagi claimed he could procure any sort of gun within 30 minutes. A shotgun costs 400 Euros, which is also the price for hunting rifles. Prices for Kalashnikovs depend on the country where they were produced. A Kalashnikov made in Serbia costs from 350 to 400 Euros, compared to 300 Euros for one made in Albania.

 

“The cheapest are Kalashnikovs from China. You can get one for 250 Euros in Pristina, but if you just cross over the border you can get one for as little as 50 Euros in Albania,” Gagi said.

http://www.nairaland.com/530679/kosovo-gunrunners-paradise

Link to comment
Share on other sites

b) welcomes the presentation by the Commission on 18 November 2015 of a proposal to revise the current Directive on Firearms, on which work will start without delay,

 

Det betyr i klartekst at rådet vil at arbeidet med å revidere direktivet skal fortsette og neste skritt er da å legge det frem for EU-parlamentet. Parlamentet kan ikke endre på fremlagte forslag, bare vedta eller avvise dem, så det er nå man har muligheter til å påvirke hvordan det endelige forslaget skal se ut.

Link to comment
Share on other sites

En tilsvarende reaksjon som den vi nå ser fra Eurokratene, men om biler:

 

Gitt situasjonen der en kriminell benytter en stjålet bil fra forsvaret for å kjøre over en unge, ville politikerne gått ut og forbudt alle private eierskap på lovlige biler.

 

Mengden spetakkel dette ville ført til kan man gjette seg til.

 

Ikke minst mengden spetakkel det ville medført at de straffet en hel gruppe lovlydige over handlingene til en kriminell.

 

Men ingen av disse som lager spetakkelet hever øyebrynet over at man straffer lovlydige våpeneiere.

 

Det er en grunntanke i Marx sine skriverier at man skal "avvæpne borgerskapet". Derfor har også partiet Rødt dette i valgprogrammet sitt. Og alt for mange i pressen og Eurokratene har tendenser som heller rimelig langt imot å dyrke Marx som sin hellige profet. Pføy!

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Gitt situasjonen der en kriminell benytter en stjålet bil fra forsvaret for å kjøre over en unge, ville politikerne gått ut og forbudt alle private eierskap på lovlige biler.

 

Mengden spetakkel dette ville ført til kan man gjette seg til.

 

Ikke minst mengden spetakkel det ville medført at de straffet en hel gruppe lovlydige over handlingene til en kriminell.

Faktisk ikke. For noen år siden var det et problem at folk kjørte seg ihjel på E18 øst for Kristiansand. Avkjørings, enkeltkjøretøy, og feil kjørefeltulykker som åpenbart skyldtes hinsides hastighet. For dro av veien på tørr asfalt type ulykker - alle skjønte at det skyldtes høy fart.

Løsningen, fartsgrensen ble satt ned fra 80 til 70...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har noen her inne tatt den opprinnelige saken i tråden her til lokalt, nasjonalt eller internasjonalt politisk og byråkratisk nivå ennå? Feks til Norges EU-delegasjon?

Link to comment
Share on other sites

Christian S - Ja, det jobbes med saken på flere nivåer. Men alle kan hjelpe til. Kontakt den organisasjonen du kjenner best og få dem til å kontakte politikere, signer oppropet på nett, del informasjon om saken på din Facebookside, osv. Jo flere som involveres og forstår at dette gjelder dem, om ikke i dag så i morgen, jo større er sjansene for å enten få direktivet omskrevet før det når parlamentet, eller få det nedstemt.

 

nhd - Som du sikkert vet er det ikke noe slikt unntak i Storbritannia. Det er heller ingen grunn til å vente noe slikt unntak i direktivet - i alle fall ikke på permanent basis - dersom kommisjonen får igjennom det foreliggende forslaget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...