Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Toys R Us skal ikkje slutte å selge alle leikevåpen, men leikevåpen som kan forvekslast med ekte våpen. Saman med airsoft-pistolar er det slike "våpen" det er referert til når VG skriv at 7/11 vart rana med ein "våpenlignende gjenstand".

Hadde det bare vært så vell. Det virkelige problemet er at mediene sjeldent tar seg bryet med å kalle det "våpenlignende gjenstand". Som oftest står det "skytevåpen" i overskriften, selv om det er softgun, replika eller startpistol som er sannheten.

 

Og dette alvorlige problemet forsvinner neppe, selv om Toys R Us endrer vareutvalget sitt.

Link to comment
Share on other sites

En i Facebook gruppen kontaktet NJFF og dette er hva de svarte:

 

"Vi er på saken og jobber bokstavelig talt dag og natt med dette nå, i samarbeid med Nordisk jegersamvirke (NJS) og FACE, samt de andre nordiske jegerforbundene. Vi har lobbyister fra NJS og FACE i Brussel på saken. Vi kommer til å legge ut en sak på http://www.njff.no" target="_blank så snart som mulig, men fokus er nå på oppgaven.

 

EUs engasjement for å ta knekken på terror er prisverdig, men dramatiske innstramninger i våpenregelverket for jegere og skyttere er feil medisin! Terrorister som opererer i det illegale markedet må bekjempes med andre metoder. Fra NJFF og de øvrige europeiske jegerorganisasjonenes side jobbes det nå beinhardt sammen med Nordisk jegersamvirke og FACE, for å hjelpe EU med å sette fokus på de faktiske problemene. "

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at selv om det er skummelt at man strammer inn for lovlydige folk, er det vel så skummelt at man risikerer at ting som faktisk ville fungert for å redusere terror, kanskje ikke vil bli gjort fordi man jo allerede har tatt grep og vist handlekraft og alt det der.

 

 

Det er enklere å straffe oss lovlydige jegere og skyttere med lovlige våpen som de SELV har godkjent fordi dem ikke er en trussel i våre hender, enn det er å jobbe for å stoppe terrorister fra å skaffe seg ulovlige våpen, eller unngå at våpen kommer seg på svartmarkedet til å begynne med.

 

Klarer dere ikke det EU ? Nei det er synd, men det er fortsatt ingen grunn til å slakte oss våpeneiere bare fordi dere er redde for dårlig mediaoppmerksomhet og føler presset og føler at dere MÅ gjøre NOE.

Link to comment
Share on other sites

På side 99 i instillingen er det nevnt lyddemper, kan du vise hvor rekyldemper er nevnt?

 

Forslaget til ny våpenlo:

https://www.regjeringen.no/contentasset ... ddpdfs.pdf" target="_blank" target="_blank

 

Ikke ifarten... sto en eller annen plass ifb med gjengende løp på håndvåpen... - rekyldemper ble også drøfta ifb med halvautorifler...

Du skal få en bamsemums av meg, om du finner det i forslaget til ny våpenlov.

Link to comment
Share on other sites

Dette har vi vel egentlig sett før?

Jeg har nettopp lest igjen en artikkel i skytternytt fra 2014 hvor et lignende tiltak ble foreslått i EU, og husker også at tilsvarende forslag har blitt lagt frem tidligere. Det er ikke sikkert dette fører frem til noe.

 

Norsk skyting står sterkt. Folk elsker skiskyting, Landsskytterstevnet vises på TV, i Lesja så vi flere offentlige personer skamrose Skytter-Norge. Vi har Gullkandidater i VM, EM, Paralympics og OL. I år fikk vi en Skytterdronning, noe mange ikke-skyttere jeg kjenner har fått med seg. Vi leser i dag på NSF sin hjemmeside om hvordan idrettsmiljøet har gitt sin støtte til skyttersaken i Oslo. Norske Jegere har normalt høy anselighet i samfunnet, mye på grunn av strenge regler for utøvelse av jakten, men også på grunn av gjensidig tillitt og lang tradisjon. Vi har mange skyttere i Norge, akkurat som i Finland, Sverige, Frankrike, Tyskland osv. Dette er det som taler til vår fordel, og jeg håper og tror de fleste politikere ikke vil ødelegge dette.

 

Det ligger et forslag på ny våpenlov allerede, den har til og med tatt 22 Juli i betraktningen. Om den blir strengere enn foreslått, er jeg ikke rette person å si noe om, men trolig vil den fortsatt være en av de mest liberale våpenlovene i verden. Myndighetene våre kunne fint ha lagt ned forbud mot halvautorifler etter 22.7, men de valgte å stole på utvalget. Vi har fått blyhagl tilbake, og har ikke blitt pålagt registrering av eldre hagler. Det har skjedd mye bra. Jeg er ganske sikker på at dette skyldes den høye statusen skyttermiljøet har. La oss ikke ødelegge dette med å beskylde politikere for å ha en agenda mot oss.

 

Å hevde at organisasjonene ikke gjør noe er også feil, de er på banen i aller høyeste grad, slik de har vært tidligere.

Det jeg tror vi kan gjøre for å hindre et slikt tiltak er å oppfordre våre jaktvenner å melde seg inn i NJFF, å ta med naboungen på skytebanen, gi litt rådyrkjøtt til kollegaer og fortell folk om vår hobby. Kjenner du en lokalpolitiker, skriv en epost til vedkommende og fortell hvordan og hvorfor du begynte med skyting

Link to comment
Share on other sites

På side 99 i instillingen er det nevnt lyddemper, kan du vise hvor rekyldemper er nevnt?

 

Forslaget til ny våpenlo:

https://www.regjeringen.no/contentasset ... ddpdfs.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ikke ifarten... sto en eller annen plass ifb med gjengende løp på håndvåpen... - rekyldemper ble også drøfta ifb med halvautorifler...

Du skal få en bamsemums av meg, om du finner det i forslaget til ny våpenlov.

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumente" target="_blank ... 604/?ch=15" target="_blank" target="_blank

-her refereres det i §14.2 til gjeldende Forskrift om forbudte skytevåpen - §2 Halvautomatiske pistoler...

(forbud mot gjenget pipe som kan påsettes lyddemper, mv..) Heldigvis ser jeg ved nærmere finlesing at det IKKE står noe om at dette skal løftes opp i den nye Våpenloven.:)

...så det blir dessverre ikke noen Bamsemums på meg... men , det gjør ikke noe , for jeg har allerede ordnet meg med lørdagsgott. :)

 

Merkelig, egentlig... gjengede piper til pistol selges jo idag fritt mot framvising av våpenkort og pistoler med gjenget pipe selges jo idag i hopetall... (?)

Link to comment
Share on other sites

kunne fint ha lagt ned forbud mot halvautorifler etter 22.7, men de valgte å stole på utvalget. Vi har fått blyhagl tilbake, og har ikke blitt pålagt registrering av eldre hagler. Det har skjedd mye bra. J

 

Det som har skjedd av "bra ting" bunner i svært liten grad i engasjement fra politikere, uavhengig av hva man tenker om motivene deres. Som du skriver har mange organisasjoner involvert seg tungt i arbeidet med å påvirke nye lover og revisjon av gamle lover, uten det arbeidet hadde nok mangt sett annerledes ut. Det som er sikkert er at hvis folk lener seg tilbake og stoler på at politikere og byråkrater skal ivareta deres interesser, så ender de opp med svarteper til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Nå skjedde det noe rart.

Jeg klikka på linken. Og signerte.

Til tross for at jeg ikke har noe tro på at dette kommer til å gå igjennom i den formen det er fremlagt. For jeg kom på at det kan være våre signaturer som er med på å sørge for det.

Jeg kan bare huske at jeg har signert på EN sak tidligere. Noensinne.

 

Nå ble det altså to.

Link to comment
Share on other sites

Våre politikere kjenner norske skyttertradisjoner. De vet at dette er en sport som betyr mye for mange. Det er særdeles lav kriminalitet med registrerte, lovlige våpen i Norge og folk respekterer stort sett lovverk og politi i dette kongeriket. Samtidig finnes det mange ulovlige våpen i Schengen-området, og det er ikke god nok kontroll på dette. Det er ulovlige våpen som er problemet, ikke lovlige. Å forby halvautomatiske våpen i lovlige former under statlig kontroll vil være skivebom. Ihvertfall i Norge. Derfor bør Norge reservere seg mot en slik lov

nå. Vi har vårt eget lovverk som fungerer godt, men som sikkert godt kan følges enda bedre opp. Ikke alt som blir foreslått i Brussel er like passende for små land som feks. Norge, vi klarer oss godt som vi er.

Link to comment
Share on other sites

Derfor bør Norge reservere seg mot en slik lov

nå. Vi har vårt eget lovverk som fungerer godt, men som sikkert godt kan følges enda bedre opp. Ikke alt som blir foreslått i Brussel er like passende for små land som feks. Norge, vi klarer oss godt som vi er.

Det er jo dette som er sakens kjerne. Hvis dette blir vedtatt i EU, så vil Norge måtte følge det samme pga. EØS-avtalen. Ihvertfall slik jeg har forstått det.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja mener å ha et vagt minne om en setning som fortalte om at våpen godkjent i EU skulle godkjennes i Norge også.

 

Enten så har den blitt "glemt", eller så er det jeg som husker helt feil.. :winke1:

 

Uansett:

 

Rundt en halv million våpeneiere i Norge, og vi har såvidt over 2 300 signaturer på underskriftskampanjen?

Det synes jeg er litt labert oppmøte. :(

 

 

https://www.facebook.com/GunbanEU/photo ... 89/?type=3

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig ikke så rart. Mange har enda ikke hørt om forslaget. Vi må huske på at vi som ofte er på kammeret er over gjennomsnittet opptatt av dette. Det tar tid å mobilisere store bevegelser. Spesielt nå som vi er spredd over landegrenser og prater ulike språk. Derfor er det viktig at vi som vet om dette, sprer det vidre gjennom nettet og til venner og bekjente. Dessuten bør alle skrive ut oppropet og henge det opp på informasjonstavlen på banen/klubbhuset.

Link to comment
Share on other sites

Merk at forrige gang EU hadde ute en slik tilbakemeldingsfunksjon angående disse endringene (de er ikke av ny dato!) så fikk de nesten 100.000 tilbakemeldinger, så å si alle var negative - men de fjernet hele greien rett før 100.000 grensen med den begrunnelsen at feedbacken var "manipulert". Antageligvis var det mange som hadde kopiert en standard tekst og limt den inn, slikt liker ikke de høye herrer i Brussel.

 

Derfor bør alle skrive sin egen tekst.

Link to comment
Share on other sites

Bare noen få innspill fra Tyskland:

 

I Tyskland er det flere skytterforbund som DSB, BDS og BDMP og jegerforeningen DJV samt en rekke samler- og børsemakerorganisasjoner, forhandlere og produsenter som er slått sammen i "Forum Waffenrecht" (FWR). Sjefen er da Hans Herbert Keusgen og han representerer dermed minst 2 millioner mennesker som innehar skytevåpen/jaktvåpen i Tyskland.

Samtidig er Hans Herbert Keusgen også president av WFSA (World Forum on sport shooting activities), som har medlemmer som bl.a. NRA (USA), FACE (og dermed NJFF) osv.

 

Keusgen jobber med saken og det han foreslo er et frivillig offer:

ikke alle halvautomatiske rifler skal forbys, men kun de som :

- har kaliber med hylse lengde < 40mm og /eller

- har pipe med lengde < 16"/40.6 cm

Denne regel skal ikke gjelde for: salongrifler, .30 M1(iflg. BDS-president Gepperth sin anmerkning) og pistol kalibere (9mm, .40, .45 ACP osv.)

 

Detaljer finnes her (på tysk): http://www.fwr.de/was-gibt-es-neues/newsdetails/stellungnahme-des-forum-waffenrecht-zum-aenderungsvorschlag-der-europaeischen-kommission-fuer-die-europaeische-feuerwaffenrichtlinie/

 

Dermed får EU kommissar Bienkowska triumfen å ha reddet oss alle fra den allerfarligste Kalashnikov-kaliber og andre like farlige kalibere, mens vi får beholde resten av halvautomatiske skyttevåpen som f.eks. AR15 o.l.

 

Hva syns dere da?

 

For øvrig: 7-8 helautomatiske kalashnikov-rifler som ble brukt av terrorister i Paris ble undersøkt: de kommer fra Serbia (produsert 1987-1988 i Jugoslavia av Zastava som "M70" og ble utlevert til militære depot i Makedonia, Slovenia og Bosnia). De var vel aldri i lovlige hender av sportskyttere, jegere osv. ... Lenker: på engelsk: http://www.bbc.com/news/world-europe-34954048 og litt mer detaljert på fransk: http://www.20min.ch/ro/news/monde/story/Plusieurs-des-armes-utilisees-viennent-de-Serbie-27224560

 

Mvh

Alamannen

Link to comment
Share on other sites

Keusgen jobber med saken og det han foreslo er et frivillig offer

Problemet med "frivillige offer", er enkelt og greit, kva skal me tilby når ein liknende sak kommer opp om eit par år?

 

Helautomatiske våpen er allerede ulovlige i privat eie, så fokuset bør forandres over til det som er problemet (våpen smugling) isteden for å fåreslå/inngå eit komprimiss.

 

Vist eit kompromiss blir inngått, så vil det se ut som politikerene hadde rett, og at dei har gjort "sammfunnet" tryggere for den delen av befolkningen som ikkje har kjennskap til våpen typer. Dette er noko som ikkje gagner verken skyte sporten eller jegere, siden det gjør det mye lettere å innføre nye restriksjoner seinere.

Link to comment
Share on other sites

Keusgen jobber med saken og det han foreslo er et frivillig offer:

Ah ha, han mener at han frivillig ofrer noen andre.

 

Jeg har et annet forslag. Keusgen kan ta sin hatt og gå, og overlate stillingen til noen som forstår hva som står på spill. Våpeneiere har inngått slike "kompromisser" i mange tiår, uten å få noe annet enn tyn for det, og det er rett og slett på tide å si at nok er nok.

Link to comment
Share on other sites

Heller .223 enn ingenting, men jeg er prinsipielt motstander av ethvert forbud eller innstramning.

Som en annen allerede har kommentert, hva skal vi tilby neste gang? Hva vil vi sitte igjen med om 50 år? Ingen verdens ting frykter jeg.

 

Gi dem fingeren så tar dem hånden - etter hvert.

 

Får virkelig håpe at politikerne tar til vettet og stoler på at folket klarer å opptre ansvarsfullt.

Link to comment
Share on other sites

Om det "frivillige offeret" blir gjennomført, så vil en del innen politikken tro at nå har de løst problemet. Så smeller det igjen, naturlig nok, siden lovendringen ikke har redusert mulighetene for nye aksjoner på noen som helst måte.

Da vil det være naturlig at folk tenker "vi gjorde ikke nok. Vi må ta i hardere!" , også fortsetter de å sikte seg inn på å ramme de som ikke er problemet; de lovlydige.

Sånn kan de holde på helt til det ikke er mer våpen igjen i sivilt eie i det heletatt. Og DA kan de plutselig "bli overrasket" når det viser seg at det faktisk ikke hadde noen som helst effekt, siden det fremdeles vil smelle minst like mye som før, ettersom man så seg fornøyd med tiltakene man gjorde mot det sivile, lovlige våpenmarkedet.

 

Her må debatten spores inn på rett spor snarest mulig. Slik det er nå er de foreslåtte tiltakene totale bomskudd og ser for meg kun ut som et rent spill for galleriet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...