Jump to content

Slettmeg.no


evert

Recommended Posts

Kan noen redegjøre for hvorfor jeg ikke skulle kunne kreve at kammeret sletter alle mine tidligere innlegg?

 

Man hører jo om folk som ber twitter eller facebook om å slette all aktiviteten sin- hvorfor skal ikke kammeret, som sosialt medium gjøre det samme om noen ber om det?

 

Kunne være artig å kontakte https://slettmeg.no/ og finne ut hvilke regler som gjelder.

 

Eller mener kammerveldet at de eier innleggene til brukerne på forumet?

 

Har jeg ikke lest reglene godt nok? stemmer reglene overens med norsk lovverk?

 

Hva sier norsk lovverk om saken?

Link to comment
Share on other sites

Vi har allerede vært i kontakt med slettmeg.no om dette - og så lenge det står opplyst i regelverket til forumet at man ikke sletter innlegg så er det helt ok i forhold til norskt regelverk.

Et forum-regelverk man forøvrig sier ja til å følge når man registrerer seg her.

 

Grunnen til at vi har det sånn er at vi ikke ønsker å miste sammenheng eller mening i tråder ved at folk faller fra.

 

Utover det lar jeg moderatorkorpset ta den videre diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig vært sånn i mange lange år. Det var mye oppstyr når reglen kom, men det var medlemmene i NOJS som selv stemte for at det skulle være sånn. :D

 

Tillegg: Vi sletter PROFILER, men ikke innlegg. Altså helt i tråd med hva slettmeg.no anbefaler.

 

 

Siterer inn svaret vi fikk fra slettmeg.no når vi sjekket dette for en par år tilbake:

Hei,

 

Takk for din henvendelse, og takk for at dere tar slike ting på alvor!

 

Regelverket deres ser ut til å være i tråd med gjeldende lover og forskrifter: Man har rett til å få profiler slettet, men ikke nødvendigvis alt innholdet profilen har skapt.

 

Vi har skrevet en artikkel om dette temaet, og jeg anbefaler at du leser den, spesielt det siste avsnittet som går ut på akkurat det du spør om. Artikkelen finner du her: https://slettmeg.no/artikler/har-ein-re ... len-sletta

 

Håper dette hjelper, og kontakt oss gjerne igjen hvis du har flere spørsmål.

 

Ha en fortsatt fin dag!

Link to comment
Share on other sites

Apropos, kunne det være en tanke å innføre tidsbegrensede redigeringsmuligheter? Dersom man kun har mulighet til å redigere innleggene sine den første halvtimen etter man poster slipper man dem som redigerer postene sine til f.eks. xxxxxxxxxx for å omgå slettereglene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at mange veldig kompetente hobbysmeder/slaktere/kokker/ladere lar være å poste sin prosjekter nettopp pga av denne regelen.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil lage flotte prosjekttråder for så noen uker eller mnd senere slette alt. Man lar resten av deltagerne i tråden se ut som spørsmålstegn, og tråden er fullstendig rasert. Om dette er grunnen til at de ikke vil skrive på kammeret er min menig at slike personer greier vi oss godt uten.

Link to comment
Share on other sites

Den nye forumsoftwaren vi skal over på har egen bloggseksjon, hvor man kan herje, skrive og slette så mye man vil....er i alle fall tanken. Da vil det ikke være noe behov for kompliserte prosjekttråder hvor man må redigere førsteinnlegg i mndsvis.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge vi kan være noenlunde anonyme her inne, ser jeg ikke det store problemet med at innleggene står der til evig tid.

Hadde vi vært nødt til å identifisere oss, ville saken blitt veldig annerledes, ihvertfall for meg.

Jeg ønsker ikke at alt skal stå der til evig tid med mitt fulle navn under, og hadde i så tilfelle heller holdt meg borte fra forumet.

Jeg er forsiktig med å identifisere meg selv som våpeneier på et åpent forum, bl.a. fordi også kjeltringer har internett.

Link to comment
Share on other sites

Engasjementet blant moderatorer er stort her, men det er vel ikke helt uten grunn. Vi rydder i dette rotet, og ikke minst.. irriterer oss over det ;)

 

Det er noe med at man er her som bruker, betaler ingenting og har valgt å godta vilkårene som gjelder.

Så er man likevel skamløs nok til å slette innlegg og ødelegge tråder.

Respekten over å stå inne for noe og forstå hva man har forpliktet seg til bør veie litt. Eller er vi blitt slik at så lenge man er annonym bak ett nick, så kan man oppføre seg som man vil? Kjipt i såfall, en generasjon som er tøff bak en skjerm.

Link to comment
Share on other sites

Det er noe med at man er her som bruker, betaler ingenting og har valgt å godta vilkårene som gjelder.
Jeg har ingen problemer med vilkårene som gjelder i dag. Men nå får jeg også lov til å være anonym. Dette er den viktigste forutsetningen for at jeg kan delta på kammeret. Men jeg observerer at fler og fler ønsker å ta vekk muligheten til å være anonym. Hvis det skjer forsvinner jeg, og jeg legger ikke skjul på at jeg i såfall ville ønsket å fått innleggene mine fjernet. Selv om jeg vet at jeg ikke hadde fått gjennomslag for det. Men sålenge jeg får forbli anonym, er ikke dette noe problem. Jeg respekterer reglene selv om jeg ikke liker dem. Og håper folk som ikke forstår viktigheten av anonymitet fremdeles kan respektere at det er viktig for noen.
Link to comment
Share on other sites

For de som ønsker å forlate forumet så burde det vært slik at det ble opprettet en fiktiv bruker som overtok alle innleggene så ikke trådene ble ødelagt. Og sist og ikke minst som nevnt tidligere, de har akseptert reglene når de ble medlemmer. Sutrekopper!

Link to comment
Share on other sites

Kan noen redegjøre for hvorfor jeg ikke skulle kunne kreve at kammeret sletter alle mine tidligere innlegg?

 

Jeg ser at vi to har vært registrert på kammeret.no like lenge. Du hadde den muligheten til å slette dine innlegg før det nye reglementet trådde ikraft.

 

For å ta litt historie:

Når jeg registrerte meg i 2007 så var det brukerne som eide sitt eget innlegg med hud&hår. Dette var iflg forumreglene den gangen.

 

Som ellers i samfunnet så endrer ting&tang seg, noe også forumreglene gjorde. Dette ble diskutert mye blant medlemmene til Nojs, som jeg også var medlem av den gangen.

Jeg var imot denne endringen, men flertallet bestemte noe annet. Slikt er det bare, flertallet bestemmer i et demokratisk samfunn.

 

Jeg sa den gangen at blir dette gjennomført, så tar jeg med meg mine prosjekttråder/innlegg. Det ble da satt en dato fra Nojs om jeg ikke husker feil. Alt som sto etter dato: x.x.x.x ville bli stående. Som jeg sa den gangen, så ville jeg ta med meg mitt. Noe jeg også gjorde, og det meste er nå på min hjemmeside.

 

Bare så det er sagt, dette innlegget er INGEN kritikk av kammeret/nojs, da forum/brukere/lover/regler endrer seg med tid. Det som var riktig i 2007, er ikke nødvendigvis riktig i 2015...

Link to comment
Share on other sites

Stor applaus til Poacher!

 

Jeg kan være uenig i valget hans, men han har lest reglene og fulgt dem. Og de opprinnelige reglene ble ikke skrevet av en ålete advokat men av likesinnede forumbrukere. Så når du klikket "Godta" så gikk du inn i dette med åpne øyne enten du valgte å se eller ikke. Og endringene som ble gjort fulgte en demokratisk prosess hvor alle hadde mulighet til å delta. Og igjen valgte du å godta de. Så hva med å ta ansvar for dine egne faens valg? Ingen har tvunget deg hit eller lurt deg til noe som helst.

 

Husk at du vanker her ene og alene fordi mange mennesker har valgt å sette av sin egen kostbare tid til å gjøre dette mulig. Dette er et fantastisk stykke dugnadsarbeid jeg selv har hatt æren av å bidra til. Dette handler ikke bare om deg og ditt oppblåste ego, hva med å vise litt respekt for det andre gir deg? Konstruktive og gjennomtenkte innspill vil bli hørt i en demokratisk prosess, du har ingen grunn til å spikre deg selv på korset som du gjør nå. Om du ikke evner å delta på rimelige og redelige betingelser tror jeg kanskje det er i alles interesse at du peller deg til helvete vekk.

 

Edit:

Capisce? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var imot denne endringen, men flertallet bestemte noe annet. Slikt er det bare, flertallet bestemmer i et demokratisk samfunn.
Jeg var også i mot denne endringen - eller, rettere sagt, jeg mente at det ikke var nødvendig å innføre den, men jeg valgte å fortsette på forumet, også som moderator, etter de nye reglene.
Som jeg sa den gangen, så ville jeg ta med meg mitt. Noe jeg også gjorde, og det meste er nå på min hjemmeside.
Heldiggris - denne gangen! Noen av oss husker hva som hendte da "Sluttstykket" gikk inn, og vi ikke engang fikk anledning til å kopiere våre egne innlegg. Jeg hadde skrevet ganske mye der, det var temmelig surt at det bare "forsvant".
Dette handler ikke bare om deg og ditt oppblåste ego -
Et helt unødvendig personangrep - vi skal ha råderett over våre egne (mer eller mindre) "åndsverk". Hvordan vi utøver denne råderetten, er opp til hver enkelt, så lenge vi følger gjeldende forumregler.
Link to comment
Share on other sites

Når jeg registrerte meg i 2007 så var det brukerne som eide sitt eget innlegg med hud&hår. Dette var iflg forumreglene den gangen.
Jeg har nettopp lest gjennom forumreglene på nytt. Såvidt jeg kan skjønne, er brukerenes innlegg fremdeles brukerenes åndsverk, som man kan benytte som man selv vil. Ved å legge dem ut her på forumet, gir man Kammeret.no en ikke-eksklusiv rett til å fremvise dem. Det står ikke spesifisert annet, så jeg vil tro at den retten også er ikke-overførbar.

 

For meg er dette uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

Kan man ikke ha hvilken som helst grunn til det?

Jo, jeg skulle mene det, men kommer ikke på noen selv. Så derfor mitt innlegg.

 

@ Hans Torslett.

Er det ikke greit å skrive ting du senere kan stå for? Eller være stor nok til å innrømme at det jeg skrev da var noe jeg angrer på/ feil/ jeg har forandret mening/ jeg ser ting fra en annen side osv. ( stryk det som ikke passer)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp lest gjennom forumreglene på nytt. Såvidt jeg kan skjønne, er brukerenes innlegg fremdeles brukerenes åndsverk, som man kan benytte som man selv vil. Ved å legge dem ut her på forumet, gir man Kammeret.no en ikke-eksklusiv rett til å fremvise dem. Det står ikke spesifisert annet, så jeg vil tro at den retten også er ikke-overførbar.

 

For meg er dette uproblematisk.

 

Fra forumreglene;

- Innlegg i gamle tråder skal ikke slettes. Vi forbeholder oss retten til å gjenopprette innlegg, eller gjenfortelle hovedtrekkene i innlegg, der sletting av innlegg har medført vesentlige mangler for tråden. Dette brukes der hvor det slettede innlegget forårsaker vanskeligheter med forståelsen av sammenhengen i tråden, eller det på annen måte er viktig at innlegget/innholdet i innlegget forblir i tråden.

Vurderingen av dette gjøres av moderator.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er dette med bilder en har lagt ut tidligere, gjelder det samme der? Dvs når et bilde kun er et supplemang til innholdet i innlegget, og ved fjerning er fortsatt innlegget og tråden fullt ut forståelig, kan dette da slettes ved forespørsel?

Link to comment
Share on other sites

@MorganKane: Hva vil du frem til? Rettigheten gitt Kammeret er ikke eksklusiv (dvs. den som har skrevet innlegget kan bruke det som man vil, inkludert å poste det man har skrevet andre steder), ei heller har Kammeret tillatelse til å gjøre noe annet med den enn å gjengi den på Kammeret.no (dvs. den er ikke overførbar). Den som har skrevet innlegget har ikke fraskrevet seg sin opphavsrett.

 

@Cutlass: Dersom bildet er lagt inn i galleriet her på Kammeret, gjelder vilkårene også for det. Dersom du derimot har lagt ut bildet et annet sted, og bruker IMG-funksjonen i forumet for å vise den fram, stiller jeg meg tvilende til at Kammeret kan gjøre forumreglene gjeldende.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med sletting av innlegg er at man ofte finner gamle og interessante tråder hvor det er slettet en hel rekke med innlegg i ettertid av folk hvor den eneste grunnen må være at de føler seg kanskje flaue over å ikke alltid ha vært "eksperter" og dermed ønsker å fjerne bevis for at de en gang ikke visste hva "BC" sto for eller tilsvarende. Det er i beste fall en revisjonistisk tilnærming til å ikke akseptere at man ikke er født ferdig utlært..

 

Vi alle har vært nye, stilt "teite" spørsmål, gitt "teite" svar eller skrevet noe vi siden angrer på, men nå er slik at forumets regler sier nei til sletting av innlegg.

 

Aksepter det, eller la vær å registrer bruker. Subsidiært, forlat kammeret.no om du ikke ønsker å fortsette å bidra.

Link to comment
Share on other sites

Petimeter? Kanskje. Jeg ser ikke det som noen fornærmelse; jeg er opptatt av å være presis i denne typen diskusjoner. Det sagt; dersom jeg har produsert en tekst her, som jeg ønsker å legge ut andre steder, så har ikke Kammeret noen anledning i å hindre meg fra det, da jeg fremdeles innehar de rettigheter som følger av at jeg er forfatteren av teksten det måtte gjelde. Jeg har heller ikke noen anledning til å hindre Kammeret og Kammerets moderatorer fra å gjenopprette innlegg jeg evt. måtte ha slettet innholdet i. Derimot kan jeg hindre - eller i alle fall forsøke å hindre, at Kammeret bruker mine innlegg utenfor Kammeret, utover det som tillates gjennom sitatretten.

 

Vi befinner oss, hva jeg forstår; i skjæringspunktet mellom personvernet og den såkalte retten til å bli glemt på den ene siden, og åndsverksloven på den andre. Jeg vil tro man muligens kan kreve at assosiasjonen mellom ens bruker og innleggene fjernes, men innleggene kan man ikke godt kreve fjernet. At jeg sier muligens, ligger i at et slikt krav ikke må legge urimelige krav til Kammeret, hvilket det nok raskt kan tenkes at det gjør.

 

Under alle omstendigheter forholder jeg meg til reglementet slik det er skrevet, og har ingen planer om hverken å forsvinne herfra, ei heller kreve mine innlegg fjernet (enn si fjerne innholdet i dem selv). Jeg har gjort det i et tilfelle, og har ingen planer om å gjenta det.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi være veldig pedantiske her så kan jeg faktisk huske to innlegg du har slettet innholdet i.

 

Jeg vil si at å gå såpass mye i detalj som dette egentlig må være litt overdrevent?

Basert på tidligere erfaringer så tror jeg ikke Kammerets administrasjon kommer til å sitere folk uten å ha spurt først, og i alle fall ikke sitere uten å faktisk si hvem de siterer. Jeg er ganske uenig med mye av Kammerets moderering, men likevel er jeg fullt ut enig med dem om at å slette innlegg over "nei, nå er jeg lei" eller at sutlekopper roter til tråder er ganske dumt. Derimot syns jeg det burde bli enklere å få krevd offtopic/vas fjernet fra seriøse prosjekt-/diskusjonstråder, noe som kan med god fordel gjøres litt mer mulig å få til.

 

Den dagen kammerportalen kommer tilbake (den er sterkt savnet!) tror jeg vi kommer til å oppleve en stor vekst i lange/fyldige tråder. Da blir det spesielt viktig å kunne beholde trådene nettopp interessante og saklige, uten at det skal bli nødvendig for skaperen å true med å fjernet alt for å faktisk få tråden tilbake på tema.

 

Mine to riksdaler.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen redegjøre for hvorfor jeg ikke skulle kunne kreve at kammeret sletter alle mine tidligere innlegg?

[...]

Hva sier norsk lovverk om saken?

 

Norsk lovverk pålegger deg å overholde de avtaler du har inngått. Se Christian V Norske Lov av 1687 artikkel 5-1-2:

 

Alle Contracter som frivilligen giøris af dennem, der ere Myndige, og komne til deris Lavalder, være sig Kiøb, Sal, Gave, Mageskifte, Pant, Laan, Leje, Forpligter, Forløfter og andet ved hvad Navn det nævnis kand, som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter, saasom de indgangne ere.

 

For de som sliter med gammel dansk: Avtaler skal holdes, så lenge de ikke strider mot lov eller det ulne begrepet "ærbarhet".

 

Ellers er det god norsk rettstradisjon at det er den som hevder å ha en rettighet som må vise grunnlaget for at han har denne rettigheten. Det vil si at det er du som må vise hvorfor Kammeret skal ha noen plikt til å slette dine innlegg når du ber om det, ikke Kammeret som må påvise det motsatte.

 

Åndsverksloven er tatt opp. Denne gjelder kun for åndsverk, det vil si litterære, kunstneriske, eller vitenskapelige verk som representerer en innsats av skapende arbeid, som tar sikte på å tjene den menneskelige erkjennelses- eller skjønnhetstrang, og er uttrykk for originalt og individuelt preget åndsvirksomhet. Et svært lite mindretall av innleggene på Kammeret vil kvalifisere som åndsverk.

 

En annen innfallsvinkel er personopplysningsloven, men heller ikke denne redder deg fra at avtaler du har inngått (herunder samtykker du har avgitt) holdes mot deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...