Jump to content

Halvauto rifle som kan bygges om til taktisk stil


tmkarlsen

Recommended Posts

La meg presentere den tyske halvautolista velsignet fra Bundeskriminalamt som kombineres til jakt og konkurranse, dvs. en jeger i tyskland kan jakte med et av halvauto våpen i linken. De leveres i tillegg med 2 skudds jaktmagasiner spesiellt for HK og AR 15 plattformer. Snodig at vi her til lands skal være så naive, når et annet land med en mer striks jaktkultur tillater sånne våpen til jakt.

 

http://www.frankonia.de/waffen/langwaffen/buechsen/Artikel.html#f_s_kategorie=SL-B%C3%BCchsen&page=0&lastSelected=f_s_kategorie

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 444
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lovgivningen brer seg over et vidt spekter i andre land, noen tillater fullauto mens i noen land er i det hele tatt våpen forbudt. Argumentet ditt tilfører sånn sett ikke noe nytt til debatten.

 

Spørsmålet er hvorfor det ikke er godt nok med en rifle med tradisjonelt utseende som er teknisk lik en AR, hvorfor må du ha utseendet til en AR? Er det kun for å ha noe kult?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er hvorfor det ikke er godt nok med en rifle med tradisjonelt utseende som er teknisk lik en AR, hvorfor må du ha utseendet til en AR? Er det kun for å ha noe kult?
Du stiller et spørsmål du selv har besvart:
Selvsagt er AR-10 eller AR-15 teknisk meget egnet til jakt' date=' fordi det er presist, ergonomisk og har relativt lav vekt.[/quote']Hvorfor skal et våpen som er godt egnet til jakt være forbudt til jakt?
Link to comment
Share on other sites

Lovgivningen brer seg over et vidt spekter i andre land, noen tillater fullauto mens i noen land er i det hele tatt våpen forbudt. Argumentet ditt tilfører sånn sett ikke noe nytt til debatten.

 

Spørsmålet er hvorfor det ikke er godt nok med en rifle med tradisjonelt utseende som er teknisk lik en AR, hvorfor må du ha utseendet til en AR? Er det kun for å ha noe kult?

Dette her er Norges naboland i EU og ikke en bananrepublikk hvor som helst i verden. Ditt siste spørsmål overlater jeg til andre.

Link to comment
Share on other sites

Argumentet om utseendet er urimelig all den tid det anvendes selektivt. Det er en kjensgjerning at man kan kjøpe chassis som får andre våpen til å se ut som en AR, eller noe i nærheten av en AR. De som vet hva de ser, vet hva de ser - og bryr seg for det meste ikke nevneverdig. De som ikke vet hva de ser, synes gjerne det ser skummelt ut uansett.

 

Hva angår assosiasjoner, er det mange assosiasjoner som kan knyttes til AR-plattformen. Et eksempel er beskyttelse, forsvar, og fredbevarende operasjoner.

 

Hvilken teknisk identisk våpenplattform refererer du til? AR-plattformen er tross alt bygget opp slik at man, med enkle grep, kan bytte fra å skyte .223 til å skyte .22LR. Hva meg bekjent, finnes det ikke halvautomatiske våpen på jaktlista som har den egenskapen. Det finnes andre eksempler, men det var det første jeg kom til å tenke på.

 

Jeg har aldri sagt at jeg ikke vil ha en plattform som er teknisk identisk til AR-plattformen. Problemet med spørsmålet er at det, hva meg bekjent, ikke finnes, og er heller ikke lovlig til jakt.

 

Dersom argumentene om jaktens anseelse, våpenets utseende etc. hadde blitt anvendt konsekvent, hadde f.eks. GRS' Bolthorn-chassis - og andre tilsvarende løsninger - vært forbudt i Norge.

 

Mener du f.eks. at Archangel Sparta-stokken til Mini 14 er forbudt brukt? Om så, hvilken lov/forskriftshjemmel baserer du det på?

Link to comment
Share on other sites

Det der tror du ikke på selv en gang :winke1:

 

 

Om ikke han gjør det, gjør ihvertfall jeg det.

 

Diskusjonen hadde vært en helt annen hvis det hadde vært påbudt med tradisjonell trestokk og jernsikter, men slik det er i dag kan du faktisk risikere å møte på jegere i skogen med blant annet:

 

-MRAD

-AI

-Sauer 200STR/3000SSG

-Ruger mini 14/30

-Valmet

-Vepr

 

Samtlige av disse riflene ser, eventuelt kan bygges om til å se ut som at de kommer rett ut fra en hvilken som helst actionfilm.

3 av disse riflene er i tillegg boltrifler, noe mange jegere insisterer på at ingen ville reagert på hvis de hadde sett i skogen.

 

Om "Berit Bærplukker" hadde møtt en jeger i skogen tror du hun hadde blitt mer "skremt" om hun hadde sett en kar bærende på en bushmaster kontra:

 

Sauer i syntstokk med lyddemper, tofot og en gedigen kikkert?

Børsa+ alt tilbehør er selvsagt "Tactical", og derfor også lakkert i svart.

 

Bonuspoeng om jegeren er over gjennomsnittet glad i kamuflasje, og derfor har på seg ghilliesuit.

 

Om noen faktisk insisterer på at dette uansett "ikke blir det samme" siden det er en boltrifle kan vi heller si ruger mini 14 med Archangel chassi, tofot, lyddemper og kikkert.

 

Ikke si at det ser "penere" ut enn om samme jegeren hadde hatt med seg en Bushmaster, for DET tror jeg ikke på.. :wink:

 

 

Per i dag er det ingenting som tilsier at AR15 ikke skulle vært lovlig til jakt annet enn at NJFF lider av "DFS-syndromet". (Utvikling og nytenkning= :evil: gamle tradisjoner= :mrgreen: )

 

I mitt hode er det faktisk skytterne selv som setter den største stoppen for dette, og ingen som ikke er skyttere/jegere bryr seg noe nevneverdig.

 

Dette fordi vi skal være så utrolig tolerante/forståelsesfulle/snille/diplomatiske at vi i enkelte sammenhenger setter begrensninger for oss selv som ingen andre en gang har vurdert.

 

Vi har låst oss selv så fast at vi i dag kun tviholder på den lovgivningen vi har i håp om at "øvrigheta" glemmer/overser oss, for da MÅ vel alt gå bra??

 

Når det da "forsvinner en rifle fra godkjenningslista her, og kommer en ny paragraf der" sitter folk og snakker om hvor bra det var "at de tok X som jeg personlig ikke bryr meg noe om, for nå får ihvertfall jeg beholde Y"

Link to comment
Share on other sites

Lovgivningen brer seg over et vidt spekter i andre land, noen tillater fullauto mens i noen land er i det hele tatt våpen forbudt. Argumentet ditt tilfører sånn sett ikke noe nytt til debatten

Så vi har altså ingenting å lære av andre? Om tyskerne kan bruke slike våpen uten å skremme alle andre, hvorfor vil ikke det fungere her?

 

 

Spørsmålet er hvorfor det ikke er godt nok med en rifle med tradisjonelt utseende som er teknisk lik en AR

Nevn én annen rifle som kan matche AR på pris, funksjon og ikke minst deletilgang.

 

Er det kun for å ha noe kult?

Billig argument. Jeg vet om folk som synes bøylerifler er "kule", er de også useriøse?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har NJFF og norske jegere mye med dette å gjøre. Jeg vet ikke (og det gjør ingen andre her heller) hvordan ikke-jegere ville reagere på en AR i skauen, men jeg vet hva mange jegere mener om de. Norske jegere er utrolig inngrodde og snevre når det kommer til våpen og utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Er det kun for å ha noe kult?

Billig argument. Jeg vet om folk som synes bøylerifler er "kule", er de også useriøse?

 

Jeg er for så vidt helt enig i denne.

 

Hvis våpeneiere ikke skulle fått lov til å valgt ting de selv liker kunne vi hatt 1 enkeltskuddsrifle i 4 forskjellige kalibre som det var lov å erverve.

 

For jegere "trenger" ikke mer enn det.

 

Jeg på min side tror ikke at de dobbeltløpshaglene fra England som koster mange hundre tusen blir kjøpt inn kun pga driftsikkerhet og behagelig stokk.

 

Tror kanskje det er noen andre ting som spiller inn også.. (For min lanber 2082 som kostet rundt 4 000,- for snart et tiår siden har ihvertfall fungert helt knirkefritt så langt)

 

 

Per i dag er det ingenting som tilsier at AR15 ikke skulle vært lovlig til jakt annet enn at NJFF lider av "DFS-syndromet". (Utvikling og nytenkning= gamle tradisjoner= )

NJFF har ingenting med dette å gjøre...

 

 

Hoppsann, jeg er klar over at det ikke er NJFF som bestemmer hva vi kan bruke. :)

Men NJFF har ikke akkurat vært pådrivere på dette temaet.

 

Nå mener jeg også å huske at det har vært snakk (på kammeret) om rifler som har blitt godkjent av DN, men som POD har valgt å ikke ta hensyn til.

I sånne saker burde Jegernes største forbund vært på banen og ordnet opp litt.

(hvis dette faktisk har skjedd)

 

Å si at NJFF ikke har noe med dette å gjøre er som å si at NSF ikke har noe med å gjøre hvilke pistoler medlemmene kan eie.

Her er det organisasjonen/forbundet som kan sette opp nye klasser og få dette godkjent som igjen åpner for ervervsgrunnlag til nye våpen.

 

På samme måte er NJFF det "øverste holdet" som jegere har på sin side.

 

Og de liker veldig godt gamle tradisjonelle rifler.

(ikke at det er noe galt i det)

Link to comment
Share on other sites

Om det er åpnebart eller ikke vet jeg nå ei... det var bare en fakaopllysning. Interessorgnaisajsoner som JI har like lite med å lage lover og forskrifter som F:eks politiet å gjøre.
Interesseorganisasjoner har så absolutt noe med det å gjøre; om ikke de tar opp saken med myndighetene, og begynner å arbeide med å få endret forskriften, hvem ser du da for deg at kommer til å gjøre det?
Link to comment
Share on other sites

For å illustrere det latterlige i situasjonen:

 

Dette er FN Scar:

fn_scar17_black_a.jpg

 

Dette er Ruger Mini 14 i en Archangel Sparta stokk:

tumblr_m8spslIbdt1qalxk8o2_1280.jpg

 

Utseendemessig er de to svært like. Mini 14 leveres kun som halvautomat, mens SCAR finnes i både hel- og halvautomatiske utførelser. Sistnevnte skulle la seg gjøre å få godkjent til DSSN per i dag. De kommer begge to i kaliberet 5.56 NATO. Kan noen forklare meg hvorfor SCAR skal være forbudt? Minien er så lovlig som du får den.

Link to comment
Share on other sites

-MRAD

-AI

-Sauer 200STR/3000SSG

-Ruger mini 14/30

-Valmet

-Vepr

 

Samtlige av disse riflene ser, eventuelt kan bygges om til å se ut som at de kommer rett ut fra en hvilken som helst actionfilm.

3 av disse riflene er i tillegg boltrifler, noe mange jegere insisterer på at ingen ville reagert på hvis de hadde sett i skogen.

 

Om "Berit Bærplukker" hadde møtt en jeger i skogen tror du hun hadde blitt mer "skremt" om hun hadde sett en kar bærende på en bushmaster kontra:

 

Sauer i syntstokk med lyddemper, tofot og en gedigen kikkert?

Børsa+ alt tilbehør er selvsagt "Tactical", og derfor også lakkert i svart.

Jeg har jaktet i mange år med en SSG3000, ofte med en"taktisk" kikkert på, både i norge og i utlandet. Aldri fått en eneste kommentar, bortsett fra at folk ikke forstår at jeg gidder å hale på ei så tung rifle. Det som er helt sikkert er ingen er blitt skremt.

Det folk blir skremt av er idioter som sikter på dem for å se på dem i kikkertsiktet, eller posterer langs turstier og sånne ting. Selv kamoklær og maling ser det ikke ut til at folk reagerer på, i jakta er folk forberedt på mye rart, og ryktet til jakta er såpass mye verre enn jakta, at folk tåler det de får se.

Hvorfor skulle folk bli mer betenkte av å se en AR på jakt, enn at man skyter på blink med den i et grustak eller noe lignende? ARen ligner dessuten til forveksling på en HK416, et våpen som nå de fleste er vant til å se, og forbinder med norske soldater, som jeg håper fremdeles regnes som en god ting.

 

Jeg har møtt både "Berit bærplukker" og "Simen sopplukker", med SSGen i hånd, og akkedert med dem om de kunne plukke ikke midt i drevet, eller være snille å gå en omvei, eller vente litt, eller bare hilst pent på grupper av turgåere, pratet med dem, både kort og lenge, og aldri hatt problem eller sett reaksjoner. For kanskje 10-15 år siden, så fikk en "hva er det for noe snipergreier med stjernekikkert" når en kom på storvilprøven med slikt. Men idag er det noen sånne på plass på hver eneste skytekveld hos oss, og ingen reagerer på det.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

ARen ligner dessuten til forveksling på en HK416, et våpen som nå de fleste er vant til å se, og forbinder med norske soldater, som jeg håper fremdeles regnes som en god ting.
Ettersom HK 416 er basert på AR15-plattformen gir vel svaret seg selv. Utvendig er den i alle fall så lik som lik kan bli.
Du lurer på hvorfor vi i enkelte tilfeller har to helt identiske våpen i samme kaliber som blir forskjellsbehandlet?

 

Det er jo selvsagt grunnet navnene som står stemplet inn på siden av rifla. :)

Poenget mitt er å vise at argumentet om militær karakter er et argument som faller på sin egen urimelighet, da det ikke har noe med våpenets utseende, mekanisme, eller beskaffenhet å gjøre. Det er et vikarierende motiv for å kunne forby AR-plattformen fordi man ikke liker den.
Link to comment
Share on other sites

masse tekst

 

Ja, der kan du se. :)

 

For de som ikke kan noe om våpen tror jeg ikke det er noen forskjell i om du møter dem med en svart boltrifle eller med en svart halvauto. (ikke engang om det er en AR15)

 

Det er så mange av oss som dessverre virker alt for redde for å opptre som skremmende at de tilegner andre kunnskaper de ikke har.

 

 

Dersom du:

 

A) Møter en innbitt våpenmotstander som mener at det ikke burde eksistert våpen innenfor Norges grenser

 

Eller

 

B) Møter "Berit Bærplukker" som overhodet ikke bryr seg noe om våpen, men ikke blir vettskremt av de ved enhver anledning

 

Så vil utfallet som regel bli det samme. Person A vil ringe politiet for å fortelle om "han gale massemorderen" iført "militærklær og maskingevær" uansett hva du holder i hånda. Person B vil sannsynligvis ikke heve øyenbrynet engang hvis du står der med en AR15 istedenfor en Ruger mini, en SSG3000 eller et hvilket som helst annet jaktvåpen.

 

Ingen av de kan noe om våpen, og hadde noen spurt dem dagen etter hvordan våpen han jegeren hadde ville sannsynligvis person A sagt maskingevær selv om du kanskje egentlig sto der med hagle, mens person B ville sagt "nei, det la jeg ikke noe særlig merke til egentlig".

 

Grunnen til dette er at disse personene ikke engang kan forskjellen på 22lr og 308WIN, og langt mindre biter seg merke i detaljene rundt børsa du har på ryggen.

KANSKJE klarer de å legge merke til det om du har lyddemper og et langt avtagbart magasin, men det kan du ha på de fleste nåværende riflene uansett.

 

I mitt stille sinn tror jeg faktisk det er gamlekara på elgjakt som blir mest skremt dersom de møter et rivaliserende jaktlag som bærer rundt på en AR10, men det er kun fordi de nevnte gamlekara (forhåpentligvis) har en del kunnskaper om våpen, men muligens samtidig ikke kan noe særlig når det kommer til dissa nymotens svarte riflene med store magasiner og greier...

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er å vise at argumentet om militær karakter er et argument som faller på sin egen urimelighet, da det ikke har noe med våpenets utseende, mekanisme, eller beskaffenhet å gjøre. Det er et vikarierende motiv for å kunne forby AR-plattformen fordi man ikke liker den.

 

Ja, jeg forsøkte meg på litt (laber) humor. :lol:

 

Jeg er helt enig her også.

 

Så lenge vi tillatte halvautomatiske rifler i 223/5.56 med avtagbare magasin er det egentlig ingen grunn til å forby folk som eier slike rifler å jakte med de kun fordi de har feil navn.

 

Det samme gjelder selvsagt for 7.62x51 og AR10.

 

 

Forskjellen er jo KUN på utseende siden vi allerede tillatter folk å eie våpen fra AR-familien..

 

Jeg kunne lett fått en Ruger mini til å se mye "slemmere" ut enn en opphora AR15 og fortsatt fått dra på jakt med den.

Dessverre kan jeg ikke dra på jakt med min AR15 uansett hvor "snill" jeg får den til å se ut.

 

Hvorfor ikke?

 

-Samme kaliber

-Samme magasinkapasitet

-Tilnærmet samme utseende i enkelte tilfeller

 

Hvor er logikken?

(Jada, vet at lover ikke alltid bygger på logikk :lol: )

 

Greit nok at grensen må settes ett sted, men den burde ikke stått der den står nå.

Link to comment
Share on other sites

Er det for enkelt å definere en liste over "uønskede egenskaper" på halvautomatiske rifler, på samme måte som for halvautomatiske hagler og pistoler? Evt. en liste for jakt (f.eks. med maks 5 skudds magasin) og en for konkurranse (uten magasinbegrensing)?

Link to comment
Share on other sites

Det blir for min smak litt for mye overformynderi; det er allerede en bestemmelse om maksimalt antall skudd i magasinet. Det er klart; hvis vi et øyeblikk sier at AR 15 blir tillatt til jakt, så kan man naturligvis tusle rundt med et 100-skudds betamag med fem skudd i, men jeg vil tro det er de færreste jegere som hadde giddet det...

 

Til min Mini har jeg kjøpt et originalt fem-skuddsmagasin til jaktbruk; det går helt i flukt med stokken, og synes ikke før man ser på magasinbrønnen. Praktisk til jakt det.

Link to comment
Share on other sites

Tanken var jo selvfølgelig at man i stedet for å tillate spesifikke modeller, gjør som med halvautomatiske pistoler og hagler. Der er det generell godkjennelse så lenge de ikke har to, resp. en egenskap som står på listen (f.eks. kolbe og gjenget for lyddemper for pistol, eller pistolgrep uten kolbe for hagle).

 

3.6.3.1 Generell godkjenning for erverv av halvautomatiske skytevåpen

Politidirektoratet vil i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd i forskrift gi en generell godkjenning for halvautomatiske pistoler som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Den generelle dispensasjonen gjelder likevel ikke dersom våpenet har to eller flere av følgende egenskaper:

> Magasin som monteres utenfor pistolens grep

> Gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper

> Hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent

> Vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram

> Muligheter for å sette på folde, teleskop eller lang stokk

 

Politidirektoratet vil videre i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd i forskrift gi en generell godkjenning for halvautomatiske hagler med lovlig løpslengde og fast (eller innfellbar kolbe, jf. våpenforskriften § 4 første ledd, annet punktum) som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Denne generelle godkjenningen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

> Bare pistolgrep uten skulderstøtte

> Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

> Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i kammeret

> Tillater bruk av avtagbare magasiner

Link to comment
Share on other sites

om de hadde laget en slik liste tilpasset for rifler er et alternativ jeg lett kunne levd lykkelig med. :)

 

Vertikalgrep og lignende er kanskje ikke det man bruker mest av alt på jakta? : :lol:

 

Problemet er jo hvis noen plutselig skal legge litt for mange "forbudte" egenskaper inn her.

 

Hvis du kan ha maks en av følgende egenskaper sliter du litt uansett hvilken rifle du har:

 

-Vertikalgrep

-Gjenget for lyddemper/flammedemper

-Kompensator

-Avtagbart magasin

-Teleskop/Foldestokk

-Pistolgrep

-Tofot

 

Men blir denne listen derimot laget litt ordentlig så vi for en balansegang hvor folk kan jakte med våpen som er godt egnet samtidig som vi slipper jegere med lasersikter og betamagasin på AR'en sin hadde dette vært helt ypperlig. :)

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt forsøkt lister med "uønskede detaljer" andre steder, og som regel blir det bare smørje, ball og suppe av det. Og når de som ville fått jobben med å utarbeide en eventuell liste tidligere har levert et forslag til lov/forskriftsendring der man i fullt alvor har brukt begrepet "spesielle stokker" - så langt jeg husker til og med uten videre spesifisering - , da er det like greit å ha funksjoneringsmåte, totallengde og antall skudd i magasinet som eneste begrensninger. Resten regulerer seg selv etter erfaring og modenhet.

Link to comment
Share on other sites

-Vertikalgrep

-Gjenget for lyddemper/flammedemper

-Kompensator

-Avtagbart magasin

-Teleskop/Foldestokk

-Pistolgrep

-Tofot

 

Alle disse tingene er i mange tilfeller med på gjøre ei rifle MER egnet til jakt. Og ingen av dem utgjør NOE problem, eller til skade for NOEN, INGEN problemer er registrert. Det eneste som er anført mot er antagelser fra noen stubbesittere som ikk etåler fornyying.

Dersom det skal være tilstrekkelig grunn for forbud i dette landet, så tror jeg vi vil senke respekten for lovverket tilsvarende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Yup.

 

Det der var et eksempel på en liste som ville vært dårlig konstruert og tullete..

 

Legg merke til det jeg skrev til slutt i innlegget.

 

Men blir denne listen derimot laget litt ordentlig så vi for en balansegang hvor folk kan jakte med våpen som er godt egnet samtidig som vi slipper jegere med lasersikter og betamagasin på AR'en sin hadde dette vært helt ypperlig.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi det nokså greit, alt er "fritt" mhp. våpen til jakt - men vi får ikke jakte med AR. Det er ugreit om man har lyst til det. Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal kunne jakte med AR, men per nå, så går ikke den gjennom - det tror jeg alle er enige om.

ENHVER FORANDRING vil da være til det verre for jegere og skyttere, helt til den dagen forandringen eventuelt inbefatter å tillate ARen. Den dagen er lenge til.

Trenger vi da å foreslå allverdens rare ting, som kun kan føre til en forandring til det verre?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om noen kan forklare meg (fortrinnsvis de som er imot AR til jakt) hvorfor det er mer skremmende for "folk flest" å se en jeger med en AR15 enn en DSSN skytter (som løper mot skivene) med en AR15.

Det er for meg et mysterium....

Link to comment
Share on other sites

ENHVER FORANDRING vil da være til det verre for jegere og skyttere, helt til den dagen forandringen eventuelt inbefatter å tillate ARen. Den dagen er lenge til.

 

Hvorfor er den dagen lenge til?

Hva er det som gjør at noe endrer seg etterhvert?

Hvordan kan vi skjønne at tiden er inne for å fronte et slikt forslag når den dagen kommer?

 

Forøvrig er jeg enig at det ikke går gjennom i dag.

Skal man være så optimistisk å sende inn det forslaget nå kan man foreslå at sportsskyttere skal få helautomatiske våpen i samma slengen... får nok samma samma tilbakemeldingen på begge deler. :lol:

 

Men vi har nok forskjellige begrunnelser rundt dette.

Jeg er overbevist om at det er jegerne selv som setter en stopper for dette, ikke "øvrigheta".

 

Som tidligere nevnt ser ikke Ola Nordmann at du holder en Ruger, Valmet, Vepr, BAR eller AR15.

Han ser at du holder en børse.

 

ENHVER FORANDRING vil da være til det verre for jegere og skyttere

 

Denne quoter jeg en gang til da det er det værste tilfellet av både skremselstaktikk og falitterklæring jeg noen gang har sett her inne..

 

Nå er det sannsynligvis en ny våpenlov rundt hjørnet, så EGENTLIG er dette er perfekt tidspunkt for å få dyttet inn noe slikt som AR15 til jakt.. (samt en del andre ting som man kunne tatt i andre tråder her inne)

 

Jeg håper virkelig ikke representantene fra NSF, DSSN, DFS, NJFF, NROF og alle andre som eventuelt får være med å til en viss grad påvirke deler av arbeidet rundt ny våpenlov har denne innstillingen, for da er skyttersporten i Norge død og jegerne forvist til tradisjonelle boltrifler uten "plast" og andre skumle ting som ble oppfunnet etter andre verdenskrig..

 

 

 

 

Edit: For øvrig stiller jeg samme spørsmål som Super XX

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er den dagen lenge til?

Hva er det som gjør at noe endrer seg etterhvert?

Det kunne tenkes at DFS tok til vettet og laget en klasse/program for en sivil, halvauto HK versjon. Da er veien kort. Jeg skjønner uansett ikke hvorfor DFS ikke skal kunne bruke halvautoer når DSSN kan?

 

så EGENTLIG er dette er perfekt tidspunkt for å få dyttet inn noe slikt som AR15 til jakt

Om noen har energi til det, så synes jeg de skal prøve. Men det er noe med å velge sine slag.

 

skremselstaktikk og falitterklæring

Skremsel, OK, jeg skal ta den, men falitt? Vi har faktisk lov til å jakte med nesten hva som helst som kommer under definisjonen rifle, det eneste som mangler er halvautomatiske rifler med militær karakter (hva det nå enn er)

Dersom man ikke tror på, at man kan få lov til dette, hvorfor krangle, en forandring fra "fritt fram" vil som regel bli til noe mindre fritt?

 

Dersom du med falitt mener at jeg ikke tror vi kan få igjennom jakt med hvilken som helst halvauto, under en våpenlov der halvautomatiske våpen faktisk er forbudt, da er jeg enig - det er en falitterklæring. Jeg ser bare ikke hvordan vi skal få endret den loven, den veien.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om noen kan forklare meg (fortrinnsvis de som er imot AR til jakt) hvorfor det er mer skremmende for "folk flest" å se en jeger med en AR15 enn en DSSN skytter (som løper mot skivene) med en AR15.

Det er for meg et mysterium....

Et klassisk svar på dette er at konkurranser foregår i lukkede områder, men så var det jo alle de flotte boltsmellere med chassis, quadrail osv som kan ligne tilnærmet en ar15 som fullt lovlig brukes rundt overalt i heia til jakt. Dermed lurer jeg på hva som er forskjell i anseelsen mellom en bolt kontra halvauto?

Link to comment
Share on other sites

Jakt vs. konkurranselista har ikke noe med "hemmelighold og frimureri", det har med behov, henholdsvis til jakt og idrett. Norge har en av verdens beste våpenlover, men det er tydeligvis ikke godt nok for enkelte som absolutt må tøye strikken.

 

Lykke til forresten med folkeaksjon for et halvautovåpen i hvert hjem uten noe som helst krav til aktivitet, tror dere får stor oppslutning når dere går dør til dør. Det kan jo overhodet ikke virke merkelig for vanlige folk. Deretter kan jo den nye organisasjonen bare lage en liste med krav til forbedringer som leveres til Stortinget. Sikkert liten sjans for at det går andre veien og noen sier at "nei, dette går dessverre ikke. Forresten, fra nå får du kun innvendig magasin til jaktvåpen. Pistolgrep ser så fælt ut, det kan vi ikke ha. Har du behov for svart plaststokk også? Neh." Detaljregulering, jippi!

 

Noen tenker ikke lenger enn til nesa.

Link to comment
Share on other sites

Jakt vs. konkurranselista har ikke noe med "hemmelighold og frimureri", det har med behov, henholdsvis til jakt og idrett.
og jeg som trodde haken var at myndigetene ikke ønsket noe av militær karaktér til jakt. Jeg føler faktisk behov for noe annet enn det som står på dagens liste.
Link to comment
Share on other sites

Nå er det sannsynligvis en ny våpenlov rundt hjørnet, så EGENTLIG er dette er perfekt tidspunkt for å få dyttet inn noe slikt som AR15 til jakt..

 

Våpenloven og våpenforskriften har da nå ingenting med dette å gjøre. Det er forskriften om Utførelse av jakt, felling og fangst som bestemmer dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om noen kan forklare meg (fortrinnsvis de som er imot AR til jakt) hvorfor det er mer skremmende for "folk flest" å se en jeger med en AR15 enn en DSSN skytter (som løper mot skivene) med en AR15.

Det er for meg et mysterium....

Et klassisk svar på dette er at konkurranser foregår i lukkede områder, men så var det jo alle de flotte boltsmellere med chassis, quadrail osv som kan ligne tilnærmet en ar15 som fullt lovlig brukes rundt overalt i heia til jakt. Dermed lurer jeg på hva som er forskjell i anseelsen mellom en bolt kontra halvauto?

Det må være det dårligste svaret ever. Da seier man indirekte at sporten man driver med ikke tåler dagens lys, men det går bra fordi ingen (utenforstående) ser det.

Link to comment
Share on other sites

Svaret han fikk fra meg har jeg fra en ganske aktiv DSSN skytter her inne på forumet, noe som har vært diskutert før i en annen lignende tråd. Dette burde jo også være innlysende å forstå, når man ikke får lufte ar i skauen pga utseende og kun bruke den på stevner.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne tenkes at DFS tok til vettet og laget en klasse/program for en sivil, halvauto HK versjon. Da er veien kort. Jeg skjønner uansett ikke hvorfor DFS ikke skal kunne bruke halvautoer når DSSN kan?

 

Hadde dette noen gang skjedd hadde jeg sannsynligvis flyttet til skytebanen min. :)

Men dette tror jeg aldri kommer til å skje.

 

DFS er nok litt for opphengt i Saueren, og et eventuelt nytt våpen der blir nok en enda mer ergonomisk tilpasset boltrifle.

Selv dette ligger nok veldig langt frem i tid. (tror jeg)

 

Om noen har energi til det, så synes jeg de skal prøve. Men det er noe med å velge sine slag.

 

Det synes jeg også, og ja du har helt rett i at man må velge sine slag.

Dette er et utrolig viktig slag da "våpen av militær karakter" i teorien lett kan brukes til å bannlyse fryktelig mange nye våpen.

Hadde denne definisjonen også vært gjeldende for boltrifler er det mange som hadde hatt et problem.

 

 

 

Skremsel, OK, jeg skal ta den, men falitt? Vi har faktisk lov til å jakte med nesten hva som helst som kommer under definisjonen rifle, det eneste som mangler er halvautomatiske rifler med militær karakter (hva det nå enn er)

Dersom man ikke tror på, at man kan få lov til dette, hvorfor krangle, en forandring fra "fritt fram" vil som regel bli til noe mindre fritt?

 

Nei, det har vi ikke. vi har 22 alternativer til halvautomatiske våpen, og hvis du skal dele opp disse i forskjellige kategorier etter hvilket kaliber du har behov for sitter du ikke igjen med så fryktelig mange rifler å velge mellom.

 

Dersom man ikke tar denne krangelen om "fritt frem" så mister vi også det vi har.

(Ref HK 91 som plutselig forsvant fra godkjenningslista for noen år siden)

 

 

Dersom du med falitt mener at jeg ikke tror vi kan få igjennom jakt med hvilken som helst halvauto, under en våpenlov der halvautomatiske våpen faktisk er forbudt, da er jeg enig - det er en falitterklæring. Jeg ser bare ikke hvordan vi skal få endret den loven, den veien.

 

Ja, og det er jo dumt å ha den troen. :)

 

Jeg er enig i at det er en tung kamp, og den ville vi nok sannsynligvis ikke vunnet i dag, men jeg synes ikke man skal gi opp hele greia av den grunn.

Det viktigste i første omgang er vel egentlig at man får jegerne selv til å innse at dette ikke er så fryktelig skummelt som de skal ha det til?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er det sannsynligvis en ny våpenlov rundt hjørnet, så EGENTLIG er dette er perfekt tidspunkt for å få dyttet inn noe slikt som AR15 til jakt..

 

Våpenloven og våpenforskriften har da nå ingenting med dette å gjøre. Det er forskriften om Utførelse av jakt, felling og fangst som bestemmer dette.

 

 

Det er vel våpenloven som legger grunnlag for hvilke våpen vi kan erverve?

 

 

 

 

HK 91, sammen med 93 og 94 var vel aldri på listen...

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-09-09-930

 

HK 94 står der den, og jeg er rimelig sikker på at HK 91 sto der tidligere..

Ellers hadde det vel ikke vært såpass mange sivile Hk 91 rifler her i landet? :wink:

 

 

Det har tidligere vært forsøk på å regulere bort boltrifler av militær karaktér uten at de fikk det til. I så fall kunne man vel brukt denne oppskriften i en gjenomgang for å føye sammen jakt og konkurranse lista.

 

Jøss, dette er nyheter for meg.

Finnes det noe lesestoff rundt dette?

 

Eventuelt om du har lyst til å ta en rask kortversjon her? :)

Link to comment
Share on other sites

Det er på tide at vi slutter med å være så utrolig følsomme med tradisjon og alt, derfor kommer man ikke langt i utviklingen. Jeg mener at det ikke ville reageres noe mer på å dra en ar i skauen, fordi taktiske boltsmellere til jakt som ser helt lik ut har da allerede vært i omløp i mange år uten at vanlige folk har reagert på dette. Ellers ville det blitt endring for lenge siden. Dermed ser en vanlig person ikke forskjell på våpen som for vedkommende bare er et våpen uansett om det er med frittstående pistolgrep og langt magasin eller ikke.
@Furulyng

Slike endringer er allerede foreslått, men aktiv lobbyvirksomhet fra våpen og jaktgrupper - samt en god del dose sunn fornurt den ogangen sørget for at vi ikke fikk et spesifikt utseende forbud på jaktvåpen generelt.

Resultatet av en ny runde kan jeg ikke spå, men jeg vet hva jeg tror. OG det er at ddet å prinnsippielt rett, på ingen måte garanterer at man får medhold...

 

Mitt inntrykk er i og for seg at du tar grundigfeil om hvordan "mening mann" klassifiserer våpen man bre ser, og må gjøre seg opp en mening om basert på kun utseende.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

HK 91, sammen med 93 og 94 var vel aldri på listen...

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-09-09-930" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

HK 94 står der den, og jeg er rimelig sikker på at HK 91 sto der tidligere..

Ellers hadde det vel ikke vært såpass mange sivile Hk 91 rifler her i landet? :wink:

 

Joda, for de av oss som har hengt med en stund, fløt landet av melk og honning før den der j..vla listen dukket opp på begynnelsen av 2000 tallet.

 

Før 92/93 var det også fritt frem for butikkene å ta inn semi surplus rifler...

 

Jeg snakket med Våpenimpex som hadde HK importen rett etter den revisjonen i 92/93 og han hadde ikke villet sende frem rifler til, som ha kalte det, destruksjon hos myndighetene, når modellene var for utgående. Mulig Jevnaker Agentur som tok over, har fiflet med noe, siden 94 står der.

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven og våpenforskriften har da nå ingenting med dette å gjøre. Det er forskriften om Utførelse av jakt, felling og fangst som bestemmer dette.

Jo, for det er Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen som sier hvilke spesifikke halvautomatiske rifler som er tillatt på jakt. Den forskriften er hjemlet i Våpenloven. Slik MD sier at Utøvelsesforskriften skal tolkes, er AR-15 okidoki til jakt da det ikke er et halvautomatisk skytevåpen av militær karakter - se side 12 i forskriften med kommentarer: http://www.miljodirektoratet.no/Documents/publikasjoner/M64/M64.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...