Jump to content

Halvauto rifle som kan bygges om til taktisk stil


tmkarlsen

Recommended Posts

hei.

 

leter etter en rifle som skal brukes til dynamisk skyting, vill gjerne ha ei som er godkjent så det ikke tar alt for lang tid å erverve dette, gjerne i 223/5.56xnato eller lignende som lett kan bygges om til en taktisk versjon som egner seg for denne typen skyting.

 

Vill da gjerne ha mulighet for å ha rails så det kan brukes ekstra utstyr på en lett og enkel måte. tenker da på å kunne veksle å slikt.

 

noen som har gode foreslag bortsett fra mini 14 syns denne er sånn passelig dårlig.

 

Alle foreslag tas imot med stor takk :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 444
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

usikker på hva du mener med "tar alt for lang tid å erverve".... "eller bygge til taktisk versjon"

Taktiske versjoner egner seg egentlig dårligere til denne skyting da det ikke har noe som helst med IPSC å gjøre.

 

Alle halvauto ervervet til DSSN er underlagt de samme reglene. Men mener du lagerstatus i Norge?

 

;im anbefaling i open:

en eller annen AR15 med 18" løp og riflelenght gas system, ok komp, matchavtrekk og magasiner. pluss optikk

Butikker har som regel en pakke (kan sette sammen en) så hør med dem.

 

Det er egentlig ikke så komplisert med rifle.

Link to comment
Share on other sites

skyter dynamisk, men å skal låne en rifle som egner seg til dette på vær trening er ikke holdbart å og få godtkjent ar15 tar opp til 6mnd - 1år ca her oppe i nord, i følge politiet , så da leter jeg etter noe i mellom tiden. å med taktisk tenker jeg på en rifle som har godt utvalg i stokker i syntfiber med rails feste muligheter for å kunne bytte sikte lett uten å bruke verktøy samt kunne ha grep på riflen fremme. planlegger og starte innen flere typer skyting så vill ha noe som er litt tilpassnings dyktig.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med at det tar 6-12 mnd å få godkjent AR oppe i nord? Hvis du har skutt to år og samlet opp nødvendige stevnepoeng så skal ikke søknad på AR ha noe lengre behandlingstid enn en hvilken som helst annen våpensøknad.

Det er strengt tatt ingen halvautoer du kan erverve til jakt som er egnet til dynamisk, selv om du bygger de om.

Link to comment
Share on other sites

En våpensøknad på Ar15 til dynamisk skal ikke ta noe lenger tid enn søknad på f.eks Hagle kal12 forutsatt at en oppfyller kriteriene for erverv og kan dokumentere dette.

Egentlig er eneste alternativ på jaktlista Mini14, evt VEPR(litt usikker på tilgangen på hicap magasiner til VEPrn), men de er vel ikke så godt egna etter det jeg har skjønt, Mini14 med supertacticoolrailstock av type plasticfantastic er og blir wannabe AR uansett (+at det ødelegger utseendet på ei i utgangspunktet ganske pen rifle)

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på om du er forbi karantenetiden, eller ikke utifra det du skriver? men har du skjema fra klubben skal det som martin sier ikke ta så lang tid.

 

Riflegutta er tidvis altfor gode... 2 år med pistol og stageplanning/lære seg ting er ikke dumt, men om man vil skyte rifle er de fleste veldig hyggelige og snille og låner bort DYRT utstyr!

 

Har skutt litt med slemmo og kenny, og jeg føler som en totalt løk når man ser hitfaktor forskjellen og tiden på f.eks. steel challenge.

Link to comment
Share on other sites

har ikke nok deltagelse enda da det er langt fra til klubben så blir det litt sporadiske treninger.

 

du skjønner har hk416 som tjeneste våpen og har brukt en del penger på diverse utstyr som 2fot, grep osv, å bruke denne til skytetrening da ikke til dynamisk.

 

vill ha en passelig god halv auto rifle som jeg bare kan flytte over mellom de 2 uten og måtte permanent montere noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hvor har man det fra at

MR223A3.jpg

 

er mer egent til dynamisk skyting en:

22660d1346009112-581-tactical-w-wood-stock-leupold-mini-14-001.jpg

 

?

 

Jeg opplever det stadig vekk som at pistolgreps konstruksjonen (som er en løsning for billigere produksjon....) er underlegen en mer standard riflekolbe til reel skyting.

Link to comment
Share on other sites

eneste alternativ på jaktlista Mini14, evt VEPR

Vepr Super er tung som et dyr, og det er en ikke ubetydelig utfordring å få til magasiner med fornuftig kapasitet, da de som er tilgjengelige er lagd for en annen patron med annen form enn 223. 223-en blir i disse sittende skeivt og man får ikke stappet mer enn 12-15 skudd i før det sier stopp. Da må man til å modifisere som en annen Reodor Felgen. Da er det mindre styr med mini-14, eventuelt å skrive en fin søknad til kompanisjef om å få bruke tjenestevåpenet til konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Man vil ha minst mulig dill-dall på riflen. Når noen sier taktisk tenker jeg en ubrukelig klump med quad rail, lommelykt, vertikalgrep, laser, tofot osv., ting som har ingen hensikt og gjør riflen voldsomt ubehagelig å skyte med. I tillegg ser det militært og "skummelt" ut, noe vi prøver å distansere oss fra. Av de overnevnte duppedittene er det kanskje bare tofot som er vits å ha, og tilogmed den blir sjelden brukt i IPSC.

 

Hvis du ikke får lov til å låne HK-en fra kongen vil jeg heller anbefale deg manual action, som faktisk er veldig morsomt - prøv. Karantenetiden er der for en grunn. Og vær så snill, ikke nevn taktisk igjen...

Link to comment
Share on other sites

du blander sammen lovverk, forskrifter og forbund regler og forordninger.

 

Deriblant det rent banale at for å være godkjent il jakt som halvauto rifle, så må noen hha levert modellen inn til godkjenning. Videre et øsnke fra DN om at våpen som ser ut som militære våpen, ikke skal nyttes til jakt pga jaktens omdømme.

 

Våpen er faktisk ikke bedømt på farlighhet...

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg kjøper ikke helt argumentet ditt Hassel. Tror du virkelig at alle lands militære styrker går SÅ på akkord med funksjonalitet for å spare noen kroner? Og at et kunststoffskjefte med tradisjonell utforming skal koste SÅ mye mer enn en todelt løsning tror jeg heller ikke så mye på. At frittstående pistolgrep ikke passer for alle situasjoner eller alle hender er jeg enig i, men at det ikke har noen fordeler? Personlig synes jeg slike grep er vel så naturlig. Angrer fremdeles på at jeg ikke kjøpte den Spas-12'ern jeg hadde tilgang på, jeg tror den hadde vært helt konge på banen. Rett grep derimot utgår totalt.

 

Etter dagens standard er ikke Minien en god rifle, hverken til det ene eller andre. Jeg mistenker vel at det er eneste grunnen til at den fremdeles er tolerert, folk flest vil ikke ha de. At den i tillegg trekker ned folks inntrykk av halvautoer skader sikkert heller ikke :wink: [/konspirasjonsmodus]. Men av fritt tilgjengelige modeller er det nok den eneste som er egnet for praktisk, billige høykap-magasiner er et absolutt krav der. Det meste andre kan en som regel få til på en eller annen måte (koster bare penger), men går du rundt og er redd for magasinene dine så duger den ikke.

Link to comment
Share on other sites

Minien er pga av konstruksjons utfordringer ike helt super presisjons messig... det er jeg enig med deg i. men jeg tror at all verdens hærer prioriterer kostnad fremfor optimalt nytte... at det har blitt en motegreie er en annen side av saken.

Link to comment
Share on other sites

Hadde sporten vært eldre ville vi helt sikker fått høre hvor overlegen Krag'en var :mrgreen:

 

At militære design plages av moter og bakstrevesk holdning er ikke noe nytt, men jeg synes du overdriver kostnadsspørsmålet. At det var en besparelse i treverk-perioden er jeg enig i, men for masseproduserte syntstokker kjøper jeg ikke argumentet. Det er også veldig vanskelig å argumentere mot at de gjør det bra selv på topp-nivå innen sporten, hadde det vært noen stor ulempe ville vi garantert sett flere vanlige stokker der. Jeg har ikke noe i mot det ene eller det andre, alt til sitt bruk. Og ergonomi er ikke noe mindre viktig med todelt stokk, det finnes gode og dårlige kolber.

Men jeg må si jeg liker et godt pistolgrep, mulig jeg har litt stive håndledd men for meg føles det mer naturlig.

Link to comment
Share on other sites

Som en som har litt erfaring med å bære sånne militær smellerter i situasjoner hvor det er helt greit å h kuler og krutt i magains og kammer... Og her gammel nok til å også hat patruljetjeneste med M98kf1 så kan jeg underskrive på at en tradisjonelt utformet riflestokk er mindre egnet og praktisk til det soldater gjør mest med geværet sitt... nemlig å bære det på hensiktsmessig måte. Vider er den enkel pistolgrep varianten bedre egnet til de ca 10% som er venstrehendte. Jeg har også hatt gleden av og skyte en del med AK design og Mini 30 i samme kaliber, og har en subjektiv opplevelse med det.

 

Ja, i syntstokk alderen er nok kostnadsforskjellene mellom de forskjellige rifle konfigurasjonene neglisjerbare, men når noe er mote så er det mote. Den moderne stridsriflen har sitt utsprang i STGW 44 somigjen koppierte mye fra MP38/40 prodoksjon og design. 'rikanerene holdt lenge på "rifle" design opp mot "Mp" design med Garand og M14, til disse ble faset ut til fordel for den billigere M16 katastrofen. Ag 3 ble jo designet av samme krets som spikket ut STGW 44 osv.

Jeg har heller aldri, så langt jeg kan komme på, lest, hørdt eller fått kjennsakp til noen utprøvinger, testinger eller praktiske erfaringer som tilsier at utstikkende pistolgrep skulle vært bedre skytemessig?

 

Men, for en konkurranseskytter, som knapt bærer våpenet sitt i noen annen form en på banen når han skyter så tror jeg at ting er annerledes. Påstanden min (fullstendig udokumentert) er at ergonomien i en mer klassisk riflestokk er bedre til dynamisk skyting en det dominerende rifle designet. Det mener jeg ut i fra den reele skytter erfaring jeg har, slik jeg opplever den. Problemet med å sammenligne Mini 14 og AR 15 er at det ikke er ergonomien man sammenligner, men våpenets iboende presisjon, driftsikkerhet og stabilitet. Der kommer minien til kort på mange områder. AR 15 designet er de fleste andre konkurrenten mekanisk bedre til dynamsik skyting en de tilgjengelige "tradisjonelle" riflene som kunne ha konkurrert. Så langt er det vel bare ACR som er et potensielt våpen i så måte*. Selv Benelli MR1 som i og for seg er på lista sliter vist litt med stabilitet og presisjon sammenlignet med AR.

 

Altså, PÅstand: Stridsrifle looken har en opprinnelse i produksjonskostnader og blir beholdt for rent reelt taktiske egenskaper, i tillegg til mote (overraskende mye i krigens verden som er det) samt tradisjon. for en dynamisk skytter er utfordringen annerledes. Men utvalget ikke så bra. Så det jeg da hevder, og bruker skrekkelig mange ord for her er: det er ikke noen reel praktisk vits i å opphore en mini 14 til dynamisk skyting, med taktikule stokker og slikt. Men klart, man ser jo tøffere ut i speilet med dem. 8)

 

*Jeg tror vel i og for seg at en Valmet Petra i 223 kunne vært noe... men da har vi inne på det med høner og tenner... Feel free to sell me one so I can prove my self wrong... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hassel, hva de som kjøper inn våpen til Forsvaret legger vekt på vet jeg ikke noe om, men jeg både håper og tror det er litt mer enn mote. Bæring og håndtering er jo nevnt, er nok klare fordeler der til pistolgrepet.

 

Når det gjelder den tradisjonelle stokken sin fortreffelighet, selv innen konkurranse hvor våpenet ikke bæres mye, så føler jeg meg rimelig trygg på at hvis det hadde gitt noen som helst tenkelig fordel så hadde det blitt brukt av de beste innen IPSC rifle (og 3 gun), om ikke her i Norge pga. godkjente modeller så helt sikkert internasjonalt. Likevel, selv i land hvor man enkelt kan få tak i AR 15 med tradisjonell kolbe så ser den ut til å glimre med sitt fravær i toppen. Å hevde at det er hovedsakelig mote kan jeg ikke se at det skal være noe hold i.

Link to comment
Share on other sites

nja, egentlig så understreker du det jeg påstår Lindskog

 

Det forsvaret la vekt på er driftssikkerhet, funksjonalitet, brukervennlighet OG pris. (og mye mote - som i "vi må ha det de andre har" ) Ergonomien kommer nok svært langt ned på lista over det som ble vurdert... og det eneste relle alternativet på det tidspunktet (når man byttet ut garand) ville ha vært M14, men den var utdatert allerede da...

 

Og så lenge "miltær" rifle klonene er mekanisk bedre egnet en det trad rifle stokken vil de benyttes. (et annet moment som jeg kom på som ikke er avhengig av ergonomien er jo det med magbytte...) Men det er det med mote, og det er bare en påstand. Dog så er det som jeg skrev mye mer av det i den militære verden en man tror. Helt seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Moter og ren synsing er vanlig også i de militære systemer, ingen tvil om det. Men at ergonomi ikke vektlegges er jeg uenig i, selv om hva folk mener er god ergonomi selvfølgelig vil variere. At dagens design er basert på synsing og ikke reelle tester kan godt være, jeg kan heller ikke bevise at jeg skyter bedre med ett design. Men det føles bedre ut for meg, og jeg er neppe den eneste. Du har annen erfaring og den kan ingen ta fra deg, å diskutere smak&behag er ikke lett.

Ergonomi påvirker mer enn bare skytingen, for mange er bæring vel så viktig. Og i strid tyr man ofte til teknikker som ikke er nødvendige mot papirmål (skyting fra dekning), der har nok frittstående grep en ekstra fordel. Praktisk innebærer likevel mye våpenkontroll under bevegelse, og der synes jeg (synsing, helt klart) pistolgrep gir mer frihet, kontroll og fleksibilitet. Dessuten, ser man på matchrifler ser man også at de jevnt over bruker mye rettere pistolgrep enn det tradisjonelle designet. Riktignok ikke frittstående grep, men ergonomien er likevel sammenliknbar.

 

Men at frittstående grep ikke er et absolutt krav er jeg enig i, og at det ikke passer like godt for alle er også et helt greit argument. Det er lov til å prøve seg frem før en hoster opp x antall tusen for det gjeveste av overprisede kolber.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg ville i alle fall ikke brukt noe annet en frittstående pistolgrep til dynamisk, du slipper en unaturlig knekk i håndleddet når du skyter og det er fullstendig overlegent ift til å håndtere børsa i alle de forskjellige vinklene og skytestillingene man opererer med, kanskje med unntak i akkurat når man står med stock at hip level og venter på pip :P

Link to comment
Share on other sites

Egentlig et ganske spennende tema dette med pistolgrepsvinkler. Tror det er ganske individuelt(sett i forhold til pistol, der er det jo også flere muligheter, eksempelvis 1911 vs pardini på militærpistolfronten), også tror jeg man lett kan ha innlærte preferanser som ikke nødvendigvis er naturlige.

 

Er jeg glad i 1911'ens grepsvinkel fordi den passer meg, eller fordi jeg hadde et romantisk forhold til istolen og dermed brukte masse tid på å lære meg å like denne grepsvinkelen?

 

Jeg mener å observere at for eksempel konkurranseluftgeværer som oftest har en veldig bratt grepsvinkel- og de er jo forsøkt optimalisert for presis stående skyting på små stasjonære mål.

 

Samtidig kan man jo se til engelske skjefter på fluktskytingshagler- er det tradisjon eller funksjon som styrer skjefteutformingen der? De er jo ikke bygget for bæring, men skyting på drevet fugl- og de manlger pistolgrep totalt.

Kanskje lurt å ta en titt på moderne konkurransehagler- har de optimaslisert funksjon, eller finnes det nok "kultur" innenfor sporten til at man velger det som er tradisjonelt?

 

Bæring kontra skyting, rask skyting på store eller bevegelige mål kontra presis skyting på små stillestående mål- mange faktorer som skal balanseres.

 

Selv prøvde jeg en pistolgrepskolbe på 870'en for en del år siden, da det fortsatt var lovlig. Den ble lagt i skuffen ganske fort, jeg trivdes mye bedre med den tradisjonelle.

Link to comment
Share on other sites

Engelske haglestokker er vel laget for å skyte rett opp etter hva jeg har hørt. Konkurransehagler ellers har gjerne veldig bratte pistolgrep av den grunn at man ofte skyter ganske rett frem, jakthagler gjerne litt mindre vinkel for bedre å passe til både skyting oppover og fremover antar jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hva sier loven om bruk av halvauto rifle ervervet til jakt i praktisk skyting? Våpenet er strengt tatt ikkje ervervet til den type bruk og man vil vel da kunne risikere å miste det? I så tilfelle blir det vel litt risikabelt å bruke en mini14 jakt rifle i karantene tida?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...