Jump to content

få en presis mini-14


Aircooled

Recommended Posts

Fikla litt med minien i dag. Først så reduserte eg gassporten til 1,5mm (orginalt rundt 2,3) ,gjenga løp og lagde ein rekyldemper/smellforsterkar/gjengebeskytter i påvente av at eg får laga meg ein dempar.

 

Resultatet var at med rekyldempar på så kasta den hylsene lenger en aldrig før :shock: Må nok ned i 1mm :/

 

rekyldempmini.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 253
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Unge hr. 20mm Cannon.. Hvis du ikkje snart gir mer info. om ditt mini-14-prosjekt generelt, og gjerne pris for oss som har lyst på en heldempet liten karabin i .458 SOCOM spesielt, kan enkelte bli fristet til onde og grusomme handlinger.. For eksempel å lokalisere seg utenfor ditt soveromsvindu kl. 0500 en morgen, tolke "ut mot havet" på trekkspill. Og bare for å advare deg.. Når eg synger høres det ut som en tungt rusa utgave av Mikke Mus..

Link to comment
Share on other sites

Unge hr. 20mm Cannon.. Hvis du ikkje snart gir mer info. om ditt mini-14-prosjekt generelt, og gjerne pris for oss som har lyst på en heldempet liten karabin i .458 SOCOM spesielt, kan enkelte bli fristet til onde og grusomme handlinger.. For eksempel å lokalisere seg utenfor ditt soveromsvindu kl. 0500 en morgen, tolke "ut mot havet" på trekkspill. Og bare for å advare deg.. Når eg synger høres det ut som en tungt rusa utgave av Mikke Mus..

Gå på!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Goddag Kammerater!

Har hatt vel mye å gjøre i det siste, og prosjektet er midlertidig lagt litt på is, men venter inn noen nye deler fra det store utland, og da kommer jeg til å blåse støv av prosjektet igjen.

Forventet ankomst på delene er innen ca 4 uker.

Har skutt litt med den på bane, og den mater den.

Moro å skyte med. :D

Har ikke testet noe presisjon noe særlig, men det ser ut til at den går ca der du sikter.

540m/s på 405 grain Remington kule.

Holder i massevis til storvilt.

Vet ikke om jeg fortalte at jeg kjøpte en Leopold Circle Dot kikkert.

Kommer med mer etterhvert.

En av årsakene til forsinkelsene er at jeg må lage til noe greier for Hassel først.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg skulle gjerne ha gjenget pipen på en Mini-14 for påsetting av kompensator, men de aller fleste stedene jeg har hørt med tar ca. 1000,- for en slik jobb. Jeg bare synes dette høres mye ut da det for min del virker som en relativ kort og grei prosess. Er dette prisnåvet det ligger på hos de fleste forhandlere/børsemakere, eller vet noen om et sted som gjør det billigere?

 

 

 

Slått sammen med en eksisterende tråd om samme tema. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Ikke vent at det er like billig å gjenge en mini som andre børser, det ligger mer arbeid i en slik jobb.

Pipa er vanskelig å få utav kassa, og det er vanskeligere å spenne opp kassa skikkelig enn på de fleste boltrifler.

Om forsiktet i tillegg skal flyttes blir det også ekstrajobb.

Link to comment
Share on other sites

Ikke vent at det er like billig å gjenge en mini som andre børser, det ligger mer arbeid i en slik jobb.

Pipa er vanskelig å få utav kassa, og det er vanskeligere å spenne opp kassa skikkelig enn på de fleste boltrifler.

Om forsiktet i tillegg skal flyttes blir det også ekstrajobb.

HÆÆÆÆ

Dette må du begrunne, for det er alt annet enn min erfaring.

Og hvis børsemakeren spenner opp på kassen, finn en annen som vet hva han driver med.

Fjerning av forsiktet er gjort på et øyeblikk.

Men jeg personlig etter det jeg vet om mini-14 nå, hadde aldri giddet å legge noe særlig energi eller kapital i orginalløpet. Få deg et tykt løp fra LW eller BB i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert mulig å gjøre det effektivt om man kjenner minien og har rutine på jobben, men børsemakeren "min" er ikke spesielt glad i å gjenge mini, fordi det ikke er like enkelt som en vanlig boltrifle.

 

At det er umulig har jeg ikke sagt, men det er mer arbeid involvert enn med en valig boltrifle!

Link to comment
Share on other sites

Men jeg personlig etter det jeg vet om mini-14 nå, hadde aldri giddet å legge noe særlig energi eller kapital i orginalløpet. Få deg et tykt løp fra LW eller BB i stedet.

 

Da må du vel ha ei ny gassblokk også for å få fullt utbytte, eller er det OK med den nedfresingen av løpet inni blokka??

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke ok med en sånn neddreiing på løpet da dette vil gi en helt klar weak-point.

Så en ny gassblokk er nok på sin plass.

Jeg har bestillt flere fra Accuracy System Inc, men er vel ikke helt ut 100% fornøyd med produktet, da jeg mener den har visse svakheter, samt at jeg mener han er vel dyr i pris.

Jeg har derfor prøvd å tenke ut endel forbedringer, og egentlig stopper det vel opp i mangel på maskin. Men det kommer vel med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Det er forøvrig en slik neddreiing på Ruger Mini-14 Target.

Men løpet er ganske mye tykkere foran. Jeg har prøvd en slik ganske mye, og den er bedre enn orginal, og den er i tillegg utstyrt med en pipesvingningskompensator.

Ekstrem presisjon kan du bare glemme, børsen vil ikke bli en vinner i en BR konkurranse.

Men det går an å gjøre en hel del for å forbedre presisjonen. Det er forøvrig beskrevet i diverse tråder her på Kammeret.

Jeg ser at noen kjøper en såkalt Accu-strut, med varierende hell, og den har i stor grad samme virkning som en pipesvingningskompensator.

Jeg har bygget en med ASI gass-blokk på 0,875" og 24mm løp både foran og bak, samt 1" løp de første 4" frem fra kassen. Men eieren har latt vente på seg når det gjelder å komme med en tilbakemelding når det gjelder presisjon. (Visstnok pga tidsklemme)

Dette er tykkere løp enn det ASI leverer, og løpet er i en langt høyere kvalitet (LW), så jeg er ganske spent selv.

Imidlertid er en av svakhetene til ASI gassblokk, at de har lagt inn restriksjoner på gass-strømmen, slik at man ikke kaster hylsene 20-25 meter. Faren er imidlertid at man kan oppnå mateproblemer i stedet

Mitt mål er å oppnå under 1" egenspredning på en Mini-14, uten mateproblemer, uansett kaliber eller ladning.

Jeg har brukt 500 timer + på å gruble over svakheter med Mini-14, og sikkert 200 timer + på å se løsninger i det forferdelige avtrekket i den børsa.

Avtrekket jeg har arbeidet med, er redusert fra 5,5 kg til 2,2 kg, og det hjalp en hel del.

Men mitt mål er å klare å bygge et justerbart matchavtrekk utav det som er der, eller konstruere et nytt avtrekk.

Foreløpig er mitt prosjekt Mini-14 lagt litt på is, pga. av andre prosjekter, men jeg regner med at når disse er ferdigstillt, så vil jeg gå i gang med det igjen.

Jeg er stor fan av denne forferdelige skranglekassen, og har ikke tenkt å gi den fred før den går tilnærmet hull i hull!

Link to comment
Share on other sites

20mm,

Må si at du snakker om veldig mye interessant der :)

Jeg fikk Tactical'en min på onsdag, så vil nok være veldig interessert i det du måtte ha av utvikling mot 1" presisjon.

Har ikke fått skutt med den ennå (ikke hatt tid :o), men sitter å kjæler med den i ny og ne. For alt jeg vet, så kan jeg jo ha fått et veldig presist eksemplar, men...

Skal få gnukket av eventuelt lagringsfett også, selv om det egentlig ikke så ut til å være mye av det, og komme meg på en eller annen dertil egnet skytebane, og se hva jernet er god for. Skranglekasse sier du....ja, det var litt leamikk som klinket og klanket. Men er imponert over lyden når man tar ladegrep, høres jo nesten ut som om jeg tar ladegrep på en 12,7.... :P

 

Uansett, håper du holder oss oppdatert på Mini-14 prosjekter fremover ;)

Link to comment
Share on other sites

Gjenga min sjølv, med varierende hell. Men det virker no greit nok. borra opp forsiktet så det skulle passe over neste "step" på løpet og gjenga opp låsehullet og satte i settskruer.

 

Har og redusert gassporten men det er tydeligvis ikkje nok for eg får ein fæl blåst med kruttgass i tryne. Dette er med demper såklart.

Med heimelaga "komp" funker alt som ein drøm.

Link to comment
Share on other sites

Goddag Kammerater!

Har hatt vel mye å gjøre i det siste, og prosjektet er midlertidig lagt litt på is, men venter inn noen nye deler fra det store utland, og da kommer jeg til å blåse støv av prosjektet igjen.

Forventet ankomst på delene er innen ca 4 uker.

En gledens dag; deler ankommet i dag!! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...

Har lest igjennom tråden her, og andre, men kan ikke si at jeg har blitt allverden klokere av den grunn.

Det er ikke mange som legger ut data på samlinger @ 100/200m

 

Uansett, kjøpte en mini 14 ranch rifle i rustfri i slutten av 2010,

da jeg oppfattet at det dithen, at USA ikke kom til å exportere så mye mere av denne, var det bare å handle ;)

(var siste børsa i hyllene, og eneste forhandler som hadde 1 stk igjen, dengang iallefall)

Stemmer det at det er slutt på eksport/import av disse?

 

Jeg har enda ikke prøvd denne rifla, og har enda ikke kjent på avtrekket, men har lest at avtrekket kan med fordel justeres.

Er dette noe man kan gjøre selv? eller er det noe en børsemaker bør se på? evt pris?

 

Accu-Strut, hvor mye hjelper denne? Er vel mest nødvendig på 1gen? Eller hjelper den på nyere 580 serien?

 

 

Har som sagt enda ikke skutt med børsa, så vet ikke om jeg er av de heldige(få?) med grei presisjon, men har kjøpt den med åpent sinn, og viten, at visse endringer bør gjøres.

 

Så de som har prøvd, og gjort endringer, kan godt komme med forslag og tips.

Link to comment
Share on other sites

Har lest igjennom tråden her, og andre, men kan ikke si at jeg har blitt allverden klokere av den grunn.

Det er ikke mange som legger ut data på samlinger @ 100/200m

 

Data for samling må generellt tas med en pose salt på dette forumet.

Tre heldig plasserte skudd er nok til at enkelte tar fram skyvelæret og jubler tilfreds.. mens andre er mer nøktern og måler ut fra en gjennomsnittlig 5 skudds. Det er også litt kreativitet på hvordan målingen foretas.

 

Men noe info må jo kunne dras ut av denne tråden;)

 

På min rifle (580 serie);

Orginalt= Noe større enn en snusboks. I mitt hode ubrukelig til jakt.

Justert avtrekk + Accustrut => Som regel innenfor 8 på 100m.

Justert avtrekk + Accustrut + beddet => Innenfor 9 på 100m med enkelte fluer på 8.

Justert avtrekk + Accustrut + beddet + Barnul ammunisjon => noe større en snusboks med fluer helt utpå det hvite

 

Jeg har enda ikke prøvd denne rifla, og har enda ikke kjent på avtrekket, men har lest at avtrekket kan med fordel justeres.

Er dette noe man kan gjøre selv? eller er det noe en børsemaker bør se på? evt pris?

Accu-Strut, hvor mye hjelper denne? Er vel mest nødvendig på 1gen? Eller hjelper den på nyere 580 serien?

Justering av avtrekk er lett på mini'n. Poler de to flatene som tar mot hverandre for å redusere kryp og skift ut en fjær ut fra hvor lett avtrekk du ønsker.

Tips 1; søk litt i YouTube

Tips 2; Kjøp en tynn dremmel kutte skive, knekk den med fingrene og puss med den inntil du ikke kjenner friksjon.

 

Accustrut.. jeg har det på min, men er i grunnen ikke kjempe begeistret. Scroller du litt tilbake i tråden, kan du lese at jeg har problemer med at serien senker seg betraktelig når børsa blir varm. Faktisk så mye som 10-15cm.

Link to comment
Share on other sites

Accustrut har god effekt på nyere modeller også.

Jeg har en 580, og ut av esken skjøt den type papptallerken på 100m. Med kikkert!

Har siden montert Accustrut men ikke gjort noe med avtrekket eller beddet den.

 

Her er noen bilder fra skyting i vinter:

 

Hold: 200m.

Ammo: 55grs Federal

 

imag0043u.jpg

 

Samme dag, ammunisjon og avstand. Dagens 5 første skudd:

 

pc280038.jpg

 

 

Noen uker senere, samme hold og ammunisjon, men denne gangen enkeltladet jeg skuddene.

 

pc310051.jpg

 

Gikk så over til å prøve hjemmeladninger. Pipen er 1:9 og jeg var spent på hvordan den ville takle tunge kuler. Testet på 100m.

 

77 SMK:

 

77smk.jpg

 

75 Partizan:

 

75partizan.jpg

 

 

Slik ser den ut idag, med en Burris Fullfield II 2-7 på toppen. Et av mine absolutte favorittvåpen.

 

miniburris1.jpg

Link to comment
Share on other sites

AccuStrut er en rørbit festet under løpet ja, finnes flere produsenter av tilsvarende, men AccuStrut regnes vel som "den orginale".

 

Skulle ikke være så vanskelig å lage en selv, "utførdringen" blir en fin tilpassning mot gassblokka.

Snakket med oppfinneren av AccuStrut når jeg kjøpte min for ca 2 år siden, han jobbet da med en eksport versjon. Litt enklere til under 100USD. Men spørs om de planene ble skrinlagt da eksporten av mini sluttet..

 

Skal visstnok redusere "stringing" med varmt løp, men det gjør den så absolutt ikke på min..

Link to comment
Share on other sites

AccuStrut er en rørbit festet under løpet ja, finnes flere produsenter av tilsvarende, men AccuStrut regnes vel som "den orginale".

 

Skulle ikke være så vanskelig å lage en selv, "utførdringen" blir en fin tilpassning mot gassblokka.

Snakket med oppfinneren av AccuStrut når jeg kjøpte min for ca 2 år siden, han jobbet da med en eksport versjon. Litt enklere til under 100USD. Men spørs om de planene ble skrinlagt da eksporten av mini sluttet..

 

Skal visstnok redusere "stringing" med varmt løp, men det gjør den så absolutt ikke på min..

 

Sendte en epost og spurte, de jobber fremdeles med en eksportversjon, men pga sykdom så er den på vent.

Link to comment
Share on other sites

Bedding er noe man kan begi seg ut på selv også, forutsett at man er utrustet med en tommeltott pr hånd.

 

Det ligger en forklarende video her; http://www.greatwestgunsmithing.com/minibedding09%20low%20(2).html

 

Jeg er ingen børsemaker.. men kan ikke forstå hvorfor han ikke bedder det området jeg har siklet inn med rødt. Det er litt mer kinkig, ettersom bedde massen kan feste seg i "kroken" og man risikerer å måtte gjøre ting på nytt.

Men etter å ha fundert litt over det, jeg tok sjansen. Fikk ett veldig fint avtrykk av kassen også der, mener kassen må bli mer stabil av "lavere" bedding.

I tillegg beddet jeg området nederst lengst frem på kassen, der er det to punkter som hos meg er avstøpt i beddemassen. Selv om jeg beddet to steder han ikke gjorde det, sklir kassen pent inn i stokken og sitter som støpt.

Lengst bak er jeg enig med personen i videoen, der er det ikke noe særlig poeng i å bedde.

 

imagesCAHRI3YE.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...
Jeg har bygget en med ASI gass-blokk på 0,875" og 24mm løp både foran og bak, samt 1" løp de første 4" frem fra kassen.

 

Kunne tenkt meg samme oppsett til min 1987 Mini som har originalt løp. Jeg har sett igjennom katalogen til LW, men kunne ikke finne et "bolt on løp". Da regner jeg med at du begynte ut fra et emne, ca hvor mange timer tar en slik jobb?

 

Jeg bor på Sørlandet, hvor i landet holder du til?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...