Jump to content

få en presis mini-14


Aircooled

Recommended Posts

  • Replies 253
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette innlegget gjelder tuning av avtrekket.

 

Har funnet en fin video som viser en skikkelig god avtrekksjobb på Mini´n. Du kan se den her! (tar litt tid å laste)

Denne jobben korter ned lengden og vekten på avtrekket. Vurderer selv å kappe litt av "rear sear spring" og polere lett. Jeg har ikke tenkt til å slipe noe eller gjøre noe med vinklene. Det er likevel en ting som jeg funderer på;

 

Selve vekten på avtrekket kan bli tilfredsstillende ved å kappe "rear sear spring" og polere litt, men selve lengden på avtrekket etter at skuddet går av er i videoen ikke gjort noe med. Det som plager meg mest er reset lengden. Om første skudd har litt lengre avtrekk plager meg ikke da jeg ser på "slacken" som en vanesak.

 

Jeg har derfor lyst til å sette inn en avtrekksstopp. Accuracy systems selger en avtrekker med dette, men dette er vel en jobb som enkelt kan gjøres selv. Avtrekkshuset har god plass bak avtrekkeren for å montere inn en slik en.

 

Er det å få tak i en universell avtrekksstopp som jeg kan skru inn? Er vel egentlig bare å gjenge opp og sette inn en liten skrue for så å feste med litt lock-tight?...

 

Edit:

Ser at du faktisk kan korte ned reset lengden ved å legge noe mellom "foreward sear" og sikringsbøylen da det faktisk er det avtrekkeren stopper i mot. Er 3-4mm klaring her etter at hammeren har fallt.

Link to comment
Share on other sites

Har nå kuttet to rader av "rear sear spring". Avtrekket ble betydelig lettere.

Venter på keramiske slipestener fra Midway for å polere, men jeg er overasket over resultatet bare etter å ha kuttet litt i en fjær. Må nå testskyte for å forsikre meg om at hammeren blir holdt igjen slik at jeg ikke får dobbelt skudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er jeg litt lei av at Minin min skyter to prosjektiler for hvert skudd, må jo ha en sikkerhetsavstand på 30M til siden og slik at ingen får hylser i hodet.

 

Og siden jeg lader selv også hadde det vært fint å kunne finne igjen mer enn 50% av hylsene.

 

Så tiden er inne for å finne en justerbar glasblokk så er da på jakt etter tips og råd om hva som duger og hvor man kan få tak i det :)

 

Noen som har gjort det samme? Lignende erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke kjøpt noe, Men ASI selger jo en slik sak (fåes kjøpt gjennom Midway). Derimot har jeg laget en selv. Jeg oret og gjenget opp den originale gassblokka, og kan dermed justere denne (ganske røfft). Resultatet er ihvartfall at jeg kan justere den slik at den ikke kaster hylsene så langt, og heller ikke lader om så 'hardt'. Den kan også strupes helt igjen, og da blir våpenet enkeltskudd (eller det fungerer som en tettrekker).

Et annet alternativ er å bare bytte 'gas bushings'. Du kan jo se litt på dette forumet angående akkurat det: http://www.perfectunion.com/vb/showthread.php?t=69066

 

(hvis det ikke er lov å linke til andre fora slik som dette, så sier vel moderator ifra, eller sletter linken?)

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke nødt til å kjøpe en ny gasblokk for å redusere trykket. Inne i gassblokka er det en liten sylinder. Endrer du størrelsen på den indre diameteren så endrer du også gasstrykket.

 

Få tak i en stålstang med egnet diameter og drill ut forskjellige indre diametre til du finner den du vil bruke.

 

AGI (American gunsmith institute) har en fin video som forklarer dette. Finnes tilgjengelig på nett vis du veit hvor du skal lete.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Joda... kjent problemstilling. :cry:

 

 

Er forresten en SCAR stokk, samme som en del siklet på tidligere i tråden. Fås også som CA-legal med fast monte-carlo type kolbe. Fikk den ferdig frest for .850 pipe og med ditto justerbar gassblokk fra ASI, men har aldri fått somlet meg til å bytte pipe på den. Er ganske dyr, så tror nok en permanent pinnet Tapco Fusion- eller ATI StrikeForce-stokk er meir kostøkonomisk sånn sett.

Står en Accu-Strut, og en ASI extended mag catch på den også.

Link to comment
Share on other sites

Ville bare nevne at jeg i går fikk prøvd denne sagnomsuste termos utkastende mini-14. :D

 

Da jeg som er rørlegger til hverdags og fest, fikk se høle i tuten på børsen, kombinert med den tynne plast kolbekappen i andre enden, skal jeg være den første til å innrømme skepsis til rekyl og rekyl opptak i min herlige muskuløse skulder under avfyring av denne ruger-mini-antiluftskytsen.

Hjalp ikke særlig på "frykten" at eieren tok på en slik BH på sin høyre skulder. Vil i den sammenheng si at eieren har en del mer "spekk" på kroppen en meg... :lol:

 

Kom over frykten og avfyrte ett skudd. Ble veldig overasket over rekylen, har opplevd laaangt verre saker....

greit det var vist noen slappe ladninger vi skjøt med, med jeg oppfattet den som mer bråkete,halvkjapp enn en hissig jævel som sparket som fanden selv. Ble veldig possitivt overasket.

 

Ett par justeringer med gass,trykk,mating, 20mm Cannon. så har du en Sinsykt artig smyg børse, som jeg gleder meg til å få se i sitt rette element, i bratte vestlands lier... Kanskje alderede nå til høsten?? :wink:

Sitter med en god følelse i kroppen av å ha overvunnet "frykten" for din lille mini-14

 

Ps om du trenger barnevakt i sommer. Kan den godt få lov å stå i skapet mitt. eneste er at det må følge med mat til den..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Er en stund siden jeg har tittet innom denne tråden, husk at du får opp gasstrykket relativt mye når du monterer demper på rifla, dette vil antagelig gjøre seg gjeldende både med sub og normal ammo så lenge du har demperen montert. På Vepr`n som jeg kjenner ganske godt åpnes gassystemet relativt mye for å få ned rekylimpulsen som åpner sluttstykket og lengden på utkastet av tomhylsa...

 

Har du forøvrig begynt å titte på 6X45.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

6,5 tcu mann...

Kom i skade for å kjøpe meg en mini 14, taaget utgaven, den kom med demper (reflex) og justerbar gasblokk. Har pga av studier ikke fåttforsket så mye med den. Men tror vel allerede at den må kappes ned litt, (langt løp på target utgaven) slik at det bli mer harmonisk med demperen på, og så jobbe litt med å finne riktig åpning på gassblokka. Tror vel jeg må omstille gassblokka avhengig av demper eller ei. Og så får vi håpe matetårnet til mini 14 fra betamag kommer og lar seg tilpasse :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...