Jump to content

få en presis mini-14


Aircooled

Recommended Posts

Da har havesyken slått til igjen. Den har ulmet en stund nå, men må lufte ett par ideer med dere.

Det dreier seg altså om en mini-14, den nyeste versjonen. Jeg har lyst til å lage meg en "custom" mini-14 som småvilt/plinke rifle. De er jo ikke akkurat kjent for kjempepresisjon, men har lest meg frem til at "sub-moa" presisjon er oppnåelig.

Ser for meg følgende må gjøres med den¨.

-Løpsbytte til løp med 1/8 tvist, som gjenges for demper/comp

-ny justerbar gassblokk

-en avtrekkerjobb

-ny stokk

-bedding

 

Budsjettet inkl rifla er 20 000, kikkert ikke medregnet

 

Finnes det noen smeder som kan mini-14 i norge?

Nå vil sikkert mange si at det er galskap å bruke såpass med penger på en mini-14, og dere har sikkert helt rett.

Men man kan ikke gjøre noe med en manns lyster, og når man i tillegg er så sta som meg, så nytter det ikke :D

Jeg kan selvsagt importere en fra statene, men det blir i allefall ikke billigere.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 253
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis du allikevel skal gjøre all den jobben, synes jeg ihvertfall at du skal starte med en brukt rifle, det er ikke mye igjen av den Target utgaven hvis du skal gå igjennom den prossessen du skisserer..

 

Brukte minier burde være mulig å få tak i for ca 5000 kroner +/-, har du flaks er det allerede en brukbar stokk på den, orginalen egner seg best til ved. Vist ikke er vel Boyds boys og densjappajegikkehuskernavnetpå som er omtrent samme ulla:oops:...

 

Vinjegutten har noen tricks i forhold til avtrekker`n og det skulle ikke forundre meg om han har noen ideer om resten også... :wink: Ellers har vel VVS ingeniøren skrudd på noen minier samt P I Jacobsen, førstnevnte leverer ikke jeg personlig noe til, nr 2 har jeg sett 1/2 auto arbeidet til og det er bra, men har ingen personlig erfaring med ham.

 

Andre muligheter kan jo være Vepr Pioner eller Super Veprn i 223... Normale forbehold om uhildethet.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

heisann.. har en mini -14 som jeg sendte til BM for avtrekker jobb. fikk den tilbake, bedre. men langt ifra bra.. det er jo, orginalt, ett laaangt stykke frem til noe som er ok..

fikk beskjed om at det ikke kunne taes mer uten at den også ville hive fler skudd,, så det var det .. men er det noe mer dere kjenner til??? ,, uten å bruke masse penger,, ??

gidder ikke bruke peng på den nå .. ( fikk min .458 socom med a-tec demper for noen dager siden,, og den har full fokus- :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg forhørt meg litt om, og fått tak i noen dyktige og trivelige karer, som har sagt de kan stille opp.

Men jeg må vente til jeg får vite om jeg får baksmell eller ikke i år, før jeg går igang.

Men sånn det ser ut enn så lenge

1 stk donor mini-14 i den nye 580 serien

løpsbytte til pipe, rustfri, feit i 1-8 tvist

bytte til justerbar gassblokk, med mulig åpning av akseptert løpsdiameter i den

avtrekkjobb

bedding med innbedding av to stk gjenga sylindre og en tapp

slåing av gjenger for comp og eller demper

montering av div picatiny skinner

 

Om budsjettet strekker til (budsjett er til for å brytes) så sender jeg hele greia avgårde og får den Duracoat'et

 

Hvorfor?

Fordi jeg kan, og har lyst :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva med en 6.5 Grendel, morro med en 6,5 i Mini´n

Masse gromt her http://www.ruger-mini-14-firearms.com/r ... prices.php :D

 

åh.. Jeg har så lyst på den "order 010" som er tilnærmet lik ar15. Dette må skaffes. 8)

De har ikke eksportlisens desverre. Har lurt på om jeg bare skal bestille rett fra de, men finner ingen som tar jobben for meg, uten at det koster det hvite uta øya.
Link to comment
Share on other sites

Den er ikke ulovlig å kjøpe, skulle det vise seg at den er ulovlig å montere går det jo utmerket å finne rett lengde før man låser den fast der.

Skal uansett ha en av de stokkene så tar jeg heller problemet med om den er lov å montere eller ikke når den skal monteres. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ett spørsmål i forhold til dette med foldestokk.

Jeg har en mini 14 med en foldestokk som jeg monterte på rundt -88. Den gang var det vel såvidt jeg vet ennå ikke noe forbud mot disse stokkene. Må jeg isåfall dokumentere at den har stått montert siden dengang, eller hva gjør jeg?

Stokken ble i sin tid kjøpt i Sør Afrika og sendt hjem til Norge av meg, og er av ett merke jeg ikke har sett til salgs her i landet.

Risikerer jeg trøbbel :?:

Link to comment
Share on other sites

er av ett merke jeg ikke har sett til salgs her i landet.

 

Bilde !! ;)

 

Nei så lenge du har "grandfathered" våpenet skal du være på trygg grunn. Blir vel nogenlunde parallelt med å ha en uregistrert hagle, helt greit så lenge du har hatt den siden før forskriftsendringen dukket opp.

Link to comment
Share on other sites

hmm, er litt i tvil her jeg sitter mine medkavringer. Jeg har fått svar fra ETSS vedrørende pris på at de tar en "køstomisa" mini-14 over dammen for meg. 520 daler altså rundt regna 3000 kr for import og frakt. Rifla vil koste typisk 2000 daler, som blir rundt regna bli 11000 kronasjer. Det er med "sub-moa" garanti, og akkurat sånn jeg vil ha den. Da er vi oppe i 14-15 000 norske kroner levert til meg. Jeg vil ikke komme mye billigere unna ved å få gjort jobben i norge. Hmmmmm

Jeg er i tvil her gitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hvordan gikk det med børsa til Aircooled?. Har ei slik børse selv og vurderer å la børsemakeren gjøre en jobb. Nå samler børsa 7 cm på 100 meter og det er bare trist. Helt uforsvarlig å bruke dette til jakt :x . Så langt er dette et drittkjøp fra Søylen :oops: Skulle gjerne hatt noen råd :?

Link to comment
Share on other sites

ER I TVIL med henhold til foldestokken og dato..

tror at du vil oppleve at det e r forbud mot foldestokk på børsa.. det er grunnet våpenlovens paragraf om endring av våpenets karakter, og det er ikke levert orginalt og innvilget i søknad. om du skal ha dette , må det søkes om.. jeg snakker av erfaring, hadde foldestokker selv, som måtte fjernes , og det var aldri noe spørsmål om hvor lenge etc.. det var klinkende klare regler...

Link to comment
Share on other sites

Du har kjøpt deg ei standard slarkete masseprodusert halvautorifle og klagar over 7cm samlingar på 100 meter.

 

Eg må få lov å spørre deg;Kva hadde du forventa deg av samlingar?

 

For 13 år siden kjøpte jeg Sauer STR. Hull i hull på 200m - masseprodusert rett ut av pakka. Jeg har 3 amerikanske børser - og er ikke tilfreds med noen av dem. Har også 2 tyske og en italiensk - veldig fornøyd med disse tre.

Har du gode råd til hva jeg skal gjøre med mini 14 er jeg lutter øre :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem å få presisjon ut av en mini-14. Bytt løp og gassblokk + litt små tilpasninger så er du der.

Jeg eier 2 stk. 1 target utgave som er "grei" nok, og en ranch utgave som jeg bygger om i disse dager.

Skal bli jævlig gøy å se resultatet når jeg er ferdig.

 

Kan du vere grei å gi en tilbakemelding på resultatet. Det er mange - både her og på sluttstykket som har skrevet om hva som bør gjøres med børsa for å bedre presisjonen, men ikke èn som har gitt tilbakemelding på hvordan resultet av ulike tiltak har vert. Veldig takknemlig for opplysninger :P .

Link to comment
Share on other sites

Nå samler børsa 7 cm på 100 meter og det er bare trist. Helt uforsvarlig å bruke dette til jakt :x . Så langt er dette et drittkjøp fra Søylen :oops: Skulle gjerne hatt noen råd :?

 

Gratulerer, du har en Mini-14 som går bra. Faktisk like bra som amerikanske tester av Target-versjonen rapporterte om, men da på kortere hold.

Det går sikkert an å få børse ut av en Mini-14, men det blir dyrt!

Link to comment
Share on other sites

Angående justerbar kolbe av M4 typen er vel reglene at man skal måle total-lengden på våpenet med kolben i korteste posisjon. I den stillingen skal vel hele maskineriet være 840mm+ for at den skal være lovlig.

M4 stokken blir vel det samme som en justerbar kolbe på en bolt-rifle? Eller?

Er ikke hundre prosent sikker på dette så dere får grave litt.

 

 

brunotadetmedenklypesaltengerdal

Link to comment
Share on other sites

Angående justerbar kolbe av M4 typen er vel reglene at man skal måle total-lengden på våpenet med kolben i korteste posisjon. I den stillingen skal vel hele maskineriet være 840mm+ for at den skal være lovlig.

M4 stokken blir vel det samme som en justerbar kolbe på en bolt-rifle? Eller?

Er ikke hundre prosent sikker på dette så dere får grave litt.

 

 

brunotadetmedenklypesaltengerdal

 

HVIS de nye forskriftene trer i kraft as is OG POD ikke kommer med ett rundskriv som sier det er forbudt...

 

Inntil evt nye forskrifter, er det forbudt

Link to comment
Share on other sites

Så M4 kolben er ikke justerbar på linje med en kolbe på en bolt rifle? Jeg klare ikke helt å se forskjellen. Jeg synes å ha sett det stå noe om at innskyvbar og folde kolber ikke er lov men dette er jo ikke en innskyvbar kolbe det er snakk om, det er en justerbar.

Har du noen link til et rundskriv eller noe der dette er nevnt?

 

Blei ikke de nye forskriftene satt i kraft 1 september eller 1 oktober?

 

 

brunolittforvirraengerdal

Link to comment
Share on other sites

 

Kan du vere grei å gi en tilbakemelding på resultatet. Det er mange - både her og på sluttstykket som har skrevet om hva som bør gjøres med børsa for å bedre presisjonen, men ikke èn som har gitt tilbakemelding på hvordan resultet av ulike tiltak har vert. Veldig takknemlig for opplysninger :P .

 

Jeg skrev på Sluttstykke hva jeg gjorde med min Mini-14 og hva resultatet ble. Kjøpte .875" gassblokk fra Accuracy Systems og fikk byttet løp og gassblokk hos R. Hansen. Rustfritt Walther løp, 22mm ved munning og 47cm langt. Stokken er en Butler Creek foldestokk, ikke beddet eller gjort noe med.

Rifla samler jevnt under tommen, som regel 18-20mm med matchammo 68gr og SS109 ammo.

Anbefaler å bytte løp og gassblokk, da får du 99% sikkert en meget presis rifle.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg skrev på Sluttstykke hva jeg gjorde med min Mini-14 og hva resultatet ble. Kjøpte .875" gassblokk fra Accuracy Systems og fikk byttet løp og gassblokk hos R. Hansen. Rustfritt Walther løp, 22mm ved munning og 47cm langt. Stokken er en Butler Creek foldestokk, ikke beddet eller gjort noe med.

Rifla samler jevnt under tommen, som regel 18-20mm med matchammo 68gr og SS109 ammo.

Anbefaler å bytte løp og gassblokk, da får du 99% sikkert en meget presis rifle.

 

Ååååååååååå! takk,takk og atter takk :P. Dette er det deiligste jeg har hørt på leeeeenge. Jeg prøver å gjøre presis som du. Løpet er søknadspliktig, men måtte du søke politiet for gassblokka også?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Gassblokk er ikke reg.pliktig :lol:

Søk på reserveløp til Mini'en og bet. 215,- for våpendel gebyr.

 

Selv har jeg en Mini-14 som skyter samlinger på ca. 1-2cm på 100m med Wolf ammo. :D

 

At gassblokk er ikke registreringspliktig kan rime - den er jo umulig å få tak i :x - iallfall en type som må til for å få bedret presisjonen. Noen som kjenner til børsemaker som kan snekre en sånn? Accuracy systems gidder ikke svare meg på e-post engang :evil: Hjeeeeeeeeeeeelp!!!

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare trist :( Har snakket med 4 børsemakere men ingen vil påta seg å lage en gassblokk. Snakket også med Søylen. De kunne prøve å finne noe men gav meg ikke noe stort håp. Gassblokka på midway er justerbar men innvendig diameter er vel tilpasset orginalløp og da er jeg vel like langt. Bytte ut løp med et med samme dimensjon + bytte til justerbar gassblokk - Resultat: minimal presisjonsforbedring og 6-8000 fattigere :oops: det blir vel bare flaut!? Skal til med noe planeringsarbeid på tomta - kanskje jeg kan bruke børsa som spett? :?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg fikk jobben gjort spurte R. Hansen om han skulle få tak i gassblokk, mulig de kan skaffe enda hvis de skal gjøre jobben.

Det er vel mulig å dreie ned løpet kun der gassblokka er til å passe orginal blokk, skal vel ikke ha noe å si for presisjonen, da er det jo også mulig å bruke den justerbare fra Midway. Mener å huske at Hansen sa det gikk greit å gjøre det på den måten også.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg fikk jobben gjort spurte R. Hansen om han skulle få tak i gassblokk, mulig de kan skaffe enda hvis de skal gjøre jobben.

Det er vel mulig å dreie ned løpet kun der gassblokka er til å passe orginal blokk, skal vel ikke ha noe å si for presisjonen, da er det jo også mulig å bruke den justerbare fra Midway. Mener å huske at Hansen sa det gikk greit å gjøre det på den måten også.

 

Hansen svarte meg at han ikke tok på seg den typen jobb . . . . . !? :cry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...