Jump to content

Våpen til bjørnejakt


Egil

Recommended Posts

I denne diskusjonen må også nevnes at bjørnen ligger i hi nesten halve året. Hadde elg, ulv eller mennesker ligget så lenge hadde det ikke hatt muskelatur igjen på kroppen. Bjørnen derimot rusler ut av hiet som om den hadde sovet en natt. Dette sier oss at bjørnen har en utrolig spesiell muskelatur og indre kroppsfunksjoner som veldig få dyr har. Om dette kan overføres til temaet "hardskutthet" vet jeg ikke, men det er på det rene at denne skrotten har en kropp som kan stå imot flere utfordringer enn de fleste av oss andre skapninger.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke skutt bjørn. Men jeg har jaktet en stund nå med en R-93. Har tre løp til den, og synes det er en genial rifle (6.5x55, 300 wsm, 375 H&H, alle med demper). Det går tre skudd i magasinet, men ett i løpet også. Siden blaseren ikke kan avfyres ved et uhell (du spenner mekanismen når du avsikrer, ingenting kan avfyres før du gjør det) er det sikkert å ha et i løpet. Altså fire skudd. Og man kan absolutt skyte hurtig med blaseren. Har postet denne filmsnutten tidligere, tatt med mobilkamera. Her skyter jeg med 375 løpet uten demper en kveld på et jorde. Jeg tror neppe jeg hadde vært mye urtigere med dobbeltrifla mi, må jo tilbake på målet også! http://s265.photobucket.com/albums/ii20 ... i375HH.flv

Link to comment
Share on other sites

Her gikk det unna Skaubjønn, og med 375 HH (var det vel sikkert) synes jeg det så bra ut. (synd vi ikke fikk sett skiva, men det var vel ikke utom åtter'n :wink: )

Har ikke skutt med 375 selv, men har prøvd 9,3x62, 338 wm og 458 wm, hvordan er 375 hh i forhold til disse?

Av de 3 jeg har prøvd var 338 værst syns jeg, kjappest liksom, kan vel hende børsa ikke var god til meg heller.

Blir det mye deler å skifte når du skal bytte fra 6,5 og opp i kaliber til 375 på blaser'n. :?:

Tipper jeg greier meg godt med nitre og 6,5 på ei sån børse jeg, og hva er mest lettvint med tanke på veksling mellom alternativer. 6,5 er et must for meg...

 

Er det ingen som kan komme med negative synspunkter på Blaser'n, eller er det bare fornøyde brukere?

Da tenker jeg på dem som har eller har hatt ei, ikke på dem som er misunnelig og ikke har råd til ei... :D

Kjøpte ei t3 ss lam. for et par år sia, og den er jeg skikkelig missfornøyd med, tørr vertfall ikke jakte farlig rovvilt med ei sånn, den skal bort snart, og nå står blaser'n foreløbig øverst som avløser :)

 

Skaubjønn! hva slags historie ligger bak avataren din? og hvilken kikkert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dere må huske på at i de fleste tilfeller, så har guiden også med seg rifle. Alle våre guider hadde med egne våpen. Dette også med tanke på at du kan få funksjonsfeil med ditt eget våpen. Da får du låne våpen av guiden, så du får skyti det viltet du skal. Den ene guiden hadde ei avsagd hagle med slugs i et hylster i tilfelle nærkamp. Han hadde vært trapper/fangstmann i over 30 år. Han var hjemme hos kjærringa si ca. 2 mnd. pr. år. Resten av tida guida han og jakta og levde livet.

 

Jeg skaut 2 svartbjørn med min 6.5x55, men jeg ville ikke brukt den kalibern til en svær brunbjørn, grizzly eller kodiak bjørn.

 

Alt har en grense, men guiden min fortalte at det hadde blitt skutt en stor grizzly med en kaliber 22 LR, så man må ikke ha kanon. Men man bør utstyre seg med det man er komfortabel med. Er du komfortabel med 6.5x55, og skyter raske oppfølgingsskudd så ok...bruk den da. Er du komfortabel med 375 H&H, så bruk det da, men der kan du slite med raske oppfølgingsskudd, for pipa står vel rett opp(litt overdrevet her) Men da har du ihverfall marginene på din side.

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som kan komme med negative synspunkter på Blaser'n, eller er det bare fornøyde brukere?
Har man først betalt en formue for rækleverket og står der med bøss på patronene og ikke får kamret. Er man vel bare flau over hva man har gjort, og kanskje ikke overivrig etter å publisere det.

 

Ser noen nevne Søren Ervig, han jakter vel fortsatt med sin leit amputerte Sako 338WM med portert løp og en Leopold så støvete at det ikke er å se igjennom? Hjalp til å rense det reint en gang, men det er straks 13år siden, så det er vel minst like møkkete nå. :mrgreen:

 

Til bjørn her hjemme ville jeg bruke det som var for handen fra 30-06 og oppover. Skulle det utrolige skje og man kom på grizzlyjakt eller de store kystbjørnene der borte, ville 375 eller 416 være mer nærliggende.

 

Ser vi på forskjellen på elg og bjørn er det verdt å merke seg at elgen som regel trekker raskt unna hvis vi kommer for nærme. Bjørnen derimot kan gå til (skinn)angrep kommer man for nær. Og når vet vi at det bare er et liksom angrep, jo den bøyer av når de fleste allerede ville ha skutt eller har gjort i buksa. Eller begge deler. Tror ikke det spiller så stor rolle om den veier 100 eller 250kg når den kommer rusende som en yr hund, rett i mot med åpen kjeft. Skal vel etter mitt syn ekstrem ro og store fertigheter til å levere kontrolerte og velrettede skudd under sånne forutsetninger. Kan jo være kjekt å ha i bakhode at man da bruker et kaliber som kan gjøre litt mere skade en lovlige minimum.

 

Er man kun komfortabel med å skyte 6,5 og drar på jakt etter de helt store, vil det jo kunne være en intresant opplevelse også for guiden.

Link to comment
Share on other sites

Bjørnen derimot kan gå til (skinn)angrep kommer man for nær. Og når vet vi at det bare er et liksom angrep, jo den bøyer av når de fleste allerede ville ha skutt eller har gjort i buksa. Eller begge deler. Tror ikke det spiller så stor rolle om den veier 100 eller 250kg når den kommer rusende som en yr hund, rett i mot med åpen kjeft.

 

Selvsagt kan det være unntak, men om en bjørn går til skinnangrep, så er det oftest med hodet høyt og litt "vinglete" løping. Mener den alvor, så kommer den oftest med hodet veldig lavt. Angrep med åpen kjeft vil oftest opptre på spenningsfilm. Overdriv nå ikke faren med bjørnejakt. Det gjør jo bare at heldiggrisen som får bamsen i sikte blir redd og avfyrer et dårlig skudd fordi han har hørt at det er så farlig.

 

Situasjonene der bamsen går til angrep direkte etter skuddet er ytterst sjeldne, så jegeren er i utgangspunktet temmelig trygg i den fasen. Har den derimot blitt skadeskutt, ja såååå skal skytter som gjorde den jobben gå forrest sammen med bikkja under ettersøket, hundefører og flankeskyttere noen meter bak :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bjørnen derimot kan gå til (skinn)angrep kommer man for nær. Og når vet vi at det bare er et liksom angrep, jo den bøyer av når de fleste allerede ville ha skutt eller har gjort i buksa. Eller begge deler. Tror ikke det spiller så stor rolle om den veier 100 eller 250kg når den kommer rusende som en yr hund, rett i mot med åpen kjeft.

 

Selvsagt kan det være unntak, men om en bjørn går til skinnangrep, så er det oftest med hodet høyt og litt "vinglete" løping. Mener den alvor, så kommer den oftest med hodet veldig lavt. Angrep med åpen kjeft vil oftest opptre på spenningsfilm. Overdriv nå ikke faren med bjørnejakt. Det gjør jo bare at heldiggrisen som får bamsen i sikte blir redd og avfyrer et dårlig skudd fordi han har hørt at det er så farlig.

 

Situasjonene der bamsen går til angrep direkte etter skuddet er ytterst sjeldne, så jegeren er i utgangspunktet temmelig trygg i den fasen. Har den derimot blitt skadeskutt, ja såååå skal skytter som gjorde den jobben gå forrest sammen med bikkja under ettersøket, hundefører og flankeskyttere noen meter bak :mrgreen:

Ok, han om skadeskøyt skal gå først som åte forran bikkja, dernest flankeskyttere full av adrenalin med avsikkra våpen i angrepsstilling..... Jaggu er jeg glad jeg har laushund :lol:

Link to comment
Share on other sites

har ikke selv jakta bjørn(enda) men har da sett en del jaktfilmer av bjørne jakt,og der sa gaiden at det ikke var tilrådelig med under 338 meie jeg,selv villle jeg bruke 9.3,ikke så værst rekyl,og har god stokk med tanke på rekylopptak så går ikke børsa rett opp.og så la jeg merke til at så lengi bjørnen ikke lå,så skulle du fortsette og skyte.

Link to comment
Share on other sites

Her gikk det unna Skaubjønn, og med 375 HH (var det vel sikkert) synes jeg det så bra ut. (synd vi ikke fikk sett skiva, men det var vel ikke utom åtter'n :wink: ):

hehe, dette var koseskyting en ettermidag sammen med en kompis. Skuddene satt med omtrent 10 cm diameter i den stubben jeg skjøt på, holdet var vel omtrent 50 meter. Jeg er ikke spesielt god på stående skyting, og det er førstse forsøket på en hurtigserie, så det var mest for ås e om det går an.

 

Har ikke skutt med 375 selv, men har prøvd 9,3x62, 338 wm og 458 wm, hvordan er 375 hh i forhold til disse?

Av de 3 jeg har prøvd var 338 værst syns jeg, kjappest liksom, kan vel hende børsa ikke var god til meg heller.

Blir det mye deler å skifte når du skal bytte fra 6,5 og opp i kaliber til 375 på blaser'n. :?:

Tipper jeg greier meg godt med nitre og 6,5 på ei sån børse jeg, og hva er mest lettvint med tanke på veksling mellom alternativer. 6,5 er et must for meg...):

Synes ikke rekylen er så verst jeg! Nå er jeg ikke særlig skvetten for rekyl heller, har skutt mye med en 375 wea jeg hadde før, får pumpet ut noen 9.3x74R fra dobbeltrifla av og til, og solgte akkurat 458 Lott'en. Det der med hvor mye rekyl man liker og tåler, og samtidig skyter bra, er veldig individuelt. Virker ikke som kroppstørrelse og sånt spiller særlig inn heller, og ihvertfall ikke tøffhet! Men, den lette syntetstokken til Blaser, 375 løp med normal profil, altså ikke den tunge = lett børse. Da blir jo rekylen friskere. Stokken er rett, så det hjelper.

Jeg har 375 fordi ... jeg vil det. 9.3 er nok like bra i Norge, og da behøver du ikke annet enn et standard sluttstykkehode. Siden jeg går fra standard (6.5x55) til magnum (300wsm og 375H&H) må jeg ha to sluttstykkehoder. Det tar meg kanskje 30 sekund å bytte mellom de hodene, uten verktøy, bare med mine pølsefingre. magasinet som passer til slipper du bare nedi brønnen, og løpet skiftes med to skruer som er befriende uavhengig av korrekt moment ved tiltrekkeing og sånn. Bare skru ut, legg nedi, og stramme til. For øvrig ligger 375 løpet og venter på meg på posten når jeg kommer hjem i morgen, gjenget for demper. A-tec ståldemperen er så slank at jeg kan bruke de åpne siktene på 375 løpet, med demper! 300 wsm løpet fikk enda bedre presisjon og rekyl som en 6.5 med demper, gleder meg til å se hva demperen gjør med 375.

 

Er det ingen som kan komme med negative synspunkter på Blaser'n, eller er det bare fornøyde brukere?

Da tenker jeg på dem som har eller har hatt ei, ikke på dem som er misunnelig og ikke har råd til ei... :D

Kjøpte ei t3 ss lam. for et par år sia, og den er jeg skikkelig missfornøyd med, tørr vertfall ikke jakte farlig rovvilt med ei sånn, den skal bort snart, og nå står blaser'n foreløbig øverst som avløser :)

Det er mange negative synspunkt på Blaseren. Virker som det ikke er like mange som det var for få år siden. Det mest alvorlige negative med Blaseren er at den har et frynsete rykte sikkerhetsmessig. Er blant annet en Norsk skytter som ble alvorlig skadet, og fikk ansiktet varig skadet, da en Blaser eksplofaenmegderte. Om Blaseren nå er farligere enn andre våpen er omdiskutert. Jeg har lest igjennom det jeg har funnet av testrapporter, og har kommet til at den ikke er farlig lenger, var en tidligre modell med sluttstykkehus av plast som var farlig. Men mange er skeptisk til sikkerheten etter noen negative episoder. Videre er det en del tradisjonalister som synes mauserkasse med kontrollert mating og oljet treverk er det som er ei ordentlig rifle, og alt av løsninger med plastikk og rettrekkermekanisme og sånt er fandens verk. Disse bør jo selvsagt ikke kjøpe Blaser, og heldigvis finnes det mye bra våpen i de kategoriene også!

for min egen del vil jeg si at hvilket merke våpenet har er en liten ting, ikke en politisk kampsak og ihvertfall ikke en religion :wink: . Jeg er kjempefornøyd med min Blaser, og jeg er også kjempefornøyd med drillingen min, med pen ved i stokken, gravyre og sammenloddet løp. :D

 

Skaubjønn! hva slags historie ligger bak avataren din? og hvilken kikkert :mrgreen:

Avataren ja... Var Jamt her på forumet som tok det bildet! Var på banen hans og skulle skyte litt med 300 løpet, krøp for langt frem på stokken og fikk kikkertsiktet i panna. Er ikke første gang heller, jeg har noen slike pene streker som viser medlemskapet i Den Røde Halvmåne Klubben... :roll: Kikkertsiktet er en Zeiss Conquest 3.5-10x44. Har en Leupold Premium Scope 1.5-6x42 med 30mm rør som jeg nok heller kommer til å bruke. Satt åp Conquesten fordi jeg hadde den liggende, og hadde tommes montasje ledig. Ikke noe problem å bruke denne kikkerten på 375 løpet.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar Skaubjønn, morro bilde det der, veldig avslørende også he he.

Hadde tenkt å fåreslå leupold kikkert for deg med tanke på bildet ja.

Har en vx3 tactikal i 4,5-14x 40 (tror det var nå sånt) og den har vert gjennom det meste av vær, føre og hendelser, den står på "massemorder'n", et bruksjærn av ei m98 i 6,5x55 med Stormoen stokk, timney avtrekk, beddet og fin... nei.. den er fan ikke mye fin, ser ut som et sant helv... men solid og tung.

Mer robust kikkert skal en lete lenge etter, men optikken kan diskuteres :oops:

Øyeavstand på denne er så lang at den passer for hylser nærmest på størrelse med bøtter :D

 

På t3'n som skal vekk har jeg en zeiss victory 1,5-6x42, denne skal videre på ny børsa, liker den godt til all jakt egentlig, spess i dårlig lys.

Sammenligna den med en zeiss med 56 i lysåpning en gang vi satt ute, jeg ble da en smule overaska, for jeg syntes lillebror var best i mørket...

 

Vel, spora jo litt av i svingen her, blei mye kikkertprat.. men men...

 

Det virker som det er enklere å bytte løp på blaser'n enn saueren, og har man en kikkert til hver av løpene, da slipper en vel å skyte inn på nytt og! Ser for meg at "lillebror zeiss" passer perfekt til nitre løpet, og en kikkert med litt mer forstørring til 6,5'n, feks. en 2,5-10x50.

Så lurer jeg på en ting, "lyddemper" skulle det ikke greie seg med en til begge løpene, kjøpe en til 9,3'n og bruke på begge? sikkert noen som har prøvd det også her... :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det virker som det er enklere å bytte løp på blaser'n enn saueren, og har man en kikkert til hver av løpene, da slipper en vel å skyte inn på nytt og! Ser for meg at "lillebror zeiss" passer perfekt til nitre løpet, og en kikkert med litt mer forstørring til 6,5'n, feks. en 2,5-10x50.

Så lurer jeg på en ting, "lyddemper" skulle det ikke greie seg med en til begge løpene, kjøpe en til 9,3'n og bruke på begge? sikkert noen som har prøvd det også her... :)

De fleste må nok ha et kikkertsikte til hvert løp. Jeg har flaks, og det er 12 knepp opp og 4 til høyre når jeg går fra 6.5x55 til 300wsm. Jeg KAN altså bruke samme kikkertsikte til de to løpene.

Jeg bruker samme demper på 375 og 300 løpet, og bruker en demper beregnet for 243 (6 mm) til 22-250 rifla mi. Det går helt fint! Ville ikke ha nølt med å bruke 9.3 demper til 6.5x55. Men, et er et stort men, vil du ha mulighet til å bruke åpne sikter på 9.3 løpet? I tilfelle må du ha en frontmontert demper. Som nevnt er A-tec sin frontmonterte ståldemper så nett at den flukter med kornfoten på Blaserpipene. Du kan altså få børsisen til å flytte forsiktet litt tilbake, og så kan du bruke åpne sikter også, enten med demperen på eller uten. Du har jo hurtig avtagbar montasje så lenge du bruker Blaser montasjen.

Jeg for min del har kappet 6.5x55 løpet til 48cm, og har teleskopisk demper/ikke åpne sikter på dette løpet. Hadde helt klart greid meg fint med frontmontert demper også , men du må regne med at totallengden blir endel lenger, i tilfelle.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Vet om flere mennesker som ligger halve året i hiet/sofaen,

og kommer ruslende ut når våren kommer.

Noen av de tor eg e også ganske hardskutt.

 

:lol::lol: Det var en mycket bra kommentar :!::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hermann Sotkajærvi brukte en Steyr i 9,3*62 til bamse. Sønnen har en Sako 338 W.M. Jeg har en Sauer 202 i 9,3*62. Vi vil vel si det slik at kalibret/ytelsen bør ligge i dette området.

Det viktigste er at man greier å håntere våpnet. Tenker da på ladegrep til skuldra og presis evt. hurtig skyting.

Om man skyter hurtigere og/eller bedre med 375, 416, 404 eller 460 Wby er jo bare positivt.

Kaliber blir noe underordnet. 30-06 som minste kaliber som Rasmus Bostrøm anbefalte er fornuftig.

Nå er jo 308W marginalt svakere. Men våpenhåntering er fortsatt det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har lest siste utgave av Jakt (nr. 8/2008)? Det er i handelen nå. Det har en lengre artikkel om hardskutthet og avliver effektivt myten om at bjørn er hardskutt, at den har lav puls etc.

 

videlgen & villreinjegeren:

Veterinærer i Kolmården eller ei, og mytebaserte/utdaterte "fakta"-hefter fra NJFF/NINA til side: Jeg tror jeg står ved det jeg opprinnelig skrev. Tror nok, for å si det forsiktig, at vi skal feste litt mer lit til Jon M. Arnemo. ;)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har lest siste utgave av Jakt (nr. 8/2008)? Det er i handelen nå. Det har en lengre artikkel om hardskutthet og avliver effektivt myten om at bjørn er hardskutt, at den har lav puls etc.

 

videlgen & villreinjegeren:

Veterinærer i Kolmården eller ei, og mytebaserte/utdaterte "fakta"-hefter fra NJFF/NINA til side: Jeg tror jeg står ved det jeg opprinnelig skrev. Tror nok, for å si det forsiktig, at vi skal feste litt mer lit til Jon M. Arnemo. ;)

 

 

Som en eldre mann på stedet der jeg bor sa en gang :" mulig du har rett,men deler ikke mening med noen " !

:lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Som en eldre mann på stedet der jeg bor sa en gang :" mulig du har rett,men deler ikke mening med noen " !

:lol::wink:

Hehe. Dette minner meg om en av mine favorittstriper med Ole Brumm. Brumm finner en kålorm, og følgende samtale mellom Brumm og Nasse Nøff finner sted:

 

  • – Se, Nøff, en krålorm!
    – Nei, Brumm, det er en kålorm.
    – Mulig det, men den ligner i hvert fall på en krålorm.

Link to comment
Share on other sites

Så den har normal puls, men fortsatt seiglivet?

Jeg tor det er forskjell på norske "slagbjørner" på ca 60kg, svartbjørner skutt i søppelkasser og store brunbjørner.

Det jeg skriver, gjelder som sagt europeisk bjørn. ;)

Ja, da er det jo færre alternativer, men som (kanskje)kjent det jaktes bjørn andresteder og. Det er fortsatt forskjeller på bamser på 60-200kg og ikke mindst om de har rukket å få et adrenalin kick.

Er sikker en eller annet vet eller professor som har jaktet og opplevd dette på nært hold, men man skal ikke se bortfra opplevelsene til erfarne jegere med kjenskap til div vilt og dets bortgang.

Link to comment
Share on other sites

Så den har normal puls, men fortsatt seiglivet?

Jeg tor det er forskjell på norske "slagbjørner" på ca 60kg, svartbjørner skutt i søppelkasser og store brunbjørner.

Det jeg skriver, gjelder som sagt europeisk bjørn. ;)

Ja, da er det jo færre alternativer, men som (kanskje)kjent det jaktes bjørn andresteder og. Det er fortsatt forskjeller på bamser på 60-200kg og ikke mindst om de har rukket å få et adrenalin kick.

Er sikker en eller annet vet eller professor som har jaktet og opplevd dette på nært hold, men man skal ikke se bortfra opplevelsene til erfarne jegere med kjenskap til div vilt og dets bortgang.

Ærlig talt. Det må være lov til å spørre om du i det hele tatt leser du tråden før du poster i den. I tilfelle burde du fått med deg at vi snakker om europeisk bjørn, at ingen hevder at det ikke er forskjell på store og små bjørner, at ingen har vitenskaplig grunnlag for å påstå at bjørnen er hardskutt i forhold til andre dyr av samme størrelse, at alle er enige om at sympatikusaktiverte dyr er mer hardskutte osv.

 

I tilfelle du har lest tråden: Gidder du virkelig å bruke tid på å konstruere argumenter som du i neste omgang forsøker å klistre på andre, for deretter å argumentere mot dem? Antyder du at jeg (eller andre her inne for den saks skyld) liksom ikke er klar over at det ikke jaktes bjørn andre steder? Ja ja. Hver sin lyst …

 

Ganske søtt å se deg kommentere Arnemos forskning, forresten. :)

Link to comment
Share on other sites

I tilfelle du har lest tråden: Gidder du virkelig å bruke tid på å konstruere argumenter som du i neste omgang forsøker å klistre på andre, for deretter å argumentere mot dem? Antyder du at jeg (eller andre her inne for den saks skyld) liksom ikke er klar over at det ikke jaktes bjørn andre steder? Ja ja. Hver sin lyst …

Vel, hvem dro det ut over overskrifen først?

Hvorvidt bjørn er hardskutt eller ikke er ikke vesentlig, det som er det; er at den kan mose deg ganske betraktelig mens den er opptatt med å dø.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jeg gjetter att typen terreng spiller stor rolle når du velger våpen og kaliber,,

 

-er det mye kratt og forskjellig dritt i topografien så hade jeg brukt 45-70gov i en gs/gs.

-hvis åpen terreng dominerer så hade jeg valgt 375 H&H.. eller 30-06 hvis jeg hade skutt masse bedre med den.

 

nå blir jeg ikkje noe særlig stimulert av tanken på å jakte bjørn på veldig lange avstander og hade absolutt søkt meg till områder med "mere terreng"! Da hade jeg uten tvil tatt med meg 1895 GS,ern! 8)

Jeg hade ønsket meg bjørnjakt med åpne sikter eller lavt forstørrende optikk.. kanske en aimpoint micro!

 

3-12x56 og andre slike store kikkertsikter synes jeg ikke har noe på "orntli" bjørnejakt å gjøre :lol:

 

MVH Niclas,

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som kan komme med negative synspunkter på Blaser'n, eller er det bare fornøyde brukere?

Da tenker jeg på dem som har eller har hatt ei, ikke på dem som er misunnelig og ikke har råd til ei... :D

 

Jeg har aldri skutt med en Blaser. Bare holdt i to utgaver, standard og offroad og dratt i sluttstykke. Så det har blir synsing.

Likte rett og slett ikke sluttstykkehendlinga. Måtte håntere hardt. Og magasinfjæra så utrolig simpel ut.

 

Kan jo også nevne at Jørund Lien i jaktbladet Jakt har en Blaser R93 og en Sauer 202 Outback Norway.

Og det er Saueren som får flest jaktturer.

Link to comment
Share on other sites

Koker dette ned til mitt personlige ønske:

 

Boltrifla mi: Sauer 202 i kaliber 9,3x62 med justerbar kolbekam, påmontert en Aimpoint 9000 cl

 

Eller sako Finnbear kaliber 375 H&H Mag med justerbar kolbekam og Aimpoint 9000 cl. Og en innjaget og bjørnevillig Jämthund

 

Årsak: Grovt kaliber som lager stor sårkanal = Overkill. Aimpoint fordi den ikke er avhengig av om linsene blir fulle av barnåler og dritt, duger meget godt opp til de vanligste avstander på jakt, Innjaget Jämthund fo9rdi den vil klare å holde bjørnen i standlos til jeg kan smyge opp på fint hold og skyte og avlive dyret raskt og effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som kan komme med negative synspunkter på Blaser'n, eller er det bare fornøyde brukere?

Da tenker jeg på dem som har eller har hatt ei, ikke på dem som er misunnelig og ikke har råd til ei... :D

 

Jeg har aldri skutt med en Blaser. Bare holdt i to utgaver, standard og offroad og dratt i sluttstykke. Så det har blir synsing.

Likte rett og slett ikke sluttstykkehendlinga. Måtte håntere hardt. Og magasinfjæra så utrolig simpel ut.

 

Kan jo også nevne at Jørund Lien i jaktbladet Jakt har en Blaser R93 og en Sauer 202 Outback Norway.

Og det er Saueren som får flest jaktturer.

 

Grunnen til sauer`n får flest jaktturer, er at den har han 8x57IS løp til, men ikke til Blaser`n...

Sto noe om dette i Jakt 9/2008...

Jeg har ikke 8x57IS selv, men syns det virker som et veldig aktuelt kaliber... (og da helst i en Blaser R93 Professional Tracking) :D:mrgreen: les:DRØMMEVÅPEN..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan jo også nevne at Jørund Lien i jaktbladet Jakt har en Blaser R93 og en Sauer 202 Outback Norway.

Og det er Saueren som får flest jaktturer.

 

Grunnen til sauer`n får flest jaktturer, er at den har han 8x57IS løp til, men ikke til Blaser`n...

Sto noe om dette i Jakt 9/2008...

Jeg har ikke 8x57IS selv, men syns det virker som et veldig aktuelt kaliber...

 

Vel, hadde det hvert slik at Jørund likte Blaser bedre enn Sauer Outback Norway hadde han garantert skaffet seg et løp i 8*57IS hvis det var kun kalibret som gjorde at Sauern ble valg. Og latt Outbacken stå i skapet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mens dere andre krangler om "Selbstschussgerät-93" versus Sauer i forskjellige versjoner...

 

Jeg vil bare påpeke et sannhetens ord som kom litt lenger oppi tråden, det at 3-12x56 ikke har noe på seriøs bjørnejakt å gjøre.

Kan ikke si meg mer enig, har ikke følt meg mer handicappet enn jeg gjorde da jeg gikk ut i skauen med "måneskinnsteleskopet" påmontert, snakker om tunnelsyn. :shock:

 

Lav forstørrelse eller ingen kikkert ville jeg sagt.

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg fikk bytta ut Dobbelrifla mi i 9,3x74R, i en Benelli Argo med comfortech stokk, hadde hvertfall ikke jeg vært i tvil. Når stokken er shimset opp, så den linjerer som en hagle med åpne sikter, er denne vannvittig rask og presis å bruke. Pga comfortech stokken er rekylen moderat, og munningsvipp liten, så man er raskt på igjen. Har skutt 4-500 skudd med denne nå, og har enda ikke hatt funksjoneringsfeil. Denne bruker jeg til drivjakt på villsvin, og er strålende fornøyd, at den går godt i tillegg er bare et +

 

PS jeg har ikke jaktet bjørn enda.

Link to comment
Share on other sites

Pøh. Jørund Lien meg her og Jørund Lien meg der. Jeg hadde Sauer før, med to løp til og med. Den ble solgt, og nå har jeg Blaser og er storfornøyd.

 

Jeg mener på ingen måte at Mr. Lien har fasitsvar på våpenvalg.

Han er jo en "eldre gubbe" og kanskje noe konservativ i valgne sine.

Jeg har 3 Sauere og er meget fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Mye rart og mange myter beskrevet i emnet om bjørnejakt.

 

Følgende gjelder:

1. Bamsen er mer lettskutt enn elg.

2. Følger jo da automatisk at 6,5 er mer enn nok.

3. Sørg for at du gjør et godt skudd og bamsen er sjanseløs uansett hvor nærme.

4. Bamsen går i "oppløsning" etter en god treff.

 

nielsa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...