Jump to content

Våpen til bjørnejakt


Egil

Recommended Posts

  • 5 months later...
  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klipper litt fra denne siden:

 

www.kammeret/viewtopic.php?f=17&t=19601 ... rn#p238800

 

www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=1 ... rn#p238800

 

Og limer inn vår erfaring:

 

Da er turen til BC unnagjort, og det ble skutt 6 bjørner.

 

Bjørn nr 1. Skutt med sauer 303 kaliber 300 WinMag og 200 grs Swift. Ca 50 meter.

 

Effekt. Knall og fall, død etter gjennomskudd i lungeregion.

 

Bjørn nr 2. Skutt med Blaser R93 kaliber 7 mm RM og 160 grs Swift. Ca 150 meter.

 

Effekt. Påskutt og stakk ned ei skråning, avlivet med guidens 444 Marlin, skudd på 3-1 meters hold. Siste midt i skallen.

Første skuddet satt på skår forfra, var borti lungen og ut igjennom vomma.

 

Bjørn nr. 3. Skutt med Blaser Kipplauf kaliber 7X57R og 156 grs oryx. Ca 120 meter.

 

Effekt. Rent sideskudd, begge lunger. Hoppet til og raste ut 5-10 meter.

 

Bjørn nr. 4. Skutt med sauer 303 kaliber 300 WinMag og 200 grs Swift. Ca 15 meter.

 

Effekt. Bogskudd, begge lunger, døde umidelbart.

 

Bjørn nr. 5. Skutt med Blaser R93 kaliber 7 mm RM og 160 grs Swift. Ca 60 meter.

 

Effekt. Bogskudd, utras på ca 30 meter, noen grynt og var død når vi kom fram. Begge lunger. Denne har jeg på video, smygjakten, skuddet og utraset

 

Bjørn nr. 6. Skutt med Blaser R93 kaliber 9,3x62 og 286 grs Barnes Tripple Schok X.

Nøyaktig 36 meter MIN BJØRN

Effekt. Reint sideskudd bak bogen. Total kollapps, rett ned i smellen noen få dødsgrynt og litt så litt spark med foten.

 

Guiden sa jeg skulle skyte igjen, helt overflødig, men den fikk en til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kommer ikke linken med når jeg går på "kopier" når jeg markerer internett adressen, for så å gå på "lim in" i svar ruta på kammeret?

 

Om man går til søk funksjon og søker på "Kule valg til bjørn 9,3-62?" så kommer den aktuelle siden opp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen påsto i dag at 6.5x55 ikke er lovlig til bjørn. Noen som vet om dette medfører riktighet?
Nei dette må være tøv. Har ikke sett noen endringer i anslagsenergikravet/eller kaliberkravet på storvilt på lange tider. Be NOEN dokumentere den påstanden!

Regner med vi snakker om Norsk jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Utklipp av Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst (http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-2002 ... 05.html#16)

 

§ 16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

 

a) for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

b) for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

6,5x55- Fra spissmus til bjørn. Det gamle ordtaket holder fortsatt!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Ville ikke brukt mindre enn 9.3 på brunbjørn. Svart Bjørn kunne 308 vært ok...

Jeg skal bruke min 9.3 på jaktfelt i år, jeg skyter den

Like bra som 308 å merker nesten ikke rekyl forskjell, ingen av riflene er kappet

Eller har demper.

 

Skjønner meg ikke på det 6.5 greiene.. Har prøvd det, presist LITE kaliber

Som har rekyl som et luftgevær. Greit på hjorte dyr men har ikke noe å gjøre på Bjørn

Ja kan drepe en Bjørn men det kan en 223rem også, betyr ikke en bør bruke det.

Link to comment
Share on other sites

til bjørn finnes det jo flere kalibere som er mindre enn 9,3 som er greie på bjørn

300win mag,338win mag,.35 Whelen, osv

eier selv en 9,3 og synes ikke den er noe minimum for bjørn

men heller mer som et minimum for farlig villt i afrika som det også er mangen steder :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er vel tidspunktet der noen skal argumentere for høyhastighetspatroner som skal hjelpe til å drepe bjørnen med sjokk?

 

Man trenger ikke gjøre dette så veldig vanskelig? Mange viser til erfarne jegere og hva de bruker, og da er kaliberet som .30-06 via .338 til 9,3 og .375 mye brukt.

 

Jeg hadde faktisk ikke kvidd meg for å skyte bjørn med 6,5x55 gitt ei god kule, men det finnes da vitterlig bedre redskap for oppgaven.

 

Har selv skutt svartbjørn med en lånt .338

Helt unødvendig hardt skyts. Hastigheten med påfølgende rekyl er det jeg reagerer mest på

 

Den mekaniske skaden er nok viktigere enn hydrosjokket, og da må det til stor kule snarere enn stor fart.

Dersom man treffer CNS så holder en .222, men treffer du ikke helt bra så er det mer å gå på ved større kaliber.

 

Jeg tror det er vanskelig å komme forbi en 9,3mm om man skal ha det ideelle til oppgaven, og det er nå det kaliberet "proffene" stort sett bruker..

Link to comment
Share on other sites

ORYX 156grs er vel tett på det ideelle i 6,5x55 - kjør på!

 

Du har så god SD på ei 6,5 kule, at du gjerne vil ha ei kule som sopper seg skikkelig opp siden du likevel vil få mer enn god nok dybdevirkning.

Regner med at den glatt går gjennom likevel.

Dessuten er den loddet, så den går ikke i oppløsning..

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut. Har 375H&H men syns det er overkill på svartbjørn. 308 win er kappa å påmontert demper så den er uaktuell+ den har grs å er derfor veldig tung. ikke ideelt medtanke på vekt også.

Så da har jeg 6,5x55 igjen :)

Svartbjørn er vel ikke kjent for å være "pansret" :) skjøt forøvrig Mountain zebra med oryx 156grs i 6,5x55, den er mye mer hardskutt enn svartbjørnen.

Link to comment
Share on other sites

Mange som gjør blemme der...

 

Det er stor forskjell på smellet om pipa er 45 eller 55 og 65cm...

Som hjemmelader kan man bøte på det med å bruke kjappere krutt, men munningstrykket kommer nærmere hodet med kort pipe.

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor så mange bruker tusenvis av kroner på en demper, som man binder opp til kun et våpen, og man samtidig innfører nok en ting som kan skjære seg. Ref Murphy. Hørselvern på hodet demper alle våpen, og veier lite. For støpte aktive ørepropper ennå mindre!?

 

Er man nødt til å ha demper for å håndtere grove kaliber, så er løsningen mindre kaliber. 6,5 dreper Bjørn det også, tro det eller ei, men man kan nok få anledninger der man da må holde igjen..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Isbjørn er vel det største landlevende rovdyr vi har,og var en viktig del av utbyttet på selfangst fram til 1974.Samtlige som ble skutt i Vestisen med ytterst få unntak ble tatt av dage med Krag-Jørgensen og 6,5 Norma 10,1 grams prosjektil spesielt fabrikkert for selfangst,så en vanlig jævla bjørn om den er svart eller brun eller hvit har vel ikke blitt så mye mer hardskutt på 40 år,eller hva med alt dette utstyrshysteriet?

Link to comment
Share on other sites

Samtlige som ble skutt i Vestisen med ytterst få unntak ble tatt av dage med Krag-Jørgensen og 6,5 Norma 10,1 grams prosjektil spesielt fabrikkert for selfangst, -
- og det var selfangst skutene drev i Vestisen, isbjørn var "ekstra-mulighet".

 

I dag brukes vanlige, robuste jaktrifler (ikke K-J) med kikkertsikte til avliving av sel.

Norma vulkan eller alaska på svartbjørn.? Kaliber 9,3x62!
Jeg skal bruke 250 grs A-frame fra høsten (før det brukt 18,5 g Oryx), og ville nok også brukt den på bjørn, uansett størrelse og farge. Jeg har tidligere brukt 250 grs Barnes-X (kuttet ut pga. "forkobringen" av løpet), og den gjorde også kjempejobb i dyret, så det kan hende jeg prøver en homogen-kule i tillegg.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...