Jump to content

Våpen til bjørnejakt


Egil

Recommended Posts

Mye rart og mange myter beskrevet i emnet om bjørnejakt.

 

Følgende gjelder:

1. Bamsen er mer lettskutt enn elg.

2. Følger jo da automatisk at 6,5 er mer enn nok.

3. Sørg for at du gjør et godt skudd og bamsen er sjanseløs uansett hvor nærme.

4. Bamsen går i "oppløsning" etter en god treff.

Looking for trouble? You've come to the right place. 8) Her inne synes konsensus å være at bjørn er et usedvanlig hardskutt vilt, med en enda mer usedvanlig lav puls og en enda enda mer usedvanlig anaerobisk kapasitet osv.

 

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg, og dine poenger har unison støtte i forskningen som er gjort på feltet (Jon Morten Arnemo et al.) En 6,5x55 man skyter godt med - eller som jeg ville ha foretrukket: en eller annen kortere kreasjon i .308 Win med litt tyngre løp - burde duge i lange bananer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har skutt et par bamser og elg i bøtter og spann. Kan ikke være noe særlig tvil om at det er lang mer liv i en elg enn bamsen etter påskyting.

 

Et godt treff i 6,5 gjør susen på begge. Et dårlig treff blir aldri bra uansett kaliber. Det viktigste er altså at børsa passer deg og at du liker å skyte med den.

 

Hadde ikke hatt noe betenkelighet med å smelle til en bamse med 223 hvis dette hadde vært lov

 

nielsa

Link to comment
Share on other sites

Uten å gå i detaljer så er nok bjørnens evne til å tåle skudd sterkt overdrevet. Kikk litt på dvd'en til Bostrøm så ser dere med egne øyne.

En sammenligning med jerven passer nok ganske bra. En liten bjørn er ikke noe særlig annet å skyte på enn en stor jerv.

 

nielsa

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke hatt noe betenkelighet med å smelle til en bamse med 223 hvis dette hadde vært lov

nielsa

 

Hjelpe meg, sammenlige en bjørn med en jerv.

Så du mener at du hadde taflet i skogen etter en bjørn med en 223R.

Hva om du møter en av de store på rundt 300kg?

Vil du gå vidre og lete etter en på størrelse med en jerv. Eller skyter du?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt et par bamser og elg i bøtter og spann. Kan ikke være noe særlig tvil om at det er lang mer liv i en elg enn bamsen etter påskyting.

 

Et godt treff i 6,5 gjør susen på begge. Et dårlig treff blir aldri bra uansett kaliber. Det viktigste er altså at børsa passer deg og at du liker å skyte med den.

 

Hadde ikke hatt noe betenkelighet med å smelle til en bamse med 223 hvis dette hadde vært lov

 

nielsa

 

Har ikke skutt hverken bjørn eller elg , men har kompiser som har skutt mye av begge deler. Det hele koker vel ned til at elgen springer avsted et stykke etter selv gode treff , mens bjørnen mest sannsynlig angriper deg om den vet at du er der. Da hadde iallefall jeg brukt noe annet enn 223R :wink:

 

En annen ting er at det er vesentlig forskjell på å være postskytter eller hundefører på bjørnejakt. Hundefører som skal nærme seg en standlos bør være varsom , både med hensyn til egen og hundenes sikkerhet men også fordi bjørner har som regel en tendens til å stille midt i " tjukka " med særdeles dårlig sikt. Da har du dårlig tid om den angriper.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er jo helt kurrant å ta livet store elgokser med 6,5x55. En stor bjørn veier jo ikke halvparten av en stor elg engang... De bjørnene jeg har vært med å tatt livet av har gått rett i bakken med rene lunge-treff med 6,5 eller 308. Litt skuffende egentlig siden myten hevder den er så hardskutt.

Link to comment
Share on other sites

Litt om bjørne jakt fra Sverige, statestikk! Skuddvirkning osv! :wink:

 

Skudd mot bjørn - Hva er bjørnejakt?

 

Erfaringer fra bjørnejakt i Sverige 2006 - 2007 .

 

Kilde: Daniel Ligne, oversatt: Styrkar Wadsten

 

- Halparten av bjørnene ble påskutt med løshund / stålos

 

- Ca 40% av skutte bjørner var hunbjørn

 

- Gjennomsnittvekt for hun er 120 kg, og for han 170 kg

 

- Ved påskyting: 45 % står stille, 30% går, og 25% springer

 

- Mere enn halparten av bjørnene blir påskutt på kortere hold enn 40 m

 

og halparten av disse på kortere hold enn 20 meter

 

- I gjennomsnitt brukes 2 skudd på bjørn (fangskudd i tillegg)

 

- 73% av alle skudd er gjennomgående

 

- Gjennomsnittlig går en bjørn 180 meter etter påskyting

 

- I 40% av påskutte tilfeller leter jegeren ikke der bjørnen ligger

 

- 22% av ettersøkte bjørner lever, og må avlives

 

- En sporhund som ikke er trenet på bjørnespor følger skjelden et

 

bjørnespor, men slår over på annet vilt, og unngår "varm bjørn"

 

- Studie ved Scandinavisk bjørneprosjekt 2007 viser at hunder som er

 

trenet med dokumentasjon klaret å følge sporet i gjennomsnitt 214 m

Link to comment
Share on other sites

Det er jo helt kurrant å ta livet store elgokser med 6,5x55. En stor bjørn veier jo ikke halvparten av en stor elg engang... De bjørnene jeg har vært med å tatt livet av har gått rett i bakken med rene lunge-treff med 6,5 eller 308. Litt skuffende egentlig siden myten hevder den er så hardskutt.

 

 

Har vært med på å skyte 4 stk svartbjørner med 6,5x55 ,fra 50-140m hold.alle daua etter 1 skudd.dette var 6-7fots bjørner på ca 150kilo.....Har du ei 6,5 av god kvalitet så skyter man som regel meget godt. 6,5 er mer en bra nokk til nordisk bjørn og svartbjørn,Skulle jeg derimot jaktet grizzly ville jeg klatret et stykke opp på caliberstigen.

Link to comment
Share on other sites

Ser at flere våknet her. Det er bra. Konkluderer med at de som selv har prøvd er enige om at bjørnen ikke er hardskutt. Dette bekrefter vel bare antagelser om at myter dominerer her.

 

Bjørnen er en liten og spinkel skapning og trenger ikke allverden av bly for å forlate vår verden.

 

Største jeg har skutt er på 300kg. Hadde ikke hatt noen problemer med å avlive den med en 223.

 

nielsa

Link to comment
Share on other sites

Her poster vi med stor stolthet våre jaktbilder av alt fra ekorn til kudu, men få, om noen bjørner.

Kan faktisk ikke huske å ha sett noen... :roll:

Kan ikke dere bjørneskyttere dele opplevelsene og bildene med oss, det finns jo et eget forum for den slags.

Jeg ville ihvertfall satt pris på det :)

 

Jeg har aldri skutt bjørn, de nærmeste er spor etter besøk av bamsefar på elgvaldet i Nordland noen ganger.

Imidlertid ville jeg uten tvil ha følt meg mer komfortabel med min kjære 35 Whelen med 250 gr Woodleigh, en 338 Winmag eller 375 H&H/Ruger, kontra en rifle i vesentlig mindre kaliber.

 

Og grunnen er ganske enkelt den at når elgen eller hjorten raser ut x antall meter på et godt hjerte/lungeskudd, så kan bamsefar i en lignende situasjon finne på å kurse rett mot meg og sette tenna i skallen min.

Derfor vil jeg ha noe som når de vitale organene uansett vinkel, og jeg ville skyte og skyte og skyte til beistet lå i ro.

Men det er nå meg... jeg er egentlig ikke så tøff...(gammel begynner jeg å bli og... :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Her poster vi med stor stolthet våre jaktbilder av alt fra ekorn til kudu, men få, om noen bjørner.

Kan faktisk ikke huske å ha sett noen... :roll:

Kan ikke dere bjørneskyttere dele opplevelsene og bildene med oss, det finns jo et eget forum for den slags.

Jeg ville ihvertfall satt pris på det :)

 

Jeg har aldri skutt bjørn, de nærmeste er spor etter besøk av bamsefar på elgvaldet i Nordland noen ganger.

Imidlertid ville jeg uten tvil ha følt meg mer komfortabel med min kjære 35 Whelen med 250 gr Woodleigh, en 338 Winmag eller 375 H&H/Ruger, kontra en rifle i vesentlig mindre kaliber.

 

Og grunnen er ganske enkelt den at når elgen eller hjorten raser ut x antall meter på et godt hjerte/lungeskudd, så kan bamsefar i en lignende situasjon finne på å kurse rett mot meg og sette tenna i skallen min.

Derfor vil jeg ha noe som når de vitale organene uansett vinkel, og jeg ville skyte og skyte og skyte til beistet lå i ro.

Men det er nå meg... jeg er egentlig ikke så tøff...(gammel begynner jeg å bli og... :oops: )

 

Artig og kunne sett noen bjørnejegere med skutt bjørn, helt enig.

Fikk bladet jeger i posten i dag, der var det en interessant artikkel om tre Norske Bjøreneksperter på jakt i Jämtland. god lesing.

 

personlig har jeg sett bjørnespor i Norge ved flere anledninger, bla i Trysil, og Finnskogen

Har hatt Bjørn op post ved to anledninger en gang på finnskogen ca 100 meter hold, og den siste under villsvinjakt i Tyrkia, fikk denne på ca 20 meter, og den passerte 3 andre poster .

det var ett så fint møte at jeg tok ikke av sikringen en gang.

 

101120061835498KvG1mKJKhUs.jpg

Bjørn i Tyrkia, desverre ikke så godt bilde.

 

Svartbjørnjakt i Canada/USA har jeg ikke engang vurdert, satser heller på å få muligheten til å bli med på bjørenjakt i Sverige, en slik veier 10 ganger mer en en svartbjørn

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at mange overvurderer størrelsen på skandinavisk brunbjørn, og undervurderer størrelsen på svartbjørn. Det er ingen tvil om at også den skandinaviske brunbjørnen gjennomsnittlig er langt større enn en gjennomsnittlig svartbjørn, men forskjellen er kanskje ikke så stor som mange tror?

 

Sitat fra heftet "Jakt på bjørn" utgitt av NINA og NJFF:

 

"Voksne hannbjørner i Skandinavia veier 140–338

kg; tilsvarende vekt for voksne binner er 80–237 kg. Bjørn i nord er større enn sine artsfrender i sør. Voksne

hannbjørner som er skutt om høsten i Norrbotten i Sverige veier i gjennomsnitt 205 kg mens tilsvarende

bjørn felt lengre sør veier i snitt 167 kg. Tilsvarende tall for binner er 132 kg kontra 122 kg. Ettårige hanner

og hunner veier ca 72 kg i Norrbotten og 56 kg i Dalarna. Forskere har funnet ut at den gjennomsnittlige

bjørn som ble felt i Sverige var 5 år gammel, veide 126 kg, var 152 cm lang, og hadde labber som var 19

cm lange (bakfot) og 12 cm brede (framfot). Husk at en bjørn kan variere i vekt i løpet av året siden bjørnen

lagrer fett utover høsten og tærer på dette under vintersøvnen."

 

 

http://www.americanbear.org/Size.htm

Om svartbjørn:

" Average weights are:

Males — 250 lbs. (range from 125 lbs. to over 600 lbs.)

Females — 150 lbs. (range from 90 lbs. to over 300 lbs.)"

 

 

http://www.nps.gov/archive/YOSE/nature/wlf_bears.htm

"In general, however, the weight of an average, adult male Yosemite black bear in summer is 300 to 350 pounds (136 to 159 kg). Females are smaller, with typical weights ranging from 200 to 250 pounds (91 to 113 kg). Much bigger bears, however, do occur. The largest black bear ever captured in Yosemite weighed 690 pounds (375 kg)!"

 

http://www.environmentyukon.gov.yk.ca/w ... ckbear.php

” Yukon adult males average 135 kilograms in weight with a shoulder height of one meter. Females average 70 kilograms in weight.”

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvor mange av dere som kommer med innlegg her som egentlig har skutt bjørn????Mange eksperter her ser jeg,,,eller er det som normalt at di har hørt eller lest fra sofaen... :wink:

 

Har skutt en og sett to til bli skutt. Alle tre var skremt og ble skutt på post. Alle tre klappa rett sammen da de fikk en kule i lungene, to med 308. en med 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Her poster vi med stor stolthet våre jaktbilder av alt fra ekorn til kudu, men få, om noen bjørner.

Kan faktisk ikke huske å ha sett noen... :roll:

Kan ikke dere bjørneskyttere dele opplevelsene og bildene med oss, det finns jo et eget forum for den slags.

Jeg ville ihvertfall satt pris på det :)

 

Jeg har aldri skutt bjørn, de nærmeste er spor etter besøk av bamsefar på elgvaldet i Nordland noen ganger.

Imidlertid ville jeg uten tvil ha følt meg mer komfortabel med min kjære 35 Whelen med 250 gr Woodleigh, en 338 Winmag eller 375 H&H/Ruger, kontra en rifle i vesentlig mindre kaliber.

 

Og grunnen er ganske enkelt den at når elgen eller hjorten raser ut x antall meter på et godt hjerte/lungeskudd, så kan bamsefar i en lignende situasjon finne på å kurse rett mot meg og sette tenna i skallen min.

Derfor vil jeg ha noe som når de vitale organene uansett vinkel, og jeg ville skyte og skyte og skyte til beistet lå i ro.

Men det er nå meg... jeg er egentlig ikke så tøff...(gammel begynner jeg å bli og... :oops: )

 

Artig og kunne sett noen bjørnejegere med skutt bjørn, helt enig.

Fikk bladet jeger i posten i dag, der var det en interessant artikkel om tre Norske Bjøreneksperter på jakt i Jämtland. god lesing.

 

personlig har jeg sett bjørnespor i Norge ved flere anledninger, bla i Trysil, og Finnskogen

Har hatt Bjørn op post ved to anledninger en gang på finnskogen ca 100 meter hold, og den siste under villsvinjakt i Tyrkia, fikk denne på ca 20 meter, og den passerte 3 andre poster .

det var ett så fint møte at jeg tok ikke av sikringen en gang.

 

101120061835498KvG1mKJKhUs.jpg

Bjørn i Tyrkia, desverre ikke så godt bilde.

 

Svartbjørnjakt i Canada/USA har jeg ikke engang vurdert, satser heller på å få muligheten til å bli med på bjørenjakt i Sverige, en slik veier 10 ganger mer en en svartbjørn

 

 

Ja ja Hvis du skyter en bjørn i sverige på 1,5 tonn må du si i fra...da holder det ikke med ei 338 eller....Nei tror di fleste som komenterer hær er såkalte sofajegere..Har ikke så stor erfaring ang bjørnejakt jeg heller,Men skal til canada for 3 gang i mai og jakte svartbjørn..Men den er vel for hamster og regne i forhold til en KJEMPE fra Sverige...

Link to comment
Share on other sites

jeg må vel desverre inrømme å ikke skutt annet en svartbjørn jeg heller... men å snikjakte svartbjørn ER helt fantastisk.. ikke underskatt den opplevelsen villreinjegeren.

Men att dei er seigliva gir eg meg ikke på.

Alle rovdyr er tøffere å ta livet av, enn naturlige byttedyr. av disse er det kun afrikas bøffel som hittil har imponert meg.

En elg kan springe ett stykke etter ett godt skudd. men den flykter i panikk. ett rovdyr, hogger som regel etter kulehålet å prøver å lokalisere "fienden".

Men dette er kanskje berre meg som er en feiging som liker å ha oddsene på min side... 8)

 

Ps. har jakta bjørn i sverige dei siste 5år. men ikke sett noe.

Eneste plassen jeg har sett bjørnn utenfor usa/statene er estland..

Trur det begynner å nærme seg Kamchatka. 8)

 

selvsagt med barnes x i 9,3X74 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her poster vi med stor stolthet våre jaktbilder av alt fra ekorn til kudu, men få, om noen bjørner.

Kan faktisk ikke huske å ha sett noen... :roll:

Kan ikke dere bjørneskyttere dele opplevelsene og bildene med oss, det finns jo et eget forum for den slags.

Jeg ville ihvertfall satt pris på det :)

 

Jeg har aldri skutt bjørn, de nærmeste er spor etter besøk av bamsefar på elgvaldet i Nordland noen ganger.

Imidlertid ville jeg uten tvil ha følt meg mer komfortabel med min kjære 35 Whelen med 250 gr Woodleigh, en 338 Winmag eller 375 H&H/Ruger, kontra en rifle i vesentlig mindre kaliber.

 

Og grunnen er ganske enkelt den at når elgen eller hjorten raser ut x antall meter på et godt hjerte/lungeskudd, så kan bamsefar i en lignende situasjon finne på å kurse rett mot meg og sette tenna i skallen min.

Derfor vil jeg ha noe som når de vitale organene uansett vinkel, og jeg ville skyte og skyte og skyte til beistet lå i ro.

Men det er nå meg... jeg er egentlig ikke så tøff...(gammel begynner jeg å bli og... :oops: )

 

Artig og kunne sett noen bjørnejegere med skutt bjørn, helt enig.

Fikk bladet jeger i posten i dag, der var det en interessant artikkel om tre Norske Bjøreneksperter på jakt i Jämtland. god lesing.

 

personlig har jeg sett bjørnespor i Norge ved flere anledninger, bla i Trysil, og Finnskogen

Har hatt Bjørn op post ved to anledninger en gang på finnskogen ca 100 meter hold, og den siste under villsvinjakt i Tyrkia, fikk denne på ca 20 meter, og den passerte 3 andre poster .

det var ett så fint møte at jeg tok ikke av sikringen en gang.

 

101120061835498KvG1mKJKhUs.jpg

Bjørn i Tyrkia, desverre ikke så godt bilde.

 

Svartbjørnjakt i Canada/USA har jeg ikke engang vurdert, satser heller på å få muligheten til å bli med på bjørenjakt i Sverige, en slik veier 10 ganger mer en en svartbjørn

 

 

Ja ja Hvis du skyter en bjørn i sverige på 1,5 tonn må du si i fra...da holder det ikke med ei 338 eller....Nei tror di fleste som komenterer hær er såkalte sofajegere..Har ikke så stor erfaring ang bjørnejakt jeg heller,Men skal til canada for 3 gang i mai og jakte svartbjørn..Men den er vel for hamster og regne i forhold til en KJEMPE fra Sverige...

 

:lol::lol::lol: Ja, det hadde vært noe det, måtte brukt 20 mm maskinkanon da. Eller M72.

Trodde du skjønte hve jeg mente, en skandinavisk(svensk) bjørn er 10 ganger mere verdt en en svartbjørn som jaktobjekt.

Misforstå meg rett, Kan du jakte i de områdene som har STOR svartbjørn, da kan det nok være verdt turen, men søpplekassebjørn, nei takk.

 

Har en undersøkelse fra USA/Canada liggende hjemme som vi brukte i forbindelsen med kurset i ettersøk på skadet bjørn i Hedmark.

Her blir det drøftet hvilke kaliber som egner seg på bjørn, og 338 win mag kommer godt ut.

Jeg skal få tak i tittelen på den og forfatter kanskje den ligger på nettet.

Må si det var noe spesielt og skulle kurse andre mennesker i ettersøk på Bjørn, med den "erfaringen" vi nordmenn sitter med.

Bare ett lite tankekors.....

Link to comment
Share on other sites

Må si det var noe spesielt og skulle kurse andre mennesker i ettersøk på Bjørn, med den "erfaringen" vi nordmenn sitter med.

Bare ett lite tankekors.....

 

Kanskje vi skal se litt på vår nære historie og våre fangstfolk bla på Svalbard og Grønnland som frem til på 1970 tallet avlivet flere hundre isbjørn under jakt med relativt dårlige kuler i standardkaliber som 6.5x55 krag (og mauser), 8X57 IS og ikke minst 30-06.

 

Leser man fangstmennenes berettninger om isbjørnjakta eller snakker med disse( flere holder foredrag) så er ikke isbjørnen noe hardskutt vilt.

 

Drar man til Grønnland eller arktisk Kanada er det relativt vanlig at man bruker 222 rem og 30-30 på isbjørn uten synlige problem.

 

Nå er jeg godt voksen og ingen erfaren bjørnejeger, men er det kanskje slik at den nye generasjon jegere fokuserer vel mye på våpenet og kaliberet og mindre på ferdigheter og skuddplassering?

 

Kanskje den kommende generasjon jegere som skal jakte bjørn er noe "pysete"?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg godt voksen og ingen erfaren bjørnejeger, men er det kanskje slik at den nye generasjon jegere fokuserer vel mye på våpenet og kaliberet og mindre på ferdigheter og skuddplassering?

 

Kanskje den kommende generasjon jegere som skal jakte bjørn er noe "pysete"?

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg godt voksen og ingen erfaren bjørnejeger, men er det kanskje slik at den nye generasjon jegere fokuserer vel mye på våpenet og kaliberet og mindre på ferdigheter og skuddplassering?

 

Kanskje den kommende generasjon jegere som skal jakte bjørn er noe "pysete"?

 

:mrgreen:

 

:lol:

Du vet, litt teori og planlegging er jo det man kan kose seg med lengst vettu, og pågår hele tiden......

Når jakten starter så koker alt ned igjen til det meste prøvde igjen........ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var vel muligens slik før att ein fekk ta tilgode med det ein hadde.....

slik er det sikkert enda for inuitene for eksempel. Det gjelder å ha noe som er vanligt førekommende på markedet, når det kommer til tilgang på ammo og slikt.

Men når en kan velge frå øverste hylle, slik som me nordmenn... så trenger me ikkje tenke 100% praktisk. me kan i staden velge det utstyr som er best muligt egnet for akkurat den jakten me skal på.. (her ligger en del av sjarmen med jaktreiser)

 

Det er og blitt drept hundredevis av bjørner med stein og spyd og.... og da er ju etthvert skytevåpen feigt og pysete i forhold. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her poster vi med stor stolthet våre jaktbilder av alt fra ekorn til kudu, men få, om noen bjørner.

Kan faktisk ikke huske å ha sett noen... :roll:

Kan ikke dere bjørneskyttere dele opplevelsene og bildene med oss, det finns jo et eget forum for den slags.

Jeg ville ihvertfall satt pris på det :)

 

viewtopic.php?f=21&t=8128&p=77915&hilit=jaktdagbok#p77915 er bilder av bjørnejakt mm...

 

Støtter Nielsa mm her inne, veldig mye myte rundt denne skapningen. Kaliber dreper ikke bamsen, men det er treffet som gjør det. Eneste man skal ha i bakhue er at man må være psykisk forberedt på å møte bamsen på nært hold og da må alt gå på autopilot, sikring av, smell 1, repeter, smell 2, repeter, smell 3 osv... ikke dvele 1 sekund!

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg som sagt bør skille på kaliberets evne til å drepe og dets stoppeffekt. Kan man skyte godt og håndterer rekylen fra en .338, et kaliber villreinjegeren anbefaler, tror jeg det er et fornuftig kompromiss.

 

(Selv er jeg ordentlig rekylpyse, og jeg holder meg derfor foreløpig unna jakt der det er nødvendig å bruke slike kraftige saker.)

Link to comment
Share on other sites

Her poster vi med stor stolthet våre jaktbilder av alt fra ekorn til kudu, men få, om noen bjørner.

Kan faktisk ikke huske å ha sett noen... :roll:

Kan ikke dere bjørneskyttere dele opplevelsene og bildene med oss, det finns jo et eget forum for den slags.

Jeg ville ihvertfall satt pris på det :)

 

viewtopic.php?f=21&t=8128&p=77915&hilit=jaktdagbok#p77915 er bilder av bjørnejakt mm...

 

Støtter Nielsa mm her inne, veldig mye myte rundt denne skapningen. Kaliber dreper ikke bamsen, men det er treffet som gjør det. Eneste man skal ha i bakhue er at man må være psykisk forberedt på å møte bamsen på nært hold og da må alt gå på autopilot, sikring av, smell 1, repeter, smell 2, repeter, smell 3 osv... ikke dvele 1 sekund!

 

Med en 222R......... :shock:

 

Kom med en tilbakemelding når du har sneket deg inn i tettkrattet inn på standlosen , og fortell hvordan bamsen på 250kg + reagerer når den da blir truffet med 222R evt 223R på 8-10m hold. Tviler på at noen gjør det stuntet mer enn 1 gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg som sagt bør skille på kaliberets evne til å drepe og dets stoppeffekt. Kan man skyte godt og håndterer rekylen fra en .338, et kaliber villreinjegeren anbefaler, tror jeg det er et fornuftig kompromiss.

 

(Selv er jeg ordentlig rekylpyse, og jeg holder meg derfor foreløpig unna jakt der det er nødvendig å bruke slike kraftige saker.)

 

Har du lyst og bruke en 338 på jakt er det ikke mere problem for deg enn for andre . Og skyte med en 338 er ikke så ekstremt som du og mange tror men i stedet for og føle frykt for rekyl så må du snu dette på hode og og føle det er morro med litt 'futt' ! Det som er viktig er at du har ei børse med så rett stokk som mulig ,at kikkert står så langt fram så du ikke får den i skallen (samordnes med kolbelengde) og hadde du ladet selv hadde det hvert en fordel med litt slappe ladninger i starten. Men selsakt må man trene litt for og bli dus . Men det må jo alle uansett kaliber . Dette kalibret takler du hvis du vil og spesielt hvis du har en kjenning eller noen som kan hjelpe deg med disse justeringene. :D

Link to comment
Share on other sites

Må si det var noe spesielt og skulle kurse andre mennesker i ettersøk på Bjørn, med den "erfaringen" vi nordmenn sitter med.

Bare ett lite tankekors.....

 

Kanskje vi skal se litt på vår nære historie og våre fangstfolk bla på Svalbard og Grønnland som frem til på 1970 tallet avlivet flere hundre isbjørn under jakt med relativt dårlige kuler i standardkaliber som 6.5x55 krag (og mauser), 8X57 IS og ikke minst 30-06.

 

Leser man fangstmennenes berettninger om isbjørnjakta eller snakker med disse( flere holder foredrag) så er ikke isbjørnen noe hardskutt vilt.

 

Drar man til Grønnland eller arktisk Kanada er det relativt vanlig at man bruker 222 rem og 30-30 på isbjørn uten synlige problem.

 

Nå er jeg godt voksen og ingen erfaren bjørnejeger, men er det kanskje slik at den nye generasjon jegere fokuserer vel mye på våpenet og kaliberet og mindre på ferdigheter og skuddplassering?

 

Kanskje den kommende generasjon jegere som skal jakte bjørn er noe "pysete"?

 

De fleste isbjørnene som fangstmenn tok livet av ble drept med selvskudd. En del bjørn ble skutt når de kom innom fangststasjonene, og bare noen få ble aktivt jaktet på ute i drivisen. Henry Rudi er vel den mest kjente norske isbjørnjegeren. Det er en vesentlig forskjell på isbjørn og norsk brunbjørn. Isbjørnen oppsøkte mennesker og fangsthytter og er ikke spesielt redde for mennesker. Den norske brunbjørnen stikker som oftest dersom den får teften av mennesker, vist den ikke ligger på bytte, eller du kommer ut for binne med unger. Muligheten for at brunbjørnen stiller seg opp for å glo lenge nok, slik at du finner et godt anlegg er meget liten.

Når det er sagt skal det gode nerver til for å skyte på isbjørn på kloss hold med Krag og lommelykt i mørketiden, kun med åpne sikter.

 

Skuddplassering er selvfølgelig alfa og omega, evnen til å skyte fort og presist like så. 3006 og 8X57IS holder i lange baner dersom en treffer der en skal. Treffer en ikke der en burde hjelper det ikke med 375 dersom bjørnen angriper. Treffsikkerheten blir ikke dramatisk bedre av å skyte på en angripende bjørn, så en kan likså godt holde seg til det våpenet en skyter godt med. Men jeg ville selvfølgelig følt med bedre med 358NM min dersom jeg skulle jakte bjørn, det er bare det at jeg ikke hadde hatt noen større kjangs med den uansett.

Link to comment
Share on other sites

Etter mange års erfaring med skyting av kraftige ladninger i kaliber 358 NM og 375 H&H har jeg opparbeidet meg en viss toleranse for rekyl og reagerer ikke så mye på det. Imidlertid, uansett hvor godt en holder i skaftet merker en at det rør på seg. Uansett hvor gøy en synes rekyl er og uansett hvor masochistisk en er av legning vil det kreve en masse trening med fulle ladninger for å mestre våpenet. Å skyte reduserte ladninger hjelper ikke den dagen en drar på jakt med 280 grain kuler i 800 m/s. Det er 2 kaliber som har gitt meg blå skulder fra brystmuskelen og langt ned over armen og det er 280-310 grains i 358 NM og 300-350 grains kuler i 375 H&H etter en lang dag i benk ved testing av maksladninger. Så dersom en ikke får ståpikk av å få en kilevink når en drar i avtrekkeren så er det kanskje best å ta mengdetreningen med standard kaliber. Når det er sagt dreper 358 NM like godt med 250 grain Swift ladet ner til 780 m/s.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hum, Svehella, den siste setningen din, gjelder den damer eller herrer, eller kun forspill. :oops:

 

Med dagens trend mot lette korte og tunge breie. Da henholdsvis børser og jegere, er det klart at det meste kan gjøre vondt å skyte, rekyl messig, når det allerede smerter å bryte ut av godstolen. :cry:

 

Enkelt skulle bare la være å avanser fra salongen(22). :lol:

 

For de som ikke mestrer en spontan ereksjon eller at div kropshår brå vokser, er det enda håp. :D

 

Frelsen er lettere kuler og mindre krutt, populært kalt reduserte ladninger. Da kan man skyte mye og bli vant med monstret, før man gradvis tarn helt ut.

 

Skyter man mere, går det ofte bedre, selvtiliten øker med at man føler at man blir kjent med våpnet og skyte resultatene blir enda bedre, nesten som en ondsirkel dette.

 

Lader du ikke selv sier du, da må man kontakte noen som gjør det, disse finnes ofte i skytterlag og rundt på baner der det skytes. Har man selv kuler og diesett, skal man ikke se bort fra at noen er hoppene glad for å få prøve å lade noe nytt. Selvsagt er det best å lade sine egne etter som behovet ofte øker med tiden.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen::mrgreen: Jeg har ikke erfaring med kilevinker annet en på skytebanen, så til forspill velger jeg helt andre metoder som jeg har hatt god erfaring med.

Joda, lette kuler i høy fart kan være en vei å gå, men ikke under 225-230 grain i nevnte kaliber, da litt av vitsen forsvinner. 225 grains Barnes X i 358 kan være en god ladning, men da i 870-900 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Rasmus Bostrøm som er en godt over gjennomsnittet bjørnejeger jakter med en browning Bar i 9,3x62. han bruker 15grams Alaska kuler. men han snakket om at han kanskje ville gå bort i fra halvautomat pga frykt for funksjoneringsfeil. det er i grunn noe man ikke vil ha når man står 10 meter unna bjørnelosen.

Herman Sotkajervi mener jeg å huske at bruker 9,3x62 også.(Spelltiuren kan komme med et sikker svar der.)

er vel ikke noen i Norge som har mer bjørnejakt erfaring enn han. så ville ikke hvert redd for å gå for det samme som han.

selv har jeg en sauer 202 i 9,3x62 med 47cm løp. med doctor sigth som er tiltenkt bjørn og elg. har ikke fått testet det på jakt enda. men er forhåpentligvis ikke lenge til det detter en elg i hvertfall.

 

Bostrøm jakter med blaser offroad r93 i riktignok 9,3x62 :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Personlig bruker jeg 6,5x55, 3006 og 375 på jakt, jeg trener mest med 375 fordi jeg vil være vant til rekylen denne gir, og følgelig at jeg skyter kjappere og mere presist med denne da jeg har lagt ut noen hundre skudd.

 

Det som er Cluet er at man skal kunne avgi flere skudd kjapt og presist mot en "angripende bjørn" på bjørnskytterprovet.

Noen av skytedisplinene er nettopp bygd på dette med å avgi flere skudd i kjapt.

Og det er krav til treff innenfor vital del på alle skudd.

Altså ikke nok med å treffe bjørnen ett eller annet sted.

For å få til dette må våpenet passe skytteren, derfor er våpentipassning meget viktig i denne forbindelsen, det er egentlig viktig i de fleste jaktsituasjoner hvor man må ha oppfølgingsskudd, men til jakt på "farlig vilt" slik som Bjørn og villsvin er det enda viktigere, det kan faktisk være avgjørende på liv og død, det heter seg slik at en bjørn kan ligge i bakhold, men ett villsvin Ligger i bakhold.

Vi leser jo hvert år om at elgjegere blir angrepet av bjørn og drept eller har blitt kvestet på en slik måte at ett lengre sykehusopphold er påkrevet.

Da blir det for dumt å lese at bjørnen ikke er farlig osv, at den Nordiske bjørnen er liten og alt mulig rart.

Ikke bagatelliser at den Nordiske bjørnen ikke er skuddsterk nok til å kunne angripe deg og drepe deg, det er den kapabel til uansett. Hadde ikke dette stemt, ville vel heller ingen vært drapt av bjørn i Sverige, tror faktisk at det kun er ett tidsspørsmål når dette vil skje i Norge, håper vi har heist opp nisselua før det skjer.

Så tilbake til kaliberet og at jeg bruker å trene mest med 375`n min.

Denne er selvsagt tilpasset meg i alle retninger, ved at jeg har gjort dette så blir ikke den følte rekylen ubehagelig heller, det blir rettog slett kos å skyte med den, jeg bruker ikke redusert ladning, pga rekylen, da blir jo treningsmålet borte.

det beste jeg gjør med denne rifla er at jeg skyter aller best og kjappest med åpne sikter, og jaggu treffer jeg bra også med dette.

Har trent en god del på banen i Enebakk siste året, "hansen deluxe" kan bekrefte det jeg nå har skrevet, og påstår.

Skal også innrømme at jeg liker å skyte med noe som sier ifra.

 

Hvorfor bruker Brødrene Svanberg 9,3x62 på bjørn? Er det fordi dem ikke har noe annet? Eller har dem funnet ut at bjørnen er såpass farlig at man må bruke noe som har stoppeffekt, samt størst mulighet til å trenge inn og aller helst igjennom en bjørnekropp, for å få ett best mulig blodspor og følge etter .

 

Jeg tror nemlig at disse brødrene er blandt de i Norden som sitter med størst kompetanse mht. bjørn, og jakt på denne.

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg, stusser bare på et par ting.

jeg bruker ikke redusert ladning, pga rekylen, da blir jo treningsmålet borte.
Vanlige folk bruker vel red.ladninger for å venne seg til et våpen og kanskje jakt på vilt som ikke trenger kal. i full pupp.

Det er da det jeg bruker å anbefale folk, for at de skal kunne venne seg til et kraftigere kal.

Når den virkelige situasjonen er der, kan i hvertfall jeg banke å skyte uten å registrere verken smell eller rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt sikkert rett,

Personlig synes jeg det er ok og trene på denne måten som jeg beskrev, her selv hatt en oppfattning av å lade redusert for å minske rekylen, er det samme som å lure seg selv selv litte grann.

Selvsagt vil det være overkill å skyte ett rådyr (eks) med en 300 grs med full ladning.

I en jaktsituasjon så registrerer jeg ikke hverken rekyl eller smellen. Det jeg tror mange blir litt skudd/rekylredde av er at dem har fått okularet i kikkerten i panna ved ett par anledninger, dette er såpass ubehagelig at dette sitter i minnet for lang tid.

Tror det er viktigere og få tilpasset våpenet sitt med riktig høyde og lengde på kolben, samt at kikkerten er montert så lavt som mulig og så langt fra øyebrynet som mulig, dette er en tilpassningesjobb som må gjøres individuelt, Klarer man dette er selve skytingen egentlig bare lek, og morro, da kommer som regel den gode føleslen tilbake også, har sett plenty av våpen som egentlig er modne for spikerverket, men prøver selvsagt å gjøre det beste ut av situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er riktig, men den største faren med en del halvautoer er forkiling pga dårlig rengjort/smurt mekanisme, hedde en kar på jervejaktkurset i vinter som hadde en Remington halvauto, i 6 av 6 mulige skuddsituasjoner fikk han avgårde bare ett skudd pr gang, pga. forkiling, jeg hadde ikke turt å ha ett slikt våpen på jakt/ettersøk på bjørn.

En god skytter er nesten like rask som en som skyter med en halvauto.

Se på felthurtigen på Landskytterstevnet. Sauer vs AG3

Link to comment
Share on other sites

Klart man får halvautoer som er driftsikre nok. Nok å nevne H&K sine våpen. Brukes ikke så mye annet enn halv/helauto i krig med liv som innsats så det er klart det funker bra nok.

 

Felt hurtig på landskytterstevnet er vel ikke å sammenligne med hurtig skyting på korte hold på bevegelige mål. Klart du soper en haug mer med skudd i en bamse i en slik situajon med en halvauto enn en bolt.

 

nielsa

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært på bjørnjakt, det nærmeste er en bjørn på post på villsvinjakt i Slovakia. Tenkte jeg skulle prøve den vanskelige veien til bjørnejakt. Har skaffet meg en Karelsk Bjørnhund med bra gener, har trent denne på villsvin og testet henne litt på bjørn.

Driver å skaffer meg jakt i Harjedalen til høsten.

Jeg er veldig enig med villreinjegeren ang. våpen/kalibervalg, jeg har også 6.5 og 30.06, men det var 375 som var med på ettersøkskurset i Namskogen. Hadde også med dobbeltrifledrillingen i 9.3x74, kun en sikring og begge rifleløpene på fremre avtrekker, hagla bak. De sa på kurset at det fungerer bra bra med grove hagl på kloss hold. Det er også den jeg bruker på drivjakt, fungerer utmerket, sist i Bulgaria.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...