Jump to content

Kule til elg i .308


Spectre

Recommended Posts

Hva vil folket anbefale for en kule til elg i .308? Finnes det noe som da også duger fint på rådyr? Målet er vel å finne en kule som jeg kan bruke til både rådyr samt elg, og da også trene med.

 

Har en favoritt som er Nosler 165gn ballistic tip. Er jeg da på jordet?

 

Takk for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Ballistic tipen bør du ikke bruke på elg. Nosler accubond, barnes TSX/TTSX, Norma Oryx, Lapua Mega, Lapua naturalis f.eks er kuler som egner seg, holder godt sammen, med sikker ekspansjon. Forresten, hvis du ikke bryr deg om BC, men pris er viktig så gir Lapua Mega fine slakt på hjort og rådyr, legger de rett i bakken. Mange bruker denne også på elg. Jeg skal bruke accubond i høst.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Oryx, funker som bare den.

 

De fleste som har brukt både Oryx og Mega ender opp med å bruke Mega (inkl. meg selv). Opplever at den er jevnere i prestasjonen og gir penere slakt enn oryx. I tillegg synes Mega'n å gi god presisjon hos de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Mega, Oryx, Deep curl, Interbond, Accubond er fine kuler til både elg og rådyr. Av homogene er vel de fleste gode "kombinasjonskuler" Ballistic tip er lettekspanderende og fungerer fint på rådyr, men du bør absolutt IKKE bruke den på elg. Det er å be om trøbbel.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte store dyr som elg, så drar du marginane i din favør ved å bruke enten

 

1) Ein bonded kule-konstruksjon (som f.eks interbond, accubond, rem core lokt ultra m.m)

 

2) Homogene kuler

 

Så enkelt er det. Eg hadde ikkje jakta elg med ei gammaldags hornadykule som den du spør om når det finst så mange andre og bedre alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på denne siden jeg er i samme båt. Plan A var 150gr TSX men siden det ser ut som det er umulig å oppdrive disse må jeg komme opp med en plan B. Ser mange lovpriser Nosler Accubond så jeg tenker 165gr Accubond og 168gr Custom Comp som treningskule fram mot elgjakta og lader de slik at de går likt ut mot 300m. Hadde jo egentlig bestemt meg for lenge siden at det skulle bli TSX, er jo tross alt derfor jeg kjøpte 308 pipe til 200'en men det går ikke an å gråte over spilt melk så da får man finne på en annen løsning. Andre homogene alternativer til TSX som ikke mantler fælt? Jeg er for øvrig fan av harde kuler.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter; behold din favoritt 165grs Nosler Bal Tip -(eller like god, men billigere Sierra GK 165grs)- og lad opp noen med dens "tøffere" bror; Nosler Partition i samme vekt, som du bruker på Elgen. - Den vil gjøre jobben og du har samme lading og treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter min test med å skyte på våte aviser for å fange opp kula å sjekke ekspansjon fant jeg ut at Hornady 165 SP funker fint, men bytter den ut pga ca 40 Grains forsvant snitt på 120 grains i restvekt på kulene, jeg brukte forøvrig en keramikk flis for å simulere bein :)

 

har nå vært på xxl å kjøpt Nosler Accubond ( de hadde bare 150 grains, men flere jeg har snakke med sier at elgen tåler ikke det :) )

og Nosler 180 grains partion så nå lurer jeg på om noen har lade data til meg?

 

har Vv 150 har god erfaring med 150 vet det er "feil" krutt type men rifla samler bra og for ingen treffpunkts endring på mine 3 utviklete ladninger med dette kruttet :)

Link to comment
Share on other sites

Har selv sluttet med å lade for å få max hastighet,store dyr merker ikke forskjell!Lenge siden jeg brukte N150,men lå på 45-47gr på ei 150gr kule.Prøv gjerne 45gr.Til 180gr kule vil jeg tro 44 er bortimot max..Har aldrig ladet tyngre kuler enn 165gr i 308..

Link to comment
Share on other sites

Er ca de tallene jeg ligger på nå, har 44.5 på 185 grains lapua fmjbt får da ca 840 ms og kjempe bra pressisjon 5 kroning på 100m men 150geua s har jeg heller ikke ladet selv før, så får bynne litt under å jobbe meg oppover :)

 

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

Bruker 180grs Lapua mega. Butt, fin kule, som gir pene slakt.
+1Skutt "alt" fra hare til elg med denne i løpet av 20 år. Rimelig, presis, lett å få tak i

 

Hvor kjøper dere Mega 180grs?

I .30kal. mener jeg den (Lapua Mega) finnes bare i 185 og 200 Grains.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
tallene jeg ligger på nå, har 44.5 på 185 grains lapua fmjbt får da ca 840 ms

 

Er dette riktig ? -- Tviler sterkt på at du oppnår denne hastigheten med en såpass tung kule (185grs) i en .308W :roll:

 

En bør så smått begynne å se etter tegn på overtrykk, men ikke umulig.

En 190HPBT (tyngere kule) med N550 kan komme opp til de hastigheter i en .308w

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor ikke flere nevner Hornady Interbond.

Blant de beste kulene på markedet, og lavt priset til å ligge i premiumsortimentet.

God effekt, lite blodslått, god presisjon i de våpnene jeg har prøvd de i. Restvekter over 90% på samtlige jeg har funnet igjen, og det er noen.

180 grs lades greit opp i 800 m/s, og det er hastigheten disse kulene trives best i.

 

Har en del bilder fra IB funnet igjen i elg, og kan legge de ut hvis noen er interessert.

Link to comment
Share on other sites

Noen erfaringer med Nosler Partition på elg her? Har de liggende i 150grn. Noen tanker?

 

Partition var vel i mange år ansett for å være av de beste kulene til storvilt. Etter hvert har den vel blitt passert av div homogene og loddede konstruksjoner.

 

Typisk med disse er vel en 60-70% restvekt, da det framom skilleveggen gjerne ikke holder sammen. Noe som gir stor sårkanal, men ikke nødvendigvis pene slakt :D

 

NB , ikke brukt NP selv, så dette er ut fra hva jeg har lest / sett og hørt

Link to comment
Share on other sites

Før jeg gikk over til 9,3x62 blei .308 med hornady interlock 180 gr RN benytta. Var heilt grei den men føler tilbakemeldinga med 9,3 er bedre. Skaut nok jamnt over (unødvendige) oppfølgingsskudd med .308 pga liten skuddreaksjon i dyra. De trang bare litt lenger tid på å daue. Kula såg ut til å fungere greitt med god restvekt og lite kjøttødeleggelser. Blei aldri kronografert, og lada aldri maxladninger, kun til god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Skjønner ikke hvorfor ikke flere nevner Hornady Interbond.

Blant de beste kulene på markedet, og lavt priset til å ligge i premiumsortimentet.

God effekt, lite blodslått, god presisjon i de våpnene jeg har prøvd de i. Restvekter over 90% på samtlige jeg har funnet igjen, og det er noen.

180 grs lades greit opp i 800 m/s, og det er hastigheten disse kulene trives best i.

 

Har en del bilder fra IB funnet igjen i elg, og kan legge de ut hvis noen er interessert.

 

Legg ut!

Har brukt accubond i 3 år nå, kula er bra den, men litt lite restvekt og kanskje noe blodslått kjøtt?

Eller er den fantastisk!

 

Vurderer å prøve IB

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte store dyr som elg, så drar du marginane i din favør ved å bruke enten

1) Ein bonded kule-konstruksjon (som f.eks interbond, accubond, rem core lokt ultra m.m)

2) Homogene kuler

Så enkelt er det. Eg hadde ikkje jakta elg med ei gammaldags hornadykule som den du spør om når det finst så mange andre og bedre alternativ.

 

Erfaringsmessig er det enkelte "standard"-kuler som presterer vel så bra som de bondede gitt samme forutsetninger. Min erfaring heller i allefall mot Mega foran en del bondede alternativer, og de dyreste alternativene har jeg vanskelig for å se at klarer å forsvare det store prishoppet som gjerne ligger på 2-3x prisen på f.eks Lapua Mega.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor ikke flere nevner Hornady Interbond.

Blant de beste kulene på markedet, og lavt priset til å ligge i premiumsortimentet.

God effekt, lite blodslått, god presisjon i de våpnene jeg har prøvd de i. Restvekter over 90% på samtlige jeg har funnet igjen, og det er noen.

180 grs lades greit opp i 800 m/s, og det er hastigheten disse kulene trives best i.

 

Har en del bilder fra IB funnet igjen i elg, og kan legge de ut hvis noen er interessert.

 

Legg ut!

Har brukt accubond i 3 år nå, kula er bra den, men litt lite restvekt og kanskje noe blodslått kjøtt?

Eller er den fantastisk!

 

Vurderer å prøve IB

 

Her er noen av de jeg har funnet igjen

 

Denne har 98% restvekt. Skutt bak bog inn og satt under skinnet forran bog motsatt side

 

Har fem kuler til, som jeg kan legge ut etter hvert.

 

521559.jpeg

521560.jpeg

 

180 grs Interbond. Stor Okse. Knuste overarmsbein inn. Satt under skinnet v 2. bakerste ribbein 91 % restvekt

 

515602.jpeg

 

 

 

 

Interbond. Restvekt 92-99%

521562.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Erfaringsmessig er det enkelte "standard"-kuler som presterer vel så bra som de bondede gitt samme forutsetninger. Min erfaring heller i allefall mot Mega foran en del bondede alternativer, og de dyreste alternativene har jeg vanskelig for å se at klarer å forsvare det store prishoppet som gjerne ligger på 2-3x prisen på f.eks Lapua Mega.

 

I følge Lapua er jo Mega nå ei bonda kule.

 

Utdrag fra: http://www.lapua.com/en/products/hunting/15

 

"The bullet features a lead core and copper jacket which are mechanically bonded together.

 

Mechanical bonding means that core is firmly locked inside the jacket and will not separate even on hardest impact."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...