Jump to content

6,5 på tur ut ?


revehunter

Recommended Posts

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er vel ikke til vurdering hvert år?

Den holder med rette forutsetninger kravet til anslag på storviltjakt, og det er vel greit?

Mange her og andre plasser er av oppfatning av at den ikke er kraftig nok, men er vel det kaliberet som feller flest storvilt fremdeles i norden?

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 er fremdeles det mest lettsolgte kaliberet i norske våpenbutikker, og i brukthandel på Finn.no. Har selv "gått ned" fra 300RUM til 6.5 til det meste av min jakt, men har også et 9.3x62-løp hvis det skulle bli aktuelt med noe grøvre vilt. Etter norsk "forsvarlig jakt" er maks skyteavstand på stillestående hjortevilt 150 meter. 6.5x55 er plenty god nok ut til dette holdet.

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 er fremdeles det mest lettsolgte kaliberet i norske våpenbutikker, og i brukthandel på Finn.no.

 

Da har det vært en markant forandring siden 2007.

Min erfaring tilsier at 30-06 er og har vært det mest lettsolgte kaliberet.

 

Etter norsk "forsvarlig jakt" er maks skyteavstand på stillestående hjortevilt 150 meter.

 

Hvor fikk du dette tallet fra ?

Link to comment
Share on other sites

tror nok 6,5 er kommet for å bli.. Ellers hadde den nok vært ute for lenge siden... så lenge vi snakker om 6,5x55

 

Skal du jakte elg eller annet storvilt med den anbefaler jeg norma oryx.

 

Så lenge du holder deg innen for norsk lov (så lenge du jakter i Norge) er det vell din vurdering som jeger som teller, og ikke hva som er "inn" eller "ut" ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå vil neppe 6,5x55 forsvinne med det første, men det er nok lov å si at den er litt umoderne.

Ikke fordi den ikke funker, men fordi loven forhindrer deg fra å bruke homogene kuler, samt at kaliberet er ganske dårlig egnet for kapping ift. montering av demper.

Men om det ikke er en showstopper, så er det ikke noen grunn til å avfeie den.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg hadde fått en krone for hver jæ...el som maser om å "kappe og dempe" så hadde jeg f... meg vært zilionær!

Har en 56cm pipe gjenget for demper. Funker prima, og er i stand til å få bra ytelse ut av 6,5'en uten å være det minste vanskelig å håndtere. Evt "følt" forskjell mellom lovlig minstemål på 40cm og mine 56cm er ren "bad attitude" i praksis.

6,5mm med ca 9-grams kule er en formidabel kombinasjon i forhold til rekyl mot drepeevne. Ja - har 9,3 også (med 62cm løp!) treffer bra og jeg digger når ting rører på seg når man trykker på avtrekkeren. Men ærlig talt - skal man trene mye, treffe komfortabelt og kun jakte allsidig på norsk gjennomsnittsvilt så er 6,5x55 vanskelig å slå.

Link to comment
Share on other sites

Nå vil neppe 6,5x55 forsvinne med det første, men det er nok lov å si at den er litt umoderne.
Tvert i mot - den tilhører vel den "nyeste" trenden - en velbalansert, belteløs magnum.
Ikke fordi den ikke funker, men fordi loven forhindrer deg fra å bruke homogene kuler - .
Dette diskuterer vi jevnlig, f.eks. når det gjelder kalibre som 9,3x62, 35 Whelen og 358 Norma Mag til jakt i Afrika, i områder der jaktlovene påbyr div. "minimumskalibre", f.eks. .375. Krøkkete bestemmelser histen og pisten gjør ikke en patron verken bedre eller dårligere (noe annet er hva slike påfunn sier om jaktbyråkrater - ).
samt at kaliberet er ganske dårlig egnet for kapping ift. montering av demper - .
- og det har "magnum-kaliberet" 6,5x55 til felles med de øvrige magnum-kalibrene, som bruker langsomtbrennende krutt.
Link to comment
Share on other sites

Krøkkete bestemmelser histen og pisten gjør ikke en patron verken bedre eller dårligere (noe annet er hva slike påfunn sier om jaktbyråkrater - )

 

Jeg beklager om det var mulig å oppfatte meg som at jeg var negativ til selve kaliberet i seg selv, for det stemmer ikke. Men man må vurdere et kaliber utifra verden det er plassert i, ikke i vakuum. Og krøkkete regler gjør utvilsomt kaliberet mindre hensiktsmessig.

Og selvsagt er ikke diverse magnum kaliber noe mer egnet for kapping, men det har jeg heller aldri hevdet.

 

Men trenger man lav rekyl, kort løp og homogene kuler, så er .308 et åpenbart alternativ, så får du kort kasse på kjøpet også.

Link to comment
Share on other sites

Nå selger jeg våpen. Og 6,5 er det kaliberet som vi selger mest av.

Angående drepe evne. 6,5 tar livet av det vi har av vilt i Norge. Men jeg hadde ikke valgt den billigste jakt amo.

 

Her tror jeg da det er store forskjeller på hvor i landet man er lokalisert. Hos oss selger 308 3 x bedre enn 6,5. 223 1,5 x. Patronmessig blir det solgt 10x antallet patroner i 308/30-06 sammenlignet med 6,5. Selger ikke mer enn ca 8 000 6,5 jaktpatroner i året. Mer enn 60 000 i 308.

 

Samme situasjonen på dempere. Av totalt nesten 10 000 Sonic dempere produsert, er under 15% av dem i max 7mm. Så om 6,5 er så innmari populært blir våpna trent lite med og jaktet enda mindre med.

 

Vet at halvparten av elgen i sverige blir felt med 6,5x55.

Det er ikke lenger rett. 6,5 i Sverige er så og si dødt som kaliber i nysolgte våpen. Mange har ikke engang 6,5 i sortimentet sitt i Sverige lenger. Gris og bjørnejakten som sørger for det

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg da det er store forskjeller på hvor i landet man er lokalisert. Hos oss selger 308 3 x bedre enn 6,5. 223 1,5 x. Patronmessig blir det solgt 10x antallet patroner i 308/30-06 sammenlignet med 6,5. - - - Så om 6,5 er så innmari populært blir våpna trent lite med og jaktet enda mindre med.
Mjooo - men man kan kanskje også tolke patronsalget i en annen retning - at mange av 6,5-folka også er DFS-skyttere, og derfor lader jaktpatronene sjøl. Så kanskje blir 6,5-børsene trent mer med enn våpna i .30 kort og lang.
Link to comment
Share on other sites

Merkelig sårt tema det her... :shock::lol:

Det skytes masse dyr i diverse utland med finkalibre. Ingen grunn til å diskutere om 6,5 virker eller ikke. Men faktum er at med dagens regelverk er kalibret handikappet. Skyter selv 7mmRM og er overbevist om at lettere homogen kule hadde vært medisin på både hjort og rein. Så kan jeg bruke tyngre kuler på elg. Så om regelverket skal endres, bør det gjelde for alle kalibre. IMO.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk Sauer 150 har rett.

 

Jeg jakter ikke med 6,5X55 selv, men mener heller ikke at det er en ubrukelig patron. Den er super treffsikker i et godt våpen, lett å lade til, og en får ammo og komponenter "overalt".

I tillegg er den rekylsvak, og når jeg mistenker at veldig mange ikke trener stort i løpet av året, er den perfekt. I tillegg er det den minste og snilleste patron vi har lov å bruke på elgjakt, helt fint.

 

Det jeg selv, og jeg tror mange andre prøver å si er at 6,5X55 på dette og andre forum ofte blir fremstilt som det eneste rette, den eneste patron som er interessant. Det er nok grunnen til at så mange prøver å protestere, og dermed blir 6,5X55-entusiastene iltre.

Det er en kjempepatron, men det er langt fra den eneste brukbare patron til jakt.

 

Det er ikke sånn at man må ha en 6,5X55 med 40 cm pipe og Maxim demper, og skyte 140 grain Oryx for å jakte. Jeg hadde ettpar rifler i 6,5X55 selv for en del år siden. Jaktet rådyr med dem, med 120 gr kule, kjempefin kulebane, og funka kjempebra. Jeg har aldri vært en sånn som følger saueflokken, så jeg fant at jeg ville bytte til 270 Win. Og det funker det også. Har felt rådyr og villsvin med 270èn.

 

Hvis trådstarter føler usikkerhet omkring 6,5X55, bør han kanskje se på andre kaliber i tillegg. 7mm08 og 308 Win er storviltpatroner som også har snill rekyl. I tillegg er det patroner som tåler korte løp, dersom det er et poeng.

 

Det blir nevnt her at det årlig blir felt mange elg med 6,5X55. Til sammenlikning har Storbritannia hatt rigide regler om tillatte patroner og største tillatte kaliber osv. I Scotland jaktes det kronhjort med 243 Win og 270 Win. Nede i Europa har 7mm X 64 hatt sterkt fotfeste. Nå er sistnevnte nesten på linje med 7 mm RM, men dog, det er et fint kaliber.

Så det går an å jakte storvilt med finkalibre. Det som kanskje gjør mange betenkt er at elgjakta ofte utøves som drivjakt, og at elgen i flukt er mer "hardskutt", samt at det er lettere å få en dårlig treff.

Link to comment
Share on other sites

Nå heter tråden "6,5 på vei ut?" , ikke "er 6,5 brukandes til elgjakt?". Med tanke på antallet DFS og feltskyttere her i landet som jo ofte benytter nettopp 6,5x55, så er jeg rimelig trygg på at denne patronen ikke er på vei ut. MANGE lader jaktpatroner til denne selv siden de allerede har ladeverktøy på plass. Det nevnes patronens egenskaper til jakt, hva skytes det mest av om høsten? IKKE elg, men hjort. Jeg skulle like å møte den som står frem og seriøst hevder at 6,5x55 er for dårlig til å trygt felle selv en grov norsk hjort! Til rådyr og rein er den også selvfølgelig helt perfekt. At Sauer 150 selger mer i kaliber .30 er i seg selv ikke rart all den tid han har en butikk på Østlandet, der det jo felles mer elg enn hjort. Når Jmonsen bor i Bergen der hjortejakta er størs så rimer jo dette ganske godt. At noen medlemmer her på Kammeret.no tilsynelatende hevder at BARE 6,5x55 er brukandes til jakt er tull. Patronen og rifla er en stor sprettert, det er kula som gjør jobben. Vi må slutte å krangle om slike teoretiske forskjeller. Selv jakter jeg med mange forskjellige kalibere, fordi jeg synes det er moro med litt variasjon og litt spesialtilpasset ammunisjon til den enkelte type jakt. Senest 2 år siden felte en jaktkamerat en voksen elgokse med 6,5x55 på nøyaktig 200m avstand, kula gikk tvers igjennom, elgen gikk 10m før den datt om. At denne patronen duger til selv elgjakt? Ja selvfølgelig! At det finnes andre, større patroner som muligens fungerer enda bedre? Naturligvis!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke 6,5 er på vei ut, men færre velger den til elgjakt, noe som er naturlig da lovverket begrenser kuleutvalget sterkt. Nå er det mulig lettere homogene kuler blir tillatt. For rein er det jo et ypperlig kaliber, spesielt med lettere kuler.

 

Er ikkje heilt inne på dette med kuler. Men homogene kuler meines det da kuler som utelukkande består av kobber? slipper vel kanskje blyforgifting da den som spiser iverfall dersom det er ett problem. Korfor kan det ikkje jaktes med vanlige 140 grains kuler homogene i 6,5 egentlig og er det lettere homogene og få tak i.

 

Noen som kan gi meg en liten forklaring med dette med kuler er litt forvirra det er vanlig blyspiss, homogene, lodda og sikkert andre ting også kva er egentlig forskjellen. Har jakta med elite ekspress i 6,5 samt fusion i 6,5 vilke kuler er dette egentlg? blir mange spm dette her ja.

Link to comment
Share on other sites

Korfor kan det ikkje jaktes med vanlige 140 grains kuler homogene i 6,5 egentlig og er det lettere homogene og få tak i.

 

9 gram / 140 grains er satt som minimum i lovverket. Fins lettere kuler å få tak i ja.

 

Problemet med homogene er at materialet har mindre tetthet enn bly, slik at en 140 grains kobberkule i 6.5 blir for lang til at riflingen klarer å stabilisere den skikkelig. Resultatet er dårligere presisjon, samt at kula kan "tippe" (i mangel av bedre ord) , den vil da ikke penetrere som tiltenkt.

 

Elite er en konvensjonell blyspiss, mantel og kjerne kan separere dersom kula blir utsatt for store påkjenninger. Fusion er lodda, vil dermed holde bedre sammen.

Link to comment
Share on other sites

Men homogene kuler meines det da kuler som utelukkande består av kobber? slipper vel kanskje blyforgifting da den som spiser iverfall dersom det er ett problem.

 

Det stemmer at det som oftest er kobber, men blyforgiftning er ikke noe stort problem så lenge man slakter riktig. Derimot har homogene kuler gjerne god kontrollert ekspandering samtidig som man beholder god penetrering takket være nær perfekt restvekt. F.eks er det en vanlig design at den folder ut "vingene", men disse vingene brytes av dersom man treffer bein, slik at man både får stor sårkanal, samtidig som man effektivt penetrerer bein ved behov.

Slike ting er vanskeligere å designe med bly, da det er et mykt materiale.

 

Høy restvekt fører dog også til farligere rikosjetter hvis de først oppstår, så som alt her i verden varierer det hva som er best utifra behov.

Link to comment
Share on other sites

6,5 er på ingen måte på tur ut, slik eg ser det. Desidert mest brukt i DFS og jaktfelt. Og blant "dei 3 store" til storviltjakt i Noreg.

Som alle veit har 6,5x55 ei lang og imponerande historie. Notida og nærmaste framtid ser og lys ut for kaliberet med det utvalg vi har av kuler og våpen. Ikkje minst systemvåpena, der man kan ha eit løp i 6,5 til trening og "smått storvilt" og eventuelt eit anna løp til større løp.

På lengre sikt er det vanskeleg å seie, det kjem mellom anna an på eventuelle endringar i lovverket. Det kan slå begge vegar.

 

Forskjellen mellom 6,5x55 og 308 (som eg sjølv brukar) er nok mest av akademisk interesse. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Vil nok si at 6,5x55 har hatt økende popularitet, og tatt "markedsandeler" fra 30.06, dette i allefall når det gjelder "hjorteland".

Hvis mann følger litt med på bruktmarkedet, vil mann se at børser i 6, 5x55 forsvinner ganske fort, mens tilsvarende våpen i 30.06 blir liggende lenger .

Når det gjelder lading til trening, har vel 6,5x55 en liten forse når det gjelder pris, men dette er marginalt i forhold til .308 og 30.06.

Kule prisen, kjøpt gjennom DFS, skiller vel 10-20 øre mellom 6, 5 og .30. Når det gjelder hylser er det derimot mye større tilgang på engangs skutte hylser i .308 og 30.06 enn i 6,5x55.

Er også av den oppfattning av at det hadde vært fint å kunne brukt min .243 win, lovlig på rein og hjort.

 

Roar

 

Sent from my GT-N8010 using Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

Her kommer enda en gang påstanden om at homogene kuler kan brukes med samme resultat som tyngre premium kuler.

Det er feil, homogene kuler er lettere enn tradisjonelle kuler, ekspanderer mindre, og gir dårligere virkning enn en god loddet kule. For å få samme virkning med en homogen kule, må den ha omtrent samme vekten.

Link to comment
Share on other sites

I raske kalibre, vil homogene kuler gi bedre dybdevirkning enn lodda kuler i samme vekt, grunnet større ekspansjonsdiameter på lodda kuler. Samtidig er det vanskelig å få god presisjon på tyngre homogene kuler pga. lengda på kula (stabiliseringsproblem). Derfor er det bedre med homogene kuler i lettere vekter på dyr der man kan tillate seg å gå ned i kulevekt, samtidig som tyngre lodda kuler i lavere hastighet er bedre på større dyr. IMO.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Her kommer enda en gang påstanden om at homogene kuler kan brukes med samme resultat som tyngre premium kuler.

Det er feil, homogene kuler er lettere enn tradisjonelle kuler, ekspanderer mindre, og gir dårligere virkning enn en god loddet kule. For å få samme virkning med en homogen kule, må den ha omtrent samme vekten.

 

Dette tror jeg vi har ment om før.. 8)

 

Men kom ikke her og si at ei blyspisskule med sine 10 gram i 720 m/sek gjør noe mere og bedre jobb enn ei ttsx kule på 7,8 gram i 850 m/sek..

 

Regelverket er håpløst gammeldags. Uansett så handler det om godt plassert skudd uansett kule.

 

Uten å oppfordre til noe ulovlig, så vil jeg påstå at ei 120/127 grs ttsx/lrx kule i riktig hastighet vil felle elg like godt! om ikke bedre enn all lovlig fabrikkammo i kongeriket i 6,5 x 55

 

Vi må ikke rote oss bort i at norma oryx (eller andre blaute sidrompa kuler) er fasiten her i verden? 8)

 

Den dagen 6,5 er ut i Norge, tror jeg er jakt ikke lengre lovlig og at skyttersporten har dødd ut. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Einig med Per-S. Sjølv om jaktpressa og talar varmt for lette, homogene kuler på jakt (demonstrert i Afrika i både Jeger og Jakt), er eg skeptisk. Magefølelsen min med lovlege, homogene kuler i magnumkaliber, med fart opp i 950 m sekundet, er at effekten er monaleg dårlegare enn med vanleg blyspiss eller lodda kuler. Med mindre ein treff sentralnerver i rygg. I 260 rem / 6,5x55 swedish vil eg vera mykje meir komfortabel på storviltjegre med 10,1 gram Vulcan eller 10,4 gram woodleigh weldcore framfor ei homogen kule på 7-8-9 gram. :wink:

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var at det er stor forskjell på 20 kg reinskalv og 300 kg elgokse, noe dagens regelverk glatt overser. Tunge lodda kuler i lavere hastighet på elg, men mulighet for lettere homogene kuler i høyere hastighet på mindre vilt. Så får man leve med at konvensjonelle tyngre kuler er eneste mulighet på elg for å oppfylle anslagsenergikrava med 6,5. Pr. i dag er man nesten avhengig av å bruke konvensjonelle eller lodda kuler til ALT hjortevilt større enn rådyr med 6,5. En unødig hemning av et ypperlig kaliber til middels stort vilt. Alternativene er jo enten å senke anslagsenergikrava eller å beholde regelverket slik det er i dag og akseptere at 6,5 er handikappet som kaliber. Det siste alternativet er forslaget som kom om særbehandling av kalibret, og det blir bare dumt etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel nettopp et gammelt regelverk som gjør at de fleste av lovlydige jegere aldri får prøvd nye kuler. Derimot de som trosser dette eller jakter i andre land uten regelverket vårt melder gode resultater. Erfaringer fra jaktpressen i utenlandsjakt beviser også dette bra.

 

Jeg har selv testet og skutt barnes sine 120/127 grs kuler mot oryx sin 156 grs. Sistnevnte er en god kule uten tvil, men kan ikke måle seg med barnes kula. Når den har så bra sd, lengde og fart så er det ikke 2,3 eller 1,7 gram vekt som utgjør forskjellen. Den er etter min mening selve kulekonstruksjonen, ekspanderingen og evnen til å holde farten inn og igjennom målet.

 

Dette er vel egentlig same problemstilling i 308 også hvor egentlig 130 grs vil være den beste homogenkula. Må der kan man bruke unødvendig tyngre kule pga nettopp regelverket.

 

Uansett så er det egentlig ikke vits å sitte å mene noe om dette da våre akademiske teorier i gangene har opprettholdt regelverket. Da får vi lovlige jegere bruke homogene kuler i 6,5 til rådyr. Men kanskje en dag.. Så vil fornuften slå igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Som flere har påpekt så er regelverket mye av problemet, samme krav til ammunisjon for en reinskalv som for en elgokse er ikke særlig fornuftig.

For elg og hjort er dagens krav foruftig, det er behov for en viss størrelse på sårkanalen for å avlive elg og hjort raskt nok og da er det behov for en viss tyngde på kulen.

Homogene kuler er som regel gode konstruksjoner, men det er best å sammenligne dem med gode loddede kuler med samme vekt, da blir en ikke skuffet.

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok igrunn enige.

 

Men :-) du kan ikke sammenligne de i samme vekt. Ei ttsx kule på 7,8 gram er lengre enn ei 10,1 grams oryxkule. Den blir like stor i diameter ved full ekspansjon.

 

Da den er 120-140 meter i sekundet kjappere og åpner hurtigere samt beholder sin form vil den gi like stor sår kanal og ha en mye større sjanse for gjennomskyting og dermed bedre utblødning.

 

Så hvilke kule som er beste på både små dyr og grove elgokser må den enkelte vurdere.. Vi får nok ikke svar på det med det første :wink: men for å si det slik så "tror" jeg kula fungerer noe så inni h.. Bra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Helt enige er vi nok ikke. Homogene kuler ekspanderer til mindre diameter enn gode blykuler. Det er derfor de penetrerer brukbart. For å få maks penetrasjon og dybdevirkning er det kulens masse som er viktig. Det er salig Newtons lov om massefart som teller ved penetrasjon og dybdevirkning. Som afrikajegere alltid har hevdet, tung kule moderat fart, det virker. Derfor ser du flere og flere ammprodusenter som produserer tunge kuler for kaliberet, f eks Norma PH serie.

Alle kaster seg også på karusellen om homogene kuler for ikke å miste et salgssegment, men dette er mye en motetrend.

Link to comment
Share on other sites

260 rem / 6,5x55 swedish vil eg vera mykje meir komfortabel på storviltjegre med 10,1 gram Vulcan eller 10,4 gram woodleigh weldcore framfor ei homogen kule på 7-8-9 gram. :wink:

 

Mvh Lindu

Og hvor mye testing og praktisk erfaring har du for å påstå at en 10,1 gr Vulcan er bedre enn en 9 gr homogen kule;)?

Har selv forfektet Nosler Partition som den ultimate kule i mange år, da den kombinerer ekspansjon og gjennomtrengning på en fortreffelig måte! Men så er det en annen del av hjernen som fortsatt ønsker å finne en enda bedre kule da man aldri skal slå seg til ro med "at nå kan det ikke bli bedre":-). Bare ikke Oryx... Pjuuuk;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis lovverket består slik at ladninger med homogene kuler ikke vil holde kravet, DFS går over til .223 og bjørnebestanden øker, så er den nok på tur ut. Men det vil nødvendigvis ta litt tid, slik at den fortsatt vil være kurant en stund.

 

Det er også helt klart at 6,5x55 har en ufortjent popularitet som storviltpatron, basert på tilgang på billig treningsammunisjon fra DFS og svenske forsvaret: Den er den mest marginale storviltpatronen, men må ha lang låskasse. Den er en fortreffelig småvilt- og råviltpatron, uten at den viser mye mere muskler ladd med kuler som er noen grain tyngre (en .243 ville også drept en elg eller bjørn ved rent sideskudd bak bogen som penetrerte lungen(e).

 

Hvis du vil ligge nærmere stunt enn sikkerhet, kjøper du 6,5x55 til storviltjakt. Hvis ikke kjøper du noe mere egnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...