Jump to content

6,5 på tur ut ?


revehunter

Recommended Posts

Hvorfor skal man gjøre dette mere komplisert en nødvendig, er det ikke godt nok med minste kaliber og kulevekt, det klarer alle å forholde seg til.

Har sett fra jakt i Skottland på hjort at 6mm XC eller CX, med 107grs velter hjorten uten noe som helst problem, 270 med 100 grs likeså, Da må da 6,5mm som minste kaliber med en kulevekt 140/120 grs klare å drepe Norsk vilt like godt som andre steder i verden.

 

Nå er vel ikke denne prosessen kommet så langt, og NJFF som høringsinstans er vel like gammalmodig som byråkratene i gamle DN til å se dette med nye øyne.

og lage et regelverk som gjør at man slipper å være matematiker for å lage seg en patron i 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De som jobber med dette hos de som bestemmer burde vært professorer med 30 års jakterfaring og doktorgrader innen terminal, indre og ytreballistikk. Da har de kanskje bedre forutsetning til å mene noe om alle de gode forslagene til hvordan regelverket burde være herfra. Og kanskje vi får noe som styrer alt mer enn dagens krav, det trengs nok...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man gjøre dette mere komplisert en nødvendig, er det ikke godt nok med minste kaliber og kulevekt, det klarer alle å forholde seg til.[...]

Du mener slik at vi kan bruke pistolkaliber til elg? :roll:

Skal regelene om hvor kraftig våpen du kan bruke på storvilt ha noe nytte må de på ett eller annet vis sikre god nok gjennomtrengning og at det du sender inn i elgen er stort nok til å gjøre betydelig skade. Og uansett vilken grense vi setter og hvordan denne måles så vil noen kaliber være akkurat under og noen akkurat over. Om ditt forslag blir innført kommer vi til å ha 200 tråder om "hvorfor kan jeg ikke bruke denne helt fantastiske 138gr kula? Den er jo akkurat like bra som den lovlige på 140gr, dusteregel!"

Det sikkreste er kanskje en statlig godkjenningsordning for storviltammunisjon? kan sikkert finanseres med en tredobbling av jegeravgiften og kontoret kan legges på ett fraflyttningstruet sted :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser ironien din Ms, jeg har alldri nevnt pistolkalibere, men et minstekaliber til storviltjakt F.eks 6,5mm med ei kulevekt på minst 120 eller 130 grs hva er problemet med det?

Særlig når man ser fra praktisk jakt andre steder, at nettopp 6,5 kaliber, ja mindre også, klarer dette like bra som man gjør med en 375

Klarer man å velte en 800 kg tung Elan med 130 grs Tsx i 6,5x55 ja da må vel for pokker den lille Norske elgen også gå i bakken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser problemet med at enkelte kanskje vil prøve seg med pistolkalibre ol. Det finnes jo for øvrig mange riflekalibre som også er for "puslete"

Men hva er i veien med å overlate litt til den jevne jegers sunne fornuft? Så får man heller bruke aktsomhetsprinsippet mot dem som skadeskyter elgen med "ukurant" kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kom lovgiverne til kravet på 10g/2200joule og 9g/2700joule?

Stakk de en fuktet finger i været en vindfull dag og slik ble det?

 

Og hvor står dette kravet i forhold til utviklingen av jaktkuler?

 

For meg er dette ett lovverk som er utdatert og derfor er å regne som veiledende i dagens praktiske bruk. Og da veiledende med tanke på at kravene ble satt med tanke på datidens kulekonstruksjoner. Intensjonen med loven er tilstrekkelig energi og gjennomslagskraft til human avlivning, og da er "The proof in the pudding" som man sier på "ny" norsk. Kort sagt, fungerer kula di trygt og godt i det viltet du bruker den til, så har man oppfylt lovens intensjoner, om ikke dens bokstav. Det må være viktigere at en lovs intensjoner blir satt høyere enn dens bokstav, når dens bokstav ikke henger med i utviklingen.

 

Med det er det logisk at en ny lovens bokstav må på plass, som først tar hensyn til kulens konstruksjon, deretter vekt, og til slutt hastighet.

Dette vet i alle vil medføre at dagens krav blir stående for konvensjonelle kuler, og nye krav må inn for bondede kuler (definert som kuler der mantel er kjemisk eller fysisk festet til kjernen, også kjent som Premium kuler), samt enda ett krav for homogene kuler.

 

Dagens virkelighet er tredelt på jaktkule fronten, og det må loven speile. I dag gjør den det ikke, og da synker naturlig nok respekten for lovens bokstav.

 

For å sitere Proffen:

Er det ikke meningsløst at vi diskuterer om 6,5 bør gå ut, når det eneste som har skjedd etter at reglen ble innført er at kulene har fått mer drep enn før??

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser at so godt som alle her på tråden mest av alt er opptekne av energi, kulevekt, diameter.... som det største trugsmålet mot 6,5 x 55 som storviltpatron i framtida. Det kan godt vera at dette er rett, absolutt!

 

Men eg fryktar altso at kravet til blyfri ammunisjon - og mangelen på lovleg storvilt- og kjøpeammunisjon i dette kaliberet vil bli det problemet me møter først. Fryktar at kravet om blyfrie kuler ikkje ligg so langt fram i tid - trass i all fornuft og mange gode argument.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men dersom blyforbud blir innført, må jo lovgiverne også være klar over problemet som oppstår med 6,5. Man må da formode at en justering av dagens lovverk mhp. anslagsenergi og kulevekt følger som naturlig del. Ellers trengs det plutselig en god del nye våpen blant jegerne, og det tror ikke jeg lovgiverne er så ivrig på. IMO....

Link to comment
Share on other sites

Om du oppfører deg slik på jakt at viltet påføres unødig lidelse kan du dømmes for dette selv om du har patroner og rifle som fyller kravet. Uansvarlig jaktutøvelse kan straffes selv om det er en skjønnsvurdering.

Bevis er at elgen er død ;)

Link to comment
Share on other sites

Om en ekspanderende kule fra nevnte kaliber går igjennom begge bogene på en voksen elg er det forsvarlig utstyr for oppgaven
Det er jeg enig i, jeg er bare ikke sikker på om jeg kan overbevise en byråkrat eller politiker som aldri har sette hverken elg eller patron om det.

 

EDIT; Eller rettre sagt, om jeg kan overbevise om at det er lurt å overlate det til den enkelte jeger å vurdere om hva som er tilstrekkelig.

 

Da trenger vi ikke tenke på noe som helst når det gjelder hverken utstyr eller jaktutførelse.
Jeg tolker denne til å antyde at jeg mener at så lenge ammunisjonen holder enerigkravet er det bare å drite i alt annet og fyre løs. Ergo en stråmann.
Link to comment
Share on other sites

Om man fjernet hele regelen om min kulevekt og min anslagsenergi og lot viltlovens paragraf om at viltet ikke skal lide i utrengsmål gjelde ville man løse hele problemet.

Altså: Viltet må gjerne lida :?::!::!:

Det er ein bodskap det kan bli vanskeleg å selga når me søker storsamfunnet om tillit til å driva på med jakt.

Nokre dyrevernarar gjekk i si tid bananas over den same formuleringa då den var i den gamle dyrevernlova. og meinte det var uakseptabelt at dyr skulle lida i det heile, og deira effektive lobby jobba så at lovteksta vart dramatisk endra. Det me risikerer er at den samme gjengen får vatn på mølla for å forby jakt. Det skal ikkje mange skadeskytingar etter innføring av denne paragrafen før spørsmålet ikkje lenger dreier seg om humane kaliber og kuleval-, men om ein kan tillata folk å påføra dyra liding for moro skyld.

 

Edit: Sette inn smileys

Link to comment
Share on other sites

Om man stikker fingeren i jorda er all jakt å potensielt utsette dyr for lidelse, om man aksepterer at vi jakter slik vi gjør i dag aksepterer man også det. Utfallet av jakta ligger i jegerens hender, også i hvilken grad hun/han er villig til å øke eller minske rissikoen for at viltet han/hun dreper utsettes for lidelse,redsel osv

Å skulle gjemme seg bak en lovtekst å si at "det var jo lov" vil ikke holde i en rett, loven åpner for skjønn i forhold til hva som er "å lide i utrengsmål" det holder heller ikke i moralsk sammenheng.

Om kaliber og annslagsenergi ble omgjort til anbefalinger ville det ansvarliggjøre jaktutøveren slik jeg ser det. I dag er jegere "utdannede" man vet, eller bør vite hvilke mekanismer som avliver dyret, man kan såpass mye, eller igjen, burde kunne om terminalbalistikk at det ikke skulle være noe problem.

Jegeren som bruker en etter loven for lett (etter loven) homogen kule i sin 6,5x55 på elgjakt som jegeren vet har en tilstrekkelig inntrengning, og samtidig gir en effektiv sårkanal i dyret, er en betydelig mere ansvarlig jeger en han som kjøper de billigste blyspisskulene i 30-06 på skytebanen under skyteprøven fordi han/hun skal spare en hundrings og ikke minst..fordi det er jo lovlig.

Link to comment
Share on other sites

FN G1

Det du seier er isolert sett fornuftig når det går på ansvarleggjering av einskilde jegaren. Men erfaring frå same ordlyden i andre lovar tilseier at det kan gje uønska effektar for jegerstanden som heilskap.

 

Ikkje-lida-i-utrengsmål-paragrafen trekker inn uendeleg mange fleire variablar enn bruk av rett kule. Difor vert heile jakta ramma.

Har ein jeger brukt feil kule/kaliber i dag og gjort skade, så vert "feil kule/kaliber"-halen sett på eselet. Jegeren blir ansvarleggjort.

Har jegeren derimot brukt feil kule, medan "kule/kaliberkravet" er "ikkje-lida-i-utrengsmål", så vert "har påført dyret unødig liding" klistra til handlinga. Kva som er unødig liding, liding i utrengsmål, blir eit vurderingsspørsmål på ein glideskala. Jegeren vert ansvarleggjort, men det fører til at heile jegerstanden får sin rett til å påføra liding avgrensa av den eine si uansvarlege handling. Uavhengig av kulene dei brukar.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, men med FN G1s forslag vil det jo være slik selv om elgen er død kan enhver oppsynsmann/politi/naturverner alltid komme og påstå at "du hadde riktig nok flaks nå, men jeg anser dette uansett for å være prinsipiellt utilstrekkelig til dette formål og at du har opptrått uansvarlig".

 

Kanskje ikke nok til å dømmes for uforsvarlig jakt, men uten tvil nok til å få inndratt våpen over lang tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmmmmm,

Sitter å leser Jaktvåpen guiden 2013 i fra Sverige. (Kjøpe på Narvesen)

 

Her er det noe meget interssangt. På side 222 er det en oversikt over hvem som tilvirker 6.5x55.

 

Vi har en produsent som heter Pro Hunt. De leverer følgende:

 

Nosler kule med V0 = 855, E0 = 3326

PSPCL kule med V0 = 850, E0 = 3287

Woodleigh kule med V0 = 855, E0 = 3326

Barnes X kule med V0 = 850, E0 = 3287

 

ALLE I 9,1 gram

 

Så har vi Rhino Bullets som leverer:

9.1 grams Rhino kule med V0 = 840, E0 = 3210

 

og så selve rakkeren:

9.7 grams Rhino kule med V0 = 850, E0 = 3504

 

 

Baser på dette ovenfor, så tranger man bare en kule for all jakt i Norge (Elg, Hjort, Rein, Rådyr)

 

Ære hvære fremskritttet, men hvordan får man tak i disse i fra Sverige ??

 

Eller må man begynne å lede selv ?

Link to comment
Share on other sites

Vi har en produsent som heter Pro Hunt. De leverer følgende:

Nosler kule med V0 = 855, E0 = 3326, PSPCL kule med V0 = 850, E0 = 3287, Woodleigh kule med V0 = 855, E0 = 3326, Barnes X kule med V0 = 850, E0 = 3287. ALLE I 9,1 gram

og så selve rakkeren:

9.7 grams Rhino kule med V0 = 850, E0 = 3504 (Kortet ned sitatet. Jegermeistern.)

 

Denne produsenten må teste ammoen sin i veldig lange løp, eller ha en defekt kronograf :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal vi tippe at det er samme ammunisjon? Men at en-eller-annen, i et-eller-annet land, stiller krav til makslengde på "testpipene"?

 

I min Sauer 200 STR med 70 cm Heym-pipe får 10 g Oryx 835 m/s - det tilsvarer omtrent 760 m/s i 55 cm pipe (standardlengde i dag). Ladningen er 48 grs. RP-15 (tilsvarer om lag 46,5 - 47 grs MRP). Den ville nok tålt etpar grains til også, uten at det ble noen overtrykkstegn. Til Zoli-kombien lader jeg 140 grs A-frame og 9 g Vulcan med 43 grs RP-15, men har foreløpig ikke fått prøvd den ladninga på annet enn rådyr, og heller ikke kronografert den fra Zolien.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tråden går enda ! Ingen forbud mot å skrive to ganger:

 

6,5 er nok ikke "på tur ut". Det er en altfor god patron til at den vil forsvinne. Sier jeg, som absolutt ikke har eller kommer til å eie en 6,5 !

 

Faren er den dagen da verdensopinionen sier at vi ikke får bruke bly i kulene lenger. Faktum er at flere og flere blygruver legges ned. En fabrikk som Sierra er nå 100 % på resirkulering av gammelt bly fra bilbatterier til kuleproduksjon. (Dette har jeg lest nylig, mulig her på Kammeret, bare så jeg ikke blir beskyldt for å stjele, en melding fra Sierra. )

 

Kommer det et forbud, eller bly blir så sjeldent at vi ikke vil bruke det i geværkuler, da er 6,5 i verste fall redusert til rådyrpatron. Amerikanerne vurderer den som en patron til 120 gr kule, og sammenligner den ofte med 25-06.

 

Patrona er ikke oppe til vurdering hvert år, som en sier litt lenger opp.

Jeg sendte i fjor en mail til Miljødirektoratet med direkte spørsmål rundt 6,5 og kuler. De svarte at de har hatt oppe til vurdering å redusere kravet for 6,5, og tillate lettere kuler i andre metaller. Men at dette ble droppet. I hvert fall nå. Det kan enten bety at de ikke vil tillate den med lettere kuler, eller at de lar det ligge til det blir tvingende nødvendig å finne på noe. Hvem vet.

 

Så inntil Armageddon inntreffer, syns jeg de som sverger til 6,5X55 bare skal fortsette med det. Om en synes den er nok til elg eller hjort er egentlig en helt annen diskusjon, og en diskusjon vi aldri vil komme til bunns i !

Link to comment
Share on other sites

Faktum er at flere og flere blygruver legges ned. En fabrikk som Sierra er nå 100 % på resirkulering av gammelt bly fra bilbatterier til kuleproduksjon. - - eller bly blir så sjeldent at vi ikke vil bruke det i geværkuler, da er 6,5 i verste fall redusert til rådyrpatron.
Bly er et svært vanlig mineral (grunnstoff). Det er nok heller fokuset på giftighet som har gjort at det er innført mer effektiv innsamling av blyprodukter, og dermed har gjort resirkulert bly konkurransedyktig i pris. Andre projektilmetaller, f.eks. Wolfram, er sjeldnere/dyrere å framstille.

 

Amerikanerne vurderer den som en patron til 120 gr kule, og sammenligner den ofte med 25-06.
Det er fordi USA-ianerne ikke bruker piper med tilstrekkelig snurr til å stabilisere projektiler på 9 - 10 gram i så små kalibre. Forskjellen i diameter mellom kal. .250 (rifling .257) og kal. 6,5 (rifling .264) er så liten at det ikke er noen praktiske problemer med å bruke 10 g kuler i .250 - hvis man har tilstrekkelig krapp riflestigning. Og "drar du den, så drar du den" - ei 10 grams kule vil nok drepe omtrent like effektivt når den kommer fra en 25-06, som når den kommer fra tvillingen 270 Win..

 

- Det kan enten bety at de ikke vil tillate den med lettere kuler, eller at de lar det ligge til det blir tvingende nødvendig å finne på noe. Hvem vet.
Eller at de ser at man ikke kan/bør lage flere særregler for kal. 6,5x55, men utforme generelle regler/retningslinjer.
Link to comment
Share on other sites

Problemet med 6,5 og homogene kuler er vel ikke bare knyttet til riflestigning, da hadde det jo ikke vært noe problem.

 

Problemet er bare hvordan lovverket er satt opp, det er ingen som faktisk tviler på effekten homogen ammunisjon (på under 10gram) har i 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...