Jump to content

6,5 på tur ut ?


revehunter

Recommended Posts

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser ut som sjølrulla ammo er veien å gå. Kjappe titt i ladetabeller viser jo at kravet er greit å oppnå med 140 grains kule, så det må være den famøse sikkerhetsmarginen ammoprodusentene legger inn. Pluss at de sikkert aldri har tenkt på de norske kravene.. Lapua selv oppgir jo ladedata med With. krutt og naturalis som fint holder kravet.

Link to comment
Share on other sites

Krav til anslagsenergi ja...... :crazy:

Vanlige mann i gata tenker nok lite på dette.

6,5x55 er tillatt til storvilt med 9 grams kule.

Ta f.eks Naturalis og Federal Fusion. Begge pakkene har bilder som symboliserer storvilt.

Store bukker/ stort gevir...Det som står med lita skrift ang hastighet trur eg det er svært få som bryr seg om eller tenker over.

Lokale skytterlaget her selger Fusion i 6,5x55 til storviltjakt. Mange kjøper og bruker det, og ingen dyr har klaget.

Skulle virkelig likt og sett rettsaka der en stakkars jeger hadde blitt fradømt våpen + bot osv for å ha brukt dette i rifla under jakta.

Kjem aldri til å skje!

Kor mange der ute, uten om den lille promilla av jegerstokken som befinner seg her inne på kammeret tar fram kalkulatoren og begynner og regne om fps til ms for å finne ut om talla på eska holder storviltkravet???? Joule WTF!!

Forbanna tull!!

Har no hørt den at "det er det som står på pakka"... ikkje om løpet er 40 eller 74 cm langt.

Angående å sprite opp ladniger til det uforsvarlige fordi kula MÅ halde kravet, kva er vitsen?? IDIOTI :!:

Bruker sjøl en passelig dose N160 bak Accubond, pipa er 50 cm. Kravet?? Kunna ikkje brydd meg mindre.

 

Syns no det er litt artig å lese trådene om 6,5x55..måten enkelte greier å krisemaksimere det å bruke prosjektil som ikkje held kravet pga litt for lite fart.

Større verdensproblem en 6,5x55 skal man leite lenge etter her inne

Link to comment
Share on other sites

Det er jo slik for de fleste av oss. Vi lader opp den ladningen vi liker best uten tanke på hastigheta på kula. Eller vi kjøper ammo vi regner med er grei eller den karen på sportssjappa anbefaler. Men noen av oss elsker å teoretisere og fundere og undertegnede er vel sånn. Og når det da er slik at dette kaliberet balanserer på kanten til den bunnløse helsvarte avgrunnen det er å bli underkjent av andre teoretikere med sans for tallmagi og liten sans for praktisk tenkning, ja da blir det diskusjonstema på et slikt forum som dette. Og så må du ikke glemme at tallmagikerne har sansen for unyttig forskning omkring ting som bly ol..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

skjønner ikke hvordan folk fikk ihjel elgen/reinsdyret/hjorten før i tida med den gode gamle krager'n jeg.

 

og hvis anslagsenergien er problemet, hvorfor kan dere ikke da se etter å brotsje opp/bytte løp til 6.5-06, 6.5x284, 6.5x65 RWS eller 6.5x68 RWS da har dere jo godt over anslagsenergien tvert!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Yupp, PederR - men hvordan blir flyvedyktigheten på homogene kuler som veier 140grs og mer? Vel får de tilstrekkelig fart på reisen, men det er egentlig bittesmå spett som flyr. Er det noen praktisk grense for kulelengde for 6,5 uavhengig av hylsenavnet?

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, det er slik myndighetene svarer når loven ikke følges, men versegod le. Vis deres uvitenhet.

Foretrekker å le mens det ennå er lov. Gidder hvertfall ikke å "passe meg" for hva jeg skal mene "offisielt". Det fører bare til selvsensur og en lukket kvasidebatt. Når tilstrekkelig mange arbitrære lover er vedtatt, er den eneste måten å håndheve dem på, nettopp: - vilkårlig. Nå forholder folk seg til hva som står på pakka, men loven handler om hva som blir målt. Altså kan den ene jegeren jakte lovlig med ammo som den andre ikke kan bruke. Det betyr at dagens lovverk trolig brytes, helt rutinemessig, i større stil enn mange liker. Trolig også av deg, skal en tro dine tidligere innlegg i tråden. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Straffeansvar har vel med forsett å gjøre?

 

Ergo:Kjøper en hvilken som helst 6,5-jeger en pakke Naturalis for å være miljøvennlig eller p.g.a annen overbevisnig, skyter elg og blir "tatt"(på en eller annen finurlig måte), så vil vel ikke dette ha noe å si iom. at han ervervet og brukte pakken med "6,5x55miljøpatron" i "god tro" :idea::?: Dette gjelder vel 99% av 6,5-jegerene. Skulle en ihugga hjemmelader formidle at han visste om problemstillingen, men syntes forskriften var "på trynet", så ville det trolig medført straffeansvar for vedkommende :?:

 

"Skjønn" tror/håper jeg kommer "den uvitende" tilgode.

 

AS :?:

Link to comment
Share on other sites

Fasiten fra forvaltningen (og antakelig også rettsvesenet, om noen skulle insistere på å prøve saken) er at når du kjøper en pakke ammo så må du passe på at kulevekt og anslagsenergi på 100m er innenfor kravet. Utover det kan (og må) du stole på at det produsenten skriver på pakka stemmer. Det er ikke forutsatt at du som privatperson og forbruker skal legg inn "sikkerhetsmargin", at du får kronografert og kontrollveid ett statistisk signifikant antall skudd på, av justervesenet godkjennt, måleverktøy eller lignende.

Når du lader selv, så er du selv produsent og må derfor selv stå for dokumentasjonen. Hvordan du gjør det er opp til deg, men det er også deg selv det går ut over om du ikke overbeviser oppsyn/påtalemakt

Link to comment
Share on other sites

Du har vel dessverre rett :!::oops: Men siden denne problemstillingen gjelder kun ett av de "3 store" kalibrene, vil det vel være lett å overse denne problemstillingen i mange jegermiljøer uten at det drives litt "opplysningstjeneste". Jeg tror ikke hverken "jaktmiljøet" eller samfunnet vil dømme et overtramp her på kort sikt :?: Homogene alternativer er jo på full fart inn en del jegermiljøer.

 

 

AS :wink:

Link to comment
Share on other sites

Straffeansvar har vel med forsett å gjøre?

 

Forsett har med straffeansvar å gjøre. Straffeansvar forutsetter ikke forsett, vi har jo også begrepene uaktsomt og overlagt. Straffeansvar har heller ingen ting med rett og galt å gjøre: Det er forbudt å bruke 130grs kuler, men det er ikke galt. Langt ifra! Men siden mange later til å tro at "forbudt" og "galt" er synonymer, får vi slike gøye diskusjoner som dette.

Tror jeg gir meg for i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Synes respekten for regelverket er skremmende fraværende. Begynner å forstå hvorfor en trenger innstraminger.

 

Man kan jo også fundere over hvorfor respekten for regelverket har blitt som den har blitt. Kan det ha noe med unødvendig innstramminger og tullete detaljregulering å gjøre mon tro?

 

Litt mer on topic: Jeg tror ikke 6.5x55 er på vei ut, ikke i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Yupp, PederR - men hvordan blir flyvedyktigheten på homogene kuler som veier 140grs og mer? Vel får de tilstrekkelig fart på reisen, men det er egentlig bittesmå spett som flyr. Er det noen praktisk grense for kulelengde for 6,5 uavhengig av hylsenavnet?

 

ikke erfaring med det, kun erfaring med 120 grs ttsx i 6.5x55, der var jeg godt fornøyd med samlingene og de få kråkene jeg skaut med den.

men regner med at det blir omtrent likt med 6.5x55 som med en 6.5-284 med friflukt og det

Link to comment
Share on other sites

- men hvordan blir flyvedyktigheten på homogene kuler som veier 140grs og mer?

Tverre foran, og lav tetthet, de får jo BC omtrent som et Yatzy-sett - noe som bidrar til at de må ha enda mer av den vanskelige utgangshastigheten, for å komme til 100m med nok hastighet...

 

Vi gjerne understreke at regelen krever en gitt anslagsenergi på 100m for å være godkjent. Dette betyr ikke at en ikke har lov til å bruke ammoen på hold der den ikke oppfyller kravet. Det er satt et krav for å lage et skille mellom lovlige og ulovlige patroner.

 

Grunnen til at jeg ikke tror 6.5x55 er på vei ut som storviltpatron.

 

Dersom man gjør grep, mhp. blyfrie kuler, eller håndheving av dagens opplegg til siste bokstav - så vil en mengde folk være nødt til å skaffe seg nye rifler, enda flere rifler... "Myndighetene" (uavhengig av konspirasjonsteorier) er ikke tjent med dette, at alle 6.5-jegere skal ha ei rifle til - og minste motstands vei er å senke kravet til anslagsenergi. Ikke å lage en masse bråk om rifler til og fra. Og hvor går politikere og forvaltning, om ikke minste motstands vei?

Et regeverk som tillater 123grs homogene kuler er veldig enkelt å lage, og det vil gi god effekt i norsk storvilt, og det vil gi gode skyttere og god skyting - som bidrar til god effekt.

 

Dagens regler er allerede bøyd til maks. når det kommer til dette, både SNO og DN har uttalt, mer eller mindre offisielt at dette vil de ikke håndheve - "info på pakka gjelder" uansett løpslengde osv.. så jeg holder ikke pusten. De som likner brudd/kanskjebrudd på denne forskriften med store forbrytelser - jeg lurer på hvilken planet dere er på mhp. lovlydighet. I et land hvor nesten ingen kjører saktere enn 10km/h over fartsgrensa, og knapt en oppkjørsel er steinlagt på lovlig vis (skal en tro VG), lovbrudd som både er farlige for mennesker, og som undergraver landets økonomi (altså har følger for andre) - så skal man altså henge seg opp i at ei kule som dreper en elg har noen sekundmeter for lite? Ikke skader det noen, og knapt kan det måles. At jeg så i uforstand sendte to 130gs Scirocco II gjennom en elg er iallefall målbart, veibart, men den er nå spist :wink: ("gjort er gjort og spist er spist", Bestemor Skogmus)

Ranger#44; kjører du aldri over fartsgrensen?

 

Om man MÅ være 100% lovlydig, så er det enkelt å kjøpe Norma Oryx og Lapua Mega, og lader en selv har en en drøss muligheter, alle innebærer hard lading med A-Frame, Nosler Partition, Accubond, wtf. det fines en drøss gode 9grams kuler.

En kreativ hjemmelader kan sikkert skremme Naturalis over kravet også, men det tror jeg er for helt spesielt interesserte. Om en under dagns regelverk MÅ ha blyfri ammo, og MÅ være 100% så er ikke 6.5x55 noe godt valg, det er slik det er, og vil muligens redusere antallet solgte 6.5x55 rifler framover?

 

At flere og flere også er spesielt interesserte, og har andre kaliber, og trener mer, vil fortsette, så overvekten av 6.5 vil nok avta, men på vei ut - nei.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ranger#44; kjører du aldri over fartsgrensen?

 

Her drar vi inn bilkjøring ja. Da vet du at vi er langt OT. Men for å svare deg, jo det hender at jeg gjør det. Men jeg vet også konsekvensene av det. Det vil si at jeg aldri kjører så raskt at jeg mister lappen. Jeg går heller aldri ut og skriver på et åpent forum at jeg glatt kjører i 160 mellom kristiansand og arendal, for så å si at det går helt fint siden jeg verken har blitt tatt eller krasjet til nå.

Hva straffen er for å bryte energikravet for ammunisjon, vet jeg ikke. Men fellesnevneren for de fleste våpenrelaterte saker jeg har lest, er inndragning av våpen. Da gjerne også under etterforskningssaken. Jeg ønsker ikke å gå en hel høst uten mulighet for å kunne jakte.

 

Jeg er helt klar over at dyret vil dø og bryr seg lite om hva som står på pakken, men det kan umulig være så vanskelig å holde slikt for seg selv? Eller er trangen for å bli sett på som en tøffing på kammeret for stor?

Link to comment
Share on other sites

Tildels korrekt. Jeg vil ikke oppfordre noen til å bryte loven, respekter den uansett dine meninger om den. Meld deg forøvrig gjerne inn i et forbund og jobb med å få endret den om du er uenig.

Men om du først bryter den, så hold kjeft om det ja. Blir du tatt så skader du kun deg selv. Skrives det på et forum blir det fort som at dette er normalen for jegere, og du skader mye mer.

Link to comment
Share on other sites

Men om du først bryter den, så hold kjeft om det ja

Jeg er ikke helt enig, om man bryter en lov fordi den er "håpløs", (da bør en ha gode argumenter for en annen og "bedre" lov) så bør en ikke holde kjeft - jeg holder kjeft om hvor fort jeg kjører, både fordi jeg sjelden kjører fort nok til å bli tatt (er lei av det...) og fordi det er en god grunn til å ha fartsgrenser.

Men, jeg går med kniv på offentlig sted, for det er en tåpelig lov, og jeg skyter elg med 9 grams kuler i 6.5x55 om jeg føler for det - ikke fordi jeg er tøff, men fordi man ganske enkelt ikke kan følge alle tåpelige lover - det er en grense for hva slags tåpelige lover man kan, og bør finne seg i. Det er nå iallefall min mening.

 

Det var to eksempler, det fins andre, som jeg - som Ranger#44, holder kjeft om.

 

Men om alle holdt kjeft, som om det ikke var et problem - da ligger hele byrden på han som blir tatt - og myndighetene er lykkelig uvitende om at loven/forskriften var lite ideell. Etter mitt syn er protest mot, og brudd på slike regler en sunn ting i et demokrati - det setter enda en grense mot reguleringshysteriet.

 

Å andre siden, det bør bekymre oss mer, enn å overvåke hverandres lovlydighet, at Siri og Jennys vegetariske omgangsvenner i PETA, NOAH, og gud vet hvor, snart har overtatt i alle offentlige organer som regulerer det vi driver med...Jegerorganisasjonene bør faktisk gjøre noe snart, med rekrutteringen til DN, SNO, MD, FDU, Mattilsynet, og hva det nå heter alt sammen .- nå når det ikke lenger er lov å låse bommen bak seg lenger heller...

 

K

Link to comment
Share on other sites

At 6,5x55 "er god nok" eller "duger" er vel utdebattert. Det eg fryktar (og som eg har skrive tidlegare) er at Mattilsynet (eller tilsvarande) vil koma med eit forbod not blykuler. Og at 6,5 av den grunn vil detta ut pga manglande blyfri kjøpeammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Og at 6,5 av den grunn vil detta ut pga manglande blyfri kjøpeammunisjon.

Om ikke jegerene (NJFF) selv blokkerer godkjenning av lettere kuler enn 9 gram, så er det vel liten tvil om at en vil få et regelverk som tillater de eksisterende 7.8-8g homomgene kulene som er i markedet, lenge før et evt. blyforbud.

Å forby bly uten dette, vil gi en ubegripelig mengde jegere erhvervsgrunn på enda ei rifle - og det tror jeg ikke hverken DN, MD, POD, eller hva det heter alt sammen, vil gå inn for.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det ble påstått at det må forsett til for å bryte en lov. Det er feil. Veldig mange lovovertredelser rammes av uaktsomhet. Du hadde intet forsett om å kjøre ned fotgjengeren, men kom til å gjøre det allikevel, og du blir dømt.

 

Et annet begrep i lovverket er "burde ha forstått". Dersom du har mange års lade- og skyteerfaring, burde du ha forstått at sånn og sånn ammo i et sånn og sånn våpen ikke ville holde anslagskravet.

Jeg vet ikke om vi noensinne får se en slik rettssak, det er noe annet.

Det jeg tenker på er om man selv vet at man gjør noe som ikke er lovlig, det kalles samvittighet.

 

Det er slik i samfunnet at enkelte mener en lov er ubrukelig. Fartsgrensen er bare tull tenker en, og kjører som han vil, og vikeplikt ? Hørt sånt sprøyt.

Plan- og byggningsloven ? Driter vel jeg i, jeg bygger gigantterrassen min helt oppi naboen og maler den oransje.

 

Det er noe med at vi har et samfunn som er basert på at de fleste mennesker følger reglene. Det er derfor det ikke står soldater med automatvåpen i hvert veikryss i byen. Det er derfor hver og en av oss i det hele tatt får lov å eie en masse våpen og kilovis med ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Min er hvertfall på tur ut i skogen og på fjellet i år igjen. Gud for et hendig og godt kaliber!!

Men for å bidra med min mening, så må det bli som mange andre sier. Den norske stat ønsker ikke flere våpen rundt om i de norske hjem. Og det er jo konsekvensen visst de "nedgraderer" 6,5x55 til småvilt kaliber så til lukke med den! Jeg har så jeg klarer meg uansett :D

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 er vel kanskje det beste standar kaliberet man kan ha om man kun er ute etter ett våpen.. Duger til alt av jakt pluss jaktfelt,felt og løpende elg osv..... De som mener at en 6.5x55 ikke velter en elg like greit som en 30-06 eller 9.3 burde kanskje bytte amunisjon eller trene litt mer....

Link to comment
Share on other sites

Når man leser innleggene over, så slår det meg hvor idiotisk det Norske anslagsenergikravet er, kan man ikke bare gjøre det så enkelt at kulevekt bestemmer ferdig diskutert.

Ser man på hastighetene man oppnår også med tung kule (10 gram) med piper i minste tillatte lengde (40cm) så er man på grensen om ikke under dette idiotkravet.

 

ser man historisk så er det vel ikke noe kaliber i Norge og Sverige som det er felt mere storvilt med en med 6,5x55 enten det er Krag eller Mauser.

Men personlig så har ikke jeg noe problem med å bruke grøvre kaliber på Norskt vilt, men det er strengt talt unødvendig. det blir ikke noe mere human avliving av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Eg har skrive det før, men gjentek:

 

Største problemet med dette kaliberet er mangelen på blyfri kjøpeammunisjon til storvilt. Den dagen det kjem eit forbod mot blyholdige jaktkuler, får dei som eig dette kaliberet problem.

 

:trist::trist::trist:

Link to comment
Share on other sites

Eies mener nok innenfor dagens lovverk.....Det finnes tunge nok kuler i ferdigrulla, men de holder altså ikke det latterlige anslagsenergikravet. Jeg er enig med Villreinjegeren angående regelverket. Fjern anslagsenergikravet, sett 140 grains som minste kulevekt til elg og 120 grains kulevekt til hjort og rein. Ferdig! 8)

Link to comment
Share on other sites

Eies mener nok innenfor dagens lovverk
Rett oppfatta!

 

Fjern anslagsenergikravet, sett 140 grains som minste kulevekt til elg og 120 grains kulevekt til hjort og rein. Ferdig!
Sikkert eit godt forslag. Men er det realistisk å forventa noko slikt? Personleg trur eg at eit blyforbod er rimelegare å forventa (diverre.... ?)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...