Jump to content

Aktiv/ikke-aktiv DFS skytter?


smaug

Recommended Posts

Hei,

 

Ja da har man møtt et par av de berømte "grinebitene™" i DFS under kveldens (kjappe)skyteøkt. Banen er åpen mandag og onsdag 1800-2100(publisert på nettet) så jeg møtte opp litt over 1800 og begynte å skyte som jeg har gjort der en del ganger før. Var bare en skytter fra før av der som gjorde seg ferdig 5 min etter at jeg kom.

Etter at jeg hadde skutt 15 skudd møtte det altså opp to gamle "grinebitere™" men jeg skaut like godt 5 skudd til for å få noe ut av økten så fikk de heller bli sur tenkte jeg, jeg skjønte såpass at nå "har man gjort noe gæli". Litt som når man var liten og hadde vært snill og polert far sin bil med svamp og en god del sand på og bare skjønner at noe er gærnt når far kommer hjem uten at man helt skjønner hvorfor.

 

Uansett, dette er ikke for å henge ut noen eller noe men kan noen forklare en enkel gutt fra Finnmark hva/hvorfor det har noe å si om man er "aktiv" DFS skytter eller ikke fordi det var det første de spurte meg om. "Si meg, er du en aktiv skytter her?" fritt fra hukommelsen var vel det de spurte om(de var ganske samstemte der).

-"Øh, ja jeg er ganske aktiv å skyte" svarer jeg tilbake.

-"Ja men er du aktiv?"

-"Ja jeg skyter ganske mye", svarer jeg(jeg skjønner hvor de vil men litt kødd er det jo lov å være)

-"Men er du aktiv her"?(ingen av de er uhøffelig eller opptrekt, kanskje litt mer forvirret)

-"Du mener om jeg er en aktiv DFS skytter?" svarer jeg for å hjelpe de litt på vei.

-"Ja skyter du som jeger eller er du aktiv DFS skytter?

-"Ja jeg er jeger men dette er ikke jegerriggen min men jeg skyter ikke noe DFS program hvis det er det dere mener?"

De var altså ledere for jegergruppa fikk jeg vite og ja, det var det de mente.

 

Jeg tar meg ikke så lett nær av folk og fe og dersom jeg tråkker noen på tærne skal jeg være den første til å dra fram bambiøynene og be pent om tilgivelse samt svelge et par kameler, men samtidlig blir jeg litt satt ut også fordi:

Hva er greia egentlig med "aktiv DFS skytter" eller ikke, dersom man betaler medlemskontigent? Mulig jeg er enkelt satt sammen, men jeg har alltid hatt prinsippet om(og jeg har ikke mange prinsipper) at dersom man ikke ødelegger for noen og bidrar med sin del av kaka kan man gjøre hva man vil/alle andre. Er jeg bare et "halvt medlem" tro?

"Grinebitene™" tok en titt på børsa, lurte hva det var, hvilket kaliber jeg skaut med om jeg ladet selv, hva jeg ladet med, hvilken kule, krutt osv osv. Jeg forklarte at det er en helt vanlig DFS Sauer med en annen stokk og optikk på toppen og at jeg skaut med helt vanlig 6.5x55 som jeg har ladet selv. De kjente ikke igjen børsa selv etter å ha fått forklart hva det er for noe men plutselig som fra klar himmel kjente de igjen rifla og sa "det er jo en Sauer jo". Hehe, jeppsipepsi. En helt vanlig Sauer 200STR. Er jo litt morro å kødde litt så jeg spurte like godt om de ikke ville ha "jeger" skyttere med optikk sammen med "aktive DFS skyttere" fordi vi var så flinke og fikk det til å se lett ut? Sa det med et lite glimt i øyet og de tok det vel pent og svarte:" neeeei, ånei det har ikke noe med det å gjøre...men men men den der du har der er noe herk" sa han å pekte på pipa(trodde jeg). Hæ, er mirageband noe hærk svarte jeg og trodde oppriktig at han mente at det bare var helt pyton(kunne jo tenkes at han mente det ikke hadde noe å gjøre på en jeger børse å gjøre?).

Åneida, det mente han i allefall ikke. Neida det var tofoten som var noe herk.

"Du blir ikke noe skytter av det" sier han ene fyren". Åja, er vi der altså tenkte jeg, hihi.

"Du mener det er for lett å skyte med det altså?", spurte jeg.

"Ja da kunne man jo like godt bare sitte på benken å skyte" svare han samme karen.

"Ja men jeg klarer jo ikke å drasse med meg den svære benken når jeg er ute å jakter eller er med på noe langholdskyting", svarer jeg eplekjekk tilbake.

"Tofoten har jeg jo med overalt, går du med skytedressen din overalt du da?" spurte jeg litt freidig og med et smil på lur.

Ble litt mumling av det siste jeg sa og kanskje, bare kanskje tok de poenget.

Jeg glattet det litt ut med å si at tofoten er veldig kjekk å bruke når man tester ut ammo som jeg gjør nå dessuten skyter jeg stort sett liggende og da med tofot.

Ellers lurte de på hvilken ladning jeg brukte, om jeg brukte samme børse på jakt osv. Nei svarte jeg, jeg har en 308 pipe også med tynnere profil til jakt. Litt overraskende spurte han ene fyren om jeg kunne skifte løp selv? "Øh, ja det er jo en bane Sauer, jeg løsner bare de tre boltene på låskassa så drar jeg av match pipa. Match pipa bruker jeg til trening og noen få langholdskonkuranser der holdene gjerne er 1000m."

-"Skyter dere så langt altså" ville de vite.

-"Ja, mange gjør det men jeg kan ikke det, jeg har ikke nok klikk på kikkertsiktet mitt. Jeg kan nok bare skyte til 800m maks", svare jeg..."og da må man ha tofot vettu, kan ikke fly rundt med lærdrakt" legger jeg til kjapt.

 

Ta dette for hva det er, jeg er ikke grinete på DFS laget "mitt", hvis jeg kan si jeg føler at det er "mitt". Jeg skjønner bare ikke hva det har å si at man er aktiv DFS skytter eller ikke. Jeg skjønner meget godt hvis banen var full og jeg som "ikke-aktiv" tar plassen til de som satser, og lever og ånder for sin idrett som DFS legger til rette for. Jeg er ikke mer prinsippfast enn at jeg skjønner at jeg ikke må skyte da, la de som tar dette hakket mer seriøst ta plassen heller. Jeg har det som hobby og koser meg bak rifla og vil bare bli en bedre skytter, men hvorfor nekte noen som helst å skyte når banen er åpen og det nesten ikke er noen til stedet? Hvis det nå bare var meg der og ingen andre kom og de ikke vil holde åpen banen bare for meg, ja da er det også greit nok i grunnen. Jeg ser den, men si det da. Sånn er det også i klatreklubben min. Man holder ikke åpent for en eller to klatrere en torsdags kveld. Greit nok, alle skjønner det.

 

Er det sikkerheten som er problemet?

"Hvem visiterer våpenet ditt når du er her?" spør den ene fyren om.

"Hvem som helst kan få lov til å visitere mitt våpen" sier jeg, "og jeg går ut fra at baneleder gjør det på eget initiativ, hvis han føler for det", sier jeg videre.

Dette var for øvrig første gang i hele mitt private skytterliv, at noen faktisk visiterte våpenet mitt noe jeg overhodet ikke har noe i mot, heller det motsatte. Han ene karen visiterte Saueren etter at jeg klart og tydelig fjernet magasin og fjernet bolten og pakket det bort.

Hvem visiterer våpenet til den "aktive DFS skytteren"? Kan ikke den samme personen gjøre det med mitt våpen?

 

Er saken den at dersom man er en "aktiv DFS skytter" så er man en habil kar som klarer seg selv og som ingen trenger å bry seg med, altså kreves det mindre av banelederen og at vi "jeger-skyttere" er litt bob-bob og ikke er helt til å stole på? Ja jeg ser det argumentet også, sikkert mange slags jegere er ute, men så si det da.

 

Nå lurer noen sikkert: Hvor var banelederen egentlig?

Svar: Han var ikke der, han var vel i møte de hadde. Rart?

Ja jeg synes i grunnen det. Når jeg kom var det ei mor og sønn som trente, ingen baneleder(de var sikkert aktive de da). Jeg oppfattet ikke at noen visiterte våpenet som jeg er vant med i millitæret eller som ble gjort på mitt våpen i dag, før de dro.

Alle ganger før når jeg har vært der har det vært en fyr som åpnet banen og jeg begynner ikke å skyte før flagget er heiset. Enten ser jeg det selv når jeg kommer eller jeg titter ut og ser om det er heiset eller jeg spør vedkommende som har åpnet banen. Flagget var heiset så jeg legger meg ned å skyter etter at jeg spør om alle har hørselvern på(jeg spør om det nesten uansett).

 

Okey, så var dette innlegget litt for å lufte ut også, men spørsmålet består. Hvorfor nekte noen med lovlig ervervet våpen og kaliber innenfor normen som har samme medlemskap som alle andre, å skyte dersom man ikke er aktiv når banen likevel er åpen som annonsert. Er ikke dette en kjempe dårlig foretningside? Det er knapt noen her, la oss jage bort de få som vil skyte men som er medlemmer slik at vi kanskje slipper å ha de også hengende rundt her.

 

Det kjipeste av alt er jo at i kveld skaut jeg jævla godt og stabilt også og følte at jeg virkelig kunne klare å sammenligne de tre forskjellige ladningene jeg hadde med... :thumbdown:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor nekte noen med lovlig ervervet våpen og kaliber innenfor normen som har samme medlemskap som alle andre, å skyte dersom man ikke er aktiv når banen likevel er åpen som annonsert. Er ikke dette en kjempe dårlig foretningside? Det er knapt noen her, la oss jage bort de få som vil skyte men som er medlemmer slik at vi kanskje slipper å ha de også hengende rundt her.

Dette vil jeg aldri slutte å lure på. Det er ikke unikt for DFS, det dukker opp i både bueskytterklubber og flyklubber iallefall. Det er bare noen få som står for dette synet, men de er overalt. I noen klubber har de makten, er formenn, osv. og det hele er igang - det var en tråd om en som ikke fikk skyte med CZ75 i et pistolfeltstevne - han har møtt en slik. Du kan ikke krangle med dem, for de andre kjenner dem fra før, og det er du som blir idioten. Felles for dem, er at de tror fullt og fast at verden raser i grus om folk får holde på med noe annet enn den snevre aktiviteten de driver, eller som regel - har drevet...

 

Løsningen på problemet ditt er en skytejakke og et diopter. Skyt en sesong med det, ofte, og aktivt. Etterpå vil du være 100% godtatt i alle sammenhenger, og ditt ord vil bety 100ggr mer i en diskusjon enn "de andre". Sannsynligvis blir du en bedre skytter også.

Dette vet jeg for jakka ligger på toppen av "tactical banana case", og dioptret sitter på ene Saueren, på onsdag skal jeg arrangere DFS-banestevne, og på mandager trener jeg rekrutter :roll: , og det er ingen som har noe de skal ha sagt om jeg har ei rifle med kikkert på, på 200-meteren lenger...

Å virke dyktig, profesjonell, og å dra inn folk til laget (helst til DFS-delen seff) er bonus, og det er alltid bedre å spørre om hjelp til ting, enn å spørre om noen snart skal gjøre det - if you see.

 

If you cannot beat them, join them

 

Grunnen til skepsisen vet jeg også - ila 30 årsvis på den banen har de sett en umasse "jegere" komme for å skyte, ekte jegere, langholdsskyttere, tacticoole, senere hauger av "COD"-ungdommer (gud hjelpe meg), og andre, hvorav 99.99% overhodet ikke kan skyte (les ødelegger skivene), behandle våpen trygt eller noe som helst - en overdrivelse javel - men fy faen jeg er sjokkskadet etter endel "jegertreninger", og kjenner GGG-kappa legger seg tungt over skuldrene mine, etter et par år i rollen. De som etter 30år slik ikke er ødelagte, de står det virkelig respekt av.

 

Jeg tror imidlertid fullt og fast på følgende: Skyttersport i Norge kan ikke overleve uten et stort og solid DFS - la folk skyte hva de vil, hvordan de vil, men bruk DFS til grunnopplæring (som de/vi gjør uendelig mye bedre enn JFF og NBSF), og til å danne grunnstammen - så får vi se om DFS tar inn noe mer moderne - men grunnleggende skyteteknikk og våpensikkerhet blir uansett aldri gammeldags.

Meld deg til dugnad, bli en av gutta, skyt - og nyt statsstøtten, og det utrolig velsmurte sentrale støtteapparatet. Og skyt, med den rifla du vil.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Veeel, om du vil skyte stevnet på torsdag, så har laget en Sauer i 6.5 til låns, min er til låns - og innskutt, presis, osv. Det eneste problemet er vel at du kommer til å slå meg...

Tror det er plass i 9-laget.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du er en klok mann M67 og jeg er redd du har rett. Man må vel grave fram diopteret og DFS skjeftet og møte opp og gjøre noe man ikke kan(men kan lære). Nemmelig å skyte med reim og lærdrakt... :sick:

 

Likevel, noen høyere opp må jo bestemme at "slik skal vi ha det"? Det kan jo ikke bare være "grinebitene™" i alle lag som får lov til å bestemme at det skal være sånn?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje dette kan ha noe med baneinstruksen å gjøre?

 

På DFS sine baner rundt om her er det krav om standplassledere godkjent av skytterlagets styre. En er nødt til å være 2 personer, den den ene må være godkjent standplassleder.

 

Jeg tilhører DFS, men er også jeger. Hos oss er vi bare glad til om jegerne ønsker å trene, skyte stevne.... Stiller gjerne opp etter avtale og holder banen åpen enten det er 1 eller 10 som ønsker å skyte. Kan skyte så mye de bare ønsker, så lenge baneinstruksen, sikkerhetsreglene og reglementet overholdes. Prøver å dra med så mange vi kan.

 

Men vet det er en del grinebitere rundt om, og en føler seg ikke særlig velkommen når en treffer på en av disse enten en nå er fra DFS eller annet. Fortsett å skyt med det du ønsker å skyte med og om det ikke er mannskap tilstede i fastsatt treningstid, ring de.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser innledningen her blir jeg nesten flau av og være DFS'r men heldig vis har vi ikke slike i vårt lag . Vi er derimot heller glad for at folk kommer og skyter . Vi har Jegerbanen like ved vår bane og vil en jeger skyte på lengre avstander for og trene ja kanskje lære sin kulebane eller knepp får han jo skyte om så opp til vårt lengste kulefang på 600 m. så lenge det er treningskveld og han må ikke eie 200 str eller.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje dette kan ha noe med baneinstruksen å gjøre?

 

På DFS sine baner rundt om her er det krav om standplassledere godkjent av skytterlagets styre. En er nødt til å være 2 personer, den den ene må være godkjent standplassleder.

 

Jeg tilhører DFS, men er også jeger. Hos oss er vi bare glad til om jegerne ønsker å trene, skyte stevne.... Stiller gjerne opp etter avtale og holder banen åpen enten det er 1 eller 10 som ønsker å skyte. Kan skyte så mye de bare ønsker, så lenge baneinstruksen, sikkerhetsreglene og reglementet overholdes. Prøver å dra med så mange vi kan.

 

Men vet det er en del grinebitere rundt om, og en føler seg ikke særlig velkommen når en treffer på en av disse enten en nå er fra DFS eller annet. Fortsett å skyt med det du ønsker å skyte med og om det ikke er mannskap tilstede i fastsatt treningstid, ring de.

Kanskje, men hadde ikke det vært mye greiere å si det da?

"Desverre men vi må stenge banen pga for få oppmøtte, standplassleder er opptatt med noe greier...osv"?

 

I praksis så vil det jo si at jeg bare får halv nytte av et fullt kontigent. Nå er kontigentet så lavt at jeg driter i det, men det er neppe noe som tiltrekker seg "kunder". Ikke trenger jeg å skyte på rein figur heller(ikke ønsker jeg det) så jeg kan godt forstå at en litt mindre ivrig skytter tenker at:"nei dette gidder jeg ikke, da kan jeg heller dra på NJFF banen"(da får man trene to ganger i uka her i bygda) og vips så mistet DFS den inntekten og nok et navn på listen over medlemmer.

Det litt rare er jo at denne banen må melde inn på forhånd til politiet for å holde åpent. Ingen kan bare åpne den å fyre løs. Terminlista er satt og omtrent skrevet i stein, derfor er det jo ekstra rart at det ikke myldrer av folk der når den kan brukes. Fint vær var det også.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Vel eg trur de aller aller fleste er hyggelige,, og hjelper jegerne med skytingen om de trenger hjelp,

Men eg kan nå fortelle at vi i laget vårt nå har hatt mange kvelder med dugnad med skive vedlikehold på

100m for å blant annet sette i stand anlegget for jegerne,

Og det er ikke kjekt når der kommer jegere som da er sur for at vi ikke har ordnet banen til de kommer,

Men eg har lært meg å ikke svare,

Det "hadde" vært mye kjekkere om de tilbaud seg å hjelpe til,

Men der er også jegere som er med og hjelper til med jegerskytingen og jegerfelt og dugnad for vedlikehold,, og vi setter så stor pris på hjelpen de "Jegerne" utfører for skytterlaget

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg driver ikke med "jegerskyting" i den forstand. Jeg vil helst skyte 300m og jeg har ikke "jegermedlemskap" heller. I prinsippet er jeg en helt vanlig DFS medlem med stemmerett og alt det der, spørsmålet er hvordan og hvorfor de kan skille mellom en "aktiv DFS skytter" og en som ikke er det når begge har det samme medlemskapet?

Jeg kan betale mer i medlemskap jeg, hvis vi ikke-aktive fører til mer slitasje, men da vil jeg i allefall ha like mulighetene til å skyte like mye også.

Problemstillingen er ikke at "jeg" ikke vil bidra til å gjøre mitt. Jeg har både ressurser og tid til å hjelpe til med det meste.

En ting er hvis de ikke "godkjenner" våpenet fordi det ser ut som en rail-gun i deres øyner eller at tofot er styggedommen selv, men jeg er altså ikke en "aktiv DFS skytter" og da kan jeg ikke skyte på mandager sammen med de aktive(men som av en eller annen grunn ikke er der), jeg må skyte på onsdager sammen med jegergruppen(og da fortrinnsvis på 100m).

Jeg hadde hatt full forståelse hvis jeg ikke var medlem, og bare kom inn på en normal treningsdag for å bedrive "jegerskyting"(alt som ikke er DFS program er nok jegerskyting i deres øyner). Da er liksom logikken der, eller at jeg "bare" hadde et jegermedlemskap men er så frekk å kommer på banen under normale treningstider for DFS skyttere.

 

Og ja, de alle fleste er hyggelige folk, sikkert også disse to "grinebiterene™" for alt det jeg vet. De gangene jeg har vært der før har det vært hyggelig og enkelt å greit, det er jo derfor jeg har vært der. Gidder jo ikke å møte opp til en haug med surmager, så folkene har vært, og er sikkert fortsatt hyggelige de, men jeg sitter med en magefølelse om at ledelsen i en del lag ikke helt forstår hvordan de skal drive "butikk".

Link to comment
Share on other sites

Ikke skyter du DFS program, ikke driver du jegerskyting, ikke deltar du ellers i laget (dugnader osv) etter det jeg leser; allikevel vil du ha tilgang til anlegget for drive med ditt?

 

 

Tips-litt innsats når en veldig langt med :!: Plutselig har du nøkkel og tilgang...

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld meg om jeg har gått glipp av noe...

Men jeg har lest innlegget ditt flere ganger, og det står ikke noe sted at du har blitt nektet å skyte?

Men om jeg antar at du ble nektet; Det er synd og unødig siden det var ledig plass, selv om dette var en dag for DFS-skytter slik jeg leser innlegget. Sett fra en annen side, så kan jeg også forstå det. En voksen person som er aktiv DFS-skytter er uten unntak en person som håndterer våpen MYE, og man kan overlate mer til skytteren selv. Man ønsker altså ikke jegere som krever mer kontroll på en slik kveld. De har (såvidt jeg skjønner) egne kvelder for jegere, og jeg tipper de har mer kontroll og sikkerhet på disse kveldene enn på DFS kvelder.

Nå er mange jegere (jeg tipper det gjelder deg også) minst like våpen-kyndige som aktive DFS-skyttere. Men det er stort spenn innenfor jegere, og ett lag må også ta høyde for de i andre enden av skalaen.... Derfor skjønner jeg godt at de mener det er best med to adskilte kvelder, med mere kontroll på jeger-kvelden.

 

Det har kommet to representanter for skytterlaget, siden en ukjent skytter er på standplass en kveld da kun de aktive DFS-skytterne de kjenner skulle vært der. De var nysgjerrige på ditt våpen og ammunisjon. Slik du har beskrevet dialogen, synes jeg ikke du oppførte deg eksemplarisk selv heller. Du sier selv at de var høflige, men at du likte å kødde med dem.......

 

Jeg er enig i M67 sitt forslag: Gjør en innsats, vær med å trene litt DFS og la dem forstå at du er en seriøs og våpen kyndig person. Da vil du nok få skyte selv på "aktive" kvelder.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste med glede de to første innleggene.

 

Jeg opplevde jo ikke situasjonen. Jeg så ikke kroppsspråk, og jeg hørte ikke stemmeleie og måten ting ble sagt på. Derfor neste ytring med stort forbehold:

 

Når jeg leser trådstarters referat, har jeg en annen tolkning enn den han har. Jeg oppfatter at det kom to gubber som prøvde å få i gang en samtale, som var litt nysgjerrige både på mannen og utstyret og som kanskje var nær strykgrensa på eksamen i smalltalks. Tross det synes jeg ikke at trådstarter får frem noen form for aggressivitet eller fiendtlighet hos gubbene.

 

Jeg ringte i forgårs til den lokale skytterlagsformannen for å få min Skytter-ID. At han var interessert i meg, min bakgrunn og min skyteaktivitet, oppfattet jeg kun som positivt.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med nhd.Jeg tolker det heller ikke slik at disse karene nektet noen å skyte,derimot virker det som om de lurer på hva slag rifle trådstarter har og hvordan skyting han bruker den til.

Disse to karene er slik jeg tolker det ledere av "jegerkomiteen" Når de ikke ser at rifla er en STR og ikke vet de hvordan det byttes løp på denne heller.Disse karene høres ikke ut til å være DFS skyttere selv.

 

Ellers er det kritikkverdig at dette skytterlaget holder åpen bane og at det skytes uten standplassleder.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det kritikkverdig? Hos Nidaros er det muligheter for "uorganisert" skyting for aktive medlemmer innenfor skytetidene, har ikke inntrykk av at det er et useriøst lag. Det er jo et av de større i regionen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det skal vel være standplassleder på banen ved skyting?Dette gjelder for alle DFS anlegg.

Banen det her er snakk om var jo åpen for skyting og disse to karene spør jo trådstarter om hvem som skal visitere våpenet hans.Siden banen er åpen er vel dette lagets oppgave og ikke trådstarters?

Link to comment
Share on other sites

Som SofaBamse sier, Nidaros DFS så er det bare å komme og gå som du føler innenfor åpningstidene. Heis flagget 15minutt før skyting starter og du er igang.

 

Det fungerer sikkert helt fint,men da er det sikkert ingen som spør om hvem som skal visitere våpenet ditt? slik trådstarter opplever.

 

Poenget mitt er at dersom et lag krever våpen visitert etter skyting,må jo laget sørge for at noen gjør det.Banen var jo åpen for skyting.

 

(iflg regelverket til DFS tror jeg det skal være standplassleder/ansvarlig ved all skyting,men det får være en annen diskusjon :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Er ikke fullt så enkelt som å bare komme og skyte.

Enkelte har nevnt litt av hva som kreves, men jeg tar en grov gjennomgang slik jeg forstår regelverket ved skyting til trening/jegerprøve i regi av DFS:

1. Flagget heises, og 15min ventetid mens bane og terreng saumfares med øynene for ting eller dyr/personer som ikke skal være der.

 

2: Ved skyting med to eller flere på standplass, skal der være en godkjent skyteleder (Klubben godkjenner utifra opplæring og erfaring, ikke krav til formel godkjenning. P.s. Med to så menes det to personer, ikke nødvendigvis to skyttere).

 

3. Ved Enkeltmannstrening er det opp til klubben å godkjenne den enkelte som selvstendig skytter. Skyttere som får slik intern godkjenning, bør være godkjent som skyteledere. (Skytingen er uansett klubbens ansvar, så de bør virkelig ha kontroll på hvem de slipper til).

 

4. De med intern godkjenning for Enkeltmannstrening/Skyteleder må i tillegg til vanlige ferdigheter, ha god kjennskap til baneinstruks og DFS reglement som styrer bruk av skytebaner. (Merk at dette ikke nødvendigvis er nødt til å gjelde DFS komandoer, om man skal lede jegerskyting).

 

Noen lag er veldig strenge, og andre veldig slappe på dette. Men om noe skulle skje er det greit å ha dette på stell.

Link to comment
Share on other sites

spørsmålet er hvordan og hvorfor de kan skille mellom en "aktiv DFS skytter" og en som ikke er det når begge har det samme medlemskapet?".

 

En "aktiv DFS skytter" er jo for så vidt et begrep som burde byttes ut med noe mer utfyllende. En "aktiv DFS skytter" kan være så mye det. Men forskjellen er den at den "aktive DFS skytteren" stilles det andre krav til enn f.eks jegere. En "aktiv DFS skytter" plikter selv å kjenne reglement, program, bestemmelser... og alt som går på opptreden på standplass, sikkerhetsreglene og skytebaneinstruksen. Har gjerne lang erfaring innen laget, har gjennomgått div kurs... Det kan være en instruktør, et styremedlem....

 

En som ikke går inn under kategorien "aktiv DFS skytter" er gjerne en jeger som aldrig har hørt om skytterboka. Det stilles ikke samme krav. Kan være både våpenkyndig og eksemplarisk skytter, men det stilles ikke samme krav. Men en jeger som er medliem i laget med samme erfaring og kjennskap til lover og regler kommer innunder kategorien "aktiv DFS skytter"

 

Forskjellen på disse treningskveldene er hovedsakelig mannskapet.

 

Mannskap på en trening for DFS'ere må ha politiattest da det kommer mindreårige, de er gjerne skyteinstruktører, øver inn program, skytetider, tilpasser canvasdresser..

 

Mannskap på en jegertrening har kunnskaper om salg av ammo, kan hjelpe med skruing, festing av tofoter...

 

Men begge typer mannskap har like stor kunnskap om sikkerhetsregler og baneinstruks.

 

Innendørs har en lov å skyte 1 alene så lenge en er 18 år har tilstrekkelig .... , men utendørs skal det alltid være 2, begge over 18 og den ene skyteleder. Er skytteren under 18, holder det med en skyteleder over 18 f.eks en forelder som kan stille som standplassleder for barnet.

Link to comment
Share on other sites

"Aktiv" i NSF er vel fire oppmøter i året inkl. pølsekoking :mrgreen:

 

Nei, en "aktiv" skytter i et forbund må vel være en som ihvertfall av og til dukker opp på organisert trening til forbundets aktiviteter, selv om vedkommende ikke er med i konkurranser?

Link to comment
Share on other sites

Aktiv skytter i DFS er en klasseført skytter. Hverken mer eller mindre. :wink:

 

 

Forøvrig må ikke manskapet på en DFS trening (for DFS skyting) ha politiattest, det kommer an på hvor mye den enkelte av funksjonærene har med enkelt individer under 18år å gjøre (Les kravene, så skjønner dere hva som gjelder, er selv vara tilsynsansvarlig på området i egen klubb).

 

Der det er samme mannskapet som går igjen og igjen (og det er vel det man tenker på, da det dessverre er normalen), må man vurdere om man skal inn med politiattester.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld meg om jeg har gått glipp av noe...

Men jeg har lest innlegget ditt flere ganger, og det står ikke noe sted at du har blitt nektet å skyte?

Men om jeg antar at du ble nektet; Det er synd og unødig siden det var ledig plass, selv om dette var en dag for DFS-skytter slik jeg leser innlegget. Sett fra en annen side, så kan jeg også forstå det. En voksen person som er aktiv DFS-skytter er uten unntak en person som håndterer våpen MYE, og man kan overlate mer til skytteren selv. Man ønsker altså ikke jegere som krever mer kontroll på en slik kveld. De har (såvidt jeg skjønner) egne kvelder for jegere, og jeg tipper de har mer kontroll og sikkerhet på disse kveldene enn på DFS kvelder.

Nå er mange jegere (jeg tipper det gjelder deg også) minst like våpen-kyndige som aktive DFS-skyttere. Men det er stort spenn innenfor jegere, og ett lag må også ta høyde for de i andre enden av skalaen.... Derfor skjønner jeg godt at de mener det er best med to adskilte kvelder, med mere kontroll på jeger-kvelden.

 

Det har kommet to representanter for skytterlaget, siden en ukjent skytter er på standplass en kveld da kun de aktive DFS-skytterne de kjenner skulle vært der. De var nysgjerrige på ditt våpen og ammunisjon. Slik du har beskrevet dialogen, synes jeg ikke du oppførte deg eksemplarisk selv heller. Du sier selv at de var høflige, men at du likte å kødde med dem.......

 

Jeg er enig i M67 sitt forslag: Gjør en innsats, vær med å trene litt DFS og la dem forstå at du er en seriøs og våpen kyndig person. Da vil du nok få skyte selv på "aktive" kvelder.

 

Mvh Dagl

Hmm, glemte jeg det nesten viktigste? Jo jeg ble nektet å skyte. Jeg var på ingen måte frekk eller kverulerte. Det jeg på en måte prøvde å gjøre den dagen var å provosere eller lokke om du vil, en klarere og tydeligere svar på hva de egentlig vil oppnå. Mye pga det man ellers har lest om DFS her på kammeret men som jeg selv aldri før har opplevd selv. Hverken de eller jeg var sure eller sinte i den forstand. De hadde en jobb å gjøre og jeg ville få alle misforståelser unna om at "ja, jeg kan faktisk ikke være her på mandager å trene om det er aldri så få skyttere ellers selv om jeg er betalende medlem".

Selvfølgelig ville jeg ha forholdt meg til de skytekommandoene som evt hadde blitt gitt hadde jeg ligget å skutt sammen med andre DFS'ere på mandager. Det er ikke sånn at jeg ikke vil gjøre noe eller ha noe med de andre å gjøre, det er rett og slett bare så få brukere på den banen de gangene jeg har vært der at alle andre også har bare trent på helt høyst ordinær skyting som jeg har opplevd at jeg selv har gjort. Skutt litt, notert ned litt, testet ladninger, kronografert litt osv. Hadde det vært kjørt full DFS program hver mandag med nesten full bane, ville jeg nok ikke ha prioritert mandagen veldig høyt og heller kanskje brukt NJFF banen den dagen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste med glede de to første innleggene.

 

Jeg opplevde jo ikke situasjonen. Jeg så ikke kroppsspråk, og jeg hørte ikke stemmeleie og måten ting ble sagt på. Derfor neste ytring med stort forbehold:

 

Når jeg leser trådstarters referat, har jeg en annen tolkning enn den han har. Jeg oppfatter at det kom to gubber som prøvde å få i gang en samtale, som var litt nysgjerrige både på mannen og utstyret og som kanskje var nær strykgrensa på eksamen i smalltalks. Tross det synes jeg ikke at trådstarter får frem noen form for aggressivitet eller fiendtlighet hos gubbene.

 

Jeg ringte i forgårs til den lokale skytterlagsformannen for å få min Skytter-ID. At han var interessert i meg, min bakgrunn og min skyteaktivitet, oppfattet jeg kun som positivt.

Igjen, ingen av oss var gørrsure i det hele tatt så hvis noen har tolket det dit hen at de eller jeg har vært i "tottene" på hverandre nærsagt så er det ikke sånn. De hadde vel rett og slett en jobb å gjøre med å bortvise "ikke aktive" skyttere fra banen. Ja de var litt nyskjerrige også men hvis de skal være ledere for en jegergruppe og nesten forakter noe så vanlig i disse dager som to-fot synes jeg det også er litt rart altså.
Link to comment
Share on other sites

Helt enig med nhd.Jeg tolker det heller ikke slik at disse karene nektet noen å skyte,derimot virker det som om de lurer på hva slag rifle trådstarter har og hvordan skyting han bruker den til.

Disse to karene er slik jeg tolker det ledere av "jegerkomiteen" Når de ikke ser at rifla er en STR og ikke vet de hvordan det byttes løp på denne heller.Disse karene høres ikke ut til å være DFS skyttere selv.

 

Ellers er det kritikkverdig at dette skytterlaget holder åpen bane og at det skytes uten standplassleder.

Har svart de andre på samme spørsmål men gjentar det så det ikke er noen misforståelser rundt det.

Jo de nektet meg å skyte. Jeg ble rett og slett bortvisst fra banen med beskjed om å komme tilbake på onsdager. Mandager var kun for aktive skyttere.

Min tolkning av at visse dager er for aktive skyttere har alltid vært at "aktive skyttere har 1. prioritet" - og igjen, en sånn regel om du vil, ser jeg som helt naturlig og forståelig. Jeg som bare er en koseskytter må ikke skyte på dager da det er sprengt kapasitet på banen, jeg hadde bare håpet at når det er ledig plass, så kunne en betalende koseskytter også få trene. Om det hadde vært ledig kapasitet og man kom en mandag for å skyte litt og noen hadde sagt at "denne kvelden skal vi prøve å trene på et bestemt program og ønsker ikke at de smelles så jævlig utenom", så hadde det også vært helt fair.

Det jeg savner er vel rett og slett en viss fleksibilitet rundt betalende medlemmer og noe av poenget med tråden, som aldri har vært for å sverte DFS eller dette laget, er å finne ut om det er DFS som er sånn som dette eller om det er bare dette laget som er sånn. Hittil sitter jeg litt med følelsen om at det er slik DFS er rett og slett med noen unntak. DFS som organisasjon ønsker ikke andre enn sine egne uansett om de betaler for seg eller ei, men noen lag kjører en annen linje hvor de kanskje ser at trenger favne om litt større grupper enn retningslinjene tilsier. Trenger ikke å være sånn men magefølelsen min sier litt det etter denne episoden og fra det jeg har lest hittil.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å ta en telefon til formannen i laget og fortelle litt om hva du driver med? Og så kan du spørre om det er greit at du trener sammen med de andre som trener DFS-program.

 

Det er mye som kan ordne seg hvis man snakker sammen.

Link to comment
Share on other sites

Jo de nektet meg å skyte. Jeg ble rett og slett bortvisst fra banen med beskjed om å komme tilbake på onsdager. Mandager var kun for aktive skyttere.

Min tolkning av at visse dager er for aktive skyttere har alltid vært at "aktive skyttere har 1. prioritet" - og igjen, en sånn regel om du vil, ser jeg som helt naturlig og forståelig. Jeg som bare er en koseskytter må ikke skyte på dager da det er sprengt kapasitet på banen, jeg hadde bare håpet at når det er ledig plass, så kunne en betalende koseskytter også få trene. Om det hadde vært ledig kapasitet og man kom en mandag for å skyte litt og noen hadde sagt at "denne kvelden skal vi prøve å trene på et bestemt program og ønsker ikke at de smelles så jævlig utenom", så hadde det også vært helt fair.

Det jeg savner er vel rett og slett en viss fleksibilitet rundt betalende medlemmer og noe av poenget med tråden, som aldri har vært for å sverte DFS eller dette laget, er å finne ut om det er DFS som er sånn som dette eller om det er bare dette laget som er sånn. Hittil sitter jeg litt med følelsen om at det er slik DFS er rett og slett med noen unntak. DFS som organisasjon ønsker ikke andre enn sine egne uansett om de betaler for seg eller ei, men noen lag kjører en annen linje hvor de kanskje ser at trenger favne om litt større grupper enn retningslinjene tilsier. Trenger ikke å være sånn men magefølelsen min sier litt det etter denne episoden og fra det jeg har lest hittil.

 

Stortsett er min erfaring at alle får skyte på de banene jeg frekventerer.

Hva baneinstruksen på den aktuelle banen du var på sier om skyting vet jeg ingenting om (om det er krav om skyteleder, sikkerhetskontrollører osv. det kan jo være noe der). Så grunnen til at du ikke fikk skyte kan vel være mange. En mulig forklaring er at mandager var forbeholdt en gruppe som skulle bruke banen disse dagene. Kansje noen tenkte at dersom man lar en skyte så kan det være ti skyttere der neste mandag og trengsel. Eller at de prøver å styre skytingen til onsdager (da de oppfordra deg til å komme slik jeg forstår?)

Det kan jo og være at de ville styre all trening inn på onsdager når det var organisert av økonomiske grunner. Eller at de rett og slett var et par "litt viktige karer" som ville vise seg litt.

 

På den andre sia har jeg (etter ca 25 år på div skytebaner over hele landet) møtt på litt av hvert av "ikke klasseførte DFS skyttere" som har skutt på skivestativer osv kan gjøre hvemsomhelst litt skeptisk til å la folk trene i uorganiserte former.

For eksempel glemmer jeg aldri han som kom på banen midt under en dugnad å krevde å få skyte litt med jaktrifla si. Han nekta å gå før han hadde fått skyte. Han var jo medlem i laget, må man forstå. Han hadde jo betalt medlemskapet sitt. At 10 mann måtte sitte å drikke kaffe en liten halvtime mens han fikk skutt litt brydde han seg ikke om.

Eller han som kom på banen mens jeg drev å trente på elektronikk på 100m. Som skulle teste en serie eller to med jaktrifla si. Jeg spurte om han hadde skutt inn rifla, jada den var da innskutt sa han. Han skjøt et par skudd og traff skiva ved siden av med begge skudda. Børsa gikk over en meter til høyre selv om han påsto den var innskutt... sånt kan bli dyrt. Bløffa gjore han og, for da jeg konfronterte han med det så kom det fram at han aldri hadde skutt med børsa før.

Eller han som klistra skivene med senter på hjørnet av skivestativene på 100m så han skjøt i filler skivestativet. Det var bare til pass for skytterlaget mente han, siden de ikke hadde satt opp ferdige skiver han kunne skyte på.

Eller han fyren som tok med hunden sin på skytebanen å avliva den der. Å lot den ligge. Jeg kom på banen å skulle trene å fant et kadaver midt mellom standplass og skivevollen. Noen kjente igjen hunden å fikk rette vedkommende til å hente kadaveret.

Dette er 4 eksempler på skytebane-historier som ikke har vært DFS'ere men jegere... Men jeg prøver la vær å fremstille jegere som en gjeng tulligner fordet.

Men det er klart, har noen skytterlag opplevd nok av slike hendelser begynner de vel å bli en smule skeptisk til "fri bruk" av banen sin.

Link to comment
Share on other sites

Ja det ER mye idioter omkring, ingen tvil om det men det har aldri vært snakk om å bare komme å skyte for meg selv uten tilsyn, baneleder eller noe som helst i grunnen. Banen er annonsert åpen de to dagen og det er mer eller mindre skrevet i stein for en periode(kvartalvis) men nok om det. I dag var jeg på jegerskyting og forklarte hvem jeg var, hva jeg ønsker og hva som skal til for at det skal skje.

 

Første punkt er: Jeg er IKKE medlem i dette laget. Grunnen er, og her kan det være jeg som har bommet - men jeg er altså medlem i et annen lag også og det er IKKE lov i DFS. Jeg har altså betalt kontigent i fjor for begge lagene, den aktuelle laget fikk jeg en giro i hånden som jeg betalte via nettbank og så var jeg medlem i et fra før av. Dette er altså ikke lov i DFS(iflg diverse folk i dette laget). Jeg visste ikke dette og leser nå skytterboken uten at jeg kan finne det bli nevnt noen steder så langt, men antar at det stemmer. Jeg har bare trodd at det aktuelle laget har vært trege med å sende ut innbetaling for medlemskap i 2013 men de har vel da kanskje sett at jeg var medlem i et annet fra før av, evt at systemet sjekker ut sånt.

 

Andre punkt er: Jeg får ikke lov til å skyte sammen med "aktive skyttere" what so ever. Jeg får kun lov å skyte sammen med jegergruppa og da KUN på 100m.

300m er bare å glemme. Et medlemskap i DFS betyr derfor at jeg kan trene gratis hver onsdag på 100m og det er det.

Link to comment
Share on other sites

Altså, du stiller på trening på en skytebane tilhørende et lag du ikke er medlem i på en treningskveld for DFS-skyting for å drive med noe som DFS i det hele tatt ikke driver med; det får du ikke lov til og din løsning er å skrive lange, usammenhengende innlegg her inne?

 

Kan det hende du bjeffer oppetter feil tre.....

Link to comment
Share on other sites

Men det er klart, har noen skytterlag opplevd nok av slike hendelser begynner de vel å bli en smule skeptisk til "fri bruk" av banen sin.

 

Det er vel et helt hav av forskjell på "fri bruk", og "få lov å ligge å skyte med optikk/tofot på børsa mens de andre skyter med diopter/s&m-dress/skylapper/osv"?

 

Altså, du stiller på trening på en skytebane tilhørende et lag du ikke er medlem i på en treningskveld for DFS-skyting for å drive med noe som DFS i det hele tatt ikke driver med; det får du ikke lov til og din løsning er å skrive lange, usammenhengende innlegg her inne?

 

Kan det hende du bjeffer oppetter feil tre.....

 

Det kom vel rimelig klart fram at han anså seg selv som medlem, da han var det i fjor, og ikke har fått beskjed om noe annet i år, ei heller fått faktura.

 

Ellers anser jeg TS som heldig, da hans lokale DFS lag i det minste gir jegere en dag i uken, istedenfor et par-tre dager på høsten.

Link to comment
Share on other sites

Der jegere tar i et tak ender det ofte med 2-3 kvelder i uka fra april til september og gjerne en god del lørdager ellers i året. Rart hva en får til om en prøver litt selv..

 

Sånn av erfaring, de som klager høyest om hvordan ting skulle ha vært er de som har like mange forklaringer på hvorfor akkurat ikke de kan stille opp som Max Klinger har for at han burde få dimitere.

Link to comment
Share on other sites

Der jegere tar i et tak ender det ofte med 2-3 kvelder i uka fra april til september og gjerne en god del lørdager ellers i året. Rart hva en får til om en prøver litt selv..

 

Der jegere tar i et tak kan vi heldigvis skyte hele året, mange ganger i uka. Det kalles NJFF-baner.

Det er bare litt trist at det må gjøres så mye dobbeltarbeid over hele landet, samt at det dessverre ikke er alle steder som har NJFF-baner innenfor rimelig avstand.

Link to comment
Share on other sites

Men det er klart, har noen skytterlag opplevd nok av slike hendelser begynner de vel å bli en smule skeptisk til "fri bruk" av banen sin.

 

Det er vel et helt hav av forskjell på "fri bruk", og "få lov å ligge å skyte med optikk/tofot på børsa mens de andre skyter med diopter/s&m-dress/skylapper/osv"?

 

Selvfølgelig. Men vi vet jo ingenting om hvilke erfaringer det omtalte laget har med skyttere som ikke er klasseførte som skyter på egenhånd. Det kan jo i værstefall ha vært episoder som de jeg nevnte tidligere i tråden.

 

Der jegere tar i et tak kan vi heldigvis skyte hele året, mange ganger i uka. Det kalles NJFF-baner.

Tja de banene som er der jeg har bodd de siste 30 årene har baner der hvem som helst omtrent kan få skyte, og omtrent når som helst bortsett fra når det er stevner, dugnad, osv, fra ca 8 til ca 21 hver dag, hele året. Å ingen av de banene kalles NJFF baner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg får ikke lov til å skyte sammen med "aktive skyttere" what so ever.

Akkurat det syns jeg (uten å skulle sette meg til doms over noen) ikke er urimelig. De som er klasseførte vil vel trene slik de pleier, etter de rutinene de er vant til, og uten forstyrrende elementer. Slik er det i all idrett, det er forstyrrende å ha noen ved siden av som driver på med noe annet enn det du selv gjør.

 

Jeg for min del hadde aldri våget (utenom approberte stevner) å prøve å skyte på en bane uten å ha med kvittering for betalt medlemsavgift. Det er jo jeg som har ansvaret for at den avgiften blir betalt, inklusive å mase på laget hvis faktura skulle utebli.

 

Når det er sagt så syns jeg også det er litt rart hvis det ikke skulle gå an å skyte på egen hånd når man først har bevist at man greier å treffe skivene på de holdene som er aktuelle, og for øvrig ikke er en rabiat tulling. Men at laget vil begrense adgangen for kreti og pleti til å skyte på de holdene og med det utstyret som de finner for godt, uavhengig av innsikt og ferdigheter, har jeg forståelse for.

Link to comment
Share on other sites

En kommer ofte veldig langt med å snakke med folk, vise litt interesse om hvordan bruk av banen fungerer, og starte med å skyte på de etablerte ordningene. Deretter ta et tak på dugnad, tilby seg til å hjelpe til på stevner f eksempel. Så kan du snakke om alternative løsninger for å f eks skyte med børsa di på 300 meter.

 

Å bare komme durende inn, ukjent av de øvrige skytterne, legge seg ned på den ordinære DFS treningen, med et våpen utstyrt på en måte de færreste DFS'er har sett for å skyte noe ingen andre gjør, KAN nok skape litt dårlig stemning på standplassen på mange baner. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Faen, Høggern, vi skulle hatt en tråd der vi utveksler og flirer av sånne historier! :-D Min personlige favoritt er fra nittitallet, før obligatoriske treningsskudd kom. Fikk en kar inn på standplass, han gjorde seg klar for de fem, og når han skulle lade, så PLING! kom det ei tomhylse ut av børsa. "Å, det var siste elgen fra ifjor!" kommenterte han tørt og fortsatte med klargjøringa.

 

Når det er sagt så syns jeg også det er litt rart hvis det ikke skulle gå an å skyte på egen hånd når man først har bevist at man greier å treffe skivene på de holdene som er aktuelle, og for øvrig ikke er en rabiat tulling. Men at laget vil begrense adgangen for kreti og pleti til å skyte på de holdene og med det utstyret som de finner for godt, uavhengig av innsikt og ferdigheter, har jeg forståelse for.

 

Enig, og enkleste måten å få til det er å møte opp på noen jegerkvelder, prate skjit, skyte litt og få folk i laget til å koble navn, ansikt og at du er en ok fyr.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til vi har jeger skyting er at jegerne skal få trene og får tatt de "påkrevde" trenings skudda før oppskyting til storvilt prøven.

Dagene er på terminlisten som er sendt ut , Der står dato og hvilke tider banen er bemannet for jegerskyting. (Hvordan skal de få kvittering på trenings skudd uten at banen er bemannet)

Vi har ofte 40-60 jegere på en kveld som vil ha trening på de faste dagene.

og vi må ha orden på hvem som har medlemskap ,, hvem som har skutt de påkrevde treningsskudda og har kvittering for dette, og vi må ha en mann som tar seg av amo salg og sjekk av våpen kort og våpen før det blir skrevet inn våpen nr i Jegerprøven.

i tillegg til at vi må rigge banen før og etter skytingen ,, ++ og telle opp varebeholdning og gjøre opp kassen. dette på går tre dager i uken i tillegg til DFS sin aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Bare tomhylse?

Har sett en kar som kom med skudd i børsa inn på skytterhuset! Da han tok ladegrep så ramla det en skarp patron på gulvet. Stemninga sank betydelig, kan man si. Børsa hadde vært ladd siden elgjakta året før, innrømte han.

I tillegg har jeg sett omtrent tilsvarende tomhylse episode du nevner, mer enn en gang, både på standplass og innendørs!

Link to comment
Share on other sites

...(Hvordan skal de få kvittering på trenings skudd uten at banen er bemannet)...

 

De færreste trenger kvittering på mer enn 30 treningsskudd, men det er jo en ubetinget fordel at de skyter langt mer enn dette. Dokumentasjon på disse, overskytende, skuddene er det jo bare punder og heft for alle parter om den skal drive å dokumentere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...